eitaa logo
سبک زندگی دینی
125 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
22 فایل
آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 سوال : پدر من فوت کرده است و نمی‌دانم از من راضی است یا خیر؟ ✍ پاسخ : پدر و مادر بعد از مرگ هم حقوقی به گردن انسان دارند. از جمله پرداخت دیون و بدهی آنها، ادای واجبات فوت شده و خیرات برای آنها و ... لذا ممکن است کسی در زمان حیات والدین خویش، به آنها نیکی کرده باشد ولی بعد از فوت آنها، بخاطر کوتاهی در ادای حقوقشان، عاق والدین شود. لذا معیار رضایت آنها این است که حقوق آنها حتی بعد از مرگ آنها، رعایت شود.
❤️ امام حسیــن علیه‌السلام : ای فرزند آدم! یاد کن مـرگ خویش را و خوابیدن‌خود را درقبرت و ایستادن در برابر خدا را در حالی که اعضــایت علــیه تو شهــادت می‌دهنــد.
👈آب و خاک و کسب و کار و بازار و باغ و دکّان، اینها همه، اسباب و وسائل و نردبان و معدّات برای رسیدن به آن هدف شامخ و عالی، آنچه در پیش داریم. برادر و خواهر من، این رودخانه ی هراز را می بینید، آب این رودخانه با چه سرعتی می رود؟ 🚀 ما از سرعت آب رودخانه ی هراز قوی تر به سوی ابدمان، الان رهسپاریم. 🚨 همین الان. وقتی نمانده است. 🏜 جای امروز و فردا کردن نیست. 🔴 جای مسامحه کردن نیست.
🔻امام کاظم علیه السلام: ◻️ بر طاعت خدا صبر کن و در ترک معاصی خدا شکیبا باش؛ زیرا دنیا ساعتی بیش نیست. آنچه از دنیا سپری شده است، نه شادی اش را احساس کنی و نه غمش را و آنچه هنوز نیامده است، نمی‌دانی که چه خواهد بود؟ پس بر ساعتی که در آنی شکیبا باش و شادمان. اِصبِرْ علی طاعَةِ اللّه ِو اصبِرْ علی معاصِی اللّه ِ فإنّما الدنیا ساعةٌ، فما مَضَی منها فلَیسَ تَجِدُ لَهُ سروراً و لا حُزناً، و ما لم یَأتِ منها فلَیسَ تَعرِفُهُ، فاصبِر علی تلک الساعةِ التی أنتَ فیها فَکَأنّکَ قدِ اغتَبَطتَ. 📚 تحف العقول: ۳۹۶ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈•
🔴 ✍ ایستاده بودم و مات و مبهوت به کتاب اعمالم نگاه می کردم. انگار هیچ اراده ای از خودم نداشتم. هیچ کار و عملم قابل دفاع نبود. فقط نگاه می کردم. در دنیا، انسان هرچند مقصر باشد، اما در دادگاه از خود دفاع می کند و با گرفتن وکیل و..... خود را تا حدودی از اتهامات تبرئه می کند. اما اینجا... مگر می شود چیزی گفت؟! فقط نگاه می کردم. حتى و آنچه در فکر انسان بوده برای همه نمایان است، چه رسد به اعمال انسان. برای همین هیچ کس نمی تواند بی دلیل از خود دفاع کند. در کتاب اعمال خودم چقدر گناهانی را دیدم که مصداق این ضرب المثل بود: آش نخورده و دهن سوخته. شخصی در مقابل من غیبت کرده یا تهمت زده و من هم در گناه او شریک شده بودم. چقدر گناهانی را دیدم که هیچ لذتی برایم نداشت و فقط سرافکندگی برایم ایجاد کرد. خیلی سخت بود. خیلی. حساب و کتاب خدا به دقت ادامه داشت اما زمانی که بررسی اعمال من انجام می شد و نقایص کارهایم را میدیدم، گرمای شدیدی از سمت چپ به سوی من می آمد! حرارتی که نزدیک بود تمام بدنم را بسوزاند. اما... این حرارت تمام بدنم را می سوزاند، طوری که قابل تحمل نبود همه جای بدنم می سوخت، بجز صورت و سینه و کف دستهایم! برای من جای تعجب بود. چرا این سه قسمت بدنم نمی سوزد؟! لازم به تکلم نبود. جواب سؤالم را بلافاصله فهمیدم. من از نوجوانی در هیئت و جلسات فرهنگی مسجد محل حضور داشتم. پدرم به من توصیه می کرد که وقتی برای آقا امام حسين عليه السلام و یا حضرت زهرا سلام الله علیها و اهل بیت (ع) اشک میریزی، قدر این اشک را بدان. اشک بر این بزرگان، قیمتی است و ارزش آن را در قیامت میفهمیم. پدرم از بزرگان و اهل منبر شنیده بود که این اشک را به سینه و صورت خود بکشید و این کار را می کرد. من نیز وقتی در مجالس اهل بیت علت گریه می کردم. اشک خود را به صورت و سینه ام می کشیدم. حالا فهمیدم که چرا این سه عضو بدنم نمی سوزد... 📚 کتاب سه دقیقه در قیامت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🖊 ره : راه خلاصی از گرفتاری ها منحصر است به دعا در خلوت برای فرج ولیعصر (عج)، نه دعای همیشگی و لقلقه زبان، بلکه دعا با خلوص و صدق نیت!
🔻 امام کاظم علیه السلام می فرمایند: 🔸آن قائمی که زمین را از دشمنان خدا پاك می‌کند و آن را پر از عدل و داد می‌نماید، همان طور که پر از ظلم و جور شده باشد؛ او پنجمین نواده من است. برای حفظ جانش، غیبتش طولانی خواهد شد که عده‌ای مرتد می‌شوند و عده‌ای دیگر ثابت قدم می‌مانند. 🔹 الْقَائِمَ الَّذِي يُطَهِّرُ الْأَرْضَ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَمْلَؤُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً هُوَ الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِي لَهُ غَيْبَةٌ يَطُولُ أَمَدُهَا خَوْفاً عَلَى نَفْسِهِ يَرْتَدُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَثْبُتُ فِيهَا آخَرُون‏. 📚 کمال الدین، ج ۲، ص ۳۶۱، ح ۵
▪ خوشا بر احوال دوست داران اهل بیت علیهم السلام در زمان غیبت شیخ صدوق علیه الرحمه در کتاب کمال الدین و تمام النعمه نوشته اند: يونس بن عبد الرّحمن گويد: بر امام کاظم علیه السلام وارد شدم و گفتم: اى‏ فرزند رسول خدا! آيا شما قائم به حقّ هستيد؟ فرمود: من قائم به حقّ هستم و ليكن قائمى كه زمين را از دشمنان خدا پاك سازد و آن را از عدل و داد آكنده سازد همچنان كه پر از ظلم و جور شده باشد او پنجمين از فرزندان من است و او را غيبتى طولانى است زيرا بر نفس خود مى‏هراسد و اقوامى در آن غيبت مرتدّ شده و اقوامى ديگر در آن ثابت قدم خواهند بود، سپس فرمود: خوشا بر احوال شيعيان ما كه در غيبت قائم ما به رشته ما متمسّك هستند و بر دوستى ما و بيزارى از دشمنان ما ثابت قدم هستند، آنها از ما و ما از آنهائيم، آنها ما را به عنوان امام و ما نيز آنان را به عنوان شيعه پذيرفته‏ايم پس خوشا بر احوال آنها و خوشا بر احوال آنها به خدا سوگند آنان در روز قيامت هم درجه ما هستند. عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَنْتَ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ ؟ فَقَالَ أَنَا الْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ لَكِنَّ الْقَائِمَ الَّذِي يُطَهِّرُ الْأَرْضَ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَمْلَؤُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً هُوَ الْخَامِسُ مِنْ وُلْدِي لَهُ غَيْبَةٌ يَطُولُ أَمَدُهَا خَوْفاً عَلَى نَفْسِهِ يَرْتَدُّ فِيهَا أَقْوَامٌ وَ يَثْبُتُ فِيهَا آخَرُونَ ثُمَّ قَالَ ع طُوبَى لِشِيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكِينَ بِحَبْلِنَا فِي‏ غَيْبَةِ قَائِمِنَا الثَّابِتِينَ عَلَى مُوَالاتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ وَ هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَاتِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ. 📚📚 صدوق، «كمال الدين و تمام النعمة» ؛ ج‏2 ؛ ص361 📚📚📚 همچنین بنگرید به: خزاز رازی، «كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر» ؛ ص269 / طبرسی، «إعلام الورى بأعلام الهدى»، ص433/ اربلی، «كشف الغمة في معرفة الأئمة»، ج‏2 ؛ ص524
🔴🔵 تفاوت بعثت با ظهور 🔺 بعثت: «او كسى است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد» 🔺 ظهور: «تا آن (دین) را بر همه آيين‏ها غالب گرداند»(توبه، 33) 🔹 سنت خدای حکیم در مورد این است که مردم چه بخواهند و چه نخواهند خداوند رسولش را می فرستد «تا بعد از اين پيامبران، حجتى براى مردم بر خدا باقى نماند، (و بر همه اتمام حجت شود)»(نساء، 165) 🔹 اما قانون خدا دربارۀ این است که باید «مردم قيام به عدالت كنند»(حدید، 25) خواست و تلاش و زمینه سازی مردم، تعیین کننده است؛ اگر آن چه را که در توان دارند به کار گرفتند و مرد میدان عمل بودند، نصرت و امداد الهی شامل حالشان خواهد شد و حجتِ حق، خاتم اوصیاء، بقیة الله الاعظم اذن ظهور می یابد و عالَم گلستان می شود. 🌕 آری! «خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملّتى) را تغيير نمى‏ دهد مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند!» ( رعد آیه 11) 🔺و این خواستن را باید در میدان عمل نشان داد که ما «ابا الفضلی» هستیم نه زبیری و خوارجی.
💠رهبرانقلاب ‼️از کار عالمانه در مسئله انتظار و مسئله دوران ظهور نباید غفلت کرد. از جمله چیزهائی که میتواند یک خطر بزرگ باشد، کارهای عامیانه و جاهلانه و غیر متکی به سند و مدرک در مسئله مربوط به امام زمان است، که همین زمینه را برای مدعیان دروغین فراهم میکند. کارهای غیرعالمانه، غیرمستند، غیر متکی به منابع و مدارک معتبر، صرف تخیلات و توهمات؛ مردم را از حالت انتظار حقیقی دور میکند، زمینه را برای مدعیان دروغگو و دجال فراهم میکند؛ از این بایستی بشدت پرهیز کرد. در طول تاریخ مدعیانی بودند؛ بعضی از مدعیان هم یک علامتی را بر خودشان یا بر یک کسی تطبیق کردند؛ همه اینها غلط است. بعضی از این چیزهائی که راجع به علائم ظهور هست، قطعی نیست؛ چیزهائی است که در روایات معتبرِ قابل استناد هم نیامده است؛ روایات ضعیف است، نمیشود به آنها استناد کرد. آن مواردی هم که قابل استناد هست، اینجور نیست که بشود راحت تطبیق کرد. همیشه عده‌ای این شعرهای شاه نعمت‌الله ولی را بر آدمهای مختلفی در قرون مختلف تطبیق کردند، که بنده دیدم. گفتند بله، اینی که گفته من فلان کس را، فلان جور میبینم، این فلان کس است؛ یک شخصی را گفته‌اند. باز در یک زمان، صد سال بعد مثلاً، یک کس دیگری را پیدا کردند و به او تطبیق کردند! اینها غلط است، اینها کارهای منحرف‌کننده است، کارهای غلطانداز است. وقتی انحراف و غلط به وجود آمد، آن وقت حقیقت، مهجور خواهد شد، وسیله‌ی گمراهی اذهان مردم فراهم خواهد شد؛ لذا از کارِ عوامانه، از تسلیم شدن در مقابل شایعات عامیانه بایستی بشدت پرهیز کرد! ۹۰/۴/۱۸
امام رضا علیه السلام: 🔹خدایا...(در زمینه ی خدمت و یاری رسانی به امام زمان)، شخص دیگری را جایگزین ما نکن، که این تبدیل هرچند برتو آسان است ولی بر ما بسی گران خواهد بود 🔸و اجْعَلْنَا مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِينِكَ وَ تُعِزُّ بِهِ نَصْرَ وَلِيِّكَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِنَا غَيْرَنَا فَإِنَّ اسْتِبْدَالَكَ بِنَا غَيْرَنَا عَلَيْكَ يَسِيرٌ وَ هُوَ عَلَيْنَا كَثِير. 📚مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص411
✍️ | انتظار فرج از نگاه امامان شیعه ✅ فانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرينَ ؛ انتظار بکشید که من نیز با شما از منتظرانم (اعراف ؛ ۷۱) 🔹 در بسیاری از روایات بر ضرورت و لزوم انتظار فرج و گشایش بطور خاص تاکید شده است. از جمله این روایات می توان به روایت علیه السلام اشاره کرد: در مسئله غیبت عده ای به تردید می افتند و عده ای ثابت قدم می مانند امّا کسانی که در مقابل اذیّت‌ها و تکذیب‌ها صبر پیشه کنند به منزله جهاد کنندگان در محضر صلوات الله علیه هستند. 💠 آثار انتظار : 1️⃣ شکوفا شدن نیروهای نهفته 2️⃣ پاکسازی باطن و خالص شدن 3️⃣ معنا یافتن زندگی در پرتو پویایی معارف به هدف 4️⃣ رشد قدرت تحمل در برابر ناملایمات و تنگناها 5️⃣ رسیدن به مرحله انسان متعالی 🌐 ویژگی های منتظران واقعی را اینجا مطالعه بفرمایید.
🌺 آیا تاکنون پیش نیامده که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خودشان را برای افراد غیر شیعه آشکار کنند تا آن ها نیز به حضرت ایمان بیاورند؟ (پاسخ استاد جواد جعفری) 📚📚📚 این که بگوییم برای اثبات وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، هر بار ایشان خودشان را به عده ای نشان دهند فکر درستی نیست؛ زیرا دوران غیبت دوران امتحان است و باید مشخص شود که چه کسانی، ندیده امام را باور دارند. نمی شود گفت که خدا باید عالم پس از مرگ را به بعضی منکرین نشان دهد تا آنان باور کنند؛ زیرا باید مشخص شود که چه کسانی قول خدا و فرستادگانش را قبول دارد.امام باقر علیه السلام در روایتی که شیخ صدوق رحمت الله علیه آن را در کتاب کمال الدین نقل کرده، می فرماید: "امام زمان ظهور نمی کند، مگر بعد از غیبتی طولانی، تا مشخص شود چه کسانی ایمان به غیب دارند." نکته دیگر اینکه کسانی که نمی خواهند حقیقت را قبول کنند، با دیدن حضرت نیز باور پیدا نمی کنند. مگر در واقعه غدیر مردم شاهد ماجرا نبودند؟ مگر مردم معصومین زمانشان را نمی دیدند؟ با وجود همه این ها، مواردی بوده که امام خودشان را به افراد غیر شیعه نیز نشان داده اند و حجت را تمام کرده اند. برای نمونه، در عبقری الحسان مرحوم نهاوندی، جلد دوم، ماجرای ملاعبدالقاسم قندهاری، مشهور به ملاقات قندهاری ذکر شده است و علاقه مندان می توانند به آن رجوع کنند.
🔴 مرحوم سید بن طاووس می فرماید: 🔷 اگر از هر عملی در عصر جمعه غافل شدی، از صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی غافل نشو؛ چرا که در این دعا سرّیست که خدا ما را از آن آگاه کرده. بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، وَخَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِى الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفىٰ فِى الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِىءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَىٰ لِلشَّفاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ اللّٰهِ، اللّٰهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَعَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَأَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَأَضِئْ نُورَهُ، وَبَيِّضْ وَجْهَهُ، وَأَعْطِهِ الْفَضْلَ وَالْفَضِيلَةَ، وَالْمَنْزِلَةَ وَالْوَسِيلَةَ، وَالدَّرَجَةَ الرَّفِيعَةَ، وَابْعَثْهُ مَقَاماً مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، وَصَلِّ عَلَىٰ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَقَائِدِ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِينَ، وَسَيِّدِ الْوَصِيِّينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، ووَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ. وَصَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلىٰ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُوسىٰ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَصَلِّ عَلَى الْخَلَفِ الْهادِى الْمَهْدِيِّ إِمَامِ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثِ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةِ رَبِّ الْعالَمِينَ. اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ، الْعُلَماءِ الصَّادِقِينَ، الْأَبْرَارِ الْمُتَّقِينَ، دَعَائِمِ دِينِكَ، وَأَرْكَانِ تَوْحِيدِكَ، وَتَراجِمَةِ وَحْيِكَ، وَحُجَجِكَ عَلَىٰ خَلْقِكَ، وَخُلَفَائِكَ فِى أَرْضِكَ، الَّذِينَ اخْتَرْتَهُمْ لِنَفْسِكَ، وَاصْطَفَيْتَهُمْ عَلَىٰ عِبَادِكَ، وَارْتَضَيْتَهُمْ لِدِينِكَ، وَخَصَصْتَهُمْ بِمَعْرِفَتِكَ، وَجَلَّلْتَهُمْ بِكَرَامَتِكَ، وَغَشَّيْتَهُمْ بِرَحْمَتِكَ، وَرَبَّيْتَهُمْ بِنِعْمَتِكَ، وَغَذَّيْتَهُمْ بِحِكْمَتِكَ، وَأَلْبَسْتَهُمْ نُورَكَ، وَرَفَعْتَهُمْ فِى مَلَكُوتِكَ، وَحَفَفْتَهُمْ بِملائِكَتِكَ، وَشَرَّفْتَهُمْ بِنَبِيِّكَ، صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ. اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ عَلَيْهِمْ، صَلَاةً زَاكِيَةً نَامِيَةً كَثِيرَةً دَائِمَةً طَيِّبَةً، لَايُحِيطُ بِهَا إِلّا أَنْتَ، وَلَا يَسَعُهَا إِلّا عِلْمُكَ، وَلَا يُحْصِيهَا أَحَدٌ غَيْرُكَ. اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَىٰ وَلِيِّكَ الُْمحْيِى سُنَّتَكَ، الْقَائِمِ بِأَمْرِكَ، الدَّاعِى إِلَيْكَ، الدَّلِيلِ عَلَيْكَ، حُجَّتِكَ عَلَىٰ خَلْقِكَ، وَخَلِيفَتِكَ فِى أَرْضِكَ، وَشَاهِدِكَ عَلَىٰ عِبَادِكَ. اللّٰهُمَّ أَعِزَّ نَصْرَهُ، وَمُدَّ فِى عُمْرِهِ، وَزَيِّنِ الْأَرْضَ بِطُولِ بَقائِهِ. اللّٰهُمَّ أَكْفِهِ بَغْىَ الْحَاسِدِينَ، وَأَعِذْهُ مِنْ شَرِّ الْكَائِدِينَ، وَازْجُرْ عَنْهُ إِرَادَةَ الظَّالِمِينَ، وَخَلِّصْهُ مِنْ أَيْدِى الْجَبَّارِينَ. اللّٰهُمَّ أَعْطِهِ فِى نَفْسِهِ وَذُرِّيَّتِهِ وَشِيعَتِهِ وَرَعِيَّتِهِ وَخَاصَّتِهِ وَعَامَّتِهِ وَعَدُوِّهِ وَجَمِيعِ أَهْلِ الدُّنْيا مَا تُقِرُّ بِهِ عَيْنَهُ، وَتَسُرُّ بِهِ نَفْسَهُ، وَبَلِّغْهُ أَفْضَلَ مَا أَمَّلَهُ فِى الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ، إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قدیر. اللّٰهُمَّ جَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحىٰ مِنْ دِينِكَ، وَأَحْىِ بِهِ مَا بُدِّلَ مِنْ كِتَابِكَ، وَأَظْهِرْ بِهِ مَا غُيِّرَ مِنْ حُكْمِكَ، حَتَّىٰ يَعُودَ دِينُكَ بِه...
🔖 برای نخواندن‌هایتان برنامه‌ریزی کنید! 📌 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: 📝 ما گاهی فکر می‌کنیم که چه باید بخوانیم، ولی فکر نمی‌کنیم که چه نباید بخوانیم! روی این هم فکر کنید که چه نباید بخوانیم. گاهی به ذهن خودم می‌آمد که روی بعضی قفسه‌هایی که اشتغالات غیرضروری ایجاد می‌کند و از مطالعات اصلی باز می‌دارد، یک پرده بکشم؛ چون هوس بی‌خودی در آدم ایجاد می‌کند. 📝 برای نخواندن‌هایتان هم باید برنامه‌ریزی کنید. آن‌قدر کتاب چاپ می‌شود که شما پشت جلدش را هم نمی‌توانید ببینید! اگر بخواهید ببینید روزتان تباه می‌شود! آن‌قدر مجله چاپ می‌شود که شما پشت جلدهایش را هم اگر بخواهید ببینید روزتان شب می‌شود. آن‌قدر روزنامه هست که شما سرتیترهایش را اگر بخواهید بخوانید صبحتان شب می‌شود. [آن‌قدر خبر و پیام تولید می‌شود که اگر همه را رصد و دنبال کنید، از زندگی‌تان و از کارهای اصلی‌تان باز می‌مانید.] پس باید برای نخواندن‌هایتان هم فکری کنید. 📝 با یک تدبیر و برنامه‌ریزی‌ فکر کنید که چه لازم دارید که بخوانید. هر مطالعه‌ای برای ما هوس ایجاد نکند. برای مثال، اگر انسان به یک فروشگاه زنجیره‌ای یا یک فروشگاه بزرگ می‌رود، این‎طور نباشد که این فروشگاه هوس‌انگیزی بکند و مصرف شما را بالا ببرد. اصلاً این فروشگاه‌‌ها را که درست می‌کنند خودش عامل توسعه مصرف است. آدم داخلش که می‌رود تحریک به مصرف بالا می‌شود؛ یکی از بسترهایی که مبدأ بالا رفتن مصرف خانوار هست، همین فروشگاه‌های زنجیره‌ای است؛ انسان یک جنس می‌خواهد بخرد، می‌بیند یک سبد بزرگ جنس برداشته و به خانه آورده. یک جنس نیاز داشته، به آنجا رفته و اجناس متنوع را دیده و تحریک شده. علم هم همین‌طوری است. مواظب باشید که بی‌خودی تحریک نشوید. 📝 موضوع را بررسی کنید و بعد مطالعه کنید. مشاوره بگیرید که باید چه بخوانیم و چه چیز را نباید بخوانیم. آنچه طبق بررسی و مشاوره، نباید بخوانید، نخوانید آنچه باید بخوانید بخوانید. این‎طور نباشد که امروز وقتی یک سؤال روان‌شناسی از ما کردند، برویم چهار تا کتاب روان‌شناسی بخوانیم! معنی ندارد! چون فردا هم یک کسی، از جامعه‌شناسی از ما می‌پرسد! پس‌فردا از فیزیک می‌پرسد! مواظب باشید که در این موضوع که چه باید بخوانیم و چه نباید بخوانیم، فکر کنید. هم فکر کنید و هم مشاوره بگیرید.» ┅┅❅❈❅┅┅
امام على عليه السلام: انسان شريف، به هر مقامى، هر چند بزرگ، برسد سرمست نمى شود؛ مانند كوهى كه هيچ بادى آن را به لرزه در نمى آورد؛ اما فرومايه با دست يافتن به كمترين مقام ، سرمست مى شود؛ همانند بوته علفى كه وزش نسيمى آن را مى جنباند ذُو الشَّرَفِ لا تُبطِرُهُ مَنزِلَةٌ نالَها و إن عَظُمَت كالجَبَلِ الذي لا تُزَعزِعُهُ الرِّياحُ، و الدَّنِيُّ تُبطِرُهُ أدنى مَنزِلَةٍ كالكَلأِ الذي يُحَرِّكُهُ مَرُّ النَّسيمِ. غرر الحكم حدیث5197
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈• بنام خدای مهربون ❓❓۹۰ به ۱۰❓❓ یک اصل کاربردی در زندگی این اصل می‌گوید : ۱۰ درصد زندگی خارج از کنترل ماست ولی ۹۰ درصد آن تحت کنترل ماست این واکنش ماست که تعیین می‌کند آیا بخاطر 10 درصد ، 90 درصد دیگر هم خراب می‌کنیم یا آباد ❓ تأخیر در پرواز هواپیما، خراب شدن ماشین و فوت نزدیکان، دست ما نیست و ما روی این ۱۰ درصد کنترلی نداریم ولی ۹۰ درصد باقی در کنترل ماست! در ۹۰ درصد باقی، *واکنش ماست که می‌تواند بهترین یا بدترین شرایط را پیش بیاورد .* 🔸مثال: فرض کنید سر سفره غذا نشسته‌اید که یک‌باره دست فرزندتان به لیوان چای می‌خورد و محتویات داخل سفره را خیس می‌کند. چیزی که اتفاق افتاده تحت کنترل شما نبوده ، اما عکس‌العملی که شما انجام می‌دهید همه چیز را مشخص می‌کند 1_شما عصبانی می‌شوید و سر فرزندتان داد می‌زنید. 2_او شروع به گریه کردن می‌کند 3_ با خشم، همسرتان را به خاطر پر کردن لیوان چای دعوا می‌کنید 4_ فرزندتان به خاطر گریه کردن نتوانسته صبحانه‌اش را تمام کند 5_ برای رفتن به مدرسه نتوانسته آماده شود. 6_سرویس دخترتان می‌رود! 7_ مجبور می‌شوید خودتان او را به مدرسه برسانید. 8_ چون عجله دارید با سرعت غیر مجاز رانندگی می‌کنید و خطراتی که ممکن است برای شما پیش بیاید . 9_پلیس شما را جریمه می‌کند. 10 _اعصاب شما خردتر می‌شود. 11_با تأخیر به مدرسه می‌رسید. مدیر به شما ایراد می‌گیرد اعصاب شما بیشتر به هم می‌ریزد. 12 _فرزندتان هم با عجله و بدون خداحافظی می‌رود. 13_شما نیز با تأخیر به محل کارتان می‌رسید و مسئولتان شما را بازخواست می‌کند و باز هم ناراحتی 14_روز شما خراب و خراب‌تر می‌شود. 15_بالاخره با خستگی مضاعف و ناراحت به خانه بازمی‌گردید. 16_ جو خانه مثل هر روز شاداب نیست. 17_همسر و فرزندتان از شما دلخور هستند. 18_هر سه نفر روز بدی داشته‌اید و......... ❓❓❓ چرا؟ ❓❓❓ به دلیل واکنش منفی شما در سر سفره الف) تقصیر چای بود؟ ب) تقصیر فرزندتان بود؟ پ) تقصیر همسرتان بود؟ ت) تقصیر راننده سرویس بود؟ ث) تقصیر پلیس بود؟ ❓یا تقصیر عکس‌العمل اشتباهتان❓ 🔹حال ببینید این روز می‌توانست چگونه زیبا باشد : چای روی سفره می‌ریزد. فرزندتان ناراحت می‌شود. شما می‌گویید «عیبی ندارد عزیزم دفعه‌ی بعد مواظب باش چنین اتفاقی نیفتد. فرزندتان صبحانه‌اش را خورده و آماده‌ی رفتن است. او را سوار سرویس می‌کنید و خودتان هم راهی محل کار می‌شوید و بموقع می‌رسید و با نشاط و انرژی روزتان را شروع می‌کنید. 🔹پس اجازه ندهیم اینگونه رخدادها، روز و زندگی ما را خراب کند. ببینید یک واکنش کوچک و نسنجیده ، می‌تواند ضرر زیادی در پی داشته باشد. هواپیما تأخیر دارد؟ برنامه‌ی کاری‌تان را به‌ هم زده است؟ به جای فحش دادن به زمین و زمان و بد اخلاقی ، از وقت‌تان برای یاد گرفتن چیزهای تازه یا آشنایی با دیگر مسافرها استفاده کنید. گاهی برخی کارها که به نظر مسخره می‌آیند زندگی‌تان را طوری متحول می‌کند که باورتان نمی‌شود. از روی عصبانیت رفتار کردن، همه چیز را بدتر می‌کند. اصل 90 به ده را هیچگاه فراموش نکنیم
🖊 : خب، شما حسنات جنّ و انس را با خودتان دارید؛ امّا آیا از قصورهاى خودتان، تقصیرهاى خودتان -تقصیرها در مراتب مختلف؛ در هر مرتبه‌اى از ایمان، نوعى از کارها براى انسان تقصیر محسوب میشود- خاطرجمع هستید؟ نه، بنابراین ولو شما نمازهایتان را میخوانید، نوافلتان را میخوانید، نافله‌ى شب را میخوانید، دعاى کمیل هم میخوانید، تبلیغ دین هم میکنید، کارهاى خوب هم انجام میدهید، خدمت به مردم هم میکنید، بعد بگویید دیگر من خیالم راحت است و همه‌ى کارهاى خوب را انجام داده‌ام؛ نخیر، این‌جورى نیست. گاهى وظایفى از انسان فوت میشود که العیاذبالله انسان تا آخر عمر نمیفهمد، (بعد که رفت) آن طرف، میفهمد؛ بعد که چشمش را بست و وارد آن نشئه شد، آن‌وقت نگاه میکند و میبیند چقدر کارها که باید انجام میداده، انجام نداده است؛ یا چقدر کارهایى که بایستى انجام میداده، درست انجام نداده یا با نیّت درست انجام نداده است‌؛ این‌جوری است. لذا شما در دعای شریف مکارم‌الاخلاق میخوانید: وَ استَعمِلنِی بِمَا تَسأَلنِی غَداً عَنه‌؛(۲) من را به آن کارهایی که فردا از من سؤال خواهی کرد و من را (به خاطر آنها) مؤاخذه خواهی کرد، وادار کن و به سمت آن کارها بکشان. خیلی از کارها را ما غافلیم، حالا گاهی انسان تا دم مرگ یا بعد از مرگ نمیفهمد -که آن خیلی بد است- گاهی هم انسان در اثنای زندگی ملتفت میشود که فلان کار را باید میکردیم (ولی) انجام ندادیم، فلان وظیفه را باید انجام میدادیم (ولی) انجام ندادیم، یا فلان کار را نباید میکردیم (ولی) مرتکب شدیم؛ خب، این فرصتی است؛ اگر خدای متعال توفیق بدهد و انسان قبل از مرگ، ملتفت این کمبودها و نقصها و خُلل و فُرج زندگی خودش بشود؛ این نعمت بزرگی است که خدای متعال فرصت بدهد که انسان بتواند یک‌جوری جبران کند؛ اگرچه گاهی جبرانش هم خیلی سخت است. در سنین جوانی، جبران آسان است؛ در سنین ماها، جبران سخت است؛ فرصت نیست، حوصله نیست، توان نیست، نیروی لازم نیست؛ تا وقتی‌که این فرصت هست، تا توان هست، تا حوصله هست، تا وقت هست، شما که جوان هستید فرصت را مغتنم بشمرید؛ ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
. 🌹❤️🌹❤️ 🔴اعتماد به نفس ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از نشانه‌های «اعتماد به نفس» این است که در مسائل مادی و پیشرفت‌های ظاهری، خود را با هیچکس مقایسه نکنی! نه اینکه خود را از همه کس بهتر بدانی! میدونی چیه؟ بین خودمون بمونه البته ؛ ✖️ سَــــرِ فلان کار مهم‌شون، با من مشورت نکردن! ... خیلی بهم برخورد! ✖️ سَــــرِ فلان برنامه‌شون، دعوتم نکردن! خیلی بهم برخورد! ✖️ سَــــر فلان لُطفی که بهشون کردم، هرگز اونجوری که باید جبران نکردن! خیــلی بهم برخورد! سَـــر فلان دفعه که ازشون قرض خواستم، گفتن نداریم، با اینکه من کلّی کار مهم براشون انجام داده بودم! خیـــــلی بهم برخورد! و ...... آقا یا خانمِ عزیز ؛ اگر افکار بالا در ذهن شما هم زیاد رفت و آمد میکنه؛ 💥 بهتــــره یا خوبی در حقّ کسی نکنید؛ یا اگر می‌کنید، توقع جبران نداشته باشید! این کثیف‌ترین کاریه که نه تنها تمومِ خوبیهای شما رو یکجا ضایع می‌کنه، بلکه رفته رفته، دیگران رو ازتون خسته، و از اطراف شما، پراکنده می‌کنه! 💥 دوّماً از این نجاستِ که داره مثل خوره، نابودتون می‌کنه برای بقیه حرف نزنید! و مسئولیت آلوده کردن قلب دیگران رو، به همه‌ی سنگینی‌های قلبِ خودتون، اضافه نکنید! گداییِ عاطفه و توجه از دیگران ؛ یجور ! که ریشه‌اش در نشناختن قیمت‌های درونی شماست! ریشه اش در نبود عزت نفس! محمد شجاعی
🖊 ره: آنچه معاویه و یزید بالفعل داشتند، ما بالقوه داریم. خیلی به خود مغرور نشویم. اینطور نیست که آنها از جهنم آمده باشند و ما از بهشت. به خدا پناه ببریم. 🖊 ره: يکی از موجوداتی که دارای است و شرّ آن هم است و شايد بتوان گفت شرّ او از همه موجودات شرور، خطرناکتر است، شرّ است. و اينقدر به شر نمیرسانند. انسانهای ديگر اينقدر به انسان شر نمیرسانند که اين نفس امّاره به انسان میرساند؛ چون اين دائماً با انسان است؛ دائماً انسان را به فرمان دعوت میکند. ص فرمودند: «از شرّ اين نفس امّاره به خدا ببريد». به وسيله ی فرمان و به وسيله ی در برابر خدای متعال، به تدريج نفس امّاره در امّاره‌ی به سوء بودن ضعيف میشود و رنگش کمرنگ میشود تا کم‌کم برسد به . ديگر آنجا شرّی به انسان نمیرساند. 🖊 ره: راه غلبه بر نفس، محاسبه است، بعضي اولياي خدا يك دفتري همراه خود داشتند و هر كاري كه مي‌كردند مي‌نوشتند، در آخر روز هم نشسته و حساب كارهاي خود را مي‌كردند كه ما در اين روز چه كرديم، چه مقدار اطاعت خداوند متعال را نموديم، چه مقدار سرپيچي و نافرماني كرديم. امام موسي كاظم عليه السلام فرمودند: « ليس منا من لم يحاسب نفسه في كل يوم فان عمل خيرا استزاد الله منه و حمد الله عليه و ان عمل شرّا استغفرالله منه و تاب اليه؛» از ما نيست كسي كه هر روز به حساب نفس خود نرسد؛ پس اگر كار خوبي انجام داده بود خدا را شكر كند و از خدا بخواهد كه آن كار را بيشتر و بهتر بتواند انجام دهد و اگر كار بدي انجام داده بود استغفار و توبه نمايد. 🖊 ره: بدانید که مدار و معیار امر و طریقه ما بر سه چیز است: 🔹شب زنده‌‌داری 🔹لقمه حلال 🔹توجه به نماز، به ویژه نماز اول وقت و حضور قلب در آن. 🖊 : محاسبه نفس باید تبدیل به رویه ما شود، آنگاه روحیات ما را تغییر می‌دهد! محاسبه نفس، یک عمل خوب نیست که شما گاهی به آن بپردازید. مثل حج و روزه و جهاد نیست که زمان مشخصی دارد. بلکه عملی است که هرروز باید به آن مبادرت ورزید. امام صادق(علیه السلام): لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْم‏؛ موضوع محاسبۀ نفس، باید تبدیل به رویه ما شود. آنگاه روحیات ما را تغییر می‌دهد. 📚کافی، ج۲، ص۴۵۳
🖊مرحوم : 🔶صله رحم🔶 بنده قبلا هم عرض کردم، اگر در این ایام به دیدن ارحام می روید با آنها به دیدن شما می آیند، بر عمر شما اضافه می شود. درهرفامیل و طائفه ای، اشخاص تهی دست پیدا می شوند؛ همین که شما به بچه های آنها عیدی میدهید، یا به اشخاص تھی دست، کمک می کنید، هم يك موقعيت روانی دارد و هم بسیار بسیار در نزد پروردگار محبوب است. خصوصا اگر شما در این مجالس، خودتان را کنترل کنید و از صحبت های متفرقه جلوگیری کنید تا وظایف الهيه را در این مورد انجام دهید. البته لازم نیست آن قدر توقف کنید که دیگران هرچه دلشان خواست بگویند؛ بلکه بعد از صله ی رحم و احوال پرسی زود بلند شوید. 📚مواعظ، ج4، ص 84
🖊 ره: در بوسـیدن دست پـدرومـادر برکتی است مخصوص خود آن و در جـای دیگری پیدا نمی شود.
وصیت امام علی(ع) در لحظات آخر عمر خویش: وبر شما لازم است که پیوندهای دوستی و محبت را محکم کنید و بذل و بخشش را فراموش نکنید واز پشت کردن به هم و قطع رابطه برحذر باشید. وعلیکم بالتواصل والتباذل وایاکم والتدابر و التقاطع... نهج البلاغه، نامه شماره۴۷.
امام حسین علیه السلام میفرمایند: قوى‌ترین کَس در صله رحم کسى است که با خویشاوند بریده از خود پیوند کند. إنّ أوصَلَ الناسِ مَن وَصَلَ مَن قَطَعَهُ. بحار الأنوار: ۷۴/۴۰۰/۴۱ امام حسین (علیه السلام) هر کس از زیاد شدن عمرش و فراوانی رزق و روزی اش شادمان می شود، پس با خویشاوندان خود ارتباط داشته و صله رحم کند. مَنْ سَرَّهُ أَنْ ینْسَأَ فِی أَجَلِهِ وَ یزَادَ فِی رِزْقِهِ فَلْیصِلْ رَحِمَهُ منبع : عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 44.
هر چند عیان است ولی وقت بیان است عشق تو گران‌ قدر‌ترین عشق جهان است
شیوه ی شِکوِه در دوحالت به همسرتان اعتراض نکنید؛ ✅۱_در حضور دیگران ✅۲_در زمانی که اسباب حواس پرتی، مثل صدای بلند تلویزیون، یا سروصدای بچه ها، کلافه تان میکند!
🔴 💠 آشپزخانه و سالن پذیرایی و میز نهارخوری را کنید. لباس های نشسته و کنار لباسشویی را کم کنید. 💠 همین و ‌نامنظم بودن خانه عامل و فشار برای شماست. 💠 با ایجاد نظم در خانه، قدرت و روحیه برای لذت بردن از رابطه با همسر پیدا می‌کنید! 💠 برقراری نظم، قدم اول برای ایجاد آرامش در منزل است. 🔴 💠 گاهی با همسر خود در خانه مشغول و سرگرمی شوید و آن را با و هیجان و شوخی‌های مناسب انجام دهید. 💠 سرگرمی و بازی و خنده‌های لابلای آن، باعث می‌شود گاهی و رفتارهای سنگین زن و شوهر نسبت به یکدیگر از بین برود و و علاقه جدید در زندگی جریان پیدا کند. 🔴 ! 💠 وقتی همسرتان می‌کند بلافاصله به او نگویید: "دیدی گفتم؟" 💠 اگر از اشتباه كردن در حضور شما داشته باشد شک نكنيد به تدريج از شما مي‌شود. 💠 و به مرور، احساس و لذتِ با شما بودن برایش کمرنگ می‌شود! 💠 این هراس، زمینه‌ی مخفی‌کاری، دروغگویی و کم شدن ارتباط کلامی همسرتان با شما خواهد شد. 🔴 💠 اگر‌ می‌خواهید همسرتان برخی از کارهایی که شما را به می‌آورد تکرار کند باید به او حضوری یا پیامکی کنید که من از فلان رفتار یا گفتارت خیلی زیاد و به طور خاص می‌برم. 💠 به او بگویید که همیشه با تصور فلان رفتار یا گفتارت خوشی پیدا کرده و خدا را بابت این نعمت، شکر می‌کنم. 💠 در واقع دارید با این روش یعنی اعلام، غیر مستقیم به او اعلام می‌کنید که باز هم رفتارها و گفتارهای مورد پسندم را تکرار کن! ❤️🍃❤️ یعنی: هر وقت همسرت از مشڪلات صحبت ڪرد تو بتونی خیلی قشنگ به حرفاش گوش ڪنی و دلداریش بدی♥️ 💢نه اینڪه فڪرڪنی "لیاقت"نداره باهاش صحبت ڪنی و بگی ای بابا، ول ڪن بازم شروع ڪردی😒 🔴 💠 دعوای زن و شوهر طبیعی‌ است اما بسیار غیر طبیعی‌ست که تمامی دوستان و اقوام و همسایه‌ها از این دعواهای زن و شوهری باخبر شوند! 💠 پس نسبت به مسائل و مشکلات خود، رازدار باشید و فراموش نکنید که به زودی با هم آشتی خواهید کرد. 💠 آن وقت همسر شما با حرف‌هایی که پشت سرش زده‌اید موقعیت بدی در بین فامیل، دوستان و آشنایان پیدا می‌کند و خود شما نیز به خاطر آن که آن قدر بدگویی کرده بودید شرمنده می‌شوید. ❤️🍃❤️ 🌋 در حقيقت ؛ زن و شوهری كه هرگز بحث نمي كنند و مشكلات، توقعات ، دلخوری ها را حل نشده پنهان می كنند به مرور رضايت كمتری از رابطه احساس می كنند و با کوهی تلنبار شده از حرفهای ناگفته به زندگی زناشویی خود ادامه می دهند تا روزی که این مشکلات فوران کند و قابل ترمیم هم دیگه نباشندـ٪*