@sokhanetarikh
#نشست
کرسی ترویجی «آسیبشناسی روشی ورود آموزش نوین به ایران در عصر قاجار» 30 خرداد 1402 در دانشگاه معرف اسلامی قم برگزار می گردد.»
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «اصناف و مشاغل دوره قاجار» با ارائه منصوره اتحادیه، الهام ملک زاده و اکرم علی بابایی 31 خرداد 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#فراخوان
همایش بین المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی (صلی الله علیه و آله) از منظر اروپائیان» 23 آبان 1402 برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا 31 شهریور می باشد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#مقاله
واکاوی مضامین پنهان در تاریخ نگاری ایران قرون میانه
نویسنده: مسعود صفری
مقالۀ حاضربه بررسی مضامین پنهان در کتاب های تاریخی دوران میانه ایران می پردازد و هدف از نگارش مقاله پاسخ به این سه پرسش است که مضامین پنهان چیست؟ چگونه می توان وجود آن ها را در متون تاریخی اثبات کرد؟ اشکال مختلف مضامین پنهان در کتب تاریخی مذکور چه بوده است؟ منظور از مضامین پنهان پوشیده گویی و یا به تلویح سخن گفتن مورخان سنتی در متون تاریخی است. تحلیل محتوای متون تاریخی گویای آن است که مورخان سنتی گاهی از طریق مضامین پنهان پیام هایی را به خوانندگان انتقال می دادند.
با وجود آن که توجه به مضامین پنهان می تواند درک ما را نسبت به محتوای متون تاریخی و کارکردهای تاریخ نگاری سنتی تعمیق بخشد، این مبحث تا کنون چندان مورد توجه پژوهشگران نبوده است. از این رو در این مقاله، کتب تاریخی دوران سامانی تا حملۀ مغول به عنوان متون مورد بررسی انتخاب شده اند تا از طریق واکاوی مضامین پنهان موجود در این آثار نشان داده شود که مورخان دنیای سنت چگونه ازاین طریق با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کردند. یافته ها حکایت از آن دارد که مورخان سنتی از طریق مضامین پنهان، بسته به نیتشان پیام هایی را تلویحا به خوانندگان انتقال می داده اند. این پیام ها بیشتر ناظر به اموری مانند آموزش شیوه های صحیح ملکداری، نسب سازی و تجزیه و تحلیل وقایع می باشد.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/a40046
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#کتاب «درآمدی بر جایگاه علما در مناسبات قدرت؛ از دوره صفوی تا انقلاب مشروطه ایران» توسط انتشارات دانشگاه ایلام منتشر شد.
سیدمحمد طاهری مقدم، کتاب را در سه فصل گردآوری کرده است: فصل اول علما و حکومت صفوی شامل زمینههای شکلگیری حکومت صفوی کسب مشروعیت سیاسی علما، سیاست صفویان و پیامدهای نظری و عملی آن و... فصل دوم دوره آشفتگی روابط دین و دولت، که شامل تکاپوهای نادر و تشکیل سلسله افشاریه، سیاست مذهبی نادر و تاثیر آن بر جایگاه علما، علمای شیعه، اهل حدیث و اهل رای، مکتب اخباری و... فصل سوم دوره قاجار افزایش قدرت علما شکلگیری نظریات جدید، که شامل برآمدن قاجارها، برقراری ثبات و امنیت، قاجارها و برقراری ارتباط با علما، علما به عرصه سیاست، سطوح فتاوای جهادیه با مدرنیسم، چالشی برای قدرت سلطنت و نظریههای علما، مداخله عملی علما در مناسبات قدرت در دوره ناصری و...
وی در پیشگفتار چنین نوشته: پژوهش حاضر به بررسی مناسبات علمای شیعه با ساختار قدرت از ابتدای شکلگیری حکومت صفوی تا سالهای پیش از انقلاب مشروطه ایران می پردازد... تلاش شده هم تحولات درونی نهاد مذهب صاحب منصبان دینی و هم عوامل بیرونی مؤثر بر آن مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
در واقع پژوهش حاضر مناسبات علما و فقهای شیعه با ساختار قدرت را همچون فرایندی چند وجهی در نظر گرفته است، از یک سو منازعات فکری درونی میان علما در حوزه قدرت و مشروعیت حکومتها و همکاری و عدم همکاری با آنها را در میان میگذارد و دیگر مناسبات علما با ساختار قدرت در هر دو حوزه عمل و نظر را توأمان واکاوی میکند
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
کاربست روش متنپژوهی در بررسی انتقادی گرایش مذهبی هشام کلبی
نویسندگان: زهراء روح اللهی امیری و ابراهیم صالحی حاجی آبادی
یکی از آفات پژوهش، سوگیریهای پیشین مبتنی بر شهرت یک مطلب و یا پذیرش بیچونوچرای باور پیشینیان در باره دیدگاههای یک مؤلف است. در این گونه موارد، بازخوانی متون برجایمانده از یک مؤلف، بهعنوان گویاترین سند بازنمایی اعتقادی او، میتواند بسیار راهگشا باشد.
پژوهش پیشرو، با بهرهگیری از روش متنپژوهی، به بازخوانی گرایشهای اعتقادی هشام کلبی پرداخته است. در پرتو این پژوهش و با توجه به آثار بهجایمانده از هشام و بررسی آن در سه محور: بررسی تعابیر مربوط به خلفا، گزارشهای تاریخی مؤلف و روابط و شرایط سیاسی او، این نتیجه به دست آمده است که برخلاف دیدگاه رایج در باب غالی بودن هشام کلبی در منابع فریقین، وی نهتنها شیعه غالی نبوده، بلکه حتی تشیع او نیز محلّ تردید است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/p24240
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «تاریخ اجتماعی واژگان فرهنگ و تمدن (دومین جلسه)» با ارائه حجت الاسلام دکتر علی الهی تبار 4 تیر 1402 ساعت 10 الی 12 در سالن جلسات مجتمع جامع به صورت حضوری و برخط برگزار می گردد.
لینک پخش آنلاین: https://vc.miu.ac.ir/tarikh
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
حسن حضرتی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: من با رو به زوال بودن رشته تاریخ مخالفم. اما مسائلی وجود دارد که این رشته را تهدید میکند اما اگر شیوه آموزش تاریخ به همین روال ادامه پیدا کند با تغییرات جهان کنونی و گستردهتر شدن فضای مجازی این شیوه تدریس تاریخ دیگر چندان کارایی ندارد. حال آنکه برای جلوگیری از زوال رشته تاریخ در دانشگاه باید مهارت محور باشد.
برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/j54890
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مصاحبه
محمد رحمانی، نویسنده: عدم توجه به تکثر اجتماعی در سال 60 و خوداکثریتپنداری مجاهدین موجب شد وقتی وارد فاز مبارزه شدند آن توهم بشکند و ضربه بخورند..
برای مشاهده متن کامل مصاحبه به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://b2n.ir/s46475
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «جت طایفهای در شرق هرمزگان: خوانشی قومنگاری از منظر تاریخ اجتماعی» 4 تیر 1402 در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh