پیشتر گفته ام و اکنون نیز می گویم کارت های تاروت توسط انجمن های مخفی اروپایی نظیر دیر صهیون و ... طراحی شده است و استفاده از آن را برای مسلمانان سم می دانم.
این کارت ها توسط دیر صهیونی ها بسیار هوشمندانه طراحی شده است و اکنون نیز سالکین طریقت های قبالای هرمسی و قبالای مسیحی و قبالای مدرن بر روی این کارت ها مراقبه روزانه انجام می دهند. در واقع اینان به کارت های تاروت انرژی می دهند. با این عمل این سالکین انرژی و صورت کارت های تاروت در عالم مثال تقویت می شود و هنگامی که یک فرد مدیوم یا واسطه (اعم از مسلمان یا مسیحی و ...) تاروت می گیرد به آن بخش از خزانه عالم مثال متصل می شود که از نیروی فکر و ذهن و روح سالکین قبالای مدرن و انجمن های مخفی ای نظیر دیر صهیون درست شده است. اگر این فرد مدیوم (واسطه) یک مسلمان مومن باشد دیر یا زود دچار اختلال انرژی و معنوی خواهد شد. یعنی در نمازش کاهل و در شریعت خواهد لنگید.
بنده بالشخصه دیده ام که تاروت گاه به بعضی افراد بسیار خوب جواب می دهد و افرادی مدیوم (واسطه) با آن هم از گذشته و هم از آینده بعضا مطالب صحیحی را می گویند اما باید با خود بیندیشیم که منبع این پیش بینی ها و سخنان چیست؟ حق است یا باطل ؟ نورانی است یا ظلمانی؟ الهی است یا شیطانی ؟
فکر می کنم اگر تاریخ کارت های تاروت و نمادپردازی آن را بشناسیم پاسخ به این سولات اصلا مشکل نیست😊
@soltannasir
امضای ۴۹۱۷۶ نفر برای ممنوعیت واکسن اجباری در فارس من
دوستان همت کنند به پنجاه هزار برسانند تا در صحن علنی مجلس پیگیری شود.
خواهان منع واکسیناسیون اجباری و یا هر الزامی برای ارائه خدمات عمومی با شرط واکسیناسیون هستیم
https://www.farsnews.ir/my/c/64957
@soltannasir
سلطان نصیر
امضای ۴۹۱۷۶ نفر برای ممنوعیت واکسن اجباری در فارس من دوستان همت کنند به پنجاه هزار برسانند تا در صح
پنجاه هزار تکمیل شد.
ان شاالله این طرح در صحن علنی مجلس پیگیری شود. و هر فردی خود اختیار داشته باشد در مورد واکسن زدن تصمیم بگیرد و بدلیل عدم واکسیناسیون از خدمات دولتی و عمومی مثل پا گذاشتن به بانک و ادارات دولتی و حتی سطح شهر محروم نشود.
دوستداران واکسن هم ان شاالله آنقدر واکسن از هر نوعش برایشان فراهم شود که هر شش ماه به مدت چند سال بتوانند با فراغ بال این واکسن ها را تزریق کنند.
@soltannasir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اظهارات شنیده نشده فهیم دشتی سخنگوی احمد مسعود، از سران مقاومت پنجشیر درباره تجزیه ایران و تشکیل کشور کردستان و تقسیم کشور وجود نداشته کردستان در گذشته!
🔸قابل توجه ایران دوستانی که از جبهه مقاومت پنجشیر حمایت می کنند و آنان را ایراندوست تلقی می نمایند.
پ ن: پیشتر گفته ام که دولت غربگرای سابق افغانستان و یا جبهه پنجشیر را به طالبان دیوبندی ترجیح می دهم. زیرا خطر کمتری را از جانب آنان متوجه ایران می دانم. اما این دلیل نمی شود که از احمد مسعود یک قهرمان بسازیم و جایگاهی را که لیاقتش را ندارد به وی ببخشیم.
پ ن ۲: به مبارزه طالبان با حضور آمریکایی ها و غربی ها در کشورهای اسلامی توجه نکنید آنها برساخته همان آمریکا و انگلیس می باشند.
@soltannasir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک فعال پانترک جمهوری باکو، در تلویزیون این کشور صریحا از تجزیه ایران صحبت می کند و می گوید حداکثر تا سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ پرچم کشور جعلی آذربایجان جنوبی در سازمان ملل برافراشته خواهد شد و ترکیه ماسونی اردوغانی ایران را اشغال خواهد کرد.
پ ن: ما هم به این فعال پانترک می گوییم شتر در خواب بیند پنبه دانه . ضمن اینکه ان شاالله تا پیش از سال ۲۰۳۰ تمام سرزمین های جدا شده از مام میهن از جمله اران و شروان به پیکره خاک مادری باز خواهند گشت.
پ ن ۲: به تاریخ های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ خوب توجه کنید. اگر قبول نماییم که یک سر بعضی از فعالین پانترک در آخور انجمن های مخفی است(مثل فعالین پانکرد و پان ایرانیست و پارسیان هند و پانعرب ها) طرح تجزیه ایران برای سالهای پیش رو توسط این مجامع مخفی جدی است. ان شاالله اینبار هم تیرشان به سنگ می خورد.
@soltannasir
برای مشاهده کلیپ به کانال تلگرام سلطان نصیر مراجعه کنید.
کلیپ بخش هایی از مصاحبه احمد مسعود که در آن آشکارا حکومت فدرالیسم را برای اداره افغانستان مناسب می داند.
🔸احمد مسعود هر کسی طرفدار حکومت غیر متمرکز (فدرالیسم) است از ما نمایندگی می کند.
قابل توجه ایراندوستان و ملی گرایان وطنی از هر نوعش که این جوانک تحصیل کرده غرب را به عنوان یک نیروی ملی معرفی می نمایند. ملی گرایی با فدرالیسم، لیبرالیسم و فمنیسم و امثالهم هم خوانی ندارد. آیا شما حاضرید در کشور عزیزمان ایران فدرالیسم انجام شود؟! چگونه چیزی را که برای خود نمی پسندید برای دیگران می پسندید؟
🔺احمد مسعود: آمریکا به عنوان قدرت اول دنیا یک حکومت غیر متمرکز دارد. حکومت های اسلامی نظیر امویان😳😡 و عباسیان و عثمانی ها همگی غیر متمرکز بوده اند.
🔹تطهیر و حمایت پنهان یا آشکار از طالبان از نظر ما مذموم است. اما دلیلی هم ندارد که احمد مسعود فدرال خواه را یک قهرمان ملی بدانیم و از وی حمایت نماییم.
