eitaa logo
سبک زندگی دینی
124 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
22 فایل
آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان های عبرت آموز ۲۰(تلنگر آمیز) حکایتی عجیب در مورد حق الناس 🎙استاد هاشمی نژاد
توان ما به میزان امکانات در دست ما نیست توان ما به میزان اتصال ما به خداست روحانی شهید عبدالله میثمی
🟢 من از عنوان‌ «بنده خدا» بیشتر خوشنودم تا عنوان «پیامبر»! 🔸 پیغمبر(ص) به قدری متواضع بود و فروتنی می‌کرد که اعراب عیب می‌گرفتند و می‌گفتند: تو در نحوه خوراک و پوشاک مانند بندگان و بردگان می‌باشی. پیغمبر(ص) در جواب می‌گفت: کدام بنده از من بنده‌تر است؟ 🔹می‌فرمود: من به این که بنده خدا هستم خرسندترم از آن که پیغمبر او هستم. 📗 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج۲، ص۵۱
امیرالمؤمنین عليه السلام: در نعمتى كه براى تو پديد آورده، يا گناهى كه از تو فرو پوشانده، يا بلايى كه از تو دور ساخته، چشم بر هم زدنى از لطف او بى بهره نبوده اى. لم تَخْلُ مِن لُطفِهِ مَطْرِفَ عَينٍ، فی نِعمَةٍ يُحدِثُها لَكَ، أو سَيِّئةٍ يَستُرُها علَيكَ، أو بَلِيَّةٍ يَصرِفُها عنكَ. نهج البلاغه، از خطبه 223.
🌼قالَ مولانا الحسین علیه‌السلام: ♦️شُكرُكَ لِنِعمَةٍ سالِفَةٍ يَقتَضى نِعمَةً آنِفَةً؛ 🔅شكر تو بر نعمت گذشته، زمينه ساز نعمت آينده است. 📚نزهة الناظر و تنبیه الخاطر،ص80
گِله‌ی دوستانه‌ی خدا... 🔻 شاید این از گِله‌های دوستانه‌ی خدا باشد که می‌فرماید: «ما لَكُمْ لَا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًا»(نوح، ۱۳)؛ «شما را چه می‌شود که خدا را به و یاد نمی‌کنید؟» چه می‌شود شما هم باشید در مقابل خدا؟! 🔸چقدر در مقابل خداوند مؤدب بودند. من بعد از معصوم علیه السلام، مؤدب‌تر از در مقابل خدا ندیدم! وی می‌گوید: کتبتُ بِالله عزوجل... رَوَیتُ بِالله...؛ «به کمک خدا نوشتم... به کمک خدا روایت کردم...». سراسر کتاب‌هایش را نگاه بکنید، بِالله است، در آن‌ها مشهود است. 👤 📚 از کتاب «نکته‌ها از گفته‌ها»| ج۱ 📖 ص ۳۲
نصیحتی بالاتر از این نیست! 🔻 نصیحتی بالاتر از این نیست که انسان تصمیم جدی بگیرد که اگر خداوند به او یکصد سال هم عمر دهد، عالما و عامدا حتی یک لحظه نکند. اگر چنین حالی واقعا برای او پیدا شد، خداوند او را کمک می‌کند و توفیق می‌دهد. 👤 📚 از کتاب
✳️ خاصیت عملی تسبیح 🔻 یعنی تنزیه پروردگار از همه‌ی ؛ هیچ‌یک از آن چیزهایی که دارای شائبه‌ی نقص و قصور است در خدای متعال نیست. تسبیح یعنی منزه کردن و پاک دانستن خدای متعال از همه‌ی آن خصوصیات و صفاتی که در آن‌ها نشانه‌ای از ، از ، از ، از وجود دارد؛ این معنای تسبیح است. 🔸 وقتی که انسان خدا را از همه‌ی نشانه‌های ضعف و قصور تنزیه می‌کند و تقدیس می‌کند و مبرا می‌داند از این صفات، معنی این تسبیح و تنزیه این خواهد بود که خدای متعال در نهایتِ و و است، در نهایت و و است؛ و انسانی که خود را بنده‌ی آن خدای مظهر کمال و عظمت می‌داند، احساس پشت‌گرمی و دلگرمی می‌کند و می‌فهمد که متکی به یک نقطه‌ای است که این نقطه هرگز دچار ضعف و تزلزل نمی‌شود؛ لذا در حرکت خود به سوی نقطه‌ی کمال و به سوی آرمان‌های عالی و شریف انسانی و اسلامی، بازوان او نیرومند، زانوان او قدرتمند، و دل او پرامید می‌شود؛ تسبیح خاصیتش این است؛ یعنی خاصیت عملی تسبیح این است. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۲۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 بر خلاف تصور رایج، ذات انسان تنوع‌طلب نیست. سرّ مطلب چیست؟ "أَلا بِذِکرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ‏" (رعد/ ۲۸).  بدانید تنها با یاد خداست که دلها آرامش پیدا می‌کند. -  آن هدف اصلیِ اصلی که در بشر وجود دارد جز خدا چیز دیگری نیست، و لهذا به هر چیز دیگر برسد، بعد آن گرمی مبدل به سردی خواهد شد. -یکی از اشتباهات بزرگ همین است: بعضی‌ها خیال می‌کنند انسان طبعا طالب تنوع است. - علت اینکه تنوع مطلوب است آن‌است که آن مطلوب، مطلوب مجازی بشر است؛ اگر یک شئ، مطلوب واقعی باشد، انسان از او سرد نمی‌شود. - قرآن می‌فرماید: "لایبْغُونَ عَنْها حِوَلًا"(کهف/ ۱۰۸) آنجا (بهشت) هرگز بشر طالب تحول و تنوع نیست؛ رازش همین است که مطلوب واقعی است. 📒 استاد مطهری، توحید، ص۵۲-۵۱.
💠پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ترک عبادت، دل را سخت می کند، رها کردن یاد خدا، جان را می میراند. 📚تنبیه الخواطر، ج 2، ص 120
✍امام حسین علیه السلام: هر كه خدا را چنان كه حق عبادت اوست عبادت كند، خداوند برتر از آرزوها و بيشتر از حدّ كفايتش به او عطا فرمايد. 📚ميزان الحكمه جلد ۷، ص ۲۹
💠 هدیۀ اموات ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «» دربارۀ انجام خیرات و فرستادن پاداش اعمال نیک برای اموات، می‌نویسد: 📝... یکى از اساتید ما از مرحوم آقاى آقا سید کاظم یزدى طباطبایى، صاحب عروة‌الوثقى، متوفّى در 27 شهر رجب سنه 1337 که از مراجع تقلید بود، نقل کرد که او فرمود: «چون اموات و ذوي‌الحقوق ما زیادند و من مجال نمى‌کنم که براى هر یک از آنها یک سوره قرآن بخوانم، یک سوره قرآن که براى یکى از آنها مى‌خوانم، ثواب هبۀ ثواب آن را به یکى دیگر واگذار مى‌کنم و ثواب این هبه را نیز به سومى و ثواب هبه سومى را به چهارمى واگذار مى‌کنم و هکذا.» بلى، این طریقه سهلى است براى استرضاى خاطر اموات و اداى بعضى از حقوق ارباب حقوق؛ چون ارباب حقوق هم زیاد است و اختصاص به اقارب و همسایه‌ها و اساتید ندارد. ارباب خیرات که احداث پل یا قنات یا آب‌انبار یا مسجد و مدرسه نموده‌اند که شخص از آنها استفاده مى‌نماید، در ذمّۀ شخص حقّ دارند و باید به جهت اداى حقّ او، او را شریک دعاى خیر بنماید. ❖ــــــــــــــ❖ مرحوم حاج میر بهاء‌الدین زنجانى، متوفّى در سنه 1311، از ارباب خیر بوده. وی در زنجان، قنات و پل و مسجد و آب انبار و غیره احداث نموده و یک پل هم در انگوران، روى سفید‌رود ساخته است. آن موقعى که مشغول ساختن پل سفید‌رود بوده، یک نفر گفته بود او این بنا را به جهت شهرت و بلند کردن اسم خود مى‌سازد. این حرف به گوش وى رسیده بود، او در جواب گفته بود «بر فرض اینکه من قصد قربت نداشته باشم و بدین وجه، از ثواب اصل بنا محروم گردم، امّا دعاى آنهایى که از این بنا استفاده مى‌نمایند، براى شهرت نیست. ممکن است من از دعاى آنها که طلب مغفرت مى‌نمایند استفاده نمایم». واقعاً به نکته خوبى برخورده و بلکه اختصاص به آنهایى که از آن بنا استفاده مى‌نمایند ندارد، بلکه در شرق و غرب عالم، دعاى خیری که براى بانیان خیر مى‌نمایند، شامل او مى‌گردد.
