eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
کرسی علمی ترویجی «رابطه ی مفهومی واژگان اجتماعی قرآن با تمدن» با ارائه دکتر سید رضا مهدی نژاد و نقد حجت‌الاسلام دکتر حسین علوی مهر و دکتر سیدعلی رضا عالمی 28 آذر1401 ساعت 10 الی 12 در سالن جلسات مجتمع امام خمینی(ره) به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد. لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh
@sokhanetarikh «نقد دیدگاه مارتین لینگز درباره نقش امام علی (ع) در مهم ترین جنگ های عصر پیامبر (ص)» با ارائه دکتر اسدالله رحیمی 29 آذر 1401 ساعت 10 الی 12 در سالن شهید مطهری(ره) به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد. لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh حجت‌الاسلام سیدمجتبی اوصیا، معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی المصطفی: غرفه مجتمع تاریخ با برگزاری ۵ نشست علمی، برپایی میز مشاوره، کرسی‌های علمی و ترویجی، رونمایی از آثار جدید، نقد کتاب، کارگاه علمی، برگزاری نشست مشترک با انجمن‌های علمی جدید «اهل‌بیت(ع)» و «تاریخ تمدن» میزبان علاقه‌مندان تاریخ، سیره و تمدن اسلامی است. به فضل الهی در هفته پژوهش امسال که با شعار «آینده پژوهی در پژوهش المصطفی» می‌باشد از هشت عنوان کتاب جدید با حضور مدیران جامعةالمصطفی العالمیه و مجتمع تاریخ، سیره و تمدن اسلامی رونمایی خواهیم کرد. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/k60468 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh کتاب «فاطمه(س)، رازماندگاری امامت» حاصل مجموعه ۱۵ سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در محضر مقام معظم رهبری است و به مناسبت ایام فاطمیه از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی منتشر شد. این کتاب شامل ۱۵ گفتار؛ رضایت الهی در سیره حضرت زهرا(س)، گزینش‌ها و انتخاب‌های فاطمی، اصل معنویت در سیره حضرت، دشمن‌شناسی در سیره ایشان، معادباوری درسیره ایشان، ولایت‌مداری در سیره ایشان، عوامل انحطاط و سقوط جامعه بعد از پیامبر(ص) در کلام حضرت زهرا(س)، اصل استقامت در سیره حضرت، خشم و قهر فاطمی، رضایت و مِهر فاطمی، اصل دفاع از حق در سیره حضرت، عرصه‌ها و مرز‌های حضور بانوان در جامعه و ویژگی‌های خانواده فاطمی و یک بخش کتابنامه است. علت نامگذاری‌ این کتاب این است که عمده محتوای کتاب در اثبات امامت امیرالمؤمنین امام علی(ع) است که از طریق حضرت زهرا(س) صورت گرفته لذا عنوان «فاطمه(س)، راز ماندگاری امامت» برای این اثر برگزیده شده است. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh علمی «بررسی و تحلیل جهاد تبیین در سیره حضرت زهرا(س)» با حجت‌الاسلام دکتر سیدحسین موسوی بیرجندی 30 آذر 1401 ساعت 10 الی 12 در سالن شهید صدر (ره) به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد. لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh از تلاش های مجتمع تاریخ در دومین اجلاسیه کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره المصطفی در دومین اجلاسیه کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره جامعه المصطفی العالمیه با حضور ریاست المصطفی حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی و قائم مقام دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی ، نقد و مناظره حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور و اندیشمندان وصاحب نظران در هفته پژوهش ،ضمن تقدیر از کار گروه های تخصصی کرسی ها و صاحبان و ارایه دهندگان کرسی های نظریه پردازی و نوآوری از تلاش های مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی در کمیت و کیفیت بخشی به این کرسی ها تقدیر به عمل آمده و به حجه الاسلام و المسلمین اوصیاء معاونت پژوهش مجتمع تاریخ به نمایندگی از این مرکز علمی لوح تقدیری اعطا شد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
همزمان با هفته پژوهش، آیین نکوداشت پژوهشگران، انجمن‌ها و تشکل‌های علمی برتر جامعةالمصطفی العالمیه، صبح امروز در سالن عارف حسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(قدس سره) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی برگزار شد. در این مراسم ضمن تقدیر از پژوهشگران برتر المصطفی از برترین های پژوهشی مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی؛ آقایان: ۱.سید بشارت حسین موسوی به عنوان پژوهشگر برتر( کارشناسی ارشد رشته تاریخ اهل بیت ) ۲.سید محمد جمال موسوی به عنوان پژوهشگر برتر (فارغ التحصیل دکتری تاریخ تمدن اسلامی) ۳.سید محمدرضا عالمی به عنوان نماینده و سردبیر نشریه تخصصی "مطالعات تاریخی امت اسلامی" از برترین های نشریات تخصصی دانش پژوهی ۴. سید محمد جمال موسوی به عنوان دبیر انجمن علمی تاریخ تمدن و معاصر مجتمع تاریخ.با اهدا لوح، تقدیر بعمل آمد.
