✍ #آندلس_عبرتی_تاریخی
در سال 92 هجری، مسلمانان تحت فرماندهی «طارق بن زیاد» موفق به فتح تمام شبه جزیره ایبرى (اسپانیا و پرتقال) و قسمت هایی از خاک فرانسه شدند و حکومت اسلامى اندلس را در این منطقه برقرار کردند.
لیکن به مرور زمان بنیان گذاران تمدن نوین غربی با هدف نفوذ در جامعه اسلامی و تغییر در باورهای دینی آنها و ترویج فرهنگ غربی ، راهبردهای سه گانه ذیل را در پیش گرفتند:
مرحله اول: تبلیغ و ترویج افکار و اندیشه های مسیحیت با هدف ایجاد تزلزل در عقاید جوانان مسلمان و سست نمودن آنان در پایبندی به احکام دینی.
مرحله دوم: نفوذ در امر حیاتی و مهم تعلیم و تربیت جوانان مسلمان با هدف تعلیم مطالب انحرافی و القای شبهات در جوانان مسلمان.
مرحله سوم: توسعه روابط تجاری با مسلمین با هدف ترویج فساد و بی بند و باری در زمام داران و به ویژه جوانان مسلمان اندلس.
نتیجه مراحل سه گانه مذکور که جملگی یک راهبرد اساسی برای فروپاشی اندلس اسلامی و خارج کردن این سرزمین از دست مسلمانان بود، تخدیر افکار و اندیشه های مسلمانان بود.
وضعیت فرهنگی اجتماعی ایجاد شده در اندلس اسلامی، این گونه در کتاب «غروب آفتاب در اندلس» تشریح شده است:
1. می خوارگی که در گذشته در میان مردم عیاش اندلس به طور خفا انجام می شد، یک عمل عمومی و علنی گردید.
2. جوانان می گسار و بی بند و بار، روش پدران خود را حقیر شمرده و آنان را نادان و احمق و دور از تمدن خواندند.
3. لباس ساده خود را که نشانه صبر بود از تن در آورده و جامه تن پروری را به تن کردند.
4. جوامع مذهبی در انحصار پیر مردان و پیر زنان در آمد و جوانان را با مسجد و نماز سرو کاری نبود.
5. دختران زیبای اروپایی که در همه جا مامور دلربایی از جوانان مسلمان بودند با دقت هر چه تمام تر ماموریت خود را انجام دادند و در نتیجه جوانان مسلمان تا نیمه های شب در گوشه مهمانخانه ها به سر بردند.
راهبردهای سه گانه فوق کم کم جواب داد و حکومت اسلامی با بروز آسیب های ذیل در بدنه حاکمیت و جامعه اسلامی، راه سقوط و انحطات را در پیش گرفت:
1. فساد اخلاقی و مالی برخی از کارگزارانفرمانروایان جامعه اسلامی و ایجاد نارضایتی اجتماعی
2. ضعف استراتژیک فرمانروایان در آسیب شناسی نارضایتی های اجتماعی.
3. عدم دشمن شناسی جامعه و فرمانروایان.
4. اشاعه اصالت لذت و تن آسایی بین مسلمین
5. اشاعه فحشا و بی بند و باری
6. اختلاف در جامعه اسلامی و عدم اتحاد.
7. ضعف فرمانروایان در مدیریت جامعه
8. رکود اقتصاد و عدم چاره اندیشی فرمانروایان و تاثیرگذاری بر معیشت مردم.
9. فرصت طلبی دشمن از نارضایتی های سیاسی و اجتماعی مردم.
با افزایش تجملپرستی و فساد اخلاقی در جامعهی اندلس، شور دینی در آنجا کاهش یافت و موجی از شکاکیت و تردید در عقیدهی مردم به وجود آمد و در کنار آن، فرقهای پدید آمده بود که میگفت همهی موضوعات مربوط به دین باطل است و احکام دین را از نماز و روزه و حج و زکات مسخره میکرد.
فراگیر شدن فساد در سطح حاکمیت و جامعه، مسلمان را از توجه به صلاح و سلامت و پیشرفت جامعه بازداشت و حمیت و غیرت دینی را در آنها از بین برد و آنچه برای آنها اهمیت داشت، قدرتطلبی و خوشگذرانی بود.در نتیجهی این تهاجم فرهنگی، شهرهای اسلامی یکی پس از دیگری از تحت حکومت آنها خارج گردید و به تصرف دشمن درآمد.
#اندلس
هدایت شده از روزنوشت
کاش میپذیرفتیم که این نسل با ما فرق دارد.
این نسل در شرایط عادی هم نسبت به شنیدن نصیحت آلرژی دارد؛ چه برسد به وقت خشم.
که نصیحت به وقت خشم حکایت مستی در مستی است!
حکایت دیوانگیست!
انگار خوبهای این نسل خوبترینند و بدهایشان، بدترین.
نسل ما رنج دید؛
جنگ دید؛
سازندگی را تجربه کرد؛
اما دوام آورد.
ما تابآورترین نسل بودیم.
اما بچههای ما به اندازهی ما تابآور نیستند.
نسل ما ظرفیت روحی خود را با شبزندهداری تکمیل میکرد؛ اما این نسل شببیداریاش را مدیون سوشال مدیاست.
ما اگر بهحق از چیزی عصبانی میشدیم، راحت عبور میکردیم؛ اما این نسل به هیچکس اجازه نمیدهد تا عصبانیاش کند و اگر عصبی شود، گذشت را نمیشناسد.
این شکاف عمیق میان نسلها را ما ایجاد کردهایم و حالا نباید توقع داشته باشیم که این شکاف با ملات اندرز و پند و خواهش پُر شود.
آنها که اهل تحلیل بودهاند، بارها به خشمفروخوردهی این نسل هشدار دادهاند.
به آتشفشانی که لبریز میشود.
حرفهای ما برای خودمان منطقیست، اما بچههایمان تره هم برایش خرد نمیکنند.
ما خوب تربیت شدیم؛ اما بهدرستی تربیت نکردیم.
ما خوب آموزش دیدیم؛ اما محتواهای آموزشی برای فرزندانمان مناسب نبود.
این نسل سمج هنوز هم فرصت تنزیه دارد.
هنوز هم میتوان ارزشهای حقیقی دین را به اندیشهی این نسل تزریق نمود.
هنوز هم میشود پوستهی دینداری را کنار زد و باطن الهی آن را نشانشان داد.
این نسل قبل از اینکه مشکل اقتصاد، سیاست، فرهنگ و هرچیز دیگری داشته باشد مشکل ندیدهشدن دارد.
ما این نسل را، شرایطش را، خواستههایش را و مهمتر از همه استعداد بیحدو حصرش را ندیدیم.
نسلی که برای خواستهاش عربدهکشی کند، یعنی مدارا و گفتوگو را نیاموخته است؛ یعنی ما به او نیاموختهایم.
خود را آینهای تصور کردیم و خواستیم که فرزندمان خودش را در ما ببیند؛ غافل از اینکه او، خودِ ما، نیست. او با ما تفاوت دارد.
این نسل قصدش بههم ریختن نظم نظام نیست اگرچه جسور است؛ او فقط میخواهد بهتر و بیشتر بداند. او فقط نیازمند شنیدهشدن است.
او را بشنویم. نه فریادش را
بلکه سکوتش را.
او را دریابیم نه به هنگام عربدهکشی و نه با باتوم.
او را در میان خانواده، در متن اجتماع، در دانشگاه، در حوزه، در محل کار،
او را در کف خیابان دریابیم.
🖋زهرا ابراهیمی
#ایران
#لبیک_یا_خامنه_ای
https://eitaa.com/roznevesht
◦•●◉✿ ࡅ߳ܠܝ̇ߺܭَܝߊܝ̇ߺܘ ✿◉●•◦
⭕️ آنها فقط از فهم توست که میترسند؛
پس برای فهمیدن سه کار کن:
🔸اول بخوان،
🔹دوم بخوان،
🔸سوم بخوان.
هنگامی که مردم از کتاب خواندن باز میمانند، از فکر کردن باز میمانند.
#تلنگر
#لبیک_یا_خامنه_ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آےدشمناے قسم خورده:
حاج قاســـــم اینو یادمون داد..
همونکه عـــشق ما بوده و هست و هنوزم
از اسمش وحشت دارید
ما سربازاے همین حاجے هستیم..🇮🇷
#امام_زمان
#لبیک_یا_امام_خامنه_ای
#ایران_قوی
#حاج_قاسم
#جمهوری_اسلامی_ایران
#ما_ملت_امام_حسینیم
#سخن_بزرگان🌿
[درهرشبانہروزلااقلیکسجده
طولانےداشتہباشید...
👈بہ #تربتامامحسینع زیادسجده
کردناخلاقرا عوضمیڪند♥️✨...]
🎤•حاجاسماعیلدولابے