مکاشفات و کرامات دلالت بر کمال سالک و عدم آن ندارد. بلکه اقتضای شاکله نفوس است
چه بسا این امور سدّ راه سالک شود و عطش طلب او را برای تحصیل توحید فرونشاند
#علامه_طهرانی
(نورمجردج1ص۷۳۸)
@sooyesama
خداجو با خداگو فرق دارد
حقیقت با هیاهو فرق دارد
خداجو را هوای سیم و زر نیست
بجز فکر خدا، فکر دگر نیست
#مهدی_سهیلی
@sooyesama
گفت: هر مردی که باشد بد گمان
نشنود او راست را با صد نشان
هر درونی که خیالاندیش شد
چون دلیل آری خیالش بیش شد
چون سخن در وی رود علت شود
تیغ غازی دزد را آلت شود
پس جواب او سکوتست و سکون
هست با ابله سخن گفتن جنون
#مولوی
----------------------
به خاموشی ببستم من، زبان هرزه گویان را
دو لب بر هم نهادم، کار شمشیر دو دم کردم
#مرحوم_کبودرآهنگی
@sooyesama
كره زمين را از دو جانب قطب اندكى تطامن است؛ يعنى: اندكى مسطّح است و فرو رفتگى دارد.
و آفاق استوائى و قريب بدانها را چون مكّه مكرّمه تقبّب است؛ يعنى: برآمدگى دارند.
و آب همه كره زمين را فرا گرفته بود، و چون فرو نشست قهرا جاىِ برآمده زمين كه قبّۀ آنست و تقبّبِ آن بيش از جاهاى ديگر است در نخستين بار نمودار شده است، و آن مكّه مكرّمه است.
و چون آب كم كم فرو نشست و تقليل يافت قسمت پديد آمده زمين به تدريج گسترش يافت كه از آن تعبير به دحوالارض شده است.
#علامه_حسنزاده
(هزار و یک کلمه، ج۱، ص۴۶۰)
#دحوالارض
@sooyesama
سرانجام
روزی
معبد نور را خواهی دید
و راز این همه رنج را خواهی یافت
روزی که انجام، به آغاز، میگرود
و نور در دامن نور
میآرمد
#ر_س
@sooyesama
الهی
نامردی مردان، و مکر زنان، آدمی را زمینگیر ننماید.
اما جهل در لباس علم، خیانت در لباس مشورت، و کینه در لباس خیرخواهی، روح امید و نیروی حرکت را باز ستاند.
الهی
نیمی از وجود، در این تلاطم نابود شده است. نیمه دیگر نیز بستان، و از گنجینه غیبت مرا باز گردان.
#ر_س
@sooyesama
امام جوادالائمه ع:
در این دنیا همه ما در کنار هم زندگی میکنیم؛ ولی آنکه قلبش با کسی باشد و به دین او متدین شود، هرجا که باشد با اوست.
(تحف العقول، ص۷۲۶)
@sooyesama
مهمترین مراقبات دهه اول ذیحجة:
۱. دو رکعت نماز بین مغرب و عشاء:
هر رکعت= حمد + توحید + یک مرتبه «و واعَدنا موسی ثلاثینَ لیلةً و أتْمَمْناها بعشرٍ فتَمَّ میقاتُ ربِه أربعینَ لیلةً و قالَ موسی لأخیه هارونَ اخْلُفْني فی قومی و أصلِح و لا تَتِّبعْ سبیلَ المفسدین»
۲. ده مرتبه تهلیلهای حضرت امیر (ع):
«لا اله الا الله عددَ الیالی و الدهور، لا اله الا الله عددَ أمواج البحور، لا اله الا الله و رحمتُه خیرٌ مِمّا یجمعون، لا اله الا الله عددَ الشَوک و الشجر، لا اله الا الله عدد الشَعر و الوَبر، لا اله الا الله عدد الحجر و المَدَر، لا اله الا الله عدد لَمحِ العیون، لا اله الا الله فی اللیلِ إذا عَسعَس و الصبحِ اذا تنفّس، لا اله الا الله عدد الریاح فی البراری و الصخور، لا اله الا الله من الیوم الی یومِ یُنفَخُ فی الصور».
۳. ده مرتبه شهادتهای حضرت عیسی ع:
«أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد، بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر * أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له أحدا صمدا لم یتخذ صاحبة و لا ولدا * أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له أحدا صمدا لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا أحد * أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد، یحیی و یمیت و هو حی لا یموت، بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر * حسبیَ اللهُ و کفیٰ، سَمعَ اللهُ لِمن دَعا، لیس وراءَ اللهِ مُنتهیٰ، أشهد لِله بِما دَعا، و أنه بریءٌ مِمَّن تَبَرّأ، و أنّ لِله الآخرةَ و الأولیٰ».
#مراقبات_ذیحجة
منبع: مفاتیح الجنان
@sooyesama
خداوند متعال میفرماید: «خضر به موسی گفت:آیا نگفتم تو هرگز نمیتوانی همراه من شکیبایی کنی؟» (سوره کهف،آیه 72)
امام علی علیه السّلام فرمود: «در هنگام آزمایش است که مرد گرامی داشته شود یا خوار گردد.»
بسیاری از عارفان به حقیقت رسیده، در مراحل اولیه سلوک، از بعضی از تلامذه آزمایشی میکنند که به یک معنی تمحیص خالص ساختن و بیدار کردن است و به یک معنی ظرف وجودی را در بوته آتش قرار میدهد تا طلای ناب از غیر ناب جدا شود...
استاد وقتی شاگرد را امتحان میکند، میخواهد باطن حال او را که خودش به آن جاهل است، با آزمایش ظاهر سازد.
این سنّت گاه گاهی اجرا میشود نه برای همگان؛ زیرا آنانکه باطنی پاک و صفت استقامت دارند و طالب حقیقیاند، به نوعی معلومند، و آنانکه ضعیف هستند نیز از سر و رویشان پیداست.
امّا گروهی متوسط الحالاند و این امتحان مانند شوک است برای آنها تا تلنگری باشد برای بیداری، در آزمونهای بعدی.
#آیتالله_کشمیری
به نقل از کانال «عرفان کشمیری»
#امتحان_سلوکی
@sooyesama
«یا مَنْ اِسْمُهُ دَوآءٌ وَ ذِکْرُهُ شِفآءٌ»
از این جمله زیبا در دعای شریف کمیل، مـعلوم میشود که رابطه اسم با ذکر رابـطه دواء با شفـاء است
چطـور از دواء باذن الله شفاء ظاهر میشود، همانگونه از اسماء الهی به اراده او (که یاد اوست تو را) یاد حق تعالی طلوع میکند.
پـس اگر میفرماید: «فلله الاسماء الحسنی فادعوه بها» یعنی با این اسماء شریفه مـستغرق در اقیانوس یاد او شوید تا از این اسمها به یادها برسیـد...
اى جمـال تـو در جــهان مــــشهور
ليكن از چشم انس و جان مستور
نـور رويــت بـه ديــدهها نــزديـك
لـــيـكن از ديـــدنـش نظـــرها دور
#حجتالاسلام_صبرآمیز
#اسم_و_ذکر
#دعا_و_شفاء
@sooyesama
گرچه معصومین ع همواره عارف و قریب به حقیقت هستند. اما معرفت و قرب الهی دارای مراتبی است، که مراتب عالیه آن، در خلوت مناجات و پس از برخی عبادات رخ میدهد.
از این روی پیامبر خاتم ص با اینکه همواره در معرفت و قرب الهی ساکن است، اما فرمود: «گاهی غباری بر دلم مینشیند که روزی هفتاد بار استغفار میکنم».
این غبار و استغفار پس از آن، به جهت رویت حق، در مظاهر کوچکتر است.
اما هنگام عبادت، حق تعالی با تمام مظاهر ریز و درشتش جلوهگر میشود و این ادراک، سبب بروز معارف توحیدی در ادعیه خواهد شد. مانند آنچه در فرازهای پایانی دعای عرفه رخ داده است.
#ر_س
@sooyesama
انسان با فقدان شفاء و اشارات شیخ الرئیس و شرح اشارات خواجه طوسی و فتوحات و فصوص شیخ اکبر محیی الدین و شرح علامه قیصری در فصوص الحکم
و مصباح الانس ابن فناری
و اسفار صدرالمتالهین،
در بیان معارف الهی کتاب و سنت احساس غربت و خلأ میکند.
#علامه_حسنزاده
(هزار و یک کلمه، ج۳، ص ۱۸۴)
#ضرورت_فلسفه
#ضرورت_عرفان_نظری
@sooyesama