eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarikh هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی 12 آبان 1401 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 31 مرداد می باشد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh فرهنگ سیاسی مطلوب در فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر نویسندگان: غلامرضا خواجه سروی و حسن زارعی محمود آبادی تصمیم گیری و اداره ی یک کشور بر پایه ی می دهد. زیرا سیاست در اصل عهده دار ساماندهی امور عمومی و همگانی است. مشاهده ی سیاست و حکومت در کشورهای اسلامی، انسان را به این نتیجه می رساند که یکی از مسائل و آسیب های جدی سیاست و حکومت در اغلب کشورهای مسلمان و از جمله کشور ما ایران؛ کمرنگ بودن و نقصانِ آن هم در سطح فرمانروایان آن کشورها می باشد. « فرهنگ سیاسیِ معطوف به مصلحت عمومی »ی این پژوهش را تشکیل می دهد. همچنین سیاست و حکومت و « مسأله » یا « پروبلم » همین موضوع بنابراین نوع ساماندهی اجتماع، تحت تأثیر فرهنگ سیاسیِ مردم و به ویژه فرمانروایان است. بنابراین هر نوع ساماندهی مطلوبِ اجتماع برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی، مستلزم شناخت فرهنگ سیاسی متناسب و متناظر با نظم سیاسی مطلوب و مورد نظر از طریق دسترسی به آبشخورهای اصلی؛ آن است. تا آن جا که به کشور ما مربوط می شود یکی از این آبشخورهای اصلی منشور شیعی حکومت یا فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر در مورد آداب ملک و تدبیر حکومت است. از این قرار سؤال اصلی این پژوهش عبارت است از: مهمترین مؤلفه های فرهنگ سیاسیِ مطلوب در فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر کدام است؟ فرضیه ی اصلی این پژوهش نیز از این قرار است: مهمترین است. « مصلحت عمومی » مؤلفه ی فرهنگ سیاسیِ مطلوب در فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر همانا روش تحقیق این پژوهش نیز توصیفی- تحلیلی می باشد. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/b46614 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh حجت‌الاسلام‌ عبدالهادی مسعودی در نشست «نقش حدیث در تاریخ و سیره» : نقش حکایتی حدیث از جمله نقش‌هایی است که روایان حدیث را به سمت بیان احکام، مناسک و مباحث فقهی سوق داده است؛ به‌عنوان نمونه اگر بخواهیم شیخ مفید را معرفی نماییم، باید بگوییم شیخ مفید یک فقیه، اصولی، مفسر، مورخ، محدث و متلکم بود. رییس دانشگاه قرآن و حدیث کمک به تحلیل روایی تاریخی و نقل تاریخی را از دیگر خدمات متقابل حدیث و تاریخ برشمرد و در ادامه به گزارش‌های تاریخی دررابطه‌با خوارج و تعمق ایشان در قرآن کریم را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: در عصر کنونی تعمیق در مباحث علمی به معنای ژرف‌نگری در مباحث بوده، ارزشمند تلقی می‌شود. برای مشاهده ادامه گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/p72724 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر رفیعی در نشست «نقش حدیث در تاریخ و سیره»: افق تاریخ و حدیث در صدر اسلام یکی بود و ناقلان تاریخ همان راویان حدیث بودند که در ضمن حدیث به مقوله‌های تاریخی نیز توجه داشتند. در سال‌های آغازین اسلام، تاریخ‌نگاری و حدیث نگاری کاملاً منطبق بر هم موردتوجه قرار