💢تعریف عبادت از دیدگاه علما شیعه
✅از منظر علما شیعه اگر کسی نسبت به چیزی یا کسی اظهار خضوع و خشوع کند و آن را اله و رب بداند، آن را عبادت کرده است اما اگر اظهار خشوع و خضوع به چیزی یا کسی انجام شود و آن را اله و رب نداند عبادت و پرستش انجام نشده است
👈علامه طباطبائی در تعریف عبادت می نویسد:
✔️حقيقة العبادة نصب العبد نفسه في مقام الذلة والعبودية وتوجيه وجهه إلى مقام ربه
📚طباطبائي، محمد حسین، الميزان في تفسير القرآن، ج18، ص388.
حقیقت عبادت عبارت است از اینکه بنده خود را در مقام ذلت و عبودیت قرار دهد و به مقام ربوبیت پروردگار خود رو کند.
آیت الله سبحانی در تعریف عبادت می نویسد:
✔️هی الخضوع عن اعتقاد بالوهیّة المعبود و ربوبیّته و استقلاله فی فعله
📚سبحانی؛ جعفر، التوحید و الشرک فی القرآن الکریم، ص69.
عبادت خضوعی است که از سر اعتقاد به الوهیت و ربوبیت و مستقل بودن معبود انجام می گیرد.
✅از این دو تعریف مشخص می شود که هر خضوعی عبادت نیست بلکه خضوعی عبادت است که در برابر مقام ربوبیت باشد و با اعتقاد به اولوهیت و ربوبیت انجام می شود.
🔰از آیات قرآن نیز می توان به صحیح بودن این تعاریف پی برد، برای مثال خداوند در سوره اعراف آیه 206 می فرماید:
👈إِنَّ الَّذِينَ عِنْدَ رَبِّكَ لَا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيُسَبِّحُونَهُ وَلَهُ يَسْجُدُونَ
یقیناً مقرّبان و نزدیکان خدا هیچ گاه از عبادت و بندگی اش تکبّر نمی ورزند، وهمواره او را تسبیح می گویند، و برای او سجده می کنند.
👈در این آیه، سجده عبادت شمرده شده و خداوند هم بیان فرموده که سجده برای او باشد و بندگان او را عبادت کنند در حالی در سوره یوسف آیه 100 یعقوب و برادران حضرت یوسف به او سجده کردند و سجده آنان عبادت به حساب نمیآید زیرا آنها اعتقاد به اولوهیت و ربوبیت حضرت یوسف نداشتند.
در آیه دیگر نیز خداوند امر به سجده می کند و می فرماید:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (حج 77)
ای اهل ایمان رکوع به جا آورید و سجده نمایید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار نیک انجام دهید تا رستگار شوید.
با این وجود خداوند در سوره بقره آیه 34 امر می کند که ملائکه به حضرت آدم سجده کنند.
💠سجده نهایت خضوع و خشوع است اگر در عبادی بودن عمل فقط حضوع و خشوع ملاک بود خداوند هیچ گاه به ملائکه دستور سجده به آدم را نمی داد یا یعقوب و فرزندانش بر یوسف سجده نمی کردند. با این حال از این آیات به خوبی مشخص می شود که علاوه بر خضوع و خشوع در عمل اعتقاد به الوهیت و ربوبیت شرط محقق شدن عبادت است.
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
جواز تبرک به منبر پیامبر 🙌
ذهبی در مورد جواز تبرک به قبر پیامبر صلی الله علیه وسلم و بوسیدن و لمس کردن آن میگوید:
قُلْتُ: أَيْنَ المُتَنَطِّعُ المُنْكِرُ عَلَى أَحْمَدَ، وَقَدْ ثَبَتَ أَنَّ عَبْدَ اللهِ سَأَلَ أَبَاهُ عَمَّنْ يَلمَسُ رُمَّانَةَ مِنْبَرِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَيَمَسُّ الحُجْرَةَ النَّبَوِيَّةَ، فَقَالَ: لاَ أَرَى بِذَلِكَ بَأْساً. أَعَاذنَا اللهُ وَإِيَّاكُم مِنْ رَأْيِ الخَوَارِجِ وَمِنَ البِدَعِ.
میگویم: کجاست آن غالیانی که بیمورد سختگیری و انکار ورزی میکنند تا بر احمد بن حنبل انکار ورزند حال آنکه از عبد الله (پسر احمد) به ثبوت رسیده که از پدرش سوال کرد دربارۀ کسی که رُمّانۀ منبر پیامبر صلی الله علیه وسلم را لمس میکند و بر حجرۀ نبوی دست میکشد. احمدبن حنبل گفت: {اشکالی در آن نمیبینم}. خداوند ما و شما را از رأی خوارج و از بدعتها پناه بدهد.
📚 سیر اعلام النبلاء از الذهبی، ج 11 ص 212
📎رمّانۀ منبر، موضعی است که پیامبر صلی الله علیه وسلم هنگام نشستن بر منبر، دست مبارکش را بر روی آن میگذاشت.
⁉سوال که از وهابیت پرسیده می شود این است ایا احمد بن حنبل امام حنابل بدعت ها را نمی شناخته ?
🔷در جواب باید بگوییم بلی او بدعت ها را می شناخته که به وهابیان لقب خوارج داده است✔
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#فلسطین_قدس
برپایی قیامت تنها با جنگ با یهود 💣
🚩در صحیح مسلم روایتی از پیامبر نقل شده که یهودیان به دست مسلمانان نابود خواهند شد چنانکه پیامبر ص می فرماید :«لا تَقُومُ السَّاعَةُ حتَّى يُقاتِلَ المُسْلِمُونَ اليَهُودَ، فَيَقْتُلُهُمُ المُسْلِمُونَ حتَّى يَخْتَبِئَ اليَهُودِيُّ مِن وراءِ الحَجَرِ والشَّجَرِ، فيَقولُ الحَجَرُ أوِ الشَّجَرُ: يا مُسْلِمُ يا عَبْدَ اللهِ هذا يَهُودِيٌّ خَلْفِي، فَتَعالَ فاقْتُلْهُ، إلَّا الغَرْقَدَ، فإنَّه مِن شَجَرِ اليَهُودِ».
🔸ترجمه: «تا وقتیکه مسلمانان با یهود نجنگند، قیامت برپا نمیشود. مسلمانان یهودیان را به قتل میرسانند، تا جایی که اگر فرد یهودی پشت سنگ یا درختی مخفی شود، سنگ یا درخت میگوید: ای مسلمان! ایبندهٔ خدا! این یهودی است که پشت من مخفی شده است؛ بیا و او را بکش. بهجز درخت "غرقد"؛ که از درختان یهود است
صحیح مسلم .ج٤ص٢٢٣٩
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
✅#زیارت_قبور
👈جابربنعبدالله انصاری به همراه امیرمومنان علیه السلام به قبرستان رفتند.
حضرت رو به قبر ها فرمودند:
ای خاک نشینان و ای اهل غربت و تنهایی،
🔻بدانید که در منازل شما دیگران مسکن گزیدند، اموال و میراث شما را تقسیم کردند
و همسران شما را به همسری خود درآوردند،
این ها اخبار ما بود شما برای ما چه خبری دارید؟
👈حضرت فرمودند: جابر سوگند به خدایی که آسمان را برافراشت و زمین را گستراند؛
اگر به آنها اجازه سخن گفتن میدادند
این چنین میگفتند: که بهترین توشه
برای زندگی آخرت، تقوا است.
📚تحف العقول، ص 188، شعبة الحرانى رحمه الله، بتصحيحه والتعليق عليه على اكبر الغفاري، الطبعة الثانية 1363 ش، مؤسسة النشر الاسلامي
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#توسل
🔹 ابن الجَزَرِي، در کتاب ( حصن الحصين ) در اداب دعا می گوید : به واسطه انبیاء و بندگان صالح، به خدا توسل می شود.
👈 سؤال از عقلاء این است : آیا ابن جزری که از علمای طراز هست ، نمیدانست شرک و کفر چیست و توحید چیست؟
◀️آیا وهابیت(خوارج زمان) همچنان بر تندروی هایشان اصرار نموده و قبول نمیکنند این موضوعات ، بعضا اختلافی است و به سبب چنین أموری نباید مسلمین را تکفیر یا تبدیع نمود؟
👌 التماس تفکر و تعقل!
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شدّ_رحال
#زیارت_قبور
✅زیارت قبور و سفر برای زیارت قبور در روایات اهل بیت (علیهم السلام)
👈امام رضا علیه السلام میفرمایند: بار سفر برای قبری بسته نمیشود مگر قبر ما اهل بیت علیهم السلام.... و هر کس بار سفر ببندد برای زیارت من، دعایش مستجاب و گناهش بخشیده است.
📚وسائل الشيعة، ج 10،ص 441، الشیخ الحر العاملي الجزء الثالث من المجلد الخامس، بتصحيحه وتحقيقه وتذييله الفاضل المحقق الشيخ عبد الرحيم الرباني الشيرازي
👈شیخ طوسی از امام رضا(علیهالسلام) نقل می کند که حضرت فرمود:ان لکل امام عهداً فی عنق اولیائه و شیعته و ان من تمام الوفاء بالعهد و حسن الاداء زیاره قبورهم …
همانا برای هر امامی عهدی بر گردن اولیاء و شیعیان آنان است، وفا کامل و حسن ادای به این عهد، زیارت قبور آنان است.
📚تهذیب الاحکام،ج۶،ص۷۸و۷۹،ح۳ و کافی ، ج۴،ص۵۶۷
👈امام صادق علیه السلام در مورد زیارت سید الشهداء می فرمایند:
هر کس از خانهاش به قصد زیارت امام حسین (علیهالسّلام) بیرون آید، اگر پیاده باشد، خداوند، برای هر قدمش، حَسَنهای را مینویسد و گناهی را از او میزُداید و چون به حرم مطهر امام حسین (علیهالسّلام) رسید، خداوند نام او را جزو رستگاران مینویسد، و چون زیارتش را به پایان برَد، خداوند او را از رهایی یافتگان قرار میدهد، و چون بخواهد باز گردد، فرشتهای نزد او میآید و به او میگوید: من پیامآور خدایم. خداوند، به تو سلام میرساند و میفرماید: عمل، از سر گیر که گذشتهات آمرزیده شد.»
📚ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، ج ۱، ص۱۳۲، نجف اشرف، دار المرتضویه، چاپ اول، ۱۳۵۶ ش.
👈در روایت دیگری وارد شده است که امام هادی (علیهالسّلام) بیمار شده بودند و درخواست فرمودند فردی به نیابت از ایشان به جهت زیارت قبر مطهر سیدالشهداء (علیهالسّلام) به کربلا مشرف شود. «عَنْ اَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ: بَعَثَ اِلَیَّ اَبُو الْحَسَنِ (علیهالسّلام) فِی مَرَضِهِ وَ اِلَی مُحَمَّدِ بْنِ حَمْزَةَ فَسَبَقَنِی اِلَیْهِ مُحَمَّدُ بْنُ حَمْزَةَ فَاَخْبَرَنِی اَنَّهُ مَا زَالَ یَقُولُ ابْعَثُوا اِلَی الْحَائِرِ.»
👈ابوهاشم جعفری گوید: امامهادی (علیهالسّلام) در بستر بیماری بود، فردی را به سوی من و محمّد بن حمزه فرستاد که قاصد پیش از من محمد بن حمزه به خدمتش رسید وقتی بیرون آمد به من خبر داد که امام پیوسته میفرمود: کسی را به کربلا بفرستید و کسی را به کربلا بفرستید.
📚الکافی، ج4، ص567، الشيخ الكليني، المحقق / المصحح: غفاري على اكبر و آخوندي محمد، الناشر: دار الكتب الإسلامية
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
🙌#توسل _به_پیامبر
🔷توسل به پیامبر در حال حیات و ممات
📢حبيب عبداللّهبنعلوي الحدّاد از علمای شافعی بعد از این که ادله روایی و عمل صحابه بر جواز توسل و طلب شفاعت از رسول الله در زمان حیات و ممات را متذکر می شود؛ درباره آیه 64 سوره نساء میگوید: فهم تمام علمای امت این است آیه«وَلَوْ أَنَّهُمْ إذ ظَلَمُوا أنفسهم جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا»بر عموم دلالت کرده و شامل حال حیات و ممات میگردد. زیرا مستحب است که زائر هنگام زیارت قبر رسول الله ﷺ آن را بخواند.
⁉سوالی که از وهابیت یا بهتر بگوییم خوارج زمان باید بپرسیم این است چرا شما بر خلاف مسلمانان توسل را فقط در حال حیات جایز می دانید?!
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#استعاذه_به_غیرخدا
⭕❌وهابیون معتقدند استعاذة وپناه بردن به غیر الله، از جمله پیامبران ، بطور مطلق کفر و شرک است، و ربطی به اعتقاد پناه گیرنده، ندارد!!
❌محمد بن عبدالوهاب می گوید: استعاذه به غیر الله شرک است.(۱)
این فهم باطل، مخالف صریح حدیث صحیح پیامبر است، از جمله:
☑️ در مسند أحمد 26366 آمده:
« عن عائشة، قالت: بَعَثَتْ صفيّةُ إِلى رسول الله صلى الله عليه وسلم بِطعَامٍ قَد صَنَعَتْهُ له وهو عندي، فلمّا رَأَيتُ الجَارِيَةَ، أَخَذَتنِي رِعدَةٌ حَتَّى استَقَلَّنِي أَفْكَلُ، فَضَربتُ القَصعَةَ، فَرَمَيتُ بها. قالت: فنظر إِلي رسولُ الله صلى الله عليه وسلم، فَعَرفتُ الغَضبَ في وجهه، 👈فقلت: أَعُوذُ بِرَسُولِ الله👉 أن يلعَنَنِي اليوم ... ». إسناده حسن.
😔آیا صحابه، شرک انجام داده اند و پیامبر صلی الله علیه وسلم به ارتکاب شرکشان رضایت داشته!؟
🤔التماس تفکر
منبع: 1.التوحید محمدبن عبدالوهاب، باب من الشرک: الاستعاذه بغیر الله ص 41
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#توسل_به_اولیاء
🔵خطیب بغدادی در باب ( ما ذكر في مقابر بغداد المخصوصة بالعلماء والزهاد ) از قبر یکی از زهاد و صالحان میگوید که مشهور به قبر نذور بوده و مردمان مسلمان به زیارت این قبر رفته و به آن تبرک جسته و در آنجا از خدا طلب براورده شدن حاجاتشان را می کردند و به برکت این قبر ، دعاهایشان قبول میشود :
« ومقبرة عَبْد الله بْن مالك، دفن بها خلق كثير من الفقهاء والمحدثين والزهاد والصالحين، وتعرف بالمالكية.
ومقبرة باب البردان فيها أيضا جماعة من أهل الفضل.
وعند المصلى المرسوم بصلاة العيد 👈كان قبره يعرف بقبر النذور، يقال: إن المدفون فيه رجل من ولد عَلِيّ بْن أَبِي طالب رضي الله عنه 👈يتبرك الناس بزيارته، ويقصده ذو الحاجة منهم لقضاء حاجته ».
📚تاریخ بغداد : 1 / 445 - 446
⬅️ سؤال : آیا خطیب بغدادی توحید و شرک و سنت و بدعت را میشناخت؟
🤔آیا وهابیت(خوارج زمان) ، خطیب بغدادی را هم مثل دیگر مسلمانان به زمره کفار و مشرکین و مبتدعین و... اضافه خواهند نمود ، یا خیر ؟
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#سماع_موتی
📢کلام تقتازانی درباره برکات زیارت قبور صالحین و سماع موتی
✅ تقتازانی می گوید:
فإنّ للنفس بعد المفارقة تعلّقا ما بالبدن و بالتربة التي دفنت فيها، فإذا زار الحيّ تلك التربة، و توجّهت نفسه تلقاء نفس الميّت حصل بين النفسين ملاقاة و إفاضات.
ترجمه:
. پس یقینا برای روح بعد از جداشدنش، به بدن و خاکی که در آن دفن می شود تعلقی ایجاد می شود و هنگامی که فرد زنده ای، آن خاک (که مرده در آن دفن شده) را زیارت کند و میت را مورد توجه قرار دهد بین هردوشان (نفس میت و نفس فرد زنده زیارت کننده) دیدار و برکاتی حاصل می شود.
📚شرح المقاصد، ط عالم الکتب، ج3، ص338
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شد_رحال
📢بار سفر بستن به قصد زیارت قبور صالحین از نظر نووی
✅نووی در تأیید این موضوع می گوید:
👈الصَّحِيحُ عِنْدَ أَصْحَابِنَا وَ هُوَ الَّذِي اخْتَارَهُ إِمَامُ الْحَرَمَيْنِ وَ الْمُحَقِّقُونَ أَنَّهُ لَا يَحْرُمُ وَ لَا يُكْرَهُ👉"
👈قول صحیح نزد اصحاب ما (شوافع) این است که نه حرام است و نه مکروه که این قول را امام الحرمین و محققین نیز اختیار کرده اند.👉"
📚صحیح مسلم بشرح النووی، ج9، ص106
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii