eitaa logo
مطالعات شیعه در غرب
2.3هزار دنبال‌کننده
469 عکس
135 ویدیو
317 فایل
✳️ بررسی،شناسایی ومعرفی 🔹جریانها 🔹مراکز علمی،پژوهشی وتخصصی 🔹شخصیتهای متخصص وصاحبنظر 🔹منابع ومحتواهای موجود 🔹نشست وکنفرانسها درحوزه مطالعات شیعه پژوهی واسلام شناسی ✳️ارتباط با مدیر @ebnosiam مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#️⃣What does it mean to be Shia? ✳️پروفسور لنگهازن از تشیع و وظایف شیعیان در آمریکا میگوید! ❇️ گری کارل لگنهازن که بعد از مسلمان شدن، نام «محمد» را برای خود انتخاب کرد، استاد مقدمه منطق، مقدمه فلسفه، زیبایی‌شناسی، فلسفه علم، علم اخلاق، فلسفه مذهب و متافیزیک، بنیانگذار انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه تگزاس جنوبی و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی است. انتشار محتوا، به معنای رد یا تأیید آن از سوی انجمن بین المللی ترنم صلح نیست #شیعه #لگنهازن #مبلغ_اسلامی #اسلام_در_امریکا 💯 ترجمه و تدوین:«انجمن بین المللی ترنم صلح» 🆔 @ThrillofPeace
@studiesofshia ✳️ بورسیه و حمایت مالی از سفر علمی و تحقیق یک تا دو ماهه محققان ایرانی، عراقی و ترکیه ای به انگلستان توسط موسسه نهرین انگلستان http://yon.ir/puP50 @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ اسلام شناسی متن محور و اسلام شناسی مخاطب محور 🔹حسن انصاری؛ هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون من مکرر در نوشته ها و سخنرانی ها و مصاحبه هایم گفته ام که ميان اسلام شناسی دوران شرقشناسی غرب در سده نوزدهم و تا نيمه سده بيستم و آنچه امروز به عنوان اسلام شناسی در دانشگاه های غرب مطرح است بايد فرق گذاشت. يکی از اين تفاوت ها مربوط است به شيوه و محتوا و دامنه های پژوهش. سنت شرقشناسی از قرن نوزدهم سنتی مبتنی بر فيلولوژی تاريخی و نقد متن و بررسی های متنی بود. به همين دليل تصحيح متون و بررسی های زبانی تاريخی و ارزیابی اسناد مکتوب در هر پژوهشی ضروری دانسته می شد. مستشرقان در غرب در طول سده نوزدهم و اوائل سده بيستم صدها متن اساسی را در حوزه ادب و تاريخ و دين منتشر کردند. درباره اصالت متن ها و درباره ميزان موثوقيت روايات و مقايسه متن های روايت ها هزاران کتاب و مقاله منتشر شد. اين سنت در اسلام شناسی غربی چند دهه است با تغييراتی اساسی روبروست. البته سنت تصحيح متون و بررسی های سندی و متن محوری در مطالعات اسلامشناسی در غرب به ويژه در شماری از موضوعات همچنان ادامه دارد، گرچه شيوه ها و رويکردهای مطالعاتی و تحليلی تغيير کرده است. اما بايد اين را هم متذکر شد که به دلائل مختلف بخش زيادی از آنچه امروزه در اسلام شناسی غربی منتشر می شود با آن سنت تفاوت دارد. يکی از اين دلائل به محدوده مخاطبان بر می گردد. بسياری از کتاب هایی که در يکی دو دهه اخير در حوزه اسلام شناسی (و ايرانشناسی) در غرب منتشر می شود برای مخاطب عمومی و علاقمند برای آشنایی با اسلام (و ايران) است. بخشی از اين کتاب ها درصدد ارائه برداشتی کلی و سنتزی درباره اسلام و تاريخ و الهيات و حقوق اسلامی است. بخشی به عنوان مطالعات تطبيقی ميان اسلام و ديگر اديان و تمدن هاست. بدين ترتيب در سال های اخير کتاب های زيادی به عنوان مطالعاتی مقدماتی و يا عمومی در اين حوزه منتشر شده. بخش قابل توجه ديگری از آنچه در چند دهه اخير در حوزه مطالعات اسلامی و ايرانی در غرب منتشر شده و عمدتا در اينجا مقصودم مقالات است پژوهش هایی است که مشابه آنها هم در چند دهه اخير در جهان اسلام رشدی روزافزون داشته؛ مقالاتی با ماهيتی تراجم نگاری، کتابشناختی، توصيفی (شرح گزارش های تاريخی و توصيف گزارش های منابع) و بر پايه تتبع در منابع اصلی (گاهی با واسطه تحقيقات تتبع محور در حوزه های فقه و حديث و تاريخ که اصلا در کشورهای اسلامی منتشر می شوند). اين نوع منشورات البته مفيدند؛ خاصه اگر موضوع بی سابقه ای را مورد بررسی قرار داده باشند. اما اين را هم بايد توجه داشت که ماهيت اين قبيل پژوهش ها تفاوتی جوهری با آنچه در خود جهان اسلام به زبان های عربی و فارسی و ترکی و غيره منتشر می شوند ندارند. در واقع تفاوت بيشتر در زبان ارائه آنهاست که عمدتا انگليسی است. به همين دليل معتقدم بايد نوشته های مشابه در زبان های غير غربی هم به اندازه مقالات منتشره در زبان های اروپایی مورد توجه قرار گيرند و در تاريخچه تحقيقات مرتبط مورد ارجاع قرار گيرند (کاری که متأسفانه در بسياری مواقع از آن غفلت می شود). همه اين مقالات در سنت های علمی منتشر می شوند و تمايزهای سابق آکادميک و غير آکادميک و يا شرقشناسی و غير شرقشناسی در مورد آنها در بسياری موارد ديگر کارایی ندارد. وانگهی الآن در کشورهای اسلامی چندين دهه است که پژوهش های تاريخی دانشگاهی گسترش پيدا کرده و دامنه آن بسی فراتر از محصولات اسلام شناسی در غرب رفته است. در اين راستا بسياری از نوشته ها و مقالات به زبان های فارسی و عربی در فلسفه اسلامی، در فقه و حديث و در دانش رجال و تراجم نگاری از سوی نويسندگان سنت اسلام شناسی می بايست مورد توجه و ارجاع قرار گيرند. گاهی متأسفانه شاهد اين هستيم که نويسندگان هر دو سوی سنت های درون اسلامی و اسلام شناسی غربی نسبت به محصولات کارهای يکديگر عنايت کمی نشان می دهند. بسياری از آنچه من در زبان فارسی در طول سال های گذشته در حوزه های مطالعات شيعی و ايرانی و اسلامی شاهد انتشارشان در کشور بوده ام از نمونه های خارجی اگر بهتر نبوده اند باری به هيچ روی مرتبه و نمره علمی پايين تری ندارند. تنها تفاوت در زبان انتشار است. @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ شغل استادیاری در زمینه «اسلام و آموزه های قرآنی» 🔹دانشگاه هاروارد، آمریکا http://yon.ir/DYI6l @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ فراخوان کارگاه با موضوع «دیدگاه اسلام درباره اهدای عضو» 🔹موسسه المهدی (عج)، انگلستان http://yon.ir/hqLrj @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ کنفرانس بین المللی با موضوع «قرآن و بستر پیدایش آن: احتمالات بازسازی وحی قرآنی» 🔹دانشگاه مونستر، آلمان http://yon.ir/DlSnI @studiesofshia
4_5828124450050017189.pdf
572K
@studiesofshia ✳️ معرفی نشریات خارجی پیرامون و مذهب ✳️ JOURNAL LIST 🔹ARTS & HUMANITIES CITATION INDEX - RELIGION @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ زیارت مسلمان در عصر مدرن ✳️ Muslim Pilgrimage in the Modern World 🔹Babak Rahimi, Peyman Eshaghi 🔸University of North Carolina Pilgrimage is one of the most significant ritual duties for Muslims, entailing the visitation and veneration of sites associated with the Prophet Muhammad or saintly figures. As demonstrated in this multidisciplinary volume, the lived religion of pilgrimage, defined by embodied devotional practices, is changing in an age characterized by commerce, technology, and new sociocultural and political frameworks. Traveling to and far beyond the Hajj, the most well-known Muslim pilgrimage, the volume's contributors reveal and analyze emerging contemporary Islamic pilgrimage practices around the world, in minority- and