eitaa logo
سخن تاریخ
1هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
4 ویدیو
3 فایل
ارتباط با ما :@aminian60
مشاهده در ایتا
دانلود
@sokhanetarikh تحليل علائق شاميان به امويان؛ عوامل و پيامدها 👉 https://b2n.ir/f83712
@sokhanetarikh نویسنده: حجت الاسلام دکتر علی اکبر عالمیان؛ بسياري از اهالي شام به خاندان بني‌اميه علاقه داشته‌اند. اين علاقه از دوران معاويه آغاز شده بود. امويان با در پيش گرفتن تدابيري خاص، توانستند نظر شاميان را به ‌سمت خود جلب کنند و آنان را مطيع و مشتاق خود نمايند. بني‌اميه بيش از هر چيز مردم شام را در حصار تبليغاتي قرار دادند که حاصل آن چيزي جز «جهل» نبود. در واقع، عنصر جهل در کنار استفاده از عوامل رواني، اجتماعي، اقتصادي و سياسي، اصلي‌ترين عامل جذب شاميان به‌شمار مي‌آمد. برايند اين موضوع نيز در اطاعت‌پذيري مردم شام نمود يافت. تبعيت شاميان از امويان، بازخوردها و پيامدهايي نظير اطاعت، جانفشاني براي بني‌اميه، تلاش براي تثبيت و گسترش حاکميت امويان، بغض و دشمني نسبت‌ به خاندان رسالت، و در نهايت حاکم شدن اسلام اموي را به‌ همراه داشت. 👉 https://b2n.ir/f83712
@sokhanetarikh «ادبیات به مثابه تاریخ» با ارائه دکتر بیژن کرمی و دکتر اسماعیل شمس 21 فروردین 1400 برگزار می گردد. 👉 https://b2n.ir/a76505
@sokhanetarikh «عیلامیان و خلیج فارس» با ارائه دکتر علیرضا عسکری چاوردی(عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه شیراز) 26 فروردین 1400 برگزار می گردد. 👉 https://b2n.ir/g97320
@sokhanetarikh «تاریخ‌نگاری ابومخنف» منتشر شد. 👉 https://b2n.ir/y30640
@sokhanetarikh «تاریخ‌نگاری ابومخنف» منتشر شد. کتاب «تاریخ‌نگاری ابومخنف» به قلم ابراهیم رضایی به همت انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شد. این کتاب در پنج فصل تنظیم شده است. در فصل اول این پژوهش شخصیت و مذهب ابومخنف و خاندان او مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم به حیات علمی و تألیفات فراوان ابومخنف اشاره شده است. در فصل سوم دیدگاه‌های مختلف علمای شیعه و سنی در مورد شخصیت ابومخنف بیان شده تا شخصیت علمی او برای مخاطب روشن شود. در فصل چهارم این کتاب به گزارش‌های بر جای مانده از ابومخنف اشاره شده و مقتل الحسین(ع) مورد سنجش قرار گرفته و معرفی شده و در کنار آن مقتل الحسین(ع) محرّف نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفته و اشکالات آن بیان شده است. در این فصل علاوه بر مقتل الحسین(ع)، کتاب اخبار الجمل نیز معرفی و گزارشی از آن ارائه شده است... 👉 https://b2n.ir/y30640
@sokhanetarikh «سیری در تاریخ اندیشه دینی هند» منتشر شد. 👉 https://b2n.ir/d24307
@sokhanetarikh «سیری در تاریخ اندیشه دینی هند» منتشر شد. کتاب «سیری در تاریخ اندیشه دینی هند» (جلد اول) به قلم سیدعلی محمد نقوی و به همت نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو گردآوری و از سوی مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چاپ شد.. در این اثر، سیر تطور مبانی اندیشه دینی و فلسفی مکاتب هند از عصر وداها تا عصر گیتا مورد بررسی قرار گرفته است. در بخشی دیگر این کتاب، اندیشه دینی در دوره معاصر بررسی شده و مباحث تاریخ باستان، تاریخ معاصر، دین شناسی تطبیقی، کلام، فلسفه و عرفان را در بر گرفته است. 👉 https://b2n.ir/d24307
@sokhanetarikh شماره 484 هفته نامه الکترونیکی «تاریخ شفاهی» منتشر شد. 👉 https://b2n.ir/m15285
@sokhanetarikh تفريح در سنت و سيرة امام صادق (عليه السلام) 👉 https://b2n.ir/j70743
@sokhanetarikh نویسندگان: حسين حسينيان مقدم و محمدطاهر يعقوبي؛ تفريح از نيازمندي‏‎هاي اجتماعي بشر براي پويايي، شادمانه ‏‎زيستن، هم‌راستا با مباني و اهداف اجتماعي و نيز قابل جهت‏‎دهي و تغيير است. اسلام ازيک‌سو از بيهوده‎گرايي و سرگرمي‎هاي بي‎فايده يا زيان‎آور فاصله‎ مي‌گيرد و ياد الهي را در گفتار و رفتار معيار مي‌داند و از سوي ديگر رواياتي بيانگر لهوشماري بازي‎ها و سرگرمي‎ها و رواشماري برخي از آنها در مواردي خاص است؛ به‌گونه‌اي‌كه امام صادق عليه السلام با اخراج لهو از قلمرو ايمان، بازي و سرگرمي را سبب سخت‎دلي و نفاق شمرده است؛ چنان‌‎ که گويي تفريح و سرگرمي ويژة غيرمؤمنان شده باشد. نوشتار حاضر با رويکردي تاريخي و با تکيه بر توصيف و تحليل و نيز بهره‏‎مندي از منابع تاريخي و روايي کوشيده است تا پاسخگوي اين پرسش باشد که تفريح چه جايگاهي در سنت و سيرة اجتماعي امام صادق عليه السلام داشته و دريافته است که تفريحِ هدفمند در چارچوب ارزش‎هاي ديني و اجتماعي، با تکيه بر هويت‏‎ اجتماعي شيعه، نه‌تنها مورد تأييد امام عليه السلام بوده، که حضرت براي آن راه‌کارهايي ارائه فرموده و از جريان‏‎هاي مخالف تقيه نداشته است. 👉 https://b2n.ir/j70743
@sokhanetarikh «جغرافیای تاریخی خراسان و مناطق همجوار؛ با تکیه بر شهرهای مهم در قرون اولیه تا میانی اسلام» با حضور دکتر علی یحیایی 30 فروردین 1400 برگزار می گردد. 👉 https://b2n.ir/n95788
@sokhanetarikh دوره «جریان شناسی انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران» در ۷ جلسه و با ظرفیت محدود تشکیل می گردد. 👉 https://b2n.ir/t75021
@sokhanetarikh پنجمین و ششمين شماره دوفصلنامه «کتیبه» با رویکردی نوین در حوزه شیعه پژوهی و در راستای توجه به دیدگاه های بدیع در این عرصه منتشر می گردد. به همین منظور از پژوهشگران محترم این حوزه جهت تدوین و ارسال مقالات خود به این نشریه دعوت به عمل می آورد. 👉 https://b2n.ir/u50107
@sokhanetarikh ✅ معرفی «حیات اقتصادی ایرانیان در دوره مشروطه» 👉 https://b2n.ir/g38306
@sokhanetarikh ✅ معرفی «حیات اقتصادی ایرانیان در دوره مشروطه» نویسنده: سمیه توحید لو «توسعه در تاريخ ايران همواره بی‌ثبات بوده است». شايد اين تنها فصل مشترک تمام تحليل‌های توسعه‌ای انديشمندان و مورخان خاورميانه با وجود همه اختلاف‌نظرهایشان باشد. خيزش نهادهای مدرن ايران در برهه‌ای روی ‌داد كه بسياری از كشورها هنوز با مفهوم مشروطه و مجلس آشنايی نداشتند. اما با این ‌حال در ادامه مسير توسعه ايرانيان از بسياری كشورهای هم‌رده خود بازماندند. این اثر پژوهشی درباره رفتار اقتصادی ایرانیان در دوره مشروطه و همزمان با خيزش نهادهای مدرن و نهادهای اقتصادی است. مشروطه در اين موقعيت از ابتدای سلطنت ناصرالدين شاه تا صدراعظمی اميركبير، قائم‌مقام و غيره تا 1906 زمان صدور فرمان مشروطيت است. در اين بازه زمانی بايد علل‌ ناكامی ايران در مسير توسعه و تشكيل ثروت را بررسی كرد. 👉 https://b2n.ir/g38306
@sokhanetarikh بازخوانی و نقد دیدگاههای کلبرگ و مدرسی درباره پیدایش تشیع دوازده امامی 👉 https://b2n.ir/q07302
@sokhanetarikh نویسنده: حامد منتظری مقدم؛ در این نوشتار، در بازخوانی و نقد دیدگاه هاي کلبرگ و مدرسی دربارة پیدایش تشیع دوازده امامی، بر پایۀ روشِ تاریخی کلامی و با هدف مقایسۀ دیدگاه ها و بیان کاستی ها و اشتباهات کمترشناخته شدة این دو، موارد زیر دانسته شد. کلبرگ پیدایش تشیع دوازده امامی را «انتقال از امامیه» و مدرسی «تکامل تدریجی مکتب تشیع» خوانده است. هر دو، تاریخ آن را تقریباً همسان، نیمۀ قرن چهارم هجري دانسته و در این باره به موارد انعکاس اندیشه «دوازده امام» در متون کهن استناد کرده و دچار اشتباهاتی بعضاً فاحش شده اند؛ چنان که هر دو، ثبت عقاید اثناعشري را در برخی متون که کامل به ما نرسیده اند، انکار نموده و از ثبت آن در برخی منابع غفلت کرده و دیدگاه هایی ناهمگون و گاه متناقض داشته اند. افزون بر این، کلبرگ به هم پایگیِ واژة امامیه با اثناعشریه توجه نداشته و مدرسی نیز دچار « تردیدها » و «تعمیم ها»ی ناروا، اشتباه در «شناسایی متن و نسخه هاي کهن یک روایت» و «بی دقتی در فهم اصطلاحات مهدویت» شده است. 👉https://b2n.ir/q07302