ملاقات با یک پرفسور ریاضیات دوگونه است:
۱- گاهی تنها با پیکر و بدن او مواجه هستیم؛ مانند تعاملاتی که فرزند و همسر شخص، با او دارند. در اینجا ملاقات با استاد ریاضی بما هو استاد ریاضی نیست. اساسا دانش ریاضی هیچ نقشی در این ملاقات ندارد.
۲- گاهی با اندیشه او مواجهیم؛ مانند ملاقات شاگردان، با استاد ریاضیات. دانش ریاضی محور این ملاقات است. به دیگر بیان: آنچه مورد ملاقات قرار گرفته، اندیشه ریاضی استاد است.
در ملاقات بدن، حقیقت استاد که همان دانش ریاضی است مغفول میماند؛ چنانکه استاد ریاضی در خانواده خویش، مانند همه همسرها و پدرهاست. و ویژگی خاصی ندارد.
اما در ملاقات اندیشه، حقیقت استاد و دارایی حقیقی او مورد ملاقات قرار میگیرد. در اینجاست که شان حقیقی استاد شناخته میشود.
ملاقات حضرت بقیةالله نیز همینگونه است. آنچه مهم است ملاقات اندیشه و حقیقت وجود آن بزرگوار است. این ملاقات، ظهور و فرج آن بزرگوار در نفوس است.
اگر ملاقات اندیشه و ظهور انفسی نباشد، ملاقات بدنی و ظهور آفاقی نتیجه نمیبخشد. چنانکه ابوجهل عموی پیامبر ص بود و بارها بدن مبارک آن حضرت را دیده بود. اما بهرهای نمیگرفت:
خر عیسی اگر به مکه رود
چو بیاید هنوز خر باشد
شاید دلیل تاخیر در ظهور آفاقی همین باشد که بشر در پی ظهور انفسی بگردد.
به هر روی، ملاقات حضرت بقیةالله ع، عبارت است از ادراک و اتحاد با اندیشه توحیدی آن حضرت. ملاقات بدنی اگر با این دید باشد ارزشمند و راهگشاست.
آدمی اگر در انجام واجب و ترک حرام، مستغرق گردد، در توحید ختمی منزل نموده است. و این ملاقات حضرت بقیةالله ع، پیامبر خاتم ص و همه اولیاء الهی است.
#استاد_محمود_امامی
(با تصرف و تلخیص)
#ملاقات_بقیةالله
@sooyesama
التنبیه التاسع: إعلم أن القطب الذی علیه مدار احکام العالم و هو مرکز دائره الوجود من الآزل إلی الأبد واحد باعتبار حکم الکثره متعدد.
فالنبی فی کل عصر هو قطبه و عند انقضائه، نبوة التشریع بتمام دائرتها انتقلت القطبیه إلی الأولیاء مطلقا.
فلا یزال فی هذه المرتبه واحد منهم قایم هذا المقام لیحفظ الله تعالی به هذا الترتیب و النظام إلی أن ظهر خاتم الأولیاء الذی هو خاتم الولایه المطلقه والله أعلم».
بدان که قطبی که مدار احکام نظام هستی بر اوست که مرکز دایره وجود و کل عالم است از ازل تا ابد حقیقتا یکی است و به اعتبار حکم کثرت متعدد گردد .
پس نبی در هر عصر و زمانی قطب و مرکز نظام وجود زمان است و هنگامی که نبوت تشریعی خاتمه پذیرد قطبیت به اولیاء منتقل گردد .
و پیوسته یکی از اولیاء در مقام قطبیت قایم است تا بسبب او خداوند عالم و نظام هستی را حفظ فرماید تا اینکه خاتم اولیاء ظهور نماید که او خاتم ولایت مطلقه می باشد.
#محیالدین_عربی
(مجموعه رسایل شیخ اکبر؛ رساله «تنبیهات علی علوّ الحقیقه المحمدیه العلیه»، ص۴۷۰)
#قطب_عالم
#دوام_قطب
@sooyesama
برف وقتی تند و شلاقی بباره نمینشینه. برف وقتی مینشینه که نرم و ملایم بباره.
حرفها مثل برفاند. نرم و ملایم بگو...
#حجةالاسلام_رنجبر
#ادب_نصیحت
@sooyesama
امیرالمومنین علی علیه السلام:
اگر نيرنگ ناپسند و ناشايسته نبود من سياستمدارترين مردم بودم ولی هر نيرنگی گناه است و هر گناهی يک نوع کفر است... به خدا سوگند من با کيد و مکر اغفال نمیشوم و در رويارویی با شدايد ناتوان نمیگردم.
نهجالبلاغه، خطبه ۲۰۰
#صداقت
#سیاست
@sooyesama
شعری از استادم علامه طباطبایی برایتان بخوانم:
«مهر خوبان دل و دین از همه بی پروا برد
رخ شطرنج نبرد آنچه دل شیدا برد
من به سرپنجه خورشید نه خود بردم راه
ذرهای بودم و مهر تو مرا بالا برد
من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم
او که می رفت مرا هم به دل دریا برد
کف مینوی تو بود و رخ نیکوی تو بود
یک به یک جلوه ز من نام و نشان یکجا برد».
علامه طباطبایی خیلی بکاء بودند. یکی از شاگردانشان نقل میکرد وقتی در حضور ایشان بیت زیر خوانده شد ایشان که در دستانشان دستمالی بود، هر هر اشک میریختند:
«کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
کی روی؟ ره ز که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟».
#استاد_سمندری
#جایگاه_علامه_طباطبایی
@sooyesama
برخی اینگونه نقل میکنند که یزید پس از خطبه امام سجاد (ع)، اظهار پشمیانی نمود و ابنزیاد را مقصر معرفی کرد. سپس از امام (ع) راهکار توبه خواست. حضرت سجاد (ع) نماز غفیله را آموزش فرمود.
حضرت زینب (س)، که تعجب اطرافیان را از این عمل امام دید، پیشقدم شد و از سبب این کار پرسید.امام فرمود: او توفیق توبه نخواهد یافت.
ظاهرا سببش این است که در نماز غفیله داریم: «لا اله الا انت، سبحانک انی کنت من الظالمین». و کسیکه مملو از «من» است، هیچگاه نمیتواند بگوید: «کنت من الظالمین».
بشر وقتیکه پر از «من» شد، اشتباهاتش را توجیه میکند. و هرگز نمیتواند نقص و زشتی «من» را بپذیرد.
حضرت یونس (ع)، در ظلمات ثلاث، ندا داد: «لا اله الا انت، سبحانک انی کنت من الظالمین»، و از غم نجات یافت.
آدمی اگر نقص و فقر خود را پذیرفت، راحت میشود. وگرنه مدام باخودش درگیر و مغموم است.
#استاد_محمود_امامی
#ذکر_یونسی
@sooyesama
شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: بین دو حاکم در تردیدم، چه کنم؟
امام فرمودند: عادل، صادق، فقیه و با تقواترین را انتخاب کن.
شخص پرسید: اگر به تشخیص نرسیدم؟
امام فرمودند: ببین افراد متدین به کدام مایلند؟
شخص پرسید: اگر نفهمیدم؟
امام فرمودند: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر میپسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر آنها را خشمگین میکند، او را برگزین.
(اصول کافی،ج۱،ص68)
@sooyesama
مسیر خدا يك خورده صبورى مىخواهد. بعد از مدتی صبوری خداوند متعال شروع به جواب دادن مىكند.
ولى برای هر مؤمنى، در مسير زندگى كه دارد مىرود فصلهايى بر او سخت مىگذرد كه صبرش هم سخت است ولى اصلاً نمره معدل ايمان را همين جا ها مىدهند.
همين جايى كه ديگر انسان نمىتواند و حس مىكند خسته شده است. معدل ايمان همين جاست که مشخص میشود.
#استاد_جعفر_ناصری
#صبر
#مشکلات_راه
@sooyesama