majority-Muslim countries as well as in urban and rural settings. What was once a tiny religious attraction in a remote village, for example, may begin to draw increasing numbers of pilgrims to shrines and tombs as the result of new means of travel, thus triggering significant changes in the traditional rituals, and livelihoods, of the local people. Organized around three key themes—history and politics; embodiment, memory, and material religion; and communications—the book reveals how rituals, practices, and institutions are experienced in the context of an inexorable global capitalism. telegram.me/bayeganitabligh/1626 @studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@studiesofshia ✳️ علامه : 🔹تحقیقاتی که برخی طلاب جوان حوزه علمیه قم در عرصه‌های فلسفی کرده‌اند، کمتر از تحقیقات دانشمندان هسته‌ای نیست. 🔸هر سال ده‌ها کتاب در این زمینه‌ها در عمیق‌ترین مسایل علمی و فلسفی روز، نقد مکاتب الحادی و التقاطی نوشته می‌شود، که بعضی از آن‌ها مورد استفاده‌ دانشگاه‌های مهم دنیا واقع می شود. 🔸بعضی از این کتاب‌هایی که طلبه‌های جوان ما در حوزه می‌نویسند، در دانشگاه‌های مهم اروپا در دوره دکتری فلسفه تدریس می‌شود. 🔺حوزه بعد از انقلاب، قابل مقایسه با قبل از آن نیست. 💠 : - چرا با وجود تولید محتواهای پژوهشی و تخصصی در حوزه مطالعات اسلامی نتوانسته ایم معارف مختلف مکتب شیعه اثنی عشری را در فضای آکادمیک بین الملل به خوبی منعکس نمائیم؟! - از نظر شما راه حل چیست؟! @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ هانری کوربن بس! 🔹حسن انصاری؛ هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون من بارها نوشته ام که هانری کوربن فهم ما را از فلسفه اسلامی و بل عقلانیت فلسفی در اسلام مخدوش کرد. او فلسفه ابن سینا را در پرتوی فلسفه سهروردی و فلسفه سهروردی را در پرتوی فلسفه آخوند ملا صدرا و فلسفه ملا صدرا را در پرتوی مکتب شیخی می فهمید. شیعه شناسی او در حقیقت آیین پاسداشت تفکر غالیانه بود و به تعبیر مرحوم آقا مهدی حائری یزدی سبب شد تا فلسفه اسلامی و به ویژه فلسفه آخوند را در غرب بیشتر در شمار علوم غریبه و علم حروف و اعاجیب بفهمند. سال هاست ما در ایران گرفتار خوانش کوربنی از فلسفه هستیم. کتاب های او را نه یکبار که چندباره ترجمه کرده ایم و همچنان در این مسیر کوشاییم. عیبی هم ندارد. عیبش آن است که سخنان دیگران از مخالفان او را هم باید بشنویم و بخوانیم اما این کار را نمی کنیم. برای فهم تشیع و فلسفه شیعی و اسلامی ما نیازی به کوربن نداریم. تاریخ فلسفه او همه چیز هست الا تاریخی تحلیلی از فلسفه اسلامی. من یکبار نوشتم اگر می خواهید فلسفه اسلامی را نفهمید حتما کوربن بخوانید. از جمله کسانی که به درستی نقدهای جانانه بر خوانش کوربن از فلسفه ابن سینا به دست داده دیمیتری گوتاس است. او در چندین مقاله نشان داد که فهم کوربن از فلسفه ابن سینا که او را حکمت مشرقی می خواند به کلی برخاسته از خوانشی نادرست و محرف از آثار ابن سیناست. گوتاس در مقالات خود نشان داده است که ابن سینا فلسفه ای غیر از آنچه در شفا ارائه داد نداشت و مراد از فلسفه مشرقی او در برابر فلسفه مکتب بغداد چیزی جز همانی که در آثاری مانند شفا و اشارات آمده نیست. در ایران بسیاری خوانش کوربنی را از فلسفه ابن سینا می پسندیدند و همچنان می پسندند. از حسین نصر تا غلامحسین ابراهیمی دینانی. زمان شاه هم به دلائل انگیزه های ناسیونالیستی سخنان کوربن درباره اسلام ایرانی و ریشه های خسروانی فلسفه های ابن سینا و به ویژه سهروردی خیلی جدی گرفته می شد. روشن است که آنچه سهروردی از آن به فلسفه خسروانیات تعبیر می کند ریشه تاریخی ندارد. ما در فهم سهروردی هم به خطا رفته ایم. جایگاه او را در تفسیری جدید از فلسفه مشایی فروگذاشتیم و یکسره به خسروانیات و فهلویات او دلبسته شدیم. به نظرم مناسب است نوشته های گوتاس در این زمینه ترجمه شود. یکی از آنها را فاضل محترم آقای عطایی نظری به فارسی ترجمه کرده است. 🔸تذکر: انعکاس یادداشت های پژوهشگران صرفاً جهت اطلاع رسانی بوده و به معنای تأیید یا رد آنها نمی باشد. @studiesofshia
4_5828124450050017199.pdf
8.73M
@studiesofshia ✳️ فرهنگ لغت مختصر قرآن 🔹دکتر عبدالعزیز عبدالرحیم 🔸عربی - انگلیسی ✳️ A Concise Dictionary of Qur'an 🔹Dr Abdul Azeez Abdul Raheem 🔸Arabic - English @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ شغل استادی در زمینه الهیات و مطالعات دینی 🔹دانشگاه گرونینگن، هلند http://yon.ir/fVRiS @studiesofshia
4_5861486643608815762.pdf
2.05M
@studiesofshia ✳️ مجموعه مقالات «روش و نظریه در مطالعه خاستگاه های اسلامی (تاریخ، قرآن، حدیث و فقه)» ✳️ Method and Theory in the Study of Islamic Origins 🔹ویراستار: هربرت بِرگ 🔸انتشارات بریل - 2003 @studiesofshia
@studiesofshia ✳️فرصت استادی مهمان در زمینه مطالعات اسلامی، دانشگاه اگستر 🔹انگلستان http://yon.ir/nagJV @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ معرفی مرکز دین پژوهشی دانشگاه بوخوم آلمان دانشگاه رور(Ruhr) در شهر بوخوم آلمان با 20 دانشکده و بیش از 43000 دانشجو از 103 کشور، رشته‌هاي مختلفی (علوم طبیعی، مهندسی، پزشکی و علوم انسانی و اجتماعی) را در یک مجموعه گردهم آورده است. در این دانشگاه بخشی به نام مرکز دین پژوهی Center for Religious Studies (CERES) فعالیت دارد. بر اساس اطلاعات درج شده در سایت رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي دنیا CWUR (2018-2019)، دانشگاه بوخوم با رتبه جهانی 291 و رتبه ملی 24 ، نمره 76.6 را در بین 1000 دانشگاه کسب کرده است. مرکز دین‌پژوهی بوخوم آلمان یکی از بزرگترین مراکز مطالعات علمی دین در اروپا محسوب می‌شود و در سطح جهانی به عنوان بالاترین درجه تحقیقات شناخته شده است. حوزه اصلی پژوهش و آموزش در این مرکز بر روي سنت‌ها و عقاید دینی آسیایی و اروپایی قرار دارد که شامل همه ادیان عمده در دنیا می‌شود. مانند هندي (هندوئیسم)، بودایی، مسیحی و اسلام و نیز آیین‌هاي چندخدایی بین‌النهرین (polytheistic religions of Mesopotamia) آیین‌هاي مدیترانه‌اي، دین زرتشتی و جینیسم. به علاوه، در مرکز مطالعات دینی بوخوم پژوهشگران بر روي مطالب روش‌شناختی و نظام‌مند دین تکیه دارند و نیز بر روي تنوع و برخورد دین‌ها در گذشته و حال تحقیق می‌کنند. حوزه‌هاي تحقیقاتی دیگر این مرکز در ارتباط با دین و مهاجرت، دین و رسانه و نیز دین و هنر است. در بخش آموزش، این مرکز در سطح کارشناسی ارشد از سراسر دنیا دانشجو می‌پذیرد و براي دانشجویان ممتاز نیز در سطح بین‌المللی برنامه Ph.D ارائه می‌دهد. این مرکز از طریق برنامه اراسموس(ERASMUS) در شبکه بین‌المللی دانشگاه‌هاي اروپایی قرار دارد و نیز با دانشگاه‌هاي سایر نقاط دنیا از طریق برنامه همکاري (چین، کره جنوبی، آمریکا و غیره) در ارتباط است. در مرکز دین‌پژوهی دانشگاه بوخوم، مطالعات بین‌رشته‌اي به عنوان کلید توسعه در پژوهش است. از این رو، گروه تحقیقاتی دین و رسانه در این مرکز از محققان سراسر دنیا از رشته‌هاي مختلف مانند دین پژوهی، رسانه و ارتباطات، فلسفه، زبانشناسی، تاریخ هنر، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی جهت ارائه تجربیات و گفت‌وگو در ارتباط با نظریه‌ها و روش‌شناسی‌هاي جدید استفاده می‌کند. این محققان با سازماندهی کارگاه‌هاي آموزشی و همایش‌هاي بین‌المللی، چاپ آثار و ایجاد شبکه بین‌المللی با هم در ارتباط هستند. telegram.me/bayeganitabligh/1953 رئیس این مرکز پروفسور فولکهارد کرش (Volkhard Krech) پژوهشگر در زمینه مطالعات دینی است که در زمینه نظریه تحول دین، جهانی‌سازي و پلورالیسم دینی، دین و خشونت، دین و هنر، تاریخ مطالعات دینی پژوهش می‌کند. https://ceres.rub.de/en/ @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ شغل فوق دکترا در زمینه « فلسفه/ الهیات عقلایی اسلامی» 🔹مرکز پل آلبرت فوریه، اکس آن پرووانس، فرانسه http://yon.ir/jeWyT @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ در حال خواندن کتابی از با عنوان "محمد" هستم. این کتاب از سری کتاب های Past Masters است که بعدتر در سال ١٩٩۵ به سری Very Short Introduction (معرفی بسیار مختصر) تغییر پیدا کرد؛ کتاب هایی که در موضوعات متنوع به هدف معرفی کوتاه از موضوع کتاب نوشته می شود. ⁉️ سوال اصلی من این است که چرا نگارش کتاب درباره معرفی (ص) را به یک غیرمسلمان می سپرد؟ آن هم نه یک غیرمسلمان همسو و همدل با مسلمین، بلکه یک غیرمسلمان با ذهنی سرشار از شبهه و تشکیک در عقاید اسلامی. و اگر قرار است او بنویسد کجای تعهد علمی و دانشگاهی به او اجازه می دهد که این شبهاتش را به کتاب تسری ‌دهد؟! مگر نه این است که هدف این سری از کتاب های آکسفورد فقط معرفی بوده و نه تحلیل و نظریه پردازی؟ این چه معرفی ناقصی و هدفداری است که مخاطب را سرشار از شبهه و سوال و تشکیک در اولی‌ترین عقاید اسلامی می‌کند؟!! این بود ادعای کار علمی و تحقیقاتی مهم‌ترین انتشارات بریتانیا و بزرگترین ناشر کتاب‌های دانشگاهی در جهان؟!!! https://en.wikipedia.org/wiki/Past_Masters_(book_series) https://en.wikipedia.org/wiki/Very_Short_Introductions https://fa.wikipedia.org/wiki/معرفی_خیلی_کوتاه @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ پژوهش و نشر درباره «قدرت و نهادها در اسلام و مسیحیت قرون وسطی» http://yon.ir/D5E7e @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ تبیین ریشه‌های صلح در اسلام 🔹دو کتاب «خدا در قرآن» اثر جک مایلز (نوامبر 2018) و کتاب «محمد صلی الله علیه و آله: پیامبر صلح در مواجهه با جنگ امپراطوری‌ها» اثر جان کول (اکتبر 2018) به دنبال پاسخ دادن به سؤالاتی هم‌چون سؤالات ذیل می‌باشند و تلاش می‌کنند تا درک عمیق‌تری از الهیات و تاریخ اسلام را به خوانندگان ارائه دهند: 🔸آیا خدایی که مسلمانان می‌پرستند با خدای یهودیان و مسیحیان تفاوت دارد؟ آیا خدای مسلمانان همان‌گونه که منتقدان اسلام ادعا می‌کنند یادگاری از شرک اعراب است؟ آیا حضرت محمد صلی الله علیه و آله، فرستاده این خدا، پیامبری جنگجوست که با شمشیر دین خود را گسترش داده و الهام بخش تروریست‌های مسلمان امروزی ست؟ ... telegram.me/bayeganitabligh/1951 🔺ادامه مطلب 👈👈👈 yon.ir/JoMSS ✳️ Illuminating Islam’s Peaceful Origins 📖 God in The Qur’an ✍ By Jack Miles ⁣📚 Publisher: Knopf Doubleday (November 13, 2018) 📖 Muhammad: Prophet of Peace Amid the Clash of Empires ✍ By Juan Cole ⁣📚 Publisher: PublicAffairs (October 9, 2018) 🔹Is Allah, the God of Muslims, a different deity from the one worshiped by Jews and Christians? Is he even perhaps a strange “moon god,” a relic from Arab paganism, as some anti-Islamic polemicists have argued? What about Allah’s apostle, Muhammad? Was he a militant prophet who imposed his new religion by the sword, leaving a bellicose legacy that still drives today’s Muslim terrorists? 🔸These two new books may help answer such questions, and also give a deeper understanding of Islam’s theology and history... 🔺Read more 👉👉👉 yon.ir/JoMSS @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ تبیین ریشه‌های صلح در اسلام ✳️ Illuminating Islam’s Peaceful Origins 📖 God in The Qur’an ✍ By Jack Miles ⁣📚 Publisher: Knopf Doubleday (November 13, 2018) 📖 Muhammad: Prophet of Peace Amid the Clash of Empires ✍ By Juan Cole ⁣📚 Publisher: PublicAffairs (October 9, 2018) http://yon.ir/JoMSS @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ شغل فوق دکترا در زمینه « فلسفه/ الهیات عقلایی اسلامی» 🔹مرکز پل آلبرت فوریه، اکس آن پرووانس، فرانسه http://yon.ir/jeWyT @studiesofshia
https://telegram.me/studiesofshia ✳️ When looking for a PhD project, a good starting point is letting your professors know you are interested in doing a PhD. Additionally, universities typically have a web page where vacancies announced; look here for vacancies of the Radboud University and here for vacancies in the RadboudUMC. There are also numerous other websites where PhD vacancies are advertised; see the list on the right sidebar of this page. 🔹Netherlands http://www.academictransfer.nl/ http://www.euraxess.nl/ http://www.pcdi.nl/ http://vacaturekrant.nl/ 🔹Europe http://www.euraxess.nl/ http://www.daad.de/deutschland/index.en.htmlv http://www.qreer.com/ 🔹Worldwide http://www.career.edu/ http://www.nature.com/naturejobs/index.html http://sciencecareers.sciencemag.org/ http://www.gradschools.com/ http://www.gradschools.com/. http://www.internationalgraduate.net/ @studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 Deedat vists Imam Khomeini ❇️ احمد دیدات از ملاقات با امام خمینی می‌گوید: «تابه‌حال پیرمردی به این زیبایی ندیده بودم. با دیدن او بی‌اختیار اشک از چشمانمان سرازیر شد. او قیام کرد تا شرایط را برای آمدن امام مهدی آماده کند.» 📝شیخ احمد دیدات از نویسندگان مسلمان و ناصحان هندی در آفریقای جنوبی بود. او بیش‌تر به دلیل بحث‌های عمومی بینادینی با مسیحیان تبشیری که بیش‌ترشان حول اسلام، مسیحیت و اناجیل بود، شناخته‌شده است. 🎥نسخه با کیفیت بالا: https://t.me/HQTOP/26 #احمد_دیدات #مهدویت #امام_خمینی 💯 ترجمه و تدوین: انجمن بین‌المللی ترنم صلح @ThrillofPeace
✳️ تاریخ انگارۀ تحریف بایبل در جهان اسلام @studiesofshia 🔹محمد علی طباطبایی / پژوهشکده قرآن و حدیث قم - پژوهشکده تفسیر امروزه محرّف بودن کتاب‌های مقدس یهودی و مسیحی چنان بدیهی تلقی می‌شود که حتی بسیاری از عالمان سنتی این ادیان هم بدان باور دارند؛ اما آیا این موضوع همیشه همین قدر واضح بوده است؟ روشن است که نه. اما یک نکته مسلم است. قرن‌ها پیش از آنکه محققان غربی به نتایج امروز برسند، عالمان مسلمان با قاطعیت معتقد به تحریف تورات و انجیل بوده‌اند و در واقع این انگاره از متون اسلامی بود که کم‌کم به متون روشنفکرانۀ غربی راه پیدا کرد تا سرانجام از حوالی قرن هجدهم به بعد برای خودش تبدیل به یک رشتۀ علمی مستقل و گسترده (تحت عنوان نقد بایبل) شد. اما در عالم اسلام این ایده از چه زمانی مطرح شد؟ معمول‌ترین پاسخی که چه از جانب عالمان مسلمان و چه حتی از جانب بسیاری از محققان غربی مطرح می‌شود این است که آغاز این بحث دقیقا از صدر اسلام بوده که ایدۀ «یحرفون الکلم» در قرآن مطرح شد. البته برخی محققان نقطۀ آغاز این انگاره را حتی به پیش از اسلام می‌برند و این فرضیه را مطرح می‌کنند که خود قرآن هم در این زمینه متأثر از تحریف‌باوران پیشااسلامی بوده است. با این حال، در سال‌های اخیر شمار قابل توجهی از محققان، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، در کل این ادعاها تردید افکنده و نشان داده‌اند که بسیاری از آیات مورد استناد در این بحث، اساسا به آنچه ما امروز با عنوان «تحریف» می‌شناسیم، ارتباطی ندارند. بنابراین، چه‌بسا اصلا نتوان قرآن را آغازکنندۀ این بحث در اسلام دانست. اگر این گونه باشد، این پرسش مطرح می‌شود که پس نخستین بار این ایده را چه کسی در جهان اسلام مطرح کرد؟ من در رسالۀ دکتری خود، که سال گذشته در دانشگاه تهران (پردیس فارابی) از آن دفاع کردم، بر مبنای روش تحقیق در «تاریخ انگاره‌ها» (the history of ideas) به بررسی این موضوع پرداختم و تاریخ انگارۀ تحریف بایبل را به ترتیب تاریخی در سه دورۀ متفاوت پیشاقرآنی، قرآنی و پساقرآنی پژوهیدم. @studiesofshia خلاصه‌ترین بیان از یافته‌های من در این پژوهش جذاب چنین است: ۱- هرچند افراد و گروه‌هایی از قرن‌ها پیش از اسلام، دربارۀ بایبل قائل به تحریف (به معانی مختلف آن) بوده‌اند، بر اساس اصول «تاریخ انگاره‌ها» نمی‌توان قرآن را را متأثر از آن افراد و گروه‌ها دانست؛ چون هم «تحریف» قرآنی متفاوت از «تحریف» مورد نظر آنها بوده، و هم دستگاه اعتقادی قرآن به قدری متفاوت از آنهاست که اساسا نمی‌توان ریشۀ مشترکی میان نگاه قرآن به این مسئله با نگاه هیچ یک از آن افراد و گروه‌ها یافت. ۲- بررسی‌های ریشه‌شناسی، معناشناختی و کاربردشناختی در تمام آیات قرآنی مرتبط با کُراسه‌ها (متون مقدس یا scriptures) نشان می‌دهد که از نگاه قرآن، بدرفتاری‌های اهل کتاب با کتاب‌هایشان در درجۀ اول کتمان، و در درجۀ بعد بدخوانی و معناگردانی است که هیچ کدام ارتباطی با دستکاری در متنِ مکتوبِ تورات و انجیل ندارند. در مقابل، قرآن با صراحت تمام از تصدیق تورات و انجیل و لزوم ایمان به آنها سخن می‌گوید، و در این قبیل آیات موضوع سخن دقیقا همان تورات و انجیل موجود در دست یهودیان و مسیحیان بوده است. https://telegram.me/bayeganitabligh/1952 ۳- بررسی‌های گستردۀ من در تمام متون در دسترس از قرون اولیۀ اسلامی، اعم از مجادلات مسیحی-اسلامی، احادیث کهن و تفاسیر متقدم نشان داد که می‌توان سه دورۀ متفاوت از ظهور ایدۀ تحریف را در جهان اسلام شناسایی کرد: دوران سکوت (قرن اول هجری) که هیچ نشانی از این ایده در جهان اسلام یافت نمی‌شود؛ دوران زمزمه (قرن دوم هجری) که ایدۀ غالب در میان مسلمانان اعتبارِ تورات و انجیل است و تنها گه‌گاه زمزمه‌هایی خفیف بر خلاف این شنیده می‌شود؛ و دوران همهمه (قرن سوم) که برای نخستین بار ایدۀ وقوع تحریف در بایبل با صراحت از طرف برخی متکلمان معتزلی در مناظرات بیناادیانیِ دربارِ مأمون عباسی، و در واکنش به طرح ایدۀ محرف بودنِ قرآن از طرف متکلمان مسیحی، مطرح شد؛ اما تبدیل شدن این ایده به گفتمان غالب در جهان اسلام دو قرن دیگر زمان برد. به این ترتیب، از قرن پنجم هجری و با نگارش کتاب الفصل توسط ابن حزم اندلسی بود که ایدۀ محرف بودن تورات و انجیل به ایدۀ غالب در سراسر جهان اسلام تبدیل شد. @studiesofshia