#امام_به_عنوان_الگوی_ایمانی
📝شبهه
در روز غدیر، امام علی (علیه السلام) نه به عنوان پیشوای سیاسی مردم بلکه به عنوان الگوی ایمانی و دوست پیامبر معرفی شد.
پاسخ
ماجرای غدیر خم، به صورت تواتر از طریق شیعه و سنی به دست ما رسیده به طوری که 110 صحابی و 84 تابعی آن را نقل کرده و علمای اهل سنت هم بدان اشاره کرده اند از جمله احمدبن حنبل، حاکم نیشابوری، ابن عساکر، فخر رازی، ثعلبی، حموینی، آلوسی، سیوطی، خوارزمی، سمهودی، متقی هندی، بلاذری و ... .
منظور از «ولایت» در عبارت نبوی «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» که در غدیر نقل شده، ولایت عام است که شامل ولایت سیاسی می باشد و نه صرفا ولایت معنوی و یا دوستی زیرا:
1⃣ طبق نظر مفسران شیعه و سنی، آیه تبلیغ(مائده/67) در روز غدیر نقل شده که طبق آن پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) باید چیزی را به مردم ابلاغ می کرد که عدم ابلاغ آن، معادل عدم ابلاغ رسالت بود که این مساله نمی توانست چند مساله فقهی و یا بیان دوستی با امام علی (علیهالسلام) باشد، بلکه باید مساله مهمی همچون جانشینی باشد، چنانکه برخی مفسران همچون ابن عساکر و حبری بدان تصریح دارند، ضمن اینکه توصیه به دوستی امام علی (علیهالسلام) یا معرفی او به عنوان الگوی ایمانی، مساله ای حساسیت برانگیز نبود که باعث نگرانی پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) شده باشد و خداوند متعال بخواهدبه او قوت قلب دهد.
2⃣اینکه پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) با پرسش «الست اولی بکم من انفسکم» ابتدا از مردم اقرار بر ولایت سیاسی اجتماعی خود می گیرد و آنگاه عبارت مشهور «من کنت مولاه ...» را بیان می کند حاکی از این است که ولایت در هر دو عبارت هم معنا هستند.
3⃣ فهم حاضران از این عبارت و پس از آن تبریک به امام برای انتصاب به خلافت و سروده شدن اشعار در این زمینه حاکی از معنای مشهور آن می باشد.
4⃣ مساله جانشینی امام علی (علیهالسلام) فقط در غدیر مطرح نشده بود، بلکه از ابتدای بعثت به عناوین مختلف مطرح بود از جمله در حدیث یوم الانذار، حدیث منزلت، حدیث سفینه، حدیث ثقلین و ... که در کتب اهل سنت همچون صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابن ماجه، مسند ابن حنبل، سیره ابن هشام و ... اشاره شده است.
5⃣ سیره عقلا، سیره پیامبران پیشین و سیره خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که حتی برای خروج یک روزه از مدینه، شهر را بی سرپرست رها نمی کرد، اقتضا دارد پیامبر اسلام وضعیت سیاسی اجتماعی بعد از خود را تعیین تکلیف کرده و مردم را درگیر مساله خلافت که تنش زا می باشد نکند.
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9448/
🆔@spasokh
#فهرست_مطالب1
با سلام، تقدیم احترام و تشکر از همراهی شما گرامیان، لیست شبهاتی که تا کنون در این کانال قرار گرفته است تقدیم می گردد؛ در صورت تمایل مطالب گذشته را از طریق هشتک های مرتبط مطالعه بفرمایید:
#تعدد_همسران_پیامبر
#توسل
#حقوق_زن
#صله_رحم
#تقلید
#قصص_قرآن
#خطابات_قرآن
#توحيد
#قصاص
#کتابـضاله
#امامت_امام_جواد_ع
#تولد_امام_علی_ع
#شاه_چراغ
#قصاص_پدر
#نظارت_استصوابی
#مواضعـ_سیاسی_امامـکاظم_ع
#ایمان_ابوطالب
#دين_اسلام
#بعثت
#انتخابات_آزاد
#حضرت_علی_اکبر_ع
#مشارکت_مردم_در_انتخابات
#مردانه_نبودن_قرآن
#مبنای_ولایت_و_حکومت
#حکومت_امام_صادق_ع
#حجاب_اجباری
#منافات_عزاداری_با_صبر
#حرمت_جنگ_در_ماه_حرام
#آگاهی_امام_از_شهادت
#امامت_امام_سجاد_علیه_السلام
#اسلام_و_آزادی_عقیده
#اسلام_و_آزادی_عقیده
#نصف_بودن_دیه_زن
#اجرای_حدود_الهی_در_ایران
#تألیفی_بودن_قرآن
#امام_به_عنوان_الگوی_ایمانی
🆔@spasokh
#صفویان_و_تغییر_ماهیت_مذهبی_ایرانیان
📝شبهه
از لحاظ تاریخی و جامعهشناختی، ریشههای مذهب تشیع به دوران صفویان میرسد؛ صفویان با پدیدآوردن مذهب تشیع و از طریق اعمال زور و خشونت، توانستند بر ایران مسلط شده و دامنه حکومت خود را در تمام مناطق این کشور پهناور گسترش دهند.
پاسخ
1⃣ هرچند صفویه نقش مهمی در گسترش مذهب تشیع در میان ایرانیان داشتند اما هرگز نمیتوان پذیرفت که صفویه پایهگذار مذهب شیعه بودهاند زیرا بر اساس مدارک فراوان تاریخی، شیعه نهال کاشته شده پیامبر خدا(ص) بود. ورود آن به ایران با مهاجرت شيعيان، علويان و سادات در قرون نخستین بود و در مناطق و شهرهایی همانند: قم، تفرش، کاشان، طبرستان و نیز در منطقه جبل، خراسان، سیستان و ... ساکن بودند. برخی از یاران ائمه(ع) از همین شهرها بودند. همچنین برخی ائمه(ع) در برخی شهرها وکیل داشتند. به تدریج شهرها و افراد بیشتری به تشیع گرایش پیدا کردند. شیعیان مراسم ویژه داشتند: مناقب خوانی(مدیحه سرایی) برگزاری مراسم عاشورا، جشن غدیر، رسم انتظارفرج، نماز جمعه و ... .
2⃣ از بین همین شیعیان بود که علما و شعرا شیعی سربرآورده، بارگاه ائمه (ع) و مدارس شیعی ساخته و کتابهای معتبر شیعی تالیف شدند. در این راستا دولتهای شیعی، همانند: علویان طبرستان(250 - 316)، آل بویه(328 - 446) و نیز در دوره ایلخانی سلطان محمد خدابنده (703-716) باعث رشد و گسترش بیشتر تشیع گردیده و بستر را برای تشکیل دولت شیعی صفوی که حاکمانش در ابتدا صوفی مسلک بودند، آماده کردند، زیرا هیچ حکومتی بدون بستر اجتماعی مناسب، نمی¬تواند اقدامات مهمی همچون تغییر مذهب را در یک جامعه ایجاد کند.(چنانکه آل بویه نتوانست بساط حکومت عباسیان را برچیند).
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9449/
🆔@spasokh
#تکثر_گرایی_برون_دینی_از_منظر_قرآن_کریم
📝شبهه
بر اساس آیات 62 بقره و 69 سوره مائده، بهشتي شدن در انحصار داشتن دين خاص نیست بلکه تنها ملاک ايمان و عمل صالح است بنابراین در اين جهت، میان مسلمان و غيرمسلمان تفاوتی نيست و در واقع قرآن کثرت ادیان را پذیرفته است.
پاسخ
1⃣ آیات 19 و 85 آل عمران بیان می دارد دین یکی و آن اسلام است.
2⃣ این دین واحد در هر مقطعی از تاریخ به وسیله پیامبری و با شریعتی متناسب آن دوره نازل شده است؛ از این جهت است که خداباوران به حقانیت همه پیامبران اعتقاد دارند.
3⃣آیات 62 بقره و 69 مائده در صدد نفی این تفکر است که صرف انتساب به یک دین (هر دینی)، براي نجات از دوزخ و رسیدن به سعادت کافي نيست بلکه آنچه موجب رستگاری می شود ايمان حقيقي به خدا، جهان پس از مرگ و عمل صالح است .
4⃣ قرآن کریم نه تنها اهل کتاب را به خاطر دشمنی با مسلمانان و ایمان نیاوردن به پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) سرزنش میکند (15، 19 و 59 مائده و 28 و 29 حدید) بلکه بر اساس آیات قرآن،ادیانِ گذشته از حقیقت خود منحرف گشتهاند و دیگر نمیتوان در آنها ایمان حقیقی به خدا و آخرت و عمل صالح را یافت (120 بقره و 30 و 31 توبه).
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9450/
🆔@spasokh
📝شبهه
ازآنجا که جوامع روایی شیعه در زمان صفویه نگاشته شده اند اعتبار محکمی ندارند و این دلیل روشنی بر جعلی بودن و عدم پالایش احادیث شیعه است!
پاسخ
1⃣ برخلاف برادران اهل سنت که با شعار «حسبنا کتاب الله» اجازه نقل سخنان پیامبر اکرم را پس از رحلت ایشان تا دو قرن ندادند، شیعیان پس از پیامبر نیز به راهنمایی ائمه اطهار علیهم السلام به حفظ و تدوین سخنان رسول گرامی اسلام ادامه دادند؛ به همین جهت است که شیعیان دارای آثار حدیثی در قرون اول و دوم هجری هستند و همچنین آنچه از طریق اهلبیت (علیهمالسلام ) به دستشان رسیده، حدیث متصل و مستند به پیامبر است؛ اما قدیمیترین اثر حدیثی اهلسنت مربوط به اواخر قرن دوم است.
2⃣اگر چه شیعیان نیز تحت فشار قانون «حسبنا کتاب الله» بودند اما اولا چنان که ذکر شد حفظ و تدوین حدیث را پیگیر بودند و ثانیا اوج شکوفایی حدیث شیعه مربوط به زمان امام صادق (علیهالسلام ) است که هیچ ربط و قرابتی با زمان صفویه ندارد؛ شاگردان امام صادق علیه السلام با استفاده از فضای نسبتاً آرام اجتماعی- سیاسی زمانه، رسالههای فراوانی از حدیث تدوین کردند مثلاً از میان مجموعه پرسش و پاسخ هایی که در محضر امام صادق علیه السلام صورت گرفت، چهارصد کتاب نگاشته شد که به اصول اربعمأه معروف هستند و نخستین مجامع حدیثی شیعه با استفاده این کتابها نگارش یافت.
3⃣ مؤلفان کتابهای روایی چهارگانه شیعه از شخصیتهای شناختهشده در جهان اسلام هستند؛ بهطوریکه هم در میان شیعیان و هم در میان اهلسنت از جایگاه ویژهای برخوردارند؛ از آنجا که محدثان شیعه به دنبال سنت واقعی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بودندروایات فراوانی را از موثقین اهل سنت نقل کرده اند برخلاف آنچه که مثلا در صحیح بخاری به عنوان یکی از مهم ترین کتاب های اهل سنت رخ داده است، در این کتاب نهتنها از روایان شیعه روایتی نقل نشده است بلکه حتی از شخصیتی مانند امام جعفر صادق علیهالسلام هم روایتی در آن نیست! و این در حالی است که تعداد بسیاری از احادیث صحیح بخاری بدون سند و مرفوعه است و همچنین تعداد قابلتوجهی از راويان بخاری، مورد جرح علماى رجال هستند.
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9451/
🆔@spasokh
#توصیه_قرآن_به_عزاداری
📝شبهه
از آنجا که در آیات شریفه قرآن هیچگونه دلالتی بر عزاداری و گریه بیان نشده است پس عزاداری برای شهادت امام حسین (علیهالسلام)، خلاف دستورات اسلام است!
پاسخ
1⃣ از نظر عقلی و در امور دینی، نیافتن دلیل بر جواز، به معنای عدم جواز نیست وگرنه باید بسیاری از رفتارهای مسلمانان معاصر حرام باشد چرا که در بین مسلمانان صدر اسلام رایج نبوده است.
2⃣ از آیات قرآن کریم مشروعیت عزاداری بر امام حسین (علیهالسلام) قابل اثبات است؛قرآن کریم میفرماید: «خداوند دوست ندارد کسی بدیهای دیگران را اظهار کند، مگر آنکس که مورد ستم واقعشده باشد»[1] پیام این آیه آن است كه خداوند نه تنها به مظلومان اجازه فریاد و افشاگری در مورد ظلم آنان را داده است بلكه چنین فریادی، محبوب خداوند متعال است.
3⃣ خداوند در قرآن كریم دوستی اهلبیت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) را بر امت اسلامی واجب دانسته و محبت آنان را پاداش زحمات طاقتفرسای ایشان در راه ابلاغ رسالت قرار داده است؛[3] از آنجا که یکی از نشانههای محبت و دوستی، همدردی در سوگ و همدلی در شادی اهلبیت است؛ پس عزاداری برای امام حسین (علیهالسلام) نیز در راستای این آیه از قرآن است.
4⃣ همچنین قرآن، در مورد سوگواری یعقوب(ع) در فراق یوسف(ع) میفرماید: «و چشمان او از اندوه سفید شد اما خشم خود را فرومیبرد (و هرگز کفران نمیکرد)»[4] حضرت یعقوب(ع) در جدایی فرزند خود دچار حزن و اندوه فراوانی گشت، به طوری كه سالیان درازی در غم یوسف(ع) اشك ریخت تا دیدگانش سفید شد و بینایی خود را از دست داد. تا جایی که فرزندان یعقوب از بسیاری گریه پدر به ستوه آمده و گفتند: «به خدا تو آنقدر یاد یوسف میکنی تا در آستانه مرگ قرارگیری!»[5]؛ پس نهتنها گریه و اندوه زیاد در مصائب اهل بیت (علیهم السلام) مانعی ندارد بلكه مشروع و از ویژگیهای مثبت به شمار میآید.
پی نوشت:
[1] سوره نساء، آیه 148.
[2] سوره شوری، آیه 23.
[3] . سوره یوسف،آیه 84.
[4] . همان، آیه 85.
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9452/
🆔@spasokh
#سودمندی_حجاب
📝شبهه
حجاب اسلامی نه تنها برای زنان سودمندی خاصی ندارد بلکه موجب پدیدآمدن ناراحتیها و تنگناهای گوناگون فردی و اجتماعی همچون افسردگی، جلوگیری از پیشرفت اجتماعی و ... است. این ستم است که زن تاوان چشمچرانی و هوسبازی مرد را بدهد.
پاسخ
در اصل ضرورت پوشش برای بدن اختلافی نیست، اختلافات در زمینۀ حدود پوشش است که برگشت به نوع نگرش ها به مقوله حجاب دارد ؛ یکی از نگرش ها، نگرش دینی است که بر اساس آن برای پوشش شرعی بانوان حکمت های متعددی وجود دارد از جمله:
1⃣ جاذبه های بدنی زن، همچون روح او نزد خدا احترام دارد و نباید ارزان در اختیار چشم های هوسباز قرار گیرد، زن با حفظ حجاب، هم برای جسم و جان خود ارزش قائل می شود و هم مقتدرانه در برابر تبدیل شدن به ابزار هوسرانی مردان می ایستد.
2⃣ پوشش زنان در جامعه، به تقویت بنیان خانواده کمک می کند، چون زنان و مردان با عفت روز به روز به یکدیگر وابسته تر شده و بنیان خانواده شان مستحکم تر می شود ولی مردانی که در طول روز، زنان عشوه گر را می بینند نسبت به خانواده و همسر خود بی رغبت می شوند.
3⃣ بی حجابی باعث شیوع چشم و همچشمی میان زنان و صرف عمر گرانمایه به جای کسب علم، رشد و تعالی برای امور گذرا و کم اهمیت می شود.
4⃣ زنان بی حجاب، به دلیل مقایسه دائمی خود با زنان دیگر همواره در معرض اضطراب بدشکلی هراسی و افسردگی اند.
5⃣ بی حجابی عامل اصلی آسیبهای اجتماعی همچون ارتباطات نامشروع، تجاوز، قتل های ناموسی، اختلاف در خانواده و طلاق می باشد.
نکته پایانی: حجاب اسلامی ابتدا به سود مصالح مادي و معنوي خود زنان است نه برای گناه نکردن مردان.
👈پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9453/
🆔@spasokh
#پیاده_روی_اربعین_مانع_انسجام_فرق_اسلامی
📝شبهه
رسم پیادهروی اربعین تبدیل به یک حماسهی شیعی شده است و این امر میتواند به همبستگی و انسجام میان همهی فرق اسلامی آسیب رساند و مانع وحدت امت اسلامی شود.
پاسخ
1⃣ پیادهروی ساده و خالصانه و به قصد زیارت امام حسین (علیهالسلام) مخصوص شیعیان نیست و بسیاری از اهل سنت نیز در این مراسم شرکت میکنند؛ همچنانکه آمارها و گزارشات نیز مؤید این مطلب است.
2⃣ مراسم پیادهروی اربعین هرگز نمایش اقتدار شیعه در برابر دیگر فرق اسلامی نبوده و نیست؛ بلکه نمایش اقتدار جبههی حق در برابر ظلم جهانی و به نوعی تبلیغ به سوی وحدت است.
3⃣ شیعه از همان ابتدای شکلگیری در زمان پیامبر تاکنون، تاریخ پرفراز و نشیب، خونبار و دشواری را پشت سر گذشته است. از این رو استفاده از ابزارهای مشروعی که به تقویت هویت مذهبی و تحکیم انسجام درونمذهبی و نمایش اقتدار و صلابت شیعه در برابر قدرتهای ظالم جهان مدد میرساند، وظیفهای مهم و ضروری است که یکی از مصادیق آن شرکت در پیادهروی اربعین است.
4⃣ مراسم پیاده روی اربعین که با حضور عاشقانه و خالصانه دوستان اهلبیت، فارغ از هرملیت و زبان، انجام میگیرد، یکی از بهترین فرصتهای آشنایی و تعمیق روابط معنوی، سیاسی و فرهنگی شیعیان جهان است. این مراسم در قالبی ساده، ملایم و نرم و عاری از هرگونه خشونت و تعرض به دیگر فرق اسلامی، شیعیان را بهعنوان امتی مقتدر و با صلابت معرفی کرده و ضمن به نمایش گذاردن مناسک شیعی، پیام وحدت، یکپارچگی و هوشیاری آنها را به دشمنان و بدخواهان فریاد میزند.
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9454/
🆔@spasokh
#سودمندی_دوستی_دختر_و_پسر
📝شبهه
دوستی دختر و پسر پیش از ازدواج، پاسخ به میلی طبیعی است و سودمندیهای زیادی دارد؛ زیرا دختران و پسران با دوستیهای موقت، علاوه بر آگاهی از خصوصیات جنس مخالف و شناخت فضای زندگی مشترک، بهتر میتوانند در صورت رسیدن به تفاهم ازدواج کنند.
پاسخ
1⃣ اگر دوستي دختر و پسر در دين ممنوع دانسته شده به اين سبب است که اين ارتباط، در عین هيجان انگيز و خوشايند بودن برای نوجوان، در حقيقت ميتواند موجب آسيبها و زيانهاي بسياري براي آنها شود؛ وقتي دختر و پسر، پيش از شناخت کامل يکديگر، وارد فضاي دوستي، دلبستگي و وابستگي عاطفي ميشوند، ديگر اميدي به شناخت و کاربرد درست عقل در مسیر شناخت یدیگر وجود ندارد.
2⃣ هر چند ممکن است دوستی های دختران و پسران صادقانه باشد اما در اکثر موارد خيلي عميق و از روي تعهد نيست و آنچه که لازمه یک زندگی پایدار است انتخاب از روی شناخت، همراه با تعهد است.
3⃣ هشدار دین نسبت به دوستی های پیش از ازدواج به معنای ازدواج بدون شناخت و یا ازدواج با فردی که به او علاقه نداریم نیست بلکه شناخت نباید متاثر از هیجانات شوند به همین دلیل توصیه می شود انتخاب تحت اشراف بزرگ ترها صورت گیرد ضمن اینکه آگاهی از خصوصیات جنس مخالف و حصول شناخت، از طرق شرعی و عقلی دیگری نیز ممکن است.
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9455/
🆔@spasokh
#پیاده_روی_اربعین_موجب_اضرار_بدن
📝شبهه 60
پیادهروی مسیر نجف تا کربلا در ایام اربعین، مستلزم مشقت و رنج بدنی فراوان است؛ در حالی که در شریعت اسلامی، تحمیل رنج بر بدن کار نادرستی تلقی شده است.
پاسخ
1⃣ این ادعا به این شکل کلی پذیرفته نیست؛ دفاع از جان، ناموس، دین و سرزمین نه تنها مشقت جسمی بلکه خوف جسمانی را نیز به همراه دارد در حالی که اسلام دستور به جهاد در راه خدا است؛
2⃣ یکی از ملاک های جواز و عدم جواز تحمیل مشقت بر بدن، هدفی است که فرد در نظر دارد و میخواهد با رفتار خود آن را محقق کند؛ چنانکه هدف متعالی و مقصود، معنوی و بلندمرتبه و برای فرد و جامعه حیاتی باشد، تحمیل مشقت بر بدن روا بلکه گاه واجب است ولی اگر هدف فرد هدفی مادی و دنیایی باشد، تحمیل مشقت کاری نامناسب است؛
3⃣ پیاده روی اربعین چنانچه همراه با توجه باشد فرد را از لحاظ روحی و معنوی آماده ورود به ساحت ولایت ولی خدا میسازد و به فکر، عاطفه و عمل فرد رنگ و بوی الهی می بخشد.
4⃣ پیاده روی اربعین به ویژه در قالب اجتماع باشکوهی که در سال های اخیر رخ داده است سبب زنده نگه داشتن و تبلیغ نام و یاد امام حسین علیه السلام است؛ این اجتماع باشکوه ذهن های کنجکاو و جان های مشتاق را از سراسر عالم متوجه هدف قیامی می نماید که خلاصه بعثت همه انبیاء است.
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9456/
🆔@spasokh
#آیین_سوگواری_در_فرهنگ_اسلام
📝شبهه 61
هیچ دلیل معتبری برای عزاداری و جواز گریه و پوشیدن لباس سیاه در سوگ شهادت امام حسین (علیهالسلام) از سوی پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) اسلام صادر نشده و این عزاداریها بدعت است.
پاسخ
1⃣ وهابیان با برداشتی سطحی از مبانی دینی، عقیده دارند که گریه و سوگواری بدعت و شرک به شمار میرود. درحالیکه سوگواری رفتاری فطریست که از عمق احساسات انسان سرچشمه میگیرد و مورد تأیید قرآن و سنت پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) است.
2⃣ تفاسیر اهل سنت (1) ذیل آیه 84 سوره یوسف تصریح میکنند که حضرت یعقوب سالیان دراز در فراق فرزندش گریه کرد.
3⃣در سیره پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) موارد فراوانی است ازجمله: آن حضرت بر شهادت عمویش حمزه(2)، وفات عثمان بن مظعون(3) و ... گريستند. در شهادت جعفر بن ابیطالب یک حکم کلی فرمودند: باید بر مثل جعفر گریه کنند.(4) حتی بر اساس روایات صحیح نزد اهل سنت پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) بر شهادت امام حسین(علیهالسلام) گریه کردند.(5)
4⃣عزاداری در میان خاندان و یاران پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) هم جاری بوده است عایشه و زنان در سوگ پيامبر(صلیاللهعلیهوآله) مویه کردند.(6) بعدها هرگاه می¬خواستند بر عزیز خود سوگواری کنند نخست طبق فرموده پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) بر حمزه گریه ميكردند.(7)
5⃣همچنین پوشیدن لباس سیاه در سوگواری ها را در سیره پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) مشاهده می کنیم، آنگاه که جعفر بن ابیطالب شهيد شد، پیامبرخدا(ص) به اسماء بنت عميس(همسر جعفر) فرمودند: سه شبانه روز لباس سياه بپوشد.(8) نیز دختر امسلمه سه روز براي حمزه گريه كرد و لباس سياه پوشيد. (9) بنابراین عزاداری امری فطریست که مورد تایید قرآن کریم و سنت نبوی (صلیاللهعلیهوآله) است.
پی نوشت:
1. همچون: طبری، جامع البيان في تأويل القرآن، ج13، ص46 ؛ آلوسي، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج7، ص39.
2. حاکم نیشابوری، المستدرك على الصحيحين، ج3، ص218-219.
3. همان، ج1، ص514.
4. بن اثیر، اسد الغابه، ج1، ص343.
5. حاکم نیشابوری، پیشین، ج11، ص135 ؛ نور الدین هیثمی، مجمع الزوائد، ج9، ص302-303.
6. حمد بن حنبل، مسند احمد بن حنبل، ج43.
7. ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج4، ص48.
8. بغدادی، مسند ابن الجعد، ج1، ص398.
9. زمخشري، الفائق في غريب الحديث والأثر، ج2، ص192.
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9457/
🆔@spasokh
#کمال_دین_در_غدیر
📝شبهه 62
آیه سوم سوره مائده، «الیوم اکملت لکم دینکم ...»، در روز غدیر نازل نشده است و منظور از کامل شدن دین در این آیه، پایان یافتن رسالت پیامبر و نیز ابلاغ احکامی است که در پس و پیش آیه بدانها اشاره شده است.
پاسخ
1⃣ مفسرین تاکید دارند همه بندهای آیه سوم سوره مائده مکی است غیر از بند مورد اشاره که مدنی است و نه تنها مفسرین شیعه بلکه تفاسیر اهل سنت نیز تصریح دارند که این بخش از آیه در غدیر خم نازل شده است؛ از جمله تفاسیر اهل سنت مناقب خوارزمی، فرائد السبطین حموینی، شواهد التنزیل حسکانی، مناقب ابن مغازلی، تاریخ بغداد خطیب بغدادی است.
2⃣ چه تناسبی وجود دارد بین چند فرع فقهی بیان شده در آیه در خصوص خوراکی ها، با فرازهایی سنگین از قبیل کامل شدن دین، تمام شدن نعمت، یاس کافران از رخنه در دین!
ضمن آنکه فرازهای بیان شده با احتمال تغییر مناسک نیز ربطی ندارد چرا که قبلا با فتح مکه و نزول آیات سوره برائت، مشرکان از تغییر مناسک ناامید شده بودند.
3⃣ آنچه که می تواند سبب یاس کافران شود و با این فراز از آیه همخوانی دارد و ضرورت عقل، تجربه و گزارش های تاریخی گواه آن هستند، تعیین تکلیف موضوع جانشینی پیامبر بود که دشمنان اسلام به آن دلبسته بودند.
پاسخ کامل:
http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9458/
🆔@spasokh