فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سحرگاهان؛ ساعت بسیار ارزشمند خلوت با خداوند و ارزش فوقالعاده دو رکعت نافله صبح
ماه رمضان دانشگاه تربیتی_نمونه تمثیل.mp3
340.3K
🎙استاد رفیعی
✅ تمثیل ماه مبارک رمضان به یک دانشگاه تربیتی
هلال ماه شوال
مراجع تقلید در خیلی از مسایل از جمله مسایل قطعی و ضروری دینی (مثل وجوب نماز، روزه، وضو...) اتفاق نظر دارند ولی در برخی از مسایل اختلاف فتوا وجود دارد از جمله این مسایل دیدن هلال اول ماه است که برخی وحدت افق را شرط و بعضی شرط نمی دانند. بعضی از علما دیدن با چشم مسلح را قبول دارند و برخی معتقدند با چشم عادی باید ببینند.
هرچند برخی از مردم هم فکر میکنند که این موضوع به امروزی یا غیرامروزی بودن مراجع برمیگردد و این در حالی است که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمیگردد. بنابراین ایشان با توجه به مبانی خودشان اول ماه را اعلام میکنند و سایر مراجع نیز بر اساس معیارهای خود عمل میکنند.
⁉️سؤال: چرا اختلاف در دیدن هلال اول ماه فقط در ماه مبارک رمضان پیش می آید؟
اختلاف در همه ماهها وجود دارد ولی این مسأله در پایان ماه مبارک رمضان شکل جدی تری به خود میگیرد؛ زیرا در آغاز ماه، نهایت این است که روز آخر شعبان را افراد روزه میگیرند حال یا جز ماه رمضان خواهد بود یا اینکه روزه مستحب محسوب خواهد شد، اما در آخر ماه مبارک به دلیل اینکه روزه گرفتن در عید فطر حرام است، دوران بین وجوب و حرمت خواهد بود و اگر عید باشد روزه حرام است و کفاره عمدی دارد و اگر آخر ماه مبارک رمضان باشد، روزه واجب خواهد بود. لذا دیدن هلال ماه در ماه رمضان از حساسیت بالایی برخوردار است و از طرفی دیگر اگر چه احیا در شب های قدر مستحب است برای اینکه شب های قدر جابه جا نشود در ماه رمضان دقت بیشتری می کنند.
بنابراین درباره دیدن ماه نو در بین مراجع تقلید شیعه عموما دو نظر کلی وجود دارد:
1- فقط دیدن با چشم عادی
2- دیدن با چشم عادی و مسلح
مبنای فقهی مشهور فقهاء مانند آیات عظام مرحوم نائینی، سید ابوالحسن اصفهانی، سید محمد کاظم یزدی، محمد باقر صدر، آیت الله حکیم، امام خمینی، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، تبریزی، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی،جوادی آملی و ... نظریه اول می باشد که دیدن با چشم عادی را ملاک قرار داده و رویت با چشم مسلح را معتبر نمی دانسته اند
امام خمینی : رؤیت هلال با وسایل مستحدثه اعتبار ندارد؛ پس اگر با بعضی از وسائل بزرگ کننده یا نزدیک آورنده مانند تلسکوپ مثلاً ببیند، ولی بدون وسیله، هلال قابل رؤیت نباشد، حکم به اول ماه نمی شود. پس معیار رؤیت با چشم، بدون وسیلۀ نزدیک آورنده یا بزرگ کننده است. البته اگر با وسیله ای آن را ببیند و جای آن را بداند سپس با چشم -بدون وسیله- آن را رؤیت نماید، حکم به اول ماه می شود. (تحریر الوسیله، ج ۲، ص ۶۷۴، م ۱۸)
فقهای بزرگی مانند مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای، فاضل لنکرانی، سیّدکاظم حائری، هاشمی شاهرودی، نوری همدانی، سید محمد حسین فضل الله و... دیدن ماه نو با چشم مسلح را هم ملاک قرار می دهند و معتقدند: اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل قبول است و رؤیت حاصل شده است. به زبان ساده، این سخن بدان معنا است که اگر کسی پشت عدسی دوربین یا لنز تلسکوپ هلال را ببیند، مانند کسی است که دوست خود را با دوربین روی کوه دیده است و نمیتوان گفت که دیدن صورت نگرفته است.
