@sokhanetarikh
فصلنامه علمی «سخن تاریخ» به رتبه «ب» نشریات علمی بر اساس آیین نامه ارزیابی و ارتقاء وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران با کسب بالاترین نرخ رشد (۲۵۴امتیاز) در بین نشریات علمی المصطفی در سال 1400 دست یافت.
👉https://b2n.ir/k50540
@sokhanetarikh
#یادداشت
حسن انصاری، استاد: متنی که شیخ صدوق در کتاب ارزشمند خود عیون اخبار الرضا از نوشته ای منسوب به امام رضا (ع) و مشتمل بر تکه ای به نقل از مأمون به عنوان یک سند دولتی در ارتباط با ولایتعهدی امام رضا و موضع بنو سهل و در ارتباط با آنان با عنوان کتاب الحباء والشرط و بدون سند نقل می کند به احتمال متآخم به یقین ساختگی است.
👉 https://b2n.ir/p62016
@sokhanetarikh
#فصلنامه
شماره 21 (بهار 1401) فصلنامه علمی «مطالعات تاریخی جهان اسلام» منتشر شد.
👉 https://b2n.ir/d87043
@sokhanetarikh
#مصاحبه
حجت الاسلام رضا برادران، نویسنده و پژوهشگر: ورود امام رضا (ع) تأثیر زیادی در گرایشها و نگرشهای اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایرانیان داشت.
👉 https://b2n.ir/n32344
@sokhanetarikh
#فراخوان
همایش ملی «تاریخ فرهنگی در ایران؛ مسائل، مفاهیم، روش ها و چالش ها» 2 اسفند 1401 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 7 بهمن می باشد.
👉 https://b2n.ir/x72918
@sokhanetarikh
#مقاله
تحلیلی بر شیوه مواجهۀ پیامبر(ص) با چالشهای مهاجران در مدینه (مطالعه موردی: کمبود مسکن، فقر و بیکاری)
👉 https://b2n.ir/m39304
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله تحلیلی بر شیوه مواجهۀ پیامبر(ص) با چالشهای مهاجران در مدینه (مطالعه موردی: ک
@sokhanetarikh
#مقاله
نویسنده: مهدی زینلی؛
پیامبر(ص) پس از سیزده سال تلاش برای ترویج اندیشۀ توحیدی در مکه، به دلیل مقاومت سرسختانه اشراف قریش در برابر گسترش اسلام، درصدد یافتن کانون جدیدی برای اسلام برآمدند. آن حضرت پس از آشنایی با گروهی از اهل یثرب و ارائۀ اسلام به آنها که سه سال به طول انجامید و زمینۀ انتشار اسلام در این شهر فراهم شد، تصمیم گرفت به یثرب هجرت کند.
زمینۀ هجرت پیامبر(ص) و بسیاری از مسلمانان مکی به یثرب، پس از انعقاد دو عهدنامه شفاهی (عقبه اول و دوم) فراهم شد. با هجرت پیامبر(ص) و مسلمانان، جامعه نوپای اسلامی در مدینه، بهویژه مهاجران با مشکلاتی چون فقدان مسکن، فقر و بیکاری مواجه شدند. پیامبر(ص) با شناخت دقیق ریشۀ مشکلات و ارزیابی شرایط و امکانات این شهر، اقدامات اساسی را در سطوح مختلف به منظور رفع این مشکلات انجام داد.
👉 https://b2n.ir/m39304
@sokhanetarikh
#نشست «حیات آیینی شیعیان لکهنو(هندوستان) در محرم» با ارائه سید محمد مهدی رکنی حسینی 11 مهر 1401 در دانشگاه باقرالعلوم برگزار می گردد.
👉 https://b2n.ir/t91620
@sokhanetarikh
#نشست «مسائل و موضوعات تاریخ فرهنگی» با حضور حسینعلی نوذری، مصطفی مهرآئین و محمدامیر احمدزاده 12 مهر 1401 برگزار می گردد.
👉 https://b2n.ir/f31333
@sokhanetarikh
#مقاله
از روایت فلسفی تاریخ تا روایت فلسفۀ تاریخ؛ خوانش انتقادی کتاب تاریخ بهروایت فلسفه؛ از هرودت تا آلن بدیو
👉 https://b2n.ir/t22274
سخن تاریخ
@sokhanetarikh #مقاله از روایت فلسفی تاریخ تا روایت فلسفۀ تاریخ؛ خوانش انتقادی کتاب تاریخ بهروایت
@sokhanetarikh
#مقاله
نویسنده: محسن الویری؛
اندیشیدن دربارۀ تاریخ در چند دهۀ اخیر فربهی بسیار و یک دگرگونی دامنهدار یافته است. اگر «فلسفۀ تاریخ» را مولود این تحول بدانیم، باتوجهبه فاصلۀ تقریباً زیاد ما ایرانیان با آن، آگاهی روشمند از مطالعات و رویکردهای جدید در این شاخۀ معرفتی اهمیت مییابد. کتاب تاریخ به روایت فلسفه؛ از هرودت تا آلن بدیو بهدلیل ویژگیهایی که دارد، به منزلۀ یک اثر شاخص در این زمینه شایستۀ بازخوانی است.
نوشتار پیشرو مروری انتقادی بر این کتاب در این محورها دارد: ابهامزایی عنوان کتاب، چندگانگی واگرایانۀ هدف تدوین کتاب، آشفتگی فصلبندی و زیرفصلها، مشخصنبودن جایگاه این کتاب دربین آثار تألیفیافته در این زمینه، کاستی آشکار توجه به میراث شرقی و اسلامی، درهمآمیختگی و ناهمترازی اصطلاحات مربوط به جریانهای فکری، و ابهام در چیستی تعریف جدید تاریخ.
👉 https://b2n.ir/t22274