🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ چرا نمی خورید؟؟!!!!
*فکلوا مما ذکر اسم الله علیه* بخورید از آنچه نام خدا بر آن یاد شده است، *ان کنتم بایاته مومنین* اگر به آیات خدا مومنید، *و ما لکم الا تاکلوا مما ذکر اسم الله علیه* چه شده است شما را، یعنی به چه دلیل، برای چه، از آنچه نام خدا بر آن برده شده است، *لا تاکلون* نمی خورید، *و قد فصّل لکم ما حرّم علیکم الا ما اضطررتم الیه* در حالی که خدا تفصیلا، تبیینا، بیان کرده است برای شما، آنچه که حرام است، مگر در حال اضطرار؛ غیر از آن، همه چیز برایتان حلال است، *و انَّ کثیرا لیضلون باهوائهم بغیر علم* بسیاری گمراه می کنند با هوس های خود، مردم را، بدون دانشی، بدون بینشی، با صِرف اهوا و هوس های خود، مردم را به بیراهه و گمراهی می کشند، *انّ ربک هو اعلم بالمعتدین* پروردگار تو همانا به متجاوزان و تجاوزگران، داناتر است، اینهائی که مردم را بدون داشتن علم و دانش، به بیراهه و گمراهی می کشند، طبق اشاره این آیه، معتدینند، تجاوزگران، اعتداء و دشمنی کنندگان.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۸.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
💠وظیفه ماست که در مقابل ابرقدرتها بایستیم و قدرت ایستادن هم داریم؛ به شرط اینکه روشنفکران دست از غرب و شرق و غربزدگی و شرق زدگی بردارند و صراط مستقیم اسلام و ملیت را دنبال کنند.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور ،جلد ١٢،صفحه ٢٠
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ کنار گذاشتن گناه ظاهری و باطنی؟؟!!!!
*و ذروا ظاهر الاثم و باطنه* به کناری نهید آنچه را که گناهش ظاهر استو آنچه گناهش نهان و باطن است، یک کارهایی هست که اشکالاتش، عواقب سوئش ظاهر است؛ قتل نفس معلوم است که کار بدی است، بی جان کردن یک جاندار، بدون استحقاق، معلوم است که کارخلافی است؛ این گناه بودنش ظاهر است، یک کارهایی هم گناه بودنش درست، بارز و ظاهر و نمایان نیست، خیلی از چیزها را انسان نمیفهمد که این چقدر بزرگ است؛ سخن بدون علم گفتن، دنباله روی از غیر علم کردن، فرمان از غیر خدا شنودن و نیوشیدن، اینها یک چیزهایی ست که آدم خیال نمیکند این قدر مضرات و عواقب سوء داشته باشد، نهان است پوشیده است گناه بودنش، لکن در عین حال، هر دو را بایستی کنار گذاشت؛ هرآنچه را که گناه است، چه آشکارا و چه پنهان، *و ذروا ظاهر الاثم و باطنه* بگذارید و واگذارید آن چیزهایی که ظاهر الاثمند، گناه بودنشان ظاهر است و باطن الاثمند، گناه بودنشان باطن و پوشیده است، *انّ الذین یکسبون الاثم سیجزون بما کانوا یقترفون* آن کسانی که گناه را برای خود دستاورد قرار می دهند و کسب میکنند، سزا دادهدخواهند شد به اعمالی که انجام می داده اند، *و لا تاکلوا مما لم یذکر اسم الله علیه* مخورید از آنچه نام خدا بر آن یاد نشده است، *و له لفسق* این فسق است، از دین برون رفتن است، اهمیت یاد خدا و نام خدا را، اینجا رویش تکیه میکند.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۹.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️الهام شیاطین به اولیائش برای مجادله با انسانها
*و انّ الشیاطین* بیشتر تکیه ما روی این تکه است، البته از اول این آیاتی که خواندیم تا اینجا، همین طور قدم به قدم اشاراتی بود که برای ما مفید بود، برای این مطلبی که اینجا بیان کردیم، البته هر چه بیشتر تدبر کنید، روشن تر میشود، اما قسمت عمده استدلال و استناد ما همین تکه آخر این آیه است؛ *و انّ الشیاطین لیوحون الی اولیاءهم لیجادلوکم* شیطانها و قطب های شرارت به دوستان و هم بستگان خود الهام میدهند، تا با شما مجادله کنند، شیطانها و قطبهای فساد و تباهی، ایادی خود، اولیای خود، هم جبهگان و پیوستگان خود را پر میکنند تا بیایند با شما بحث کنند، سر به سر بگذارند و مجادله کنند، شما تکلیفتان چیست در مقابل این اولیای شیطان؟؟ *و انّ الشیاطین لیوحون الی اولیائهم لیجادلوکم* اما شما، *و ان اطعتموهم انّکم لمشرکون* اگر شما از آنها اطاعت کردید، پیروی کردید، مشرکید، ببینید؛ مشرک، خیلی صاف، پس اطاعت شیطان، یعنی قطب شرار در مقابل رحمان، شیطان در مقابل رحمان است دیگر، شیطان در مقابل خداست دیگر، اطاعت شیطان، یعنی قطب شرارت، یا اطاعت اولیای شیطان، یعنی مزدورانش، آلت فعل هایش، دوستانش، هم جبهگانش، نوکرانش؛ اطاعت اینها موجب میشود که شما مشرک بشوید، *و ان اطعتموهم* و اگر اطاعت کنیدشان، *انّکم* همانا شما، *لمشرکون* حتما مشرکید.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۰.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️کجایند آنهایی که عبادتشان میکردید به جای خدا؟؟!!!!
این یک فصل؛ قسمت دوم از سوره ی شعراست که آن را دیگر خیلی وقت نداریم ترجمه ی مفصل بکنیم، یک ترجمه ی خیلی کوتاهی میکنم که تمام کنیم؛ جالب ترین و نافذ ترین بیانات در زمینه ی خیلی از معارف، چه در قرآن، چه در حدیث، به صورت تصویرها و صحنه سازی هایی از قیامت برای مردم بیان شده، یک مطلبی را وقتی میخواهند درست در مستمع مجسم کنند_ در احادیث هم همین جور است_ روشن کنند تا در اعماق جانش نفوذ بکند، صحنه ای از قیامت را برایش تصویر میکنند که این ماجرا در آنجا منعکس شده و اینجا از آن قبیل است، *و ازلفت الجنه للمتقین* نزدیک و فرا دست آمد بهشت برای با تقوایان، روز قیامت را دارد میگوید، منتهی با لحن گذشته میگوید، مضارع محقق الوقوع را در زبان عربی، با تعبیر ماضی میشود بیان کرد، *اقتربت الساعه و انشق القمر* یعنی خواهد شد.
*و ازلفت الجنه للمتقین* و نزدیک و فرا دست آمد بهشت، در دسترس، از برای متقیان، *و برزت الجحیم للغاوین* و نمودار و پدیدار شد دوزخ از برای گمراهان، فریب خوردگان، گول خوردگان، اینرا میگویند غاوین، *و قیل لهم این ما کنتم تعبدون من دون الله* گفته شود به آنان، به این فریب خوردگان گمراه، *این ما کنتم تعبدون من دون الله* کجایند آن چیزها و کسانی که به جای خدا آنان را عبادت می کردید؟؟ کو؟؟ آن قطب هایی که در زندگی به آنها دل بسته بودید، و عبادت آنها را میکردید، اینها کجایند؟ اینجا توجه کنید به کلمه ی عبادت، *تعبدون* آنها را عبادت میکردید، اما ببینیم چه هستند آنها، که اینها عبادتشان میکردند تا معنای عبادت معلوم شود...
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۱.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️زمانیکه پی میبریم به راهی که اشتباه و بد بودنش آشکار بود...
*هل ینصرونکم او ینتصرون* آیا آن معبودان شما، شما را یاری میکنند؟؟ یا خود از سوئی یاری میشوند؟؟ *ینتصرون* یعنی یاری میشوند خودشان، معلوم میشود این معبودها کسانی هستند که محتاج یاری شدند، پیداست انسانند، از نوع انسان بودند این معبودها، نه از نوع سنگ و چوب و بتهای بی جان، *فکُبکِبوا فیها هم و الغاوون/ و جنود ابلیس اجمعون* و سپاهیان ابلیس همگی، هر کسی که به نوعی برای ابلیس کاری کرده، از برای ابلیس خدمتی انجام داده، در راه گمراهی خلق الله قدمی برداشته، به هر صورت، در قیامت جایگاه همه شان جهنم است، معیاد آنجاست، *قالوا و هم فیها یختصمون* آنگاه در هنگامه خصومت با یکدیگر به جان هم می افتند؛ اینها به آنها، آنها به اینها؛ اینها گناه را به گردن آن پیشوایان می اندازند؛ پیشوایان گناه را به گردن اینها می اندازند؛ اینها میگویند شما نامردها بودید که ریسمان به گردن ما انداختید و ما را دنبال خودتان بردید، به زور، آنها میگویند شما بودید که دنبال ما راه افتادید؛ هر کدام ضربه ای، یک حربه ای علیه آن گروه دیگر ارائه میدهند و بیرون می آورند، *قالوا* گویند یا گفتند، *و هم فیها یختصمون* در حالی که در دوزخ مشغول خصومت و جنگ و ستیز بودند، *تالله* سوگند به خدا، *ان کنّا لفی ضلال مبین* بودیم ما در گمراهی آشکار، در گمراهی عظیمی بودیم، با آشکاری اش نمیفهمیدیم گمراه بودیم، با اینکه اگر یک ذره به خود می آمدیم، می فهمیدیم که چه راه غلطی، چه راه بدی، چه مسیر خطرناک و چه عاقبت کشنده و مهلکی ست، با اینکه اگر یک مقدار فکر میکردیم، اینها معلوم میشد، در عین حال در این گمراهی ماندیم.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۲.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ پشیمانی...
*تالله اِن کنّا لفی ضلال مبین* سوگند به خدا که ما در گمراهی آشکار بودیم، چه کار ما گمراهی بود؟؟ این کارمان؛ *اذ نسویکم برب العالمین* که شما را برابر می کردیم با پروردگار جهانیان، باید از خدا می ترسیدیم، از شما ترسیدیم؛ باید گوش به فرمان خدا میبودیم، به فرمان شما بودیم، باید به سوی خدا و برای تقرب به خدا تلاش میکردیم، برای تقرب به شما تلاش گردیم، باید روزی را از خدا میخواستیم، از شما خواستیم؛ *اذ نسویکم برب العالمین* که شما را برابر قرار دادیم و مساوی با پروردگار جهانیان، *و ما اضلنا الا المجرمون* گمراهمان نکرد مگر گنهکاران و مجرمان، *فما لنا من شافعین* دیگر امروز شفیعی نداریم، *و لا صدیق حمیم* و دوست دلسوزی نداریم، *فلو انّ لنا کره فتکون من المومنین* کاش برگشتی بود ما را به دنیا تا مومن میشدیم، *انّ فی ذالک لایه* در این سخن نشانه و آیتی است، *و ما کان اکثرهم مومنین* بیشترینشان مومن و دارای ایمان نیستند.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۳.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ توحید
اگر نظر برادران عزیز باشد، عرض کردیم توحید را در صورتی که ما به عنوان یک عقیده عمل خیز و تعهد انگیز بدانیم، ناگزیر یک سلسه الزامها و تعهد را این عقیده بر دوش ما می نهد، و گفتیم که باید این الزام ها و تعهد ها را بفهمیم، و البته این تعهد ها مخصوص زندگی فردی انسانها هم نیست، بلکه تکیه بیشتر این تعهدات روی زندگی اجتماعی ست، روی نظام اجتماعی و شکل جامعه است، یعنی توحید وقتی در جامعه ای وارد شد، اول کاری که میکند، بنای آن جامعه را با شکلی که متناسب با این عقیده است، انجام میدهد، بعد از اینکه این کار انجام گرفت، آن وقت نوبت می رسد به اینکه یک انسان موحد چه تکالیفی دارد به عنوان یک فرد.
به هر صورت، این تعهدات را باید شناخت و دانست، ما تعبیر کردیم از مجموعه این تعهدات به قطعنامه توحید، گفتیم توحید یک قطعنامه ای میدهد، یک مجموعه قرار داد و الزام را روی دست ما میگذارد، ما برای اینکه بتوانیم ان شاالله موحد زندگی کنیم، لازم است که این تعهدات را فعلا بدانیم، اولی از این تعهدات، عبارت بود از اینکه عبودیت و اطاعت، منحصرا از آن خداست؛ این اول تعهد توحید است.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۸.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام خمینی(ره): هر کس با [ما] مصالحه دارد ما با او هم #روابط داریم، الآن هم اگر شما دولتتان، ملتتان تسلیم بشوید به امریکا، سرشار همه چیز به شما میدهند. اما چی؟ همان چیزی را میدهند که به حیواناتشان میدهند
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ توحید و اختلاف طبقاتی
امروز دومین تعهدی که توحید بر دوش موحد می گذارد، جامعه موحد، فرد موحد، دنیای موحد، با این عنوان مشخص کرد، که اینجا نوشتیم؛ توحید و نفی طبقات اجتماعی...
نفی طبقات اجتماعی؛ و با یک عبارت کوتاه که تفصیلاتش را بعدا عرض میکنیم، جامعه توحیدی طبق این اصطلاحی که به گوش شما آشناست، یک جامعه ی بی طبقه است. یک جامعه ای است که گروه های انسان ها در آن جامعه از یکدیگر بر حسب حقوق و مزایا جدا نشدند، همه انسانها زیر یک سقفِ حقوقی، زندگی میکنند، همه در یک مسیر و با یک نوع حقوق زندگی میکنند و حرکت میکنند، این جامعه ای ست که توحید از لحاظ طبقه بندی اجتماعی، در مقابل دید ذهن ما و تصور ما میگذارد.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۹.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️توحید و اختلاف طبقاتی
به تاریخ که بر می گردیم، می بینیم اختلاف طبقاتی از جمله دردهای مزمن تاریخ است در همه اجتماعات، نه فقط اجتماعات عقب مانده قبایلی، نه فقط اجتماعات سرزمین های دور از تمدن، بلکه در آن کشور و سرزمین هایی که مادر تمدن بشری و گاهواره تمدن بشری هستند، در همان جاها اتفاقا طبقاتی با زشت ترین چهراه ای و کریه ترین صورتی خودش را به ما از لابه لای اوراق تاریخ نشان می دهد، واقعا ستم بزرگ تاریخ و لکه ننگ بزرگ تاریخ بشر از جمله همین است؛ اختلاف طبقاتی، یعنی چه اختلاف طبقاتی؟؟ یعنی اینکه انسانهایی که در این جامعه زندگی میکنند، اینها همه مثل هم نیستند، یک عده محکومند به اینکه محرومیت بکشند، رنج ببرند، خدمت گروه های دیگر را بکنند و باید از این محرومیت و رنج گله ای هم نداشته باشند، یک عده هم بایستی برخوردار باشند، بهره مند باشند، لذت و عیش زندگی برای آنها باشد، از همه ی مزایای آنها بتواند استفاده بکنند و اشکالی هم نداشته باشند، مثلا در هندوستان، که برای مثال، بهترین جایی که میشود مثال زد هندوستان است، و میدانید که هندوستان مهد تمدن آریایی ست و نژاد آریایی از آغاز شهرنشینی، از آغازی که یک ملتی و جمعیت متشکلی را تشکیل داد، در همین هندوستان بود، که میگویند نژاد آریایی از سرزمین های شمالی و سیبریا آمد، وقتی که وارد شدند، دو شقه شدند، یک عده رفتند هندوستان، یک عده طرف ایران، و مردمی که در هندوستان بودند، زودتر به تمدن رسیدند، تا آنهایی که در ایران آمدند مشغول زندگی شدند.
مهد تمدن بشری یا یکی از مهدهای بشری هندوستان است و اختلاف طبقاتی غوغاست. چهار طبقه ی اصلی اینها....
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۳۰.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia