#همنشین_خدا جلسه 48
بسم الله الرحمن الرحیم
می خوام یه خاطره از خودم براتون تعریف کنم. در مسجدی بودم بعد از نماز ، نمازگزاران شعار میدادند ؛ « مرگ بر آمریکا ». یک آقایی با آرنجش زد به کناریش و گفت : چه کار به این کارها داری تعقیباتت را بخوان.
در مسجد دیگری بودم ، یک نفر با عصبانیت بلند شد و گفت : « ما آمدهایم مسجد نماز بخوانیم ، نیامدهایم به این و آن مرگ بفرستیم ».
می خواهم به دو تا سؤال جواب دهم.
۱ - آیا اسلام با شعار مرگ موافق است؟
جواب : بله.
شعار مرگ شعار قرآنی است در سوره محمد میخوانیم « وَ الَّذينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ » کافرانی که با اسلام مبارزه میکنند خدا نابودشان کند ، یعنی مرگ بر آنها.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله قرآن تلاوت میکردند و میفرمودند : « تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَب » یعنی دو دستانِ ابولهب بریده باد و نابود باد ، یعنی مرگ بر او.
۲ - حالا که شعار مرگ کار خوبی است درست است که در تعقیبات نمازمان به جای ذکر و دعا مرگ بر آمریکا بگوییم؟
همان طور که ذکر و دعا یکی از تعقیبات نماز است یکی از تعقیبات نماز هم اعلامِ برائت و بیزاری از دشمنان خداست و لعنِ فرستادن بر آنها.
در زمان امام باقر علیه السلام طاغوتِ زمانشان بنی امیه بود ، که تمام تلاشش را میکرد برای نابودی مکتب اهل بیت. حضرت به شاگردشان فرمودند : بعد از نمازت از جایت برنخیز « إِلَّا بِانْصِرَافِ لَعْنِ بَنِي أُمَيَّةَ » مگر اینکه به آنها لعن بفرستی.
یکی از معانی « لعن » این است که خدا آنها را نابود کند مرگ بر آنها باد.
الان ما در زمان امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف هستیم طاغوت زمان ایشان چه کسی است؟
چه کسی تمام تلاشش را میکند برای نابودی مکتب اهل بیت؟
مثلِ روز ، روشن است. آمریکا ، انگلیس ، اسرائیل. پس ما هم مرگ آنها را از خدا میخواهیم.
بالاتر از اینها آقا امیرالمؤمنین علیه السلام داخلِ قنوت نماز صبحِ شان ، معاویه و عمرو عاص را لعن میکردند یعنی از خدا نابودیشان را میخواستند.
نکته بعد این است که قرآن میفرماید : یاران واقعی پیامبر در کنار رکوع و سجدهای که دارند ، دو تا ویژگی دیگر دارند : « أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ » هستند ، در مقابل کفار سرسختند. « رُحَماءُ بَيْنَهُم » هستند ؛ بین خودشان مهربان هستند.
ما وقتی شعار میدهیم مرگ بر آمریکا با گفتارمان « أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ » می شویم. و وقتی شعار میدهیم « درود بر رزمندگان اسلام » ، یعنی با زبانِ مان اعلام مهربانی میکنیم با دوستان خدا.
نکته آخر اینکه وقتی میگوییم مرگ بر آمریکا منظورمان ملت آمریکا نیست ، منظورمان حاکمان آمریکا هستند ؛ که سراسر رذالت ، خباثت و شرارتند.
#همنشین_خدا جلسه 49
بسم الله الرحمن الرحیم
همان طور که میدانید مردم خیلی علاقه دارند به طولِ عمر. این همه بیمارستان ساخته میشود ، پزشکها و پرستارها زحمت میکشند ، مردم حاضرند تمام داراییشان را خرج کنند تا عزیزانشان یک هفته بیشتر عمر کنند. اهل بیت ما هم موافق با طولِ عمر بودند.
آقا امام سجاد علیه السلام دعا میکردند خدایا ! « وَ عَمِّرْنِي مَا كَانَ عُمُرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِك » ؛ تا زمانی که عمر من در اطاعت تو است به من طول عُمر بده ، تا با سرمایه عمر ، بتوانم آخرتم را بهتر بسازم.
می خواهم چند تا از عوامل معنوی افزایش عمر را که در روایات آمده با هم دوره کنیم :
۱ - پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : « أَكْثِرْ مِنَ الطَّهُورِ » زیاد با وضو باش تا خدا عمرت را طولانی کند.
علمای ما مشهورند به دائم الوضو بودن. مثلاً از علامه طباطبایی پرسیدند : سختترین لحظات شما در شبانه روز چه لحظهای است؟ ایشان فرمودند : فاصله بین دو تا وضو. یعنی همان دقایقی که وضویم باطل شده حرکت میکنم برای گرفتن وضوی جدید. یعنی همیشه علاقه داشتند با وضو باشند.
۲ - آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : رکوع و سجده طولانی عُمر را طولانی میکند. « تطویله رکوعه و سجوده » ، خود حضرت این چنین بودند ذکر رکوع و سجده را هفت بار تکرار میکردند.
خوب است که من و شما هم در غیر از نمازِ جماعت در نمازهای مستحبی و در نماز فُرادا ، ذکر رکوع و سجده را بیشتر تکرار کنیم ، تا از فوایدش مثل عمر طولانی بهرهمند شویم.
۳ - آقا امام رضا علیه السلام فرمودند : کسی که سحرها بیدار باشد مشغول نماز شب شود و در نماز وترش ، یک رکعتِ آخر نماز شبش ، هفتاد مرتبه « أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْه » بگوید ، دو فایده دارد : یکی عمرش طولانی میشود یکی هم « وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي مَعِيشَتِهِ » خدا به زندگیش وسعت میدهد به معیشت او وسعت میدهد.
۴ - آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : اگر دوست داری خدا عمرت را طولانی کند ، « فَسُرَّ أَبَوَيْكَ » پدر و مادرت را خوشحال کن.
اگر کسی پدر و مادرش از دنیا رفتهاند چطوری آنها را خوشحال کند؟
اگر نمازِ قضا دارند ، بخوان. اگر روزه قضا دارند ، برایشان بگیر. اگر نمیتوانی هزینهاش را بده به دیگران که برای پدر و مادرت این کار را انجام بدهند. چون واجبی بر گردن آنهاست و با انجام دادن تو از گردن آنها ساقط میشود. خیلی خوشحال میشوند و تو را دعا میکنند.
۵ - آقا امام صادق علیه السلام فرمودند : صله ی رحم ـ یعنی دید و بازدید اقوام و خوشحال کردنشان ـ عمر را طولانی میکند. آن قدر تأثیرگذار است که ممکن است عمر سه ساله را تبدیل کند به عمر ۳۳ ساله ! و فرمودند ؛ حتی اگر کسانی که صله رحم میکنند ، انسانهای خوبی هم نباشند ، باز هم به خاطر این کار خوبشان خداوند عُمر آنها را طولانی میکند.
#همنشین_خدا جلسه 50
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به شما معلم عزیز شمایی که معارفِ دین را با داستان به دانش آموزانِ تان منتقل میکنید و میدانید این طور هم خوب گوش میکنند و هم خوب در ذهنشان ماندگار میشود.
میخواهیم یک داستان را با هم دوره کنیم :
حضرت صدیقه سلام الله علیها کار داخل خانهشان خیلی زیاد بود خسته میشدند ؛ نظافت خانه ، نگهداری و بازی با بچهها ، پختن غذا ، مثلاً یک نان را میخواستند بپزند گندم را آرد میکردند ، با آسیاب آرد را خمیر میکردند ، با خمیر باید نان میپختند. محضر پدرشون مشرف شدند و درخواست خدمتکار کردند.
حضرت چون فقرای مدینه زیاد بود نمیخواستند امتیاز ویژهای به دختر خودشون داده باشند ، فرمودند : جای آن هدیهای به تو میدهم ( خیر لک من خادم ) از خدمتکار برایت بهتر باشد. ۳۴ مرتبه بگو « اللَّهُ أَكْبَر » ۳۳ بار (اَلحَمدُلله ) ۳۳ بار (سُبحانَ الله) این تسبیحات در تعقیبات نماز بسیار سفارش شده.
می خواهیم چهار فایده این تسبیحات را با هم دوره کنیم تا همیشه بعد از نمازمان بر این تسبیحات مداومت داشته باشیم :
۱ - امام صادق علیه السلام فرمودند : اگر بعد از نماز قبل از اینکه حالت نمازگزار را از دست بدهی مثلاً از جایت بلند شوی ، این تسبیحات را بگویی ، خدا گناهان تو را میبخشد. گناهانِ حق الله تو ریخته میشود.
۲ - باز هم حضرت فرمودند : هیچ بندهای نیست که بر این تسبیحات مداومت کند و بدبخت شود.
آیا دوست داریم عاقبت بخیر شویم؟ حتماً دوست داریم ! پس این تسبیحات را مداومت کنیم.
۳ - باز حضرت فرمودند من در یک شبانه روز اگر بعد از نمازهایم تسبیحات حضرت زهراء سلام الله علیها را بگویم برایم دوست داشتنی تر است از (أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِ يَوْمٍ ) اینکه در یک شبانه روز هزار رکعت نماز بخوانم.
۴ - آیا دوست داریم شیطان را از خودمان دور کنیم و خدا را خشنود؟ حتماً می گوییم بله.
آقا امام باقر علیه السلام فرمودند : فایده تسبیحات این است که (تَطرُدُ الشَّيطانَ، و تُرضِي الرَّحمنَ ) شیطان را فراری میدهد و خدا را از ما راضی میکند.
اگر احساس کردیم در حوزه نفوذ شیطان واقع شدیم ، تسبیح دستمان بگیریم و این تسبیحات را بگوییم.
و نکته آخر اینکه برای اینکه از فواید این ذکر بهرهمند شویم دو کار انجام دهیم :
۱ - هنگام گفتن این ذکرها توجه قلبی داشته باشیم به خدا.
۲ - اینکه شمرده شمرده و آرام آرام این ذکرها را بگوییم. « اللَّهُ أَكْبَر ، اللَّهُ أَكْبَر ، اللَّهُ أَكْبَر »
#همنشین_خدا جلسه 51
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر سجده مخصوص خداست چرا برادران بر یوسف و فرشتگان بر آدم سجده کردند؟
سلام به شما معلم عزیز ، شمایی که تلاش میکنید به پرسشهای مذهبی پاسخ کوتاه و گویا بدهی.
میخواهیم با هم به یک پرسشِ مهم پاسخ بدهیم ؛
اگر سجده مخصوص خداست چرا فرشتگان بر آدم علیه السلام و یعقوب و پسرانش بر یوسف علیه السلام سجده کردند؟
جواب : ما دو نوع سجده داریم :
1 - به قصد پرستش.
این مخصوص خداست. سجده پرستشِ غیر خدا ـ حتی سجده پرستش بر پیامبران ـ فحشاست ، و در قرآن آمده ( إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاء) خدا هرگز دستور به فحشا نمیدهد ، خدا هرگز به فرشتهها دستور نمیدهد که بر آدم سجده پرستش کنند.
حضرت یوسف هم که پیامبر خداست و به زندانیهای دیگر میگوید ما نباید مشرک باشیم ( ما كانَ لَنا أَنْ نُشْرِكَ بِاللَّهِ مِنْ شَيْء) چنین کسی هرگز اجازه نمیدهد بر او سجده پرستش شود.
حضرت یعقوب هم پیامبر خداست. در سوره صاد آیه ۴۶ آمده که او بنده مخلص خداست چنین کسی بر غیر خدا سجده پرستش نمیکند.
۲ - سجده به قصد احترام و اکرام : ما در نمازمان سجده میکنیم بر خدا و به سوی کعبه ، یعنی همزمان با پرستش خدا به کعبه هم احترام میگذاریم.
پیامبر عزیزمان صلی الله علیه و آله فرمودند : سجده ی فرشتگان بر آدم (كَانَ سُجُودُهُمْ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عُبُودِيَّةً وَ لآِدَمَ إِكْرَاماً ) هدفشان و قصدشان پرستش خدا بود و همزمان احترام به حضرت آدم.
گر فرشته سجده بر آدم نمود
سجده بهر حق و آدم قبله بود
در روایات ما هم آمده ، که حضرت یعقوب و پسرانش که بر یوسف سجده کردند (طَاعَةً لِلَّهِ وَ تَحِيَّةً لِيُوسُفَ) هدفشان پرستش خدا بود و همزمان احترام گذاشتن بر یوسف.
پس ما یک « مسجودٌ لَه » داریم ، یعنی هدف سجده که همیشه باید پرستش خدا باشد.
