eitaa logo
به سوی سماء
959 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
487 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
ببین! هر میوه شیرین که می‌بینی روزگاری تلخ یا ترش بوده است. می‌خواهم بگویم: اگر روزگارت تلخ و نامراد است، دل خوش دار که روزهای شیرینی در پیش داری. @sooyesama
شیطان در بسياري اوقات براي اينکه مؤمن را از هدف باز دارد از نزديکترين و موثق‌ترین دهان‌ها استفاده مي‌کند و از طريق آنها مؤمن را موردهجوم قرار مي‌دهد. لذا در بعض روايات هست که عالم و فقيه «مُسْتَوْحِشاً مِنْ أَوْثَقِ إِخْوَانِه» است؛ يعني از رفيق خودش هم وحشت دارد؛ دليلش اين است که گاهي اوقات شيطان زبان رفيق را وسيله مي‌کند تا انسان را از خدا دور کند؛ يعني نگراني از حيث غيرايماني او بايد داشت. اين امر که شيطان با دست و زبان ديگران کار مي‌کند امر مهمي است. یکی از خوبان روزگار گفته بود در همين وضوخانه امام رضا (ع) شيطان در سيماي بسيار زيبايي ظاهر شد و من نفهميدم شيطان است، خيلي فريبنده بود و گفت حاجتي از تو دارم. گفتم چيست؟ گفت مي‌خواهم يک دلي را زير گنبد امام رضا (ع) متوجه من کني! اين را که گفت متوجه شدم شيطان است. چون خودش زير گنبد امام رضا(ع) راه ندارد، مي‌خواسته اين آقا را واسطه کند. لذا خيلي بايد مواظب باشيم که وقتي مي‌خواهيم نصيحت کنيم باطن اين نصيحت ما غش نباشد. پدر به فرزندش که اهل عبادت است و ساعاتى را به نافله شب مي‌گذراند نصيحت مي‌کند که بخواب، از درس‌هايت مي ماني! حال اگر مشغول به کار دنيا باشد نصيحتش نمي‌کند! @sooyesama
شاگردی به استادش گفت: مدتی است چشم برزخی من باز شده و افراد را بر اساس چهره برزخی‌شان می‌بینم. لذا بسیار معذب و مستوحش هستم و از دوستان و اقوام فراری شده‌ام. استاد گفت: آدم مگس نیست که روی زخم بنشیند. سعی کنید چشم قیامتی باز کنید و کمالات وجودی خلائق را ببینید و از دیدن نواقص چشم بپوشید. انبیاء علیهم السلام نیز همین روش را داشتند که آنگونه با محبت و دلسوزی با مردم رفتار می‌نمودند. یعنی به اصل وجود و کمالات وجودی مخلوق می‌نگریستند، نه محدودیت و نواقص آن. @sooyesama
ببین! نهال را به چوب صاف می‌بندند تا صاف بالا برود. چون همنشینی اثر دارد. همنشین تو از تو به باید @sooyesama
محبت، ابتدا و انتهای عالم و بلكه سرّ عالم است... بنا به تعبير عرفا قوس نزول و قوس صعود داریم؛ كه هر دو براساس محبت اند. "بسم الله الرّحمن الرّحيم"، قوس صعود و نزول را بیان می‌کند. اسم "الرّحمن" قوس نزول است كه بيانگر رحمت و محبت عامّه خداوند است كه با آن ملك، ملكوت و خلقت ايجاد شده است. مؤمن، كافر و تمام موجودات عالم سر اين سفره نشسته‌اند. اسم "الرّحيم" بيانگر قوس صعود است كه انسان می‌خواهد به سوی خدا برگردد. برخی‌ها خود را در چارچوب عالم طبيعت حدّ زده‌اند و نمی‌خواهند برگردند! اينها صعود ندارند و لذا از نام "الرّحيم" بهره‌ای نمی‌برند. "الرّحيم" محبت خاصّ ذات ربوبی است، در سر اين سفره، اهل توحيد و ولايت نشسته‌اند. با "الرّحمن" بيا با "الرّحيم" برو تا تمام اسرار به تو داده شود! "الرّحمن" برای همه است ولی در "الرّحيم" توجه لازم است و فضل و عنايت ويژه‌ای از جانب خدا می‌طلبد. @sooyesama
الهی! دنیا، بسیار پست‌تر از آن است که بتوان حقیقت را در آن آشکار کرد. پس سکوت می‌کنم، تا شیطنتها با پندار پیروزی، خاموش شوند. سکوت می‌کنم، گرچه آگاهم از مکر دشمنان و تردید دوستان. سکوت، یعنی این رفتار، حتی لایق اعتراض هم نیست. سکوت، یعنی این نزاع، دیگر سزاوار ادامه نیست. سکوت، یعنی فهم این ماجرا، در توان مخاطب نیست. و سکوت یعنی دنیا پست است، آنقدر که شایسته اثبات حقیقت نیست؛ چراکه دنیا زاییده وهم ماست. عاقبت، قیامتی هم هست، پس سکوت می‌کنم. @sooyesama
جناب محی‌الدین بارها به محضر امام زمان عج مشرف شده است. ایشان در چند جای کتاب فتوحات، به این تشرفات اشاره نموده است. او می‌گوید: «در یکی از این تشرفات، حضرت حجت عج، مهر ولایت و امامتشان را نیز به جناب محی‌الدین نشان داده‌اند». ایشان می‌گویند: «قبل از این تشرفات، خداوند در خواب مرا از وجود ایشان مطلع نمود و او را به من شناساند». این نکات، نشان می‌دهد که سالک حقیقی، در مراحل نهایی سیر، ناگزیر از آشنایی و پذیرش ولایت اهل بیت ع است. مرحوم آیت‌الله قاضی فرموده‌اند: عرفای اهل سنت که مدعی وصول به توحیدند، از دو حال خارج نیستند: یا واقعا منکر ولایت‌اند و به توحید نرسیده‌اند. و یا مومن به ولایت و واصل به توحیدند، اما در ابراز ولایت تقیه می‌نموده‌اند. @sooyesama
هــــيـــچ مدرسه‌ای بهتر از تــجــربـه نیست افسوس که شهریه آن به گرانی عــــمـــر است @sooyesama
در زمان قدیم که ناخن‌گیر نبود، ناخن‌ها را با قیچی کوتاه می‌کردند. این، کار سختی بود. خصوصا اگر مادری می‌خواست ناخن کودکی را کوتاه کند. زیرا کودک دستش را می‌کشید و گاها بخشی از پوست زیر ناخن آسیب می‌دید. آنگاه کودک از مادر خود دلگیر می‌شد و با مادرش دعوا می‌کرد. انبیاء علیهم السلام نیز همینگونه‌اند. وقتی می‌خواهند ما را تطهیر کنند، ما درست تن نمی‌دهیم، لذا آسیب می‌بینیم. و دلگیر می‌شویم. در حالیکه هدف آنها تطهیر ماست. و ما به جهت نواقصی که داشتیم، آسیب دیده‌ایم. @sooyesama
یکی شاگرد اَحوَل داشت استاد مگر شاگرد را جایی فرستاد که ما را یک قَرابه روغن آنجاست بیاور زود، آن شاگرد برخاست چو آنجا شد که گفت و دیده بگماشت قرابه چون دو دید احول عجب داشت بَرِ استاد آمد گفت ای پیر دو می‌بینم قرابه من، چه تدبیر؟ ز خشم استاد گفتش ای بد اختر یکی بشکن دگر یک را بیاور چو او در دیدن خود شک نمی‌دید بشد این شکست آن یک نمی‌دید اگر چیزی همی بینی تو جز خویش توهم آن احول خویشی بیندیش تو هر چیزی که می‌بینی تو آنی ولی چون در غلط ماندی چه دانی (اسرار نامه) @sooyesama
زندگی مانند «نی» است؛ همیشه چندین حفره تو خالی خواهد داشت. هنر آدمی این است که از همین حفره‌ها، نوای دلنشینی تولید نماید. @sooyesama
ذکر این است که «او» در کل زندگی ما حضور داشته باشد. اگر یک اسم خدا جمیل است، پس باید در معماری‌مان باشد، در رفتارهایمان باشد، در لباس و ظاهر و باطنمان باید باشد، در صحبت کردنمان باید باشد... هر کس ذاکر نباشد به اسماء الله زندگیش سخت می‌شود، معیشتش تنگ می‌شود. @sooyesama