@sokhanetarikh
#مقاله
منطق حاکم بر احتجاجات امام سجاد (علیه السلام) پیرامون نهضت عاشورا
نویسندگان: محمد رنجبر حسینی و طاهره عطار
احتجاجات امام سجاد(علیه السلام) از نیرومندترین عوامل جاودانه ساختن قیام عاشورا و اهداف نهضت امام حسین (علیه السلام) می باشد. آن حضرت از عصر عاشورا تا بازگشت و استقرار در مدینه احتجاج هایی با عوامل حکومتی و مردم شهرهای مختلف از جمله کوفه و شام داشته اند که بر این احتجاجات منطق خاصی حاکم بوده که باعث رسوایی دستگاه بنی امیه و تاثیر و ماندگاری قیام عاشورا بعد از شهادت امام حسین (علیه السلام) در جامعه آن روز بوده است.
لذا این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، با شیوه کتابخانه ای، به تحقیق و بررسی احتجاجات امام سجاد (علیه السلام) پیرامون نهضت عاشورا جهت کشف واستخراج منطق حاکم بر این احتجاجات پرداخته است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16290
@sokhanetarikh
#مصاحبه
آیتالله محمدهادی یوسفی غروی: مدعیان بیعت امام سجاد(ع) با یزید، تاریخ را مغرضانه، بدبینانه و ناقص می خوانند.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16286
@sokhanetarikh
#نشست
نشست «تاثیر اقدامات محمد ولی خان اسدی در آبادانی شهر مشهد» با ارائه دکتر علی سوزنچی کاشانی 1 مرداد 1403 در مشهد برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16283
@sokhanetarikh
#اطلاع_رسانی
#کرسی_علمی_ترویجی
نشست «مواجهه سیاسی دولت بنی امیه با ائمه (علیهم السلام) و شیعیان (اقدامات و اهداف)» با ارائه حجت الاسلام دکتر علی اکبر عالمیان و نقد حجت الاسلام دکتر حسین عبدالمحمدی و حجت الاسلام دکتر رمضان محمدی 3 مرداد 1403 در سالن جلسات مجتمع جامع برگزار می گردد.
لینک پخش آنلاین: https://vce.miu.ac.ir/tarikh
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16294
@sokhanetarikh
#پرسمان
حضرت مسلم چند فرزند داشت؟ نام مادرشان چه بود؟ موقع شهادت هر کدام چند سال داشتند؟
سخن تاریخ: فرزندانِ شهید شده مسلم بن عقیل را چهار پسر نام بردهاند که دو تن در جریان واقعه کربلا و دو تن در کوفه در حال اسارت به شهادت رسیدند.
عبدالله در روز عاشورا به شهادت رسید. مادر وی رقیه دختر حضرت علی(ع) بوده است. مسلم از رقیه دختر امام علی(ع) فرزند دیگری به نام علی داشت.
برای مشاهده متن کامل پاسخ به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16298
@sokhanetarikh
#مصاحبه
سیدعبدالکریم حسنپور، پژوهشگر: بحث استشراق و مستشرق، اسلامشناسی و شیعهپژوهی موضوعات در هم تنیدهای است که پیچیدگی و حساسیت خاص خود را دارد؛ اگر بخواهیم به استشراق به عنوان یک جریان بنگریم، در یک مطالعه پیشینی، شاهد فراز و فرودهایی از سوی اندیشمندان غرب هستیم و عدهای ریزش کرده و جریاناتی هم از آنها منشعب شده است.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16302
@sokhanetarikh
#مقاله
آثار توحیدباوری در قیام امام حسین (علیه السلام)
نویسندگان: محمد رنجبرحسینی و سعیده خلیلی فیروزکوهی
اعتقاد به وحدانیت حق تعالی به عنوان اصلی ترین و بنیادی ترین عقیده در دیدگاه امام حسین (علیه السلام) ، سبب می شود قیام عاشورا نه تنها جنبشی سیاسی _ اجتماعی، بلکه قیامی اعتقادی با محوریت توحید تلقی گردد.
باور توحیدی امام حسین (علیه السلام) در خطابه ها، مکاتبات و رفتار ایشان از ابتدای شکل گیری قیام از مدینه تا کربلا منعکس شده است. این باور توحیدی دارای آثار و نتایجی آشکاری در قیام آن حضرت است. نوشتار حاضر با روش تحلیلی _ توصیفی و شیوه کتابخانه ای به بررسی آثار و نتایج توحیدباوری در قیام امام حسین (علیه السلام) می پردازد.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16305
@sokhanetarikh
#معرفی_کتاب
کتاب «حماسه امام سجاد (علیه السلام)» مشتمل بر گفتارهایی از حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مدّظلّه العالی) دربارهی مبارزات سیاسی-فرهنگی امام سجاد(علیه السلام) می باشد.