@sokhanetarikh گزارش تصویری کرسی آزاداندیشی با موضوع «وهابیت؛ گفتمان کفری تکفیری یا صرفاً تکفیری» منتشر شد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh گزارش کرسی آزاداندیشی با موضوع «وهابیت؛ گفتمان کفری تکفیری یا صرفاً تکفیری» منتشر شد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #نشست گزارش کرسی آزاداندیشی با موضوع «وهابیت؛ گفتمان کفری تکفیری یا صرفاً تکفیری» من
چالش کفری بودن جریان تکفیری وهابیت برای حل چالش باید تحلیل کرد که مفهوم کفر چیست؟ کفر دو دسته است، واقعی و ظاهری کفر ظاهری در برابر اسلام ظاهری است که با اقرار به شهادتین محقق می شود و تا زمانی که انسان صراحتا آن را انکار نکند در دایره اسلام ظاهری قرار می گیرد و لذا کفر ظآهری بدون نفی صریح مقتضای شهادتین تحقق پیدا نمی کند. کفر واقعی در برابر ایمان واقعی است، ایمان واقعی یعنی تصدیق قلبی آنچه که در دایره مفهوم ایمان و مقتضیات آن داخل است. پس تصدیق قلبی اگر حاصل باشد ما نمی توانیم به کفر واقعی طرف فتوا دهیم، هر چند آنچه که فهمیده اشتباه باشد. در گفتگویی که صورت گرفت، بنظر می رسید که ملاک استاد عزیز مان در اثبات کفر واقعی انطباق آن با واقع است. یعنی ایشان معتقد است از آنجاییکه اعتقادات وهابیت در اصلی ترین مسئله اسلام یعنی توحید ربوبی با واقعیت سازگاری ندارد، (چون تفصیلی که بین ما یقدر و ما لایقدر قایل شده خلاف آموزه های اسلامی و قرآنی است) و لذا گفتمانی که شکل گرفته کفری است. اما نگاه بنده این است که کفر یک مفهوم ارزشی است و قلب انسان (مسئله تصدیق)در آن دخالت دارد، یعنی نمی توان بدون درنظر گرفتن واقعیت انسانی در عالم انتزاع و صرفا با انطباق و عدم انطباق بر واقعیت، به کفری بودن یک گفتمان یا یک منظومه فکری فتوا صادر کرد. لذا معتقدم که کفری بودن وهابیت یا هر گفتمان دیگری را نمی توان صرفا با اثبات عدم انطباق آن با واقعیت مطلوب به اثبات رساند. مسئله دوم این است که این انطباق و عدم انطباق هم آن قدر ساده و صاف نیست که بتوان با صرف عدم انطباق به کفری بودن پی برد. بلکه این یک واقعیت پیچیده و استدلالی و استکشافی است. لذا هر دو طرف در آن به استدلال می پردازند و مخطئ معذور است. عذر به جهل اینجا در ماهیت موضوع دخالت دارد و یک عذر به جهل ساده ای نیست که بگوییم حالا در مقام مقتضی که بپذیریم کفری است، اما جهل صرفا مانع است و اگر قصور تحقق یافت معذور است و اگر نیافت معذور نیست. نه، بلکه اینجا جهل یک امری پیچیده و در فرایند استدلال دخیل است و جهل به معنای عدم درک واقعیت ذو مراتب و پیچیده است، مانند فرقی که میان دین پیره زنان و دین یک فقیه است، هیچ کدام را نمی توان به کفر متهم کرد، چون در یک کلیت بی رنگ و شکل باهم شریک اند. مسئله سوم در رابطه با تفصیل میان «ما یقدر و مالایقدر علیه الا الله» است. وهابیت به تبع سنت علمی اهل حدیث، معجزه را فعل خداوند می داند و لذا اصلا برای شان شخص پیامبر در انجام معجزه موضوعیت ندارد، ولذا آن را به عنوان امری استثنایی می پذیرند. پس مسئله اعجاز را نمی توان به عنوان شاهدی بر کفری بودن این گفتمان مطرح کرد، چون رویکردی که در رابطه با اعجاز وجود دارد، اختصاص به وهابیت ندارد، بلکه اختصاص به اهل حدیث هم ندارد، اخباریان شیعه نیز چنین رویکردی نسبت به معجزه داشتند. هذا تمام الکلام و الحمدلله اولا و آخرا. ✍️محمد فرقان گوهر چهارشنبه ٣٠آذر ١٤٠١
@sokhanetarikh نشست علمی «ملل و نحل نگاری در تمدن اسلامی و رویکردهای تازه در آن» با ارائه حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان و استاد قاسم جوادی 1 دی 1401 در اصفهان برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh آموزشی «باستان شناسی و تاریخ هخامنشیان در قفقاز» با ارائه دکتر مهسا ویسی 3 دی 1401 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «نقش زبان در تمدن سازی» با حضور دکتر سید اصغر میرباقری فرد، دکترمحمدحسین رامشت، دکتر رسول رکنی زاده و دکتر محمد خاقانی 4 دی 1401 در دانشگاه اصفهان برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh تحلیلی تاریخی بر وحدت حوزه و دانشگاه نویسنده: فرهود گل محمدی سالهای متمادی است که در ایران علمای دینی در پیوند با نهاد دین و تعلیم و تربیت تاثیر عمده ای در فرهنگی و اجتماعی کردن نسل جدید دارند. مراکز آموزشی ایران در گذشته دور، که طبعا ًعلمای اسلام در آن بودند، علاوه بر علم ادیان، علم ابدان را هم آموزش می دادند و حکیمان چند بعدی تربیت می کردند. بعداً ٌروشنفکران و برخی حاکمان به تاسیس دانشگاه دست زدند. اما روشهای اعمال شده در دانشگاهها کم و بیش موجب برخی موضع گیری ها شد؛ یعنی دانشگاه به جای آنکه به بررسی بپردازد، به نفع این یا آن نظریه موضع می گرفت و چنین شد که فاصله دانشگاه و حوزه بسیار زیاد شد. متاسفانه در این بین عده ای از غربزدگان و ایادی خودباخته به مظاهر تمدن غرب نیز از گسترش دانشگاهها به عنوان وسیله ای در راستای اهداف شوم خود و استکبار غرب استفاده کردند. مقاله حاضر تلاشی علمی است در پاسخ به این سؤال که چرا در تاریخ صد ساله اخیر ایران ارتباط بین دو قشر روحانی و روشنفکر آن گونه که باید و شاید دوستانه نبوده و حتی در بیشتر موارد بین آن دو رقابتی ستیزه جویانه و ویرانگر حاکم بوده است. هدف این مقاله، یافتن دلایل جدایی حوزه و دانشگاه به ویژه از اوایل دوران مشروطه تاکنون و بیان نظرات اندیشمندان بزرگ معاصر در این زمینه است. لذا پس از ارائه مختصری از سوابق آموزش حوزوی و دانشگاهی در ایران و جهان، به بررسی تاریخچه، وضعیتها، مشکلها و راهکارهای موجود در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در ایران از دیدگاه امام خمینی (ره)، شهید مطهری، دکتر شریعتی، آل احمد و سایر صاحب نظران و اندیشمندان مهم در این زمینه پرداخته می شود و در انتها به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادهایی در شرایط موجود کشور پرداخته می شود. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/g08532 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «ضرورت رشته تاریخ علم در نهادهای حوزوی» با ارائه دکتر نعمت الله صفری فروشانی 4 دی1401 ساعت 10 الی 12 در سالن شهید عارف الحسینی(ره) به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد. لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh
@sokhanetarikh "زمینه‌های پژوهش در تاریخ مناسبات ایران و هند در دوره اسلامی" با ارائه دکتر حسین ایزدی و دکتر حیدر رضا ضابط ۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ در دانشگاه باقر العلوم (علیه السلام) برگزار می گردد. لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/res1
@sokhanetarikh «سیره پژوهی امام رضا (علیه السلام)؛ بایدها و نبایدها» با ارائه دکتر نعمت الله صفری فروشانی و حجت الاسلام دکتر علی راد 11 دی 1401در قم برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh تحلیل مضمونی اخبار فتوحات عصر امویان (41-132) در منابع تاریخی اصحاب حدیث نویسندگان: زهرا روح الهی و محمد حسین کاظمی پژوهش حاضر با درک ارزشمندی میراث تاریخی اصحاب حدیث و اثرگذاری آن در ذهن مخاطبان این آثار در موضوع فتوحات عصر اموی و با هدف کشف شبکه‌ی مضمونی موجود در این متون و برای رسیدن به الگویی که توضیح دهنده منطق کلی و شاکله‌ی آن‌ها باشد، تلاش می‌کند تا به این سوال پاسخ گوید که «اصحاب حدیث در ثبت اخبار فتوحات چه مضامینی را به مخاطبان ارائه می‌کنند؟». برای یافتن این پاسخ ابتدا به مطالعه میراث تاریخی اصحاب حدیث در این زمینه پرداختیم و از میان آثار موجود، تاریخ خلیفه بن خیاط (ابن خیاط 240 ق)، بقایای کتاب المعرفه و التاریخ (فسوی277ق)، تاریخ الامم والملوک (طبری310ق)، المنتظم فى تاریخ الامم و الملوک، (عبدالرحمن ابن‌جوزى597ق) انتخاب گردید و داده‌های مرتبط با اخبار فتوحات را از میان آنان استخراج و سپس با روش تحلیل مضمون و اجرای مراحل مختلف آن به تحلیل داده‌ها و کشف مضامین نهفته در منابع منتخب اقدام شد که در قالب پنج مضمون فراگیرِ اسلامی بودن فتوحات، حکومت مسلمانان بر مناطق مفتوح و بهره‌مندی از منافع آن، قدرت نظامی مسلمانان، برتری نظامی مسلمانان بر دشمن، قدرت دشمن در مقابل مسلمانان قابل بیان می‌باشد که این مضامین با توجه به رویکرد آنان به خلافت، در راستای مشروعیت بخشی به امویان است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/d11301 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh مهدی کاموس، پژوهشگر: شهادت‌های مردمی امروز در تاریخ ارزش زیادی دارد. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/j00650 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh حوریه سعیدی، عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران نظام و نظامی گری در ایران در ادوار مختلف به فراخور روی کار آمدن حکومت‌ها وجود داشته است. اما دوره جدید مدرسه نظام در دوران حکومت صفوی شکل گرفت. در واقع به دلیل شکست‌های سنگینی که در زمان حمله عثمانی به دلیل به کار بردن تسلیحات دستی در مقابل تسلیحات آتشین، به ایران وارد شد؛ شکل تربیت نیروی نظامی تغییر کرد؛ زیرا تا پیش از آن نظام به شکل عمومی و طایفه‌ای آموزش داده می‌شد، ولی در دوره صفویه تمهیداتی فراهم شد و تا دوران قاجار به همان شیوه ادامه پیدا کرد. از دوره فترت حکومت صفویان تا پایان دوره قاجار، اوایل سده سیزده هجری و نوزده میلادی، ایران فاقد سازمان‌دهی منظم و منسجم نظامی بود و جنگجویان فقط به هنگام جنگ و خطر، جمع‌آوری و متمرکز می‌شدند. همچنین برای تمرکز و تعلیم، بودجه و اعتبار کافی اختصاص داده نمی‌شد و هزینه نگهداری نیروهای قشون نظامی از طریق مصادره‌ها و یا صدور برات تأمین می‌شد. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/y17967 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh همایش «چشم‌انداز منطقه‌ای میراث راه ابریشم، هم‌زیستی فرهنگ‌ها» 11 بهمن 1401 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 30 دی می باشد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh کتاب «بحران نفت در ایران؛ از ناسیونالیسم تا کودتا» اثر یرواند آبراهامیان و ترجمه محمدابراهیم فتاحی توسط نشر نی منتشر می‌شود. این کتاب یکی از آخرین پژوهش‌های آبراهامیان است و پنج فصل دارد: «مداخله آمریکا»، «نگرانی آمریکا نفت بود یا کمونیسم؟»، «سیاست پارلمانی»، «در راه کودتا» و «خاطره بازبینی شده». روزشمار ملی شدن صنعت نفت ایران و فهرست اشخاص برجسته از پیوست‌های کتاب است. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
«وضعیت مردم افغانستان در دوره‌ی کنونی طالبان (با تأکید بر وضعیت شیعیان)» باارائه دکتر عبدالقار کمالی 7 دی1401 ساعت 10 الی 12 در سالن شهید عارف الحسینی(ره) به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد. لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh
@sokhanetarikh نشست علمی «وضعیت مردم افغانستان در دوره کنونی طالبان(با تاکید بر وضعیت شیعیان)» از طرف انجمن علمی تاریخ تمدن و معاصر با همکاری معاونت پژوهش مجمتع تاریخ و سیره 7 دی 1401 در سالن شهید عارف حسینی برگزار شد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh