⭕️ معاشرت اهل خانه
🔹از حدیث کسا ، ادبِ صحبت کردن با فرزندان و شوهر و همسر را بیاموزید.
وقتی می خواهید از منزل خارج شوید ، اهل خانه را خشنود کنید و بیرون بیایید. وقتی هم خواستید وارد خانه شوید، بیرون استغفار کنید و صلوات بفرستید، هر ناراحتی که دارید بیرون بگذارید و با روی خوش داخل [خانه] شوید.
اهل خانه هم با روی خوش به استقبال شما بیایند. کمال زن و مرد در این است.
🎙مرحوم حاج اسماعیل دولابی (ره)
برگرفته از کانال حجت الاسلام فرحزاد
https://eitaa.com/solok114
🔻مردم رفتند دنیا را بگیرند ، دنیا آنها را گرفت.امیرالمومنین ع که از دنیا کمتر نیست.
🔻موالیان ما دست ما را گرفتند تا از بازار دنیا عبور دهند و به آخرت و دیدار خدا برسانند ولی ما سرگرم متاع دنیا شدیم و دست مان را از دست شان بیرون کشیدیم ، لذا در بازار دنیا گم شدیم و محجوب در پرده غیبت گشتیم.هر چه در نظر اهل دنیا غایب است ، در نظر مومنین حاضر است.
🔻توجّهت به هر چه باشد قیمت تو همان است.حواسِ تو به هر که رفت ، تو همانی...
📚مصباح الهدي ، سخنانِ حاج میرزا اسماعیل خانِ دولابی / تأليف حاج مهدي طيب
https://eitaa.com/solok114
📌 نصایح پیامبر اعظم محمد مصطفی
(صلی الله علیه و آله)
به ابوذر غفاری
ابوذر گفت: روزی در مسجد، خدمت رسول گرامی رسیدم.در مسجد، جز پیامبر اسلام و علی ـ علیهما و آلهما السلام ـ کسی دیگر نبود. خلوت مسجد را مغتنم شمردم و پیش رسول اللّه رفته، گفتم:«ای رسول خدا!پدر و مادرم فدایت. .. مرا وصیت و سفارشی کن، تا خداوند مرا به خاطر آن سود دهد.»
فرمود: چه خوب، ای ابوذر! تو از مایی.تو از خانواده مایی، و تو را سفارش می کنم که آن را خوب فراگیری، وصیت و توصیه ای که در بردارنده تمام راه ها و روش های خیر و خوبی است. اگر آن را بیاموزی و پاسدارش باشی به منزله دو بالی خواهد بود که تو را در پرواز مدد کند.
ای ابوذر!خدا را آنگونه عبادت کن که گویا او را می بینی.اگر تو او را نمی بینی، او تو را می بیند. بدان که سرآغاز عبادت و خداپرستی، «معرفت» و «شناخت» است. او قبل از هرچیز، «اوّل» است و چیزی پیش از او نبوده است.او یکتایی است که دوّمی ندارد.پاینده ای است که نهایت ندارد. آسمانها و زمین و آنچه در آنهاست، پدید آمده از قدرت اوست.او«آگاه» و «توانا» است.
پس از توحید، مرحله دوم «بندگی خدا»، ایمان آوردن به من است و اعتراف و اقرار به این که خداوند مرا به سوی تمامی بشریت، به عنوان «بشیر» و «نذیر» فرستاده است، تا این که خلایق را به فرمان خدا به سوی حق (که خداوند است)دعوت کنم.
پس از توحید و اعتراف به رسالت من، دوستی کردن با «اهل بیت من» است، این خانه و خانواده ای که به خواست خدا و اراده او نجس و پلیدی از آن رفته و به «طهارت» رسیده است .
قَدِمْتُ الرَّبَذَةَ، فَدَخَلْتُ عَلَی أَبِی ذَرٍّ جُنْدَبِ بْنِ جُنَادَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ، فَحَدَّثَنِی أَبُو ذَرٍّ قَالَ:
دَخَلْتُ ذَاتَ یَوْمٍ فِی صَدْرِ نَهَارِهِ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ ص فِی مَسْجِدِهِ، فَلَمْ أَرَ فِی الْمَسْجِدِ أَحَداً مِنَ النَّاسِ إِلَّا رَسُولَ اللَّهِ، وَ عَلِیٌّ إِلَی جَانِبِهِ جَالِسٌ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَةَ الْمَسْجِدِ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ، بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی أَوْصِنِی بِوَصِیَّةٍ یَنْفَعُنِی اللَّهُ بِهَا، فَقَالَ نَعَمْ وَ أَکْرِمْ بِکَ. یَا اباذر! إِنَّکَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ، وَ إِنِّی مُوصِیکَ بِوَصِیَّةٍ فَاحْفَظْهَا، فَإِنَّهَا جَامِعَةٌ لِطُرُقِ الْخَیْرِ وَ سُبُلِهِ، فَإِنَّکَ إِنْ حَفِظْتَهَا کَانَ لَکَ بِهَا کِفْلَانِ.
یَا اباذر! اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ، فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ أَوَّلَ عِبَادَةِ اللَّهِ الْمَعْرِفَةُ بِهِ، فَهُوَ الْأَوَّلُ قَبْلَ کُلِّ شَیْ ءٍ فَلَا شَیْ ءَ قَبْلَهُ، وَ الْفَرْدُ فَلَا ثَانِیَ لَهُ وَ الْبَاقِی لَا إِلَی غَایَةٍ، فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا فِیهِمَا وَ مَا بَیْنَهُمَا مِنْ شَیْ ءٍ، وَ هُوَ اللَّهُ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ، ثُمَّ الْإِیمَانُ بِی، وَ الْإِقْرَارُ بِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی أَرْسَلَنِی إِلَی کَافَّةِ النَّاسِ، بَشِیراً وَ نَذِیراً وَ داعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِیراً، ثُمَّ حُبُّ أَهْلِ بَیْتِیَ الَّذِینَ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ، وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِیراً.
📚 رضی الدین، حسن بن فضل طبرسی؛ مکارم الأخلاق؛ انتشارات شریف رضی، قم، چهارم، 1370 ش.
📚 ورام ابن ابی فراس؛ مجموعة ورام (تنبیه الخواطر)؛ مکتبه فقیه، قم، اول.
📚 علامه مجلسی، محمد باقر؛ جلد 74 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار؛ اسلامیه، تهران.
https://eitaa.com/solok114
انسان شناسی 043.mp3
12.08M
#انسان_شناسی ۴۳
#استاد_شجاعی
#استاد_دینانی
💥 بعد از خدا ؛
موجودی بزرگتر و مهمتر از انسان نداریم!
اما؛
منظور از انسان، این خانم، یا این آقا، نیست!
▫️پس انسان چیست؟
▪️انسان چه شکلی است؟
▫️انسان چه بخشها و قوایی دارد؟
https://eitaa.com/solok114
.
#کلام_مولا_أمير_المؤمنين صلوات الله علیه
وَ قَالَ ( عليه السلام ) :
لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا الْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعجَبُ مَا فِيهِ ، وَ ذَلِكَ الْقَلْبُ ، وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا ،
فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ ،
وَ إِنْ هَاجَ بِهِ الطَّمَعُ أَهْلَكَهُ الْحِرْصُ ،
وَ إِنْ مَلَكَهُ الْيَأْسُ قَتَلَهُ الْأَسَفُ ،
وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ الْغَضَبُ اشْتَدَّ بِهِ الْغَيْظُ ،
وَ إِنْ أَسْعَدَهُ الرِّضَي نَسِيَ التَّحَفُّظَ ،
وَ إِنْ غَالَهُ الْخَوْفُ شَغَلَهُ الْحَذَرُ ،
وَ إِنِ اتَّسَعَ لَهُ الْأَمْرُ اسْتَلَبَتْهُ الْغِرَّةُ ،
وَ إِنْ أَفَادَ مَالًا أَطْغَاهُ الْغِنَي ،
وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ الْجَزَعُ ،
وَ إِنْ عَضَّتْهُ الْفَاقَةُ شَغَلَهُ الْبَلَاءُ ،
وَ إِنْ جَهَدَهُ الْجُوعُ قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ ،
وَ إِنْ أَفْرَطَ بِهِ الشِّبَعُ كَظَّتْهُ الْبِطْنَةُ ،
فَكُلُّ تَقْصِيرٍ بِهِ مُضِرٌّ ، وَ كُلُّ إِفْرَاطٍ لَهُ مُفْسِدٌ .
ترجمه
و درود خدا بر آن حضرت که فرمود:
به رگ های درونی انسان پاره گوشتی آويخته كه شگرف ترين اعضا درونی اوست ، و آن قلب است ، چيزهايی از حكمت ، و چيزهايی متفاوت با آن ، در او وجود دارد .
پس اگر در دل اميدی پديد آيد ، طمع آن را خوار گرداند ،
و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد ،
و اگر نوميدی بر آن چيره شود ، تاسف خوردن آن را از پای در آورد ،
اگر خشمناك شود كينه توزی آن فزونی يابد و آرام نگيرد ،
اگر به خشنودی دست يابد ، خويشتن داری را از ياد برد ،
و اگر ترس آن فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد .
اگر به گشايشی برسد ، دچار غفلت زدگی شود ،
اگر مالی به دست آورد ، بی نيازی آن را به سركشی كشاند ،
اگر مصيبت ناگواری به آن رسد ، بی صبری رسوايش كند ،
اگر به تهيدستی مبتلا گردد ، بلاها او را مشغول سازد ،
اگر گرسنگی بی تابش كند ، ناتوانی آن را از پای درآورد ،
و اگر زيادی سير شود ، سيری آن را زياد رساند ، پس هرگونه كند روی برای آن زيانبار ، و هر گونه تند روی برای آن فساد آفرين است.
📚 نهج البلاغة ، حکمت 108
https://eitaa.com/solok114
✅العبد محمدتقی بهجت:
🔹ائمه ما هم در معارف و علوم عقلیه، و هم در امور شرعیه و تکلیفیه، مرجعند...
🔸این دو که سهل است، ائمه، غیر اینها را هم دارند:
☘️ توسلات، تحصنات، تحفظات؛
🌸 از اینها راه مناجات با خدا، راه عبودیت خدا و اعمال را [میتوانیم یاد بگیریم]،
🔹بلکه میتوانیم به تبعیت اینها، اوقات ما در طاعت خدا، [چنان] مستغرق بشود [که] هرچه بکنیم از طاعت خارج نشویم.
📚 بهسوی محبوب، ص١١٨
https://eitaa.com/solok114
قال امیرالمومنین (علیه السلام):
بِالرِّفْقِ تَدُومُ الصُّحْبَةُ
با نرمخویی، رفاقت پایدار میماند.
تصنیف غرر / حدیث ۴۹۸۲
https://eitaa.com/solok114
▪️ یادی کنیم از عارف کامل مرحوم آیتالله حاج سید علی قاضی.
📸معرفی اجمالی عارف کامل آیت الله حاج سید علی قاضی