eitaa logo
مطالعات شیعه در غرب
2.9هزار دنبال‌کننده
535 عکس
168 ویدیو
353 فایل
✳️ بررسی،شناسایی ومعرفی 🔹جریانها 🔹مراکز علمی،پژوهشی وتخصصی 🔹شخصیتهای متخصص وصاحبنظر 🔹منابع ومحتواهای موجود 🔹نشست وکنفرانسها درحوزه مطالعات شیعه پژوهی واسلام شناسی ✳️ارتباط با مدیر @ebnosiam مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5828124450050017189.pdf
572K
@studiesofshia ✳️ معرفی نشریات خارجی پیرامون و مذهب ✳️ JOURNAL LIST 🔹ARTS & HUMANITIES CITATION INDEX - RELIGION @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ زیارت مسلمان در عصر مدرن ✳️ Muslim Pilgrimage in the Modern World 🔹Babak Rahimi, Peyman Eshaghi 🔸University of North Carolina Pilgrimage is one of the most significant ritual duties for Muslims, entailing the visitation and veneration of sites associated with the Prophet Muhammad or saintly figures. As demonstrated in this multidisciplinary volume, the lived religion of pilgrimage, defined by embodied devotional practices, is changing in an age characterized by commerce, technology, and new sociocultural and political frameworks. Traveling to and far beyond the Hajj, the most well-known Muslim pilgrimage, the volume's contributors reveal and analyze emerging contemporary Islamic pilgrimage practices around the world, in minority- and majority-Muslim countries as well as in urban and rural settings. What was once a tiny religious attraction in a remote village, for example, may begin to draw increasing numbers of pilgrims to shrines and tombs as the result of new means of travel, thus triggering significant changes in the traditional rituals, and livelihoods, of the local people. Organized around three key themes—history and politics; embodiment, memory, and material religion; and communications—the book reveals how rituals, practices, and institutions are experienced in the context of an inexorable global capitalism. telegram.me/bayeganitabligh/1626 @studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@studiesofshia ✳️ علامه : 🔹تحقیقاتی که برخی طلاب جوان حوزه علمیه قم در عرصه‌های فلسفی کرده‌اند، کمتر از تحقیقات دانشمندان هسته‌ای نیست. 🔸هر سال ده‌ها کتاب در این زمینه‌ها در عمیق‌ترین مسایل علمی و فلسفی روز، نقد مکاتب الحادی و التقاطی نوشته می‌شود، که بعضی از آن‌ها مورد استفاده‌ دانشگاه‌های مهم دنیا واقع می شود. 🔸بعضی از این کتاب‌هایی که طلبه‌های جوان ما در حوزه می‌نویسند، در دانشگاه‌های مهم اروپا در دوره دکتری فلسفه تدریس می‌شود. 🔺حوزه بعد از انقلاب، قابل مقایسه با قبل از آن نیست. 💠 : - چرا با وجود تولید محتواهای پژوهشی و تخصصی در حوزه مطالعات اسلامی نتوانسته ایم معارف مختلف مکتب شیعه اثنی عشری را در فضای آکادمیک بین الملل به خوبی منعکس نمائیم؟! - از نظر شما راه حل چیست؟! @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ هانری کوربن بس! 🔹حسن انصاری؛ هيئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون من بارها نوشته ام که هانری کوربن فهم ما را از فلسفه اسلامی و بل عقلانیت فلسفی در اسلام مخدوش کرد. او فلسفه ابن سینا را در پرتوی فلسفه سهروردی و فلسفه سهروردی را در پرتوی فلسفه آخوند ملا صدرا و فلسفه ملا صدرا را در پرتوی مکتب شیخی می فهمید. شیعه شناسی او در حقیقت آیین پاسداشت تفکر غالیانه بود و به تعبیر مرحوم آقا مهدی حائری یزدی سبب شد تا فلسفه اسلامی و به ویژه فلسفه آخوند را در غرب بیشتر در شمار علوم غریبه و علم حروف و اعاجیب بفهمند. سال هاست ما در ایران گرفتار خوانش کوربنی از فلسفه هستیم. کتاب های او را نه یکبار که چندباره ترجمه کرده ایم و همچنان در این مسیر کوشاییم. عیبی هم ندارد. عیبش آن است که سخنان دیگران از مخالفان او را هم باید بشنویم و بخوانیم اما این کار را نمی کنیم. برای فهم تشیع و فلسفه شیعی و اسلامی ما نیازی به کوربن نداریم. تاریخ فلسفه او همه چیز هست الا تاریخی تحلیلی از فلسفه اسلامی. من یکبار نوشتم اگر می خواهید فلسفه اسلامی را نفهمید حتما کوربن بخوانید. از جمله کسانی که به درستی نقدهای جانانه بر خوانش کوربن از فلسفه ابن سینا به دست داده دیمیتری گوتاس است. او در چندین مقاله نشان داد که فهم کوربن از فلسفه ابن سینا که او را حکمت مشرقی می خواند به کلی برخاسته از خوانشی نادرست و محرف از آثار ابن سیناست. گوتاس در مقالات خود نشان داده است که ابن سینا فلسفه ای غیر از آنچه در شفا ارائه داد نداشت و مراد از فلسفه مشرقی او در برابر فلسفه مکتب بغداد چیزی جز همانی که در آثاری مانند شفا و اشارات آمده نیست. در ایران بسیاری خوانش کوربنی را از فلسفه ابن سینا می پسندیدند و همچنان می پسندند. از حسین نصر تا غلامحسین ابراهیمی دینانی. زمان شاه هم به دلائل انگیزه های ناسیونالیستی سخنان کوربن درباره اسلام ایرانی و ریشه های خسروانی فلسفه های ابن سینا و به ویژه سهروردی خیلی جدی گرفته می شد. روشن است که آنچه سهروردی از آن به فلسفه خسروانیات تعبیر می کند ریشه تاریخی ندارد. ما در فهم سهروردی هم به خطا رفته ایم. جایگاه او را در تفسیری جدید از فلسفه مشایی فروگذاشتیم و یکسره به خسروانیات و فهلویات او دلبسته شدیم. به نظرم مناسب است نوشته های گوتاس در این زمینه ترجمه شود. یکی از آنها را فاضل محترم آقای عطایی نظری به فارسی ترجمه کرده است. 🔸تذکر: انعکاس یادداشت های پژوهشگران صرفاً جهت اطلاع رسانی بوده و به معنای تأیید یا رد آنها نمی باشد. @studiesofshia
4_5828124450050017199.pdf
8.73M
@studiesofshia ✳️ فرهنگ لغت مختصر قرآن 🔹دکتر عبدالعزیز عبدالرحیم 🔸عربی - انگلیسی ✳️ A Concise Dictionary of Qur'an 🔹Dr Abdul Azeez Abdul Raheem 🔸Arabic - English @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ شغل استادی در زمینه الهیات و مطالعات دینی 🔹دانشگاه گرونینگن، هلند http://yon.ir/fVRiS @studiesofshia
4_5861486643608815762.pdf
2.05M
@studiesofshia ✳️ مجموعه مقالات «روش و نظریه در مطالعه خاستگاه های اسلامی (تاریخ، قرآن، حدیث و فقه)» ✳️ Method and Theory in the Study of Islamic Origins 🔹ویراستار: هربرت بِرگ 🔸انتشارات بریل - 2003 @studiesofshia
