ذره ای از آبرویم مانده و یک دل...ببر
دلبری کن اول و بعد آبرویم را بریز
#شبگرد
با گریه به روح پر ز غم درمانی
هم درد گدایانی و هم درمانی
ما روح و جسممان گناه آلوده است
مارا ببریدمان حرم درمانی
#اللهم_الرزقنا_حرم_حرم_حرم
#شبگرد
اسلام علیک یا علی بن موسی الرضا «علیه السلام»
آقا جان مشهد و کربلامونو خودت درست کن...
/ کوچه بن بست.../
با گریه به روح پر ز غم درمانی هم درد گدایانی و هم درمانی ما روح و جسممان گناه آلوده است مارا ببرید
گشتم همه جا بر درو دیوار حریمت
آقاجان...
جایی ننوشته است گنه کار نیاید😭
بسم الله الرحمن الرحیم
نقد تصوف«صوفی ریاکار»
سعدی علیه الرحمه در کتاب گلستان خود در نقد تصوف میفرماید«از این پیش طایفه ای در جهان بودند به صورت پراکنده و به معنی جمع امروز خلقی اند به ظاهر جمع و به دل پراکنده»
در واقع نظر به انتقاد از روابط نزدیک سلسله های اهل خانقاه داشت که گویی این پیوند شیخی و مریدی آنهارا پایبند به آداب مترمسان میکرد-و محکوم به پراکندگی و اختلاف- در این صورت آنچه نیز حافظ در نقد صوفی میگوید که«ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد» تنها حاکی از نوعی بی اعتقادی نسبت یه مدعیان تصوف نیست بلکه انتقادی است جدی از رسم و راه کسانی که تصوف زنده و جاندار امثال بایزید و شلبی وحلاج را به چیزی از مقوله نظامات مسکین مدرسه و مکتب تبدیل-کرده اند- و به رسوم سلسله و خانقاه.
بدگویی از صوفیه هم در کلام او هست هم در واقع برای آنست که پای بندی آنها به آداب و رسوم مربوط به خرقه و سلسله نوعی انحراف از اهل تصوف میباید واز همین روست که وی نسبت به مشایخ عصر خویش بی اعتمادی نشان میدهد و آنهارا غالبا مدعی میخواند وبیخبر.
درست است که در بعضی جایها نیز طوری از صوفیان سخن میگوید که گویی خودش از آنهاست اما این طرز تلقی از صوفیان درواقع برای آنست که آنها را نیز در تمام آنچه که یک رند نامه سیاه-مثل خود حافظ- بدان سبب در خور ملامت میشود با خود همراه کند.
از جمله یکجا با لحنی رندانه یاد آوری میکند که
«صوفیان جمله حریفند و نظر باز ولی
زان میان حافظ دلسوخته بدنام افتا»
ورندیهای خود را به صوفیان نسبت میدهد و میگوید آنها با ریکاری خود را پاک نشان میدهند ولی حافظ دلسوخته که چیزی از رساکاری نمیداند بدنام افتاده وباز جای دیگر میگوید:
«صوفیان وا ستند از گرو می همه رخت
دلق ما بود که در خانه خمار بماند»
اگر خودرا مثل صوفی نشان میدهن میخواهد صوفی را هم مثل خودش اهل میخانه معرفی کند.
#دوشنبه_و_حافظ
#از_کوچه_رندان
#رویا_و_جام_جم
بزارید وقتی زنی پیش شوی
که دیگر مخر نان ز بقال کوی
به بازار گندم فروشان گرای
که این جو فروش است گندم نمای
نه از مشتری کز ز حام مگس
به یک هفته رویش ندیدهست کس
به دلداری آن مرد صاحب نیاز
به زن گفت کای روشنایی، بساز
به امید ما کلبه این جا گرفت
نه مردی بود نفع از او وا گرفت
ره نیکمردان آزاده گیر
چو استادهای دست افتادهگیر
ببخشای کانان که مرد حقند
خریدار دکان بی رونقند
جوانمرد اگر راست خواهی ولی است
کرم پیشهٔ شاه مردان علی است
#سعدی
#بوستان
من ماهی توی چشم آبی
تو طعمه سر قلابی
آنکس که به فکر شکارت شد
حیرت که چگونه شکارت شد
#شبگرد
/ کوچه بن بست.../
باز هم میگم اگر شعر میفهمید آهنگای محسن چاووشی گوش بدید
واقعا واقعا اشعار پر مغزی داره
مخصوصا آلبوم «ابراهیم»
#محسن_چاووشی
#معرفی_آهنگ
جا داره توی این ایامای کشف حجاب و بی حجابی با یه کار تمیز فرهنگی این شهید بزرگوار امر به معروف رو بولد کنیم و بزرگ کنیم توی چشم بچه ها🌹
#شهید_امر_به_معروف
#شهدا_ما_را_دریابید
#شهید_علی_خلیلی
/ کوچه بن بست.../
جا داره توی این ایامای کشف حجاب و بی حجابی با یه کار تمیز فرهنگی این شهید بزرگوار امر به معروف رو بو
اگر بزرگواران شاعر بتونن درمورد این شهید سروده ای بفرستن ماهم حتما توی هر کانالی هستیم فوروارد میکنیم
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا