eitaa logo
سبک زندگی دینی
127 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
23 فایل
آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠روش‌های تشویق کودکان1️⃣: ✅روش احساسی 📌کودکان نیاز دارند تا به کارهای خوبشان شود. تشویق کودک به روش احساسی در وی ایجاد می‌کند. 💢انواع روش‌های احساسی جهت تزریق به کودکان: 🔅در آغوش گرفتن کودک 🔅تماس چشمی 🔅نوازش کردن 🔅لبخند زدن 🔅بوسیدن ‼️نکته مهم: کودک باید به دلیل فعالیت‌های مثبت و پیشرفت‌ها مورد تشویق قرار بگیرد. در صورتی که برای آرام کردن گریه‌های کودک یا داد و فریادهای وی نیز او را ناز و نوازش کنید دچار تعارض خواهد شد. ✅روش کلامی: 📌تشویق کلامی کودکان از مهمترین و موثرترین شیوه های تشویقی است. کودکان درهر سنی نیاز به شنیدن تعریف دیگران دارند. تشویق کلامی کودکان باعث ایجاد و در او می‌شود. 🔅آفرین 🔅چه دختری 🔅چه پسری ‼️این شکل پاداش می‌تواند ساده‌ترین و عملی‌ترین نوع باشد. این پاداش خوبی برای کودکان است زیرا به مدت طولانی یا انرژی نیاز ندارد و هزینه بالایی ندارد و می‌تواند بارها و بارها انجام شود. ✅روش تفریحی: 📌بسیاری از کودکان از وظایف خاص و یا بازی های مختلف بیشتر لذت می‌برند تا دریافت جایزه. وقتی فعالیت‌هایی را با کودک انجام می‌دهید که دوست دارد، به او پاداش تفریحی داده‌اید. 💢انواع روش‌های تفریحی: 🔅آب بازی 🔅پارک بردن 🔅بازی مورد علاقه 🔅رفتن به شهربازی 🔅خوردن یک بستنی 🔅توپ بازی کردن با پدر ‼️دقت کنید که این فعالیت ها را زمانی انجام دهید که کودک فکر کند پاداش کارها و رفتارهای خوب اوست.
✅اهمیت تربیت کودکان ✍قالَ رَسول الله صَلَ الله علیه و آله: منْ قَبَّلَ وَلَدَهُ كَتَبَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ حَسَنَةً وَمَنْ فَرَّحَهُ فَرَّحَهُ اللّه ُ يَوْمَ الْقيامَةِ، وَمَنْ عَلَّمُهُ الْقُرآنَ دُعىَ بِالاَْبوَيْنِ فَيُكْسَيانِ حُلَّتَيْنِ يُضى ءُ مِنْ نورِهِما وُجوهُ اَهْلِ الْجَنَّةِ پيامبر صلي الله عليه و آله :هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى‌نويسد و هر كسى كه او را شاد كند، خداوند روز قيامت او را شاد خواهد كرد و هر كس قرآن به او بياموزد، پدر و مادرش دعوت مى‌شوند و دو لباس بر آنان پوشيده مى‌شود كه از نور آنها ، چهره‌هاى بهشتيان نورانى مى‌گردد. 📚 كافى ، ج ۶، ص ۴۹ 💢 قالَ عَلِىٌّ عليه السلام: 🔹 لاتُقَسِّرُوا أَوْلادَ كُمْ عَلى آدابِكُمْ، فَإِنَّهُمْ مَخْلُوقُونَ لِزَمانٍ غَيْرِزَمانِكُمْ. 💠 آداب و رسوم خويش را به فرزندانتان تحميل نكنيد، زيرا آنان براى زمانى، غير از زمان شما آفريده شده اند. 📚 [شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 20، ص 267.]
💎 نهی از منکر 🌿«لا یَنْبَغِی لِنَفْسٍ مُؤْمِنَةٍ تَرَی مَنْ یَعْصِی اللّهَ فَلا تُنْکِرُ عَلَیْهِ». 🌾امام حسین (ع) فرمود: «سزاوار نیست که مؤمن، گناهکاری را ببیند و او را از گناه باز ندارد». 📘(کنز العمّال، ج ۳ ص ۸۵ ح۵۶۱۴ ) 🖊 : فی الکافی و التّهذیب، عن الباقر (علیه‌السّلام): [حضرت امام محمدباقر علیه‌السلام فرمودند:] «اتّبع من یبکیک و هو لک ناصح»؛ [از] آن کسی که حرفهائی به تو میزند که آنقدر تلخ است که تو را به گریه می‌آورد، اما خیرخواه توست؛ حرف او را قبول کن. «اتّبع» یعنی حرف او را گوش کن، بپذیر؛ [اگرچه] تلخ است، لیکن به نفع توست. «و لا تتّبع من یضحکک و هو لک غاش»؛ ولی گوش نکن، پیروی نکن از حرف آن کسی که حرفهای شیرینی میزند که خوشت می‌آید و لبهای تو را به تبسم باز میکند، اما «و هو لک غاش»؛ فریبگر است، غش میکند با تو، خیرخواهی ندارد، از روی بددلی و بدخواهی است، [ولی] حرفی میزند که تو خوشت بیاید؛ از این شخص پرهیز کن. «و ستردّون الی اللَّه جمیعا فتعلمون»؛ وقتی پیش خدای متعال رفتید، آنگاه حقایق دلهای یکدیگر را آنجا خواهید فهمید. ۱۳۸۹/۱۰/۱۳
🖊 : فی الکافی، عن الباقر (علیه‌السّلام)؛ «أ یجی‌ء احدکم الی اخیه فیدخل یده فی کیسه فیأخذ حاجته فلا یدفعه». حضرت امام محمد باقر (علیه‌السّلام) از یکی از اصحابشان سؤال میکنند - که این مقدمه دیگر ذکر نشده که آن صحابی که بود و چه سؤال کرده بود و از کجا آمده بود؛ اینها دیگر توی این روایت نیست - که آیا در آنجائی که شما هستید، وضعیت اینجوری است که یکی از شماها بیاید دستش را توی جیب برادر دینی‌اش بکند و هر چه که لازم دارد، از توی جیب او بردارد، او هم ناراحت نشود؟ به این حد رسیده‌اید که جیبتان برای همدیگر رایگان باشد؟ مرحوم حرزالدین نقل میکند که شیخ خضر در زمان مرحوم کاشف‌الغطاء از علمای بزرگ بود و خیلی مورد توجه مردم قرار داشت. میگوید در روز عید، مردم نجف و عشایر و اینها که به شیخ خضر علاقه داشتند، منزل او آمدند و هدایا آوردند - پول آوردند، طلا آوردند - و همین طور جلوی ایشان میگذاشتند و ایشان هم آن پولها و طلاها را جلوی دستش گذاشته بود و همان طور روی هم کوت شده بود. بعد شیخ جعفر کاشف‌الغطاء آمد. معلوم میشود آن وقتها هنوز شیخ جعفر به مقام ریاست نرسیده بود. ایشان آمد و نشست و چشمش به این پولها و طلاها افتاد. بعد یواش‌یواش نزدیک ظهر شد و مردم رفتند. شیخ جعفر بلند شد گوشه‌ی عبایش را پهن کرد و این طلاها و پولها را گوشه‌ی عبایش ریخت و گفت خداحافظ شما، و رفت! شیخ خضر هم نگاهی کرد و چیزی نگفت؛ کأن لم یکن شیئاً مذکورا! حالا این قصه‌ای که نقل کردم، دنباله هم دارد، که دنباله‌هایش باز از این جالبتر هم هست. به هر حال حضرت سؤال میکنند که در اموال شخصی، شما اینجور هستید که مثلاً قبایتان را آنجا آویزان کرده‌اید، رفیقتان می‌آید دست میکند توی جیب قبای شما و یک مقدار پولی که لازم دارد، برمیدارد و بقیه‌اش را آنجا میگذارد و بعد راه می‌افتد میرود، به شما هم اصلاً برنخورد و ناراحت نشوید؟ چنین وضعی بین شما هست؟ «فقیل ما اعرف ذلک فینا». آن راوی گفت که در بین خودمان اینجور وضعی نیست. «فقال فلا شی‌ء اذاً»؛ فرمود: پس هنوز خبری نیست، هنوز چیزی نیست. ۱۳۸۹/۱۰/۰۶ 🖊 ره: کار خیر خود را کم دست نگیرید ، در هر کار خیری خود را به قدر نخود هم شده شریک کنید ، شاید همان کار خیر بی ریا قبول و باعث نجاتتون شد . ضمن اینکه انجام کار خیر توفیق آور است . (توفیق زیارت ، رفیق خوب ، همسر و فرزند خوب و..) انجام کارخیر اول ، کار خیر دوم را براتون ارمغان میاره ، و این خیر دائمی باعث سعادتمندی و نجات انسان میشه...
از یکدیگر مکدّر نشوید روزی سقراط حکیم معروف یونانی مردی را دید که خیلی ناراحت و متاثراست؛ علت ناراحتیش را پرسید، پاسخ داد: در راه که می آمدم یکی از آشنایان را دیدم، سلام کردم جواب نداد و با بی اعتنایی و خودخواهی گذشت و رفت و من از این طرز رفتار او خیلی رنجیدم ... سقراط گفت: چرا رنجیدی؟ مرد با تعجب گفت: خب معلوم است چنین رفتاری ناراحت کننده است!! سقراط پرسید: اگر در راه کسی را می دیدی که به زمین افتاده و از درد وبیماری به خود می پیچد، آیا از دست او دلخور و رنجیده می شدی؟ مرد گفت : مسلم است که هرگز دلخور نمی شدم؛ آدم که از بیمار بودن کسی دلخور نمی شود! سقراط پرسید: به جای دلخوری چه احساسی می یافتی و چه می کردی؟ مرد جواب داد: احساس دلسوزی و شفقت و سعی می کردم طبیب یا دارویی به او برسانم ... سقراط گفت : همه ی این کارها را به خاطر آن می کردی که او را بیمار می دانستی آیا انسان تنها جسمش بیمار می شود؟ و آیا کسی که رفتارش نادرست است روانش بیمار نیست؟ اگر کسی فکر و روانش سالم باشد هرگز رفتار بدی از او دیده نمی شود؟ بیماری فکر و روان نامش "غفلت" است و باید به جای دلخوری و رنجش نسبت به کسی که بدی می کند و غافل است دل سوزاند و کمک کرد و به او طبیب روح و داروی جان رساند!! پس از دست هیچکس دلخور مشو و کینه به دل مگیر و آرامش خود را هرگز از دست مده و بدان که هر وقت کسی بدی می کند، در آن لحظه بیمار است!
امام رضا (علیه السلام): اَلتَّوَدُّدُ إِلَى اَلنَّاسِ نِصْفُ اَلْعَقْلِ. مهرورزی با مردم نيمي از عقل است. تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 443 پ.ن: 🟣▪️ هر کس به دیگران تهمت می زند ، یک روز به شما هم تهمت می زند. 🔻 هر کس به دیگران دروغ می گوید ، یک روز به شما هم دروغ می گوید. ▪️ هر کس راز دیگران را برای شما فاش می کند ، یک روز راز شما را هم برای دیگران فاش می کند. 🔻 هر کس به دیگران مدام شک دارد ، یک روز به شما هم شک پیدا می کند. ▪️ هر کس به دیگران فحاشی می کند ، یک روز به شما هم فحاشی می کند. 🔻 هر کس دیگران را به خیانت متهم می کند ، یک روز شما را هم به خیانت متهم می کند. ▪️هر کس دیگران را ناپاک می داند ، یک روز شما را ناپاک خواهد دانست. ☑️ این هر کس ، هر کس که می خواهد باشد ، پاره تن تان ، دوستتان ، فامیلتان ، همکارتان ، فرزندتان و ... هر کس.. 💠 اگر تردید دارید هنوز روزش نرسیده . می رسد. 🟢 حق با سعدی است : هر که عیب دگران پیش تو آورد و شمرد بی گمان عیب تو پیش دگران خواهد برد
‍ ✳️ عیشِ تمام! 🔻 عیشِ تمام -به بیان حضرت رضا علیه السلام- آن نیست که و و یا و داشته باشی. بلکه این است که در زندگی مادی و معنوی و در تو، دیگران بهره‌مند و بارور شوند. زندگیِ تمام، زندگی و است. و تو مهربان من! ناچار باید برای این زندگی تمام و کریم و مسرور و برای و پاک از ذلت و حقارت و ابتذال آماده شوی. 👤 📚 از کتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ بیماری خطرناک چیست؟ تأثیر پذیری از رفتار و نظر دیگران 💢تایید اجتماعی یعنی شما در آن چیزی که نه زمان و نه انگیزه و نه مهارت لازم برای بررسی‌اش را داشته باشید تلاش می‌کنید به نظر دیگران توجه کنید، اینکه دیگران چه می‌گویند. 🔹اما شما در برخی از موارد، واقعا از کامنت های یک دست و یک شکل یک پست اینستاگرامی اثر می‌گیرید و این تاثیر کاملا است. 🔹وقتی همه یک حرف می‌زنند، مخالفان نیز دچار مارپیچ سکوت می‌شوند و همین باعث می‌شود توهم باور اکثریت ایجاد و مسلط شود. 🔹اینجاست که رسانه ها تلاش می‌کنند نشان دهند خبر دروغ شان باور اکثریت است و شما اگر می‌خواهید مورد تایید اجتماعی قرار بگیرید و منزوی نشوید باید با اکثریت همراهی کنید.
ممکن است ما با یکی مخالف باشیم، دشمن باشیم؛ درباره‌ی او چگونه قضاوت میکنید؟ اگر قضاوت شما درباره‌ی آن کسی که با او مخالفید و با او دشمنید، غیر از آن چیزی باشد که در واقع وجود دارد، این تعدی از جاده‌ی تقواست. آیه‌ی شریفه‌ای که اول عرض کردم، تکرار میکنم: «یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و قولوا قولا سدیدا»(احزاب). قول سدید، یعنی استوار و درست؛ اینجوری حرف بزنیم. من میخواهم عرض بکنم به جوانان عزیزمان، جوانهای انقلابی و مؤمن و عاشق امام، که حرف میزنند، مینویسند، اقدام میکنند؛ کاملاً رعایت کنید. اینجور نباشد که مخالفت با یک کسی، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جاده‌ی حق تعدی کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم؛ نه، ظلم نباید کرد. به هیچ کس نباید ظلم کرد. حضرت آیت الله خامنه ای خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران در حرم امام خمینی (ره) - ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ ظلم نکنیم. این هم یکی از آن اساسی‌ترین کارهاست. ظلم چیز بدی و چیز خطرناکی است. ظلم فقط این نیست که آدم توی خیابان به یکی کشیده بزند. گاهی یک کلمه‌ی نابجا علیه یک کسی که مستحقش نیست، یک نوشته‌ی نابجا، یک حرکت نابجا، ظلم محسوب میشود. این طهارت دل را و طهارت عمل را خیلی بایستی ملاحظه کرد.  من این را به نظرم یک جائی گفتم. پیغمبر اکرم ایستاده بودند یک کسی را که حد رجمِ زنا را بر او جاری میکردند، میدیدند؛ بعضی‌ها هم ایستاده بودند؛ دو نفر با همدیگر حرف میزدند؛  یکی به یکی دیگر گفت که مثل سگ تمام کرد و جان داد - یک همچین تعبیری - بعد پیغمبر به سمت منزل یا مسجد راه افتادند و این دو نفر هم همراه پیغمبر بودند. توی راه که میرفتند، رسیدند به یک جیفه‌ی مرداری - به یک مرداری، حالا جسد سگی بود، درازگوشی بود، هر چی بود - که مرده بود و آنجا افتاده بود. پیغمبر به این دو نفر رو کردند و گفتند: گاز بگیرید و یک مقداری از این میل کنید. گفتند: یا رسول‌اللَّه! ما را تعارف به مردار میکنید؟! فرمود: آن کاری که با آن برادرتان کردید، از این گاز زدن به این مردار بدتر بود. حالا آن برادر کی بوده؟ برادری که زنای محصنه کرده بوده و رجم شده و اینها درباره‌اش آن دو جمله را گفته‌اند و پیغمبر اینجور ملامتشان میکند!  زیادتر نگوئید از آنچه که هست، از آنچه که باید و شاید. منصف باشیم؛ عادل باشیم. اینها آن وظائف ماست. اینجور نیست که ما چون مجاهدیم، چون مبارزیم، چون انقلابی هستیم، بنابراین هر کسی که از ما یک ذره - به خیال ما و با تشخیص ما - کمتر است، حق داریم که درباره‌اش هر چی که میتوانیم بگوئیم؛ نه، اینجوری نیست. بله، ایمانها یکسان نیست، حدود یکسان نیست و بعضی بالاتر از بعضی دیگر هستند. خدا هم این را میداند و ممکن است بندگان صالح خدا هم بدانند؛ لکن در مقام تعامل و در مقام زندگی جمعی، باید این اتحاد و این انسجام حفظ بشود و این تمایزها کم بشود. بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای بسیجی‌ هیئت علمی دانشگاه‌ها - ۱۳۸۹/۰۴/۰۲ 🖊 : روز قیامت نیکیهایمان را به محبوبترین فرد زندگیمان نخواهیم داد! اما مجبور میشویم به کسی نیکیهایمان را بدهیم که از او متنفر بودیم و غیبتش را کردیم. گناه خصوصا حق الناس اوج حماقت است نه زرنگی! زرنگی بندگی خداست.
قهر ممنوع⛔️ چرا برخی از ما به محض پیدا شدن یک اختلاف، اولین کاری که به ذهنمان می‌رسد، قهر کردن است. مطمئن باشید که با قهر کردن سودی نصيب شما نخواهد شد. قهر کردن، موجب خوشحالی شیطان است و از آن سو، وقتی دو طرف، قهر را کنار گذاشته و با هم سخن می‌گویند به قدری برای شیطان گران تمام می‌شود که نالهٔ هلاکت سر می دهد. آیا آن خوشحالی و این ناراحتی شیطان نمی‌تواند دلیلی باشد بر این که قهر، بنیان ارتباط دو مسلمان را نشانه گرفته است؟ خشم خداوند بر قهر هم نشانه‌ی روشنی بر مخرّب بودن آن است تا اندازه‌ای که به کسی که مقصّر هم نیست، دستور داده شده اگر قهر بیش از سه روز شد، با به عهده گرفتن تقصیر هم که شده، به این قهر پایان دهد و گرنه مبتلا به خشم الهی می شود. کسی که زودتر قهر را به پایان می‌برد در مسیر آفرینش خود زودتر گام برداشته و به هدف نزدیک‌تر خواهد شد. در هنگام بروز اختلاف، گفتگو بهترین کار است؛ البته با رعایت قوانین گفتگو. در حالت قهر دو طرف به جای اینکه در عالم واقعی با هم سخن بگویند، در ذهن خویش با همسرشان حرف می‌زنند. این کار نوعی محاکمه‌ی غیابی است که در آن شاکی همیشه پیروز و متّهم محکوم به شکست است. اگر گفتگو هم اختلاف را حل نکرد، بهترین کار گذشت است که بحث آن گذشت. ادامه دارد...
✍امام صادق (ع): حرص بزنید برای رفع نيازمندي‌هاى مؤمنين و شادكردن و برطرف نمودن ناراحتى آنها؛ چراکه بعد از انجام واجبات، هيچ عملى بهتر از مسرور كردن مؤمن نيست. 📚فقه منسوب به امام رضا(ع)،ص۳۳۹ 💎 عملی که انسان را به بهشت هُل می‌دهد 🔻امام صادق (علیه‌السلام): يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَيْ‏ءٌ مِثْلُ‏ الْكُبَّةِ فَيَدْفَعُ فِي ظَهْرِ الْمُؤْمِنِ فَيُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ فَيُقَالُ هَذَا الْبِرُّ ❇️ در روز قيامت چيزى مانند يك كلاف مى‌آيد و از پشت مؤمن او را به درون بهشت هُل مى‌دهد و گفته می‌شود: اين، همان نيكى است. 📚 کافی: 2 / 158 ح 3 ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• 🖊 ره: آیا میتوانیم سالم بار به منزل ببریم و در عین حال به امور مسلمانان و مومنین بی‌تفاوت باشیم؟! آیا امکان دارد بدون اهتمام به امور مسلمانان، به مقصد برسیم؟!
هدایت شده از غدیر شناسنامه شیعه
با سلام و عرض ادب امروز آخرین روز از ماه جمادی الثانی است. برابر نقل اساتید و بزرگان معرفت، دو تا نماز دو رکعتی در این ماه است که بزرگان و استادان اخلاق به آن ملتزم بودند. و سفارش می کردند که در بین مومنین هم، انتشار داده شود. 📌 کیفیت نماز در عکس بالایی ذکر شده است. خیلی سخت و خیلی وقت گیر هم نیست. امیدوارم که همه مون توفیق این نماز را داشته باشیم. التماس دعا برا همدیگر دعا کنیم. 🌷❤️🌹🌺 ضمنا امشب از شب های بزرگ سال هست. امیرالمؤمنین عليه السلام: خوش دارم كه انسان، سالى چهار شب خود را وقف عبادت خدا كند: شب عيد فطر، شب عيد قربان، شب نيمه شعبان و شب اول ماه رجب ميزان الحكمه جلد5 صفحه430