eitaa logo
سلوک و عرفان در عمل (حضرت آیت الله یزدانپناه)
3.2هزار دنبال‌کننده
91 عکس
38 ویدیو
8 فایل
کانال کلاسهای درس حضرت آیت الله یزدانپناه با عنوان سلوک و عرفان در وادی عمل در شهرستان آمل ارتباط با مدیرکانال : @seyyedahmadian آدرس کانال تلگرام: https://t.me/kelaseostadyazdanpanah آدرس صفحه اینستاگرام:
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت چهاردهم 🔹انسان هر کاری می کند «خوب و بد» مطرح است؛ حتّی آنجایی که تابع نفس امّاره می شود، او دارد تصمیم می گیرد [و] می گوید این کار خوب است، انجام می دهد. خوب و بد [را] تشخیص می دهد. ❓پس عقل عملی کارش چیست؟ تشخیص خوب و بد. ❓در حیوان چیست؟ فقط قوّۀ محرّکه هست⬅️ و قوّۀ محرّکه باعث شهوت و غضب بود؛ ❌اصلاً کاری به اینکه بررسی بکند ندارد. این بررسی برای انسان است. انسان که می آید این کارها را می کند، آن را که تشخیص داد، می گوید: خوب، جمیل، زیبا؛ و آن را هم که کار بد است می گوید: بد، زشت، قبیح. ❓خیرِ عقل عملی چیست؟ آن کار زیباست؛ آن کار خیر است؛ آن کار خوب است؛ ❓یعنی چی؟ یعنی عمل صالح؛ ❌نه کار بد، نه کار قبیح؛ خیرش در این است که کار خوب را انجام دهد؛ عقل از کار بد رنج می برد. عقل عملی می گوید: ▫️من خوب و بد تشخیص می دهم، ▫️باید و نباید دارم، ⬅️تکلیف برایش معنا پیدا می کند ⬅️عذاب و عِقاب معنا دارد، ما لفظ زیبا را ▫️گاهی در فضای زیباشناختی به کار می بریم، ▫️گاهی در فضای اخلاقی و ارزشی به کار می بریم. ✅الان بحث ما زیبایِ ارزشی-اخلاقی است. یعنی خوب و بدِ عمل، نه خوب و بد یک منظره یا یک نقّاشی. اگر آنجا صحبت می کنیم، باید بگوییم خوب و زیبای زیباشناختی است، ❓اینجا چیست؟ ارزش شناختی. زیباییِ به لحاظِ عمل، به لحاظِ فعل. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
جایگاه امیرالمومنین.mp3
7.57M
🔰 جایگاه امیرالمومنین علیه السلام ✨ آیات و روایات بسیاری در مورد امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است. به عنوان مثال سوره مائده، سوره امیرالمومنین علیه السلام است. 🌴پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم: «أنا مدینة العلم و علیٌّ بابها». باب علم حقیقی به رسول الله، امیرالمومنین علیه السلام است. 🔸 مقام نهایی سلوکی جز با امیرالمومنین علیه السلام داده نمی‌شود. 🔹موعظه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به ابن عباس: «علیک بمودّة علیٍّ» 🔸انبیا اگر محبت علی را نداشتند، کارهایشان پذیرفته نمی‌شد. 🔹 معرفت به حضرت امیر علیه السلام، حال محو را در انسان ایجاد می‌کند. حال محو، انسان را غلام و بنده او می‌کند. غلام هر قومی از اوست و مثل سلمان، منا اهل بیت می‌شود. ┄┅┅═❅❅❅═┅┅┄ 🏷 بیانات حضرت استاد در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام علیه السلام https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بازنشر | ابن‌الوقت 🌷به مناسبت ماه رجب ▫️آیت‌الله یزدان‌پناه: یک بازاری را دیده‌اید که چگونه تا یک سود نابی می‌آید، آن را می‌قاپد؟ یعنی ابن‌الوقت در معامله است. ما هم باید در حالات روحی و معنوی ابن‌الوقت باشیم. https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
باسمه تعالی ▫️آغاز ثبت‌نام طرح آستان جانان ویژه دانشجویان (برادران و خواهران) ▫️تحت اشراف استاد معظم آیت‌الله سید یدالله یزدان‌پناه ▫️ثبت‌نام گام اول(نسیم صبا) از دوره تمهیدی مدرسه معرفتی-معنوی 🏷 به صورت حضوری در تهران ⏱مهلت ثبت نام: تا ۱۴۰۳/۱۱/۰۵ 📖 دفترچه راهنما : جهت مشاهده کلیک کنید 👈 ثبت نام : جهت ثبت‌نام کلیک کنید 🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر برادران به آیدی زیر در پیام رسان بله و ایتا پیام دهید: @aligh03 خواهران به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام دهید: @Hekmat_Okhtorreza 🕌 مدرسه معرفتی - معنوی استاد یزدان پناه @madresemarefatisolooki
🔰 فلسفه حجاب ▪️قسمت سوم: شرح آیه ۳۱ سوره نور ✨ آیه ۳۱ « وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ.... لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ...» ✨ ترجمه آیه و به زنان با ايمان بگو: «ديدگان خود را [از هر نامحرمى‌] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعاً از آن پيداست... تا آنچه از زينتشان نهفته مى‌دارند معلوم گردد...» 🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰شرح آیه 🌿 تفسیر «لایبدین... لیعلم ما یخفین» 🔴 دستور به حجاب ابتدای آیه می‌فرماید « لایبدین: آشکار نکنید»، انتهای آیه می‌فرماید « لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ: پنهان کنید» 👈 👌بحث ابداء و اختفاء است؛ 👌 آشکار نکردن و پنهان کردن است؛ 👌یعنی باید پنهان بماند؛ 👌یعنی این محدوده را نامحرم نبیند؛ ⬅️ این تعبیر یعنی یک نوع پوشش. همین که می‌گوید آشکار نکنند؛ ↩️یعنی این زینت باید مستور بماند؛ ↩️یعنی نامحرم نبیند؛ ⬅️ این یعنی یک نوع پوشش. ✔️ این مرزی است که قرار داده شده. 🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت پانزدهم 🔹این عقلی که به عنوان عقل عملی می گوییم چگونه عمل می کند؟ جناب بوعلی می گوید این عقل عملی گاهی می آید از حکمت عملی استفاده می کند، ❓حکمت عملی چه بود؟ جزءِ عقل نظری [بود]، قواعد کلی. گاهی از او استفاده می کند. آن، معمولاً همه اش قواعد حق است. ❓قواعد حق یعنی چه؟ یعنی دیگر انسانی و دونِ انسانی ندارد [و] همه باید انجام بدهند. ✅آنچه به نجابت، کرامت، شرافت مرتبط می شود، این ها مالِ حکمت عملی است. می گوید ▫️شرافت ام به من اجازه نمی دهد، ▫️کرامت ام به من اجازه نمی دهد. ⬅️حکمت عملی یعنی آن قواعد کلّیِ در باب عمل که خلافِ نجابت است، ☑️کسی به تو خیری برساند ولی تو بخواهی پاسخ بد بدهی. این قاعدۀ کلی را داریم به هر کسی [می گوییم]. ❓چرا داریم این قواعد کلی را می دهیم؟ قواعد کلی مال حکمت عملی است. ❌مال عقل عملی نیست؛ مال عقل نظری. ذات انسان به لحاظ روح خداوندی، کریم است، شریف است، نجیب است. ❗️این خیلی مهّم است! ⬅️هر چه با کرامت می سازد، خیر است؛ ⬅️هرچه با کرامت و نجابت و شرافت نمی سازد، شرّ است. یعنی در ذاتِ انسان خوابیده است و آن جنود عقل و جهل، آن هفتاد و پنج سپاه، زیر سر همین بحث است. آنجا که می گوید، تواضع جزء جنود عقل است، رأفت جزء جنود عقل است، به این خاطر است⬅️ یعنی نجابت، شرافت، کرامت؛ این هایی که مالِ انسان است. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت شانزدهم 🔹عقل عملی همیشه از حکمت عملی استفاده نمی کند. گاهی از یک عُرف، از یک فضای عرفی، از یک فرهنگ ویژه استفاده می کند. ✅در آن فضا تنفس می کند، طبق همان، خوب و بد هم دارد. یعنی عقل عملی ⬅️گاهی به حسب عقل نظری اش کار می‌کند ⬅️و گاهی به حسب فضای عرفی هم کار می‌کند. ⬅️گاهی حتّی به لحاظ قوای دیگر عمل می‌کند ☑️مثلاً بعضی مواقع عقل عملی می‌گوید که خوب است با تشویق کار کنیم. یعنی همین قدر که نفس تشویق که می‌شود⬅️ تشویق، باعث می‌شود من این کار را بکنم. ✅می‌گویم خوب است، چون تشویق می‌کنند، چون مرا مدح می کنند خوب است. ❓این "خوب است" هایی که می‌گوید به حسب چیست؟ به حسب قوۀ واهمه اش هست. عقل عملی، سر صحنه که هست [و] کار می رسد. ▫️گاهی از عقل نظری استفاده می‌کند مثل شرافت و نجابت و کرامت ▫️و گاهی از اینجا استفاده می‌کند. انواع کارها را انجام می‌دهد. ⬅️لذا از امور عقلی عقل نظری، گاهی امرِ کرامت است و گاهی مثل همین مدح و تشکر و اینها هم هست⬅️ یعنی همۀ این ها را جزء کار قرار می‌دهد. از خیراتِ عقلی مربوط به عقل عملی⬅️ رسیدن به شکر و سپاس و ستایش و ثنای فراوان و کرامت و بزرگواری است. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت هفدهم 🔹ما گاهی می گوییم: «الان، همه اینجوری هستند، اگر نکنم مرا مذمّت می کنند.» ❓این منطقش چیست؟ حیوان که هیچ موقع نمی گوید همه دارند برای من کف می زنند، این کار را بکنم! این کار را چه کسی می کند؟ ✅ عقلِ عملی در سر صحنه نه آن عقلِ نظری و حکمت. خب، همه بگویند بد است، مگر همه بگویند بد است بد می شود؟! ☑️همه بگویند الان که همه دیگر بی حجاب شده اند، تو چرا اینجوری حجاب داری؟! ❓بعد عقل عملی چه می گوید؟ می گوید، پس باید من مثل دیگران باشم. حجاب کامل لازم نیست، چون همه اینجوری هستند. ✅ فرهنگ از این جهت خیلی چیره و غالب است؛ ⬅️تا یک چیزی فرهنگ می شود، یک جریانی شد، اصلاً بعضی ها [می گویند] من نمی توانم [مدل دیگری] زندگی کنم؛ خیلی سخت است؛ یک جور دیگر به من نگاه می کنند! بوعلی میگوید، عقل عملی سر صحنه ◀️گاهی به خاطر این تشکر ◀️گاهی به خاطر یک ستایش ◀️گاهی به خاطر اینکه می گوید همه اینجوری هستند، من اگر اینجوری نباشم، ایراد می گیرند، حرف می زنند [اینگونه می گوید.] ☑️بوعلی گاهی مثال می زند: گاهی پوشش آدم مثل دیگران می شود، به خاطر اینکه می بیند، جامعه می گوید، تو چرا اینجوری هستی! ⬅️در اینها عقل عملی دارد نتیجه می گیرد. ❓از چه کسی مدد گرفت؟ از واهمه. ▫️برخی از این ها که خیر است⬅️ به لحاظ فرهنگ، عرف و جامعه است، ▫️برخی از اینها که خیر است⬅️ به خاطر این است که خیر مطلق است؛ یعنی اصلاً مالِ انسان است؛ انسان باید این گونه زندگی کند. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
تجلی ذاتی.mp3
6.34M
🌀 بخشی از بیانات پیرامون: «فهم درست از تجلی ذاتی» ✔️ جلسه ۴۲۰ درس عرفان در وادی عمل (شنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۳) 🔹 توحید ذاتی یعنی چه؟ 🔸آیا منظور از تجلی ذاتی، رسیدن به کُنه ذات خداوند است؟ 🔹عارف در تجلی ذاتی به کجا می رسد؟ 🔸اوج تجلی ذاتی کجاست؟ 🔹اصل انسان برای توحید ذاتی خلق شده است 🔸مراحل نهایی و اوج تجلی ذاتی فقط برای پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم السلام) است و دیگران لمحه ای از آن را دارند نه همه آن را 🔹آیت الله قاضی به تجلی ذاتی رسید ولی نه به آن اوج و سعه ای که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) داشتند https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
بزرگ ترین جفا به انسان_استاد یزدان پناه.mp3
4.82M
🌀 اگر تن به حجاب ندهیم، بزرگ ترین جفا را به انسان کرده ایم... 🔸 اسلام طرفدار حضور انسانی زن در اجتماع نه حضور جنسیتی 🔹 تزلزل خانواده، طلاق، افسردگی و خودکشی زنان؛ از معضلات عدم رعایت حجاب 🔸 بحران و تزلزل خانواده در غرب برای چه؟ 🔹 خانه و خانواده، برگ برندۀ سنت ایرانی_اسلامی 🔸 نظر حاکمیت دینی درباره حجاب، موجب آبادی دنیا و معنویت و ابد مردم 🔹 اگر کسی به حجاب اسلامی، تن ندهد راه رسیدن به کمالات انسانی را بسته است https://eitaa.com/solookvaerfandaramal