یک « مسجودٌ الیه » داریم ، یعنی سمت سجده که الان ما مسلمانها به سمت کعبه سجده میکنیم در زمان خلقت حضرت آدم یک بار قبله خودِ حضرت آدم شد و در زمان حضرت یعقوب یک بار به سوی یوسف سجده کردند.
پس : هیچ گاه در زمان این دو پیامبر الهی یعنی حضرت آدم و یوسف علیهما السلام سجده ی پرستشی برای آنها اتفاق نیفتاد.
#همنشین_خدا جلسه 52
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به شما معلم عزیز
دعا میکنم که نمازهایتان مقبول درگاه خدا باشد.
میخواهیم با هم به یک پرسش پاسخ بدهیم !
اینکه بعد از نماز ، نمازگزاران با هم دست میدهند و میگویند : « تقبل الله » قبول باشه ؛ این کار درستی است؟
جواب : روایات بخصوصی نیامده که این کار را در تعقیبات نمازتان انجام دهید ، ولی مراجع عزیزمان فرمودند : « انجام دادن این کار به قصد ثواب ، کار پسندیده و خوبی است ». چون دست دادن دو مؤمن در زمانها و مکانهای مختلف مستحب است. اصلاً وقتی دو تا مؤمن ارتباطشان با هم قطع میشود ، دوباره به هم وصل میشوند ، خوب است با هم دست بدهند.
و برخی علماء فرمودند : ما در نماز که وارد میشویم با خدا گفتگو میکنیم ارتباطِمان با نفر کناری قطع میشود ، سلام نماز که میدهیم دوباره ارتباطمان با آن وصل میشود.
دست دادن آن قدر ثواب دارد که در روایت دارد ، که تا وقتی که دستِ تان در دست هم باشد خدابا نظر رحمت به شما نگاه میکند ، گناهانتان ریخته میشود ، مانند ریختن برگ درختان پاییز و اگر کینه و کدورتی داشته با این دست دادن جایش را به صفا و صمیمیت میدهد.
بنده دیدهام در نماز جماعت بعضیها وقتی دستی به سمتِ شان دراز میشود بیمحلی میکنند یا با سردی و ناراحتی با او دست میدهند ـ چون تعقیباتِ نمازشان قطع شده ـ اینها توجه ندارند حرمت و احترام مؤمن خیلی زیاد است از عمل مستحبی بالاتر است حتی خداوند میفرماید : وقتی با من گفتگو میکنید وسط نماز هستید مؤمنی به تو سلام کرد چند ثانیه گفتگو با من را قطع کن جواب سلامش را بده.
امام کاظم علیه السلام میفرمایند ؛ اگر روزه مستحبی گرفتی مؤمنی به تو خوردنی و نوشیدنی تعارف کرد بخور نوش جانت ، خدا ثواب روزه مستحبی را به تو میدهم و بیشتر از آن هم می دهد ، چون حرمت مؤمن خیلی بالاست.
حالا اگر من با لبخند با آن برخورد کنم با او دست بدهم و او خوشحال شود خدا بیشتر دوست دارد تا اینکه به او بیمحلی کنم و تعقیباتِ نمازم را ادامه دهم.
او دعا میکند که « تقبل الله » خدا نماز تو را قبول کند. خوب من هم با روی باز چنین دعایی را در حق او کنم و بگویم « تقبل الله » خدا نماز تو را هم بپذیرد.
این چنین نمازهایمان به مرز قبولی نزدیکتر میشود.
#همنشین_خدا جلسه 53
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به شما معلم عزیز.
دعا میکنم که قلب من و شما همیشه سرشار از یاد خدا باشد.
این شعر را گوش کنید تا بحثم را مطرح کنم.
طلوعِ صبح سِتادم به محضر دادار
که با نماز بشویم زِ لوح دل زنگار
شروعِ حمد نمودم که در همان آغاز
به فکرِ خانه خریدن زدم به شهر و دیار
به « نَسْتَعِين » که رسیدم به هر محله و کوی
هر آنچه خانه ی نو بود کردمی دیدار
به « مُسْتَقيم » یکی خانه را پسندیدم
ولیک بود برایم خرید آن دشوار
هنوز بود « صِراطَ الَّذين » در دهنم
که پول قرض گرفتم ز دوستان بسیار
پس از ادای « وَ لاَ الضَّالِّين » به پول کلان
شدم به محضر شصت و چهار راه سپار
به لفظ « قُل » که رسیدم نوشتم این جمله
که ثبت با سند برابر آمد آخر کار
همین که لفظ « اَحَد » گشت بر لبم جاری
اتاقها همه شد رنگ از در و دیوار
هنوز لفظ « صَمَد » را نگفته بودم من
که شد اثاث کشی بر فرازِ دوشم بار
به « لم یَلِد » که رسیدم اثاث را چیدم
به هر اتاق منظم چو طلعتِ دلدار
چو در رکوع شدم خم به فکر اوفتادم
که چند قالی کاشان بیارم از بازار
به سجده فرش خریدم به خانه آوردم
که بود هر گُل آن همچون باغ عارض یار
چو گفتم « اَشهَدُ اَن لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه »
به فکر دادن سور افتادمی یک بار
به « عَبدُهُ وَ رسولُه » تمامی فامیل
شدند وارد کاشانهام ز خورد و کبار
هنوز بر دهنم بود نغمه ی « صلوات »
که گشت سینهام از شادی و خوشی سرشار
پس از « سلام » به یاد نماز اوفتادم
عجب نمازی مقبول حضرت دادار !
اِله من ، صَمد من ، خدای من اَلعَفو
هزار مرتبه از این نماز استغفار
از این نماز که خواندم روا بود که کنم
به دادگاه تو بر بینمازیم اقرار
چه شود که دلم را به خود کنی مشغول
که غرق مِهر تو باشد نه درهم و دینار.
این شعر حال و روز نماز بعضی از ماها بود.
ببینید یک معلم از دانش آموزش دو نوع حضور در کلاس را میخواهد :
۱ - حضور قالبی ؛ یعنی جسمش در کلاس باشد ، در این صورت توبیخ و تنبیه نمیشود که چرا نیامدی؟
۲ - حضور قلبی ؛ یعنی روحش داخل کلاس باشد که در این صورت از آثار و فواید کلاس مثل درس یاد گرفتن بهرهمند میشود.
خداوند هم از ما میخواهد در داخل نماز دو تا حضور داشته باشیم
۱ - حضور قالبی ؛ که در این صورت روز قیامت توبیخ و تنبیه نمیشویم که چرا نماز نخواندیم.
۲ - حضور قلبی ؛ که در این صورت روحِ مان داخل نماز باشد از آثار و فواید نماز بهرهمند شویم.
ما اگر میگوییم نماز آرامش میآورد (أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب) .
اگر میگوییم گناهانِ قلبی پاک میشود (إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات).
اگر میگوییم سبب میشود که در آینده گناه نکنیم (إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر ).
از این آثار و فواید در صورتی بهرهمند میشویم که حضور قلب در نماز داشته باشیم. هر چه حضور قلب مان در نماز بالاتر باشداز این آثار و فواید بیشتر بهرهمند میشویم.
حضور قالبی مثل پوستِ میوه میماند. حضور قلبی مثل مغزِ میوه میماند.
سعی کنیم نمازمان پر مغزتر باشد.
1.12M
سلام علیکم
چند سال است که داخل نماز دچار لکنت میشوم و نمیتوانم کلمات حمد و سوره و رکوع و سجده را درست بگویم به همین خاطر کاهل نماز شدهام ...
فکر میکنم که خدا من را دوست ندارد پس برای چه نماز بخوانم، اضطراب من زیاد شده است ...
لطفاً مرا راهنمایی کنید
2.12M
سلام. استاد یه سوال پرسیدن.
لطفا راهنمایی کنید. 👇👇👇
من خیلی وقته نماز نمیخونم و این قضیه خیلی از درون منو ناراحت میکنه، راهی هست به سمت نماز کشیده بشم و دیگه ترکش نکنم؟
1.03M
چه کنم از غریزه جنسی و شهوت در امان بمانم؟
آیا دعایی در این زمینه وجود دارد؟
🌹 اَللَّهم طَهِّرْ قَلْبَی وَ اغْفِرْ ذَنْبَی وَ حَصِّنْ فَرْجَی 🌹
1.26M
سه نکته درباره دانش آموزانی که بدون وضو در صف نماز جماعت مدرسه حاضر میشوند
1.44M
مدارس متوسطه اول بهترین تشویق چیه؟
خوبه حضور و غیاب کنیم و بعد جایزه بدهیم؟