🌀 چرا خود پیامبر (ص) بااینکه مقامشان از حضرت امیر بالاتر است، در کعبه به دنیا نیامدند؟
🔰حکمت اجتماعی، میلاد معجزهآسای امیرالمؤمنین در خانۀ کعبه
🔻میلاد معجزهآسای امیرالمؤمنین در خانۀ کعبه، محل حسادت عدهای و از سوی دیگر محل محبت مؤمنین قرار گرفت. به دنیا آمدن امیرالمؤمنین در کعبه، در آینده سند محکمی برای اثبات حقانیت رسول خدا (ص) است اما کمتر کسی از این سند، به خاطر حسادتهایی که وجود دارد، در آن زمان یاد میکند.
🔸نعمت رسول خدا (ص) نعمت بزرگی بود. مردم زمان پیامبر، بهتناسب نعمت بزرگ، امتحانهای بزرگی در پیش داشتند؛ اما خداوند امکاناتی را به مردم داده بود که بتوانند از این امتحانهای بزرگ را پشت سر بگذارند. یکی از بهترین امکانات مردم زمان پیامبر ص، معجزه میلاد امیرالمؤمنین در کعبه بود. میلاد امیرالمؤمنین، اولین معجزه قبل از نزول قرآن بود که برای مردم مکه، تمام خاطرات معجزه اولیاء خدا را زنده کرد.
🔻چرا خود پیامبر (ص) بااینکه مقامشان از حضرت امیر بالاتر است، در کعبه به دنیا نیامدند؟ حکمت اجتماعی این است که در آینده که پیامبر (ص) میخواهند رسالت خود را علنی کنند، نیاز به کسانی دارند که این افراد شایستهای باشند که ایشان را تائید کنند. زمانی که افراد شایسته یک جامعه، پیامبر را قبول میکنند. این دلالت بر حقانیت نبوت او است. شهادت دادن امیرالمؤمنین به نبوت پیامبر، باید مثل یک اتفاق مهم، در بین مردم میپیچید و خبرساز میشد. میدانید آن پسری که در کعبه بهصورت معجزهآسایی به دنیا آمد، او به نبوت این پیامبر گواهی میدهد.
🔸در شهر مذهبی مکه، باید این خبر دهانبهدهان میپیچید که آنکسی که کعبه برای مادرش شکافته شد و برای هیچکس اینگونه آغوش نگشود، به پیامبر ایمان آورده است. کعبه، محور مکه است. مکه شهر مقدسی است. باید برای اهل مکه، علی بن ابیطالب (ع)، سند حقانیت رسول خدا (ص) میشد اما همۀ اهل مکه، کفرشان درآمد که چرا علی بن ابیطالب (ع) باید در دل خانه خدا به دنیا بیاید؟
👤علیرضا پناهیان
🚩تاریخ تحلیلی اسلام، ج۷۲ و۷۳
🎙صوت
🌺 @sokhanranan92
🔴مهمترین عامل نشاط معنوی «عشق به مولا و امام» است
🌀اگر حالت خوب نیست، لابد محبت به اهلبیت(ع) در دلت کم است!
⭕️ کسی که اهل محبت اهلبیت(ع) است، از عبادت و دینداریاش بیشتر لذت میبرد
⭕️ ما برای اینکه حالمان خوب بشود دینداری میکنیم و این اصلاً مغایر اخلاص نیست!
⭕️ اخلاص یعنی عمل خوب را بهخاطر پاداشی که از خدا میگیری انجام بدهی
⭕️ یکی از اصلیترین پاداشها یا فوائدِ عبادت و دینداری، نشاط است
_________________________________
#راه_های_رسیدن به #حال_خوش_معنوی و #نشاط_زندگی-ج14
#استاد_پناهیان:
💠ما برای اینکه حالمان خوب بشود دینداری و عبادت میکنیم، یکوقت فکر نکنید که این مغایر خلوص نیت است! اخلاص این نیست که بگوییم «خدایا! من برای تو دینداری میکنم و اگر هیچ اجری هم ندهی مهم نیست، اصلاً مرا ببر جهنم!» این «اخلاص عوامانه» است. مگر میشود شما برای خدا کار کنی و نتیجهای نداشته باشد؟!
💠اصلاً یکی از وصیتهای امیرالمؤمنین(ع) به حسنین(ع) این است که «بهخاطر اجر کار کنید؛ وَ اعْمَلَا لِلْأَجْرِ»(نهجالبلاغه/نامه47) اجر و پاداشی که برای عملت، از خدا میگیری مغایر اخلاص نیست. خدا حتی برای کار شهدا که جان خود را میدهند هم قیمت میگذارد و با آنها معامله میکند.
💠یکی از اصلیترین پاداشها یا فوائد دینداری و عبادت و هر کار خوبی، «نشاط» است و ما باید محتاجانه بهدنبال این نشاط باشیم! با عبادت و دینداری خودتان، دنبال سرور و نشاط باشید و فکر نکنید که این مغایر اخلاص است. اگر کسی فکر کند این مغایر اخلاص است نگاهش به اخلاص، عوامانه است.
💠اخلاص یعنی عمل خوب را بهخاطر پاداشی که از خدا میگیری انجام بدهی و بگویی: «خدایا! میخواهم فوائد دینداری و عبادتم را از دست تو بگیرم»
💠رابطۀ مخلصانه و عاشقانه با خدا، یک مختصاتی دارد، از جمله اینکه وقتی آدم مخلص شود، از خدا پاداش هم میخواهد. اینکار، آدم را مقابل خدا کوچک و متواضع میکند و حال خوبی به آدم میدهد. از خدا اجر و پاداش و فائده برای اعمال و عباداتتان بخواهید و ببینید که چقدر صفا پیدا میکنید و چقدر در شما تواضع ایجاد میشود.
💠قبلاً برخی از عوامل نشاط معنوی، بیان شد. اما یکی از عوامل بسیار مهم(بلکه مهمترین عامل) برای نشاط و سرور مؤمن «داشتنِ امام، برخورداری از محبت امام، و عشق به امام» و پذیرفتن ولایت أمیرالمؤمنین(ع) است.
💠هرکسی اهل محبت اهلبیت(ع) باشد، از دینداری خودش بیشتر لذت میبرد، از عبادتهای خودش، از زیارت خانۀ خدا، از قرآن خواندن و... بیشتر لذت میبرد.
💠 مهمترین عامل نشاط معنوی برای یک انسان-که به زندگی او هم سرایت میکند- عشق به امام است. اگر حالت خوب نیست، لابد محبت اهلبیت(ع) در دلت کم است، لابد ولایتت محکم نیست.
💠 محبت به مولا و عشق به امام بسیار فراتر از این عشقهای زمینی است! عشقهای زمینی-چه حلال و چه حرام- مگر چقدر میتواند به تو کِیف بدهد؟! مگر چقدر به قلبت صفا میدهد، بهحدّی که حاضر باشی در راه معشوق قطعه قطعه شوی؟! اما وقتی به «عشق به امام» میرسی، میبینی حداقلش این است که «در راهش قطعه قطعه شوی» واقعاً عجیب است!
💠این فیلمهای عشقی که یکمقداری نمک محبت دارد، فقط کمی آدم را با محبت آشنا میکند، اینها با آن عشقی که بین یک انسان و امامش هست، خیلی فاصله دارد؛ عشق و حال و هیجان واقعی آنجاست!
💠مگر عشق به پدر و مادر، عشق مادر به فرزند، عشق خواهر و برادر به هم، یا عشق به همسر چقدر است؟! مقدار محبت یک زوج جوان، حداکثرش میشود عشق لیلی و مجنون! اما کسانی که محبت امام حسین(ع) را لمس کردهاند میدانند که این محبت، قابل مقایسه با محبت لیلی و مجنون نیست!
💠اگر قصۀ لیلی و مجنون هم ساخته شده، بهخاطر استعاره و اشاره به محبت مولا است، و اِلا محبت لیلی و مجنون نمیتواند اینقدر دائمی و رو به تزاید باشد که آدم بتواند برایش تکه تکه بشود. ما در جبهههای دفاع مقدس، تجلی این عشق به اهلبیت(ع) را دیدیم که واقعاً عامل نشاط و قدرت رزمندهها بود.
💠پیامبر(ص) میفرماید: روح و راحت، رستگاری، پیروزی، برکت، عافیت، بشارت، رضایت، قرب به خدا، نصرت الهی، قدرت غلبه بر مشکلات... همۀ اینها-که از جنس سرور و نشاط است- برای کسی است که علیبنابیطالب(ع) را دوست دارد(محاسن/1/152) شاید بگویی: «من علیبنابیطالب(ع) را دوست دارم ولی اینقدر حال نمیکنم!» خُب برای اینکه کم دوست داری!
💠امام رضا(ع) دربارۀ آیۀ «بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا»(یونس/58) فرمود: اصل معنای این فضل و رحمت خدا (یا مهمترین مصداقش) که باید به آن مسرور شوید، ولایت پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) است(کافی/1/423)
🌺 @sokhanranan92
امام سجّاد (علیه السلام)- ابنبابویه از امام سجّاد (علیه السلام) روایت کرده است: فرمود: ... قریش گفتند: «ای ابوطالب! از او بپرس آیا خداوند او را ویژهی ما فرستاده است یا برای همه مردم»؟ ابوطالب (رحمة الله علیه) گفت: ای برادر زاده! آیا برای همه مردم برانگیخته شدهای یا فقط برای قوم خود»؟ فرمود: «برای همهی مردم از سپید و سیاه و سرخ و عرب و غیر عرب مبعوث شدهام و سوگند به کسی که جان من در دست اوست من همگان را، سپید و سیاه را و هرکس را که بر سر کوهها و جزایر دریاهاست به این آیین فرا میخوانم و فارسیان و رومیان را هم همین امسال به این کار فرا میخوانم ای مردم! من فرستاده خدا به سوی همه شما هستم (اعراف/۱۵۸)». قریش سرگردان شدند و با نخوت و تکبّر به ابوطالب (رحمة الله علیه) گفتند: «آیا میشنوی برادرزادهات چه میگوید؟ به خدا سوگند اگر ایرانیان و رومیان این سخن را بشنوند ما را از سرزمین خود بیرون میکنند و سنگهای کعبه را یکی یکی خواهند کند»، و خداوند این آیه را نازل فرمود: أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۸۲ بحارالأنوار، ج۳۵، ص۸۷/ روضهًْ الواعظین، ج۱، ص۵۴/ المناقب، ج۱، ص۵۹
کلّیات داستان
۱(فیل/ مقدمه)
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- نَزَلَتْ فِی الْحَبَشَهًِْ حِینَ جَاءُوا بِالْفِیلِ لِیَهْدِمُوا بِهِ الْکَعْبَهًَْ فَلَمَّا أَدْنَوْهُ {دَنَوْا} مِنْ بَابِ الْمَسْجِدِ قَالَ لَهُ عَبْدُ الْمُطَّلِبِ تَدْرِی أَیْنَ یَأُمُّ بِکَ قَالَ بِرَأْسِهِ لَا قَالَ أَتَوْا بِکَ لِتَهْدِمَ کَعْبَهًَْ اللَّهِ أَ تَفْعَلُ ذَلِکَ فَقَالَ بِرَأْسِهِ لَا فَجَهَدَتِ بِهِ الْحَبَشَهًُْ لِیَدْخُلَ الْمَسْجِدَ فَأَبَی فَحَمَلُوا عَلَیْهِ بِالسُّیُوفِ وَ قَطَعُوه.
علیبنابراهیم (رحمة الله علیه)- این سوره دربارهی اهل حبشه نازل شد. آنها با فیل روانه شدند تا با او کعبه را ویران کنند. چون او را به نزدیکی درِ مسجد آوردند، عبدالمطّلب (رحمة الله علیه) به او گفت: «آیا میدانی تو را به کجا میبرند»؟ فیل با سرش گفت: «نه»! عبدالمطّلب گفت: «تو را آوردهاند تا کعبهی خدا را ویران کنی، آیا تو چنین کاری میکنی»؟ فیل با سرش گفت: «نه»! اهل حبشه کوشیدند تا او را وارد مسجد کنند، امّا سر باز زد. آنان شمشیر بر او کشیدند و قطعه قطعهاش کردند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۳۸۲ بحارالأنوار، ج۱۵، ص۱۳۲
سخنرانی حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد با موضوع احترام به والدین و بزرگترها
بنا بر روایات از امام صادق (ع) پرسیدند که افضل اعمال چیست و ایشان در پاسخ فرمودند که بعد از نماز اول وقت، نیکی به پدر و مادر از برترین اعمال است که اجر فراوان به همراه خواهد داشت. خداوند در سوره ی بقره با بیان داستان گاو بنی اسرائیل، موقعیت و جایگاه کسانی که به پدر و مادر خود نیکی می کنند را بیان می کند.
در این سوره آمده که : بعد از اینکه در میان قوم بنی اسرائیل قتلی صورت گرفت، همه به دنبال پیدا کردن قاتل بودند که به موسی وحی شد که گاوی را بکشید و دم آن را به مرده بزنید تا زنده شود و قاتل خود را نشان دهد. اما مردم با سؤالات پوچ و بی اساس در مورد اینکه این گاو چه ویژگی هایی باید داشته باشد، خود را گمراه کرده و کار را بر خود دشوارتر کردند. تا اینکه شرایط به قدری سخت شد که فقط یک گاو با شرایط ذکر شده وجود داشت و آن نیز در دست جوانی بود که به پدر و مادر خود نیکی فراوان می کرد. در نتیجه قوم بنی اسرائیل گاو را با قیمت بالایی از جوان خریداری کردند و قاتل شناخته شد.
احترام به والدین تنها به به پدر و مادر خلاصه نمی شود بلکه این احترام و نیکی همه ی کسانی را که از انسان بزرگتر هستند را در بر می گیرد. بعد از پدر و مادر، احترام به پدر همسر و مادر همسر و نیز احترام به استاد یا معلمی که نکته ای را به انسان آموخته نیز مهم است.
قطعات
کار و تلاش
روزى پیامبر صلى الله علیه و آله با اصحاب خود نشسته بودند. پیامبر جوان نیرومندى را دید که اول صبح مشغول کار و تلاش مى باشد. بعضى از حاضران گفتند: این شایسته تمجید و ستایش بود، اگر نیروى جوانى خود را در راه خدا به کار مى انداخت ؟ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: چنین نگویید، اگر این جوان کار مى کند تا نیازمندیهاى خود را تأمین کند و از دیگران بى نیاز گردد، در راه خدا گام برداشته و همچنین اگر به نفع پدر و مادر ناتوان و کودکان خردسالش کار کند و آنها را از مردم بى نیاز سازد، باز هم در راه خدا قدم برداشته است.
رفتار با مردم
در حالى که پیامبر صلى الله علیه و آله میدان جنگ بود، عربى به محضر او رسید و رکاب شترش را گرفت و گفت : یا رسول الله، عملى را به من بیاموز که سبب رفتنم به بهشت گردد. حضرت فرمود: با مردم آن گونه رفتار کن که دوست دارى با تو آن گونه رفتار کنند، و از رفتار با آنها که خوشایند تو نیست، بپرهیز.
پاداش زنان
پیامبر صلى الله علیه و آله در باب جهاد و پاداش مجاهدان سخن مى گفت. در این بین، زنى بپاخاست و پرسید: آیا براى زنان هم از این فضیلت ها بهره اى هست ؟ رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمودند: آرى، از هنگامى که زنان باردار مى شوند، تا لحظه اى که کودکان خود را از شیر باز مى گیرند، همانند مجاهدان در راه خدا پاداش مى برند. و اگر در این فاصله، اجل آنان فرا رسد و مرگ ایشان را دریابد، اجر و منزلت شهید را دریافت خواهند کرد.
تعلیم و تعلم
در مدینه روزى پیامبر صلى الله علیه و آله اسلام صلى الله علیه و آله وارد مسجد گردید، چشمش به دو اجتماع افتاد که در دو دسته تشکیل شده بودند و هر دسته اى حلقه اى تشکیل داده و سرگرم بودند؛ یک دسته به عبادت و ذکر خدا، و دسته اى به تعلیم و تعلم و یاد دادن و یاد گرفتن سرگرم و مشغول بودند. حضرت از دیدن هر دو دسته مسرور و خرسند گردید و به همراهانش فرمود: این هر دو دسته کار نیک نموده و بر خیر و سعادتند. لکن من براى دانا کردن و دانا شدن مردم فرستاده شده و مبعوث گشته ام. پس خودش به طرف همان دسته که به تعلیم و تعلم اشتغال داشتند، رفت و در حلقه آنان نشست.
🔸حُسن ظن نسبت به پروردگار عالم...
🔰ما فقط اگر یاس نسبت به پروردگار نداشتیم و بجای یاس امید و حُسن ظن داشتیم، می توانستیم غوغا کنیم.
🔰من الان یک حرف عجیبی به شما بزنم، روز قیامت جای عمل هست یا نه جای حساب و کتاب!؟ آیا می شود مثلا من روز قیامت دو رکعت نماز قضا همان جا در لحظه بخوانم یک اثری داشته باشد؟! می شود من یک پولی صدقه بدهم آنجا در لحظه اثر داشته باشد؟! آیا شما عزیزان برای عملی در روز قیامت اثری قائل هستید؟
🔰روز قیامت دیگر اصلا هیچ کاری نمی شود انجام داد، بغیر از یک عمل؛ خیلی عجیب است، یک کار روز قیامت اثر دارد و چه بسا موجب بخشودگی تمام گناهان انسان هم بشود. خب آن عمل چیست؟!
🔰آن عمل حُسن ظن به خداست؛ یعنی امید، یعنی نبودن یاس، که در روایت هست که می فرماید وقتی شخص گنهکار را دارند به سمت دوزخ می برند، برمیگردد و پشت سرش را نگاه می کند؛ خداوند می فرماید صبر کنید بنده ام را نگه دارید، بنده من چرا پشت سرت را نگاه کردی؟! جواب میدهد که خدایا فکر نمیکردم که بخواهی مرا عذاب کنی؛ خداوند می فرماید که من بخاطر همین او را بخشیدم.
🔰حُسن ظن نسبت به پرودگار عالم چه در این جهان و چه در جهان دیگر راه گشای ما خواهد بود؛ در این دنیا به هنگام سختی ها ومشکلات که ابلیس میخواهد ما را از رحمت الهی محروم کند این حُسن ظن داشتن ما را نجات میدهد و به ما آرامش روحی می بخشد؛ در جهان دیگر هم همین حُسن ظن موجب نجات ما از دوزخ خواهد شد.
❤️ @sokhanranan92
سلطنت شیطان در زندگی انسان - حجت الاسلام والمسلمین جاودان
#متن_سخنرانی_بخش_اول
@sokhanranan92
أعوذ باللهِ منَ الشَّیطانِ الرَّجیم. بسم اللهِ الرَّحمن الرَّحیم. الحَمدُ للهِ رَبِّ العالمین وَ لا حَولَ وَ لا قوَة إلا بالله العَلیِّ العَظیم وَ الصَّلاة وَ السَّلام عَلی سَیِّدِنا وَ نبیِّنا خاتم الأنبیاء وَ المُرسَلین أبِی القاسِمِ مُحمَّد وَ عَلی آلِهِ الطیِبینَ الطاهِرینَ المَعصومین سِیَّما بَقیة اللهِ فِی الأرَضین أرواحُنا وَ أرواحُ العالمینَ لِترابِ مَقدَمِهِ الفِداء وَ لعنة اللهُ عَلی أعدائِهم أجمَعین إلی یَوم الدّین.
آدم هر جوری بخواهد فکر بکند و هر قدر خود را آزاد بداند هر قدر فکر کند که دارد آزادانه عمل می کند،هر قدر فکر می کند اختیار تام دارد،هر جور می خواهد فکر کند! ولی آدمی زاد در اصل تحت ولایت خارجیست. حال این ولایت یا ولایت الهی یا ولایت شیطانی است هرگاه آدمی از تحت ولایت الهی بیاید بیرون ، می رود بیرون تحت ولایت شیطان . شیطان یک داستان را می گوید در آخرکار .« و قال الشیطانُ لمّا قـُضی الأمر» وقتی همه چیز تمام شد.
( وای از آن وقتی که همه چیز تمام می شود. و لذا برایتان عرض کردم یک بزرگی یک بزرگ دیگری را خواب دیده بود شب شنبه خواب دیده بود گفت: آقا می خواهم بیایم پیش شما اما از نظر شکست اجتماعی نمی توانم بیایم.او صاحب عنوان و مقام بود. آن آقایی که خوابشان را دیده بودند ایشان فرمود به آن فرد، همه چیز تمام شد. همه چیز تمام شد یعنی چه؟ ایشان بیدار شد و فردا فهمید که صبح روز جمعه ایشان فوت کرده است. ایشان شنبه خواب دیده همه چیز تمام شده .
این همه چیز تمام شد. من معلمم، تمام شده آقا. وزیر،تمام شد. تاجر، تمام شد. هر چه هر که ... تمام شد. دوره ای که من و شما خیال می کردیم سلطنت داریم، تمام شد. حالا کاملاً می فهمی که سلطنت تمام شد. در جایی دارد که تو که فکر می کردی که سلطنت داری ای کاش یک کاری می کردی.در دوران سلطنت خود کاری کرده بودی.)
« و قال الشیطانُ لمّا قضیَ الأمر» وقتی همه چیز را تمام می کند می برند دادگاه. طرفین را می برند دادگاه دیگر. لمّا قضیَ الأمر ، او می گوید:« قال الشیطانُ إنّ الله وَعدَکم وعدَ الحق و وعدتـُکم» من به شما وعده کردم. صد تا وعده کردم صدبار هزاربار هرگناهی را که]پیشنهاد می کردم[ یک درب باغ را باز کردم. درب باغ سنجد. می گفتم این درب بهشت است بعد وقتی می رفتی می دیدی نیست. « و وعدتکم فأخلفتکم » من هم به شما وعده کرده بودم اول شیرین بنظر می آید دیگر. بعد معلوم می شود که نه خیلی هم شیرین نبود مثل پوسته ی قرص هایی که داخل آن خیلی تلخ است اما یک پوسته شیرین دارد.« و ما کانَ لی علیکـُم بسُطان » بر شما سلطنت نداشتم. من، منِ شیطان بر شما سلطنت نداشتم. خدای متعال برای من سلطنت قرار نداده بود مگر خود تو بخواهی. اگر خودت بخواهی سلطنت شیطان را، لازم نیست پرچم هم بزنم درخانه ام. آنها که خیلی آزاد فکر می کنند واقعاً فکر می کنند آزادند. همه چیز برای من آزاد است؟ نه آقا! همه اش سلطنت شیطان است. خودت خواستی. تو تا آزادی را انتخاب کردی، ولایت شیطان را خواستی. رفتی زیر سلطنت شیطان.
@sokhanranan92
ادامه دارد 👇
#بخش_دوم
« و ما کانَ لی علیکم بسُطان » در ساختمان اولیه انسان و شیطان ، برای شیطان بر انسان سلطنت قرار نداده. فقط می تواند از دور تو را صدا کند. جوابش را که دادی مشکل شروع می شود « إلا أن دعَوتـُکم » من فقط شما را صدا کردم. « فاستجَبتم لی » جواب من را دادید. یک دری باز کردم، صدایتان کردم. آمدید داخل. آمدید داخل دیگر در بسته شد. « فلاتلومُونی و لومُوا أنفسَکم » به من چیزی نگویید. خودت می خواستی . اول که اینجا نشستم می خواستم این را بگویم که یک لحظه رها کنی، این طرفین، هم آن سلطان و هم این سلطان، (این سلطان دروغین و هم آن سلطان واقعی) لحظه به لحظه مراقب شمایند اگر رها کنید مواظبت خودت را نکنی آن طرفی(شیطان) تو را می برد . یک خیالی به آدم می رسد یک منظره ای جلوی چشم من عبور می کند یک خیال می آید خیال را راه نده اگر خیال را راه دهی بعد قدم بعد و بعد قدم بعد و می رود همان تحت سلطنت شیطان. مرا ملامت نکنید خودتان را ملامت کنید. من امروز نمی توانم برای شما هیچ کاری بکنم. من به شما می گفتم که شما این کار را بکن، من ضامن آن. همه چیز را من ضامن هستم.
در جنگ بدر بود یا اُحُد بود، آمده بود گفت من شما را پناه می دهم بجنگید شما پیروز می شوید شما در پناه من هستید من کمکتان می کنم. بعد هم فرار کرد و رفت. دروغ می گوید. من گفتم]اما[ دروغ می گفتم من فریادرس شما نیستم امروز شما هم هیچ کاری برای من نمی توانید بکنید . من ]هم[ برای شما هیچ کاری نمی توانم بکنم .(سوره ابراهیم آیه 22)
« إِنـّهُمُ اتـّخَذوا الشـّیاطینَ أولیاء »(سوره اعراف آیه30) خودشان خواستند یک ولی دروغین]را[.
یک داستان برایتان عرض کنم بلکه از خواب بیدار شوید.
یک آقای خوبی بود خیلی وقت است که من ایشان را ندیده بودم. گفتند ایشان منزل یک آقایی مهمان بود و در زدند. سر ظهر بود . کیه ؟ دیدند یک درویشی است.آقا دید یک درویشی آمده. عیب نداره بگو بیاید داخل. آمد داخل و گفت : آقا من طبق دستور پیر و مرادمان یک ذکر می گویم. وقتی این ذکر را زیاد می گویم، یک تغییر حالت برای من ایجاد می شود و احساس می کنم دارم میروم بالاتر. در آسمان ها یک تخت سلطنتی آنجا هست و یک پیرمرد با هیبتی آنجا بر تخت نشسته است. ایشان هیچ چیزی به او نگفت. ]فقط[ گفت: حالا این بار که این ذکر را گفتی و آن آسمان رفتی یک صلوات هم بفرست. آنجا ایشان شنید و رفت. گفتند مثلاً 6 ماه بعد باز دوباره آن بزرگوار داخل همان خانه مهمان بود. باز در زدند و گفتند همان درویش آمده و فقط در پیشانی او یک علامت شکستگی جدی بود . چه خبر؟ گفت بله آقا آن مرتبه که من فردای آن روز ذکرها را گفتم و به اصطلاح آن عروج برای من دست داد وقتی به پایگاه تخت سلطنتی آن پیر رسیدم یک صلوات هم علاوه بر آن ذکرهایی می گفتم، گفتم . آن پیر چنان لگدی به من زد که وقتی به هوش آمدم دیدم این سرم شکافته. حالا به کجا خورده بوده شکسته؟
@sokhanranan92
ادامه دارد 👇
#بخش_سوم
سلطنت دارد بین زمین و آسمان. تخت سلطنت دارد. هر کسی در روی زمین زندگی می کند در تحت سلطنت او هست این پادشاه دروغین عالم که الان بر عالم او سلطنت می کند. یک تعداد اندکی هم آدمهایی هستند که از تحت سلطنت او رفتند بیرون. خودش خواسته تا خودش نخواسته بود نمی شد. خدای متعال برای ]او[ سلطنت قرار نداده است اگر بخواهی بله. چرا؟آیه بعد:« إِنـّا جَعَلنا الشـّیاطینَ أولیاءَ لِلذینَ لا یُؤْمِنون »(سوره اعراف آیه27) ما شیاطین را ولی کسانی قرار دادیم که خدا را قبول ندارند. قیامت را قبول ندارند، هر که ایمان ندارد آن سلطنت شیطان را پذیرفته است بنابراین ولی خودش را شیطان قرار دادیم « إِنـّا جَعَلنا الشـّیاطینَ أوْلِیاءَ » او گفت من سلطنت ندارم، اما بر این آدم ها سلطنت دارم. ولیّ آنها هستم .
سلطنت هم دارم لِلذینَ لا یُؤْمِنون. خُب چطور می شد؟ « إِنَّ الـّذینَ تَولـّوْا مِنکمْ یَوْمَ التقَى الجَمْعان إِنـّمَا استزَلـّهُمُ الشَّیْطانُ ببَعْض ما کسَبُوا»(سوره آل عمران آیه 155) راه ورود شیطان; آنهایی که پشت کردند در میدان جنگ وقتی جنگی بپا شد ، جهاد بود، طبق شرایط بود، پشت کردن به جنگ جزو گناهان کبیره است. آنهایی که پشت کردند، از جمع شما پشت کردند در روزی که دو دسته ی مسلمانان و کفار رو در رو شدند یک دسته ای پشت کردند و فرار کردند. از میدان گریختند. آنها « إِنـّمَا استزَلـّهُمُ الشَّیْطانُ ببَعْض ما کسَبُوا » یک کارهایی کرده بودند. به خاطر آن کارهایی که قبلاً کرده بودند یک خیالاتی کرده بودند. شیطان به خاطر آن خیالاتی که کرده بودند یک رفتارهایی داشتند. به خاطر آن رفتارهایی که کرده بودند یک اخلاق هایی بروز داده بودند. به خاطر آن اخلاقهایی که بروز داده بودند، آنها را توانست بلغزاند. اگر من ترسیدم فرار کردم ترس از کجاست؟ ترس از کجاست؟ ترس از شیطان است.
@sokhanranan92
ادامه دارد 👇
حجتالاسلم ناصر رفیعی
شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به فرا رسیدن شهادت مسلم بن عقیل(ع) و روز عرفه عنوان کرد: عبادت و اجابت دعا در این مناسبت بزرگ مورد تاکید قرار گرفته است و در این مکان مقدس دعا میکنیم که با عنایت الهی صحت و سلامت به مردم دنیا به ویژه ملت ایران برگردد.
وی با بیان آموزههای نهفته در آیه ۱۸۳ سوره بقره اضافه کرد: نوشتن وصیتنامه یکی از موضوعات مورد تاکید قرآن کریم است که در شرایط امروزه که مرگ در هر لحظهای برای انسان قابل تصور است باید مورد توجه قرار گیرد.
سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلامالله علیها با تاکید بر اینکه دین مبین اسلام دین سختگیری نیست و به شرایط پیروان خود توجه کرده است، خاطرنشان کرد: نماز تنها عبادتی است که ساقط نمیشود اما در مورد همین نیز اسلام انعطاف مطلوبی نشان داده است بهعنوان نمونه فرد در صورت داشتن مشکل جسمی نشسته نیز میتواند نماز بخواند یا حتی خوابیده نیز میتواند اقامه نماز داشته باشد.
وی با اشاره به آیه ۱۸۵ سوره بقره خاطرنشان کرد: «یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ» برخی از افراد در مورد اسلام یک نگاه غیرمنعطف دارند درحالیکه پیامبر اسلام(ص) خود فرمودهاند برای مردم آسان بگیرید و به صورتی رفتار کنید که از دین دور نشوند.
رفیعی ادامه داد: البته نباید برداشت اشتباه کنیم و از فردا چوب حراج به همه آموزههای دین از جمله حجاب و عفاف بزنیم، مثلا نماز نخوانیم و به دیگر امور توجهی نداشته باشیم؛ اصل دستورات دینی بهخوبی مشخص است و ما نمیتوانیم آنها را کم و زیاد کنیم اما میتوانیم در اجرای آنها منعطف عمل کنیم، همانطور که پیامبر فرمودند دین من دینی آسان است.
وی تصریح کرد: عبادات، مناسک و عزاداریها فربه و چاق شده است به عنوان نمونه ما در گذشته اربعین، اعتکاف و دعای عرفه به این گستردگی نداشتیم هر چند این موضوع اشکالی ندارد و طبیعی است اما اینها نباید به صورتی باشد که فرد احساس کند که اگر بهعنوان مثال اربعین کربلا نرود معصیت کرده یا اگر عرفه شرکت نکند گناهی مرتکب شده است.
رفیعی با بیان اینکه ما نباید برای مردم سختگیری کنیم، تاکید کرد: نباید اینطور باشد که فرد احساس کند که اگر در شبهایی همانند شب شهادت عبدالعظیم حسنی مراسم جشن خود را برگزار کرد گناه کرده است، ما از زمان فوت یا شهادت بسیاری از امامزادگان و شخصیتهای بزرگ دینی خبر نداریم.
وی با انتقاد از دههسازی برای شخصیتهای مختلف مطرح کرد: تجلیل و گرامیداشت بزرگان نیاز و ضروری است و ما میتوانیم در منزل خود ۱۰ روز برای یک شخصیت مراسم برگزار کنیم اما تقویمی کردن آن و دههسازی مقابل دهه اول محرم و دهه فاطمیه کار درستی نیست.
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه دین نباید مردم را دچار دنیازدگی کند، عنوان کرد: باید به صورتی از دین حراست کنیم که برخی نتوانند هر چیزی را وارد دین کنند.
🌴 #لیست_کانال_سخنرانیهای_متن_و_صوت 🌴
#حاجی_آقا_ابراهیمیان #100 موضوع ارتباط باعالم
#حاجی_آقا_نقویان #101 کسب مال حلال
# 102 حال مضطر
#آیتالله_مجتهدی #103. حسادت ، شماتت
#آیتالله_ناصری #104. رحمت خدا
#حجت_السلام_حیدریان #105. غضب و عف
#حجت_السلام_علی_پناه #106. سقوط خواص
#حاجی_آقا_دشتی #107. طاعت و رضایت خدا
#حاجی_آقا_شیر_افکن #108. فرصت شیطان
#دکتر_حورایی #109. یکی از نبایدهای زندگی
#استاد_رفیعی #110 غم به دل کسی نشاندن
#111 برتری دیگران #112. عفت
#استاد_فاطمی_نیا. #113. موانع استجابت دعا
#حسینی_قمی. #114. مسوولان دولت
#دانشمند #115. احترام به فرزندان
#کریم_پور. #116. حسین کشتی نجات
#حاجی_آقا_پارسا #117 ارزش ادای امانت
#حاجی_احمدی_نژاد #118 کم اهمیتی به مقام اهل بیت
#حاجی_احمدی_نژاد #119 پاک شدن گناه
#حاجی_آقا_فرح_زاد #120 جانسپاری عابس
#حاجی_آقا_فرح_زاد #121 صدقه دادن
#حاجی_آقا_محسن_کافی #122 کارکردن و کسب روزی
#حاجی_آقا_محسن_کافی #123 بهترین عمل در عصر غیبت
#حاجی_آقا_محسن_کافی #124 حق پدر و مادر
#محمد_جواد_رضایی #125 چوب زدن خدا
#رائفی_پور #126 دوری از اهل البیت
#رائفی_پور #127 ساخته شدن مملکت