@soltannasir
@soltannasir
{روشنگری در مورد ستارگان سلطنتی پارس ۱}
ستارگان سلطنتی پارس به نظر نام واژه ای برساخته و نو است که امروزه در محیط مجازی در مورد آن بسیار صحبت می شود. در متون پهلوی و سنگ نبشته ها و همچنین متون نجوم ایرانی در دوره اسلامی تا آنجا که بنده مطالعه نموده ام شما این لفظ ستارگان سلطنتی را نمی یابید! چگونگی برساختن این نام واژه، ظاهرا به برداشت اشتباه گروهی از منجمین غربی از متن بندهش باز می گردد. در لینک های زیر می خوانید که منبع نام واژه ستارگان سلطنتی پارسی متن بندهش است. منجمین غربی از این چهار ستاره که در متن بندهش از آنها با عنوان نگهبان شرق و غرب و جنوب و شمال یادشده است با عنوان ستارگان سلطنتی یاد کرده اند و البته در یافتن جایگاهشان در آسمان شب نیز به بیراهه رفته اند. من باب مثال شما ملاحظه می نمایید که تیشتر (شعرای یمانی) را الدبران و ونند (نسر واقع) را قلب الاسد و سدویس (طبق نظر اخیر بنده ستاره آخرالنهر و طبق نظر اکثر محققین سهیل و به نظر هنینگ قلب العقرب) را قلب العقرب و هفتورنگ (بنات النعش یا شاید سماک رامح، شاید هم هر دو) را فم الحوت در نظر گرفته اند : 👇
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86_%D8%B3%D9%84%D8%B7%D9%86%D8%AA%DB%8C
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Royal_stars
پ ن: در متن ویکیپدیای انگلیسی می خوانید که منبع اعتقاد به این چهار ستاره سلطنتی متن بندهش از متون پهلوی اوایل دوره اسلامی می باشد. همچنین در بخشی دیگر می خوانید که این اعتقاد در مقاله ای مورد نقد نیز قرار گرفته و آن را نوعی برداشت اشتباه تلقی کرده است و این از نظر ما اظهر من الشمس می باشد که این چهار ستاره سلطنتی ادعایی ربطی به ستارگان متن بندهش ندارد.
اما حال عین متن بندهش را در این باره نقل می نماییم: 👇
{هرمزد در میان آسمان و زمین روشنان را فراز آفرید: (نخست) ستارگان اختری و نیز آن ناختری را؛ سپس، ماه و سپس، خورشید را (در آن) بایستانید. چون او نخست سپهر را آفرید، ستارگان اختری را بر آن گمارد (که) مایه ور این دوازده (اختر) اند که ایشان را نام بره، گاو، دوپیکر، خرچنگ، شیر، خوشه، ترازو، کژدم، نمیسب، بز، دلو، ماهی است، ... او برای همه آفرینش آغازین جهان جایگاه ساخت که چون اهریمن رسد، به مقابله دشمن خویش کوشند و آفریدگان را از آن پتیارگان رهایی بخشند، همسان سپاه و گُند که در (میدان) کارزار بخش شوند. (برای) هر اختری از ایشان شش هزار هزار (هزار هزار= میلیون) و چهار صد و هشتاد هزار ستاره خُرد به یاری فراز آفریده شد. (این) آن است که اکنون اختر شمارند، جز آن بی شمار (ستارگانی) که به یاری این (اختران) ایستند.
بر آن اختران (دوازده برج) 👈چهار سپاهبد به چهارسوی گمارده شد. سپاهبدی بر آن سپاهبدان گمارده شد. بس بی شمار ستاره نامبردار، برای همزوری و نیرودهندگی به آن اختران، به سوی سوی و جای جای گمارده شد. چنین گوید که تیشتر سپاهبد شرق، سدویس سپاهبد نیمروز (جنوب) ونند سپاهبد غرب، هفتورنگ سپاهبد شمال، میخگاه که میخ میان آسمانش خواند، سپاهبدان سپاهبد، پارَند و مَزدَه داد، و دیگر از این شمار، سرداران پاسدار نواحی اند. اخترشماران این ستارگان را اکنون ستارگان نابیابانی می خوانند و بزرگ و کوچک و میانه (ایشان) را بزرگی نخستین، بزرگی (دیگر و بزرگی) سدیگر خوانند. }(کتاب ترجمه بندهش مهرداد بهار صص 43 و 44)
تیشتر: اما حال به نخستین سپاهبد یعنی سپاهبد شرق که تیشتر نام دارد می پردازیم که این سپاهبد در متون ایرانی چه ویژگی هایی دارد و با کدام ستاره ثابت در آسمان اینهمانی دارد؟!
🔸در کتاب مینوی خرد آمده است: «که از ستارگان در آسمان نخست ستاره تیشتر مهتر و بهتر و ارجمندتر و فره مندتر دانسته شده است.» (مینوی خرد ص ۶۰)
پ ن: می دانیم که در آسمان شب ستاره شعرای یمانی یا شباهنگ پرنورترین ستاره می باشد. بنابراین از این جنبه تیشتر با شعرای یمانی مطابقت دارد.
🔹دلیلی دیگر در تطابق تیشتر و شعرای یمانی، سخن پلوتارک مورخ یونانی در رساله ایزیس و اوزیریس است آنجا که به نقل از«تئومپوس» موافق با اعتقاد ایرانیان یادکرده «اورمزد خویشتن را سه برابر فراخ کرد و بگسترد، و خود را از خورشید برکشید و به همان اندازه که خورشید از زمین برکشیده است او آسمان را به ستاره ها آراست، و ستاره شعرای یمانی را چون پاسدار و دیده ور بر سر آنان گماشت». (دین ایرانی ص ۶۴)
پ ن: این درست همان صفت تیشتر در تیریشت اوستا است به فقرات زیر توجه نمایید: 👇
{تشتر ستاره رایومند فرهمند را می ستاییم، کسی را که اهورامزدا 👈سرور (رد) و پاسبان همه ستارگان قرار داد، چنان که زرتشت را (رد و پاسبان) مردمان، ...}(تیریشت ترجمه پورداود کرده ۱۳ بند۴۴)
ادامه...👇
@soltannasir
@soltannasir
{روشنگری در مورد ستارگان سلطنتی پارس ۲}
ادامه...👇
🔸در نظریه ستارگان سلطنتی پارس، تیشتر نامی برای الدبران در صورت فلکی ثور در نظر گرفته شده است و این با توصیفات تیشتر همخوانی ندارد زیرا تیشتر در متون ایرانی آب سرشت است. ستارگان آب سرشت عمدتا از نظر ناظر زمینی رنگ سفید یا آبی دارند. و تیشتر در متن تیریشت از مجموعه یشت های اوستا سفید رنگ است. حال آنکه الدبران یک ستاره سرخ رنگ است که هرگز با تیشتر متون ایرانی شباهت ندارد.
به فقرات زیر توجه نمایید : 👇
{تشتر ستاره رایومند فرهمند را می ستاییم، (آن ستاره) که منزل آرام و خوش بخشد، (آن) فروغ 👈 سفید افشاننده درخشنده درمان دهنده تندپرنده بلند از دور درخشنده را که روشنایی بی آلایش (پاک) افشانده آب دریای فراخ را (رود) ونگوهی در همه مشهور را، نام گوش مزدا آفریده را، فرّ توانای کیانی را، فروهر اسپنتمان زرتشت پاک را، (ما می ستاییم). } (تیریشت ترجمه پورداود بند۲)
همانگونه که ملاحظه می نمایید تشتر در متن تیریشت اوستا سفید رنگ است دقیقا به مانند شعرای یمانی در آسمان شب و این با رنگ سرخ الدبران تطابق ندارد.
🔹دلیل اینکه تشتر در متن بندهش توسط اورمزد به سپاهبدی خراسان یا همان ناحیت شرق گماشته شده است. احتمالا طلوع این ستاره (شعرای یمانی) در ناحیه شرق آسمان است.
🔸در فرهنگ و اساطیر ایرانی زرتشتی، نام تیرماه ریشه در نام تیشتر دارد و روز سیزدهم از هر ماه در گاهشماری ایرانی به ایزد تیشتر منسوب است و در روز سیزدهم تیرماه که روز با ماه همنام است جشن تیرگان برگزار می شود. (دانشنامه مزدیسنا جهانگیر اوشیدری مدخل تشتر ص 217 و فرهنگنامه ایران باستان مرادی غیاث آبادی مدخل تیرگان ص 146)
⭐️در قرآن مجید از ستاره تشتر شعرای یمانی در آیه ۴۹ سوره مبارکه نجم یاد شده است : 👈 {وَأَنَّهُ هُوَ رَبُّ الشِّعْرَى ﴿۴۹﴾=و هم اوست پروردگار ستاره شعرى (۴۹)}
جالب است که عدد شماره آیه ۴۹ است که با جمع اعداد آن ۴+۹=۱۳ به عدد سیزده می رسیم که عدد منسوب به تیشتر در متون ایرانی است.
همچنین خود کلمه «شعری» به حساب جمل ۵۸۰ است که با جمع اعدادش ۵+۸+۰=۱۳ بار دیگر به عدد سیزده می رسیم.
اما ماجرا آنگاه جالب تر می شود که بدانید سوره مبارکه نجم ۶۲ آیه دارد و تیریشت که در ستایش ایزد تشتر است نیز ۶۲ بند دارد. 😊
پ ن ۱: عدد کلمه 👈تشتر که در متن تیریشت اوستا این ستاره بدین نام نوشته می شود به حساب جمل عربی ۱۳۰۰ است که باز به عدد ۱۳ می رسیم. (ت۴۰۰ ش۳۰۰ ت۴۰۰ ر۲۰۰)
باید توجه داشت که الله تبارک تعالی در قرآن مجید ابنای بشر را از پرستش اجرام آسمانی برحذر داشته است. اما با اینحال بکار گرفته شدن کد ۱۳ در آیه ۴۹ برای ستاره شعری (تشتر) و تطابق عددی ۶۲ آیه سوره نجم با عدد ۶۲ بند تیریشت به نظر بنده اتفاقی نیست.
البته شباهت های دیگری نیز می توان بین سوره مبارکه نجم و تیریشت نشان داد. من باب مثال در متن تیریشت در بند ۴۵ اینگونه آمده که تشتر حامل نطفه آب است. در سوره نجم در آیات ۴۵ و ۴۶ به خلقت انسان ها از نطفه اشاره می شود: 👈{وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنْثَى ﴿۴۵﴾مِنْ نُطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى ﴿۴۶﴾=و هم اوست كه دو نوع مى آفريند نر و ماده (۴۵)از نطفه اى چون فرو ريخته شود (۴۶)}
نکته ۱ : هر چند نطفه آب در متون ایرانی با نطفه انسانی و گیاهی متفاوت است. اما نطفه آب در متون ایرانی مایه حیات تمامی نطفه های دیگر است و البته جنس نطفه انسانی نیز از آب است.
نکته۲: باید توجه داشت که در قرآن مجید الله تبارک تعالی خلقت انسان از نطفه را به خویش نسبت داده است. چنانچه در چند آیه بعد یعنی آیه ۴۹ خود را پروردگار و رب ستاره شعری نیز معرفی نموده است. تو گویی که خطاب الله تبارک تعالی به این عقیده پیشینیان بوده که پیدایش نطفه و بعضی امور اینچنینی را از ستاره شعری می دانسته اند. اما با اینحال خطاب حق تبارک تعالی به گونه ای نیست که ستاره شعری را چون بتان لات و عزی و منات در همین سوره تحقیر نماید و آنها را تنها اسمی بی ارزش بداند. بلکه خطاب بگونه ای است که این امور را باید از رب الارباب دانست و تنها وی را پرستید.
در پایان این بخش بد نیست به این نکته اشاره نمایم که استاد پورداود در یادداشت های خویش بر یشت ها در مقدمه تیریشت اینگونه آورده اند: 《تشتر در فرهنگ ها به معنی فرشته باران ضبط است و بسا آن را به میکائیل ترجمه کرده اند، لابد به مناسبت آنکه تشتر فرشته باران و از این رو فرشته ارزاق است او را به منزله میکائیل فرشته رزق دین یهود و اسلام پنداشته اند، چنان که سروش مزدیسنا با جبرائیل یکی تصور شده است. 》
در توضیح این فقرات باید بگویم بنده پیشتر تشابه سروش در سروش یشت را با فرشته خروس شکل روایات اسلامی نشان دادم و تطابق سروش با جبرئیل به نظر بنده مردود است.
ادامه..👇
@soltannasir
تصویر ستاره سفیدرنگ شباهنگ یا شعرای یمانی که در اوستا و متون پهلوی، تشتر یا تیشتر نامیده می شود.
{تشتر ستاره رایومند فرهمند را می ستاییم، (آن ستاره) که منزل آرام و خوش بخشد، (آن) فروغ 👈 سفید افشاننده درخشنده درمان دهنده تندپرنده بلند از دور درخشنده را که روشنایی بی آلایش (پاک) افشانده آب دریای فراخ را (رود) ونگوهی در همه مشهور را، نام گوش مزدا آفریده را، فرّ توانای کیانی را، فروهر اسپنتمان زرتشت پاک را، (ما می ستاییم). } (تیریشت ترجمه پورداود بند۲)
@soltannasir
سلطان نصیر
{ منسوبات جغرافیایی بروج در علم تنجیم } فقیر تصمیم گرفتم به مناسبت ولادت مولی الموحدین حضرت اسدالله
@soltannasir
{روشنگری در مورد ستارگان سلطنتی پارس 3}
ادامه...👇
و اگر بالفرض جبرئیل با ایزدی از ایزدان اوستایی اینهمان باشد به نظر بنده آن اردیبهشت امشاسپند است و میکاییل هم هر چند شباهت هایی با تیشتر دارد اما به نظر بنده اگر بالفرض وی با ایزدی از ایزدان اوستایی اینهمان باشد آن ایزد، وهومن یا بهمن است. در روایات اسلامی میکائیل ملک موکل ارزاق و همچنین باران است. شاید به همین دلیل عده ای تیشتر را با میکائیل یکی دانسته اند. اما از روایات اسلامی اینگونه بر می آید که میکائیل فرشته ای است که فرشته باران و اعوان زیر دست فرشته باران تحت امر وی هستند. در آیین مزدیسنا امشاسپندان شش یا هفت گانه از چهار سپاهبد برتر هستند و امشاسپند بهمن که نخستین امشاسپند است نقش باران سازی نیز دارد. (رساله دستنویس م او فصل ۲۵ باران کرداری)
شاید یکی دیگر از دلایلی که بعضی محققین میکائیل را با تیشتر یکی دانسته اند نام میکاییل باشد. میکائیل در زبان عبری به معنای 《کسی که همچون ال است》 می باشد. این ویژگی در متن تیریشت اوستا برای تیشتر نیز ذکر شده است. به فقرات زیر توجه نمایید: 👇
{من ای اسپنتمان زرتشت، آن تشتر را در شایسته ستایش بودن مساوی، در برازنده نیایش بودن مساوی، در تکریم او را خوشنود ساختن مساوی، در قابل مدح و ثنا بودن مساوی، با خود من که اهورامزدا هستم بیافریدم.}(تیریشت ترجمه پورداود بند 50 )
بنابراین تیشتر در شایسته ستایش بودن چون اهورامزدا است چنانچه میکائیل چون ال است. البته باید به این حقیقت توجه نمود که ال و اهورامزدا در هر دو روایت از نظر بنده اینجا معادل ذات یگانه باری تعالی نمی باشند. شاید ال را بتوان معادل فرشته روح یا عقل در نظر گرفت چنانچه اورمزد را هم شاید بتوان معادل عقل اول یا روح در نظر گرفت. تفصیلش شاید وقتی دیگر.
نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که با تمام شباهت هایی که محققین بین تیشتر و میکائیل نشان داده اند. از جمله شباهت نام میکائیل با توصیف تیشتر در متن تیریشت، بنده کماکان تیشتر را میکائیل نمی دانم و این تطابق را نمی پسندم و چنانچه بالاتر گفتم بالفرض اینهمان بودن میکائیل با ایزدان اوستایی، وی باید همتای بهمن امشاسپند باشد نه ایزد تیشتر.
نکته ای لطیف: در کتب مختلف تعداد کلمات سوره مبارکه نجم را 308 و 359 و 360 نوشته اند. عدد 308 (در تفسیر کشف الاسرار اینگونه آمده) با اسم رزاق از اسماالحسنی خداوند هم عدد است. و البته عدد 360 نیز با اسم رفیع خداوند هم عدد است و در علم هیئت دایره را به 360 درجه تقسیم می نمایند. عدد 360 با کلمه عصر نیز برابر می باشد.
گفته شد که تیشتر شعرای یمانی است و ریشه نام ماه تیر به نام تیشتر بر می گردد. همچنین گفته شد که طبق نظر اخیر بنده سدویس که نگهبان نیمروز (جنوب) است باید ستاره آخرالنهر باشد. (پیشتر بنده آن را طبق نظر محققین با سهیل یکی دانستم) همچنین هفتورنگ (نگهبان شمال) سماک رامح در صورت فلکی عوا و ونند (نگهبان غرب) نسر واقع است. آنچه که خواننده گرامی باید بداند که احتمالا طبق تقسیم بندی منجمین ایران باستان در اواخر دوره ساسانی این چهار ستاره در آسمان به موازات برج های یک و چهار و هفت و ده منطقه البروج قرار دارند. این در بعضی کتب نجومی دوره اسلامی آمده است که آخرالنهر در تقسیم بندی ثوابت به بروج، ستاره برج حمل است و شعرای یمانی منسوب به برج سرطان است و سماک رامح منسوب به برج میزان است و نسرواقع (ونند) منسوب به برج جدی است. (رجوع شود به جدول فهرست ستارگان ثابت در کتاب منتهی الادراک فی تقسیم الافلاک نشر میراث مکتوب صفحات 463 الی 469)
پ ن: در جدول کتاب منتهی الادراک فی تقسیم الافلاک، در کنار نام آخرالنهر، عدد برج صفر نوشته شده است که همان برج حمل است. و در کنار شعرای یمانی عدد سه آمده که می شود برج سرطان و در کنار سماک رامح عدد شش آمده که می شود برج میزان و در کنار نسرواقع عدد نُه آمده است که می شود برج جدی. بنابراین اگر به اصل کتاب رجوع نمودید و این اعداد را ملاحظه نمودید بدانید که حمل در حساب منجمین برج صفر است چنانچه برای کوکب کف الخضیب که منسوب به برج حمل است (در موازات برج حمل در ناحیه شمال آسمان قرار دارد) نیز عدد صفر آمده است.
لینک زیر را نیز مطالعه نمایید: 👇
https://t.me/soltannasir/1702
نکته مهم: همانگونه که ملاحظه می نمایید این چهار ستاره آخرالنهر و شعرای یمانی و سماک رامح و نسرواقع درست در چهار ناحیه مختلف منطقه البروج قرار می گیرند و جهاتشان نیز کاملا منطبق با جهات متن بندهش است. چنانچه مقابل تیشتر که سپاهبد شرق به موازات برج چهارم است. ونند که سپاهبد غرب است در شش برج آنطرف تر یعنی به موازات برج جدی قرار دارد. و مقابل آخرالنهر که سپاهبد نیمروز (جنوب) به موازات برجحمل است سماک رامح که سپاهبد شمال است به موازات برج میزان قرار دارد.
ادامه دارد..
@soltannasir
برای فهم بهتر خوانندگان گرامی از یک گردونه آسمان استفاده کردم.
رنگ نارنجی در شرق آسمان برج سرطان است و رنگ آبی کم رنگ ستاره شباهنگ یا تیشتر است که به موازات برج سرطان در جنوب قرار دارد.
رنگ آبی پررنگ صورت فلکی نهر است و البته کوکب پرنور آخرالنهر در اینجا دیده نمی شود زیرا در عرض های پایین تر از ۳۰ درجه دیده می شود و گردونه ما بین ۳۰ تا ۶۰ درجه را نشان می دهد. رنگ صورتی، صورت فلکی حمل است. (آخرالنهر به موازات آن قرار دارد)
رنگ سبز کم رنگ صورت فلکی جدی در غرب آسمان است. و سبز پررنگ کوکب نسر واقع است.
رنگ زرد بخشی از صورت فلکی عوا است که سماک رامح یا نگهبان شمال کوکب وی است.
نکته : باید توجه داشت در زایجه گیهان که در متن بندهش آمده طالع بنای عالم به برج سرطان است. ما هم آسمان را در چنین حالتی نشان دادیم که صورت فلکی سرطان از سمت شرق طلوع کرده است.
@soltannasir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نحوه خارج کردن بخش بزرگی از تزریق واکسن سمی کووید از بدن با حجامت⚠
توجه: این روش ‼️تنها تا 30 دقیقه پس از واکسن کار می کند.
این روش حجامت ، که یک همکار روسی در اینجا نشان می دهد ، فقط تا 30 دقیقه پس از واکسیناسیون کار می کند ، در هر صورت دیگر حجامت کافی نیست ... اما شگفت آور است که چگونه خون به دلیل واکسیناسیون سریع جمع می شود ... اما این همچنین اگر مکانیسم های بیوشیمیایی عملکرد اکسیدهای گرافن+پروتئین های سنبله پشت آن را درک کرده اید ، روشن است.
باز هم می گویم: این یک ویروس نیست ، یک سلاح بیولوژیکی است که نوکلئوتید انفجاری آن از طریق پروتئین سنبله با استفاده از قیچی ژن (CRISPR) منتقل می شود. برای انتقال بهتر ، از نانولیپیدهایی استفاده می شود که از طریق گیرنده نورولیپین -1، بر سد خونی مغزی غلبه می کنند ...
@soltannasir
انا لله و انا الیه راجعون
روح بلند و الهی حضرت علامه حسن زاده آملی به ملکوت اعلی پیوست.
@sokhanerfan
فرارسیدن ایام اربعین حسینی بر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و محبین خاندان نبوت و امامت تسلیت و تعزیت باد.
@soltannasir
جواب شهروند آذربایجانی به ایرادگیری الهام علی اف به برگزاری مانور ایران در منطقه مرزی. 👇👇👇
الهام علی اف در پیام به مردم جمهوری آذزبایجان به مناسبت سالروز حمله نظامی به نیروهای ارمنی در قراباغ در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ ، عملا با وارد کردن اتهامات بی اساس به ایران، در واقع ایران را به جای ارمنستان به عنوان دشمن خارجی جدید برای جمهوری آذربایجان تعریف کرد. علی اف برگزاری مانور ایران در مناطق مرزی را عملی خصمانه علیه جمهوری آذربایجان قلمداد کرد و با تکرار ادعای تردد کامیونهای ایرانی به قراباغ کوهستانی، ایران را به بی احترامی به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان متهم کرد. علی اف در جسارتی آشکار، با اشاره به "معترض بودن آذربایجانی های دنیا" در برابر ایران، عملا ایران را به تحریک قومیتی آذری ها تهدید کرد!
بیان این جسارتها به ایران در پیام به مردم، نشانه اهمیت این موضوع است و قطعا باید در ساعات نیمه شب امشب علی علیزاده، سفیر جمهوری آذربایجان به وزارت خارجه احضار و با عتاب و خطاب به باکو هشدار داده شود. وگرنه، باکو وارد فازهای خطرناکتری علیه ایران خواهد شد.
https://t.me/mutaliatazerb
@soltannasir
سلطان نصیر
بسم الله الرحمن الرحیم هشدار ⛔️⛔️⛔️ هشداری بسیار بسیار جدی به تمام مسئولین کشور و مردم شمال غرب
با اعلام فرمانده نیروی زمینی ارتش امیر سرتیپ حیدری رزمایش بزرگی با نام فاتحان خیبر، توسط نیروی زمینی ارتش فـردا در منطقه شمال غرب کشور و در نزدیکی مرز ایران، ارمنستان و آذربایجان برگزار میشود. در اين رزمايش، یگانهای زرهی، توپخانه، پهپاد، جنگال و هوانیروز حضور دارند.
پ ن: نام رزمایش در نوع خود قابل توجه است. خیبر نام قلعه بزرگ یهودیان در صدر اسلام بود که توسط مسلمانان فتح شد و دولت باکو دژ فعلی رژیم صهیونیستی اسرائیل در مرزهای شمالی ایران است.
پ ن دوم: به نظر می آید هدف از رزمایش جنگ نیست بلکه تهدید دولت باکو و حامیانش می باشد. اما اگر دولت باکو در سیاست های توسعه طلبانه خویش تجدید نظر نکند و دست به حماقت بزند آن هنگام جنگ قطعی است.
@soltannasir
فرارسیدن ایام شهادت حضرت سید المرسلین حضرت محمّد مصطفی رسول الله حبیب الله صلی الله علیه و آله وسلّم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام بر همه محبین و شیعیان حضرتشان تسلیت و تعزیت باد.
و این ایام مقارن شد با به درک واصل شدن کاریکاتوریست توهین کننده به رسول خدا (ص)
https://t.me/BisimchiMedia/83236
🔹مطلب مربوط به هفتورنگ از ستارگان نگهبان آسمان شب تقریبا تکمیل شده است. ان شاالله تا فردا ارسال می شود. علت تاخیر، تحقیق در مورد ریشه های هفتورنگ در اساطیر و مذهب تمدن ایلام بود که متاسفانه به دلیل کمبود منابع به در بسته خوردم.
@soltannasir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرارسیدن ایام شهادت مظلومانه و غریبانه ثامن الائمه، شمس الشموس حضرت سلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام بر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و محبین خاندان نبوت و امامت تسلیت و تعزیت باد.
@soltannasir
@soltannasir
{روشنگری در مورد ستارگان سلطنتی پارس ۴}
ادامه...👇
اما حال به سراغ هفتورنگ یا نگهبان شمال در متون ایرانی می رویم. در کتب ستاره شناسی ایرانی در دوره اسلامی نظیر التفهیم درباره هفتورنگ اینگونه آمده است: 👇
{و جمله ستارگان خرس کوچک را بنات النعش خُرد (بنات النعش کوچک) خوانند، زیرا که نهادشان مانند نهاد آن هفت روشن است که ایشان را بپارسی هفتورنگ و بتازی بنات النعش بزرگ و قطب را به ایشان قطب بنات النعش خوانند. اما نعش آن چهاراند که برمانندگی تخت چهارسواند. و بنات آن سه اند که بر درازا، نه راست نهاده است. ... و بیرون از صورت عوا ستاره ای است بزرگ برابر بنات النعش، او را سماک رامح خوانند. ...و او را از بهر بلندی سماک خوانند و گروهی او را نگهبان شمال نام کنند }(التفهیم صص 100 و 101)
ملاحظه می نمایید که هفتورنگ و نگهبان شمال ارتباطی با ستاره فم الحوت(دهان ماهی) ندارد. همچنین از نوشته های بیرونی در می یابیم که نام هفتورنگ از دوره ساسانی به دوره اسلامی منتقل شده است و به فراموشی سپرده نشده است. تنها نکته سردرگم کننده برای محققین این است که هفتورنگ ظاهرا نام هفت ستاره بنات النعش در صورت فلکی خرس بزرگ است و از طرفی سماک رامح در صورت فلکی عوا نگهبان شمال نام دارد؟! هر چند که این دو صورت فلکی به یکدیگر نسبتا نزدیکند اما فاصله آنها از یکدیگر به گونه ای نیست که بتوان هفت ستاره از بین این دو صورت را یک صورت جدید در نظر گرفت.
نکته دیگری هم که باید در نظر گرفت این است که هفتورنگ همانگونه که از نامش پیداست صورت فلکی ای شامل هفت ستاره است که احتمالا یک ستاره از این هفت ستاره باید پرنورتر از سایر ستارگانش باشد.
بعضی از محققین معتقدند که این چهارستاره سپاهبد در متن بندهش طبیعتا باید جز ستارگان پرنور و قدر اول در آسمان شب باشند که منطقی به نظر می رسد. سه ستاره شعرای یمانی (تیشتر) و ونند (نسرواقع) و سدویس (آخرالنهر یا شاید سهیل) جز ده ستاره پرنور آسمان شب می باشند.
اما ستاره دبه به عنوان پرنورترین ستاره صورت فلکی بنات النعش در بین سی ستاره پرنور آسمان شب جای ندارد بلکه رتبه سی و یکم را دارد. (با احتساب خورشید سی و دوم) حال آنکه سماک رامح در صورت فلکی عوا پس از شعرای یمانی و سهیل پرنوترین ستاره آسمان شب است.
استاد مهرداد بهار در کتاب پژوهشی در اساطیر ایران در مورد هفتورنگ اینچنین نوشته اند : 👇
{- (هفت اورنگ) پهلوی: haftoring، اوستا: hapto-iringa، به معنای دارای هفت نشان. آن را بنات النعش اكبر دانسته اند که در فارسی به معنای هفت تخت آمده است. در ادبیات پهلوی او سپاهبد شمال و از سیارات، هرمزد دشمن او است و چنانچه خواهد آمد، محتمل است سماک رامح باشد. اما آقای مهندس سرفراز غزنی چنین گمان دارند که چهار سپهبد آسمان منطقا می بایست از میان ستارگان قدر اول انتخاب شده باشند؛ زیرا آنچه از متن بندهش بر می آید، جز ستاره جدی که سپهد سپهبدان است، سه سپهبد از چهار سپهبد چهار سوی آسمان از اختران قدر اول اند، از آن جمله است تیشتر که سرور ستارگان و روشنترین ستاره شبهای آسمان است، با قدری برابر ۱/۵_ ؛ سهیل با قدری برابر ۰/۷۳ - که دومین ستاره درخشان آسمان است و نسر واقع با قدری برابر ۰/۰۴ که چهارمین ستاره درخشان آسمان است. بنابراین، منطقا باید هفت اورنگ به صورت فلکی دب اکبر، بلکه سومین ستاره درخشان آسمان، یعنی سماک رامح باشد که قدری برابر ۰/۰۰ (۱) دارد و سومین ستاره درخشان آسمان شمالی است، در حالی که در همه دب اکبر ستاره ای از قدر اول موجود نیست و شش تای آنها از ستارگان قدر دوم اند و هفتمین آنها از ستارگان قدر سوم است.
اما آقای مهندس غزنی دلایل دیگری هم دارند:
(۱) در کتاب صورالكواكب عبدالرحمن صوفی رازی درباره سماک رامح چنین آمده است، و سماک را تنها حارس شمال، يعني پاسبان شمال و حارس السماء نیز خوانند.
(۲) در کتاب پهلوی کارنامه اردشیر بابکان آمده است: «سالار اختر شماران به پاسخ گفت که کیوان در حضیض و ستاره هرمزد به اوج آمد. از برای او(؟) بهرام و ناهید به ناحیت هفت اورنگ و شیراختر (برج اسد) قران شوند و به هرمزد یاری دهند و بدین روی چنین نماید که خدایگان و پادشاهی نو به پیدایی آید.》
آنچه در این متن مهم است، این است که سیارات در منطقة البروج حرکت می کنند و هرگز به هفت اورنگ که دب اکبر باشد، نمی رسند. اما انتهای صورت فلکی عوا، که سماک رامح از جنوبی ترین ستارگان آن است، در مداری قرار می گیرد که با مدار صورت فلکی شیر یک است. }
پ ن ۱ : میزان نور ستاره سماک رامح و نسر واقع طبق محاسبات اخیر اندکی با آنچه استاد مهرداد بهار نوشته اند تفاوت دارد که ما بدلیل نقل امانت مطلب ایشان را همانگونه که در کتاب آمده بود نقل نمودیم.
ادامه...👇
@soltannasir
🦁
@soltannasir
{روشنگری در مورد ستارگان سلطنتی پارس ۵}
ادامه مطلب استاد مهرداد بهار از کتاب پژوهشی در اساطیر ایران ...👇
{(3) در صورالکواکب آمده است: او را رامح از جهت آن خوانده اند که کوکب شانزدهم را که بر فخدر است و بیستم را که بر ساق چپ است، به نیزه تشبیه کرده اند که او دارد، و آن دو کوکب متقارب را که بر کمر اند، یعنی هفدهم و هژدهم، به سر نیزه که در طرف شانزدهم باشد از نیزه و بیست و یکم و بیست و دوم را به سر نیزه که در دیگر طرف باشد که کوکب بیستم است (تشبیه کرده اند) و شانزدهم را عرب تابع سماک و رایت شمال، یعنی علم او و رایت فکه نیز خوانند. }(کتاب پژوهشی در اساطیر ایران مهرداد بهار صص ۶۴ و ۶۵ )
پ ن۲: استاد بهار در ادامه بند سوم هفت ستاره صورت فلکی عوا را که از نظر ایشان بر طبق نظرات استاد سرفراز غزنی همان هفتورنگ هستند مشخص نموده اند که ما در ادامه در تصویر نشان خواهیم داد.
پ ن۳: در مورد آنچه در متن پهلوی کتاب کارنامه اردشیر بابکان در مورد جایگاه هفتورنگ آمده ذکر این نکته ضروری است که هفتورنگ در متن این کتاب غیر از شیر اختر (برج اسد) است و هر چه هست در نزدیکی مکان صورت فلکی اسد قرار دارد. بخشی از صورت فلکی بنات النعش تقریبا در بالای برج اسد قرار دارد. هر چند که سیارات در منطقه البروج حرکت می کنند و فاصله بنات النعش با برج اسد نسبتا زیاد است. اما با اینحال در تقسیمات ۳۰ درجه ای که برج اسد را شامل می شود. درجات آخر آن از کوکب خالی است و صورت فلکی اسد را شامل نمی شود اما به موازات آن در بالا بخشی از صورت فلکی بنات النعش قرار دارد. پس ممکن است قران بهرام و ناهید در این ناحیه صورت گرفته باشد.
احتمال دیگر این است با توجه به اینکه دبه پرنورترین و آخرین ستاره بنات النعش به موازات برج اسد و در بالای ستاره ظهرالاسد در صورت فلکی اسد قرار دارد و حدودا ده الی پانزده درجه انتهایی برج اسد با هفتورنگ (بنات النعش) در یک راستا قرار دارد بنابراین قران (همنشینی) بهرام و ناهید در این محدوده رخ داده است.
اما احتمال سوم آنچه است که مهندس سرفزاز غزنی گفته اند و آن اینکه انتهای صورت فلکی عوا و ستاره سماک رامح به انتهای برج اسد نزدیک است. هر چند به نظر بنده استدلال جناب غزنی در اینجا تمام نیست. زیرا صورت فلکی عوا در بالای برج میزان و سنبله قرار دارد و تنها در صورتی می توان امتداد هفتورنگ را تا ناحیه بین صورت فلکی اسد و سنبله در نظر گرفت که صورت فلکی گیسوی برنکی هم جزئی از هفتورنگ باشد. و طبق نظر مهندس غزنی هم باید قران بهرام و ناهید در انتهای برج اسد صورت گرفته باشد.
نتیجه گیری و جمع بندی : از مجموعه شواهد می توانیم مطمئن باشیم که هفتورنگ یا سپاهبد شمال در منطقه ای نزدیک به صورت فلکی اسد قرار دارد. و طبیعتا با یکی از دو صورت فلکی بنات النعش و یا عوا در ارتباط است. بر اساس جدولی که در کتاب منتهی الادراک فی تقسیم الافلاک آمده است. چهار نگهبان آسمان کاملا با آخرالنهر (نگهبان جنوب) و شعرای یمانی (نگهبان شرق) و نسرواقع یا شاید طبق نظر هنینگ نسرطائر (نگهبان غرب) و سماک رامح (نگهبان شمال) هماهنگ است. اما بر طبق متن کتاب کارنامه اردشیر بابکان احتمالا هفتورنگ باید همانبنات النعش باشد.
بنده برای حل معمای هفتورنگ بودن بنات النعش و نگهبان شمال بودن سماک رامح یک نظریه دیگری داشتم که متاسفانه بدلیل کمبود منابع اصیل که عمدتا به زبان انگلیسی است و در خارج از کشور یافت می شود به در بسته خوردم. یافته بنده این بود. در کتاب فرهنگنامه خدایان و دیوان بین النهرین از گروهی از ایزدان هفتگانه با نام sebittu یاد شده است. محققین معتقدند که این ایزدان ریشه ایلامی دارند و خواهر این ایزدان در ایلام باستان narunte نام دارد. بنده احتمال می دهم که این هفت ایزد که با یکدیگر برادر هستند همان هفتورنگ متون ایرانی باشد. جالب است که بدانید هفتورنگ در متون فارسی هفت برادر نیز نامیده می شوند. شباهت دیگر این گروه از ایزدان به هفتورنگ متون پهلوی حالت مبارزه آنان است. آنان در نقوش کاخ ها و سنگ نگاره ها سلاح در دست دارند و در توصیفات با قدرت های جادویی بر علیه دیوان مبارزه می نمایند. در واقع می توان گفت که پاسبان هستند. و این دقیقا همان توصیف هفتورنگ در متون پهلوی ما است که این هفت ستاره بر سر دوزخ به پاسبانی گماشته شده اند.
نظریه بنده این بود که هفتورنگ یا هفت برادر همان هفت ایزد ایلامی و سماک رامح خواهرشان باشد. البته وجهی دیگر نیز به نظرم رسید و آن اینکه هفتورنگ همان هفت ستاره صورت فلکی عوا (شامل سماک رامح) باشند و خواهرشان سماک اعزل در صورت فلکی سنبله باشد. مع الوصف این نظریات مانعی دارد و آن این است که در متن کتاب فرهنگنامه دیوان و خدایان بین النهرین این هفت ایزد را با ستارگان خوشه پروین مرتبط دانسته اند.
ادامه دارد...
@soltannasir
در سمت چپ تصویر، صورت فلکی عوا (گاوران) را مشاهده می نمایید. ستاره سماک رامح یا نگهبان شمال را که سومین ستاره پر نور آسمان شب است با رنگ نارنجی در این صورت فلکی مشاهده می نمایید. این ستاره از نظر بعضی محققین به همراه شش ستاره پر نور دیگر در این صورت فلکی همان هفتورنگ یا سپاهبد شمال است.
به فاصله انتهای این صورت فلکی با صورت فلکی اسد توجه نمایید این فاصله آنقدر زیاد است که به سختی می توان نظر مهندس غزنی را در این باره پذیرفت که هفتورنگ در متن کارنامه اردشیر بابکان همین هفت ستاره باشد.
🧽رنگ زرد ستاره دبه در صورت فلکی بنات النعش است.
🔹رنگ آبی ستاره ظهر الاسد در صورت فلکی اسد است.
نکته: طبق روایتی که از بعضی مغان زرتشتی شنیده ایم. چون گاوران ها (صورت فلکی عوا) در آسمان ظاهر شوند. گاهان حقیقی احیا خواهد شد.
@soltannasir
این تصویر نقشه ستارگان آسمان شب است که در کتاب نجوم به زبان ساده آمده است. اگر تصویر را بزرگ نمایید به فهم شما در تقسیم بندی جایگاه چهار ستاره سپاهبد در متن بندهش کمک می نماید.
رنگ سفید ستاره آخرالنهر (احتمالا نگهبان جنوب) است که تقریبا در پایین صورت فلکی حمل قرار دارد.
رنگ آبی ستاره شعرای یمانی یا تشتر (نگهبان شرق) که تقریبا به موازات برج سرطان در پایین خط دایره البروج قرار دارد.
رنگ نارنجی ستاره سماک رامح (نگهبان جنوب) که تقریبا به موازات برج میزان در ناحیه شمال قرار دارد.
رنگ صورتی ستاره نسرواقع و رنگ سبز ستاره نسر طائر (نگهبان غرب) که تقریبا به موازات برج جدی قرار دارد.
پ ن: اکثر محققین ونند را نسر واقع می دانند. اما هنینگ ونند را نسر طائر می داند.
پ ن ۲: این تقسیم بندی نشان می دهد که چهار ستاره سپاهبد آسمان شب هیچ کدامشان جزو ستارگان صور فلکی منطقه البروج نیستند
پ ن۳: در پایین شعرای یمانی، ستاره سهیل را می بینید که اکثر محققین آن را نگهبان جنوب می دانند. از آنجایی که وی تقریبا نزدیک به شعرای یمانی و کمی پایین تر از وی قرار دارد بنده آخرالنهر را گزینه مناسب تری می دانم.
@soltannasir
تصویر هفت ایزد ایلامی (هفت برادر) در سنگ نگاره ای متعلق به ۱۲۰۰ پیش از میلاد یافته شده در شوش. این هفت ایزد همگی سلاحی در دست دارند و گویی از چیزی یا جایی پاسبانی می کنند. محتمل است که اینان همان هفت اورنگ یا هفت برادر باشند که در متون پهلوی پاسبان دوزخ می باشند و مانع از خروج دیوان و دروجان از دوزخ به جهان ما می شوند. البته اکثر محققین این هفت برادر را با خوشه پروین مرتبط می دانند. این هفت ایزد در میان رودان sebittu نامیده می شوند.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sebitti
در نسک مینوی خرد صفحات ۶۰ و ۶۱ در مورد هفتورنگ اینگونه آمده: 👈 { و ستاره هفت اورنگ با ۹۹۹۹۹ فروهر مقدسان در در و گذر و دوزخگمارده شده است. برای بازداشتن آن ۹۹۹۹۹ دیو و دروج و پری و جادوگری که در مخالفت با سپهر و اخترانند. حرکتش پیرامون دوزخ است. و کار اساسیش این است که دوازده خانه بروج را در دست دارد به منظور درست آمدن و رفتن آن ها. و آن دوازده برج هم همان گونه به یاری و نیروی هفت اورنگ حرکت می کنند. هر اختری چون به البرز داخل شود، پشت به هفت اورنگ کند. و پناه از هفت اورنگ خواهد.}
@soltannasir
تصویر سه تن از هفت ایزد با تبرها و چاقوهایی در دست که کمان های اصلی آنها پاک شده است. سنگ بنای حجاری شده کاخ سلطنتی آشوربنی پال نینوا (فرهنگنامه خدایان دیوان بین النهرین ص ۲۷۰) به شباهت تصویر این ایزدان با همتای ایلامیشان در شوش دقت نمایید.
{درست همانند گروه دیوها (هفت دیو)، sebittu ( نام سومریشان iminbi) نامی برای هفت خدای نیکوکار نیز بوده است که می توان قدرتشان را با استفاده از افسونهای جادویی، علیه دیوان شیطانی مهار کرد. هفت خدا با یکدیگر به همراه خواهرشان نَرودو narudu که احتمالا اصلیتش عیلامی و به نام الهه نرونته narunte بوده و بنابراین شاید اصلیت خود خدایان نیز عیلامی بوده باشد، فعالیت می کردند. آنها را باید از هفت خردمند (apkallu بابلی) متمایز دانست. آنها شاید همان هفت فرزند ایش هره ishara باشند. آنها گاهی با گروه دیگری که احتمالا هفت پسر ان مشره enmesarra می باشند، معابدی برای این هفت ایزد در پایتختهای آشوری، یعنی کلهو kalhu (نیمرود)، دور_شرکین dur_sarken (خورساباد) و نینوا، وجود داشته است. از نظر ستاره شناسی آنها با گروه ستاره ای هفت خواهر یا پروین مشخص می شدند. }
ادامه...👇
@soltannasir
تصویر مجسمه سنگی ایزدبانوی ایلامی ناروندی یا نرونته (narunte) خواهر هفت برادر یا هفت ایزد نگهبان یافت شده در شوش متعلق به ۲۱۰۰ پیش از میلاد
ادامه...👇
{شمایل نگاری حساب شده از هفت خدا در دوره نو-آشوری مشخص است. آنها کلاههای استوانه ای با لبه های بالایی پردار به سر داشته و رداهای بلند جلو باز به تن دارند. هریک تبر و چاقویی و همچنین یک تیر و کمان در دست دارند. اینها خصوصیاتی هستند که با توجه به کارایی پیکره های محافظ واقع در اطراف خانه طی مراسم مذهبی مخصوص هفت خدا، در نظر گرفته می شدند. در عمل ظاهرأ، وقتی این شمایل نگاری در هنری غیر از هنر تجسمی، ظاهر می شدند، مشکلاتی را ایجاد می کرده اند. چرا که بر روی یک تخته سنگ کنده کاری شده از کاخ آشور بانیپال (دوره حکومت ۶۶۸ - ۶۲۷ پیش از میلاد) در نینوا، كمانهای بلندی که اول حجاری شده بودند، بعدها به خاطر تبرها و چاقوها، پاک گردیدند. دست کم در هنر نو-بابلی و نو-آشوری، نماد هفت خدا»، هفت نقطه بوده است که گاهی هفت ستاره (احتمالا اشاره ای به هویت هفت خواهر یا پروین) جای آنها را می گرفته است.}(کتاب فرهنگنامه خدایان، دیوان و نمادهای بین النهرین ص ۲۶۹)
@soltannasir