eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarik آیت الله یوسفی غروی:«اَشْعَث» به معنای «موی ژولیده» است. یمنی ها موی فرفری داشتند و اشعث هم اهل یمن و چون موی زیادی داشت لذا به وی اشعث گفته می شد. اشعث بن قیس از قبیله کنده و اهل حَضرَموت یمن بود. او در اواخر عمر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و در سال حج الوداع به حج مشرف شده بود. اشعث در مدینه خدمت پیامبر(صلی الله علیه و آله) رسید و قصد داشت خواهرش را برای پیامبر(صلی الله علیه و آله) عقد کند، اما پیش از عقد، پیغمبر فوت کردند. اشعث بن قیس از ماجرای شهادت امام علی(علیه السلام) آگاهی داشته است. هنگامی که ابن ملجم مرادی برای کشتن امام علی (علیه السلام) از مصر به کوفه رفت، مدتی در منزل اشعث اقامت گزید و شمشیرش را آماده می‌کرد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13146
@sokhanetarik شیدا صابری، پژوهشگر تاریخ معاصر: بی‌ثباتی سیاسی در داخل که نتیجه درگیری احزاب و گروه‌های مؤثر در صحنه سیاست ایران بود و تعلل در تصمیم‌گیری به وقتِ بحران به علاوه عدم درک مناسب از تغییر و تحولاتی که در عرصه بین‌المللی رخ داد و دولت مصدق به آنها توجهی نشان نداد؛ از جمله دولت‌هایی که در بریتانیا و امریکا سر کار آمدند و جنگ قدرتی که پس از مرگ استالین در شوروی در جریان بود در شکست و تحقق آرمان‌های ملی شدن صنعت نفت نقش داشتند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13151
@sokhanetarik بازخوانی سند نوروز در روایات اسلامی؛ مطالعه موردی: روایت معلّی بن خنیس نویسنده: حبیب زمانی محجوب آیین سنتی نوروز، به عنوان میراث زنده فرهنگی، با اعتقادات مذهبی درآمیخته و یکی از مولفه های پیوند هویت ملّی و دینی ایرانیان بدل محسوب میشود. از اینرو، بررسی منابع روایی و فقهی نوروز، به عنوان بزرگترین جشن ملی بازمانده از ایران باستان، بسیار بااهمیت است. از آنجا که مبنای همه منابع و مصادر حدیثی و فقهی درباره نوروز روایت معلّی بن خنیس، به نقل از امام صادق علیه اسلام است، در این پژوهش ضمن اشاره مختصری به سیر تطوّر نوروز، با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی روایت معلّی و صحت و سقم آن می پردازیم. یافته های تحقیق حاکی از این است که روایت معلی درباره نوروز پذیرفتنی نیست؛ چراکه این روایت با وقایع تاریخی مطابق نیست. همچنین در نسخه های نخست مصباح المتهجد شیخ طوسی، نخستین اثر مورد استناد منابع پسین، چنین روایتی دیده نمیشود و در نسخه های پسین به آن افزوده شده است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13155
@sokhanetarik سال‌های آخر حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار درست مانند امسال، نوروز با ماه رمضان مصادف بوده است. با این وجود رسمِ قدیمی «سلام نوروزی» با تمام جزئیات اجرا شده بود. «سلام نوروزی» مراسمی در سه بخشِ سلام عام تحویل، سلام عام تخت‌مرمر و سلام خاص سردر بوده است. یک روز پیش از عید نوروز به وسیله رئیس تشریفات دربار، از سران طبقات مختلف دعوت به عمل می‌آمد که یک ساعت قبل از تحویل سال در آن محل حضور یابند و در این آیین شرکت کنند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13190
@sokhanetarik درس هایی از سیره حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) – حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی برای مشاهده فیلم به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13137
@sokhanetarik نشست «معاصرسازی منزلت دختران در سیره و سخن نبوی (صلی الله علیه و آله)» با ارائه دکتر ناهید طیبی 5 فروردین 1403 برگزار می گردد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13196
@sokhanetarik نقش عناصر و نمادهای مذهبی شیعه در نهضت ملی شدن صنعت نفت نویسنده: مهدی ابوطالبی این مقاله، با توجه به اهمیت نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران و پررنگ شدن نقش ملیگراها در این نهضت در عمده آثار منتشرشده در حوزه تاریخ معاصر، درصدد تبیین نقش عناصر و گروه های مذهبی در این نهضت عظیم ضداستعماری است. بر این اساس، با مراجعه به منابع مکتوب، به بررسی نقش عناصر و نمادهای مذهبی شیعه در این نهضت پرداخته شده است. بررسی منابع مذکور نشان میدهد که عنصر ولایت با دو جلوه «ولایت فقها در عصر غیبت» و «تولی و تبری» و نمادهای مذهبی مثل مناسبت ها و مراسم های مذهبی، جهاد و شهادت طلبی، اماکن مذهبی، استناد به آیات و روایات در بیانیه ها و تجمعات و شعارهای مذهبی نقش بسیار مؤثری در این نهضت داشته است. برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13202
@sokhanetarik سید مرتضی میرحسینی، مؤلف کتاب «آخرین فاتح ایلیاتی ایران»: آقامحدخان چندبار شکست و عقب‌نشینی و آوارگی و تبعید و اسارت را تحمل کرد و در گذر از همه این تجربیات، به مردی بی‌رحم و سنگدل تبدیل شد. البته در وقت ضرورت، بسیار صبور و خویشتن‌دار می‌شد، اما نگاهش به دنیا این بود که ترحم و گذشت را جزو فضایل ضروری نمی‌دید. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13221
@sokhanetarik ناهید طیبی؛ عضو دانشنامه زن مسلمان و استاد: از گزارشات پراکنده تاریخی به دست می‌آید که حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در بدترین وضعیت دوره جاهلی جایگاه و پایگاه اجتماعی بسیار خوب و اعتماد به نفس در حد اعلی را داشتند و توانستند بر خلاف روند جامعه خود به آن چه حق است رو نشان دهند و با استقامت در مسیر درست حرکت کنند و با ظهور اسلام و نبوت پیامبر(صلی الله علیه و آله) این استقامت در مسائل اعتقادی و معنوی در وجود آن حضرت قابل مشاهده است. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13225
@sokhanetarik در نخستين سال قحطي ناصرالدين شاه در كرمانشاه به سر مي برد. بر اساس گزارش عبدالله مستوفی در اين زمان قیمت نان به بيش از پانزده برابر قیمت آن رسید به‌گونه‌اي که مقامات مجبور شدند از روسیه تقاضای کمک نمایند. افزایش بی¬منطق قیمت‌ها موجب شورش‌هایی در اصفهان، بوشهر، چقزوین و سایر شهرها گردید، گفته شده شدت قحطی به اندازه¬ای شدت يافت که مردم به خوردن علف، گوشت حیوانات بارکش، سگ، گربه، موش و حتی مردار و فضولات حیوانی روی آوردند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13230
@sokhanetarik نقد و واکاوی نام اَرمینیه در چهار قرن نخست هجری بر اساس منابع اسلامی- ارمنی نویسندگان: رسول جعفریان و تورج خسروی مسلمانان در اواخر سال (۱۹ ق/۶۴۰ م) برای نخستین بار پا به قفقاز جنوبی گذاشتند و پس از انجام نبردها، یورش ها و کشمکش های فراوان سرانجام توانستند ارمنستان، اران و گرجستان را تسخیر نمایند و میراث دار ساسانیان در این منطقه گردند. ورود نیروی جدید به قفقاز باعث زایش نام ارمینیه در منابع اسلامی برای اشاره هم به ارمنستان و هم به تمامی قفقاز جنوبی شد. استفاده از این نام تنها برای ارمنستان، ایرادی نداشت اما این نوشتار درصدد واکاوی این مسئله است که آیا کاربرد آن برای اشاره به تمامی قفقاز جنوبی به همراه تقسیمات داخلی آن – ارمن اول، دوم، سوم و چهارم – موضوعی رسمی و درباری بوده یا اشتباه جغرافی دانان و مورخان مسلمان قرن سوم؟ این بررسی با روش تحقیق تاریخی و رویکرد توصیفی تحلیلی در عرصه مطالعات تاریخ اسلام و قفقازشناسی صورت گرفته و گردآوری اطلاعات با مطالعات کتابخانه ای انجام گرفته است. نتایج بررسی نشان می دهد کاربرد نام ارمینیه برای اشاره به کل قفقاز جنوبی، موضوعی رسمی و درباری نبوده است بلکه ابداع اشتباه مؤلفان قرن سوم هجری بود و تقسیمات داخلی آن نیز الگوبرداری از تقسیمات داخلی ارمنستان بیزانس بوده است؛ زیرا این موضوع می توانست باعث اعتراض و واکنش ارانی ها و گرجی ها بشود که از لحاظ سیاسی و اجتماعی هم شأن و مستقل از ارمنستان بودند و هرکدام اسقف اعظم و پایتخت خود را داشتند. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13234
@sokhanetarik حجت الاسلام دکتر محسن الویری: کسانی که با امام حسن (علیه السلام) مخالفت کردند، به یک نوع همسان‌پنداری جهاد و جنگ باور داشتند و بر همین اساس، خیال کرده بودند که با ترک جنگ و برقراری صلح، جهاد تعطیل شده است. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=13239