eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarik نشست «سیاست زدگی در تاریخ نگاری معاصر ایران» با ارائه دکتر ناصر صدقی و دکتر رضا نصیری حامد ۷ خرداد ۱۴۰۳ در دانشگاه تبریز برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14649
@sokhanetarik جایگاه رأی خبرگان و کارگزاران نظام در منطق حکمرانی دینی، با تأکید بر فرایند تصمیم گیری امام خمینی(ره) بعد از فتح خرمشهر نویسنده: سهراب مقدمی شهیدانی مسئله ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر، یکی از محورهای مهم تاریخ دفاع مقدس است که پیرامون آن با تحلیل های متفاوتی مواجهیم. بعد از گذشت بیش از سه دهه از پذیرش قطعنامه۵۹۸، به واسطه فقدان مستندات و شواهد کافی و ارائه روایت های ناقص یا ناروا، تصویر شفافی از فرایند تاریخی تصمیم امام و نظام در این مسئله، وجود ندارد و همین امر موجب آن شده برخی جریان های سیاسی معاند یا مخالف، به تحریف تاریخ و تهاجم علیه امام بپردازند و منطق رهبری ایشان را با چالش مواجه سازند. پرسش این مقاله آن است که دیدگاه امام در ماجرای ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر چه بود و چه عوامل و حوادثی، موجب تغییر رویکرد ایشان گردید؟این نوشتار بر پایه برخی شواهد و مستندات تاریخی در پی اثبات این مدعاست که بعد از استماع برخی استدلال ها و مشاهده اجماع مسئولان عالی سیاسی و نظامی، این دیدگاه به تناسب شرایط، نظر اولیه امام پیرامون پایان جنگ، تغییر کرد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14652
@sokhanetarik جلد نخست دانشنامه اهل بیت (علیهم السلام) منتشر شد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14656
@sokhanetarik تحلیلی بر قیام های علویان در دوران امام رضا (علیه السلام) و ارتباط آن با ولایتعهدی نویسنده: نعمت الله صفری فروشانی دوران امامت امام رضا (علیه السلام) (۱۸۳ ـ ۲۰۳ ق) علاوه بر آنکه از ساحت های اعتقادی و فرهنگی، دورانی کم نظیر و بلکه بی نظیر است، از جهت سیاسی نیز دورانی ویژه به حساب می آید. فراوانی تحرک های علویان در آخرین سال های امامت آن حضرت از جمله مواردی است که به اهمیت این دوران می افزاید. این نکته هنگامی روشن تر می شود که دریابیم جنبش های علویان در این زمان از جهات متعددی همچون تعداد، گستره جغرافیایی، خاندان های علوی شرکت کننده در آن و به کنترل درآوردن مناطق مرکزی، همچون کوفه، بصره، مکه و مدینه و نیز یمن، ویژگی خاصی می یابد که در دوران های گذشته و آینده کمتر شاهد این ویژگی ها می باشیم؛ و همین ویژگی هاست که مامون را وا می دارد برای سرکوب همیشگی آنها پیشنهاد خلافت و سپس ولایتعهدی امام رضا (علیه السلام) را مطرح کند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14660
@sokhanetarik نشست «مفهوم ایران شناسی» با ارائه دکتر لیدا مودت ۶ خرداد ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14660
@sokhanetarik نشست «خلیج فارس هویت گمشده» با ارائه ساسان قاسمی 8 خرداد 1403 در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14698
@sokhanetarik برخورد ائمه (علیهم السلام) با فرقه های انحرافی شیعه (کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه، واقفیه) نویسنده: زکیه سادات امیری با شکل گیری فرقه های انحرافی، اتحاد امت شیعه به خطر افتاد. بحران ایجاد شده از سوی برخی افراد با مقاصد مختلف باعث تردید در پذیرش امام راستین و برحق شد. ائمه (علیهم السلام) با مشکلاتی مانند مراقبت توسط خلفای وقت و اجبار به تقیه مواجه بودند و قدرت سیاسی را در اجتماع مسلمانان نداشتند، می کوشیدند تا پیروان خود را از افتادن به دام فرقه های انحرافی نجات دهند. به همین دلیل در برخورد با این گروه ها از روش های مختلف استفاده کرده و مسیر خود را از این فرقه ها جدا کردند و باعث طرد آنان از اجتماع شیعه و پیروان خاص خود می شدند. ائمه (علیهم السلام) با رهبری معنوی و با عملکردی صحیح و به موقع شیعیانی را که در شناخت امامشان تردید داشتند به جامعه شیعه اثنی عشری بازگردانده و منحرفین از راه حق و حقیقت را زندیق، کافر و مشرک معرفی کردند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14706
@sokhanetarik همایش «آب و حکمرانی آب در فرهنگ و تمدن ایران و سرزمین های همجوار» ۶ و ۷ خرداد ۱۴۰۳ در باغ شهر تاریخی نطنز برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14702
@sokhanetarik نخستین پیش همایش «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات» 8 خرداد 1403 در دانشگاه اصفهان برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14729
@sokhanetarik نشست «ورود فیزیک جدید به ایران در عصر قاجار» با ارائه محمد سلیمانی تبار ۷ خرداد ۱۴۰۳ در دانشگاه امام خمینی (ره) برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14733
@sokhanetarik نشست «چالش‌های زیست محیطی در مناطق تالش و تات‌نشین» ۷ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14736
@sokhanetarik تاریخ اجتماعی شیعیان امامیه بغداد از آغاز غیبت صغری تا سقوط آل بویه نویسندگان: راحله ضائفی و مجید احمدی کچایی بررسی تاریخ اجتماعی جوامع گذشته، ما را به کشف نوع زندگی اقوام و گروه هایی از مردم سوق می دهد که در صف حکام و نخبگان سیاسی جامعه قرار ندارند. این کشف لایه های نهان، صرفاً با شاخص بندی مؤلفه های تاریخ اجتماعی امکان پذیر است. پژوهش پیشرو، با بررسی مؤلفه های تاریخ اجتماعی شیعیان امامیه بغداد از عصر غیبت صغرای امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تا افول دولت آلبویه، وضعیت اجتماعی این طیف مذهبی خاص را مورد مداقه قرار می دهد. مؤلفه هایی همچون: حِرف و مشاغل، مراسم مذهبی، ارتباط شیعیان با اهل سنت و محافل علمی و آموزشی. تحقیق پیش رو، شناخت بهتری از عوامل موثر بر سبک زندگی شیعیان بغداد در این بازه زمانی به ما ارائه می دهد. عواملی چون غیبت امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حضور وکلای اربعه و نیز قدرت گیری دولت شیعی آل بویه بر سبک زندگی شیعیان تأثیرگذار بوده است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14739
@sokhanetarik کرسی علمی ترویجی «محور شناسی سخنان جناب جعفر بن ابی طالب در مجلس نجاشی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر عالمیان و سیدابوالفضل موسوی و نقد حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدعلی غضنفری و حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد سلیمانی 9 خرداد 1403 در سالن شهید عارف الحسینی(ره) برگزار می گردد. لینک پخش آنلاین: https://vce.miu.ac.ir/tarikh برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14743
@sokhanetarik نشست «بازخوانی هویت زن و رشد علمی زنان در عصر علوی» با ارائه دکتر زهرا مهرجویی 7 خرداد 1403 در حوزه علمیه حضرت معصومه (سلام الله علیها) برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14747
@sokhanetarik نشست رونمایی از اپلیکیشن تاریخی «ایرانشهر» ۷ خرداد ۱۴۰۳ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14750
@sokhanetarik نسبت تعالی ارزش ها و عدالت اقتصادی در عصر نبوی نویسنده: سید محمدمهدی موسوی نژاد و جواد سلیمانی امیری این مقاله با رویکرد توصیفی و تحلیلی، تأثیر ارزش های معنوی را بر جریان عدالت اقتصادی و نیز نقش شکل گیری عدالت اقتصادی را در اعتلای ارزش ها به عنوانِ بخشی از وضعیت فرهنگی تاریخ عصر نبوی مورد تحقیق قرار می دهد. برای تحلیل، از مفهوم ارزش در دانش روانشناسیِ اخلاق بهره گرفته شده و چینش مطالب با استفاده از مبحث عوامل انگیزشی در این دانش، رقم خورده است. ضمن آنکه پیش فرض کلامیِ روشنی داشته و اطلاعات با در نظر گرفتنِ نقش هدایت گری رسول الله (صلی الله علیه و آله) در تقویت باور و امید نسبت به هدایت تشریعی الهی، طرح گردیده اند. نتیجه چنین شد که ابتدا عدالت اقتصادی در عصر نبوی با واسطه ایجاد ارزش های معنوی در اثر تبلور باور نسبت به هدایت تشریعی الهی رخ داده و از سوی دیگر، این توان را داشت که مجدداً با تقویت باور فوق و تقویت بنیان حاکمیت توحیدی، زمینه ساز اعتلای ارزش ها گردد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14754
@sokhanetarik نشست رونمایی کتاب «مشکل تاریخ نویسی ما» ۸ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14783
@sokhanetarik نشست «موزه ای برای آب» ۹ خرداد ۱۴۰۳ برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14786
@sokhanetarik بررسی دانش مغازی نگاری با تأکید بر مغازی واقدی نویسندگان: مهدی یعقوبی و حامد منتظری مقدم سخنان و اعمال و رفتار رسول اکرم صلی الله علیه و آله به نام «سیره رسول الله» شهرت دارد. سیره رسول خدا شامل سخنان، احادیث و عملکرد ایشان در عرصه های فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که در کتب تاریخ و سیره مورد بررسی و نقل قرار گرفته است. جنگ های عصر آن حضرت که به فرماندهی و حضور ایشان صورت می گرفت، «غزوه» نامیده می شود. بررسی و نقل اخبار این جنگ ها در اصطلاح تاریخ، «مغازی» [محل وقوع غزوه] گفته می شود. تدوین اخبار این جنگ ها را در اصطلاح، «مغازی نگاری» می گویند که به نوعی زیرمجموعه سیره نگاری شناخته می شود. در ابتدای عصر تدوین، مورخان به جمع آوری اخبار جنگ های عصر نبوی می پرداختند که بیشتر آنها با عنوان «مغازی رسول خدا» نام داشت. اما با گذر زمان و تحول در تاریخ نگاری، مغازی نگاری به صورت بخشی از کتب سیره رسول خدا درآمد، به گونه ای که سیره و مغازی به یک معنا استعمال شد. نوشتار حاضر با روش تحلیلی توصیفی به بررسی مغازی نگاری و مغازی نگاران اولین، بخصوص محمدبن عمر واقدی و کتاب او «مغازی» می پردازد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14790
@sokhanetarik حجت‌الاسلام سیدمحمدطباطبایی یزدی: جاحظ از جمله کسانی است که فقط ۱۰۰ جمله از فرمایشات حضرت را گردآوری کرده و همین باعث انتقاد از وی شده است که اگر فرمایشات ایشان اینقدر جذاب است، چرا فقط صد کلمه؟ از این جهت کار او قابل توجیه است که وی به ارزش کلمات حضرت واقف است ولی خواسته زیباترین‌ها را انتخاب کند کما اینکه مرحوم شیخ عباس قمی هم از بین جملات حضرت، ۱۰۰ کلمه قصار را انتخاب کرده است. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14810
@sokhanetarik حجت‌الاسلام رسول جعفریان: نگارش «تاریخ قم» در قرن چهارم آن هم به شکل کاملاً علمی و با اسلوبی ممتاز، در مقایسه با دیگر تواریخ محلی در دنیای اسلام، نشان دهنده تمایل به ثبت اوضاع و احوال این شهر در این دوره و وجود منابع اطلاعاتی کافی در این باره است. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14814
@sokhanetarik نشست «مدیریت اقتصادی در سیره نبوی (با تاکید بر جهش تولید با مشارکت مردم)» با ارائه هاجر رضایت 12 خرداد 1403 برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14818
@sokhanetarik شناسایی و تحلیل تاریخی عوامل مؤثر بر اعتلای نظام آموزشی امامیه در پنج قرن نخست هجری نظام آموزشی برای شکل گیری و تداوم نیازمند مبانی، منابع تولید علم، اهداف، نیازسنجی، برنامه ریزی، مدیریت، نیروی انسانی، متون و مراکز آموزشی است. البته، برای عبور از بحران ها و رسیدن به دست آوردهای نظام آموزشی، این امور به تنهایی کافی نیست، بلکه باید از یک دسته عوامل اصلی و فرعی، سلبی و ایجابی، زمینه ساز و تأثیرگذار بر روند پیشرفت کمی و کیفی نظام آموزشی کمک گرفت. براساس اهمیت موضوع در فهم تاریخ علمی امامیه، این پژوهش برای شناخت عوامل مهم، زمینه ساز و تأثیرگذار بر نظام آموزشی امامیه در پنج قرن نخست به دلیل فراز و نشیب فعالیت های علمی و آموزشی، صورت گرفت و روشن گردید، عوامل و پیش ران های اصلی بر شکل گیری و تداوم و عوامل فرعی بیشترین سهم را در توسعه کمی و کیفی نظام آموزشی داشته اند. در این میان عوامل سلبی اگرچه مشکلاتی را برای فرآیند آموزش ایجاد کرده اند، اما نقش اثرگذار بر خروج ار بحران ها را داشته اند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14823
@sokhanetarik گزارش کرسی ترویجی با عنوان «محور شناسی سخنان جناب جعفر بن ابی طالب در مجلس نجاشی» منتشر شد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14853
@sokhanetarik آیا واقعیت دارد که مسلمانان پس از فتح مصر و ایران کتابخانه‌های غنی این دو تمدن بزرگ را سوزانده‌اند؟ سخن تاریخ: کتاب‌سوزی ایران و مصر توسط مسلمانان از نظر شهید مطهری رخدادی است که تا قرن هفتم هجری قمری در هیچ مدرک اسلامی و غیر اسلامی از آن سخنی نشده است. از نظر مطهری نقل‌های پس از این تاریخ هم بدون مدرک و دارای ضعف سندی و محتوایی هستند. بحث کتاب‌سوزی ایران و مصر توسط مسلمانان از نظر شهید مطهری از جمله مباحثی است که در ذیل مباحث ارتباط ایران و اسلام مطرح می‌شود. محتوای این موضوع تاریخی این است که مسلمانان وقتی موفق به فتح ایران شدند، کتابخانه‌های این دو تمدن را، به‌دلیل عدم آشنایی با دانش، سوزاندند. از نظر شهید مطهری، در دوران جدید، به‌طور جدی از سوی غربیان تبلیغ شده که مسلمانان پس از فتح ایران و مصر کتابخانه‌های این دو تمدن بزرگ دنیای قدیم را به آتش کشیدند. برای مشاهده متن کامل پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=14856