مقطع ۳۴ سالهی امامت حضرت سیّدالسّاجدین علیّبن الحسین (علیهالسّلام) که از عصر عاشورا آغاز شد بهتبع حادثهی عظیم و تاریخساز عاشورا، مقطع مهمّی از دوران ۲۵۰ ساله است. این نکته گزاف نیست که از رهگذر این دورهی سخت امامت، عاشورا در تاریخ ماندگار شد و حماسه و حرکت حسینی که در کربلا به خاک و خون کشیده شد، به نهضت حسینی تبدیل گردید. امّا متأسّفانه این حرکت سیاسی از سوی جامعهی اسلامی به درستی شناخته نشد.
روش و هدایت امام زینالعابدین(علیهالسّلام) در دوران دهشتبار و اختناقآمیز بنیامیّه موجب شد جمعیّت کم و جریان ضربهدیدهی تشیّع و نیروهای انقلابی در اندکزمانی به جمعیّتی انبوه و کارآمد بدل شود و کار به جایی رسد که کمتر از چهل سال بعد از شهادت آن حضرت، جریان قوی و فراگیر تشیّع موفّق به سرنگونی حکومت بنیامیّه گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16309
@sokhanetarikh
#یادداشت
هادی انصاری: زنان قبیله بنی اسد ابتدا به قصد تدفین شهدای کربلا بیل و کلنگ به دست گرفته به طرف قتلگاه کربلا روانه شدند ولی پس از مدتی وجدان مردان بنی اسد بیدار گشت و به خود آمدند و به دنبال آن، گروهی از مردان قبیله بنی اسد برای دفن شهدا وارد زمین کربلا شدند.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16313
@sokhanetarikh
#نشست
نشست «صلح امام حسن (علیه السلام) مبنای مقبول اجماع مسلمین برای قیام امام حسین (علیه السلام)» با ارائه جت الاسلام دکتر محمدرضا هدایت پناه 1 مرداد 1403 برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16317
@sokhanetarikh
#نشست
گزارش نشست نقد و بررسی کتاب «سیره و قیام زید بن علی» منتشر شد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16322
@sokhanetarikh
#نشست
آیتالله سیدمحمود مدنی بجستانی در نشست علمی «جریانشناسی لشگر عمر سعد»: در مقاتل آمده است که وقتی کار شهادت امام حسین(ع) به پایان رسید دشمنان به خیمهها حمله کردند ولی در ذهن کسی هم نمیگنجید که کسی خاندان رسالت و اهل بیت ایشان را مورد اهانت قرار دهد لذا زنی که با لشکریان عمرسعد بود وقتی دید به خیمهها حمله شده شمشیر کشید در حالی که شعار «لا حکم الا لله» سر میداد یعنی تفکر او خوارجی بود و با کشتن امام حسین(ع) هم مشکلی نداشت ولی با حمله به خیام سیدالشهدا(ع) و غارت آن موافق نبود. این زن با شعار لا حکم الا لله، بیانیه سیاسی داد و خود را معرفی کرد ولی همین زن را هم کشتند.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16326
@sokhanetarikh
#نشست
امیر حسین اوصالی: برخی کتب عاشورایی تحریفساز و برخی تحریفسوزند.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16357
@sokhanetarikh
#نشست
کرسی ترویجی «جریان های مدیریتی دوگانه حاکم بر علم در عصر شکوفایی تمدن اسلامی» با ارائه دکتر محمد باغستانی و نقد دکتر علی اصغر منتظر القائم 3 مرداد 1403 در مشهد برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16361
@sokhanetarikh
#نشست
حجتالاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه: فارابی و ابن سینا در ابعاد مختلف جامعیت گستردهای دارند و حتی میتوان گفت فارابی از ابن سینا نیز از برخی جهات جامعیت بیشتری دارد. از وی در رشتههای مختلفی همچون فیزیک، ریاضیات، موسیقی، الهیات، فلسفه، سیاست و… حرفهای ماندگار فراوانی برجای مانده است و جا دارد از رهگذر چنین شخصیتی به عنوان نمادی از تمدن برجسته اسلامی، برای احیای این تمدن استفاده کنیم.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16365
@sokhanetarikh
#مقاله
نویسنده: معصومه رضایی
شکل گیری شخصیت انسان ها ناشی از عواملی است که بدون توجه و شناخت آنها نمی توان برنامه تربیتی مناسبی برای انسان طراحی نمود. در این مقاله عوامل مؤثر بر شکل گیری شخصیت تربیتی حضرت زینب (سلام الله علیها) مورد بررسی قرار گرفته است.
عواملی تربیتی که سبب شد ایشان بتوانند بعد از قیام عاشورا با تدابیرشان رهبری همه جانبه خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) را به ویژه در اسارت ها بر عهده گیرند. در پاسخ به این سؤال عوامل وراثت و محیط از منظر روان شناسی و تأثیر هر یک به طور جداگانه بررسی شده و از منظر اسلام نیز نقش ایشان به طور ویژه مورد مطالعه قرار گرفت و این نتیجه حاصل شد که خانوانده ایشان مهم ترین نقش را در ایجاد شخصیت تربیتی وی داشتند.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16369
@sokhanetarikh
#نشست
گزارش نشست علمی «سیری در نگارش مقتل الحسین(ع)» منتشر شد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16373
@sokhanetarikh
#کتاب
کتاب «ارهاصات پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)» تألیف دکتر ناهید طیبی منتشر شد.
ارهاصات عبارت است از حوادثی غیر طبیعی، فراپندار و شگفتانگیز که پیش از بعثت از پیامبر(ص) نمایان شده و مقرون به تحدّی نیست بر خلاف معجزه که مقرون به تحدّی است. گستره معنایی در اثر حاضر بر مبنای تعریف جرجانی است زیرا با توجه به چینش گزارشهای تاریخی در سدههای نخست، این تعریف به واقعیت نزدیکتر می نماید و به حضور یا حیات پیامبر(ص) هنگام رخداد ارهاص تصریح شده است؛ بنابراین بشارات، هواجس و… نمیتواند از مقوله ارهاص باشد.
برای تاریخچه و مراحل ورود واژه ارهاصات در منابع، میتوان سه مرحله را متصور شد:
الف) کاربرد در کتب لغوی و ادبی که هم تحمل معنای لغوی ارهاص با مفهوم مقدمه و مقدمات را دارد و هم معنای اصطلاحی آن را برمیتابد؛
ب) کاربرد اصطلاحی در منابع کلامی شیعی و اهلسنت؛
ج) ورود به منابع تاریخی و تفسیری شیعه و اهلسنت.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16377
@sokhanetarikh
#نشست
نشست «نقشه روش تحقیق جامع در تاریخ اسلام؛ گونه شناسی رویکردها و پژوهش ها» با ارائه دکتر سیدمحمدهادی گرامی مرداد 1403 برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16380
@sokhanetarikh
#مقاله
بررسی و نقد جایگاه معجزه و کرامات در کتاب موسوعة التاریخ الاسلامی
نویسندگان: سید حسین خادمیان نوش آبادی ، سید اکبر موسوی تنیانی ، محمد زارع بوشهری و علی آقانوری
سیره بعد از قرآن کریم مهمترین جایگاه را دارد. با توجه به این جایگاه، تدوین سیره کاری بزرگ است و با لحاظ ممنوعیت بیش از یک قرن در نقل حدیث و سیرهنگاری، نگارش آن با صرف نظر از صحیح و سقیمهای موجود در کتب سیره، اهمیتی بسزا دارد.
یکی از موضوعات مهم کتب سیره نقل معجزات و کرامات است که باید تحلیل و مشخص که آیا در تدوین سیره، معجزات و کرامات دارای جایگاه اساسی هستند یا موضوعی حاشیهای به شمار میروند. این پژوهش به دنبال کشف و نقد این است که نویسنده موسوعة التاریخ الاسلامی چه جایگاهی برای معجزات و کرامات در کتابهای خود، بهویژه کتاب موسوعه، قائل بوده است.
این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و جمعآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای، با بررسی دیدگاه نویسنده کتاب به این نتیجه رسیده است که نویسنده کتاب موسوعه معجزات و کرامات را مبحثی حاشیهای در سیرهنگاری دانسته و معجزات اصیل را بسیار اندک آورده و توجه و تحقیق جامع و صحیحی درباره آن ارائه نداده است. این در حالی است که با نگرش به قرآن، منابع روایی و آثار دانشمندان امامیه و عامه معلوم میشود که معجزات و کرامات یکی از مباحث اصلی و مهم سیره و سیرهنگاری است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16383
@sokhanetarikh
#فراخوان
همایش ملی «تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین» 9 شهریور 1403 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا ۷ شهریور ۱۴۰۳ می باشد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16402
@sokhanetarikh
#کتاب
کتاب «سب و لعن در تاریخ اسلام و رویارویی ائمه علیهم السلام با آن» نوشته جناب آقای دکتر ابراهیم صالحی حاجی آبادی منتشر شد.
این پژوهش بر این فرض استوار است که از یک سو تبری از دشمنان ضروری بوده و از سوی دیگر حفاظت از جان و مال مسلمانان نیز مهم بوده و آموزه های اسلام بر سب و لعن همراه با نام و نشان به صورت یک جانبه تأکید ندارد. سب و لعن حیطه موضوعی وسیعی دارد که در این تحقیق سعی شده جنبه سیاسی آن تنها مورد توجه قرار گیرد. با توجه به حساسیت های موضوع، تلاش بر این بوده که در استناد به گزارش ها از منابع فریقین استفاده شود.
ساختار کتاب «سب و لعن در تاریخ اسلام و رویارویی اهل بیت علیهم السلام با آن» با محوریت بررسی سیر تاریخی سب و لعن در تاریخ اسلام و نوع مواجهه اهل بیت علیهم السلام با این موضوع سازماندهی شده است. در فصل اول علاوه بر تعریف مفاهیم پژوهش به مباحثی مقدماتی مانند «زمینه ها و عوامل سب و لعن»، «احکام سب و لعن» و «آثار و پیامدهای اجتماعی سب و لعن» پرداخته شده است.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16405
@sokhanetarikh
#نشست
نشست «بررسی کارکرد حافظه تاریخی در جامعه» با ارائه دکتر محمد جاودان 8 مرداد 1403 برگزار می گردد.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16409
@sokhanetarikh
#مقاله
واکاوی نقش آیت الله نائینی در جنبش مشروطیت و زمینه سازی تشکیل حکومت اسلامی با تأکید بر اندیشه سیاسی وی
نویسندگان: علیرضا زرگر و جواد کیانی
هدف پژوهش حاضر بررسی تفکر آیت الله نائینی در مشروطه به عنوان زیربنای نظری حکومت اسلامی می باشد. چراکه ایشان نظام سیاسی مطلوب را فقط از نوع دینی آن می داند. آیت الله نائینی در زمان مصادره مشروطیت به حمایت از مشروطه می پردازد.
ایشان معتقد است مشروطه، استبداد را محدود و حق حاکمیت مردم را افزایش می دهد. به این جهت تلاش برای قطعیت مشروطه می نماید. براین اساس این تحقیق با روش توصیفی و رویکرد تحلیل اسنادی به بررسی این موضوع می پردازد که چه رابطه ای بین اندیشه سیاسی آیت الله نائینی و شکل گیری حکومت اسلامی وجود داشته است؟
و اما پاسخی که نویسندگان برای این سؤال در نظر گرفته اند این است که آیت الله نائینی نظام سیاسی امامت شیعی را به عنوان نظام مطلوب سیاسی به جای سلطنت پادشاهی معرفی و نوع حکومت و حاکم را در دوران غیبت که حکومت اسلامی به دست ولی فقیه باشد را معرفی نمود.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16412
@sokhanetarikh
#خواندنی_های_تاریخی
جناب جعفر (علیه السلام) باجناق پیامبر (صلی الله علیه و آله)
عمیس ١٠ دختر داشت. یکی از آنان «اسماء» است که در ابتدا همسر جعفر بن ابی طالب بوده و بعد همسر ابوبکر شد و پس از آن همسر حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) شد. خواهر دیگر وی میمونه همسر پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود.
خواهر دیگرش، «امفضل» همسر عباس عموی پیغمبر (صلی الله علیه و آله) است و خواهر دیگرشان «سلما» همسر حمزه سیدالشهدا است. بنابراین، این چهار شخصیت علاوه بر نسبت نسبی با هم باجناق نیز میشوند: جعفر بن ابی طالب، پیامبر (صلی الله علیه و آله)، عباس عموی پیامبر و حمزه سیدالشهدا.
برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://sokhanetarikh.com/?p=16416