✂️ برشی از یک کتاب
#بیماری_به_عبادات
بیم آن می رود که ماه رمضان به عادت بی روحی تبدیل شود که شعایر آن فقط عادت ها و رسومی سر گرم کننده باشد و از همه معانی اصلی و روح حقیقی خود تُهی شود . با نگاهی گذرا در می یابیم که این مصیبت ، یعنی مصیبتی که روزه و رمضان به آن مبتلا شده اند ، مصیبتی است که بر همه عبادات و مناسک دینی سایه افکنده است . این بیماری به عبادات و مراسم دیگر هم سرایت کرده و به اماکن مقدس ، شعایر دینی و همه رهنمودهای آسمانی حمله ور شده است ... ای دین باوران ، آیا در روزه ما آثار روزه و در نمازمان عروج و پرواز به ملکوت آسمان ها را می توان یافت ؟
... پس بیایید با نگاه واقع نگرِ فراگیر و با شهامت و بصیرت ، دین خود را بازشناسی کنیم ، باشد که بار دیگر حرکتی نو آغاز کنیم و روح حیات را در آن ها بدمیم .
📚 عبادت یا عبودیت ، امام موسی صدر ، ص ۱۰۵ الی ۱۰۷
🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅
🔅
✅هنگام وعده افطاری آب گرم را فراموش نکنیم ...
✍️در روایت از امام صادق علیه السلام آمده است که آب فاتر هنگامی که وارد بدن شود هر چیز فاسدی را اصلاح می کند.
👈آب فاتر به آب جوشیده و داغی می گویند که از حرارت آن کاسته شده و قابل آشامیده است...
1-کبد را شستشو می دهد
2- پاک کننده معده
3- درمان غلبه بلغم
4- درمان غلبه سودا
5- درمان غلبه صفرا
6-خاموش کننده حرارت معده
7- خوشبو کننده دهان
8- خوشبو کننده بدن
9- تقویت چشم و بینایی
10-تقویتو محکم کننده دندان ها
11- درمان و پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی
12- پاک کننده گناهان قلب
13-درمان سردرد
14-اعتدال مزاج
15-پاکسازی بدن
16- از همه عجیب تر گناهان را از قلب پاک می کند...
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
401-01-20 falahzadeh ahkam ruzeh.mp3
4.08M
🎙 صوت| احکام "روزه " در بیان حجتالاسلام فلاح زاده
احکام "روزه" در بیان حجتالاسلام فلاح زاده در حرم حضرت معصومه(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی از فواید شگفت انگیز روزه میگویند:
روزه هورمون هایی که باعث سرطان میشه رو کاهش میده و باعث میشه دیرتر پیر بشید / روزه حتی برای کسانی که شیمی درمانی میکنند مفید است/وقتی روزهاید بدن انرژی مورد نیازشو از سلولهای آسیب دیده و ضعیف تامین میکنه باعث میشه بدنتون برای مدتها سالم بمونه
هدایت شده از غدیر شناسنامه شیعه
🏴 رهبر معظم انقلاب:
جناب خدیجه(س) حقیقتا مظلوم است به خاطراین که شرف همسری پیامبر درباره ایشان دارای ارزش مضاعف است، دیگران مشرف به شرف همسری پیغمبر شدند لکن رنجهایی را که پیغمبر در عمده زمان رسالت به آنها مبتلا بودند این رنجها را ندیدند، ده سال در مدینه بود عزت بود احترام بود و زندگی راحت نسبت به آن دوره بود.
جناب خدیجه دوران رنج و سختیهای پیغمبر را تحمل کرد، اولا نفس ایمان آوردن به پیغمبر که اولین کسی که ایمان آورد امیرالمؤمنین و حضرت خدیجه بودند خود این یک امتیاز بزرگ و یک ارزش بسیار بالا است، آسان نیست عبور کردن و صرف نظر کردن از عقایدی که انسانها با آنها سالهای متمادی زندگی
کرده آسان نیست.
برای ما چنین چیزی پیش نیامده تا بدانیم چقدر مشکل است، ایشان اولا با آن فطرت پاک سر و حقانیت قضیه را فهمید، تا پیغمبر را دید با آن حال که از حرا برگشته بود فهمید که یک حادثه مهمی اتفاق افتاده و قلب مبارکش مجذوب شد و ایمان آورد و بعد پای این ایمان ایستاد.
از همه اموال خودش خارج شد و همه را صرف کرد در راه ترویج اسلام و تقویت پیغمبر، بعد هم دچار آن سختی و مشکلات طاقت فرسا شد که یکی مسئله شعب ابی طالب بود که سه سال آنجا بودند و سختیهایی که این بزرگوار متحمل شد.
این بزرگوار واقعا مظلومه است، واقعا غریب هست، مادر دوازده امام است، ایشان مادر امیرالمؤمنین هم است، ایشان امیرالمؤمنین را در دامان خودش، آغوش خودش و زندگی خودش پرورش داده است تا چند سالگی.
@ggg1400
@sss1400
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
علامه جعفر مرتضی یکی از مورخان و پژوهشگرانی است که در دهه های اخیر در تألیف ارزشمند خود یعنی "الصحیح من سیرة النبی الأعظم"، شواهد و قرائن فراوانی را بر اختلاف سنی بسیار کم پیامبر اکرم (ص) و خدیجه (س) و ازدواج نکردن آن بانو پیش از وصلت با حضرت رسول (ص) اقامه می کند.
ایشان بر اساس شواهد و قرائن و پژوهش های مورد تأیید بسیاری علما و مراجع شیعه می فرماید:
مطابق تحقیق دانشمندان آگاه، حضرت خدیجه (س) هنگام ازدواج با پیامبر ۲۵ یا ۲۸ ساله و دوشیزه بوده و روایت ۴۰ سال یک روایت غیر قابل اعتماد است و آن دو نفر که به عنوان شوهر قبلی خدیجه (س) ذکر شده، شوهر خواهر او بودهاند که نامش هاله بود و فرزندانی را که نام میبرند مربوط به خواهر اوست.
