▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت چهاردهم
🔹انسان هر کاری می کند «خوب و بد» مطرح است؛
حتّی آنجایی که تابع نفس امّاره می شود، او دارد تصمیم می گیرد [و] می گوید این کار خوب است، انجام می دهد.
خوب و بد [را] تشخیص می دهد.
❓پس عقل عملی کارش چیست؟
تشخیص خوب و بد.
❓در حیوان چیست؟
فقط قوّۀ محرّکه هست⬅️ و قوّۀ محرّکه باعث شهوت و غضب بود؛
❌اصلاً کاری به اینکه بررسی بکند ندارد.
این بررسی برای انسان است.
انسان که می آید این کارها را می کند، آن را که تشخیص داد، می گوید:
خوب، جمیل، زیبا؛
و آن را هم که کار بد است می گوید:
بد، زشت، قبیح.
❓خیرِ عقل عملی چیست؟
آن کار زیباست؛
آن کار خیر است؛
آن کار خوب است؛
❓یعنی چی؟
یعنی عمل صالح؛
❌نه کار بد، نه کار قبیح؛
خیرش در این است که کار خوب را انجام دهد؛
عقل از کار بد رنج می برد.
عقل عملی می گوید:
▫️من خوب و بد تشخیص می دهم،
▫️باید و نباید دارم،
⬅️تکلیف برایش معنا پیدا می کند
⬅️عذاب و عِقاب معنا دارد،
ما لفظ زیبا را
▫️گاهی در فضای زیباشناختی به کار می بریم،
▫️گاهی در فضای اخلاقی و ارزشی به کار می بریم.
✅الان بحث ما زیبایِ ارزشی-اخلاقی است. یعنی خوب و بدِ عمل، نه خوب و بد یک منظره یا یک نقّاشی.
اگر آنجا صحبت می کنیم، باید بگوییم خوب و زیبای زیباشناختی است،
❓اینجا چیست؟
ارزش شناختی.
زیباییِ به لحاظِ عمل، به لحاظِ فعل.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
جایگاه امیرالمومنین.mp3
7.57M
🔰 جایگاه امیرالمومنین علیه السلام
✨ آیات و روایات بسیاری در مورد امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است. به عنوان مثال سوره مائده، سوره امیرالمومنین علیه السلام است.
🌴پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم: «أنا مدینة العلم و علیٌّ بابها». باب علم حقیقی به رسول الله، امیرالمومنین علیه السلام است.
🔸 مقام نهایی سلوکی جز با امیرالمومنین علیه السلام داده نمیشود.
🔹موعظه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به ابن عباس: «علیک بمودّة علیٍّ»
🔸انبیا اگر محبت علی را نداشتند، کارهایشان پذیرفته نمیشد.
🔹 معرفت به حضرت امیر علیه السلام، حال محو را در انسان ایجاد میکند. حال محو، انسان را غلام و بنده او میکند. غلام هر قومی از اوست و مثل سلمان، منا اهل بیت میشود.
┄┅┅═❅❅❅═┅┅┄
🏷 بیانات حضرت استاد در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#میلاد_امام_علی علیه السلام
#ماه_رجب
#استاد_یزدان_پناه
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بازنشر | ابنالوقت
🌷به مناسبت ماه رجب
▫️آیتالله یزدانپناه:
یک بازاری را دیدهاید که چگونه تا یک سود نابی میآید، آن را میقاپد؟ یعنی ابنالوقت در معامله است.
ما هم باید در حالات روحی و معنوی ابنالوقت باشیم.
#ابن_الوقت
#استاد_یزدان_پناه
#ماه_رجب
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
باسمه تعالی
▫️آغاز ثبتنام طرح آستان جانان
ویژه دانشجویان (برادران و خواهران)
▫️تحت اشراف استاد معظم آیتالله سید یدالله یزدانپناه
▫️ثبتنام گام اول(نسیم صبا)
از دوره تمهیدی مدرسه معرفتی-معنوی
🏷 به صورت حضوری در تهران
⏱مهلت ثبت نام:
تا ۱۴۰۳/۱۱/۰۵
📖 دفترچه راهنما :
جهت مشاهده کلیک کنید
👈 ثبت نام :
جهت ثبتنام کلیک کنید
🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر
برادران به آیدی زیر در پیام رسان بله و ایتا پیام دهید:
@aligh03
خواهران به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام دهید:
@Hekmat_Okhtorreza
🕌 مدرسه معرفتی - معنوی استاد یزدان پناه
@madresemarefatisolooki
🔰 فلسفه حجاب
▪️قسمت سوم: شرح آیه ۳۱ سوره نور
✨ آیه ۳۱
« وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ.... لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ...»
✨ ترجمه آیه
و به زنان با ايمان بگو: «ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعاً از آن پيداست... تا آنچه از زينتشان نهفته مىدارند معلوم گردد...»
🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴
#فلسفه_حجاب
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰شرح آیه
🌿 تفسیر «لایبدین... لیعلم ما یخفین»
🔴 دستور به حجاب
ابتدای آیه میفرماید « لایبدین: آشکار نکنید»، انتهای آیه میفرماید « لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ: پنهان کنید» 👈
👌بحث ابداء و اختفاء است؛
👌 آشکار نکردن و پنهان کردن است؛
👌یعنی باید پنهان بماند؛
👌یعنی این محدوده را نامحرم نبیند؛
⬅️ این تعبیر یعنی یک نوع پوشش.
همین که میگوید آشکار نکنند؛
↩️یعنی این زینت باید مستور بماند؛
↩️یعنی نامحرم نبیند؛
⬅️ این یعنی یک نوع پوشش.
✔️ این مرزی است که قرار داده شده.
🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴
#فلسفه_حجاب
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت پانزدهم
🔹این عقلی که به عنوان عقل عملی می گوییم چگونه عمل می کند؟
جناب بوعلی می گوید این عقل عملی گاهی می آید از حکمت عملی استفاده می کند،
❓حکمت عملی چه بود؟
جزءِ عقل نظری [بود]،
قواعد کلی. گاهی از او استفاده می کند.
آن، معمولاً همه اش قواعد حق است.
❓قواعد حق یعنی چه؟
یعنی دیگر انسانی و دونِ انسانی ندارد [و] همه باید انجام بدهند.
✅آنچه به نجابت، کرامت، شرافت مرتبط می شود، این ها مالِ حکمت عملی است.
می گوید
▫️شرافت ام به من اجازه نمی دهد،
▫️کرامت ام به من اجازه نمی دهد.
⬅️حکمت عملی یعنی آن قواعد کلّیِ در باب عمل که خلافِ نجابت است،
☑️کسی به تو خیری برساند ولی تو بخواهی پاسخ بد بدهی.
این قاعدۀ کلی را داریم به هر کسی [می گوییم].
❓چرا داریم این قواعد کلی را می دهیم؟
قواعد کلی مال حکمت عملی است.
❌مال عقل عملی نیست؛
مال عقل نظری.
ذات انسان به لحاظ روح خداوندی، کریم است، شریف است، نجیب است.
❗️این خیلی مهّم است!
⬅️هر چه با کرامت می سازد، خیر است؛ ⬅️هرچه با کرامت و نجابت و شرافت نمی سازد، شرّ است.
یعنی در ذاتِ انسان خوابیده است و آن جنود عقل و جهل، آن هفتاد و پنج سپاه، زیر سر همین بحث است.
آنجا که می گوید، تواضع جزء جنود عقل است،
رأفت جزء جنود عقل است، به این خاطر است⬅️ یعنی نجابت، شرافت، کرامت؛ این هایی که مالِ انسان است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت شانزدهم
🔹عقل عملی همیشه از حکمت عملی استفاده نمی کند.
گاهی از یک عُرف، از یک فضای عرفی، از یک فرهنگ ویژه استفاده می کند.
✅در آن فضا تنفس می کند، طبق همان، خوب و بد هم دارد.
یعنی عقل عملی
⬅️گاهی به حسب عقل نظری اش کار میکند
⬅️و گاهی به حسب فضای عرفی هم کار میکند.
⬅️گاهی حتّی به لحاظ قوای دیگر عمل میکند
☑️مثلاً بعضی مواقع عقل عملی میگوید که خوب است با تشویق کار کنیم.
یعنی همین قدر که نفس تشویق که میشود⬅️ تشویق، باعث میشود من این کار را بکنم.
✅میگویم خوب است، چون تشویق میکنند، چون مرا مدح می کنند خوب است.
❓این "خوب است" هایی که میگوید به حسب چیست؟
به حسب قوۀ واهمه اش هست.
عقل عملی، سر صحنه که هست [و] کار می رسد.
▫️گاهی از عقل نظری استفاده میکند مثل شرافت و نجابت و کرامت
▫️و گاهی از اینجا استفاده میکند. انواع کارها را انجام میدهد.
⬅️لذا از امور عقلی عقل نظری، گاهی امرِ کرامت است و گاهی مثل همین مدح و تشکر و اینها هم هست⬅️ یعنی همۀ این ها را جزء کار قرار میدهد.
از خیراتِ عقلی مربوط به عقل عملی⬅️ رسیدن به شکر و سپاس و ستایش و ثنای فراوان و کرامت و بزرگواری است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت هفدهم
🔹ما گاهی می گوییم:
«الان، همه اینجوری هستند، اگر نکنم مرا مذمّت می کنند.»
❓این منطقش چیست؟ حیوان که هیچ موقع نمی گوید همه دارند برای من کف می زنند، این کار را بکنم! این کار را چه کسی می کند؟
✅ عقلِ عملی در سر صحنه نه آن عقلِ نظری و حکمت.
خب، همه بگویند بد است، مگر همه بگویند بد است بد می شود؟!
☑️همه بگویند الان که همه دیگر بی حجاب شده اند، تو چرا اینجوری حجاب داری؟!
❓بعد عقل عملی چه می گوید؟
می گوید، پس باید من مثل دیگران باشم. حجاب کامل لازم نیست، چون همه اینجوری هستند.
✅ فرهنگ از این جهت خیلی چیره و غالب است؛
⬅️تا یک چیزی فرهنگ می شود، یک جریانی شد، اصلاً بعضی ها [می گویند] من نمی توانم [مدل دیگری] زندگی کنم؛ خیلی سخت است؛ یک جور دیگر به من نگاه می کنند!
بوعلی میگوید، عقل عملی سر صحنه
◀️گاهی به خاطر این تشکر
◀️گاهی به خاطر یک ستایش
◀️گاهی به خاطر اینکه می گوید همه اینجوری هستند، من اگر اینجوری نباشم، ایراد می گیرند، حرف می زنند
[اینگونه می گوید.]
☑️بوعلی گاهی مثال می زند:
گاهی پوشش آدم مثل دیگران می شود، به خاطر اینکه می بیند، جامعه می گوید، تو چرا اینجوری هستی!
⬅️در اینها عقل عملی دارد نتیجه می گیرد.
❓از چه کسی مدد گرفت؟
از واهمه.
▫️برخی از این ها که خیر است⬅️ به لحاظ فرهنگ، عرف و جامعه است،
▫️برخی از اینها که خیر است⬅️ به خاطر این است که خیر مطلق است؛ یعنی اصلاً مالِ انسان است؛ انسان باید این گونه زندگی کند.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
57.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕊 رجب، بهانهای برای مناسبت پیدا کردن
#ماه_رجب
تجلی ذاتی.mp3
6.34M
🌀 بخشی از بیانات #استاد_یزدان_پناه پیرامون: «فهم درست از تجلی ذاتی»
✔️ جلسه ۴۲۰ درس عرفان در وادی عمل (شنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۳)
🔹 توحید ذاتی یعنی چه؟
🔸آیا منظور از تجلی ذاتی، رسیدن به کُنه ذات خداوند است؟
🔹عارف در تجلی ذاتی به کجا می رسد؟
🔸اوج تجلی ذاتی کجاست؟
🔹اصل انسان برای توحید ذاتی خلق شده است
🔸مراحل نهایی و اوج تجلی ذاتی فقط برای پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم السلام) است و دیگران لمحه ای از آن را دارند نه همه آن را
🔹آیت الله قاضی به تجلی ذاتی رسید ولی نه به آن اوج و سعه ای که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) داشتند
#توحید_ذاتی
#تجلی_ذاتی
#فنای_ذاتی
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
بزرگ ترین جفا به انسان_استاد یزدان پناه.mp3
4.82M
🌀 اگر تن به حجاب ندهیم، بزرگ ترین جفا را به انسان کرده ایم...
#استاد_یزدان_پناه
🔸 اسلام طرفدار حضور انسانی زن در اجتماع نه حضور جنسیتی
🔹 تزلزل خانواده، طلاق، افسردگی و خودکشی زنان؛ از معضلات عدم رعایت حجاب
🔸 بحران و تزلزل خانواده در غرب برای چه؟
🔹 خانه و خانواده، برگ برندۀ سنت ایرانی_اسلامی
🔸 نظر حاکمیت دینی درباره حجاب، موجب آبادی دنیا و معنویت و ابد مردم
🔹 اگر کسی به حجاب اسلامی، تن ندهد راه رسیدن به کمالات انسانی را بسته است
#حجاب
#استاد_یزدان_پناه
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal