eitaa logo
مطالعات شیعه در غرب
2.2هزار دنبال‌کننده
468 عکس
134 ویدیو
316 فایل
✳️ بررسی،شناسایی ومعرفی 🔹جریانها 🔹مراکز علمی،پژوهشی وتخصصی 🔹شخصیتهای متخصص وصاحبنظر 🔹منابع ومحتواهای موجود 🔹نشست وکنفرانسها درحوزه مطالعات شیعه پژوهی واسلام شناسی ✳️ارتباط با مدیر @ebnosiam مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5816759635872318217.pdf
18.06M
@studiesofshia ✳️ مفاهیم اخلاقی _ دینی در قرآن 🔹توشی‌هیکو ایزوتسو ✳️ Ethico-Religious Concepts in the Qur'an 🔹Toshihiko Izutsu @studiesofshia
4_5816759635872318223.pdf
532.8K
@studiesofshia ✳️ معرّفی و نقد روش ایزوتسو در کتاب مفاهیم اخلاقی ـ دینی در قرآن مجید 🔹سیّد محمّد میرحسینی؛ مرتضی قاسمی حامد 🔸پژوهشنامه معارف قرآنی @studiesofshia
4_5882090512260793828.pdf
4.72M
@studiesofshia ✳️ قرآن شناسی امامیه در پژوهش های غربی 🔹این کتاب، در واقع مجموعه 10 مقاله از پژوهشگران معاصر غربی (از ابتدای قرن بیستم تاکنون) است که از زبان های مختلف (انگلیسی، فرانسه، آلمانی و عبری) به فارسی ترجمه شده اند. فهرست و مقدمه کتاب جهت آشنایی با موضوعات مقالات ترجمه شده به پیوست آمده است. 🔸مطالب بیشتر 👈👈👈 telegram.me/ThrillOfPeace/129 @studiesofshia @ThrillofPeace
@studiesofshia ✳️ شغل استادی در زمینه فلسفه اسلامی و جامعه در جهان عرب 🔹دانشگاه ردباد، هلند ytre.ir/studiesofshia1 @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ منابع جدیدی از زمان پیدایش و شکل گیری قرآن 🔹سخنران: پروفسور فرد دونر، دانشگاه شیکاگو 🔸موسسه شرق شناسی دانشگاه لایپزیگ/ ۱۵ آوریل @studiesofshia @dachstudien
@studiesofshia ✳️القضايا المعاصرة في الفكر الإسلامي وعلم مقارنة الأديان ✳️ Contemporary Issues In Islamic Thought and Comparative Religion 🔹اطلاعات بیشتر در 👈👈👈 ytre.ir/studiesofshia3 @studiesofshia
4_5888946031684486308.pdf
554.7K
@studiesofshia ✳️ قرآن در شرق و غرب: مخطوطات و کتب چاپی (دانشگاه کلمبیا) ✳️ The Quran in East and West: Manuscripts and Printed Books 🔹مطالب بیشتر در 👈👈👈 http://yon.ir/VrtJq @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ ویلفرد فردیناند مادلونگ (Wilferd Ferdinand Madelung) ویلفرد فردیناند مادلونگ اسلام‌شناس و شیعه‌شناس آلمانی در26 دسامبر 1930 در اشتوتگارت زاده شد. در 1947 به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد. ابتدا به دانشگاه جورج تون رفت و سپس در سال 1953 درجه لیسانس تاریخ و ادبیات اسلامی را از دانشگاه قاهره اخذ کرد. در طول اقامت او انقلاب مصر که با قیام سربازان آزاد آغاز شده بود رخ داد. او در این مدت به دیدار حسن عباس، محقق سرشناس تاریخ اسلام می‌رفت. در سال 1957 از دانشگاه هامبورگ درجه دکتری در مطالعات اسلامی دریافت کرد. مادلونگ رساله دکتری خود را تحت نظر برتولد اشپولر به پایان رساند. مادلونگ از 1958 تا 1960 وابسته فرهنگی سفارت آلمان در عراق بود. مدت کوتاهی پس از ورود او به بغداد سرهنگ عبدالکریم قاسم در یک کودتای خونین رژیم حاکم را سرنگون کرد (انقلاب 14 جولای). اما مادلونگ به ناچار دو سال دیگر هم در عراق ماند. پس از آن برای تدریس در دانشگاه به ایالات متحده رفت. در 1963 استادیار مطالعات اسلامی در دانشگاه تگزاس در اوستن بود، سپس از 1964 تا1978 در دانشگاه شیگاگو رشته‌های مختلف مرتبط با علوم اسلامی را تدریس می‌کرد. از 1978 و به مدت بیست سال سمت عالی‌ترین کرسی اسلام‌شناسی دانشگاه اکسفورد را در اختیار داشت. تدریس عربی در بالاترین سطح یکی از شرایط داشتن این سمت است. وى عضو تعداد زیادى از مجامع‌ بین‌المللی اسلام‌ شناسى است‌ و مرتباً در مجامع‌ وکنفرانس‌هاى بین‌المللی شرکت‌ مى‌کند. آثار زیادی درباره تاریخ اسلام و بخصوص در مورد تاریخ اسلام در سال‌های ابتدایی از وی به چاپ رسیده است. او تحقیقات گسترده‌ای را درباره فرق و جنبش‌های اسلامی از جمله اسماعیلیه، زیدیه و نیز مذهب شیعه دوازده امامی دارد. همکاری قابل توجهی در نگارش دایره‌المعارف اسلامی داشت و از مشاوران ویرایشگر دایره‌المعارف ایرانیکا و عضو هیئت تحریریه مجله پژوهش‌های عربی و اسلامی نیز است. مادلونگ به روش‌شناختی شیعه توجه داشته است و آثارش به نسبت آثار سایر شیعه‌شناسان غربی نقاط قوت بسیاری دارد. او از منابع و روایات اصیل شیعی استفاده می‌کند. از دیگر ویژگی‌های سبک نگارش او تفکیک موضوعی و روشی منابع، توجه به فضا و تاریخ حوادث و آموزه‌ها، فهم آموزه‌ها در راستای یک نظام فکری، اشراف نسبتاً کامل به ابعاد گوناگون اسلام، شناخت دقیق دانشمندان و آثار معتبر ایشان، و نیز تسلط به زبان عربی است. همه این موارد کمک شایانی برای شناخت شیعه در جوامع غربی بوده است. او از زمره محققان غربی معتبر در نزد محققان شیعی است. telegram.me/bayeganitabligh/1171 برخی آثار ترجمه شده از او که در ایران منتشر شده است عبارتند از: مکتب‌ها و فرقه‌های اسلامى در سده‌هاى میانه‌، شیعه‌ و معتزله‌ و جانشینى حضرت‌ محمّد (ص‌)؛ پژوهشى در خلافت‌ نخستین‌. مادلونگ، انگیزه خود را در تألیف این کتاب، تجدید نظر در بی‌اعتمادی شدید اغلب مورخان غربی به منابع اسلامی مربوط به صدر اسلام و افسانه شمردن آنها و نگاهی دوباره به تحلیل این رخدادها بر پایه نزدیکترین منابع به آن دوره معرفی و به کوشش خود برای ایجاد توازن مناسب بین اختصار و وفادار بودن به متون و روایات تصریح کرده است. او در ابتدا با نگاهی به موضوع خویشاوندی در قرآن به نقش خانواده‌های پیامبران پیشین در حمایت از انبیاء و نیز وراثت آنان می‌پردازد و نتیجه می‌گیرد که بر اساس قرآن، جانشین طبیعی پیامبر(ص) نمی‌تواند ابوبکر باشد. وی می‌نویسد: تا آنجا که قرآن، افکار محمد(ص) را بیان می‌کند روشن است که او در نظر نداشت ابوبکر جانشین طبیعی او باشد و رضایتی هم به انجام این کار نداشت. در ادامه، دیدگاه‌های دو شاهد واقعه یعنی عایشه و عبدالله بن عباس را مورد بررسی میدهد. این بحث او در حقیقت واکنشی است به گفتار آن دسته از محققان غربی که گزارش‌های این دو را تعصب‌آمیز و تحت تأثیر حُبّ و بغض‌ها معرفی کرده‌اند و مواردی را که به نفع شیعیان است، از جعلیات دوره‌های بعدی دانسته‌اند. وی همچنین در ابتدای کتاب، دو شجره از خاندان هاشم و امیه و همچنین سه صفحه گاهشمار حوادث مهم تاریخ صدر اسلام را ارائه می‌دهد. کتاب اخیر به عنوان کتاب برگزیده جمهوری اسلامی در 1377 انتخاب شد. ویلفرد مادلونگ محقق ارشد در موسسه مطالعات اسماعیلیه در لندن بود و سرانجام در 9 می 2023 دار فانی را وداع گفت. @studiesofshia
4_5897499648033031578.pdf
2.95M
@studiesofshia ✳️ تأثیر کلام اسلامی بر کلام یهودی ✳️ THE JEWISH KALAM 🔹هری ولفسون، دانشگاه هاروارد 🔹HARRY A. WOLFSON; Harvard University 🔸بسیار پیش می‌آید که اسلام‌پژوهان از تاثیرِ زیادِ یهودیت بر اسلام می‌گویند. البته که در فقهِ اسلامی تاثیرِ یهودیت بر اسلام قابلِ تردید نیست. 🔹هرکسی نگاهی جزیی به شریعتِ یهود بیندازد، می‌تواند احادیثِ فقهی را که شباهتِ زیادی به شریعتِ یهود دارند، استخراج کند. این صرف‌نظر از اینست که در موردِ وثاقت و اصالتِ آن احکام (که مستند به اخبار هستند) حکم دهیم. 🔸هری وُلفسون، فیلسوف دین و از پیشتازان فلسفه‌ی یهود، یکی از کسانی است که به خوبی نشان داده‌است چقدر علمِ کلامِ یهودیت ( که از اساس قبل از اسلام در یهودیت نبوده است)- برعکسِ فقهِ آن -از علمِ کلامِ اسلامی تاثیر پذیرفته است. هری ولفسون استادِ دانشگاه هاروارد بوده‌است. مقاله‌ی زیر کمی از این تاثیرات را نشان می‌دهد. @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ شغل استادی در زمینه مطالعات عربی و اسلامی 🔹دانشگاه مونیخ، آلمان http://yon.ir/wJxOX @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ بورس فوق دکترا در زمینه اسلام‌گرائی‌های مدیترانه‌ای 🔹دانشگاه ادینبورو، اسکاتلند http://yon.ir/MhK3y @studiesofshia
4_5899751447846717329.pdf
1.12M
@studiesofshia ✳️ مهدویت از دیدگاه دین پژوهان غربی 🔹سید رضی موسوی گیلانی 🔸از جمله ویژگى هاى کتاب، تبیین اندیشه ها و پژوهش هاى برخى فیلسوفان غربى؛ از جمله هانرى کربن، جیمز دارمستتر، فان فلوتن، ایگناتس گلدتسیهر، ادوارد برون، مارگولیوث، ژزف کنت دوگوبینو، همیلتون گیب و آنه مارى شیمل است. #مهطtudiesofshia @ThrillOfPeace
@studiesofshia ‍ ✳️ حضرت آیت‌الله مصباح در آمریکا ... 🔹دکتر مرتضی آقاتهرانی در مورد دیدگاه سوپروایزر آمریکایی‌ خود و استاد راهنمای پایان‌نامه اش در مورد آیت‌الله چنین تعریف می‌کند: علامه مصباح یزدی برای سخنرانی در سمینار علمی با موضوع حرکت جوهری از دیدگاه فلسفه ، به آمریکا دعوت شدند. پس از سخنرانی ایشان، آنتونی پرویس (۱) صاحب کرسی فلسفه در دانشگاه بینگهمتون (۲) آمریکا بسیار متعجب شد و با هیجان گفت: " اگر آمریکا برای زنده کردن فلسفه آمریکا هم وزن استاد مصباح یزدی طلا بدهد، می‌أرزد. " این استاد آمریکایی که به اصطلاح، چیرمن (۳) و صاحب کرسی فلسفه بود و بالاتر از او در زمینه فلسفه نبود، خطاب به من می‌گفت: " قبل از انقلاب اسلامی ایران، معترض بودم که چرا آمریکایی‌ها از ایرانیان حق توحّش می‌گیرد؛ آمریکا غلط می‌کند... اما پس از جسارت و توهین و بی احترامی که به استاد مصباح شد، فهمیدم ایالات متحده حق دارد از ایرانیان حق توحّش بگیرد، زیرا این‌ها قدر علم و عالم و استاد را نمی دانند... " این استاد درباره سال‌های اصلاحات سخن می‌گفت. همان سالها که برخی ناجوانمردانه به آیت‌الله مصباح یزدی توهین و جسارت می‌کردند. بنده در پاسخ گفتم: " این توهین‌ و جسارتهایی که می‌گویید فقط توسط یک عده خاص و رسانه‌های ضدانقلاب و اصلاح‌طلبان مطرح شد؛ ملت ایران اینچنین نیستند." https://telegram.me/bayeganitabligh/1309 ۱. Anthony Preus ۲. binghamton ۳. chair Man @studiesofshia @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خاطره شنیدنی دکتر آقاتهرانی در مورد علامه در دانشگاه آمریکا (برای تبیین از دیدگاه ) @studiesofshia
4_5954277337569690891.pdf
634.7K
@studiesofshia ✳️ ظهور الگوهای قدرت در شیعه ی متقدم: 🔹مختار و زیبایی شناسی عقیده ✳️ Emerging Patterns of Authority in Early Shiʿism: 🔹al-Mukhtār and the Aesthetics of Persuasion 🔸Torsten Hylén؛ Dalarna University, Sweden 🔺Abstract In this study the author examines some aspects of authority in the movement of the Shiʿite leader al-Mukhtār. The notion of religious aesthetics as developed by Birgit Meyer is used as an analytical tool. It is argued that al-Mukhtār accomplished his political endeavour partly by introducing and controlling three “aesthetic forms” which functioned as “media” between the people and the deceased ʿAlī b. Abī Ṭālib: his claim to act on behalf of ʿAlī’s son Ibn al-Ḥanafiyya, whom he called al-mahdī, “the rightly guided”; his call to revenge for the killing of ʿAlī’s son Ḥusayn; and his exhibiting of a chair that he claimed had belonged to ʿAlī. ... @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ مطالعات شیعه‌شناسی در ایتالیا 🔹 بیانکاماریا اِسکارچا اَمورتّی 🔸بیانکاماریا اِسکارچا اَمورتّی (Biancamaria Scarcia Amoretti) متولد 1938م، اسلام‌شناس و شیعه‌شناس ایتالیایی و استاد دانشگاه رم است. تا کنون کتاب‌ها و مقالات بسیاری از وی در موضوع اسلام و تشیع منتشر شده است که از آن جمله می‌توان «سازگاری و جنگ مقدس در اسلام» (1974م)، «دنیای اسلام: درک واقعیات امروز با نگرش تاریخی» (1981م)، «شیعیان در جهان» (1994م)، «پانزده قرن تاریخ جهان اسلام» (1998م)، «مطالعه بر قرآن» (2009م) و «نقش‌آفرینی‌های زنان در جهان اسلام: مطالعه‌ای تاریخی سیاسی» (2015م) را نام برد. 🔸کتاب «مطالعات شیعه‌شناسی در ایتالیا» مجموعه‌ی یازده مقاله‌ی منتخب در موضوع اسلام، ایران و شیعه، و نخستین اثری است که از وی به زبان فارسی ترجمه و منتشر می‌شود. این مقالات در فاصله‌ی سال‌های 1974 تا 2010 میلادی توسط وی نگاشته شده‌اند. 🔸عناوین این مقالات عبارتند از: • چگونگی شکل‌گیری امامزاده • بررسی اسلامی در جنوب ایران، سال 1352 • روضه‌الشهدای واعظ کاشفی: مشاهداتی در حاشیه • اجتهاد: وسیله‌ای برای تداوم یا عاملی برای استحاله؟ • امامیه در ایران دوره‌ی سلجوقی: مشکلاتِ یک «اجتماع» • گونه‌شناسی مذهب شیعه: حلب ـ مشهد 1984 • مدارا و ناسازگاری در اسلام • پیرامون روایات در امامیه • نگرشی دوباره به نقش شیعه در اوایل دوره‌ی صفویه. ذکر دو نمونه • اسلام شیعه • نوستالژیای گذشته: کلیدی برای درک اسلام امروز؟ 🔹دانلود فایل معرفی و نقد کتاب 👈👈👈 https://telegram.me/studiesofshia/953 🔸خرید آنلاین کتاب 👈👈👈 http://ytre.ir/h25 @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ مطالعات شیعه‌شناسی در ایتالیا 🔹 بیانکاماریا اِسکارچا اَمورتّی
4_5771587527790036034.pdf
247.3K
و @studiesofshia ✳️ معرفی و نقد کتاب «مطالعات شیعه‌شناسی در ایتالیا» 🔹بیانکاماریا اسمارچا امورتی 🔸مترجم: لیلا کرمی @studiesofshia
4_5967303642665977338.pdf
1.72M
@studiesofshia ✳️ سمینار «جسم و روح» از منظر ادیان ابراهیمی «یهودیت»، «مسیحیت» و «اسلام» 🔹دانشگاه «آگسبورگ» آلمان، 27 یونی @studiesofshia
✳️ محمد(ص)؛ قهرمان ضد دستگاه کلیسای خرافی برای اروپای دوره روشنگری @studiesofshia 🔹جان و. تولان
✳️ محمد(ص)؛ قهرمان ضد دستگاه کلیسای خرافی برای اروپای دوره روشنگری @studiesofshia 🔹جان و. تولان «محمد (ص): یک قهرمان ضددستگاه روحانیت برای اروپای دوره روشنگری»، این عنوان مقاله زیر است که به تازگی در سایت aeon منتشر شده است. نویسنده آن جان تولن استاد تاریخ دانشگاه نانت است. اسم آخرین کتاب او هست: «چهره‌های محمد: نگرشهای غربی به پیامبر اسلام از قرون وسطی تا امروز» اما در این مقاله روی تصاویری که از پیامبر اسلام از قرن ۱۶ تا ۲۰ در اروپا وجود داشته، متمرکز شده است. ابتدای مقاله می‌گوید ترجمه و انتشار قرآن تا قرن ۱۶ در اروپا ممنوع بود و برخی را به خاطر انتشار آن زندانی می‌کردند، اما مارتین لوتر گفت باید قرآن را منتشر کنیم چون بهترین راه برای مبارزه با ترک‌ها این است که دروغ‌های محمد را همگان ببینند! لذا قرآن ترجمه و منتشر شد، ولی نتیجه عکس داد و به سرعت در جهت زیرسوال بردن باورهای مسیحیت و القائات کلیسا، به خصوص عقیده تثلیث، مورد استفاده قرار گرفت. پیامبر اسلام به عنوان یک اصلاحگر اجتماعی که باورهای غیرعقلانی مسیحیان را به چالش می‌کشد، شناخته شد. در ۱۷۳۴ یک ترجمه انگلیسی جدید از قرآن منتشر شد و مترجم آن، جرج سیل، یک مقدمه در مورد شخصیت پیامبر به عنوان اصلاحگری که مقابل عقاید خرافی کلیسا می‌ایستد، نوشت. پیامبر در نگاه خوانندگان این کتاب به «سمبل جمهوری خواهی ضدروحانیت» تبدیل شده بود. این تصاویر اصلاح گرایانه از پیامبر اسلام در آمریکا و آلمان هم به وجود آمد. در فرانسه، ول‌تر ترجمه قرآن را خواند و تصویر مشابهی از پیامبر اسلام را ارائه کرد. در انگلیس ادوارد گیبون درمورد پیامبر نوشت: «عقاید محمد عاری از تردید و ابهام است و قرآن یک شاهد باشکوه از وحدانیت خداوند است. پیامبر مکه، پرستش بت‌ها و انسان‌ها و ستارگان را رد کرد؛ با این اصل عقلانی که هرچیزی که ظهور و بعد افول و مرگ دارد، شایسته پرستش نیست […]» @studiesofshia تصویری که این مقاله از نبی مکرم اسلام ایجاد می‌کند از این حیث جالب توجه است که رسول الله را چهره‌ای انقلابی و مصلح معرفی می‌کند و اساساً پیامبرِ بعثت، یعنی پیامبر انقلاب و این پیامبر به یک اصلاح گر اجتماعی و مردمی که ضد دستگاه قدرت و ثروت و کج اندیشی است، بسیار نزدیک تر است تا… ✳️ Faces of Muhammad Western Perceptions of the Prophet of Islam from the Middle Ages to Today 🔹John V. Tolan 🔸Heretic and impostor or reformer and statesman? The contradictory Western visions of Muhammad In European culture, Muhammad has been vilified as a heretic, an impostor, and a pagan idol. But these aren’t the only images of the Prophet of Islam that emerge from Western history. Commentators have also portrayed Muhammad as a visionary reformer and an inspirational leader, statesman, and lawgiver. In Faces of Muhammad, John Tolan provides a comprehensive history of these changing, complex, and contradictory visions. Starting from the earliest calls to the faithful to join the Crusades against the “Saracens,” he traces the evolution of Western conceptions of Muhammad through the Reformation, the Enlightenment, and the nineteenth and twentieth centuries, and up to the present day. Faces of Muhammad reveals a lengthy tradition of positive portrayals of Muhammad that many will find surprising. To Reformation polemicists, the spread of Islam attested to the corruption of the established Church, and prompted them to depict Muhammad as a champion of reform. In revolutionary England, writers on both sides of the conflict drew parallels between Muhammad and Oliver Cromwell, asking whether the prophet was a rebel against legitimate authority or the bringer of a new and just order. Voltaire first saw Muhammad as an archetypal religious fanatic but later claimed him as an enemy of superstition. To Napoleon, he was simply a role model: a brilliant general, orator, and leader. telegram.me/bayeganitabligh/1346 The book shows that Muhammad wears so many faces in the West because he has always acted as a mirror for its writers, their portrayals revealing more about their own concerns than the historical realities of the founder of Islam. John Tolan is professor of history at the University of Nantes and a member of the Academia Europaea. His previous books include Saracens: Islam in the Medieval European Imagination and Saint Francis and the Sultan. 💠 لینک دانلود کتاب 👈👈👈 t.me/studiesofshia/961 @studiesofshia
✳️ راه هایی به سوی بهشت؛ فرجام شناسی و مفاهیم آخرتی در اسلام 🔹سباستین گونتر، تاد لاوسن @studiesofshia
✳️ راه هایی به سوی بهشت؛ فرجام شناسی و مفاهیم آخرتی در اسلام 🔹سباستین گونتر، تاد لاوسن @studiesofshia آخرت شناسی در زمرۀ مباحث مهمی محسوب میشود که از سرشتی چندتباری و چندوجهی برخوردار است. پذیرش آخرت بر پذیرش دوگانۀ روح-بدن مبتنی است و همین امر پای رشته های متعددی را برای بررسی آن به میان میکشد. سنت قرآنی-روایی، الهیات اسلامی، فلسفه، عرفان، ادبیات، اسطوره شناسی، مطالعاتِ بینامتنی، و ... مهمترین دانشهایی هستند که در فهم این موضوع (یا مساله) نقش دارند. «بهشت» یکی از مفاهیمِ مهمِ مرتبط با آخرت میباشد که پرداختنِ به آن، سابقه تاریخی نسبتاً طولانی ای دارد. تمامی ادیان و برخی از جریانهای غیردینی با مضامین مشابه و مشترکی به این مفهوم پرداخته اند و حتی اگر آنرا غیر واقعی بدانند، نگاه اسطوره ای به آنرا مفید میدانند. شاید در تاریخ اسلام نتوان اثر قابل ملاحظه ای را یافت که به شکل منسجم و میان رشته ای و با در نظرداشتن به ابعادِ مختلف این مفهوم به آن پرداخته باشد. لیکن در غرب اثر بسیار شاخص و قابل توجهی را در این ارتباط میتوان یافت: « راه هایی به سوی بهشت؛ آخرت شناسی و مباحث مرتبط با آخرت در اسلام». این کتاب که توسط سباستین گونتر ویراستاری شده است، به شکلی حیرت انگیز، در 11 بخش و شامل 57 مقاله از برجسته ترین اسلام شناسان غربی در ارتباط با بهشت است. عناوین این 11 بخش را در اینجا می آورم تا خوانندگان گرامی بیشتر با محتوای این مجموعه آشنا شوند: 1- بهشت، جهنم، و آخرت در قرآن و تفاسیر قرآنی؛ 2- لذت بهشت؛ 3- آخرت در روایات و الهیات اهل سنت؛ 4- بهشت انسان خردمند – آخرت شناسی و فلسفه؛ 5- راهی آنسوی این جهان – تجربه عینی و روحانی از آخرت؛ 6- وحدت در کثرت – شیعه و دیگر نهادهای مسلمان؛ 7- بهشت و آخرت شناسی با رویکردی تطبیقی؛ 8- آخرت شناسی و ادبیات؛ 9- بهشت را به روی زمین بیاور! تجلیات زیبایی شناختیِ آخرت؛ 10- بهشت و آخرت در دانش و علوم تجربی؛ 11- مواجهه بهشت با مدرنیته – پویایی گفتمان بهشت در قرون 19، 20 و 21. همانطور که مشاهده میشود در این مجموعه از منظرهای مختلفی به مقوله بهشت نگریسته شده است: بهشت و علوم تجربی؛ بهشت و ادبیات؛ بهشت و فلسفه؛ بهشت و مدرنیته؛ بهشت و زیبایی شناسی؛ و ... و سبب میشود که این مجموعه شکلی «چندرشته ای» به خود بگیرد و از این جهت با دیگر آثری که احیاناً پیرامون این مفهوم نوشته شده اند متفاوت و متمایز باشد. یکی از مقالات جالبِ این مجموعه، مقاله ایست با عنوان «یک بهشت اسلامی در یک شعر مسیحیِ قرون وسطی؟ بازنگری در کمدی الهی دانته» که توسط خانم سمر عطار، دانش آموخته دکتری «انگلیسی و مطالعات تطبیقی» در دانشگاه نیویورک، سامان یافته است. این مقاله به رابطخ بینامتنی کمدی الهی دانته و قرآن پرداخته و دلایل قابل توجهی برای اقتباس این کتاب از قرآن می آورد. ✳️ Roads to Paradise؛ Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam 🔹Sebastian Günther and Todd Lawson Roads to Paradise: Eschatology and Concepts of the Hereafter in Islam offers a multi-disciplinary study of Muslim thinking about paradise, death, apocalypse, and the hereafter. It focuses on eschatological concepts in the Quran and its exegesis, Sunni and Shi‘i traditions, Islamic theology, philosophy, mysticism, and other scholarly disciplines reflecting Islamicate pluralism and cosmopolitanism. Gathering material from all parts of the Muslim world, ranging from Islamic Spain to Indonesia, and the entirety of Islamic history, this publication in two volumes also integrates research from comparative religion, art history, sociology, anthropology and literary studies. Unparalleled and unprecedented in its scope and comprehensiveness, Roads to Paradise promises to become the definitive reference work on Islamic eschatology for the years to come. telegram.me/bayeganitabligh/1347 💠 لینک دانلود کتاب 👈👈👈 https://telegram.me/studiesofshia/963 @studiesofshia @interdisciplinarity
4_5983356362107651262.pdf
296.5K
@studiesofshia ✳️ شیعه_پژوهی در 🔹پروفسور لیو جیا فونگ 🔸دکتر سید جلال امام @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ هر کتابی در حوزه اسلام شناسی در غرب شايسته ترجمه به فارسی نيست. 🔹حسن انصاری؛ هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون در يکی دو هفته اخير در برخی سايت ها و کانال های تلگرامی تعدادی کتاب های تازه انتشار ديدم در حوزه های مرتبط با تشيع، اسلام و ايران که از نوشته هایی به زبان های انگليسی و فرانسه به فارسی ترجمه شده. در سال های اخير موج ترجمه اين قبيل کتاب ها به زبان فارسی فزونی گرفته و گاه حتی شاهديم از يک کتاب دو ترجمه متفاوت منتشر می شود. به ويژه در شرايط اقتصادی کنونی من هيچ فايده ای برای اين کار نمی بينم مگر آنکه کتابی که ترجمه می شود مشتمل بر چيزی باشد که در نوشته های وطنی نمونه اش را نمی توان يافت. اصولا تعداد زيادی از کتاب هایی که در دوائر اسلام شناسی و ايرانشناسی در غرب نوشته و منتشر می شود مخاطبان خاصی را در نظر دارند که لزوما شامل مخاطبان ايرانی نمی شود. بسياری از نوشته هایی که در غرب در اين حوزه ها منتشر می شود به هدف آشنایی مخاطب عمومی و با اطلاعی اندک از اسلام و تشيع و ايران منتشر می شود. بسياری برای دانشجويان دوره ليسانس نوشته و چاپ می شود. تعدادی هم در واقع کتاب هایی با ساختار پردازشی کلی گویی در موضوع هستند که برای مخاطب آشنای ايرانی غير ضروری بايد قلمداد شوند. البته روشن است که سالانه در غرب و در آکادميای غربی آثار مفيد و محققانه در حوزه های اسلام و ایران و تشيع منتشر می شود و شايسته است اين نوع آثار در اولويت ترجمه قرار گيرند؛ هم به دليل مباحث و تحقيقات جديدی که عرضه می کنند و هم به دليل شيوه و ساختار و پرسش های جديدی که معمولا اين نوع کتاب ها مجال طرح و بحث می دهند. طبعا فارغ از اينکه چقدر با نظرات نويسندگانشان موافق باشيم مناسب است اين قبيل آثار مورد توجه و ترجمه اهل علم فارسی زبان قرار گيرند. واقعيت اين است که در بسياری از موضوعات مرتبط آنچه ما در ايران در سال های اخير توليد و منتشر کرده ايم شايد به مراتب از نقطه نظر علمی بر نمونه های مشابه غير فارسی برتری داشته باشند. نه تنها استادان و بل محققان جوان ايرانی در سال های اخير در حوزه حديث و فقه شيعی و علوم قرآنی و فلسفه شيعی نوشته های بسيار دقيق و خوبی عرضه کرده اند که به نظرم درست برعکس مناسب است اين نوع کتاب ها و مقالات به انگليسی ترجمه شوند. ما در بسياری از اين موضوعات نيازی به ترجمه از انگليسی نداريم. در تعدادی از اين موضوعات نوشته های مشابه غربی در بسياری موارد حرف تازه ای برای مخاطب ايرانی آگاه به اين موضوعات ندارند. ترجمه نکنيد. به جايش با پژوهش های دقيق کتاب ها و مقالات خوب بنويسيد. @studiesofshia