@sokhanetarikh
#نشست بررسی و نقد کتاب با عنوان «چالشهای تاریخورزی در ایران» با حضور دکتر علیرضا ملایی توانی (مولف کتاب) و نقد دکتر عباس قدیمی قیداری و دکتر ابراهیم موسیپور بشلی 20خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست « نقد رویکرد تاریخینگری در بررسی آموزههای امامت» با ارائه آیت الله سید محمد حسینی قزوینی 21 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#فصلنامه
از نخستین شماره فصلنامه علمی «امام رضا علیهالسلام و علوم روز» رونمایی شد.
در نشست علمی سومين "كنگره بين المللي امام رضا(ع) و علوم روز" که در دانشگاه بينالمللی امام رضا(ع) برگزار گردید، از نخستين شماره فصلنامه علمی «امام رضا (ع) و علوم روز» رونمايی شد.
«بايسته هاي گفتاري- رفتاري پاسخ به شبهات در سيره رضوی»؛ «تبيين شبكه مفهومی ارتباط الگو مبتنی بر مناظرات امام رضا(ع)»؛ «مؤلفههای اقتصاد مقاومتی در منظومه احاديث امام رضا(ع)»؛ «استراتژیهای معنوی در مديريت استرس با تأكيد بر مطالعه تطبيقی تعاليم امام رضا(ع) و آراء روان شناسان معاصر»؛ «تسهيل ارتباط ميان مردم و حاكميت و ارائه الگوی مفاهمه و درك متقابل با استناد به قران و سيره رضوی» و «تحليل مناظرات رضوی در فرآيند اقناع و تبليغ معارف دينی» عناوين است كه چاپ شده است.
فصلنامه امام رضا علیهالسلام و علوم روز، آماده دریافت مقالات پژوهشگران محترم از طریق وبگاه ijs.imamreza.ac.ir می باشد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
دوسوگرایی جامعهشناختی در دوران ناصرالدین شاه قاجار از منظر سفرنامهی «ایران و قیضهی ایران» لرد کرزن با رویکرد شرقشناسی
نویسندگان: فاطمه جمیلی کهنه شهری و زینب نادی
«خود» و «دیگری» یک مفهوم دائمی است که همواره «خود» برای درک پیرامون با ایجاد یک «دیگری» سعی دارد که «هستی» را معنی کند؛ با چنین منظری در این مقاله میکوشیم به ناسازگاری انتظارات هنجاری در قالب مفهوم دوسوگرایی جامعهشناختی بپردازیم که منشاء بسیاری از مشکلات اجتماعی است و ریشه در شرایط تاریخی جامعه دارد.
به رغم دیدگاههای استعماری سفرنامهنویسان و شرقشناسان انگلیسی از دوران قاجار، شناسایی و دستهبندی رفتارهای اجتماعی از منظر یک بیگانه، زمینهی نسبتاً مناسبی برای دریافت خاستگاه اجتماعی ناسازگاریهای هنجاری در اختیار پژوهشهای جامعهشناسی- تاریخی قرار میدهد.در این میان از نگاه یک شرقشناس و سفرنامهنویس به نام جورج کرزن به ریشهیابی این مسئله در دورهای از سلطنت ناصرالدین شاه قاجار میپردازیم.
جامعهی آماری مشتمل بر ده سفرنامهی انگلیسی است که در دوره ناصرالدین شاه قاجار به نگارش درآمده است.در این میان سفرنامهی جورج کرزن با نام ایران و قضیهی ایران برای نمونه بررسی شده است.
بر اساس دیدگاه مرتون و با بهرهبرداری از رویکرد روشی نوعشناسی و فنون بررسی تاریخی و تحلیل محتوای کیفی، انواع دوسوگرایی جامعهشناسی و روانشناسی در سفرنامهی مذکور مورد شناسایی قرار گرفته و بستر اجتماعی آن بررسی شده است.
نتایج بیانگر آن است که رفتار منحرفانه (دو سوگرایی روانشناختی) که برخاسته از نوع پنجم دوسوگرایی جامعهشناختی(تعارض میان ساختار فرهنگی و اجتماعی) است، بیشتر از انواع دیگر آن در سفرنامه کرزن مورد اشاره قرار گرفته است.
همچنین، شیوع رفتار مقلدانه، به ویژه از سبک زندگی غربی که به نوع ششم دوسوگرایی جامعه شناختی نسبت داده میشود، بیشتر در میان طبقات بالا و در عرصهی فرهنگی- سیاسی، در این سفرنامه دیده شده است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/b66854
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «تبیین و تحلیل زمینه های تغییر گفتمان علمای شیعه از سلطنت معموله به سلطنت مشروطه» با ارائه حسین شیر محمدی بابا شیخعلی 21 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#همایش «تاریخ شناسی در بحران؛ واقعیت یا توهم؟!» 31 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
حکومت بنیحسنویه از ظهور تا سقوط (۳۳۰ تا 406 ق/۹۴۱ تا 1015م)
نویسنده: نظام علی دهنوی
در سال 330ق/941م، امیرحسین کُرد حکومت بنیحسنویه را در شهر زور و مناطق اطراف آن بنیان گذاشت که این همزمان با آلبویه بود. پس از وی فرزندش، حسنویه، به قدرت رسید که دوره حاکمیت او را میتوان عصر شکلیابی و گسترش قلمرو و استحکام و ثبات این سلسله به شمار آورد.
بعد از مرگ حسنویه، فرزندش بدر توانست قدرت را به دست گیرد. او با درایت خود، قلمرو و اقتدار بنیحسنویه را به اوج رساند. ایام پایانی حکومت بدر و نیز در دوره جانشینان وی، آلحسنویه با شورشهای داخلی مواجه و سرانجام این سلسله، با قتل طاهربنهلال در سال 406ق/1015م، منقرض شد.
روش این پژوهش به صورت توصیفیتحلیلی و از نوع کتابخانهای است و تلاش کلی، برآن است که به جای توصیف صرف تاریخی، به تحلیل وقایع سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بنیحسنویه پرداخته شود.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/g95508
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست « تاثیر مشروطه ایرانی بر عمارت گری ایرانیان» با ارائه با شهرام یاری21 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
عباس قدیمی قیداری، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز: طبیعی است که رشته تاریخ نمیتواند از چالشها برکنار باشد. تاریخ راهنمای حقیقت است.
دانش تاریخ بنا بر ملاحظات ریشه در سنت دارد. واقعیت این است که تاریخ دانش کثیرالمنبعی است. منبع سرشار از خرد و عقلانیت. رشته تاریخ مهارت زندگی است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/n06209
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «اهمیت تبار نامه های توصیفی در مطالعات تاریخی» با حضور علیرضا ملائی توانی، مهدی انصاری و محمد خدایی 14 تیر 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «نقد و بررسی مقالات و پژوهش های بیماری های دوره قاجار (1175 تا 1304)» با ارائه قباد منصور بخت و سید علیرضا گلشنی 23 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
علل و مراحل تعریب و اصلاح مسکوکات اسلامی با تاکید بر دوره عبدالملک بن مروان اموی (65-86 ه . ق/684-705م)
نویسندگان: بهادر قیم و محسن صدیق
با گسترش فتوحات، انبوهی از سکه های فارسی، قبطی و یونانی وارد سرزمین های اسلامی شدند.این مسکوکات، از نظر وزن و عیار و نقوش و تصاویر، متفاوت بودند. برخی ازخلفا و حکام مسلمان تلاش های به منظورتعریب و ساماندهی این مسکوکات انجام دادند.
اما اوج این اقدامات در عهد عبدالملک بن مروان (65-86ه.ق/684-705م) بوده است. در این دوره مسکوکات دینار و درهم و فلس تعریب واصلاح شدند. یکنواختی در ضرب سکه و تعریب آن نتیجه این حرکت اصلاحی به شمار می آید.
این روند تابع عوامل مالی و اقتصادی جهت درآمدزایی دولتی و صیانت از جعل سکه طلا، سیاسی بمنظور رفع وابستگی جامعه اسلامی به سکه های ایرانی و بیزانسی وعامل دینی پرداخت سکه سالم و غیرمغشوش در بخش های شرعی نظیر زکات و خمس و دیه بوده است. در این پژوهش سعی می گردد به سیر تعریب و علل و عوامل موثر و نیز نتایج مترتب برآن پرداخته شود.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/h20633
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «مشروطیت اصفهان» با حضور دکتر علیرضا ابطحی فروشانی 24 خرداد و 14 مرداد 1402 در مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل برگزار می گردد..
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
اعتبارسنجي سه گزارش سياسي دربارة ميرزاي نائيني؛ ارتباط نزديك با سيدجمالالدين اسدآبادي و حكم به اعدام شيخفضلالله نوري و ملاقربانعلي زنجاني
نویسنده: علیرضا جوادزاده
در اين مقاله سه گزارش سياسي دربارة ميرزاي نائيني، با روش تاريخي (توصيفي و تحليلي) مورد پژوهش قرار گرفته است: 1. روابط نزديک و صميمي ميان ميرزاي نائيني با سيدجمالالدين اسدآبادي؛ 2. صدور اجازه از سوي ميرزاي نائيني براي اعدام شيخ فضلالله نوري و جعل تلگراف به نام آخوند خراساني؛ 3. تشکيل جلسه با محوريت آخوند خراساني جهت تصميمگيري دربارة ملاقربانعلي زنجاني که براساس آن، ميرزاي نائيني به لزوم اعدام ملاقربانعلي نظر داد و در تلگراف آخوند مطالبي اضافه کرد.
نتايج تحقيق درباره اين سه گزارش چنين است: 1. اصل آشنايي و ارتباط ميان سيدجمال و ميرزاي نائيني صحيح است؛ اما وجود «رابطة بسيار صميمي و گرم» ميان اسدآبادي و نائيني و رفتوآمد مکرر سيدجمال نزد نائيني، نادرست و دستکم محل ترديد است؛ 2. گزارش دوم از اساس کذب و دروغ است؛ 3. دربارۀ محتواي گزارش سوم، همانند گزارش اول، بايد تفکيک قائل شد.
بخشي از مطالب آن، که به نوعي در برخي منابع ديگر نيز آمده، صحيح است؛ اما بخشي ديگر از آن قابل ترديد و انکار ميباشد. برايناساس، اينکه ميرزاي نائيني نظرش بر اعدام ملاقربانعلي بود و در تلگراف آخوند مطالبي اضافه کرده بود، پذيرفته نيست.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
yun.ir/o45a0b
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «رهیافت های روش شناختی بر پایه کتاب «خانه های تاریخ»» با ارائه دکتر بهزاد کریمی 27 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «مشکله هویت ایرانی در دیاسپورا: گونه شناسی هویتی ایرانیان بریتانیا» با ارائه دکتر مجید تفرشی 27 خرداد 1402 در دانشگاه تهران برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «نقد و بررسی کتاب تاریخ ارمنیان غازار پارپتسی» با ارائه پرفسور وارطان وسکانیان 28 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
تحلیل گونه شناسانه دیدگاه مستشرقان درباره ابن سبأ
نویسندگان: علی جدید بناب و عبدالله فرهی
واکاوی آراء مستشرقان درباره عبدالله بن سبأ، از منظر تحلیل تاریخی، دارای اهمیت خاصی است. مسأله این پژوهش در وجه کلی بررسی و تحلیل اندیشههای مستشرقان نسبت به عبدالله بن سبأ از حیث وجود خارجی و فرضی است.
این پژوهش با انگیزه شناخت دیدگاههای مستشرقان درباره عبدالله بن سبأ نسبت به وجود واقعی یا عدم وجود آن انجام گرفته است و نیل به این مقصد در سایه توصیف و تبیین نقش و عملکرد عبدالله بن سبأ، با گردآوری دادههای کتابخانهای و به روش توصیفی تحلیلی میسر است.
برونداد این پژوهش، بررسی آراء مستشرقان از حیث وجود واقعی یا عدم وجود ابن سبأ بوده است.
از جنبه تحلیل، به جهت دسترسی اغلب مستشرقان به منابع اهل سنت، عدم اطلاع کافی از منابع و اندیشههای شیعه، سنی بودن اکثریت مسلمانان جهان اسلام، سبب تقویت آراء دانشمندان اهل سنت در منظر و مطالعات مستشرقان نسبت به عبدالله بن سبأ گردیده است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
yun.ir/mj031g
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#کارگاه
جلسه پایانی (شانزدهم) کارگاه مهارتی – پژوهشی «روش شناسی تاریخی» که توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با همکاری مرکز آموزشی و مهارتی بیان جامعه المصطفی برنامه ریزی و اجرا شده بود در روز یکشنبه 21 خرداد ماه در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.
.
در بخش پایانی این جلسه استاد دکتر صفری فروشانی در باب اهمیت برگزاری این مدل دوره های مهارتی و کارگاهی پژوهشی مطالبی را بیان نمودند و از معاونت پژوهش مجتمع تاریخ، مرکز آموزشی و مهارتی بیان و دانشگاه مجازی المصطفی برای ضبط و تصویر برداری کامل این جلسات و همچنین معاونت پشتیبانی مجتمع تاریخ برای پخش برخط این جلسات، پذیرایی و از تمامی دست اندرکاران و برنامه ریزان در برپایی این کارگاه نقش داشته اند تقدیر و تشکر نمودند.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی پناه از معاونت پژوهش مجتمع تاریخ نیز ضمن تقدیر از دکتر صفری و تأکید بر استاد محوری در سیره سلف صالح، از شرکت کنندگان دوره، الگوگیری از اساتید بنام مانند دکتر صفری در اهتمام به رشد علمی و مهارتی مخاطبان و برگزاری دوره ها و کارگاه های مورد نیاز برای طلاب تأکید و بر ضرورت ارتباط شرکت کنندگان با مرکز مهارتی بیان جهت کارآمدی در حوزه انجام وظایف مهمی تبلیغی علمی تأکید نمودند و همچنین پیرامون زمینه سازی مجتمع تاریخ برای ارتقاء سطح دانش و مهارت های پژوهشی اساتید و طلاب شاغل به تحصیل در مقاطع گوناگون سخنانی را بیان نمودند.
لازم به ذکر است در این کارگاه بیش از یکصد نفر از طلاب مقاطع دکتری، استادان المصطفی و سایر مرکز علمی شرکت نمودند. که 85 نفر از شرکت کنندگان واجد شرایط، جهت دریافت گواهی شرکت در کارگاه مورد تأیید قرار گرفتند.
در بخش پایانی جلسه اختتامیه این کارگاه به افراد موفق به گذراندن این دوره گواهی رسمی اعطاء گردید.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «بررسی تغییر مذهب مغولان در ایران» با ارائه سمیرا بهزادی 28 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh