400-08-25 rafiee jaygah H masumeh (S) -maniye arefan be hagheha RE H masumeh (S)~1.mp3
7.28M
🎵 #منبر_حرم
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #رفیعی
▫️موضوع: جایگاه حضرت معصومه علیهاالسلام
⏱ 25 آبان 1400
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
✨﷽✨
🏴علم حضرت معصومه سلام الله علیها
✍روزى جمعى از شيعيان براى تشرف به محضر امام موسى بن جعفر عليه السلام و ارائه پرسش هاى خود وارد مدينه شدند. وقتى به منزل آن حضرت رسيدند، با خبر شدند كه آن بزرگوار در شهر نيست و تا زمان خروج آنها نيز بازنخواهد گشت. به ناچار پرسش هاى خود را نوشتند و به افراد خانواده امام كاظم عليه السلام سپردند تا در سفر بعد پاسخ آن سؤالات را بگيرند. آنها پس از سپردن آن نامه مدتى در مدينه ماندند. وقتى براى خداحافظى به خانه امام كاظم عليه السلام آمدند، پاسخ پرسش هاى آنها كه در نامه اى نوشته شده بود به آنها داده شد.
نكتهاى كه مايه تعجب آنها شد اين بود كه دريافتند پاسخ سؤالات را حضرت معصومه عليها السلام -با اينكه در آن عصر حدود شش سال بيشتر نداشت- نوشته و آماده نموده است. هنگام مراجعت و در بين راه، با امام كاظم عليه السلام كه از سفر باز مى گشت، ملاقات نمودند و ماجرا را به اطلاع آن حضرت رساندند.
امام عليه السلام نوشته را از آنها طلبيد و مطالعه كرد و پاسخ هاى حضرت معصومه عليها السلام را درست يافت، آنگاه به نشان تمجيد از حضرت معصومه عليها السلام و تصديق او سه بار فرمود:
«فداها ابوها» پدرش به فدايش باد.
📚منبع: كشف اللئالى، صالح بن عرندس حلّى، طبق نقل كتاب كريمه اهل بيت عليهم السلام، ص 63
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
امام على عليه السلام:
حُسنُ الظَّنِّ راحَةُ القَلبِ، وسَلامَةُ الدّينِ
خوشگمانى موجب راحتی قلب و سلامتی دين است
غررالحكم حدیث4816
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
1400-06-23(rafiei).mp3
12.27M
👤 #حجت_الاسلام_رفیعی
📚 موضوع: آشنایی با اصحاب حضرت سیدالشهداء علیهالسلام
🗓 سه شنبه بیست و سوم شهریور ماه ۱۴۰۰
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
🌸 سلسله بحث آفات زبان لعن و نفرین🌸
قسمت اول (بخش اول)
پیامبر اکرم می فرماید:
شخص با ایمان اهل لعنت کردن نیست .
تعریف لعن و نفرین
لعن در لغت به معناى خوار کردن ، راندن و دور کردن از روى خشم و غضب ، و در علم اخلاق ، به معناى طلب و درخواست دور شدن شخص از رحمت خداوند است . وقتى انسان ، شخصى را لعن مى کند، مى خواهد که او از درگاه لطف و رحمت خداوند دور شود و ملعون به کسى گفته مى شود که از رحمت خداوند به دور است ؛ البته لعن از سوى خداوند به این معنا است که کسى را از درگاه رحمت خویش دور سازد که در آخرت به صورت عقوبت و کیفر نمایان مى شود؛ اما ((نفرین )) به معناى درخواست هر گونه بدى و شر از خداوند براى دیگران است ؛ حال چه درخواست دورى از رحمت و چه امر ناخوشایند دیگرى باشد؛ بدین سبب مى توان ((نفرین )) را داراى معنایى شامل تر از ((لعن )) دانست ؛ یعنى هر لعنى ، نفرین است ؛ ولى هر نفرینى ، لعن نیست .
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
💢 نهی از تشریفات بیجا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🔸 هنگامى كه به شام مى رفت، دهقانان شهر انبار به ديدارش آمدند. از اسبها پياده شدند و پيشاپيش او دويدند. پرسيد: اين چه كار است كه مى كنيد؟ گفتند كه اين عادت ماست در بزرگداشت فرمانروايانمان.
🍃 امام علیه السلام فرمود: اين كارى است كه اميرانتان از آن سود نبردند و شما خود را در زندگى خود به مشقت مى افكنيد و در آخرت به بدبختى گرفتار مى آييد. چه زيانبار است مشقتى كه در پى آن عذاب باشد و چه سودمند است آسودگى همراه با ايمنى از عذاب خدا.
📚 نهج البلاغه حکمت 37
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ: وفای عهد با خدا
🎤حجت الاسلام والمسلمین رفیعی
#رفیعی
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
🔰حکایت
نقل است که فُضَیل بن عیاض که یکی از رجال طریقت است، شاگردی داشت که اَعلَمِ شاگردان او محسوب میشده، وقتی ناخوش شد، هنگام اِحتِضار، فُضَیل به بالین او آمد و نزد سر او نشست و شروع کرد به خواندن «یس».
آن شاگردِ مُحتَضَر گفت: مخوان این سوره را ای استاد! پس فُضَیل ساکت شد و به او گفت: بگو: لا اله الاّ اللَّه، گفت: نمی گویم آن را به جهت
آنکه - اَلْعِیاذُ بِاللَّهِ - من بیزارم از آن، پس به این حال مُرد.
فُضَیل از مشاهده این حال بسی دَرهم شد، و به منزل خود رفت و بیرون نیامد.
پس او را در خواب دید که او را به سوی جهنم میکشند.
فُضَیل از او پرسید که تو أعلمِ شاگردان من بودی چه شد که خداوند معرفت را از تو گرفت و به عاقبتِ بد مُردی؟
گفت: برای سه چیز که در من بود:
اول: نمّامی و سخن چینی کردن.
دوم: حَسَد بردن.
سوم: آنکه من مرضی داشتم و به طبیبی عرضه کرده بودم، او به من گفته بود که در هر سال یک قَدَح شراب بخور که اگر نخوری این مرض در تو خواهد ماند. پس من بر حسب قول آن طبیب شراب میخوردم، به این سه چیز که در من بود عاقبت من بد شد و به آن حال مُردم.
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
✨✨✨✨
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
صراط ، همان راه به سوی شناخت خداست و این دوتا ،دو صراط اند
راهی در دنیا و راهی در آخرت
و آن راهی که در دنیاست همان امام است که اطاعت این امام بر کسی که او را در دنیا شناخت واجب شده است .
و اقتداء کردن به هدایت امام خودش مرور کردن بر همان صراطی است که پل جهنم در آخرت محسوب می شود
و کسی که این امام ( صراط حقیقی) را در دنیا نشناسد قدمهایش در آخرت بر آن صراط می لغزد و در آتش جهنم سقوط می کند
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
📺سخنرانی استاد رفیعی
✍️موضوع: چرا از بعضی ثوابها غافلیم؟
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
درس اخلاق 29 آبان 1400.mp3
8.53M
🎙 صوت کامل درس اخلاق با موضوع "شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه" با سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی(زیدعزه)
📆شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۰
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
📚صد دينار حواله حضرت اباالفضل العباس عليه السلام
ثقه الاسلام جناب آقاي حاج شيخ علي رضا گل محمدي ابهري زنجاني، شب ۲۷ جمادي الثانيه سال ۱۴۱۶ هـ ق در حرم مطهر كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه عليها السلام نقل كرد:
يكي از اهالي كربلا، عربي را ميبيند كه در حرم حضرت قمر بني هاشم ابوالفضل العباس عليه السلام كنار ضريح مطهر ايستاده و با حضرت سخن ميگويد.
آقا جان، صد دينار از شما پول ميخواهم؛ ميدهي كه بده و اگر نميدهي ميروم به حرم حضرت سيدالشهداء امام حسين عليه السلام شكايت شما را به آن حضرت ميكنم.
سپس سرش را به طرف ضريح مطهر برده و ميگويد: فهميدم، فهميدم! و از حرم بيرون ميرود. عرب مزبور به بازار رفته و به يكي از مغازه داران ميگويد: آقا فرموده است صد دينار به من بده. او ميگويد: نشاني شما از آقا چيست؟ ميگويد: به اين نشان، كه پسر شما مريض شده و شما صد دينار نذر حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام كردي؛ بده! و او هم صد دينار را ميدهد.
ناقل ميگويد: به مرد عرب گفتم: چطور شد با حضرت صحبت كردي و نتيجه گرفتي. گفت: به حضرت گفتم اگر پول ندهي، ميروم شكايت شما را به برادرت امام حسين عليه السلام ميكنم. اينجا بود كه ديدم حضرت، داخل ضريح ظاهر شد و در حاليكه روي صندلي نشسته بود، حوالهاي به من داد.من هم رفتم و از بازار گرفتم.
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
امیرالمؤمنین علیه السلام:
مَنْ يُعْطِ بِالْيَدِ الْقَصِيرَةِ، يُعْطَ بِالْيَدِ الطَّوِيلَةِ
كسى كه با دست كوتاه ببخشد با دست بلند به او بخشيده مى شود
حکمت 232 نهج البلاغه
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
✍امام على عليه السلام:
گذشته ی امروزت سپرى شد
و آيندهاش مورد ترديد است
و زمان حال غنیمت است
📚غررالحكم، حدیث 9840
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
mohasebe.mp3
1.9M
🎙 خودمان را محاسبه کنیم.
دکتر #رفیعی
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
شهدا از شما درخواستی دارند.mp3
1.03M
🎧#کلیپ_صوتی
🔰شهدا با شما سخنی دارند ...
🔻کاری از گروه رسانه ای
هیئت بیت النبی (ص)
به مناسبت هفته بسیج
#دکتر_رفیعی
#کلیپ_صوتی
#شهیدانه
#بسیج
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
🌸 سلسله بحث آفت زبان 🌸
قسمت اول (بخش دوم)
اقسام لعن
لعن به دو صورت انجام مى گیرد:
۱ – لعن از راه اخبار
یعنى انسان خبر مى دهد و حکم کند که فلان شخص از رحمت خداوند دور است و خداوند او را از درگاه رحمت خویش طرد کرده است . در این قسم از چیزى خبر مى دهد و بر کسى حکم مى کند.
۲ – لعن از راه انشا
به این معنا که انسان لعن را ایجاد کند؛ مانند آن که بگوید: خداوند لعنتش کند یا لعنت خدا بر او باد! در این جا دیگر خبر نمى دهد؛ بلکه چیزى را تقاضا مى کند؛ یعنى از خداوند مى خواهد که او را از رحمت خویش دور سازد.
لعن از جهت معین بودن یا نبودن ملعون به دو صورت انجام مى گیرد:
۱ – لعن فرد یا افراد معین
گاه انسان ، فرد یا افرادى را که لعن مى کند، با نام مشخص مى سازد؛ مانند آن چه در برخى زیارت ها گفته مى شود:اللهم العن اباسفیان و معاویه و یزید ابن معاویه .
۲ – لعن فرد یا افراد نامعین
گاه فرد یا افراد مورد لعن فقط با وصف و بدون تعیین نام و مشخصات لعنت مى شوند؛ مانند آن چه خداوند متعالى در قرآن فرموده :
فلعنه الله على الکافرین .
در این جا به نام و مشخصات کسى اشاره نشده و فقط به وصف کفر تصریح شده و افرادى که ببه این صفت متصف هستند، لعنت شده اند.
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
📚صدقه،درمان بیماری
طبق فرمایش اهل بیت علیهم السلام، صدقه دادن، یکی از راه های بسیار مؤثر در رفع بیماری های انسان هاست و البته این، تنها یکی از آثار نیکوی صدقه است.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم: بیمارانتان را با صدقه درمان كنید كه آن، بیماری ها و آفت ها را از شما دور می كند.
امام کاظم علیه السلام هم فرمود: بیماران خود را با صدقه دادن درمان کنید؛ من چیزی را نمی شناسم که سریع تر از همه چیز اجابت می شود جز صدقه و هیچ چیزی را نمی شناسم که برای بیمار نافع باشد و زودرس باشد، جز صدقه دادن! دین اسلام هیچ گاه انسان ها را فراموش نکرده، لذا در این مورد هم در رابطه با کسانی که توانایی مالی برای صدقه دادن ندارند، جایگزین ارائه نموده است:
💢 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: بر هر مسلمانی است که هر روز صدقه بدهد. عرض شد: کسی که مال ندارد چه کار کند؟حضرت فرمودند:
👈 برداشتن چیزهای آسیب رسان از سر راه،صدقه است.
👈 نشان دادن راه به کسی صدقه است.
👈 عیادت بیمار صدقه است.
👈 امر به معروف صدقه است.
👈 نهی از منکر صدقه است.
👈 جواب سلام دادن صدقه است.
📚 بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۵۰
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
✍️امام على عليه السلام:
با نفْس خود جهاد كن و از او حساب كِش، همچنان كه شريك از شريكش حساب مى كِشد، و حقوق خداوند را از او مطالبه كن، همچنان كه طرف دعوا، حقوق خود را از ديگرى مطالبه مى كند
📚غررالحكم حدیث4762
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی بسیار شنیدنی وجدان استاد رفیعی
#استادرفیعی
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
🌸سلسله بحث آفت زبان لعن و نفرین🌸
قسمت دوم (بخش اول )
نکوهش لعن از دید شرع
حکم لعن از دید شرع
لعن با هر شکل و صورتى از دیدگاه شرع ، نادرست و حرام است ، مگر مواردى که خود شریعت تجویز کرده باشد.
در صورت اول ، وقتى انسان خبر دهد که فلان کس ملعون است در حالى که نمى داند او از رحمت خدا دور است یا خیر، خبر نادرستى داده ؛ زیرا از چیزى خبر داده که جز خداوند کسى آن را نمى داند و از سویى ، چون خداوند، دور کننده ملعون از رحمت خویش است ، او با این خبر، کارى را به خداوند نسبت داده که از واقعى بودن آن بى خبر است و صد البته که نسبت دادن سخن یا کارى به خدا بدون اطمینان از آن ، حرام است .
خداوند در قرآن کریم مى فرماید:
قال الله اذن لکم ام على الله تفترون .
بگو آیا خداوند به شما اجازه داد یا بر خدا دروغ مى بندید.
اگر از خدا بخواهى فلانى را لعنت کند، تباهى و دورى از رحمت را براى کسى طلبیده است که چه بسا مستحق آن نباشد که این نیز ناپسند و ناروا است ؛ چرا که خداوند رحمت خویش را بر سر بندگان خود گسترده است ؛ البته لعن کسى که خداوند، خود، او را از رحمت خویش دور کرده ، جایز و بى اشکال است ؛ مانند لعن شیطان که از درگاه خداوند رانده شده است .
خداوند بزرگ در قرآن کریم مى فرماید:
ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدى من بعد ما بیناه للناس فى الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون .
کسانى که راهنمایى ها و هدایت هاى فرستاده شده از طرف ما را کتمان مى کنند، خداوند آن ها را لعن مى کند و لعن گویان نیز به آن ها لعنت مى فرستد.
هم چنین اگر شخص یا اشخاص معین یا نامعین مستحق لعن و نفرین نباشند، تقاضاى دورى از رحمت خداوندى براى ایشان نیزحرام است .
اخلاق الهی جلد چهارم
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313