💎 آرزوهای بر باد رفته 🔻امام امیرمؤمنان علی علیه‌السلام: فَتَدارَکْ ما بَقِیَ مِنْ عُمُرِکَ وَ لا تَقُلْ غَدا اَوْ بَعْدَ غَدٍ، فَإِنَّما هَلَکَ مَنْ کانَ قَبلَکَ بِاِقامَتِهِم عَلَی الأَمانیِّ وَ التَّسْویفِ حَتّی اَتاهُمْ اَمرُ اللّه بَغْتَهً وَ هُمْ غافِلُونَ 💭 آنچه را که از عمر تو باقی مانده است، دریاب و مگو فردا و پس‌فردا؛ زیرا پیشینیان تو به آن سبب هلاک شدند که تکیه بر آرزوها کردند و امروز و فردا نمودند، تا آنکه فرمان خدا [مرگ] ناگهان فرارسید، در حالی که غافل بودند. 📚 بحارالأنوار، ج 68، ص 349 ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ تصویری🎥 ⚠️مرگ های ناگهانی در آخرالزمان⚠️ پیامبر اکرم(ص) : وقتی در جامعه ای زنا زیاد شود مرگ ناگهانی زیاد می شود.
به ما می آموزد که ما اگر در هر جهتی نامساوی بوده ایم، در پدیده مرگ هستیم. ⚫️هیچ پدیده ای به اندازه مرگ مساوی کننده نیست.
مرگ همان حمام است 🔵‍ یکی از یاران امام هادی علیه السلام در حال احتضار بود و به شدت بی تابی می کرد. حضرت به عیادت او رفتند و چون او را در آن حال دیدند فرمودند: ای بنده خدا، چون مرگ را نمی شناسی از آن می ترسی! آیا اگر بدنت کثیف باشد یازخمی شده باشد، دوست داری به حمام بروی وکثافتها و زخمها را شستشو دهی؟ عرض کرد: بلی فرزند رسول خدا. حضرت فرمودند: مرگ همان حمام است. و چون از آن بگذری، از هر همّ و غمّی راحت می شوی و به خوشیهائی که در انتظار توست می رسی.
💠لحظه مرگ دوستان خدا💠 ❓میدونستید انسانهای مؤمن که از دنیا میرن چه اتفاقی براشون میافته؟ ❓عزرائیل بهشون چی میگه؟ ❓چطور وارد بهشت برزخیشون میشن؟ ❓کیا اونجا منتظرشون هستن؟ ✅در این روایت به همه اینها اشاره شده: 🌷 امام‌ محمّد باقر (ع)‌ فرمودند: هرآينه‌ هر كدام‌ از شما چون‌ جانش‌ به‌ گلويش‌ برسد، در آن‌ حال‌ ملك‌ الموت‌ بر او فرود میآيد و به‌ او ميگويد: آنچه‌ را كه‌ اميد داشتی به‌ تو بخشيده‌ شد؛ و از آنچه‌ را كه‌ میترسیدی، در امن‌ و امان‌ واقع‌ شدی؛ آنگاه دری از بهشت‌ بسوی منزلش‌ باز ميشود و به‌ او گفته‌ ميشود: نگاه‌ كن‌ بسوی مسكن‌ خود در بهشت‌، نگاه‌ كن‌ اينها رسول‌ خدا و عليّ و حسن‌ و حسين‌ عليهم‌ السّلام، رفقای تو هستند؛ ✅اين همان‌ قول‌ خدای تعالي است که فرموده‌: كسانی كه‌ ايمان‌ آوردند و رويّۀ آنان‌ تقوی بوده‌، برای آنان‌ بشارت‌ است در زندگی دنيا و آخرت‌. 🔷 إنَّمَا أَحَدُكُمْ حِينَ يَبْلُغُ نَفْسُهُ هَبهُنَا يَنْزِلُ عَلَيْهِ مَلَكُ الْمَوْتِ فَيَقُولُ: أَمَّا مَا كُنْتَ تَرْجُو فَقَدْ أُعْطِيتَهُ وَ أَمَّا مَا كُنْتَ تَخَافُهُ فَقَدْ أَمِنْتَ مِنْهُ، وَ يُفْتَحُ لَهُ بَابٌ إلَی مَنْزِلِهِ مِنَ الْجَنَّةِ، وَ يُقَالُ لَهُ: انْظُرْ إلَی مَسْكَنِكَ فِی الْجَنَّةِ، وَ انْظُرْ هَذَا رَسُولُ اللَهِ وَ عَلِيٌّ وَ الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ رُفَقَآؤُكَ، وَ هُوَ قَوْلُ اللَهِ: الَّذِينَ ءَامَنُوا وَ كَانُوا يَتَّقُونَ * لَهُمُ الْبُشْرَی' فِی الْحَيَو'ةِ الدُّنْيَا وَ فِی الا خِرَةِ. 📕 بحارالانوار ج ۶ ص ۱۷۷
🔴 روایت شده که (ع) بر منبر بالا رفت و فرمود: 💠 «...و بدانيد كه زمين از -ى عزّ و جلّ خالى نمى‌ماند؛ 🔶 ولى خداى عزيز بزودى -ش را از او نابينا مى‌سازد به خاطر و جورشان و آنان نسبت به خودشان؛ ✅ و اگر زمين از حجّت خدا خالى بماند اهل خود را فرو مى‌برد؛ 🔷 لكن آن حجّت مردم را مى‌شناسد و آنان او را نمى‌شناسند، چنان كه مردم را (برادرانش را) مى‌شناخت و آنها او را نمى‌شناختند. سپس آن حضرت اين آيه را تلاوت فرمود: «اى دريغ بر بندگان، پيامبرى بر ايشان نيامد مگر اينكه او را به مى‌گرفتند»». 📖 «اعْلَمُوا أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنَّ اللَّهَ سَيُعْمِي خَلْقَهُ عَنْهَا بِظُلْمِهِمْ وَ جَوْرِهِمْ‌ وَ إِسْرَافِهِمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ خَلَتِ الْأَرْضُ سَاعَةً وَاحِدَةً مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ لَسَاخَتْ بِأَهْلِهَا وَ لَكِنَّ الْحُجَّةَ يَعْرِفُ النَّاسَ وَ لَا يَعْرِفُونَهُ كَمَا كَانَ يُوسُفُ يَعْرِفُ النَّاسَ‌ وَ هُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ‌ ثُمَّ تَلَا يا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ‌.» 📚 الغیبة نعمانی، ص ۱۴۱-۱۴۲ و ترجمه غفاری ص ۱۹۸-۱۹۹. / / / / / / / /
💎 جایگاه امامت و نقش آن در جامعه 🔻امام محمد باقر علیه السلام: وَ اَللَّهِ مَا تَرَكَ اَللَّهُ أَرْضاً مُنْذُ قَبَضَ آدَمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلاَّ وَ فِيهَا إِمَامٌ يُهْتَدَى بِهِ إِلَى اَللَّهِ وَ هُوَ حُجَّتُهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ لاَ تَبْقَى اَلْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَلَى عِبَادِهِ ✳️ به خدا سوگند از روزى كه آدم عليه‌السّلام قبض روح شده، خدا زمين را بدون وانگذاشته جز اينكه هميشه رهبرى دادگستر بوده است كه بوسيلۀ آن به سوى خدا رهبرى مى‌شدند و او حجت خدا بر بندگانش بوده است و زمين بى‌حجت خدا بر بندگانش نمى‌ماند. 📚 الکافي، جلد ۱، صفحه ۱۷۸
◽️ وَ لاَ تَصَدَّعُوا عَلَى سُلْطَانِکُمْ فَتَذُمُّوا غِبَّ فِعَالِکُمْ. وَ لاَ تَقْتَحِمُوا مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ فَوْرِ نَارِ الْفِتْنَةِ، وَ أَمِيطُوا عَنْ سَنَنِهَا، وَ خَلُّوا قَصْدَ السَّبِيلِ لَهَا 🌎ای مردم... امام خود را تنها مگذاريد، كه در آينده خود را سرزنش مى كنيد. خود را در آتش فتنه اى كه پيشاپيش افروخته ايد نيفكنيد، راه خود گيريد، و از راهى كه به سوى فتنه ها كشانده مى شود دورى كنيد. به جانم سوگند كه مؤمن در شعله آن فتنه ها نابود شود. امّا مدّعيان دروغين اسلام در امان خواهند بود. 📘خطبه ۱۸۷
مسئله‌ ظهور مهدی در آخرالزمان و برقراری حکومت عدل و ایمان، یک نوید و یک آرمان اسلامی است و موعود اصلی اسلام آن آرمان‌هاست که تحقق خواهد یافت و وجود مقدس امام زمان تحقق دهنده این آرمانهاست. یکی از طرق شناسایی آرمان‌های اسلامی شناخت ماهیت و کیفیت این آرمان است، و همان طوری که سیره واقع شده رسول‌خدا و ائمه‌اطهار مثلًا امیرالمؤمنین در دوره چهارساله خلافت نشان دهنده آرمان‌های اسلامی است، سیره توصیف شده مهدی در آینده نیز معرّف آرمان‌های اسلامی است که هر مسلمانی باید برای تحقق این آرمان‌ها کوشش کند و هر آرمان دیگری را نفی کند و تسلیم نشود و به آن قناعت نکند و بعلاوه وسیله‌ای است برای الهام گیری ایده و آرمان برای مسلمانان. (استاد مطهری، یادداشت‏‌ها، ج۹، ص۳۸۶)
امام‌ خامنه‌ای مدظلّه‌العالی: "قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان می‌شوند. در کوره‌های آزمایش وارد می‌شوند و سربلند بیرون می‌آیند و جهان به دوران آرمانی و هدف مهدی موعود(ارواحنا فداه) روزبه‌روز نزدیکتر می‌شود...''
✳️ عهد قلبیِ جمعی با امام 🔻 علیه‌ السلام پیش از آن که به احتیاج داشته باشند، به و بی‌ریا احتیاج دارند. آنکه و پیمانی غیر از عهد و پیمان با بر گردن دارد، نمی‌تواند در جمع یاران غار وارد شود و تا این عهد و پیمان مبدل به نشود، تحولی بزرگ در جهان حادث نخواهد شد. 📚 برگرفته از کتاب «از قله‌ی عاشورا تا دریای ظهور» 👤 اسماعیل شفیعی سروستانی
✳️ غفلت از موعود موجود و محرومیت از زندگی واقعی 🔻 ما است. فرهنگی كه گفت موعود هست ولی اين موعود الآن موجود نيست، در ساختار معرفتی خود دچار مشکل می‌شود و در ادامه فرهنگ معنوی خود دچار تناقض شده است. 🔸 تقريباً همه‌ی اديان معتقد به موعود هستند ولی اين عقيده به‌تنهايی بشر امروز را و امروز بشر را نجات نمی‌دهد! موعود خداوند، غايت زندگی فردی و اجتماعی بشر است و غايت هر چيز در مرتبه‌ی خودش موجود است و افراد و جوامع بايد تلاش كنند تا به آن مرتبه دست بيابند. 🔹 آری! واقعيتِ متعالیِ موجود، می‌خواهد؛ نه آن كه بعداً موجود شود و بيايد. موعود ما الآن هست، شما را برطرف كنيد تا او شود ولی درهرحال و در عين غيبت، در حال تأثيرگذاری است، چون موجود است. 🔺 بشر وقتی كه از موعودِ موجودش - كه خدا او را در زندگی بشر گذارده - غفلت كند، درواقع از محروم می‌شود، و اين مسئله روشن است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دعای ندبه؛ زندگی در فردایی نورانی»