eitaa logo
سلاله اخلاقی
175 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
775 ویدیو
103 فایل
•❁﷽❁• ✅مهارت‌هایی برای شاد زیستن و تقویت باورهای دینی ✅پاسخگویی به سوالات اعتقادی زن و خانواده با رویکرد تربیتی رزومه‌الکترونیکی https://zil.ink/arezooye_parvaz آیدی @arezooye_parvaz
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله العظمی جوادی آملی: قرآن كريم، درون انسان آلوده را مشخص كرده در اين باره مي فرمايد: اگر كارگزاری به حقوق حلالش نسازد و رشوه بگيرد، مانند كسی است كه در درون خود، «كنيف» و چاه بدبويی حفر كرده باشد و رشوه دهنده، مثل آن است كه در چاه بدبويی، دلوی بيندازد و مقداری لجن از آن استخراج كند.به رشوه دهنده فرمود: تو وقتی رشوه دادی و مرتشی حقّی را باطل و يا باطلی را حق و يا نوبت كسی را تضييع كرد، مثل آن است كه دلوی در جان كارگزار انداخته، لجن در آورده باشی و در نهان و نهاد مرتشی هم جز لجن، چيز ديگری نيست. اگر كسی با اين وضع، آشنا بشود كه مدينه فاضله را مردان آزاده می سازند و مردان آزاده در پرتو اخلاق، ساخته می‌شوند، هرگز حاضر نمی‌شود در درون خود، چاه بد بو حفر كند و با درون لجنی زندگی كند و ديگران هم حاضر نيستند «إدْلاء» كنند، يعنی دلوی را در كنيف بدبوی او انداخته مشتی لجن از او استنباط و استخراج كنند.انبيا اين خطر را پيش بينی كرده، گفتند: به فكر زرق و برق ظاهر فريب نظامهای الحادی نباشيد. زيرا اينها گلهای زيبايی هستند كه در مزبله ها روييده‌اند. 🏷مبادی اخلاق در قرآن ص۲۳۱ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 در فهم روایات اهل بیت علیهم السلام باید به این نکته توجه داشته باشیم که: 💢گاهی الف و لام بر سر یک کلمه، الف و لام جنس که منظور تمام افراد و اشخاص باشند نیست بلکه الف و لام عهد است که ناظر به افراد و اشخاص محدود و با ویژگی های خاص است. ⬅️ به عنوان مثال: 📌امام على علیه السلام در نهج البلاغه نامه 31 خطاب به فرزند بزرگوارشان امام حسن مجتبى علیه السلام مى فرمایند: «ایاک ومشاورة النساء فانّ رأیهُنّ الى أفن وعزمَهُنّ الى وَهن»؛ « از مشورت با زنان بپرهیز زیرا ایشان را رأیى سست و عزمى ناتوان است». 🟣 با در نظر گرفتن این حقیقت که: ◀️ میزان و ملاک مشورت در اسلام عزیز، عقل و تدبیر و صلاح است . ◀️ و هم چنین از امام على علیه السلام نقل شده است: «ایاک و مشاورة النساء الا من جُرّبَت بکمال العقل»؛ «از مشورت با زنان بپرهیز مگر آنهایى که به کمال خرد شناخته شده باشند» (بحار الانوار ج: 100 ص: 253) ⏮ استفاده می شود که منظور برخی از زنان است و هر کس دارای عقل، تدبیر و صلاح باشد، مى تواند طرف مشورت واقع شود و در این جهت تفاوتى بین زنان و مردان نیست. نتیجه اینکه: ریشه ی برخی از شبهات مطرح شده در فضای مجازی و مخصوصا در حوزه ی حقوق زنان، ریشه در عدم فهم صحیح از آیات و روایات معصومین علیهم السلام دارد و با مطالعه و تحقیق و هم چنین رجوع به کارشناسان و اساتید قابل پاسخ و تبیین است. ✍️ جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
