@sokhanetarikh
#نشست
مدرسه پاییزه «کسب و کارهای تاریخ محور» 20 آبان 1402 برگزار می گردد.
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
بسترهاي شكلگيري صهيونيسم
نویسنده: مرتضی صانعی
يهوديت داراي تاريخ پرفراز و نشيب و پر تنش و چالش بوده است. عصر جديد نيز از اين قاعده مستثنا نبوده و گوياي مباحث سرنوشتسازي است كه نه تنها به كليت دين يهودي گره خورده است، بلكه آن مسائل دامن اديان و ملتهاي ديگر را نيز گرفته است.
اين مقاله، تحليلي است از زمينههاي شكلگيري صهيونيسم توسط يهود و تغييراتي كه در سايه ظهور جنبشهاي نو به وجود آمده است.
در رأس اين جنبشها، جنبش هسكالا، اصلاحات، ارتدكس و محافظهكار قرار دارد كه هر يك نقش مؤثري در تغييرات اساسي ايفا نمودهاند. در يك جمعبندي كلي، ميتوان گفت: برآيند اين عصر، تحقق ايده صهيونيسم در سرزمين فلسطين و انتقال يهوديان به آن و آوارگي مردم فلسطين به سرزمين هاي ديگر است.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/k87138
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#نشست
گزارش نشست علمی «جایگاه راهبردی غزّه در تحولات غرب آسیا» (با تکیه بر نمونه های تاریخی روابط خارجی ایران)» منتشر شد.
مقدمه (بیان مساله)
سال هاست که مقام معظم رهبری عنوان بومی «غرب آسیا» را به جای عنوان غربی «خاور میانه» middle east)) به کار می برند و بر کاربرد این عنوان بومی تاکید می ورزند. تاکیدات معظم له ذهن بنده را با این سوال ها درگیر نموده که اولا، منظور از این عنوان و عنوان گذاری چیست؟ و ثانیا غرب آسیا، به ویژه سواحل شام و بالاخص «غزّه» چه نوع ارتباط و پیوندی با ما دارد؟
بنابر این، مساله این است که، غرب آسیا به ویژه «غزّه»، چه هویت و ماهیتی دارد؟ و ثانیا، این هویت و ماهیت چه لوازمی دارد؟
تبیین و تحلیل:
_ محدوده
غرب آسیا پهنه ای خشکی _ آبی است مشتمل بر چند تنگۀ استراتژیک (تنگۀ بسفور، تنگۀ داردانل، تنگۀ مصنوعی سوئز، تنگۀ باب المندب و تنگۀ هرمز) که عمدۀ مرز های طبیعی غرب آن را سواحل شرقی دریا های مرتبط با اروپا و آفریقا و اقیانوس هند ( یعنی سواحل شرقی دریای سیاه، دریای مرمره و اژه، دریای مدیترانه و دریای سرخ) تشکیل می دهد؛ و مرز های شرقی این پهنه را می توان رود های سند و پنجاب و سیحون و جیحون برشمرد.
_ غنای طبیعی
از نظر منابع طبیعی، غرب آسیا یکی از مناطق غنی و کم نظیر جهان است؛ از جمله، این پهنۀ جغرافیایی منطقۀ وسیع و حاصل خیز موسوم به «هلال خصیب» (هلال حاصل خیز) را در خود جای داده که ظرفیت بالایی در زراعت دارد و توان تغذیۀ یک امپراتوری را داراست و ساسانیان به بخش شرقی آن (عراق/ارض سواد) لقب «دل ایرانشهر» داده بودند. همچنین غرب آسیا از نظر منابع زیر زمینی بسیار غنی است؛ به طور مثال، قریب 57 درصد ذخایر نفت جهان در این محدوده قرار دارد.
_ به هم پیوستگی و اشتراکات
از نظر اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و تمدنی، غرب آسیا یک پهنۀ به هم پیوسته طی هزاران سال است و طبعا، ساکنان آن از اشتراکات فراوانی برخوردارند: از نظر قومی و آداب و رسوم، غرب آسیا دارای اشتراکات و امتزاجات گستردۀ نژادی است و مردمان این ناحیه از ربع مسکون آداب و رسوم مشترک فراوانی دارند، به طوری که اقوام ساکن این پهنۀ جغرافیایی با هر زبان و گویش، در کنار یکدیگر احساس همگونی و پیوستگی اجتماعی می کنند.
از نظر فرهنگی، غرب آسیا سرزمین ادیان و انبیا و اوصیا و اولیای بزرگ با مردمان دین باور و دین مدار است و هر گوشۀ آن مزیَّن به آیات الهی و نشانه های قدسی است، و ارزش های دینی برای این مردمان بالاترین ارزش هاست که برای حفظ آن، جان و مال خود را فدا می کنند. پیوستگی های مزبور، افزون بر همجواری جغرافیایی، پیوستگی مهم تری را در پی دارد که پیوستگی ملت های غرب آسیا از نظر منافع و سرنوشت است، به طوری که می توان گفت، ما ملت های غرب آسیا همه در یک کشتی نشسته ایم؛ و لذا، این شعر سعدی که «بنی آدم اعضای یکدیگر اند / که در آفرینش ز یک گوهر اند + چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضو ها را نماند قرار»، اتم مصادیق آن را در ارتباط با اقوام و ملت های غرب آسیا می توان یافت.
