#فرزندپروری
#تربیت_فرزند
#کودکی که خیالش از #عشق و #آغوش #مادر راحت باشد،
بهتر میتواند با محیط اطراف خودش در تعامل باشد، و برود جستجو کند آن را بشناسد و تمایل کمتری به در آغوش ماندن نشان میدهد...
اما همین کودک با دیدن #مادر به سمت او میدود و خودش را در آغوش مادر میاندازد.
اما پدر و مادری که اشتیاقی برای در آغوش کشیدن کودک خود ندارند، #کودک این #احساس را کرده، به مادر خود میچسبد و این چسبیدن نه از روی عشق،
بلکه از روی #ترس است.
⭕️ به بچه ها دروغ نگوييد!
اگر شما برای آنکه فرزندتان بی تابی و گریه کمتری بکند به دروغ به او بگوییدکه
«دکتر آمپول ننوشته» یا
«من قول می دم که دکتر آمپول نده» یا
هنگام زدن آمپول به او بگویید «آمپول که درد نداره»،
کودک لحظاتی بعد با واقعیت مسئله رو به رو شده و متوجه می شود که نزدیک ترین و مهم ترین اشخاص زندگی اش به او دروغ گفته اند…
در این حالت او ضمن اینکه مجددا بی تابی و گریه خواهد کرد، اعتماد و تکیه ای هم که به شما به عنوان والدین داشته را از دست می دهد.
در رابطه با آمپول هم به جای اینکه بگویید آمپول درد نداره» بگویید : «آمپول کمی درد داره اما من مطمئنم که تو خیلی شجاعی و می تونی این درد کوچیک رو تحمل کنی.»
#تربیتی
#قاطعیت_وصمیمیت_درتربیت
✅ والدينی محبت كننده و در عين حال قاطع باشيم.
وقتی صحبت از قاطع بودن به ميان می آيد، برخی از والدين تصور می كنند كه جدی و قاطع بودن به اين معناست كه مثلاً پرخاشگر هم باشيم و يا اين كه چنانچه فرزندمان از ما پيروی نكرد، با زور و خشونت مواردی را به او تحميل كنيم. حال آن كه در مقوله های تربيتی، قاطع و جدی بودن به اين معناست كه از اصولی پيروی كنيم و قوانينی برای فرزندانمان داشته باشيم، به علاوه، اصرار به اجرای آن قوانين در خانواده وجود داشته باشد.
♨️ ثبات خُلق و ثبات انديشه و رفتار در والدين ضروری است.
چنانچه اصول تربيتی خود را تغيير دهيم و به گفته های خود چندان اعتقادی نداشته باشيم، فرزندان به اصول و قوانين خانواده پايبند نخواهند شد.
پس جدی و قاطع بودن به معنای آن است كه در اجرای اصول و قوانين #خانواده باری به هر جهت رفتار نكنيم.
✅عبادت در حضور کودک
🔸عبادت در حضور کودک تشویقی است برای جلب او به نماز و نیایش. امام صادق فرمودند: امیرالمؤمنین علیهالسلام در خانه خود اتاق متوسطی برای نماز داشت هر شب که طفلی به خواب نمیرفت امام او را به آن اتاق میبرد و نماز میخواند.
📚جامع آیات و احادیث نماز، ج۲، ص۱۱۱
حال کودکی که شاهد نماز خواندن والدین نیست یا به ندرت آنها را در حال نماز میبیند چگونه اهل نماز شود؟ باید دانست که پدر و مادر نخستین الگوی کودک هستند.
📚شیوههای ترغیب و جذب به نماز، صفحه۷۷
💠با یک «چه عرض کنم» آخرتش را بر باد داد
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
📝نقل میکنند که در نجف قصابی بود که فوت کرد. قصاب رفیقی از علمای نجف داشت. بعد از مدتی آن عالم، رفیق قصاب خود را در خواب دید. عالم از قصاب پرسید: آنطرف جای شما خوب است؟ گفت: نه، بد و سخت است. گفت: چرا؟ گفت: از دست فلان همسایه. گفت: چه شده است؟ گفت: خواستگاری دختر او آمدند، من قصاب محل بودم، خواستگارها با من مشورت کردند، من یک کلمه گفتم، خود را گیر انداختم.
▫️قصاب به آن عالم اصرار کرد که من را نجات بده. عالم از خواب بیدار شد و به دنبال آن همسایه رفت. دید پدر این خانواده فوت کرده است. یک دختری دارد که سنی از او گذشته است و در خانه مانده است.
به دختر گفت شما را حقی با فلان قصاب بوده است؟ من نگران هستم، دختر شروع به نفرین کردن کرد. عالم گفت: چرا نفرین میکنی؟ اگر حقی بوده است، بگو، من برای حل این معضل آمدم. دختر گفت: شما دیگر نمیتوانید، زندگی من تباه شده است. آن عالم پرسید که چطور زندگی شما تباه شده است؟
گفت: من دختری بودم، خواستگاری داشتم. خانواده خواستگار، نزد قصاب رفتند، از آنها پرسیده بودند که اینها چطور آدمی هستند؟ همزمان بین قصاب و پدر من اختلافی پیدا شده بود، قصاب گفته بود «چه عرض کنم؟». این کلمه ما را خانهنشین کرد.
یک «چه عرض کنم» ما را خانهنشین کرد. اینها پس زدند و این کلمۀ قصاب هم راجع به من زبان به زبان گشت و دیگر کسی به خواستگاری من نیامد؛ الآن هم سنی از من گذشته است و ازدواج من باطل شده است.
عالِم میایستد و خلاصه زندگی اینها را سامان میدهد و دختر را شوهر میدهد که آن دوست قصاب خود را هم نجات بدهد.
👈عالَم، عالم غیب است. به آن، عالَم معنا میگویند، برای همین است که شما معنایی را که القا میکنید، منتقل میشود. چه فحش بدهی، چه بگویی «چه عرض کنم»، گاهی معنایی که القا میشود، مساوی است.
✅گاهی همین «چه عرض کنم» در مخاطب، بیشتر، موادّ منفی القا میکند تا توضیحات مفصل و پیچیده. مؤمن باید مواظب القای مفاهیم خود باشد که دارد با این حرکات چه کار میکند؟ چه چیزی را منتقل میکند؟ چهقدر صدمه میزند؟
📚حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
📖 فروختن آخرت به دنیای دیگری
🔻رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله:
🔸روز قيامت يكى از كسانى كه بدترين منزلت را در پيشگاه خداوند دارد، بنده اى است كه آخرت خود را براى دنياى ديگران از دست دهد.
🔹إنَّ مِن أشَرِّ الناسِ مَنزِلَةً عِندَ اللّهِ يَومَ القِيامَةِ عَبدا أذهَبَ آخِرَتَهُ بِدُنيا غَيرِهِ.
📗كنز العمّال: 14934.
📖 ثمره حمایت از مظلوم
🔻رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله:
🔸هركه داد ستمديده را از ستمگر بگيرد، در بهشت با من يار و همنشين باشد.
🔹من أخَذَ لِلمَظلومِ مِنَ الظَّالِمِ كانَ مَعِيَ في الجَنَّةِ مُصاحِبا.
📗بحارالأنوار، 74/359/75.
آیت الله مجتهدی(ره):
استاد ما حضرت آیت الله حاج شیخ علیاکبر برهان(ره) میفرمودند:
💎دو کیلو قند و یک کیلو زعفران 💎را شب بگذار 💥کنار پیت نفت💥، صبح که شد دیگر نمی شود از آن استفاده کرد.
👈رفیق بد👉هم همین طور، برای انسان ضرر دارد. پنبه را بگذار کنار آتش و نسوز، مگر میشود؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرچه کنی به خود کنی
گر همه نیک و بد کنی
قانون کارما
خدمت به مردم = جلوگیری از نابودی نعمت
اگه میخوای نعمتی که خداوند بهت داده نابود نشه و از دست نره به مردم خدمت کن...
امام جواد علیه السلام می فرماید:
نعمت خداوند بر کسی فراوان نازل نمی شود، مگر اینکه نیاز مردم به او بیش تر می شود. هر کس که در رفع این نیازمندیها نکوشد و سختیهای آن را تحمل نکند، نعمت الهی را در معرض زوال قرار داده است.
مَا عَظُمَتْ نِعْمَةُ اللّهِ عَلَی عَبْدٍ اِلاَّ عَظُمَتْ مَئُونَةُ النَّاسِ عَلَیْهِ فَمَنْ لَمْ یَحْتَمِلْ تِلْکَ الْمَئُونَةَ فَقَدْ عَرَّضَ تِلْکَ النِّعْمَةَ لِلزَّوَال.