👇👇👇👇
پژوهشی در بیاعتباری چهلسالگی خدیجه (س) هنگام ازدواج با پیامبر (ص)
https://www.irna.ir/news/83774628/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%87%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D9%84%DA%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%AF%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%B3-%D9%87%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1
📌 زندگینامه حضرت خدیجه(س)
نام پدر: خويلد از قبيله بنى اسد از بطن قريش.
نام مادر: فاطمه.
همسر رسول خدا(ص) و مادر فاطمه(س).
در جوانی به دلیل پاکدامنی، به طاهره مشهور بود.
قبل ازدواج، تاجر بود.
پیامبر(ص)، شریک تجاری خدیجه در سفر به شام بود.
خدیجه با اطمینان از توانایی، صداقت و رفتار نیکوی رسول خدا(ص) در تجارت، پیشنهاد ازدواج به او داد.
رسول خدا(ص) با مشورت ابوطالب، خدیجه را به همسری پذیرفت.
سن ازدواج با رسول خدا(ص):
برخی مورخان قدیمی: در حدود سن ۴۰ سالگی.
برخى از محققان معاصر براساس اسناد کهن معتقدند:
وی باكره و حدود ۲۸ یا۲۵ سال داشته است.
فرزندانى هم كه به آن بزرگوار نسبت داده شده (رقيه، هند، زینب و ام كلثوم) از او نبوده؛ بلكه فرزندان خواهرش بوده اند و حضرت خديجه پس از وفات خواهرش، سرپرستى آن فرزندان را به عهده گرفته بود.
📍تمام اموالش را برای اسلام خرج کرد.
در سختی ها به ویژه در شعب_ابوطالب همراه پیامبر(ص) بود و جان خود را تقدیم راه اسلام کرد.
👇👇👇
♨️سوال:
🔰دلیل رغبت حضرت خدیجه (س) برای ازدواج با پیامبر (ص) چه بود؟
✍️پاسخ:
✅بی تردید ازدواج یکی از ثروتمندان عرب، با جوانی که از مال دنیا بهره چندانی ندارد، نمیتواند ریشه در دلایل و انگیزه های مادی داشته باشد. بنابر این در ریشه یابی این جریان باید جهات معنوی را دنبال کرد.
آیت الله جعفرسبحانی در کتاب فرازهایی از تاریخ اسلام،[۱] به چهار نمونه از این شواهد اشاره می کنند که به طور خلاصه بیان می کنیم:
۱- چنانکه می دانید پیامبر (ص) پیش از ازدواج با خدیجه، زمام تجارت وی را بر عهده داشت. غلام خدیجه به نام میسره، در سفر تجاری همراه پیامبر بود.
پس از بازگشت کاروان، میسره آنچه را در سفر دیده بود برای خدیجه تعریف کرد، از جمله اینکه: محمد (ص) بر سر موضوعی با تاجری اختلاف پیدا کرد. آن مرد به او گفت: به لات و عزّی سوگند بخور تا سخن ترا بپذیرم. محمد (ص) در پاسخ گفت:
پست ترین و مبغوض ترین موجودات پیش من، همان لات و عزی است که تو آنها را می پرستی[۲] و نیز این جریان را که در نزدیک "بصری" (شهر شام)، محمد (ص) زیر سایه درختی نشسته بود، در این حال چشم راهبی که در صومعه نشسته بود به محمد امین (ص) افتاد.
وی از من نام او را سوال کرد و من پاسخ دادم، آنگاه وی گفت: این مرد که زیر سایه این درخت نشسته است، همان پیامبریست که در تورات و انجیل درباره او بشارتهای فراوانی خوانده ام.[۳]
خدیجه با شنیدن این کرامت، شوق مفرطی که سرچشمه آن علاقه به معصومیت محمد «ص» بود، در خود احساس کرد و بی اختیار گفت: میسره! کافی است، علاقه مرا به محمد دو چندان کردی.... سپس آنچه را از میسره شنیده بود برای ورقه بن نوفل نقل کرد و ورقه به او گفت: صاحب این کرامات، پیامبر عربی است.[۴]
۲- روزی خدیجه در خانه خود نشسته بود و یکی از دانشمندان یهود نیز در آن محفل بود، اتفاقاً محمد (ص) از کنار منزل آنها گذشت و چشم آن دانشمند به او افتاد، آن دانشمند فوراً از خدیجه خواست که از محمد (ص) تقاضا کند چند دقیقه در این مجلس شرکت کند.
پیامبر (ص) تقاضای دانای یهود مبنی بر نشان دادن علایم نبوت در بدن خود را پذیرفت.... پس از آنکه دانای یهود از وجود علایم نبوت در محمد (ص) خبر داد خدیجه پرسید:
از کجا می گویی که او حائز چنین مقامی می شود؟ پاسخ داد: من علائم پیامبر آخر الزمان را در تورات خوانده ام و از نشانه های او این است که پدر و مادر او می میرند و جد و عموی وی از او حمایت می کنند و از قریش زنی را انتخاب می کند که سیده قریش است. آنگاه افزود: خوشا به حال کسی که افتخار همسری او را به دست آورد.
۳- ورقه بن نوفل که عموی خدیجه و از دانایان عرب بود، مکرر می گفت: «مردی از میان قریش برای هدایت مردم از طرف خدا برانگیخته می شود و یکی از ثروتمندترین زنان قریش را می گیرد» و چون خدیجه ثروتمندترین زن قریش بود، گاه و بیگاه به خدیجه می گفت: «روزی فرا می رسد که تو با شریفترین مرد روی زمین وصلت کنی.»
۴- خدیجه شبی در خواب دید که خورشید بالای مکه چرخ خورد و کم کم پائین آمد و در خانه او فرود آمد. ورقه خواب وی را چنین تعبیر کرد که: «با مرد بزرگی ازدواج خواهی کرد که شهرت او عالم گیر خواهد شد.»
از طرف دیگر باید توجه داشت که پیامبر اکرم (ص) نیز گر چه از ثروت محروم بود، اما اولا از خاندان معروف قریش بود و ثانیا به راستگویی، امانتداری و اخلاق پسندیده شهرت داشت. چنانکه ابوطالب در مجلس عقد، برادر زاده خود را چنین معرفی کرد:
«برادر زاده من، محمد بن عبدالله (ص)، با هر مردی از قریش موازنه و مقایسه شود، بر او برتری دارد و گر چه از هر گونه ثروتی محروم است، اما ثروت سایه ای است رفتنی و اصل و نسب چیزی است ماندنی.»[۵]
همه این امور نشان می دهد این ازدواج ریشه در جهات معنوی داشته است و به هیچ وجه انگیزه مادی در آن دخالت نداشته است.
در پایان به ذکر حدیثی از پیامبر «ص» در شأن خدیجه اشاره میکنیم که می فرماید: «بهشت مشتاق دیدن چهار زن است: مریم دختر عمران، آسیه دختر مزاحم (همسر فرعون)، خدیجه دختر خویله، و فاطمه دختر محمد «ص».[۶]
[۱]- ص ۸۲- ۸۵
[۲]- طبقات کبری، ج ۱، ص ۱۳۰.
[۳]- بحار/ ۱۶/ ۱۸.
[۴]- سیره ابن هشام، ج ۱، ص ۷۶.
[۵]- مناقب، ج ۱، ص ۳۰. بحار، ج ۱۶، ص ۱۶.
[۶]- بحار، ج ۴۳، ص ۵۳.
عایشه میگوید:
پیامبر از خانه خارج نمیشد مگر آنکه یادی از خدیجه میکرد و خوبیهای او را میگفت، یک روز پیامبر یاد خدیجه کرد و من ناراحت شده و به ایشان گفتم: او پیرزنی بود که خدا بهتر از او را به تو داده است! در این هنگام پیامبر بسیار خشمگین شد و بدنش به لرزه افتاد و گفت: به خدا قسم نه! بهتر از او را به من نداد! زمانی که مردم کفر ورزیدند، خدیجه به من ایمان آورد. هنگامی که مردم مرا دروغگو پنداشتند، او مرا راستگو میدانست، زمانی که مردم مرا در فشار اقتصادی گذاشتند، با اموالش یاریام کرد. خدا از او به من فرزندانی عطا کرد، در حالیکه از دیگر زنان فرزندی نداد. عائشه میگوید: در دلم گفتم دیگر هیچگاه بدی او را نمیگویم.
🔹 وَ عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ: ذَکَرَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله خَدِیجَةَ یَوْماً وَ هُوَ عِنْدَ نِسَائِهِ فَبَکَی فَقَالَتْ عَائِشَةُ مَا یُبْکِیکَ عَلَی عَجُوزٍ حَمْرَاءَ مِنْ عَجَائِزِ بَنِی أَسَدٍ فَقَالَ صَدَّقَتْنِی إِذْ کَذَّبْتُمْ وَ آمَنَتْ بِی إِذْ کَفَرْتُمْ وَ وَلَدَتْ لِی إِذْ عَقَمْتُمْ قَالَتْ عَائِشَةُ فَمَا زِلْتُ أَتَقَرَّبُ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِذِکْرِهَا.
✍🏻 امیرالمؤمنین سلام الله علیه فرمودند: روزی پیامبر صلی الله علیه و آله نزد زنان خود از خدیجه علیها السلام یاد کرد و گریست. عایشه گفت: چرا برای پیرزنی سرخ مو از پیرزنهای بنی اسد گریه میکنی؟ فرمودند: وقتی شما مرا تکذیب میکردید او مرا تصدیق کرد و وقتی شما کفر میورزیدید او به من ایمان آورد و وقتی شما نزائیدید او برای من فرزند آورد. عایشه میگفت: ما همیشه با یاد کردن از خدیجه به رسول خدا نزدیکی میجستیم.
📚بحارالانوار، ١٦/٧
منبع: الاستیعاب فی معرفه الأصحاب، ج ۴، ص ۱۸۲۳ – ۱۸۲۴.
✅ خدیجه سلام الله علیها
✅ همانطور كه بارِ رسالتِ رسول بر دوش ابوطالب و جعفر و مصعب و جمعى ديگر بود و به وسيله آنها رسالت رسول گسترده و پخش شد، با مال خديجه و ثروت او نيز پيوند خورد و هنگامى هم كه آن ثروت تمام شد، نوبت ديگران است تا شروع كنند و در زمين بگردند و منبعى براى توليد و برداشت، داشته باشند.
✅ وفا و صفا و فناى خديجه، او را محبوبترين در وجود رسول مىسازد. تا آنجا كه هميشه او را پيش چشم دارد تا آنجا كه عايشهى جوان با تمامى اقتدار و اعتماد به نفسش، حتى پس از مرگ خديجه، به حسادت مبتلا مىشود؛ چون مىبيند در زبان و چشم و دل رسول جايى براى جلوهى او نيست. و بالاتر از حسادت به شماتت مىپردازد كه چرا اين قدر به ياد كسى هستى كه خداوند بهتر از او را به تو داده است. تا آنجا كه رسول برمىآشوبد و تأكيد مىكند كه بهتر از خديجه را به دست نياورده است
📚 استاد علی صفایی حائری؛ تطهير با جارى قرآن(2)، ص: ۳۴۸
⚫ *وصیّت حضرت خدیجه*
و سه درخواست !
➖➖➖➖➖
حضرت خدیجه - علیها السلام - سه سال قبل از هجرت بیمار شد
پیغمبر - صلی الله علیه و آله و سلم - به عیادت وی رفت و فرمود:
ای خدیجه ، آیا می دانی كه خداوند تو را در بهشت نیز همسر من ساخته است؟! آنگاه از خدیجه دل جویی و تفقّد كرد . او را وعده بهشت داد و درجات عالی بهشت را به شكرانه خدمات او توصیف فرمود.
چون بیماری خدیجه شدّت یافت، عرض كرد:
یا رسول الله! چند وصیت دارم:
➖من در حق تو كوتاهی كردم، مرا عفو كن. پیامبر فرمود: هرگز از تو تقصیری ندیدم و نهایت تلاش خود را به كار بردی. در خانه ام بسیار خسته شدی و اموالت را در راه خدا مصرف كردی.
➖عرض كرد یا رسول الله! وصیت دوم من این است كه مواظب این دختر باشید و به فاطمه زهرا - علیها السلام - اشاره كرد. چون او بعد از من یتیم و غریب خواهد شد. پس مبادا كسی از زنان قریش به او آزار برساند. مبادا كسی به صورتش سیلی بزند. مبادا كسی بر او فریاد بكشد. مبادا كسی با او برخورد زننده ای داشته باشد.
➖اما وصیت سوم را شرم می كنم برایت بگویم. آن را به فاطمه می گویم تا برایت بازگو كند. سپس فاطمه را فراخواند و به وی فرمود:"نور چشمم! به پدرت بگو: مادرم می گوید: من از قبر در هراسم از تو می خواهم مرا در لباسی كه هنگام نزول وحی به تن داشتی، كفن كنی." پس فاطمه زهرا - علیها السلام - ازاتاق بیرون آمد و مطلب را به پیامبر عرض كرد. پیامبر اكرم آن پیراهن را برای خدیجه فرستاد واو بسیار خوشحال شد.
هنگام وفات حضرت خدیجه رسول خدا غسل و كفن وی را به عهده گرفت. ناگهان جبرئیل در حالی كه كفنی از بهشت همراه داشت نازل شد و عرض كرد: یا رسول الله، خداوند به تو سلام می رساند و می فرماید: "ایشان اموالش را در راه ما صرف كرد و ما سزاوار تریم كه كفنش را به عهده بگیریم."
▪شجره طوبی، ج ۲ ،ص ۲۳۵ پند تاریخ، ج ۲، ص۲۲
از همان روز اول دو نفر مسلمان میشوند: علی و #خدیجه که این دو نقش مؤثری در ساختن تاریخ اسلام دارند. اگر فداکاریهای این زن نبود، از نظر علل ظاهری مگر پیغمبر میتوانست کاری از پیش ببرد؟
تاریخ ابن اسحاق یک قرن و نیم بعد از هجرت راجع به مقام خدیجه و نقش او در پشتیبانی از پیغمبر اکرم و مخصوصاً در تسلّی بخشی به پیغمبر اکرم، می نویسد:
بعد از مرگ خدیجه که ابوطالب هم در آن سال از دنیا رفت، واقعاً عرصه بر پیغمبر اکرم تنگ شد به طوری که نتوانست...بماند. تا آخر عمرِ پیغمبر هرگاه اسم خدیجه را میبردند، اشک مقدسشان جاری میشد.
📕 مرتضی مطهری، حماسه حسینی ج ۱ ص ۳۷۹
«گاهی خود ما مسلمانان حرفهایی میزنیم که نه با تاریخ منطبق است و نه با قرآن؛ با حرفهای دشمنها منطبق است؛ یعنی حرفی را که یک جنبه اش درست است، به گونهای تعبیر میکنیم که اسلحه به دست دشمن میدهیم.
مثل اینکه برخی میگویند: اسلام با دو چیز پیش رفت: با مال خدیجه و شمشیر علی (ع)؛ یعنی با زر و زور. اگر دینی با زر و زور پیش برود، آن چه دینی میتواند باشد؟! آیا قرآن در یک جا دارد که دین اسلام با زر و زور پیش رفت؟ آیا علی (ع) یک جا گفت که دین اسلام با زر و زور پیش رفت؟
شک نداریم که مال خدیجه (ع) به درد مسلمین خورد؛ اما آیا مال خدیجه (ع) صرف دعوت اسلام شد؛ یعنی خدیجه (ع) پول زیادی داشت؛ (اما) پول خدیجه (ع) را به کسی دادند و گفتند: بیا مسلمان شو؟ آیا یک جا انسان در تاریخ چنین چیزی پیدا میکند یا نه؟ در شرایطی که مسلمین و پیغمبر اکرم (ص) در نهایت درجه سختی و تحت فشار بودند، جناب خدیجه (ع) مال و ثروت خودش را در اختیار پیغمبر (ص) گذاشت؛ ولی نه برای اینکه پیغمبر – العیاذ بالله – به کسی رشوه بدهد، و تاریخ نیز هیچ گاه چنین چیزی نشان نمیدهد… پس اگر مال خدیجه (ع) نبود، شاید فقر و تنگدستی مسلمین را از پا در میآورد.
مال خدیجه (ع) خدمت کرد؛ اما نه خدمت رشوه دادن که کسی را با پول مسلمان کرده باشد؛ بلکه خدمت به این معنی که مسلمانان گرسنه را نجات داد و مسلمانان با پول خدیجه (ع) توانستند سد رمقی کنند.
شمشیر علی (ع) بدون شک به اسلام خدمت کرد و اگر شمشیر علی (ع) نبود، سرنوشت اسلام سرنوشت دیگری بود؛ اما نه اینکه شمشیر علی (ع) رفت بالای سر کسی ایستاد و گفت: یا باید مسلمان بشوی یا گردنت را میزنم؛ بلکه در شرایطی که شمشیر دشمن آمده بود ریشه اسلام را بکند، علی (ع) بود که در مقابل دشمن ایستاد.
مجموعه آثار مرتضی مطهری، انتشارات صدرا، تهران، ج۱۶
برخی از آنچه باید درباره ام المومنین خدیجه کبری سلام الله علیها بدانیم:
۱- به خاطر شدت پاکی و عفت در دوران جاهلیت ، به ایشان طاهره و سیده قریش میگفتند. ( السیره الحلبیه ج۱ ص۲۲۴ )
۲- خواستگاران بسیار از بزرگان قریش داشت که با هیچ کدام ازدواج نکرد و برای ازدواج ، خود ، رسول خدا را انتخاب کرد.( همان )
۳- ازدواج ایشان در حالی بود که هم پیامبر و هم حضرت خدیجه هر دو در سن بیست و پنج سالگی بودند. ( دلائل النبوه ج۲ ص۷۱ و المستدرک ج۳ ص۱۸۲ )
۴- هم چنین نه پیامبر و نه حضرت خدیجه تا آن زمان هرگز ازدواج نکرده بودند. (مناقب آل ابی طالب ج۱ ص۱۳۸) و اقوالی که پیرامون ازدواج قبلی حضرت خدیجه است حداقل دارای چهارده تناقض آشکار و غیر قابل قبول است.
۵- مهریه ازدواج حضرت خدیجه معادل پانصد درهم نقره بود که همان را هم خود حضرت خدیجه به عهده گرفت. ( عوالی اللئالی ج۳ ص۲۹۹)
۶- حضرت خدیجه اولین بانوی مسلمان است که بلافاصله در همان شب آغاز رسالت اظهار اسلام کرد و پیش از آن نیز هرگز کافر نبود بلکه به دین حنیف معتقد بود. ( السنن الکبری ج۶ ص۳۶۷ )
۷- در شهادت حضرت خدیجه برای اسلام ، پیامبر ، اقرار به ولایت امیرالمومنین علیه السلام و ابراز برائت از تیم و عدی ( اولی و دومی ) را شرط کردند که ایشان بدان اقرار کرد و هم زمان با اسلام دو رکن ولایت و برائت را پذیرفت. ( بحار الأنوار ج۱۸ ص۲۳۳)
۸- حضرت خدیجه نه تنها با مال خود که حتی با به خطر انداختن جان و سلامتی خود همواره و در طول حیات مبارک خود ، از پیامبر اکرم دفاع نمود.
۹- در اثر حصر در شعب ابی طالب تمام اموال حضرت خدیجه صرف تهیه آذوقه برای مسلمانان محصور شد و خود ایشان نیز در اثر رنج فراوان آن سه سال و بنابر تحلیلی در اثر سم دشمنان از دنیا رفت ( به شهادت رسید ).
۱۰- حضرت خدیجه در میان زنان پیامبر صاحب امتیازاتی منحصر به فرد است:
تنها همسر پیامبر که از ابتدا به آیین یکتاپرستی بود ایشان است و سایر همسران دورانی را در شرک و کفر گذرانده اند.
ج. شدت علاقه پیامبر به ایشان به حدی بود که تا سالها بعد از وفات ایشان همواره یاد و حرمت وی را پاس داشته و گوشزد می کرد.
د. تنها همسر پیامبر است صاحب فرزند شد و سایر زنان پیامبر یا در سن فرزندآوری نبودند ( مثل ام سلمه ) یا عقیم و نازا بودند ( مثل عایشه ).
ه. تنها همسر پیامبر است که در آیات قرآن همواره مورد مدح و تمجید بوده و هرگز هیچ آیه ای در مذمت وی نازل نشده است. نه آیات خانه نشینی ، نه آیات نهی از فحشا نه آیه افک.
و. تنها همسر پیامبر است که در قیامت هم ردیف پیامبر و معصومین علیهم السلام بر اعراف و پل صراط مجوز ورود به بهشت می دهد.
حمید ساداتی
افتخار ائمه به فرزندی حضرت خدیجه
📢 افتخارِ امام حسن علیه السلام به حضرت خدیجه سلام الله علیها
👈🏻 در عصر خلافت امام حسن علیه السَّلام در کوفه پس از آنکه معاویه لعنه الله بر اوضاع مسلط شد و از مردم برای خود بیعت گرفت، امام حسن علیه السلام در پاسخ به جسارت و ناسزای او به ساحت مقدس امیرمؤمنان علیه السَّلام طی خطبهای طولانی با افتخار
به حسب و نسب و جدّة طاهرهشان فرمودند:
«و جَدَّتی خدیجة علیهاالسَّلام و جدَّتک قَتِیلَةُ [قُتَیلَةُ] فلعن الله أخملنا ذکراً وألأمنا حسبا...»
✍🏻 ای معاویه، جدّة من خدیجه طاهره، ولی جدّۀ تو قتیله (زن زشتکار جاهلیت) است و خداوند متعال لعنت کند آن کس را که حسب و نسبش پلید و پست است... »
📚 الارشاد، مفید رحمه الله، ٢/١٥
📢 افتخار امام حسین علیه السلام به حضرت خدیجه سلام الله علیها
🔴 امام حسین علیه السلام روز عاشورا مقابل سپاه دشمن ایستاد و نگاهی به صفهای طولانی آنها کرد که مانند سیل بود و نیز نگاهی به ابن سعد لعنه الله کرد که در میان لشکر ایستاده بود. آن حضرت در این هنگام خطبهای ایراد کردند و فرمودند:
«.. الحمد لله الذی خلق الدنیا فجعلها دار فناء... فإنّی ابن بنت نبیکم و جدتی خدیجة زوجة نبیکم...»
✍🏻 ستایش سزاوار خداوندی است که دنیا را خلق فرمود و آن را دار نیستی قرار داد... من پسر دختر پیامبر شما هستم و جدهام خدیجه عَلیهاالسَّلام همسر رسول خدا صلی الله علیه و آله میباشد.»
⚫️ و نیز خطاب به دشمن فرمودند:
«قال أنشدکم الله؛ هل تعلمونَ أنَّ جدّتی خدیجة بنت خویلد، أوّل نساء هذه الأمّة إسلاماً؟»
✍🏻 شما را بخدای تعالی سوگند آیا میدانید که مادر بزرگم خدیجه دختر خویلد علیهاالسَّلام، نخستین بانوی گرونده به اسلام و تصدیق کننده پیامبر و پیشتاز در یاری و حمایت اوست؟»
📙 امالی، صدوق رحمه الله، مجلس ۳۰، ص۱۵۸
📚 بحارالانوار، ٤٥/٦
📢 افتخارِ امام سجاد علیه السلام به حضرت خدیجه سلام الله علیها
🔸امام سجاد علیه السَّلام در مجلس یزید زنازاده لعنه الله و در آن شرایط حساس و تاریخساز در معرفی خویش به مردم شام، ضمن روشنگری در مورد نَسَب شریف و تبار پرافتخار خویش به مردم شام، با افتخار نام پر شکوه و با عظمت جدۂ گرانمایهاش حضرت خدیجه علیهاالسَّلام را در کنار نام بلند پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علی السلام و حضرت فاطمه علیهاالسلام میآورد و خود را اینگونه مینامد: «أنا ابن خدیجة الکبری.» من فرزند خدیجه کبری هستم. (سلام الله علیهم)
📚 بحارالانوار، ٤٥/١٧٥
خديجه(سلام الله علیها) را سانسور کردند.
✅ راويان اهل سنت ۲۰۰۰ حديث از شخصي آورده اند که تنها يك سال مفيد با پيامبر بود؛ اما در مقابل، از حضرت خديجه(س) که ۲۵ سال با پيامبر اكرم زندگي کرده است ۲۵ حديث هم نقل نکرده اند!
✅ سال دهم هجرت سالی بود که فاصله چندروز هم حضرت ابوطالب از دنیا رفت وهم حضرت خدیجه (سلام الله علیهما سلام ) که اون سال به عام الحزن نام گرفت .
✅ اما شايد غم انگيزتر از اين دو مصيبت، مصيبت دست هاي آلوده اي است که با جعل تاريخ و حديث، تلاش کردند تا ابوطالب را مشرک جلوه دهند و خديجه را در برابر ديگران کوچک کنند.
🔹آیت الله نجم الدین طبسی
#یا_ام_المومنین ( س )
نبوت را نگینی یا خدیجه
شفاعت آفرینی یا خدیجه
برایم مادری کن روز محشر
تو اُم المؤمنینی یا خدیجه
فرمود: «هو شهرٌ دُعیتم فیه إلی ضیافة الله» در این ماه شما مهمان خدا هستید. میهمان باید کاری کند که صاحبخانه می کند. روزه دار، میهمان خدایی است که «یُطعِمُ ولا یُطعَم» اطعام می کند ولی خود اطعام نمی شود؛ پس او هم می تواند «یُطعِمُ ولا یُطعَم» باشد.
اگر خدای سبحان می بخشد و نمی گیرد، انسان هم بایستی در این ماه خویی پیدا کند که ببخشد و نگیرد؛ چون هیچ دستی بهتر از دست بخشنده و هیچ دستی هم بدتر از دست بگیر نیست. خوی گدامنشی را خداوند ناپسند دارد و خوی بخشش را می پذیرد. اگر کسی تلاش و کوشش کرد که دیگران در کنار سفرهٴ او به بهشت بروند، دست او دست بخشنده است و اگر کسی تلاش کرد که به برکت دیگران به بهشت برود، او دست گیرنده دارد.
آیت الله جوادی آملی
🔷 خیلی خیلی مهم
💬سوال: آیا روزه کسی که قصد انجام یکی از مبطلات را داشته است صحیح است؟
✅ پاسخ:
اگر کسی قصد انجام یکی از باطل کنندههای روزه واجب معینی (مانند روزه ماه رمضان و روزه نذر معین) را داشته باشد:
💥 امام رحمه الله علیه: در صورت انجام ندادن آن روزه اش باطل نمی شود. [1]
💥 آیات عظام: بهجت، سبحانی و صافی گلپایگانی: هر چند مرتکب آن نشود، روزه اش باطل میشود و باید آن را قضا نماید.[2]
💥 آیت الله مکارم شیرازی: اگر نيّت كند چيزي كه روزه را باطل می.كند بجا آورد مثلاً تصميم بر خوردن غذا بگيرد، روزه اش باطل میشود هر چند اصلاً غذا هم نخورد مگر اين كه در آن حال توجه نداشته باشد كه فلان عمل روزه را باطل میكند.
💥 آیت الله سیستانی: اگر دوباره نیت روزه نکند، روزه اش باطل است و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و سپس قضای آن را به جا آورد.
💥 آیت الله خامنهای: هر چند مرتکب آن نشود، صحت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن است که روزه را تمام کند و بعدا آن را قضا نماید. [3]
---------------------
📚 منبع:
[1]. امام، توضیح المسائل، م 1570.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1594؛ بهجت: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 11513.
[3]. خامنهای، سایت،استفتائات جدید، روزه و اجوبه الاستفتائات، س 758.
🔻 اگر شخص روزهدار دروغ بودن یا راست بودن حدیثی را نداند آیا جایز است نقل کند؟
▫️مقام معظم رهبری: نقل روایاتی که در کتب آمده است و انسان نمیداند که دروغ باشد، اشکال ندارد، هر چند احتیاط آن است که آنها را با نسبت به آن کتاب نقل کند.
▫️امام راحل: بنابر احتیاط واجب باید به طور نقـل بگويد لكن اگر خودش هم بدون نقل بگوید روزهاش باطل نمیشود.
▫️آیات عظام خوئی، وحید، صافی، نوری: بنابر احتیاط واجب باید به طور نقل بگوید.
▫️آیةالله سیستانی: بنابر احتیاط واجب باید به طور نقل بگويد لكـن اگر خودش هم بدون نقل بگوید روزهاش باطل نمیشود، مگر واقعا کذب باشد.
#احکام
#ماه_رمضان #رمضان
🔻 آیا زیر آب بردن تمام سر در استخر و مانند آن روزه را باطل میکند؟
▫️آیات عظام خوئی، بهجت، وحید: باطل کننده است.
▫️آیات عظام امام، صافی، فاضل، مکارم، نوری: بنابر احتیاط باطل کننده است.
▫️آیةالله شبیری زنجانی: مبطل نیست ولی حرام است.
▫️آیةالله سیستانی: مبطل نیست ولی کراهت شدید دارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔻 فرو بردن تمام سر در زیر آب به قصد غسل برای شخص روزهدار در ماه مبارک رمضان چه حکمی دارد؟
▫️آیات عظام امام، خوئی، صافی، تبریزی، وحید: غسل و روزه باطل است.
▫️آیات عظام مکارم، نوری: بنابر احتیاط واجب دوباره غسل کند و روزه آن روز را به قصد قربت مطلقه تمام نماید و قضای آن را نیز بجا آورد.
▫️آیةالله سیستانی: غسل و روزه هر دو صحیح است.
#احکام
#ماه_رمضان #رمضان
#رمضان
امام خمینی(ره):
🔰 بالا رفتن عمل و مقبولیت آن، با صحت شرعی خیلی تفاوت دارد. اگر با پایان یافتن ماه مبارک رمضان، در اعمال و کردار شما هیچ گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نکرد، معلوم می شود روزه ای که از شما خواسته اند، محقق نشده است؛ آنچه انجام داده اید روزۀ عامۀ حیوانی بوده است.
احکام روزه ١٠.mp3
2.05M
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «#ماه_مبارک_رمضان»
موضوع: «#احکام_روزه»
❓اگر شخص روزه دار در اثر فراموشی چیزی بخورد، آیا تذکر دادن به او واجب است؟
✅ خیر، تذکر دادن به او واجب نیست.
❓حکم استفاده از نخ دندان ـ که فلوراید و طعم نعنا دارد ـ در حال روزه چیست؟
✅ اگر آب دهان را فرو نبرد، اشکال ندارد.
❓آیا آرایش صورت و چشم در حال روزه گناه است و آیا روزه را باطل میکند؟
✅ آرایش صورت، برای خانمها در صورتی که در معرض دید نامحرم قرار گیرند جایز نیست، حال فرقی نمیکند که در حال روزه باشند یا خیر؛ اما در هر حال این کار جزو مبطلات روزه نیست؛ البته درباره سرمه، اگر مزه یا بوی آن به حلق برسد، برای روزهدار مکروه است.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
* خوردن سحری پس از اذان صبح
سؤال: اگر در ماه رمضان برای سحری بیدار شویم و سحری بخوریم و بعد بفهمیم اذان گفتهاند، روزه قبول است یا باید روزه آن روز قضا شود؟
جواب: اگر بدون اینکه تحقیق کنید صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل میکند انجام دهید، سپس معلوم شود که در آن هنگام صبح شده بود، باید قضای آن روز را بگیرید، ولی اگر تحقیق کنید و بدانید که صبح نشده و چیزی بخورید و بعد معلوم شود که صبح بوده است قضای آن روز واجب نیست.
#احکام_رمضان
مادری که با ساختن عزت نفس فرزندش تاریخ را نوشت! 😍❤️
📍 درسش خوب نبود! نمرات ضعیفی میگرفت و معلمانش بر این باور بودند که او هوش و استعداد ضعیف تری نسبت به هم کلاسیانش دارد، روزی مدیر صدایش کرد، نامه ای بدستش داد و گفت این نامه را بدون اینکه باز کنی به مادرت بده تا آن را بخواند. 📝
📍پسر نامه را به مادر داد و مادر نامه را خواند و چشمانش پر از اشک شد، پسر پرسید: چه چیزی در نامه نوشته شده که باعث شد اشک در چشمانت حلقه بزند؟‼️
✨ مادر جواب داد: اینجا نوشته بهره هوشی فرزند شما خیلی بیشتر از بقیه دانش آموزان است و متاسفانه ما توانایی و ظرفیت آموزش به چنین شاگرد باهوشی را نداریم. پس ممنون میشویم از فردا او را به مدرسه نفرستاده و خودتان تعلیمش بدهید.
پسر به خود افتخار کرد و از این نامه غرق شور و شعف شد🥳
📍 چند سال بعد مادر پسر از دنیا رفت، پسر سراغ وسایل مادر رفت و در کمد او چشمش به یک نامه افتاد، متن نامه این بود: پسرِ شما یک خنگ به تمام معناست، ما از فردا نمیتوانیم او را به مدرسه راه بدهیم!‼️
✅ پسر در حالی که گریه می کرد، نوشت: توماس ادیسون بچه ای خنگ بود که به دست یک مادر قهرمان تبدیل به نابغه قرن شد!
بله دنیا مدیون مادری است که میدانست چقدر فرزندش برای شکوفا شدن استعدادها و ظرفیتهایش محتاج عزت نفس و اعتماد به نفس است.🌸🌹
مادر ادیسون اعتماد به نفس فرزندش را ساخت و سرنوشت او را تغییر داد.🌹 او با ساخت لامپ، گرامافون، دوربین فیلمبرداری و 1090 اختراع دیگرش، دنیا را متحول کرد و نامش را به عنوان یکی از اثرگذارترین انسانهای تاریخ نوشت 🙏
🔰 مادر ادیسون تاریخ را نوشت اما این حکایت چه درست باشد و چه معتبر نباشد، همه به کرات دیده ایم که فراوانند ادیسون هایی که با وجود استعداد فراوان، بخاطر آموزش ندیدن و رفتار غلط معلمان، پدران و مادرانشان به موجوداتی سرخورده و شکست خورده تبدیل شدند و هیچ نامی از آنها در تاریخ نماند!
ویلیام گاردنر که از نویسندگان و متفکرین کانادایی است، در تشریح ابعاد بحران خانواده، به ویژه در آمریکا و کانادا، در کتاب خود تحت عنوان «جنگ علیه خانواده» مینویسد:
معاهدات بینالمللی تصویبشده در مورد زنان اصرار بر این مسئله دارد که زنان جهان باید خانوادههای خود را ترک کنند و به طور تماموقت وارد نبرد کار شوند. این گونه معاهدات، مروج مهدکودکهای همگانی دولتی است و سقطجنین رایگان را حق افراد قلمداد میکند و نهایتاً نتیجهای جز تضعیف خانواده در پی ندارد. اینها از خانواده تنفر دارند.
[گاردنر، ویلیام، جنگ علیه خانواده، ص 356]
@sss1400
🔰 اثری که زود ظاهر میشود
🔹بعضی چیزها هست که اثرش در دنیا زود ظاهر میشود؛ یکی خدمت به پدر و مادر است یکی صله رحم.اینها در همین دنیا اثرش ظاهر میشود. شاید نباشد انسانی که در زندگی خود به پدر و مادر خدمت کرده باشد و در دنیا بدبخت شده باشد.
آیت الله مصباح یزدی ۱۳۹۰/۰۷/۱۴
🔴تفسیر زیبای حضرت ولایت از حدیث «اَلمِرأَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَه»
_________________
«در جامعهی ما متأسّفانه به تَبَع خیلی از جاهای دنیا، شأن زن شناخته نشده است. در نظر اسلام و در نگاه کلّیای که اسلام دارد، زن همان است که در این جملهی «اَلمِرأَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَه» است؛ مثل یک گل. یک گل، وجودش لازم است و نگهداریاش لوازمی دارد: وَ لَیسَت بِقَهرَمانَه؛ منظور از قهرمان، این قهرمان متعارف ما نیست، قهرمان یعنی کارگزار؛ یعنی در واقع رئیس خدمه. اینجوری نیست که خانم در خانهی شما مسئول خدمتگزاری باشد، حالا ولو بهعنوان رئیس خدمه؛ قضیّه این نیست. وَ لَیسَت بِقَهرَمانَه؛ قهرمان در تعبیرات عربی و در اصطلاحات رایجِ ادبیّات عرب عبارت است از آن کسی که ملک شما را برایتان اداره میکند؛ یعنی کارهایتان را انجام میدهد؛ وقتی شما صاحب یک ملکی هستید، یک قهرمانی دارید؛ میگوید زن اینجوری نیست. حالا شما ببینید اگر در یک خانوادهای، در یک جامعهای، به زن با این چشم نگاه بشود، اوّلاً تکریم او، حفظ حرمت او، برخورد ملاطفتآمیز با او و مسائل فراوانی که دنبالش هست، چقدر موجب میشود که زن احساس امنیّت کند، احساس آرامش کند. در اسلام نگفتهاند که زن نرود بیرون کار کند؛ اصلاً این نیست. حالا اینکه بعضی از مخالفین این گرایش اسلامیِ زن، فوراً میچسبند به اینکه شما نصف نیروی کار جامعه را معطّل میگذارید، چنین چیزی نیست؛ کسی نگفته کار نکنند، اگر میتوانند کار کنند، کار کنند؛ منتها با این دید کار کنند، با این نگاه کار بکنند؛ کاری که به آنها محوّل میشود کاری باشد که با ریحانهبودن جور در بیاید، متناسب باشد. و البتّه مهمترین مسئولیّت زن هم کدبانویی است؛ معنای کدبانویی خدمتگزاری نیست، معنایش این است که محیط خانواده را برای فرزندان و برای همسر یک محیط امن و آرام و مهربانی میکند، با مهربانی خودش، با عزّتی که در خانه برای او فرض میشود.»
(۱۳۹۵/۰۲/۲۰: بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار هیأت امنای گروه هماندیشی تحکیم خانواده)
زن، معدن محبت الهی
خداوند زن را معدن محبت الهی قرار داد
و زن زیرک از این معدن محبت، فقط برای فرزندش بهره نمی گیرد؛
👈 بلکه برای شوهرش هم این محبت بی بدیل را خرج می کند.
محبت مادری برای مرد نیازی به اندازه طول عمر اوست؛
حضرت فاطمه برای پیامبر عاطفه مادری به کار می گرفت که او را ام ابیها نامیدند.
📚مقاله مادر و مادری در اندیشه امام خمینی
👌 با توجه به همین نکته است که رهبری فرمود: برای یک مرد بزرگ، این همسر کاری را می کند که مادر برای یک بچه ی کوچک آن کار را می کند؛ زنان دقیق و ظریف، به این نکته آشنا هستند.
#مادری
🔴 #صد_سال_دیگر
💠 برخی #تصورات و افکار، میتوانند حال بد ما را تغییر دهند. و حتی مانع انجام تصمیمات #غلط ما شوند.
💠 شخصی میگفت: گاهی که از دست همسرم #عصبانی میشوم و یا کینه و دلخوری از او دارم #چشمهای خود را میبندم و تصور میکنم #صد_سال دیگر کجا هستم.
💠 صد سال دیگر نه #من هستم نه همسرم و نه فرزندانم. بلکه همگی در #عالم_آخرت هستیم و فقط #اعمال و نیّات ما باقی میماند کما اینکه اجداد ما صد سال پیش، زنده بودند اما الان دستشان از این دنیا کوتاه است.
💠 گاه صد سال از زمان، #جلو بزنیم تا برای اصلاح گذشته و بدیهای خود به #عقب برگردیم.