_ لوازمِ پیوستگی های مردمان غرب آسیا
پیوستگی های گستردۀ فوق الذکر میان اقوام غرب آسیا، لوازمی را در پی دارد که مهم ترین آنها عبارت اند از: الف- ضرورت شناخت عمیق و همه جانبۀ منطقۀ غرب آسیا و توجه به امکانات و نقاط قوت و ضعف آن؛ ب- برنامه ریزی جمعی در راستای مبادلۀ فرهنگی و تمدنی و دفاع جمعی از منافع حیاتی ملت های غرب آسیا.
_ سواحل شام به ویژه «غزّه» تنگۀ احد غرب آسیا
سواحل شام (سواحل شرقی مدیترانه) از نظر جغرافیای تاریخی، از شمال به جنوب، مشتمل بر سه منطقۀ: سوریه، فنیقیه (مشتمل بر شهر های: بیروت، صور و صیدا) و فلسطین (مشتمل بر اورشلیم/قدس، غزّه و عسقلان و رفح و ...) است و پیشینۀ حضور این اقوام سامی به حدود 2500 پیش از میلاد باز می گردد.
آنچه از نظر جغرافیای راهبردی در خصوص شهر های ساحلی شام به ویژه منطقۀ فنیقیه و فلسطین و شهر های آن می توان گفت این است که سواحل شام در طول تاریخ، جایگاه و نقش تنگۀ احد را در ارتباط با پهنۀ غرب آسیا و از جمله در ارتباط با ایران و در زمینۀ روابط خارجی ایران ایفا کرده است؛ به طور مثال، فنیقیه در جریان لشکر کشی کمبوجیه، دومین شاهنشاه هخامنشی، کمک شایانی به کمبوجیه کرد که قطعا بدون مساعدت مردمان فنیقیه (عمدتا لبنان امروزی) کمبوجیه نمی توانست موفق به فتح مصر شود.
هکذا در راستای توسعۀ حضور دریایی ایران در غرب آسیا و در حوزۀ مدیترانه در عصر هخامنشیان، نیروی دریایی ایران متکی به بنادر فنیقیه و دریانوردان و صنعت دریانوردی پیشرفتۀ فنیقی ها بود.
سخن تاریخ
در هنگام هجوم اسکندر مقدونی به ایران هخامنشی نیز شهر های فنیقیه، از جمله شهر های صور و غزّه بیش ترین مقاومت را در برابر سپاه اسکندر نمودند و تنها همین دوشهر، 9 ماه در برابر یورش اسکندر مقاومت کردند و چشم به راه کمک
دولت هخامنشی و داریوش سوم، آخرین پادشاه هخامنشی بودند و چنانچه دولت هخامنشی از کیاست و سیاست لازم برخوردار بود، می توانست اسکندر را با تکیه بر همین مردمان و شهر های مقاوم که به منزلۀ تنگۀ احد برای غرب آسیا بودند، شکست دهد؛ اما غفلت داریوش از موقعیت راهبردی سواحل و شهر های پر توان ساحلی شام، به ویژه شهر های صور و غزّه ی مقاوم، بستر موفقیت های برق آسا و خیره کنندۀ اسکندر در مراحل بعدی و وارد شدن خسارت های سنگین و غیر قابل جبران به ایران را فراهم کرد و اسکندر با غلبه ی پر مشقت بر این شهر ها که طی آن خود وی نیز دو بار زخم برداشت، توانست بر دیگر سرزمین های غرب آسیا، به سرعت چیره شود.
_ تکرار تاریخ
و اینک که ایران اسلامی پس از ۲۵۰۰ سال، یک بار دیگر با علقه های دینی و اسلامی، دل در گرو ملت های غرب آسیا دارد و خود را در خیر و شر و خنده و گریه ی آنان سهیم می داند، عبرت گرفتن از تاریخ و اغتنام فرصت های زود گذر و التفات ویژه به جایگاه راهبردی سواحل غرب آسیا عموما و شهر غزّه خصوصا و انجام اقدامات حمایتی جهت حفط پایداری این هسته های مقاومت که به منزله ی تنگه های احد نسبت به غرب آسیا هستند، ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید و بسا که از دست دادن این فرصت ها، غرب آسیا را دچار خسارت های سنگین کند که تا قرن ها قابل جبران نباشد.
حقیقتا این هشدار رهبر حکیم انقلاب را که در نقطه ی پیچ تاریخی هستیم، چقدر جدی گرفته ایم؟ آیا مجازیم که در برابر شهوت سیری ناپذیر غرب و اسکندر متجاوز زمان، کنج عافیت گزینیم و کبک وار سر به زیر برف فرو بریم و منتظر حضور صیاد بی رحم بنشینیم؟
هیهات، هیهات! یابی الله ذالک لنا و رسوله و نفوس ابیه و حجور طابت و طهرت.
هیهات منّا اللّه!
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «فضای مجازی و تاریخ: فرصت ها و تهدیدها» 16 آبان 1402 برگزار می گردد.
سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست «کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت» 7 آبان 1402 برگزار می گردد.
سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
سخن تاریخ
@sokhanetarikh
#کتاب «رفتار با مخالفان (بررسی اندیشه سیاسی و سیره عملی امام خمینی ره)» تالیف علی خضریان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
سیره و اندیشه سیاسی امام خمینی در برخورد با منتقدان و مخالفان نشأتگرفته از آموزه های حیات بخش دین مبین اسلام و سیرهی معصومین (ع) بود. ایشان تمامی حقوق شهروندی را برای مخالفان نظام بهرسمیت شناخته و حدود آن را به عدم اخلال در مبانی نظام، حفظ امنیت، منافع و وحدت ملی و مصالح عمومی مشخص کردند. با آنکه میدانستند برخی از مرتبطین و فعالان اجتماعی و سیاسی، به اسلام و ولایت فقیه اعتقاد ندارند ولی همه را میپذیرفتند و با این راهبرد عاقلانه و دوراندیشانه اعلام کردند که دشمنان و مخالفان تا زمانی که دست به اسلحه نبردهاند با آنها برخورد نمیکنیم. امام (ره) برای ملت و قاطبهی مردم جاذبه، انعطاف شدید و برای دشمنان سدّی محکم بودند و در مقابل استکبار و دشمنان ملت اعم از استبداد داخلی و خارجی با قاطعیّت میایستادند.
خضریان درباره کتاب میگوید: پژوهشی که به عنوان پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی با تمرکز بر موضوع بررسی اندیشه و سیره سیاسی امام خمینی (ره) در مواجهه با مخالفان در سال ۱۳۹۶ از آن دفاع کردم، تحت عنوان کتاب رفتار بامخالفان از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
بررسی سیره و اندیشه سیاسی امام (ره) میتواند به شناخت مسیر صحیح ادامه حیات سیاسی نظام جمهوری اسلامی کمک شایانی کند. افزون بر این با توجه به اینکه هر نظام سیاسی دارای مخالفان و موافقانی است، شناخت نحوه رفتار با مخالفان آن نظام سیاسی بر مبنای تفکرات بنیانگذارش، دارای اهمیت است.
فلاسفه اگزیستانس از مفهومی به نام «وضعیت مرزی» سخن میگویند که ناظر به بزنگاههایی است که مستلزم نوعی خطر یا حالات خاص است که امکان میدهد فرد آنچنانی که هست، ظهور کند. برهمین اساس میتوان گفت نحوه برخورد امام (ره) با مخالفان، امکان درک صحیحی از واقعیت وجودی ایشان را فراهم میکند.
این کتاب با تقسیم بندی مخالفان به سازماننیافته و سازمانیافته و بررسی مصادیقی چون مهدی هاشمی، محمدکاظم شریعتمداری، حسینعلی منتظری، سازمان مجاهدین و نهضت آزادی، پاسخ علمی و منقح برای این سوال پیدا کند که اصول و شیوه حاکم بر «رفتار با مخالفان» در گفتمان سیاسی امام خمینی (ره) چیست؟
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست
الهام ملکزاده، دانشیار پژوهشکده تاریخ: قحطی و خشکسالی در ایران با توجه به شرایط جغرافیایی و عوامل دیگر، سابقه داشته است. اما آخرین قحطی گسترده دوران قاجار، مقارن با جنگ جهانی اول رخ داد.
.
برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/p80812
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#نشست_علمی پژوهشی «تاریخچه غصب سرزمین های اشغالی 1402» با سخنرانی حجت الاسلام دکتر محمد قاسمی و با حضور طلاب و اساتید مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی برگزار گردید.
.
برای مشاهده متن کامل گزارش به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/r26074
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh
@sokhanetarikh
#مقاله
نگاهی تحلیلی به جزئیات فتح مکه
نویسنده: محمد سعید نجاتی
فتح مکه از مهمترین غزوات رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است که تأثیرات ماندگاری در تاریخ اسلام داشته است. در این مقاله با نگاهی نو به منابع اولیه سیره رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، جزئیات این واقعه بازخوانی، و نکات مبهم آن بیان و تحلیل شده است.
از جمله موارد بحث عبارتند از: تبیین دلیل فتح مکه و جزئیات کشتار خزاعه به عنوان عامل پیمانشکنی قریش، جزئیات سفر ابوسفیان به مدینه، جزئیاتی از طی مسیر تا مکه، جزئیات لشکرکشی ورودیهای مکه، جزئیات حضور رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در مسجدالحرام و ملاقاتهای آن حضرت در مکه، معرفی اشخاص محکوم به اعدام و سرنوشت آنان و عواقب و نتایج سیاسی و اجتماعی این غزوه.
برای مشاهده متن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید:
B2n.ir/w62189
کانال سخن تاریخ
👉 https://eitaa.com/sokhanetarikh