می‌گرفت. شرایطی که برای ناقل تاریخ ذکر می‌شود، کاملاً منطبق بر شرایط ناقل حدیث است، خاطرنشان ساخت: در آغاز اسلام حدیث مایه علوم تمام معارف اعم از احکام، تفسیر و کلام بود؛ به‌گونه‌ای که تفسیر روایی قرآن کریم، تنها یکی از این رویکردهاست و در حدود ۱۵ هزار روایت، آیات الهی را تفسیر می‌کنند. برای مشاهده ادامه گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/f46624 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد دانش پژوه سید میر حسین هاشمی با موضوع «بررسی سیر تاریخی دموکراسی در افغانستان (2021-2001)» با راهنمایی دکتر سید آصف کاظمی و مشاوره دکتر سید محمد جمال موسوی 14 آذر 1401 در اتاق جلسات مدرسه عالی تاریخ و سیره برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh گزارش تصویری نشست «نقش حدیث در تاریخ و سیره» منتشر شد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh اعتبار سنجی شعائر امامیه ایران در عصر حضور (مطالعه موردی شعائر رفتاری) نویسندگان: حسن احمدیان دلاویز و محمدرضا جباری در آیات و روایات، انجام شعائر الهی و دینی مورد تاکید و احیاء آنها از سوی بزرگان دین سفارش شده است. هر گروه دینی و مذهبی و حتی غیر دینی، دارای تعدادی از نشانه ها و علامت های اختصاصی هستند که پیروانشان با آنها شناخته می شوند. شیعیان امامیه ایران نیز در طول تاریخ اسلام از این امر مستثنی نبوده اند. شعائر دارای انواع مختلفی از جمله رفتاری است و مراد از شعائر رفتاری، رفتار بیرونی و واکنش خارجی و عملکردی که نشانه و علامت اطاعت الهی است، گرچه ممکن است در آن گفتار هم وجود داشته باشد اما رفتار و عملکرد نُمود و جلوه بیشتری دارد. با بهره مندی از روش توصیفی-تحلیلی، گفته می شود شیعیان امامیه ایران در انجام شعائری نظیر زیارت قبور ائمه(ع)، سوگواری‌ و عزاداری، سیاه پوشی، ارسال وجوه شرعی برای ائمه، برگزاری جشن اعیاد، مقبره سازی و تبرک جستن به اهل بیت(ع)، اهتمام داشتند. همه شعائر هفتگانه مذکور جز مقوله سیاه پوشی، مستند بر سیره نظری یا عملی حضرات معصومان بوده است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/u73916 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh آیت الله محمد هادی یوسفی غروی: برخی تصور می کنند اصل این کلمه «زینت اب» بوده که به صورت «زینب» تلفظ شده است. در صورتی که این افراد توجه ندارند که پیش از اینکه دختر امیرالمومنین علیه السلام به این نام خوانده شود زینب دختر رسول خدا صل الله علیه وآله (خاله بزرگ حضرت زینب) همین نام را داشته است. پیامبر گرامی اسلام از حضرت خدیجه سلام الله علیها شش فرزند داشت، شامل 2 پسر که زنده نماندند و 4 دختر که بزرگترین آنها زینب و کوچکترین آنها فاطمه سلام الله علیها بود. زینب دختر پیامبر صل الله علیه و آله، همسر «ابوالعاص بن ربیع عبشمی» از خانواده های عبد شمس از قبایل 25 گانه قریش مکه و منتسب به عبد شمس بود. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh ناصر عظیمی، پژوهشگر: برخی میرزا کوچک‌خان را متهم به جدایی‌طلبی کرده و گفته اند که گویا او می‌خواست گیلان را وابسته به دولت نوبنیاد و انقلابی شوروی کند.؛ چنین نیست و این احکام به خاطر سرسری خواندن تاریخ انقلاب جنگل است. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh دکتر یعقوب توکلی: یکی از مشکلاتی که ما معمولا در حوزه مطالعات تاریخی داریم ندانستن علم استراتژی است. چون علم استراتژی نمی‌دانیم اتفاقاتی که در گذشته اتفاق افتاد از آن به آسانی عبور می‌کنیم. مورخ ما ضمن این‌که گذشته تاریخی را می‌داند باید از تاریخ به آینده استراتژیک برسد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «ظرفیت ها و دلالت های تاریخی احادیث» 13 آذر 1401 در دانشگاه باقر العلوم (علیه السلام) برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh رویارویی سیاسی نظامی حسن صباح با سلجوقیان نویسندگان: الله یار خلعتبری و حسن باستانی راد حسن صباح نخستین داعی دیلمان (رودبار- الموت)، در زمان اقتدار سلطنت سلجوقی، خلافت عباسی و خلافت فاطمیان مصر، نهضت نزاری را بنیان گذاری کرد (483ق/1090م). او با تاسیس نهضت نزاری در قلاع درون قلمرو سلجوقیان، در رویارویی سیاسی، نظامی و حتی مذهبی با آن ها قرار گرفت. حسن صباح روش های نوینی در اداره جامعه اسماعیلی ایران به کار گرفت که در قلعه های فراز قله ها و رشته کوه های شمال، غرب و شرق ایران استواری یافت و تا یورش مغولان حیات سیاسی خود را ادامه داد. در این مقاله سعی می شود تلاش های سیاسی و نظامی نزاریان در دوره حسن صباح در رویارویی با سلجوقیان با در نظر داشتن اوضاع سیاسی سال های 483ق/1090م تا 518ق/1124م، دوره اقتدار و رهبری او، بیان شود. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/s08302 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh « امام حسین (ع) در پژوهش‎های مستشرقان» با ارائه حجت الاسلام دکتر مرتضی مداحی 15 آذر 1401 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh شماره 54 فصلنامه «مطالعات تاریخ اسلام» منتشر شد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #فصلنامه شماره 54 فصلنامه «مطالعات تاریخ اسلام» منتشر شد. کانال سخن تاریخ 👉 https:
فهرست مطالب/ فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام شماره ۵۴ محمدرضا بارانی حمید ابراهیم‌زاده * بررسی تحلیلی علم امام از منظر فلوتن در کتاب السیادة العربیة و الشیعة و الاسرائیلیات فی عهد بنی‌امیه غلامحسین خدری * نقش قاجاریه در اوج‌گیری حکمت صدرایی پس‌ از فترتی دویست‌ساله مجید رضائیان آرزو غیاثوند * شناسایی مؤلفه‌های باستان‌گرایی و گرایش جوانان شهر تهران به ایران قبل از اسلام فاطمه فریدی مجید جواد هرویش محمد بهرام‌زاده * قلمرو و مفهوم سیاسی ایران در نیمۀ نخست حکومت صفوی بر مبنای نقشه‌های تاریخی اروپایی (1600-1511م/ 907-1008ق) عباس قدیمی قیداری حسن رستمی * اندیشه‌ها و کنش‌های سیاسی میرزا ابوالمکارم و میرزا ابوطالب زنجانی؛ برگی از مشروطۀ زنجان و ایران علی کالیراد فرزاد امینی آریا * جنبش آلاش و تکوین قزاقستان؛ در تکاپوی گذار از جامعۀ ایلی به دولت-ملت (1917-1920)
@sokhanetarikh شماره سوم دوفصلنامه علمی ـ تخصصی « التاریخ والحضارة الاسلامیة؛ رؤیة معاصرة» منتشر شد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh «تاریخ اجتماعی ایران» با ارائه دکتر الهام ملک زاده 23 آذر 1401 برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh علمی «مولفه های همگرایی اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)» با ارائه حجت‌الاسلام دکتر حسن احمدیان دلاویز 16 آذر 1401 از ساعت 10 الی 12 در شهید عارف الحسینی برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh نظریه ساختاریابی و شکل گیری دولت استبدادی رضا شاه در ایران نویسندگان: محمد عابدی اردکانی و فرزاد آذرکمند از زمان پیدایش دولت مدرن در ایران توسط رضاشاه تاکنون، روی کردهای مختلفی درباره چگونگی شکل گیری یا ماهیت آن مطرح شده است. اما از میان آن ها، دو روی کرد برجسته تر و مهم تر است که به نوعی در مقابل هم قرار می گیرند: یکی روی کرد «سلطانیسم» است که مدافعان آن به پیروی از ماکس وبر، دولت رضاشاه را حالت خاص و افراطی از پاتریمونیالیسم (پدرسالاری) می دانند و نگاهی نخبه گرایانه (کارگزارمحور) دارند؛ دیگری روی کرد «دولت مطلقه» است که اغلب بر عوامل ساختاری تأکید و نقش ساختارها را در شکل گیری دولت رضاشاه برجسته می کند و نقش چندانی برای کارگزار (رضاشاه) قائل نمی شود. در این مقاله سعی شده است با استفاده از نظریه «ساختاریابی» گیدنز، به نقش متقابل ساختار و کارگزار در شکل گیری دولت استبدادی رضاشاه پرداخته شود. در واقع، ساختاریایی روشی است که به نقش کارگزار در بستر (ساختار) و ارتباط متعامل و متقابل ساختار و کارگزار توجه می کند. از این رو، با کاربرد این نظریه در چگونگی پیدایش دولت رضاشاه، این نتیجه به دست می آید که هیچ یک از این دو دیدگاه نمی توانند بیانگر تمام واقعیت باشند؛ بلکه تلفیقی از آن دو بهتر می تواند شکل گیری دولت رضاشاه را تحلیل کند. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/b37439 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh جلسه دفاع از رساله دکتری دانش پژوه علی الفتلاوی با عنوان «تاثیر جریان های حاکم بر سیاست خارجی عراق معاصر (1158-2002) و پیامدهای آن در دوره کنونی (از سقوط پادشاهی تا سقوط حزب بعث)» با راهنمایی دکتر سید رضا مهدی نژاد و مشاوره دکتر غلامحسین مقیمی و داوری دکتر محمد ستوده آرائی، دکتر مرتضی شیرودی و دکتر عبدالوهاب فراتی 14 آذر 1401 در سالن شهید صدر برگزار می گردد. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh دکتر محمدمسعود نوروزی، پژوهشگر و نویسنده کتاب «ورود اسلام به ایران و تاثیراتش در قرون بعد»: تاریخ ما ایرانیان قبل از ورود اسلام، نقاط اوج و حضیضی داشته است؛ مثل همه ملل آن دوران؛ مثل چینی‌ها، هندی‌ها، مصری‌ها و...؛ ما نیز در ساختن بخشی از تمدن و فرهنگ آن دوران نقش داشتیم همانطور که در تخریب کردن برخی از تمدن‌های آن دوران (مثل حمله کمبوجیه هخامنشی به مصر) نیز نقش داشتیم. پادشاهان خوب داشتیم و پادشاهان بد؛ کوروش داشتیم و پسرش که نقطه مقابل او بوده است. بنابراین باید منصفانه و متعادل همه را ببینیم. همینطور به جلو می‌آییم تا می‌رسیم به اواخر دوران ساسانیان که اوضاع و رسوم و نحوه حکمرانی، دیگر با دوران هخامنشیان یا دوران اشکانی کاملاً متفاوت شده است. این اوضاع جدید، فارغ از خوب یا بد بودنش، نتیجه 400 سال حکومت نیمه‌مذهبی ساسانیان و عملکرد فقهای قدرتمند زرتشتی است که جامعه ایران را به لحاظ طبقاتی و اجتماعی و اقتصادی و حتی نژادی و زبانی در یک وضعیت خاصی قرار داده است. ما تا این اوضاع را در جامعه ایران به درستی نشناسیم، نمی‌توانیم به برخی از علت‌های مسلمان شدن ایرانیان برسیم. برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/n03129 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh کتاب «جنگ‌های صلیبی» تألیف عبدالله ناصری طاهری از سوی انتشارات مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) منتشر شد. این کتاب در سه فصل فراهم آمده است؛: عنوان فصل نخست با زیرعنوان‌های در اروپا، نقش صلیبی در جنگ‌ها، حج و زیارت بیت‌المقدس، آموزه توبه و بخشش، آموزه جهاد و جنگ مقدس، اندیشه هزاره‌گرایی و علل مادی و اقتصادی جنگ‌ها است. فصل دوم نیز «جنگ‌های هشت‌گانه» نام دارد و شامل حرکت به شرق (نخستین جنگ صلیبی)، سپاه منظم صلیبی به سوی شرق، نیقیه: نقطۀ شروع، نخستین امیرنشین صلیبی در رُها، انطاکیه: دومین امیرنشین صلیبی، حرکت به سوی مرکز و تأسیس دولت مرکزی، شیعیان و جنگ‌های صلیبی، عالمان مسلمان و جنگ‌های صلیبی، حکومت صلیبی‌ها در صفحات شرقی مدیترانه، فرقه‌های نظامی در سرزمین‌های اشغالی ، جنگ دوم، حطین و نبرد سرنوشت‌ساز، جنگ سوم، جنگ چهارم، جنگ پنجم، جنگ ششم، جنگ هفتم و جنگ هشتم می‌شود. در فصل آخر به «آثار و پیامدهای جنگ» با زیرعنوان آثار جنگ‌های صلیبی در جغرافیای اسلام پرداخته شده است. کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh دولت اسلامی و سنجش میزان تاثیر آن در ایجاد تمدن نوین اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری نویسنده: رسول ملایی مقاله حاضر به تبیین مؤلفه های شکل گیری دولت اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری(حفظه الله) و سپس به تبیین نظری سنجش میزان تاثیر این مؤلفه ها بر تمدن نوین اسلامی می پردازد. (مسأله) در این مقاله چیستی مؤلفه های تشکیل دولت اسلامی در اندیشه ایشان، با بکارگیری نرم افزار MAXQDA بررسی شده است و سپس بوسیله روش نظری داده بنیاد میزان تاثیر این مؤلفه ها در تحقق تمدن نوین اسلامی بعنوان آخرین مرحله تمدنی مورد بررسی قرار گرفته شده است. (روش) ایجاد دولت اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری دارای جایگاهی مهم و کلیدی می باشد. و دولت اسلامی ابزاری برای تحقق تمدن نوین اسلامی و رسیدن به حیات طیبه می باشد که در آن پیشرفت های مادی و معنوی در جامعه محقق خواهد شد. اینکه از نظر مقام معظم رهبری مؤلفه های تحقق دولت مطلوب اسلامی چیست و چه مؤلفه هایی برای ایجاد چنین دولت مطلوبی ضرورت دارد و اینکه میزان تاثیر این مؤلفه ها برای تحقق تمدن نوین اسلامی در چه سطحی از ضرورت است نیازمند بررسی و پژوهش می باشد. با توجه به بررسی سخنان مقام معظم رهبری درباره ماهیت، ضرورت، هدف و منابع و مبانی نظری تحقق دولت اسلامی در کشور، مؤلفه های لازم در تحقق دولت اسلامی را می توان نتیجه گرفت. ایشان معتقد هستند جهت تحقق دولت اسلامی که لازمه ایجاد تمدن نوین اسلامی و رسیدن به حیات طیبه در می باشد، باید در سه سطح ساختاری، محتوانی و انسانی مؤلفه ها استخراج گردیده و به کارگرفته شوند. اگر این مؤلفه ها در هر سه سطح ایجاد شوند در آن صورت علاوه بر ایجاد دولت اسلامی بعنوان سومین مرحله فرآیند تمدنی، یکی از دو بعد ایجاد تمدن نوین اسلامی که همان بعد ابزاری و سخت افزاری آن است ایجاد گردیده است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://b2n.ir/p50465 کانال سخن تاریخ 👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh