مشکات «نقد وهابیت»:
#ابن_تیمیه«1»
#تکبر
#اهل_سنت
#عکس1
اظهار نظر علمای اهل سنت در مورد ابن تیمیه و شخصیت وی
☑️شمس الدین ذهبی می گوید:
وقد تعبت في وزنه وفتشته حتى مللت في سنين متطاولة، فما وجدت....
✅من بسيار در بررسي احوال او زحمت کشيدم و درباره او به اين نتيجه رسيدم که علت کنار گذاشتن او بين اهل مصر و شام و تنفّر مردم از او و سرزنش و تکذيب و تکفير او به جهت تکبر و خودخواهي و شدت علاقه به رهبري علما و توهين نسبت به بزرگان بوده است.
📚شمس الدين محمّد بن احمد بن عثمان ذهبي (م۷۴۸ه .ق) ؛ زغل العلم (ص: 38)
🚩مشکات
@sonnatenabavii
#ابن_تیمیه«1»
#تکبر
#اهل_سنت
#عکس1
اظهار نظر علمای اهل سنت در مورد ابن تیمیه و شخصیت وی
☑️شمس الدین ذهبی می گوید:
وقد تعبت في وزنه وفتشته حتى مللت في سنين متطاولة، فما وجدت....
✅من بسيار در بررسي احوال او زحمت کشيدم و درباره او به اين نتيجه رسيدم که علت کنار گذاشتن او بين اهل مصر و شام و تنفّر مردم از او و سرزنش و تکذيب و تکفير او به جهت تکبر و خودخواهي و شدت علاقه به رهبري علما و توهين نسبت به بزرگان بوده است.
📚شمس الدين محمّد بن احمد بن عثمان ذهبي (م۷۴۸ه .ق) ؛ زغل العلم (ص: 38)
🚩مشکات
@sonnatenabavii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
مقایسه نظر عالم اهل سنت (عبدالقادر الحسین) و عالم وهابیت (ابن باز) پیرامون موضوع توسل (تفاوت بین زنده ها و مردگان در توسل)
#توسل_بعدازممات
🔹شمس الدین قرطبی (عالم مشهور سنی و صاحب تفسیر الجامع لاحکام القرآن) می نویسد:
قال علماؤنا: و یستحب لک ـ رحمک الله ـ أن تقصد بمیتک قبور الصالحین و مدافن أهل الخیر...
⬅️علمای ما گفته اند: برای تو - که خداوند تو را مورد رحمتش قرار دهد - مستحب است که جسد میتت به قصد تبرک و توسل در کنار آن ها دفن کنی.
📚شمس الدین القرطبی، (المتوفى 671 هـ)، التذکرة بأحوال الموتى وأمور الآخرة، ج1، ص315، تحقیق ودراسة الدکتور: الصادق بن محمد بن إبراهیم.
#توسل
#تبرک
🚩مشکات
@sonnatenabavii
#نقد_وهابیت
#ابن_تیمیه #ابن_قیم
#تضاد_دیدگاه
🔷 تصریحات ابن تیمیه و ابن قیم بر قدرت تصرف اموات:
👈 ابن تيميه معتقد است این که رسول خدا درخواست های مردم را در زمان ممات اجابت می کرد به این خاطر است که ایمان آنان ضعیف نشود. وگرنه کرامات انبیاء و اولیاء بسیار زیاد است به گونه ای که اکثریت مردم نمی توانند باور کنند.
📚 ابن تيمية، اقتضاء الصراط المستقيم، ج2، ص255
👈 ابن قيم در مورد قدرت روح انسان می گوید:
روح انسانی که از اسارت بدن خارج شده است قدرت تصرفات زیادی دارد به گونه ای که با روح اسیر دربدن قابل مقایسه نیست.
📚الروح في الكلام على أرواح الأموات والأحياء بالدلائل من الكتاب والسنة،ج1 ص102.
ابن تیمیه و ابن قیم تصرفات ارواح را قبول می کنند این در حالی است که وهابیت معتقدین به این تصرفات ارواح را تکفیر می کنند. در کتاب الدرر السنیه فی الاجوبه النجدیه آمده است که علمای نجد کسانی که قائل به تصرفات مشایخ بعد از ممات باشند تکفیر می کنند زیرا مخالف کتاب و سنت است و موجب شرک می شود.
📚الدررالسنية في الأجوبة النجدية، ج1، ص502-503
🚩مشکات
@sonnatenabavii
#تبرک
#اولیاءالله
✅ائمه حدیث و علمای اهل سنت به تبع از صحابه و تابعین، تبرک به اولیای الهی و قبور آنها را جایز می دانند و این عمل را حرام و شرک نمی دانند. در حالی که وهابیت تبرک به قبور اولیای الهی را بدعت و وسیله شرک می دانند.
🔰نمونه هایی از تبرک جویی به قبور صالحین توسط صحابه و تابعین:
۱ . تبرک صحابه به محمد بن طلحه بن عبیدالله
حاکم نیشابوری می نویسد: «كَانَ مُحَمَّدُ بْنُ طَلْحَةَ مِنَ الزُّهَّادِ الْمُجْتَهِدِينَ فِي الْعِبَادَةِ، وَكَانَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَبَرَّكُونَ بِهِ وَبِدُعَائِهِ.....»
📚حاكم نيشابورى، المستدرك ج ۳، ص ۴۲۲
ذکر فضایل و محاسن محمد بن طلحه بن عبیدالله السجاد «محمد بن طلحه از انسانهای بسیار پارسا و کوشا در عبادت بود و یاران رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) به او و به دعای او تبرک میگرفتند ...
۲. تبرک سفیان الثوری به عمرو بن قیس الملانی
در کتاب «الثقات و تهذیب الکمال» آمده است: «عَمْرو بن قيس الْملَائي كوفى ثِقَة من كبار الْكُوفِيّين متعبد وَكَانَ سُفْيَان يَأْتِيهِ يسلم عَلَيْهِ يتبرك بِهِ وَكَانَ يَبِيع المُلاء»
📚مزي، يوسف بن عبد الرحمن، تهذيب الكمال في أسماء الرجال.ج ۲۲، ص ۲۰۲
عمرو بن قیس الملائی، اهل کوفه، مورد اعتماد و از بزرگان و عابدان اهل کوفه بود، و سفیان نزد او میرفت و بر او سلام میکرد و به او تبرک میگرفت و او مُلاء (= نوعی جامه دامن مانند) میفروخت.
۳. تبرک مردم به قبر حضرت علی بن أبي طالب (علیه السلام)
ابن اثیر در ترجمه امام علی (علیه السلام) می نویسد: «وَلَمَّا قُتِلَ دُفِنَ عِنْدَ مَسْجِدِ الْجَمَاعَةِ، وَقِيلَ: فِي الْقَصْرِ، وَقِيلَ غَيْرُ ذَلِكَ. وَالْأَصَحُّ أَنَّ قَبَرَهُ هُوَ الْمَوْضِعُ الَّذِي يُزَارُ وَيُتَبَرَّكُ بِهِ»
📚ابن اثير، الكامل في التاريخ،ج ۲، ص ۷۴۶
هنگامیکه علی بن أبیطالب«علیه السلام» کشته شد(به شهادت رسیدند)، نزد مسجد جماعت دفن شد، و گفته شده که در قصر دفن شد و غیر این نیز گفته شده است. و صحیحتر این است که قبر او همان مکانی است که دارد زیارت میشود و به آن تبرک گرفته میشود.
۴. تبرک مردم به قبر ابو ایوب انصاری
در «شذرات الذهب» آمده است: «توفّي أبو أيوب الأنصاريّ خالد بن زيد بالقسطنطينية وهم محاصرون لها، وقبره تحت سورها يستسقى به ويتبرّك»
📚ابن عماد حنبلی، شذرات الذهب في أخبار من ذهب، ج ۱، ص ۲۴۶ و ۲۴۷
ابو ایوب الأنصاری خالد بن زید، در قسطنطینیه وفات یافت و قبر او زیر دیوار شهر است و بوسیله او (از خداوند) درخواست باران میشود و تبرک گرفته میشود.
همچنین او در الاستیعاب می آورد: «وقبر أبي أيوب قرب سورها معلوم إلى اليوم معظم يستسقون به فيسقون»؛ قبر ابوایوب نزدیک دیوار شهر قسطنطینیه است و تا به امروز مکان قبر او معلوم است و مورد تعظیم و احترام است و بوسیله او درخواست باران میکنند و برایشان باران میبارد.
📚ابن عبد البر، يوسف، الاستيعاب في معرفة الأصحاب، ج ۲، ص ۴۲۶
۵. تبرک کمیت بن زید به لباس امام زین العابدین (علیه السلام)
در تاریخ دمشق از ابن عساکر آمده است: «قال وأنبأنا محمد بن جعفر أنبأنا أبو أحمد الجلودي حدثنا محمد بن ركونة حدثنا ابن عائشة عن أبيه قال أتى الكميت بن زيد إلى علي بن الحسين فقال له إني قد مدحتكم بما أرجو أن يكون وسيلة عند رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) يوم القيامة فاسمعه فوجه علي بن الحسين فجمع أهله ومواليه ثم أنشده: طربت وهل بك من مطرب فلما فرغ منها قال له علي بن الحسين ثوابك نحن عاجزون عنه ولكن ما عجزنا عنه فإن الله ورسوله لن يعجزنا عن مكافأتك وسقط له على نفسه وأهله أربع مائة ألف درهم فقال له خذ هذه يا أبا المستهل فاستعن بها على سفرك فقال لو وصلتني بدانق لكان شرفا ولكن على مدحكم لا آخذ ثمنا ولا آجرا إلا من أردت به وجهه والوسيلة عنده ولكن إن أحببت أن تحسن إلي فادفع بعض ثيابك التي تلي جسدك أتبرك به فقام علي بن الحسين فنزع ثيابه فدفعها كلها إليه وأمر بجبة له كانت يصلي فيها فدفعت إليه ثم قال اللهم إن الكميت جاد في آل رسولك وذرية نبيك بنفسه حين ضن الناس وأظهر ما كتمه غيره من الحق فأمته شهيدا وأحيه سعيدا وأره الجزاء عاجلا واجز له جزيل المثوبة آجلا فإنا قد عجزنا عن مكافأته وأنت واسع كريم قال الكميت فما زلت أتعرف بركة دعائه».
📚ابن عساکر، ج ۵۰، ص ۲۳۷
ابن عایشه از پدرش روایت کرده که گفت: کمیت بن زید نزد علی بن الحسین (علیه السلام) آمد و به او گفت: من شما را با شعری که امیدوارم در روز قیامت وسیلهای نزد رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) بشود، مدح گفتهام، پس (لطفاً) آن را بشنو. علی بن الحسین خانواده و موالیاش را جمع کرد تا آن را بشنوند. و کمیت شعرش را سرود. پس از اتمام شعر، علی بن الحسین به او گفت: ما از دادان پاداش تو ناتوان هستیم ولیکن اگر ما از آن ناتوان باشیم پس خدا و رسولش
از دادن پاداش آن به تو ناتوان نیستند، و چهارصد هزار درهم از اموال خودش و خانوادهاش برای او فراهم کرد و به او گفت: ای ابا المستهل این را بگیر و از آن بر سفرت کمک بگیر. کمیت گفت: اگر حتی یک ششم از درهمی نیز به من میرسید پس برای ما شرف و امتیازی بود ولیکن من بر مدح گفتن شما هیچ مزد و پاداشی نمیگیرم و هدفم تنها به دست آوردن رضایت خداوند متعال بوده و به دنبال وسیلهای به نزد او بودهام. اما اگر میخواهی که در حق من نیکی کنی پس بعضی از لباسهایت که بر بدنت میپوشی را به من بده تا به آن تبرک بگیرم. پس علی بن الحسین بلند شد و لباسش را بیرون آورد و آنها را به او داد و دستور داد جبهای که در آن نماز میخواند را نیز به او بدهند، سپس گفت: بارالهی در زمانی که مردمان بخل ورزیدند، به راستی که کمیت در راه آل رسول تو و ذُریّه پیامبر تو تلاش کرد، و حقی که مردمان کتمان کردهاند را اظهار کرده است، پس او را شهید بمیران و خوشبخت زنده گردان و پاداشش را خیلی زود به او نشان بده و پاداش بزرگ خودت را در آخرت به او عطا فرما، چراکه ما از دادن پاداش کار او ناتوان هستیم و تو پروردگاری واسع و کریم هستی. کمیت میگوید: پیوسته برکت دعایش را (در زندگیام) میدیدم.
✅📚اینها تنها نمونه هایی از ده ها مورد تبرک جویی به صحابه و بزرگان اسلام است که البته وهابیت چشمی برای دیدن حقیقت ندارد
17.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷آیا داعش مبانی وهابیت را دنبال می کند؟
🔷گفتگوی جذاب یکی از افراد جدا شده از گروه های تکفیری؟
✅پیشنهاد دانلود
🔷مشکات کانال تخصصی نقد تفکرات تکفیری
لطفا در نشر صدقه جاریه سهم باشید
@sonnatenabavii
#توسل_از_دیدگاه_علما_حنفی_1
💢وهابیت توسل به حق و جاه پیامبر اکرم را حرام می پندارد در حالی که همه مسلمانان من جمله علما حنفی این نوع توسل را جایز می دانند.
👈ابوبکر محمد بن ابی اسحاق کلاباذی ( از محدثین قرن چهارم ) می گوید:
بالله أستعین و علیه أتوکل و علی نبیه أصلی و به أتوسل، از خداوند کمک می خواهم و بر او توکل می کنم و بر پیامبر درود می فرستم و به او توسل می جویم.
📚(کلاباذی، ابوبکر محمد، التعرف لمذهب أهل التصوف ص21)
👈ابومنصور ماتریدی در تفسیر خود توسل یهود به حق پیامبر (ص) را قبل از بعثت بیان می کند و می گوید: آنها می گفتند:
اللهم انصرنا بحق نبیک الذی تبعثه..... (خدایا به حق پیامبری که مبعوث می کنی ما را یاری کن)
📚( ماتریدی، محمد بن محمد، تفسیر الماتریدی، ج1، ص509)
https://eitaa.com/sonnatenabavii
برتری حضرت خدیجه بر دیگر همسران رسول خدا.pdf
183.2K
📚جزوه کوتاه در بیان افضلیت حضرت خدیجه علیها السلام نسبت بر سایر همسران رسول خدا درکلام بزرگان شیعه و سنی