آداب زیارت ✨ 💥 مرحوم ابن مشهدی در کتاب "المزار" و مرحوم مجلسی در "بحارالانوار" نقل می کنند: هنگامی که امام صادق علیه‌السلام از زیارت جد بزرگوارشان امیرالمومنین علی علیه‌السلام فارغ شدند، به صورت قهقری و عقب‌عقب از حرم و حریم علوی خارج شدند و این دعا را خواندند: "ثُمَّ رَجَعَ مِنْ عِنْدِهِ الْقَهْقَرَى وَهُوَ يَقُولُ: يَا جَدَّاهْ، يَا سَيِّدَاهْ، يَا طَيِّبَاهْ، يَا طَاهِرَاهْ، لَا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ..." ترجمه: "ای جدّم! ای آقایم! ای پاکیزه و پاک! خداوند این زیارت را آخرین دیدارم قرار ندهد..." المزار ابن مشهدی (ص۲۴۲) _ بحار الأنوار (ج۹۷، ص۲۸۰) ✅ شایسته است زائران عزیز(خاک کف پای آنان طوطیای چشم من) بعد از زیارت به نشانه‌ی تواضع و احترام و هم‌چنین عمل به سیره‌ی امام صادق علیه‌السلام و به امید اینکه آخرین زیارت آنان نباشد، به صورت قهقری از حرم خارج شوند تا هم حرمت امام حفظ و هم رابطه‌ی معنوی تقویت شود. ✍ غلام خادمان زیارت‌کنندگان اهل‌بیت علیهم‌السلام: جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠 پرسش: تولد کودک به صورت ناقصُ الخلقه، چگونه با عدالت خداوند سازگار است❓ جهت رسیدن به پاسخ، نکاتی تقدیم حضور می‌شود: نکته‌ی اول: توجه داشته باشیم انسان هایی که به صورت مستقیم و بدون دخالت پدر و مادر و همچنین خارج از سیر جنینی و بر اساس حکمت الهی برای آفرینش زمینی انسان خلق شدند آدم و حوا بودند. نه ناقص الخلقه بودند و نه بیمار. اراده ی حکیمانه ی خالق هستی چنین اقتضا نمود تا نسل آدم و حوا بر اساس سیر طبیعی خاصی ادامه پیدا کنند. و این سیر از نظم و قانونی که حضرت حق در عالم هستی به ودیعت گذاشته، پیروی می کند. نکته ی دوم: جهان هستی داری نظم و قانون خاصی هست که هر عملی، عکس‌العمل متناسب با خود را به دنبال دارد و هیچ امری در این دنیا بدون علت نیست. بله ممکن است ما به خاطر محدودیت علمی ریشه ی اتفاقات را کشف نکنیم اما این مساله به معنای نداشتن علت و سبب نیست. وقتی برای علت‌یابی ِ ناقص الخلقه بودن فرزند عزیزی به متخصص مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که این فرزند یا در ناحیه ی نطفه و یا در جنین مادر مشکل ژنتیکی یا مشکلات دیگری داشته است که منجر به تولد ناقص ایشان شده است. پس مشکل را در سیر طبیعی تولد فرزندان دنبال کنیم نه اینکه عدالت خدا را نشانه رویم.! ممکن است پرسیده شود: مگر خدا نمی‌تواند جلوی این نقص را بگیرد؟ خواهیم گفت: هرچند خداوند قادر بر این کار هست ولی همانگونه که عرض شد: حکمت خداوند بر این تعلق‌گرفته است که نظم این جهان، حفظ و امور بر اساس اسباب و مسببات جاری شود و نه بر اساس امور خارق العاده و اعجازگونه. صادق آل محمد در روایتی نورانی چنین می فرمایند: «أَبَى‏ اللَّهُ‏ أَنْ‏ يُجْرِيَ‏ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَاب‏»؛ « خدا از آن ابا دارد كه چيزها را جز به اسباب آنها روان‏گرداند». (1) پس فهم کردیم: خداوند هر چيز را جز از راه اسباب طبيعى آن عملى نمى‏سازد. نکته ی سوم: به هر حال که فرزند نازنینی بر اساس مشکلات، خواسته و یا ناخواسته، دانسته و یا نادانسته پا به عرصه ی گیتی گذاشت: پروردگار عالَم، آنکه قادر و حکیم است بدون بر هم زدن نظم و قوانین موجود در هستی؛ هر شخصی را به‌اندازه ی ظرفیتش مکلَّف و از او تکلیف می‌خواهد و نه بیشتر. چه زیبا می فرماید: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها»؛ «خداوند هيچ كس را، جز به اندازه تواناييش، تكليف نمى‏كند». (2) کسی که از جهت جسمی سالم هست، به‌مراتب تکالیف و مسؤولیت سنگین‌تری نسبت به فرد ناقص، دارد. نکته ی چهارم: خداوند با لطف و رحمت خاص خود، عمل کمِ شخص ناقص‌الخلقه را مساویِ عمل کثیر شخص سالم قرار می‌دهد. نکته ی پنجم: همیشه، مسیر تلاش و کوشش برای افراد باز بوده و افراد می‌توانند با تلاش مضاعف به موفقیت‌های بالایی برسند. چه بسیار انسان‌های ناقص‌الخلقه‌ای که با فکر و مشورت و تلاش، قله‌های پیروزی و موفقیت را فتح کرده‌اند که انسان های سالم در آرزوی رسیدن به آن مقامات و موقعیت ها هستند. نکته ی ششم: چرا عالم هستی را منحصر در دنیا کرده ایم؟ بر اساس آموزه های اعتقادی ما که بر آمده از عقل و قرآن و روایات است؛ نوعی پاداش ویژه که در قیامت و نسبت به برخی افراد تعلق می گیرد وجود دارد که بدان «عِوَض» گفته می شود. چون فرزند در مبتلا شدن به این بیماری هیچ‌گونه دخالت و تقصیری نداشته است، پروردگار عالم در قیامت این نقیصه را جبران کرده و این جبران به‌گونه‌ای است که آن فرد و دیگران، آرزو می‌کند کاش در دنیا سختی‌های بیشتری می‌کشیدند تا از این پاداش و لطف الهی بهره مند گردند. (3) پی‌نوشت ها: 1. كافي، ج‏1، ص: 183 2. بقره/286 3. كافي، ج‏2، ص: 255 ✍ جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
یک کم حال خوب کن ببینیم...
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای جان چه صفایی دارد صحن و سرای ارباب 😢
در جهان غیر حسین, خبری نیست که نیست..
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
💠شرح روایت امام عسکری علیه‌السلام 🖊مرضیه رمضان‌قاسم امام عسکری فرمودند:«عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم»؛«پنج چیز از علامات مؤمن است، ۵۱رکعت نماز، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک نهادن، بلند خواندن بسم‌الله الرحمن الرحیم» 📚كتاب المزار،مناسك المزار(للمفيد)، النص،ص53 〽️۵۱ رکعت نماز اهميت نافله‌هاى مستحبى، اين است كه: اولا: تکمیل و جبران‌کننده نواقص و كمبودهاى نمازهاى واجب است؛ امام کاظم علیه‌السلام می‌فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَتَمَّ صَلَاةَ الْفَرِيضَةِ بِصَلَاةِ النَّافِلَة»؛ «خداوند به‌واسطه‌ی نمازهای مستحبی، نمازهای واجب را تکمیل می‌کند». الكافي، ج3، ص42 ثانیا: موجب رسيدن به بالاترين درجات كمال در حديثى به نام حديث «قرب نوافل» آمده است: راوى از حضرت صادق علیه‌السلام و ايشان از جد بزرگوار خود پيامبر صلی‌الله علیه و اله و پيامبر از خداوند عزوجل چنين نقل نموده: «به‌درستی كه بنده من با نافله و كارهاى مستحبى قرب را می‌جوید تا این‌که او را دوست بدارم و هنگامی‌که او را دوست داشتم گوش او می‌شوم كه با آن می‌شنود و چشم او می‌شوم كه با آن می‌بیند و زبان او می‌گردم كه با آن سخن می‌گوید و دست او می‌گردم كه با آن قهر خود را ابراز می‌کند». الکافی، ج ۲، ص۳۵۲ 〽️زیارت اربعین فوائد خواندن زیارت اربعین بواسطه‌ی زیارت اربعين می‌توانیم فيوضات معنوي و مادي کسب کنیم؛ این زیارت مهم‌ترین زیارات در این روز و مهمترین وظائف شيعه و محتوای اعتقادی در آن است. یکی از محتواهای این زيارت تولی و تبری است؛ تولی نسبت به دوستان خدا و تبری از دشمنان خدا توّلی:«اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَابْنُ صَفِيِّك‏» تبری:« فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ أَنِّي وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاه‏» امام شناسی در زیارت اربعین ۱. این زیارت به ما می‌آموزد امام حجت خدا بر بندگان است و به انتخاب او امام میشود نه انتخاب مردم«وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلقِک» ۲. امام باید از نسل پاک باشد«..وَاجْتَبَيْتَهُ بِطِيبِ الْوِلادَةِ»«...أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَةِ» مجلسی،بحارالانوار،ج45،ص131 〽️انگشتر در دست راست کردن هرچند انسان مختار است انگشتری را در دست راست و یا دست چپ استفاده کند و روایاتی تصریح به مختار بودن انسان در این امر دارد. وسایل الشیعه، ج 5، ص 79 اما در روایات شیعه و اهل سنت انگشتر در دست راست کردن داشتن از سنت رسول الله صلوات‌الله علیه و آله شمرده شده است؛ همچنین اینکه در روایات امام عسکری انگشتری در دست راست کردن از نشانه‌های شیعیان مومن و معتقد به امامت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، شمرده‌شده است. كتاب المزار- مناسك المزار(للمفيد)، النص، ص: 53 اما در جنگ صفین عمروعاص با انگشتر در دست چپ کردن، معاویه را برای حاکمیت برگزید، بعد از این اتفاق شوم، علی‌رغم سفارش رسول‌الله، در بین اهل سنت انگشتر به دست چپ کردن سنت شد. 〽️پیشانی بر خاک نهادن وهابیت به شیعه تهمت شرک، کفر و پرستش غیرخدا می‌دهند چون شیعیان بر مهر سجده می‌کنند. در حالیکه ما شیعیان توحید در عبادت داریم و عبادت را مخصوص خدا می‌دانیم و شاهدمان بر ابن مدعی این است که روزانه چندین بار در نماز می‌گیم: "ایاک نعبد و ایاک نستعین" خدایا فقط تو را می‌پرستیم و فقط از تو یاری می‌جوییم؛ وقتی تهمت وهابیت را ریشه‌یابی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که آنها معنای عبادت را توسعه داده‌اند و هرگونه خضوع و خشوع در برابر غیر خدا را عبادت تلقی می‌کنند سجده کردن ما با سجده کردن بر مهر کار خلاف بندگی انجام نمی‌دهیم بلکه چون مامور به بندگی هستیم چنین عملی انجام می‌دهیم و چون این عمل به دستور خداست؛ بنابراین نه تنها عبادت نیست، شرک نیست، و منافاتی با توحید نداره بلکه نهایت عبودیت در برابر خداست‌؛ بعلاوه اینکه سجده‌ی ما بر مُهر است نه برای مُهر و همچنین اینکه ما بخاطر تبرک بر تربت کربلا سجده می‌کنیم این نوعی احترام است نه عبادت. 〽️بلند خواندن بسم‌الله الرحمن الرحیم طریقه قرائت حمد و سوره در نمازهای یومیه: ۱- نماز صبح ‌و مغرب‌ و عشا: اگرنمازگزار مرد است: باید بلند بخواند. اگرنمازگزار زن است: می‌تواند بلند یا آهسته بخواند، ولی اگر نامحرم صدایش را می‌شنود بهتر است آهسته بخواند. ۲- نماز ظهر و عصر: زن و مرد هر دو باید آهسته بخوانند غیر از «بسم الله الرحمن الرحیم» ╔   ☕️🖊 ╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا