eitaa logo
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
319 ویدیو
48 فایل
سایت مرکز: https://www.pasokh.org سامانه پاسخ: https://www.spasokh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عنوان: آموزش دینی و ترویج خشونت 📝شبهه شماره 91 آموزش تعالیم دینی برگرفته شده از آیات قرآن در مدارس و منازل مسلمانان، باعث ترویج و تقدیس تعصب و خشونت در جوامع اسلامی و به ویژه میان دانش آموزان می شود. پاسخ 1⃣ در هر جامعه ای به طور طبیعی پیروان ادیان، فرزندان خود را با تعالیم مکتبی که پذیرفته اند آشنا می کنند. در اسلام هم آموزه هایی برای تربیت کودکان و کنترل آنها از افتادن در انحراف پیش بینی شده است، آموزش عقاید در کودکی نیز به این جهت است که ذهن مستعد کودک با معارف دینی آشنا شده و در بزرگسالی بهتر بتواند به پرورش و تکمیل تحقیقات دینی بپردازد. 2⃣ اسلام یک دین حقیقت گراست که لجاجت، تعصب، تقلید کورکورانه، خودخواهی و ... در آن محکوم بوده و حتی پذیرش حقیقت صرفا باید مبتنی بر واقع گرایی باشد و نه تقلید و یا وراثت. لذا هر مسلمانی پس از رسیدن به بلوغ، لازم است نسبت به اصول دین خود تحقیق نموده و با یقین آنها را بپذیرد به ویژه اینکه قرآن کریم در آیات متعددی تقلید کورکورانه را ممنوع کرده(بقره/170) و بر تعقل و تفکر تاکید بسزایی دارد(بقره/164). 3⃣ آموزش کودکان زمانی مذموم است که به جای معارف دینی، تعالیم خشونت آمیز و نامعقول به آنها آموزش داده شود که اسلام واقعی مبرا از این تعالیم است، چه اینکه اولا محتوای اسلام خشونت آمیز نیست و ثانیا طبق تعالیم قرآن، ابزار دعوت اسلام، حکمت، موعظه حسنه و جدال احسن می باشد.(نحل/125و زمر/18)، در این میان تعالیم وهابیت که کودکان خود را با برداشت های غلط از دین، تعصبات کورکورانه و خشونت بر علیه غیر خود آشنا می سازند ربطی به اسلام ندارد. 4⃣ تعصب به معنای عدم پذیرش حق با وجود دلایل آشکار بر آن می باشد، صفتی مذموم از نظر اسلام است که برخی تلاش دارند مذهبی ها را به آن متهم کنند در حالی که خود به همین دلیل، از پذیرش حق سرباز می زنند. اما تعصب یا غیرت به معنای روحیه ای که انگیزه دفاع در برابر تهاجم به معتقدات معقول و منطقی و یا نوامیس جامعه همچون خانواده و وطن را ایجاد می کند پسندیده است و با تعصب افراطی که در انسان حس جانبدارى بىمنطق و كور ايجاد مىكند تفاوت دارد. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951740/ 🆔@spasokh
عنوان: سفرِ ايرانيان به حج خيانت به "ايران" 📝شبهه شماره 92 بسیاری از مردم ما در وضعیت سخت معیشتی قرار گرفته و مشکلات مالی آزاردهنده ای دارند در حالی که هزینه سفر حج از طرف دولت عربستان صرف جنایات جنگی و کشتار مسلمانان و ناامن کردن کشور ما می شود آیا رواست که به بهانه سفرحج پول کشور ما در جیب آل سعود ریخته شود؟! آیا این خیانت به منافع ملی نیست؟! پاسخ 1⃣ بر اساس آموزه‌هاي اسلامي و ديني وظيفه داريم هر كار و تكليفي را در جاي خود و به فراخور خودش انجام دهيم و انجام دادن حج واجب نيز نبايد ما را از انجام ديگر تكاليف و امور خيريه باز داشته و يا غافل نمايد. 2⃣ اگر واقعاً انسان‌هایي وجود داشته باشد كه زندگي‌شان با سختي زياد مي‌گذرد و يا اصولاً جان كسي در معرض خطر قرار دارد و شخص يا نهاد ديگري هم متصدي نيست، طبيعي است كه انفاق به آنها از حج مستحبي، افضل است. همچنین اگر حج در شرف تعطيل شدن باشد و اين نشانه بزرگ هدايت به سوي خدا در معرض فراموش شدن قرار گيرد، با هر قيمتي بايد انسان به حج برود و مانع خاموشي اين چراغ هدايت گردد. 3⃣ انجام برخی از واجبات مانند پرداخت خمس و زکات نیز می‌تواند باعث ریشه کن شدن فقر شود که متاسفانه از سوی برخی از مردم انجام نمی‌شود. 4⃣لزوم شرکت در مراسم حج ممکن است به تشخیص حاکم اسلامی در جایی که بر خلاف مصالح و منافع ملی باشد، متوقف شود اما به چه دلیل می توان اثبات کرد که در حال حاضر شرکت در این مراسم بر خلاف منافع ملّی است. اساسا عربستان به دلارهای ایرانی نیاز چندانی ندارد و اتفاقا عدم حضور ایرانیان در این مراسم فضای مناسبتری را برای تبلیغات منفی علیه ایران و دامن زدن به شیعه هراسی برای آنها فراهم می کند و می‌توانند با ایجاد و تقویت ذهنیت‌های منفی در میان سنیان نسبت به ایرانی و شیعیان، امنیت ما را در داخل و خارج به خطر اندازند، از این رو حضور ما در آن مقطع در کشور عربستان و دیدار با مسلمانان سراسر دنیا زمینه شیعه هراسی و تبلیغات مسموم و خطرناک آنان را از میان می‌برد. 5⃣عملکرد غلط برخی از مسلمانان به ظاهر مسلمان باعث ترک انجام واجبات الهی نمی‌شود. اینکه برخی از مسلمانان امروزه دست به کشتار برخی دیگر می‌زنند، ریشه در انحراف آنها از آموزه های اسلامی دارد نه اینکه این آموزه‌ها علت اعمال آنها است. 6⃣ اگر به جای انجام حج کمک به نیازمندان شایسته باشد، کارهای دیگری وجود دارد که در عین غیر ضروری بودن هزینه‌های هنگفتی در بر دارد و آنها برای این امر اولویت دارند؛ مانند سینما رفتن یا بسیاری از ورزش‌ها و مسابقات یا مسافرت‌های سیاحتی به برخی از کشورها مانند ترکیه، مالزی، تایلند و امارات که میلیاردها تومان هزینه در بردارد. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951741/ 🆔@spasokh
عنوان: طلب خمس و فدک در تعارض با مزد رسالت 📝شبهه شماره 93 در چندین آیه از آیات قرآن آمده است که پیامبران از مردم در برابر رسالت خود مزدی نمی‌خواهند و پیامبر اسلام هم از این قاعده مستثنا نیست؛ این امر با برخی از واقعیات تاریخی و احکام فقهی اسلامی ناسازگار است. اولاً از نظر قرآنی و فقهی، انفال و خمس غنائم و دیگر متعلقات خمس، به پیامبر واگذار می‌شود؛ ثانیاً از نظر تاریخی می‌بینیم که دهکدة حاصلخیز فدک در منطقه‌ی خیبر، در اختیار پیامبر قرار می‌گیرد و پیامبر آن را به دخترش فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) می‌بخشد. این دو مسأله چگونه با هم سازگار است! پاسخ 1⃣ مسلماً جعل امتیازات مالی مذکور در کتب فقهی برای پیامبر و امام نه برای مصارف شخصی آن‌هاست و نه برای آن‌ها به‌عنوان پیام‌آور از سوی خدا و مبین احکام اسلام صورت گرفته است. وجوب پرداخت خمس از سوی مؤمنان به پیامبر و امام و نیز لزوم تصرف خالص پیامبر و امام در انفال (زمین‌های موات، معادن، جنگل‌ها ...) برای پیامبر و امام به ‌عنوان حاکم جامعه و ولی ‌امر مؤمنان برای اداره سازمان اداری جامعه و تحقق برنامه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی مقرر شده است و بلکه برای تشکیل حکومت و تأمین مخارج ضروری یک دولت بزرگ است. 2⃣ ادامۀ نهاد امامت برای اجرای برنامه‌ها و تحقق اهداف خویش، نیازمند منابع مالی و نیروی انسانی کافی است. پنهان نیست که فراهم‌آوردن نیروی انسانی کارآمد جز با تأمین نیازمندی‌های گوناگون آن تحقق یافتنی نخواهد بود؛ جریانی که پس از رحلت پیامبر، حاکمیت سیاسی را از خاندان او بیرون برد و اهل‌بیت را از رسیدن به حق الهی آن‌ها در زعامت مسلمانان محروم کرد، به خوبی به این امر واقف بود و از این رو اولین برخورد آنان با خانواده پیامبر، مصادره فدک و محروم‌ساختن فاطمه (سلام‌الله‌علیها) از حق خویش بود. 3⃣ اساساً توجه به متن آیات به خوبی نشان می‌دهد که مسأله مزد نخواستن پیامبران و از جمله پیامبر ما برای فعالیت‌های پیامبرانه است نه فعالیت‌هایی که در قامت زمام‌دار جامعه اسلامی و رهبر سیاسی انجام می‌دهند. بالاخره پیامبر و خانواده او نیز نیازمندی‌هایی دارند که باید مرتفع شود و از طرف دیگر نیازهای پیش بینی نشده‌ای هم گاه رخ می‌دهد که به صورت منطقی لازم است پیامبر بودجه‌ای در اختیار داشته باشد تا از آن برای انجام امور غیرمنتظره و مراجعاتی که به او می‌شود، از آن استفاده کند. خالی گذاردن دست رهبر از بودجه و نیازمند کردن او به طی کردن فرایند برداشت از بیت المال امر عاقلانه ای نیست. امروزه هم در همه دنیا حتی در کشورهای دموکراتیک، رئیس دولت دارای بودجه در اختیار است که برخی امور ضروری را خارج از روال هزینه کرد قانونی کشور انجام می‌دهد. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951743/ 🆔@spasokh
عنوان: چیستی معنویت 📝شبهه شماره 94 اگر معنويت را كوشش در درك عميق از جهان هستي و موجودات زنده بخصوص انسان با هدف هر چه مهربان ترشدن و مسئوليت احساس كردن نسبت به ديگر انسان‌ها و حيوانات و طبيعت بناميم، قرآن چنين بخشي ندارد. هفت شهر عشق را از قرآن و پيامبرش و خلفايش و امامانش نمي شود بيرون كشيد. پاسخ 1⃣ اولین بحث، تعریف معنویت و تبیین حدود آن است و ما تعریف شما را از معنویت قبول نداریم. ثانیا معنویت به کل زندگی انسان اعم از مادی و غیرمادی مربوط می¬شود یعنی به کلیت هستی انسان. دین اسلام نیز به دلیل جامعیتی که دارد، هم به ابعاد مادی زندگی انسان توجه داشته و هم به شئون معنوی او پرداخته است. 2⃣ ما معنویت به معنای درک دیگران و احساس مسؤولیت در قبال آنان نیز دارای مصادیق فراوانی در سیره پیشوایان دینی می‌باشد. باید گفت اسلام از معدود ادیانی است که هم به مادیات و هم به معنویات به صورت کافی و وافی پرداخته و از توجه نمودن به هیچکدام فروگذار نبوده است. 3⃣ کافی است در این زمینه نگاهی به نامه امام علی (علیه‌السلام) به کارگزاران حکومت خود بیاندازیم. ایشان می نویسند: «در سر راه هيچ مسلمانى را نترسان يا با زور از زمين او نگذر، و افزونتر از حقوق الهى از او مگير. هر گاه به آبادى رسيدى در كنار آب فرود آى، و وارد خانه كسى مشو. سپس مىگويى: «اى بندگان خدا، مرا ولىّ خدا و جانشين او به سوى شما فرستاده تا حق خدا را كه در اموال شماست تحويل گيرم. آيا در اموال شما حقّى است كه به نماينده او بپردازيد؟» اگر كسى گفت: نه، ديگر به او مراجعه نكن و اگر كسى پاسخ داد: آرى، همراهش برو، بدون آن كه او را بترسانى يا تهديد كنى يا به كار مشكلى وادار سازى. هر چه از طلا و نقره به تو رساند بردار و اگر داراى گوسفند يا شتر بود بدون اجازهاش داخل مشو كه اكثر اموال از آن اوست. آنگاه كه داخل شدى مانند اشخاص سلطهگر و سخت¬گير رفتار نكن. حيوانى را رم مده و هراسان مكن ... در رساندن حيوانات آنان را به دست چوپانى كه خيرخواه و مهربان، امين و حافظ كه نه سختگير باشد و نه ستمكار، نه تند براند و نه حيوانات را خسته كند بسپار.....». این بیانات نشانگر این است که دین به ساحت‌های مختلف انسانی توجه دارد. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951745/ 🆔@spasokh
❇️ اشرافي گري و محافظه کاری آسيب جدی برای انقلاب و نظام اسلامي مي توان از اشرافي گري به عنوان جرياني ياد کرد که مي کوشد تا با قدرت و بهره مندي از امکانات مادي، خود را به صاحبان قدرت نظامي و سياسي و... نزديک سازد و از سوي آنان مورد حمايت قرار گرفته و مردمان و جامعه خويش را استثمار و استعمار کنند، اين جريان ممکن است الزاماً از طبقات برخوردار و مرفه جامعه نباشند بلکه تمام افرادي که در اثر رسوخ و نفوذ روحيه اشرافي گري در آنان، در ميان مردم کنش هاي خاصي دارند را نيز شامل مي گردد. شاخصه هاي اشرافي گري بدون شک هر جرياني داراي شاخص ها و ويژگي هايي است که با آن قابل شناسايي خواهد بود، از آنجا که جريان اشرافيت هم از اين قاعده مستثني نمي باشد. بر حسب نياز به برخي از شاخص هاي اين جريان اشاره مي کنيم. 1⃣محافظه کاري 2⃣ناديده انگاري طبقات پايين 3⃣منفعت طلبي 4⃣تن آسايي و عافيت طلبي 5⃣سازشکاري 6⃣عدم پايبندي به هنجارهاي ديني 🔹شيوه هاي برخورد با جريان اشرافي گري به منظور مقابله و مبارزه با اشرافي گري مي توان راه هاي زير را به عنوان برخي شيوه هاي عملي ذکر نمود که عبارتند از: 1⃣فرهنگ سازي 2⃣اصرار بر رفتارهاي عيني غير اشرافي در ميان دولتمردان و مردم 3⃣آگاهي بخشي 4⃣دقت در وضع قوانين 5⃣جهت گيري هاي صحيح قواي کشور 6⃣تقويت جنبش هاي عدالت خواه در مجموع هر جريان ناموزون و ناهمگون و به عبارتي مُخرّب و به تعبير رهبري انقلاب، بيمارگونه در هر اجتماع وجود دارد به هرحال براي جلوگيري از عوارض و عواقب منفي آن مي بايست درمان شده و از جامعه حذف گردد، جريان اشرافي گري که از اين دسته از جريانات مي باشد در کوتاه مدت و دراز مدت مي بايد مورد درمان قرار گيريد تا جامعه ما از آسيب هاي آن در امان بماند. لینک کانال: 👇👇 🆔@spasokh
عنوان: حجاب و تفاوت های جنسیتی 📝شبهه شماره 95 فمینیست‌ها قائل به عدم وجود تفاوت بین مرد و زن می‌باشند. حجاب اسلامی باعث ایجاد تفاوت‌های جنسیتی بین مرد و زن می‌شود چرا که حقوق، تكاليف و نقش‌های انسان‌ها بسته به جنسيت مرد و زن بودن معین می‌شود. پس حجاب اسلامی نشان دهنده و موجب تبعیض بین مرد و زن می شود. (چه در نقش و چه در تکلیف). پاسخ 1⃣ اسلام قائل به «تساوي» حقوق زن و مرد است نه «تشابهِ» ظاهريِ آنها. با مراجعه به استعدادها و احتياج‌هاي طبيعي زن و مرد در مي‌يابيم كه آنها در جهات مختلفي با يكديگر تفاوت دارند و دست خلقت، هريك از آنها را براي كار و مسئوليت متفاوتي آفريده است. اشتباه فمينيستها در اين است كه صرفاً بر تشابه ظاهري بدون توجه به نيازها تأكيد مي ورزند و به غلط كلمة تساوي را به كار مي برند.(1) نگاه مشابه به آن دو، عين ستم به آنهاست و تحولات اجتماعي، اقتصادي و سياسي به هيچ رو به معناي تغيير كاركردها و هويت زن و مرد نيست. 2⃣ يكي از پيامدهاي سوء اين انديشه، ايجاد تقابل بين زن و مرد است. در حالي كه دو جنس مرد و زن، مكمّل يكديگر و نيازمند به هم هستند، به جاي دامن زدن به تنش و خشونت بين آنان و تأكيد بر نگاه مردسالار يا زن سالار بايد روابطي سالم و متناسب با ساختار وجودي آن ها و نياز خانواده و جامعه، برقرار كرد. شاهد بر اين مدعا، ظهور جريان هاي ضد فمينيسم و افزايش خشونت در خانواده ها در دهه‌هاي اخير است. فمينيسم به جاي اين كه عامل اصلي تبعيض‌ها يعني صفات ضد اخلاقي و جهل را هدف قرار دهد، آدرس ديگري به بشر ارائه داده است.(2) 3⃣ از نگاه ديني، عامل فرودستي زنان و ستم چه به اين قشر و چه موجودات ديگر، جهل و هواي نفس بشرِ مختار است نه حجاب و پوشش زنان؛ زیرا حجاب اسلامي به معناي پرده نشيني و محروميّت از حضور در صحنه ی فعاليت‌هاي اجتماعي نيست، بلكه به معناي وجوب پوشش و ممنوعيّت از خود آرايي زن در مقابل مردان بيگانه است. پی نوشت ها: 1. مطهري، مرتضي، نظام حقوق زن در اسلام، قم، انتشارات صدرا، چاپ بيست و هفتم، ص 122- 126. 2.زیبایی نژاد، محمد و محمد تقی سبحانی، درآمدي بر نظام شخصيت زن در اسلام، قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، 1379، ج1، ص 129. 👈پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951746/ 🆔@spasokh
عنوان: شک در اصل تولد امام مهدی (عج) 📝شبهه شماره 96 از نظر تاريخي تولد فرزندي از امام حسن عسگري (علیه السلام) با نام مهدي مشکوک است. اسناد و مدارک معتبر تاريخي مقبول در نزد اهل‌سنت، تولد چنين فرزندي را تأييد نمي‌کند. به عبارت ديگر هيچ سند محکم تاريخي، که با موازين و معيارهاي اهل‌سنت (در قبول روايات تاريخي) تأييد شود، در اين خصوص تولد و حیات مهدی وجود ندارد و از این رو راه اثبات وجود و حیات چنان فردی براي اهل‌سنت بسته است! پاسخ 1⃣ بیان عقیده شیعیان درباره دوازده امام و نام بردن از امام دوازدهم (ع) توسط ابوالحسن اشعری نشانگر این است که عقیده شیعه درباره ائمه، تولد و حیات امام زمان (ع) در آن عصر از شهرت جامعی در میان شیعیان برخوردار بوده است؛ آنچنان که حتّی مخالفان شیعه هم کاملاً از این مطلب آگاهی یافته بودند. 2⃣ عدادي زيادي از دانشمندان حقيقت‌بين اهل‌سنت، با توجه به استحكام اخبار شيعه درباره تولد امام زمان (ع)، آن را پذيرفته‌اند؛ در ميان آن‌ها کسانی هستند كه هرچند حيات فعلي و طول عمر آن حضرت را قبول نكرده‌اند، ولي اخبار تولد ايشان را پذيرفته‌اند؛ بنابر تحقيق یکی از محققان، تعداد اين افراد به 68 نفر مي‌رسد. 3⃣ بسیاری از عالمان اهل‌سنت علاوه بر پذیرش اخبار تولد امام مهدی، بر این واقعیت که او فرزند امام عسگری است، تصریح کرده‌اند. این گروه معتقدند امام مهدی(ع)، همانکه ظهورش در آخرالزمان وعده داده شده است، کسی جز محمد بن حسن العسکری (ع) امام دوازدهم از ائمه اهل البیت (علیهم السلام) نیست و تصریحات متعددی را بیان نموده‌اند. 4⃣ بی‌شک یکی از بهترین گواهانی که تولد امام مهدی (ع) را می‌تواند اثبات کند، نقل این خبر توسط متخصصان و خبرگان فن نسب‌شناسی است؛ چرا که در این زمینه علمای انساب بهتر از دیگران می‌توانند اظهار نظر کنند. در این مورد می‌توان به نسب‌شناسانی معروفی از جمله سهل بن داود بن سلیمان بخاری، معاصر دوره غیبت صغری، سید عمری، نسابه مشهور قرن پنجم هجری، فخر رازی شافعی، نسابه قرن پنجم هجری اشاره نمود. 5⃣ از هنگام تولد امام مهدی (ع) و در طول غيبت صغري، تعداد زيادي از خواص شيعيان و حتی برخی از بزرگان اهل سنت مثل ابن عربی و شیخ حسن العراقی به سعادت ديدار آن حضرت نائل شده‌اند. اين ديدارها يا در عصر امام عسكري (ع)‌ بوده و ايشان فرزندشان را به برخی از دوستان و یاران خود نشان داده است. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951747/ 🆔@spasokh
عنوان: امّی بودن پیامبر اکرم(ص) 📝شبهه شماره 97 به گفتۀ قرآن، محمّد فردی عادی، بی سواد و از قبیلۀ بت‌پرست قریش است كه نه تولدش، نه زندگیش و نه مرگش هیچ اعجازی ندارد اما با توجه به داستان نحوۀ به وجود آمدنِ عیسی، زندگی وی و شهادتش كه قرآن نقل می‌كند مشخص است كه عیسی دارای منزلت بیشتری نزد خداوند بوده و هزار بار به او نزدیكتر است تا جایی که خداوند او را روح الله نامیده است. پس با این حساب چرا از عیسی پیروی نكنیم؟ محمد که حتی قادر نیست پیام الله را بنویسد چگونه می‌تواند از سوی خدا به عنوان خاتم الانبیا و نجات دهندۀ بشر معرفی شده باشد؟! پاسخ 1⃣ اولا قرآن، پیامبر اسلام (ص) را فردی اُمّی معرّفی می‌کند و اُمّی به معنای درس‌نخوانده است نه بی‌سواد. ثانیا ننوشتن پیامبر اسلام دلیل بر عدم توانایی آن حضرت در نوشتن نیست. ثالثا، اصولا خود خواندن و نوشتن حاکی از نقص صاحب آن است چرا که راه علم حصولی خطاپذیر است و اگر کسی از طریق دیگر مثل علم لدنی و الهی، از حقایق آگاه شود دیگر خطا ندارد ضمن اینکه نیازی به سواد هم ندارد؛ اما رمز تاکید قرآن بر اینکه کتاب از سوی فردی آمده که قبلاً سابقۀ تعلّم و یادگیری در هیچ مدرسه‌ای را نداشته، برای این است که احتمال هرگونه تردید از سوی مشرکان برای دعوت و صدق گفتار او را منتفی می‌کند. 2⃣ طبق شواهد تاریخی، سرتاسر زندگی پیامبر از تولّد تا رحلت مملوّ از معجزات فراوان است. از شکستن طاق کسری در هنگام تولّد آن حضرت گرفته تا قرآن کریم که بعد از گذشت سالیان متمادی همچنان مبارزه طلبی می‌کند و کسی قادر به تحریف آن نبوده است. 3⃣ وجود فضیلت‌های بالاتر مانند برتری قرآن بر سایر کتب آسمانی و مبارزه طلبی آن، خاتمیت و بشارت انبیای پیشین و نیز آیات و روایات متعدد است که برتری پیامبر اسلام را بر سایر پیامبران اثبات می‌کند و حتی اگر بپذیریم که پیامبر فاقد برخی ویژگی‌های دیگر پیامبران بوده، نداشتن فضیلت پایین‌تر به خودی خود نقصی برای دارندۀ فضیلت بالاتر به شمار نمی‌آید. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951748/ 🆔@spasokh
عنوان: ولی فقیه، عامل پویایی و پیشرفت کشور 📝شبهه شماره 98 ولی فقیه با تأکید بر حفظ شرایط انقلابی که مانع از حاکم شدن آرامش در جامعه است، سد راه پیشرفت کشور شده است. پاسخ 1⃣ پیشرفت های چشمگیر کشور ما در سال های اخیر در حوزه های پزشکی، نانو، الکترونیک، هوا - فضا، هسته‌ای، صنایع دفاعی و نظامی و... به اندازه ای بوده که به اذعان مراکز آمار جهانی رشد سرعت علمی کشور چندین برابر رشد جهانی آن شده است که مقام معظم رهبری از چند طریق در این پیشرفت ها نقش آفرین می باشد از جمله: به دلیل مطالبات موکد از مسئولان کشور و مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی برای لزوم توجه به علم و دانش، تولید علم، نهضت نرم افزاری، حاکمیت گفتمان علم و پیشرفت علمی کشور و حرکت جهادی در این خصوص و نیز اولویت دادن به حوزه پژوهش و علم بر دیگر حوزه ها. 🔸ترسیم روند حرکت کشور برای دست یابی به پیشرفت های حقیقی و پیش فرض های آن همچون لزوم ابتکار عمل و استقلال در مسیر پیشرفت، خودباوری و اتکا به نگاه بومی در این مسیر و تلاش بی وقفه و جهادگونه و ... . 🔸 دمیدن روحیه خودباوری، پویایی و دغدغه‌ی پیشرفت کشور در میان نسل جوان. 2⃣ نگه داشتن کشور در شرایط انقلابی مربوط به شرایط آغازین شکل گیری انقلاب است که به دلیل شکل نگرفتن نهادها و ساختارهای نظام سیاسی کشور هنوز آرامش کامل حکمفرما نیست در حالی که روحیه انقلابی به معنای روحیه‌ی پایبندی به ارزش‌ها، اصول و آرمان‌های اسلامی و انقلابی و تلاش پیگیر و خستگی‌ناپذیر برای تحقق آن‌هاست که نه تنها منافاتی با فضای آرامش در کشور ندارد بلکه زمینه ساز دست یابی به اهداف وآرمان های نظام از جمله دست یابی به رشد و توسعه واقعی می باشد و این همان چیزی است که مورد تاکید رهبری است. توجه به تاکیدات و عملکرد رهبری حاکی از توجه ایشان به روحیه انقلابی و دغدغه های ایشان برای پیشرفت کشور است و نه نگه داشتن کشور در شرایط انقلابی که به چند نمونه اشاره می شود: 🔸 احترام به قانون 🔸 حفظ وحدت و آرامش جامعه و پرهیز از هر گونه اختلاف و تنش 🔸 ترسیم سیاست‌های کلی نظام 🔸تاکید بر تدوین سند علمی کشور 🔸 نامگذاری دهه چهارم انقلاب به دهه عدالت و پیشرفت 🔸 تنظیم سند چشم انداز بیست ساله کشور 🔸تاکید بر ترسیم الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت و ... . 👈پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951749/ 🆔@spasokh
عنوان: عدم تناسب جرم و مجازات سبّ نبی 📝شبهه شماره 99 در جرم سب النبی بر اساس اصل تناسب جرم و مجازات، تناسبی میان یک سخن با مجازات اعدام وجود ندارد و باید مجازات با عمل ارتکابی متناسب باشد، علاوه بر اینکه این مجازات بر خلاف سیره پیامبر و قرآن است، از این رو اینگونه اعدام ها در ایران، علاوه بر غیر شرعی بودن، وجهه اسلام و ایران را نیز خدشه دار می کند. پاسخ 1⃣ فقهای اماميه بر اين عقيده‌اند كه هر كسى توهین به رسول خدا را شنيد، توهین کننده را بايد بكُشد مادامى كه از ضرر بر نفس و يا عرض خود نترسد.(1) حکم ساب النبی در ادله اربعه و بین تمام مسلمانان قتل است. در قانون مجازات اسلامی نیز به تبعیت از شرع در ماده 262 و 263 جرم سب النبی پیش بینی شده است: «ماده262: هر کس پیامبر اعظم (ص) یا هر یک از انبیاء عظام الهی را دشنام دهد یا قذف کند ساب النبی است و محکوم به اعدام می شود. تبصره: قذف هر یک از ائمه معصومین(ع) و حضرت فاطمه (س) یا دشنام به ایشان در حکم ساب النبی است.» 2⃣ به منظور پیشگیری عمومی نقض ارزش‌ها و هنجارهای بنیادین هر جامعه ای، برای نقض کنندگان آن در قانون، مجازات پیش بینی می‌شود که با توجه به رتبه بندی هنجارها و بالاتر بودن ارزشها، مجازات شدیدتری برای آن وضع می‌شود. 3⃣ فلسفه جرم انگاری و مجازات سب النبی در اسلام، جایگاه والای پیامبر اعظم است که به منظور حفظ جایگاه و شکسته نشدن این ارزش در جامعه دینی، برای توهین کنندگان آن شدیدترین مجازات در نظر گرفته شده است.(3) 4⃣ از این رو، در اسلام توصیه شده است که همواره تلاش در حفظ حرمت آنها داشته باشید و خود زمینه هتک کردن آنها را فراهم نکنید و به همین جهت اشاره شده که دیگران را تحریک نکنید تا نسبت به مقدسات شما بی¬حرمتی کنند. "و (شما مؤمنان) به آنچه مشرکان غیر از خدا می‌خوانند دشنام ندهید تا مبادا آنها از روی ظلم و جهالت خدا را دشنام دهند..." 5⃣ وجه به این نکته ضروری است که خداوندی که این مجازات را قرار داده، برخوردار از عدالت است و به مصالح و مفاسد واقعی که سعادت اجتماعی و اخروی انسان ها در گرو آنهاست، آگاهی دارد که دیگران از آن بی‌خبرند. پی نوشت ها: 1. شیخ صدوق، الهدایه فی الاصول و الفروع، ج1، ص265 . شیخ طوسی، کتاب الخلاف، ج3، ص170 تا 173؛ شیخ طوسی، المبسوط فی فقه الامامیه، ج7، ص270؛ ابن زهره، غنیه النزوع، ص428؛ ابن ادریس، السرائر، ج3، ص532؛ محقق حلی، المختصر النافع، ص221؛ شهید ثانی، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، ج9، ص194؛ النجفی، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج41، ص432؛ الانصاری، صراط النجاة، ص203؛ و از معاصران، نیز حسین حلی در دلیل العروه الوثقی، ج1، ص473 و ... . 2. انعام/108. 👈پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951750/ 🆔@spasokh
عنوان: مطالبه فدک و خرسندی حضرت زهراء (س) 📝شبهه شماره 100 پس از مطالبه فدک از سوی حضرت زهرا (س) و روایت ابوبکر از پیامبر (ص) مبنی بر اینکه پیامبران ارث نمی گذارند و اموال پیامبر (س)، صدقه مسلمانان می باشد، آن بانو ضمن کنار گذاشتن غضب و پذیرش حکم پیامبر، خرسند شد و در نهایت نیز با رضایت کامل از شیخین از دنیا رفت. پاسخ 1⃣ اگر روایت ابوبکر درست بود باز هم متعلق به حضرت زهرا (س) بود چون فدک، ارث نبود بلکه هدیه پیامبر (ص) به دخترشان بود فلذا ملک شخصی حضرت زهرا (س) بود، اما وقتی غصب شد و مالکیت او را نپذیرفتند حضرت مجبور شد آن را به عنوان ارث مطالبه کند. 2⃣ روایت ابوبکر، خبر واحدی بود که تنها نقل کننده آن خودش بوده و به دلیل تعارض با آیات صریح قرآن در مورد ارث گذاری انبیا برای فرزندانشان (نمل/16 و مریم/5و6) قابل اعتماد نبود، چون طبق اهل سنت (1)، روایت های مخالف قرآن باید کنار گذاشته شوند. 3⃣ ارث بردن فرزندان از پدر، حکم عام اسلامی است که شامل فرزندان انبیاء هم می باشد و استثناء کردن فرزندان انبیاء از این حکم عام، نیازمند دلیل محکم می باشد که وجود ندارد. 4⃣ اگر روایت ابوبکر درست بود باید در مورد سایر ورثه پیامبر (ص) نیز اجرا می شد در حالی که به گواهی تاریخ، سایر زنان پیامبر از اموال او ارث برده و در خانه های خود ساکن شدند و حتی ابوبکر به دخترش وصیت کرد در خانه عایشه کنار پیامبر دفن شود(2) ، چرا که معتقد بود آنجا، ارث پیامبر برای عایشه است، ضمن اینکه قصد بعدی ابوبکر برای برگرداندن فدک که با ممانعت عمر مواجه شد (3) و نیز اقدام عمربن عبدالعزیز در برگردندان فدک به بنی هاشم(4)، شاهدی بر صدقه نبودن فدک برای مسلمانان می باشد. 5⃣ ادعای حکم صریح قرآن با روایت ابوبکر از پیامبر در حالی بود که خلفا با شعار «حسبنا کتاب الله» تا حدود صد سال کتابت و روایت حدیث را ممنوع کرده و بهایی به روایات نبوی نمی دادند. 6⃣ روایات فراوانی از شیعه و سنی دلالت صریح دارند بر اینکه حضرت فاطمه (س) در حالی که از ابوبکر بود از دنیا رفت و به همین دلیل و بدون اطلاع خلیفه، دفن شد. پی نوشت ها: 1. الصنعاني، المصنف، تحقيق: حبيب الرحمن الأعظمي، منشورات المجلس العلمي، ج6، ص112؛ جلال الدين السيوطي 911، الدر المنثور،ج 4، بیروت، دار المعرفة للطباعة والنشر، ج1، ص167. 2. ابن سعد، الطبقات الكبرى، بيروت، دار الكتب العلمية، چاپ دوم ، 1418، ج3، ص106-107. 3. حلبی، السيرة الحلبية، بیروت، دار المعرفة، 1400، ج3، ص488. 4.ياقوت الحموى، معجم البلدان، بيروت، دار صادر، چاپ دوم، 1995،ج4، ص239 ؛ ابن أبي الحديد، شرح نهج البلاغة، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم، دار إحياء الكتب العربية - عيسى البابي الحلبي وشركاه، 1378-1959 ، ج 16، ص216. 👈پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951751/ 🆔@spasokh
با سلام و تشکر از همراهی شما گرامیان، تا کنون تعداد 100 شبهه همراه با پاسخ اجمالی و لینک پاسخ تفصیلی در موضوعات متعدد در این کانال ارائه گردیده است که لیست آن در ذیل قابل مشاهده است؛ در صورت تمایل مطالب گذشته را از طریق هشتک های مرتبط مطالعه فرمایید: 🆔@spasokh