🔹 ایشان معتقدند: در مساله هلال ماه نيز، رؤیت يكي از وسايل علم به آن است و ما مى بينيم كه در اين زمينه محاسبات نجومى دقيق تر از رويت هستند چرا كه در بسيارى از مواقع به علت آب و هواى نامساعد يا آلودگى هوا امكان رؤیت نيست و يا امكان خطاى در مشاهده وجود دارد... اگر بر طبق داده هاى علمى، صرف امكان رؤیت هلال در هر منطقه اى از عالم كه در جزئى از شب با ما مشترك است، مقدور باشد، حكم به ثبوت هلال و شروع اول ماه جديد مى كنيم.
* در صورت بروز اختلاف میان نظر مراجع تکلیف مردم چه میشود؟ آیا باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟
در اینجا یک بحث وجود دارد که آیا این موضوع یک بحث اجتماعی و حکومتی است که نظر حاکم در آن ترجیح داشته باشد یا خیر. اینطور که در نظر مراجع و بیان مقام معظم رهبری دیده میشود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمیدانند و رهبر انقلاب نیز در یکی از خطبههای عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند.
از فتوا که بگذریم، به «موضوع» میرسیم، اینکه آیا هلال ماه با چشم غیرمسلح رؤیت میشود یا خیر، وظیفهی مکلف است که آن را پیگیری کند. برای مثال دربارهی اینکه این لکهی قرمز روی لباس، خون است یا آب آلبالو، فقیه تنها میگوید «حکم» را بیان میکند که اگر خون حیوان جهنده یا انسان باشد، نجس است. اما نمیآید موضوع را مشخص کند که آن لکه چیست. این وظیفهی مکلف است که تشخیص دهد. مراجع نیز پذیرفتهاند که این مسئله (رؤیت هلال ماه) از جمله امور موضوعی است که مکلف باید پیگیر باشد.
@sss1400
@ggg1400
@ttt1400
پیشبینی رؤیتپذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۳ قمری در ایران
رؤیتپذیری هلال بنا بر مبانی مختلف فقهی، تنها برای کشور ایران چنین پیشبینی میشود:
1- بر مبنای حضرات آیات عظام امامخمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیّدمحمّد صدر(ره)، بهجت(ره)، سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سیّدمحمّدتقی مدرّسی)
در غروب یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی (و ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۳ قمری در ایران) برابر با ۱ می ۲۰۲۲ میلادی، رؤیت هلال با چشم عادی در سراسرِ ایران، نشدنی است؛ از اینرو، ماه مبارک رمضان ۳۰ روزه خواهد بود.
در غروب دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی (و ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۳ قمری در ایران) برابر با ۲ می ۲۰۲۲ میلادی، هلال در سراسر ایران بهراحتی با چشم عادی دیده میشود و سهشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۳ می ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود.
***
2- بر مبنای حضرت آیتالله العظمی وحید خراسانی)
در غروب یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۱ می ۲۰۲۲ میلادی، رؤیت هلال با چشم عادی در سراسرِ ایران، نشدنی است.
در سراسر ایران، دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲ می ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود.
***
3- بر مبنای حضرات آیات عظام خویی(ره)، تبریزی(ره)، لطفالله صافی گلپایگانی(ره)، محمّداسحاق فیّاض)
در غروب یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۱ می ۲۰۲۲ میلادی، رؤیت هلال با چشم عادی در سراسرِ ایران، نشدنی است... در نتیجه، در سراسر ایران، دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲ می ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود.
***
4- بر مبنای فقهی حضرت آیتالله العظمی خامنهای)
در غروب یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی (و ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۳ قمری در ایران) برابر با ۱ می ۲۰۲۲ میلادی، رؤیت هلال با چشم مسلّح در شمالغربی، غرب، جنوبغربی، مرکز و بخشهایی از جنوب ایران، محقّق میشود؛ امّا در بخشی از شمال، شمالشرقی، شرق و بخشی از جنوبشرقی ایران (اندکی از شمال استان اردبیل، نیمۀ شرقی استان مازندران، مرکز و شرق استان سمنان، شرق و شمالشرقی استانهای یزد و کرمان، بیشترِ استان سیستان و بلوچستان بهجز جنوبغربی آن، و سراسرِ استانهای گلستان و خراسان شمالی و خراسان رضوی و خراسان جنوبی) رؤیت هلال با چشم مسلّح، دشوار است.
۳- در نتیجه، استهلال، تعیینکننده است: اگر گزارش معتبری از رؤیت هلال با چشم مسلّح در مناطق شمال و شمالشرقی (نامبرده در بند پیشین) بهدست آید، در سراسر ایران، دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲ می ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود؛ و اگر فقط گزارش معتبری از رؤیت هلال با چشم مسلّح در مناطق جنوبی یا میانی یا غربی کشور بهدست آید، تنها در منطقۀ رؤیت هلال و مناطق همافق با آن و جنوبیتر از آن، دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲ می ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود [زیرا با توجّه به «شرط اتّحاد افق» و دقّت در نقشههای همافقی، صِرف تحقّق رؤیت با چشم مسلّح در مناطق جنوبی یا میانی یا غربی ایران، برای اثبات اوّل ماه در مناطقِ شمالیتر از آن، مفید نیست]؛ و در آن مناطق شمال و شمالشرقی و شرق و جنوبشرقی (نامبرده در بند پیشین)، سهشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۳ می ۲۰۲۲ میلادی ، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود.
***
5- بر مبنای فقهی حضرات آیات عظام فاضل لنکرانی(ره)، سیّدکاظم حائری، نوری همدانی)
در غروب یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۱ می ۲۰۲۲ میلادی، رؤیت هلال با چشم مسلّح در شمالغربی، غرب، جنوبغربی، مرکز و بخشهایی از جنوب ایران، محقّق میشود؛ امّا در بخشی از شمال، شمالشرقی، شرق و بخشی از جنوبشرقی ایران (اندکی از شمال استان اردبیل، نیمۀ شرقی استان مازندران، مرکز و شرق استان سمنان، شرق و شمالشرقی استانهای یزد و کرمان، بیشترِ استان سیستان و بلوچستان بهجز جنوبغربی آن، و سراسرِ استانهای گلستان و خراسان شمالی و خراسان رضوی و خراسان جنوبی) رؤیت هلال با چشم مسلّح، دشوار است؛ امّا از آنجا که این مناطقِ نامبرده، در بخشی از شب با محدودههای رؤیت هلال مشترکاند، در سراسر ایران، دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ شمسی برابر با ۲ می ۲۰۲۲ میلادی، روز اوّل ماه شوّال ۱۴۴۳ قمری و عید فطر خواهد بود. / محسن فصاحت
http://ijtihadnet.ir/%d8%b1%d8%a4%db%8c%d8%aa-%d9%be%d8%b0%db%8c%d8%b1%db%8c-%d9%87%d9%84%d8%a7%d9%84-%d9%85%d8%a7%d9%87-%d8%b4%d9%88%d8%a7%d9%84-1443/
@sss1400
@ggg1400
@ttt1400
زَکات فِطره یا زکات فطر یا فِطریه از واجبات مالی اسلام که براساس آن باید حدود سه کیلوگرم از خوراکِ غالب مانند گندم، جو، خرما، برنج، کشمش و یا قیمت آن بهازای هر نانخور به مستحق پرداخت شود. مستحق یا موارد مصرف زکات فطره همان موارد هشتگانه زکات مال (فقیر، مسکین، آزادی بردگان، بدهکار، مؤلفة قلوبهم، مأموران جمعآوری زکات، فی سبیلالله و ابن سبیل) است؛ البته طبق نظر برخی مراجع تقلید، احتیاط واجب یا مستحب است که فطریه به فقیر پرداخت گردد.
پرداخت زکات فطره بر هر کسی که مکلف و هوشیار بوده و فقیر نباشد، واجب است. چنین کسی زکات فطره خود و هر کس را که عیال (نانخور) او به شمار رود، باید پرداخت کند. زمان پرداخت آن نیز بنابر قول مشهور میان متأخران، از غروب روز آخر ماه رمضان تا هنگام گزاردن نماز عید و بنابر نظر برخی تا ظهر روز عید فطر است.
بر اساس روایات، پرداخت زکات فطره تکمیلکننده روزه، باعث قبولی آن و تکمیلکننده زکات مال است.
⭕پرداخت زکات فطره⭕
🌸به نیابت از پدران و مادرانی که از دنیا رفته اند🌸
🔶روایت است که حسن بن علی و حسین بن علی علیهماالسلام
بعد از شهادت پدر، تا وقتی زنده بودند، زکات فطره را از طرف پدر خویش می پرداختند.
🔷حضرت سجّاد علیه السلام نیز تا هنگام شهادت، زکات فطره را از جانب پدر خویش می پرداخت.
🔶حضرت باقر علیه السلام نیز تا هنگام شهادت، از جانب پدر خویش، زکات فطره می پرداخت.
🔷حضرت صادق علیه السلام فرمود: من نیز از جانب پدرم برای او زکات فطره می پردازم.
✅رُوِیَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ علیهماالسلام أَنَّهُمَا كَانَا يُؤَدِّيَانِ زَكَاةَ الْفِطْرَةِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام حَتَّى مَاتَا، وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام يُؤَدِّيهَا عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ حَتَّى مَاتَ، وَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام يُؤَدِّيهَا عَنْ عَلِيٍّ علیه السلام حَتَّى مَاتَ، قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام: وَ أَنَا أُؤَدِّيهَا عَنْ أَبِي. (مستدرك الوسائل، ج7، ص151 به نقل از دعائم الإسلام)
🔸مرحوم آیت الله شیخ عبدالله مامقانی بر اساس روایت فوق، در «مرآة الکمال» می نویسد:
مستحبّ است که فرزند بعد از فوت پدر، هر سال از جانب او زکات فطره را پرداخت نماید. (مرآة الکمال، ج3، ص556)
@sss1400
@ggg1400
@ttt1400
.
🌹💐🌹💐
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر فرمود:
ای ابوذر !
از قهر و دشمنی با برادر دینی خود بپرهیز.
زیرا عمل انسان در زمان قهر بودن، پذیرفته نمیشود.
#قهر
#عمل_انسان
🌱🌷🌱🌷🌱
#تامل
🔴 اگر دیدی فرزند کسی منحرف شده است پیش داوری مکن، خانوادهاش را مسخره و متهم به بد تربيت کردن فرزندانشان مکن چرا که نوح علیهالسلام با مشکل فرزند و همسرش مواجه بود درحالیکه مشهور به صفی الله بود.
🔴 کسی را که از قومش اخراج کردهاند مسخره مکن و نگو بیارزش و بیجایگاه است
چرا که ابراهیم علیهالسلام را راندند درحالیکه مشهور به خلیل الله بود.
🔴 زندان رفته و زندانی را مسخره مکن
چرا که يوسف علیهالسلام سالها زندان بود در حالیکه مشهور به صدیق الله بود.
ثروتمند ورشکسته و بی پول را مسخره مکن چرا که ايوب علیهالسلام بعد از غنا ، مفلس و بی چیز گرديد در حالیکه مشهور به نبی الله بود.
🔴شغل و حرفه دیگران را تمسخر مکن
چرا که لقمان علیهالسلام نجار، خیاط و چوپان بود درحالیکه خداوند در قرآن مجید به حکيم بودن او اذعان دارد.
🔴کسی را که همه به او ناسزا میگویند و از او به بدی یاد میکنند مسخره مکن و مگو که وضعيت شبهه برانگیزی دارد.چرا که به حضرت محمد(ص) ساحر ، مجنون و دیوانه میگفتند در حالیکه حبیب خدا بود.
پس دیگران را پیش داوری و مسخره نکنیم بلکه حسن ظن به دیگران داشته باشیم
قضاوت ممنوع❌
فرش هر مجلسی نباشید
یعنی آقاجون هرجا رسیدی نشین !
با هرکسی
نشست و برخاست نداشته باش ..
از آدمهایی که از تو کم میکنند
فاصله بگیر ..
| علامه طباطبایی (ره)
💬 استاد_صفائی_حائری؛
در جامعه ای که ارتباط محبتی و ایمانی نیست و آدمها از جام محبت خدا ننوشیده اند و به هم مشتاق نیستند، به طور قطع عیب های همدیگر را بیشتر آشکار می کنند تا بیشتر امتیاز بگیرند و جای بیشتری برای خود و منافعشان داشته باشند.
.................
تمام جامعه برای ما حکم خانواده را دارد، نمی شود گفت من به فکر خانواده ام هستم اما کاری با جامعه ندارم. خداوند انسان را به صورت یک موجود اجتماعی خلق کرده است؛ «بنی آدم اعضای یکدیگرند»! اگر دغدغه های افراد جامعه برای ما مهم نباشد و در راستای آن فعالیتی انجام ندهیم از حوزه "انسانیت" بیرون رفته ایم.
اگر ما کاری با جامعه نداشته باشیم و اگر آن جامعه منحرف شد به طور یقین در روند تربیت فرزندان ما نیز خلل وارد خواهد شد. رشد و تعالی و همچنین انحراف یک جامعه، ارتباط مستقیمی با خوشبختی و بدختی خانواده ها دارد.
✳️ همه باید واعظ یکدیگر باشیم
🔻 «وَتَوَاصَوْا بِالْحَق» (عصر، ۳) #تواصی یعنی #توصیه_متقابل؛ یعنی #مراقب یکدیگر بودن افراد؛ دائما من مراقب شما باشم و اعمال شما را در نظر بگیرم و شما را متذکر باشم و تذکر بدهم که ای رفیق! یک وقت خوابت نگیرد، #غفلت نکنی، مواظب باش؛ و شما متقابلاً به من بگویید. آن یکی به دیگری بگوید و آن یکی به دیگری؛ مثل سربازهایی که در یک میدان میجنگند که حس میکنند اگر از ناحیهی یک فرد و از ایستگاه و موقف یک فرد، دشمن رخنه کند، به صف ضربه وارد میآید.
‼️ این اشتباه است که امروز ما مسئلهی #وعظ را صرفاً یک شغل صنفی تلقی میکنیم. البته نمیخواهم بگویم که به آن کار احتیاجی نیست، به آن احتیاج است و آن در جای خودش درست است اما اینکه وقتی میخواهیم یک نفر بیاید دو کلمه #نصیحت و #موعظه کند، حتما باید یک کسی باشد که سالها درس عربی خوانده باشد، معمّم باشد، بالای منبر هم برود، بعد هم یک خطبهی غرّایی بخواند: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم... و بعد صحبت کند؛ اینطور نیست، همه باید #واعظ به یکدیگر باشیم. «وَتَوَاصَوْا بِالْحَق» یعنی همه یکدیگر را به #حق سفارش کنند.
👤 #شهید_مطهری
📚 از کتاب #مجموعه_آثار | ج۲۸
📖 صفحات ۷۶۶ و ۷۶۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨کظم غیظ و تعارف✨.
☘️ کظم غیظ و فروهشتن خشم در وقایع زندگی #مانع_همستیزی است و #فرصت_همشناسی می دهد و برکات و خیرات فراوان دارد.
☘️این روایت شیرین نمونه ای از برکت زایی یک کظم غیظ کوچک در زندگی روزمره ایرانی در دارالعباده یزد است.
☘️ برخی «کظم غیظ» ها هم در سطح تمدنی است و رهبران الهی انجام می دهند. مثل کظم غیظ رهبری در ماجرای خشم و عصبانیت ملت و دولت ایران از شهادت دیپلماتها در افغانستان.
دولت خشمگین اصلاحات قصد و دستور حمله داد و امام جامعه مانع شد. نیفتادن در تله آمریکا و باتلاق افغانستان که قدرتهای بزرگ در آن گرفتار شدند از برکات آن است. برکات تمدنی کظم غیظ امام کاظم سلام الله علیه را هم خدا می داند.
❇️آیـــت الله حبیـــبی:
هنگامی دیـــگران را #تحـــــقیر میکنیم که تزکیه نداشته باشیـم.
🌱چرا دنبال نقــص میگردید دنبال ارزش ها بگردیدکسانی که دنبال نقص میگردند #مـگس صفتاند و دنبال یک ســـوراخی میگردند که نیـــش بزنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از کارهایی که به حسب متعارف مردم زشت است، صرف نظر کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊 #آیت_الله_مجتهدی_تهرانی ره:
اگر بخواهیم ۱۰ هزار رکعت نماز مستحبی بخوانیم چقدر زمان میبرد؟ با یک ترک غیبت به ثوابی معادل این کار بزرگ دست پیدا میکنیم.
»
✍امـام رضا علیه السلام:
هر کس مسلمان فــقیری را دیدار
کند و #بر_خــلاف سلامی که به
ثروتمندانمیکند به او سلام کند
روز قیامت در حالی بهدیدار خدا
میرود که بر او خشمگین است.
📚عیون اخبار جلد ۲ ص ۵۲
🌹🍃
مغازه دار محل، هر روز، صبح زود ماشین سمندش را در پیاده رو پارک میکند، مردم مجبورند از گوشه خیابان رد شوند.
سوپرمارکتی، نصف بیشتر اجناس مغازه اش را بیرون چیده، راه برای رفت و آمد سخت است.
کارمند اداره، وسط ساعت کاری یا صبحانه میل میکند، یا به ناهار و نماز میرود و یا همزمان با مراجعه ارباب رجوع کانالهای تلگرام و اینستاگرامش را چک میکند.
بساز بفروش، تا چشم صاحبان آپارتمان را دور میبیند، لوله ها و کابینت را از جنس چینی نامرغوب میزند در حالی که پولش را پیشتر گرفته است.
کارمند بانک، از وسط جمعیتی که همه در نوبت هستند به فلان آشنای خود اشاره میزند تا فیش را خارج از نوبت بیاورد تا کارش راه بیوفتد!
پزشک، بیمار را در بیمارستان درمان نمیکند تا در مطب خصوصی به او مراجعه کند و یا به همکار دیگر خود پاس میدهد تا بیمار جیب خالی از درمانگاه خارج شود.
همه اینها شب وقتی به خانه می آیند، هنگامی که تلگرام را باز میکنند از فساد، رانت، بی عدالتی، تبعیض و گرانی سخن میگویند و در اینستاگرام پستهای روشنفکری را لایک میکنند.
جامعه با من و تو، ما میشود، قبل از دیگران به خودمان برسیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کینه ها بار سنگینی است بر دوش ما...
🔴 به حرمت چه کسانی عذاب نازل نمیشود
امام کاظم علیه السلام فرمود: خداوند فرشته ای دارد که هر روز و شب ندا میدهد: بندگان خدا دست از گناه بردارید که اگر چهارپایان در حال چرا و کودکان شیرخوار و پیران خمیده نبودند، هر آینه عذاب بر شما نازل میشد و در هم کوبیده میشدید.
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ (ع) قَالَ: إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ مُنَادِياً يُنَادِي مَهْلًا مَهْلًا عِبَادَ اللَّهِ عَنْ مَعَاصِي اللَّهِ فَلَوْ لَا بَهَائِمُ رُتَّعٌ وَ صِبْيَةٌ رُضَّعٌ وَ شُيُوخٌ رُكَّعٌ لَصُبَّ عَلَيْكُمُ الْعَذَابُ صَبّاً تُرَضُّونَ بِهِ رَضّاً.
(کلینی، کافی ج٢، ص٢٧۶)
🌺
✅بدون پول هم می شود دلی را شاد کرد
✍حاج آقا قرائتی: این غلط است که بگوییم دوای همه دردها پول است. در حدیث می خوانیم: اگر مؤمنی از گرفتاری مؤمنی که به سختی افتاده گره گشایی کرد، خداوند کارهای او را تسهیل می کند؛ چه در دنیا و چه در آخرت. «أَیمَا مُؤْمِنٍ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ کرْبَهً وَ هُوَ مُعْسِرٌ یسَّرَ اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَهُ فِى الدُّنْیا وَ الآخِرَهِ» چه بسا با یک راهنمایی یا یک لبخند یا یک وساطت؛ یا یک طنز.
امام باقر(ع) فرمود: «ألْقَ أَخَاکَ بِوَجْهٍ مُنْبَسِطٍ»؛ با روی باز و گشاده و خندان با برادرت دیدار کن. حضرت فرمود: «مى دانید خداوند چه کسى را در قیامت نمى سوزاند؟» گفتند: «نه!» فرمود: «آدم هایى که نرم هستند. خوش برخورد هستند. با مردم مأنوس مى شوند. خداوند بدن اینها را بر جهنم حرام کرده است.» بدترین آدم کسى است که مردم از ترس به او احترام بگذارند. این نشانه قدرت و قاطعیت تو نیست. این نشانه بدى توست. بدترین شوهرها، شوهرى است که زنش از او بترسد. بدترین زن ها، زنى است که شوهرش از او بترسد.
📚 کتاب خنده و گریه در آثار استاد قرائتی
صدقه و حفظ کرامت سائل
🔰شخصی از سفر حج بر می گشت و نزد امام صادق علیه السلام آمد. و به امام گفت كه من انسان بی پول و فقيری نيستم ولی در اين سفر پول هايم تمام شده است. شما به من دويست درهم بدهيد. وقتی من به شهر خودمان رسيدم اين مبلغ را براي شما صدقه می دهم. امام از پشت در دويست درهم به اين فرد می دهد طوری كه او چهره ی امام را نبيند و امام هم چهره ي او را نبيند. امام فرمود: نمی خواستم خواری را در چهره او ببینم.