@sokhanetarikh
#کارگاه علمی - پژوهشی « عملیاتی نمایه سازی بین المللی نشریات علمی» با ارائه دکتر امیررضا اصنافی 29 آذر 1401 ساعت 8 تا 12 در سالن عارف حسینی برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#کارگاه « باستان شناسی و تاریخ هخامنشیان در آسیای صغیر» با ارائه دکتر مهسا ویسی 8 بهمن 1401 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
نقش عالمان شیعی در تکوین مولفه های هویت ملی ایرانیان در دوره صفویه
نویسندگان: حسین رجایی و موسی حقانی
امروزه یکی از مباحث پرمناقشه جامعه سیاست، هویت ملی است. سؤالی که در اذهان پژوهشگران ایجاد می شود، این است که آیا عالمان شیعی به عنوان یکی از کنشگران اصلی جامعه ایرانی دوره صفویه، در شکل گیری مؤلفه های هویت ملی این سرزمین نقشی داشته اند؟
با بررسی تاریخی عملکرد، مواضع و رفتار عالمان شیعی در این دوره، تأثیرگذاری آنان در شکل گیری مولفه های هویت ملی ایرانیان همچون: سرزمین، دولت متمرکز، مذهب رسمی، دفاع از تمامیت ارضی، زبان و ادبیات فارسی، و... مشهود خواهد بود؛ و پایایی و پویایی برخی مؤلفه های هویت ملی ایرانیان مرهون عملکرد عالمان شیعی می باشد.
این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و بر مبنای داده های اسناد تاریخی، به تبیین ایفای نقش عالمان شیعی در تکوین مؤلفه های هویت ملی ایران در دوره صفویه پرداخته، و نوع ایفای نقش آنان در مؤلفه های هویت ملی ایرانیان را بیان نموده است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/g42261
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#فراخوان
همایش «نقش آل بویه در فرهنگ و تاریخ ایران و جهان اسلام» 3 اسفند 1401 در دانشگاه گیلان برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 20 بهمن می باشد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
متن پیام رئیس جامعةالمصطفی به مناسبت هفته پژوهش بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«قل هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون انما یتذکر اولوالالباب» (زمر: ۹)
پژوهش و تحقیق، گامی برای دستیابی به شناختی نو و ارائه پاسخی منطقی به مسائل جهان هستی به هدف رشد مادی و معنوی انسان است که با کمک جستجو و تدبر و تفکر و با بهره گیری از معارف وحیانی، می تواند سعادت جامعه و انسان را تضمین کند.
امروز در سایه گسترش روش های نو در تحقیق و پژوهش و ظهور نسل های جدید مراکز علمی و دانشگاهی، شاهد پیشرفت های شگرف در عرصه علم بوده و با ارتباط بیشتر پژوهش با مسائل و مشکلات جوامع، تحقیق و پژوهش از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار شده است.
جامعةالمصطفی العالمیه نیز امروز به عنوان نهادی علمی، که مأموریت تربیت عالمان نقش آفرین در عرصه بین الملل را پی می گیرد، به دستاوردهای پژوهشی قابل توجهی در این مسیر دست یافته که می تواند در توسعه علمی و فرهنگی این نهاد بین المللی مؤثر باشد.
اجرای طرح تحول آموزشی در المصطفی، که پس از طی مراحل مطالعاتی و بازبینی قوانین و آیین نامه های سازمانی صورت پذیرفته، ارتقاء کیفی آموزش و تقویت بنیه پژوهشی دانش پژوهان را هدف گرفته و شعار «آموزش پژوهش محور» را تحقق خواهد بخشید.
تدوین «طرح نقشه جامع پژوهشی» نیز به عنوان یکی از طرح های کلان المصطفی، مراحل پایانی خود را طی می کند و امید است ضمن نظم بخشی به فعالیت های پژوهشی، آثار و تولیدات علمی المصطفی را در چارچوب مسائل مدون شده در قالب «نظام موضوعات و مسائل المصطفی» سامان دهی نماید.
«هفته پژوهش»، فرصتی است که در آن، فرهیختگان و پژوهشگران، با نگاهی مسئله محور و با بهره گیری از روش های کارآمد، آثار خود را در معرض نمایش و نقد علمی قرار دهند تا تصمیم گیران این عرصه، با نگاه به وضعیت کنونی، نیل به وضعیت مطلوب المصطفی را که «مرجعیت علمی» در عرصه علوم اسلامی و انسانی است، هدایت و جهت دهی نماید.
در پایان، ضمن عرض تبریک هفته پژوهش به اصحاب پژوهش المصطفی، اعم از پژوهشگران عزیز، مدیران محترم و کارشناسان گرامی، از تلاش های خالصانه این عزیزان قدردانی نموده، موفقیت و سربلندی ایشان را از خدای بزرگ مسئلت دارم.
علی عباسی
آذرماه ۱۴۰۱
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
کرسی آزاداندیشی با موضوع «وهابیت؛ گفتمان کفری تکفیری یا صرفاً تکفیری» با ارائه حجة الاسلام روح الله حیاتی مقدم و نقد حجت الاسلام محمد فرقان گوهر 26 آذر 1401 در موسسه دارالاعلام لمدرسة اهلبیت علیهمالسلام برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست_ علمی نقد کتاب «تاریخ اجتماعی شیعیان امامیه از سقوط بغداد تا ظهور صفویه (۹۰۷ق)» با ارائه حجت الاسلام دکتر حسن احمدیان دلاویز و نقد حجت الاسلام دکتر محمد دشتی 27 آذر 1401در سالن شهید صدر ره به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد.
لینک پخش آنلاین:
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
#نشست
کرسی علمی ترویجی «رابطه ی مفهومی واژگان اجتماعی قرآن با تمدن» با ارائه دکتر سید رضا مهدی نژاد و نقد حجتالاسلام دکتر حسین علوی مهر و دکتر سیدعلی رضا عالمی 28 آذر1401 ساعت 10 الی 12 در سالن جلسات مجتمع امام خمینی(ره) به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد.
لینک پخش آنلاین:
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
@sokhanetarikh
#نشست_علمی «نقد دیدگاه مارتین لینگز درباره نقش امام علی (ع) در مهم ترین جنگ های عصر پیامبر (ص)» با ارائه دکتر اسدالله رحیمی 29 آذر 1401 ساعت 10 الی 12 در سالن شهید مطهری(ره) به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد.
لینک پخش آنلاین:
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مصاحبه
حجتالاسلام سیدمجتبی اوصیا، معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی المصطفی: غرفه مجتمع تاریخ با برگزاری ۵ نشست علمی، برپایی میز مشاوره، کرسیهای علمی و ترویجی، رونمایی از آثار جدید، نقد کتاب، کارگاه علمی، برگزاری نشست مشترک با انجمنهای علمی جدید «اهلبیت(ع)» و «تاریخ تمدن» میزبان علاقهمندان تاریخ، سیره و تمدن اسلامی است.
به فضل الهی در هفته پژوهش امسال که با شعار «آینده پژوهی در پژوهش المصطفی» میباشد از هشت عنوان کتاب جدید با حضور مدیران جامعةالمصطفی العالمیه و مجتمع تاریخ، سیره و تمدن اسلامی رونمایی خواهیم کرد.
برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/k60468
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#کتاب
کتاب «فاطمه(س)، رازماندگاری امامت» حاصل مجموعه ۱۵ سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در محضر مقام معظم رهبری است و به مناسبت ایام فاطمیه از سوی مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی منتشر شد.
این کتاب شامل ۱۵ گفتار؛ رضایت الهی در سیره حضرت زهرا(س)، گزینشها و انتخابهای فاطمی، اصل معنویت در سیره حضرت، دشمنشناسی در سیره ایشان، معادباوری درسیره ایشان، ولایتمداری در سیره ایشان، عوامل انحطاط و سقوط جامعه بعد از پیامبر(ص) در کلام حضرت زهرا(س)، اصل استقامت در سیره حضرت، خشم و قهر فاطمی، رضایت و مِهر فاطمی، اصل دفاع از حق در سیره حضرت، عرصهها و مرزهای حضور بانوان در جامعه و ویژگیهای خانواده فاطمی و یک بخش کتابنامه است.
علت نامگذاری این کتاب این است که عمده محتوای کتاب در اثبات امامت امیرالمؤمنین امام علی(ع) است که از طریق حضرت زهرا(س) صورت گرفته لذا عنوان «فاطمه(س)، راز ماندگاری امامت» برای این اثر برگزیده شده است.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست علمی «بررسی و تحلیل جهاد تبیین در سیره حضرت زهرا(س)» با حجتالاسلام دکتر سیدحسین موسوی بیرجندی 30 آذر 1401 ساعت 10 الی 12 در سالن شهید صدر (ره) به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد.
لینک پخش آنلاین:
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#تقدیر از تلاش های مجتمع تاریخ در دومین اجلاسیه کرسیهای نظریهپردازی نقد و مناظره المصطفی
در دومین اجلاسیه کرسیهای نظریهپردازی نقد و مناظره جامعه المصطفی العالمیه با حضور ریاست المصطفی حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی و قائم مقام دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی ، نقد و مناظره حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور و اندیشمندان وصاحب نظران در هفته پژوهش ،ضمن تقدیر از کار گروه های تخصصی کرسی ها و صاحبان و ارایه دهندگان کرسی های نظریه پردازی و نوآوری از تلاش های مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی در کمیت و کیفیت بخشی به این کرسی ها تقدیر به عمل آمده و به حجه الاسلام و المسلمین اوصیاء معاونت پژوهش مجتمع تاریخ به نمایندگی از این مرکز علمی لوح تقدیری اعطا شد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
همزمان با هفته پژوهش، آیین نکوداشت پژوهشگران، انجمنها و تشکلهای علمی برتر جامعةالمصطفی العالمیه، صبح امروز در سالن عارف حسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(قدس سره) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی برگزار شد.
در این مراسم ضمن تقدیر از پژوهشگران برتر المصطفی از برترین های پژوهشی مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی؛
آقایان:
۱.سید بشارت حسین موسوی به عنوان پژوهشگر برتر( کارشناسی ارشد رشته تاریخ اهل بیت )
۲.سید محمد جمال موسوی به عنوان پژوهشگر برتر (فارغ التحصیل دکتری تاریخ تمدن اسلامی)
۳.سید محمدرضا عالمی به عنوان نماینده و سردبیر نشریه تخصصی "مطالعات تاریخی امت اسلامی" از برترین های نشریات تخصصی دانش پژوهی
۴. سید محمد جمال موسوی به عنوان دبیر انجمن علمی تاریخ تمدن و معاصر مجتمع تاریخ.با اهدا لوح، تقدیر بعمل آمد.
@sokhanetarikh
#نشست
گزارش تصویری کرسی آزاداندیشی با موضوع «وهابیت؛ گفتمان کفری تکفیری یا صرفاً تکفیری» منتشر شد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
گزارش کرسی آزاداندیشی با موضوع «وهابیت؛ گفتمان کفری تکفیری یا صرفاً تکفیری» منتشر شد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #نشست گزارش کرسی آزاداندیشی با موضوع «وهابیت؛ گفتمان کفری تکفیری یا صرفاً تکفیری» من
چالش کفری بودن جریان تکفیری وهابیت
برای حل چالش باید تحلیل کرد که مفهوم کفر چیست؟
کفر دو دسته است، واقعی و ظاهری
کفر ظاهری در برابر اسلام ظاهری است که با اقرار به شهادتین محقق می شود و تا زمانی که انسان صراحتا آن را انکار نکند در دایره اسلام ظاهری قرار می گیرد و لذا کفر ظآهری بدون نفی صریح مقتضای شهادتین تحقق پیدا نمی کند.
کفر واقعی در برابر ایمان واقعی است، ایمان واقعی یعنی تصدیق قلبی آنچه که در دایره مفهوم ایمان و مقتضیات آن داخل است. پس تصدیق قلبی اگر حاصل باشد ما نمی توانیم به کفر واقعی طرف فتوا دهیم، هر چند آنچه که فهمیده اشتباه باشد.
در گفتگویی که صورت گرفت، بنظر می رسید که ملاک استاد عزیز مان در اثبات کفر واقعی انطباق آن با واقع است.
یعنی ایشان معتقد است از آنجاییکه اعتقادات وهابیت در اصلی ترین مسئله اسلام یعنی توحید ربوبی با واقعیت سازگاری ندارد، (چون تفصیلی که بین ما یقدر و ما لایقدر قایل شده خلاف آموزه های اسلامی و قرآنی است) و لذا گفتمانی که شکل گرفته کفری است.
اما نگاه بنده این است که کفر یک مفهوم ارزشی است و قلب انسان (مسئله تصدیق)در آن دخالت دارد، یعنی نمی توان بدون درنظر گرفتن واقعیت انسانی در عالم انتزاع و صرفا با انطباق و عدم انطباق بر واقعیت، به کفری بودن یک گفتمان یا یک منظومه فکری فتوا صادر کرد.
لذا معتقدم که کفری بودن وهابیت یا هر گفتمان دیگری را نمی توان صرفا با اثبات عدم انطباق آن با واقعیت مطلوب به اثبات رساند.
مسئله دوم این است که این انطباق و عدم انطباق هم آن قدر ساده و صاف نیست که بتوان با صرف عدم انطباق به کفری بودن پی برد. بلکه این یک واقعیت پیچیده و استدلالی و استکشافی است. لذا هر دو طرف در آن به استدلال می پردازند و مخطئ معذور است. عذر به جهل اینجا در ماهیت موضوع دخالت دارد و یک عذر به جهل ساده ای نیست که بگوییم حالا در مقام مقتضی که بپذیریم کفری است، اما جهل صرفا مانع است و اگر قصور تحقق یافت معذور است و اگر نیافت معذور نیست.
نه، بلکه اینجا جهل یک امری پیچیده و در فرایند استدلال دخیل است و جهل به معنای عدم درک واقعیت ذو مراتب و پیچیده است، مانند فرقی که میان دین پیره زنان و دین یک فقیه است، هیچ کدام را نمی توان به کفر متهم کرد، چون در یک کلیت بی رنگ و شکل باهم شریک اند.
مسئله سوم در رابطه با تفصیل میان «ما یقدر و مالایقدر علیه الا الله» است. وهابیت به تبع سنت علمی اهل حدیث، معجزه را فعل خداوند می داند و لذا اصلا برای شان شخص پیامبر در انجام معجزه موضوعیت ندارد، ولذا آن را به عنوان امری استثنایی می پذیرند. پس مسئله اعجاز را نمی توان به عنوان شاهدی بر کفری بودن این گفتمان مطرح کرد، چون رویکردی که در رابطه با اعجاز وجود دارد، اختصاص به وهابیت ندارد، بلکه اختصاص به اهل حدیث هم ندارد، اخباریان شیعه نیز چنین رویکردی نسبت به معجزه داشتند.
هذا تمام الکلام و الحمدلله اولا و آخرا.
✍️محمد فرقان گوهر
چهارشنبه ٣٠آذر ١٤٠١
@sokhanetarikh
#نشست
نشست علمی «ملل و نحل نگاری در تمدن اسلامی و رویکردهای تازه در آن» با ارائه حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان و استاد قاسم جوادی 1 دی 1401 در اصفهان برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#کارگاه آموزشی «باستان شناسی و تاریخ هخامنشیان در قفقاز» با ارائه دکتر مهسا ویسی 3 دی 1401 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «نقش زبان در تمدن سازی» با حضور دکتر سید اصغر میرباقری فرد، دکترمحمدحسین رامشت، دکتر رسول رکنی زاده و دکتر محمد خاقانی 4 دی 1401 در دانشگاه اصفهان برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
تحلیلی تاریخی بر وحدت حوزه و دانشگاه
نویسنده: فرهود گل محمدی
سالهای متمادی است که در ایران علمای دینی در پیوند با نهاد دین و تعلیم و تربیت تاثیر عمده ای در فرهنگی و اجتماعی کردن نسل جدید دارند. مراکز آموزشی ایران در گذشته دور، که طبعا ًعلمای اسلام در آن بودند، علاوه بر علم ادیان، علم ابدان را هم آموزش می دادند و حکیمان چند بعدی تربیت می کردند. بعداً ٌروشنفکران و برخی حاکمان به تاسیس دانشگاه دست زدند. اما روشهای اعمال شده در دانشگاهها کم و بیش موجب برخی موضع گیری ها شد؛ یعنی دانشگاه به جای آنکه به بررسی بپردازد، به نفع این یا آن نظریه موضع می گرفت و چنین شد که فاصله دانشگاه و حوزه بسیار زیاد شد.
متاسفانه در این بین عده ای از غربزدگان و ایادی خودباخته به مظاهر تمدن غرب نیز از گسترش دانشگاهها به عنوان وسیله ای در راستای اهداف شوم خود و استکبار غرب استفاده کردند.
مقاله حاضر تلاشی علمی است در پاسخ به این سؤال که چرا در تاریخ صد ساله اخیر ایران ارتباط بین دو قشر روحانی و روشنفکر آن گونه که باید و شاید دوستانه نبوده و حتی در بیشتر موارد بین آن دو رقابتی ستیزه جویانه و ویرانگر حاکم بوده است.
هدف این مقاله، یافتن دلایل جدایی حوزه و دانشگاه به ویژه از اوایل دوران مشروطه تاکنون و بیان نظرات اندیشمندان بزرگ معاصر در این زمینه است.
لذا پس از ارائه مختصری از سوابق آموزش حوزوی و دانشگاهی در ایران و جهان، به بررسی تاریخچه، وضعیتها، مشکلها و راهکارهای موجود در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در ایران از دیدگاه امام خمینی (ره)، شهید مطهری، دکتر شریعتی، آل احمد و سایر صاحب نظران و اندیشمندان مهم در این زمینه پرداخته می شود و در انتها به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادهایی در شرایط موجود کشور پرداخته می شود.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/g08532
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست_علمی «ضرورت رشته تاریخ علم در نهادهای حوزوی» با ارائه دکتر نعمت الله صفری فروشانی 4 دی1401 ساعت 10 الی 12 در سالن شهید عارف الحسینی(ره) به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد.
لینک پخش آنلاین:
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
@sokhanetarikh
#نشست_علمی "زمینههای پژوهش در تاریخ مناسبات ایران و هند در دوره اسلامی" با ارائه دکتر حسین ایزدی و دکتر حیدر رضا ضابط ۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ در دانشگاه باقر العلوم (علیه السلام) برگزار می گردد.
لینک ورود به جلسه:
http://dte.bz/res1