@studiesofshia ✳️فرصت استادی مهمان در زمینه مطالعات اسلامی، دانشگاه اگستر 🔹انگلستان http://yon.ir/nagJV @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ معرفی مرکز دین پژوهشی دانشگاه بوخوم آلمان دانشگاه رور(Ruhr) در شهر بوخوم آلمان با 20 دانشکده و بیش از 43000 دانشجو از 103 کشور، رشته‌هاي مختلفی (علوم طبیعی، مهندسی، پزشکی و علوم انسانی و اجتماعی) را در یک مجموعه گردهم آورده است. در این دانشگاه بخشی به نام مرکز دین پژوهی Center for Religious Studies (CERES) فعالیت دارد. بر اساس اطلاعات درج شده در سایت رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي دنیا CWUR (2018-2019)، دانشگاه بوخوم با رتبه جهانی 291 و رتبه ملی 24 ، نمره 76.6 را در بین 1000 دانشگاه کسب کرده است. مرکز دین‌پژوهی بوخوم آلمان یکی از بزرگترین مراکز مطالعات علمی دین در اروپا محسوب می‌شود و در سطح جهانی به عنوان بالاترین درجه تحقیقات شناخته شده است. حوزه اصلی پژوهش و آموزش در این مرکز بر روي سنت‌ها و عقاید دینی آسیایی و اروپایی قرار دارد که شامل همه ادیان عمده در دنیا می‌شود. مانند هندي (هندوئیسم)، بودایی، مسیحی و اسلام و نیز آیین‌هاي چندخدایی بین‌النهرین (polytheistic religions of Mesopotamia) آیین‌هاي مدیترانه‌اي، دین زرتشتی و جینیسم. به علاوه، در مرکز مطالعات دینی بوخوم پژوهشگران بر روي مطالب روش‌شناختی و نظام‌مند دین تکیه دارند و نیز بر روي تنوع و برخورد دین‌ها در گذشته و حال تحقیق می‌کنند. حوزه‌هاي تحقیقاتی دیگر این مرکز در ارتباط با دین و مهاجرت، دین و رسانه و نیز دین و هنر است. در بخش آموزش، این مرکز در سطح کارشناسی ارشد از سراسر دنیا دانشجو می‌پذیرد و براي دانشجویان ممتاز نیز در سطح بین‌المللی برنامه Ph.D ارائه می‌دهد. این مرکز از طریق برنامه اراسموس(ERASMUS) در شبکه بین‌المللی دانشگاه‌هاي اروپایی قرار دارد و نیز با دانشگاه‌هاي سایر نقاط دنیا از طریق برنامه همکاري (چین، کره جنوبی، آمریکا و غیره) در ارتباط است. در مرکز دین‌پژوهی دانشگاه بوخوم، مطالعات بین‌رشته‌اي به عنوان کلید توسعه در پژوهش است. از این رو، گروه تحقیقاتی دین و رسانه در این مرکز از محققان سراسر دنیا از رشته‌هاي مختلف مانند دین پژوهی، رسانه و ارتباطات، فلسفه، زبانشناسی، تاریخ هنر، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی جهت ارائه تجربیات و گفت‌وگو در ارتباط با نظریه‌ها و روش‌شناسی‌هاي جدید استفاده می‌کند. این محققان با سازماندهی کارگاه‌هاي آموزشی و همایش‌هاي بین‌المللی، چاپ آثار و ایجاد شبکه بین‌المللی با هم در ارتباط هستند. telegram.me/bayeganitabligh/1953 رئیس این مرکز پروفسور فولکهارد کرش (Volkhard Krech) پژوهشگر در زمینه مطالعات دینی است که در زمینه نظریه تحول دین، جهانی‌سازي و پلورالیسم دینی، دین و خشونت، دین و هنر، تاریخ مطالعات دینی پژوهش می‌کند. https://ceres.rub.de/en/ @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ شغل فوق دکترا در زمینه « فلسفه/ الهیات عقلایی اسلامی» 🔹مرکز پل آلبرت فوریه، اکس آن پرووانس، فرانسه http://yon.ir/jeWyT @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ در حال خواندن کتابی از با عنوان "محمد" هستم. این کتاب از سری کتاب های Past Masters است که بعدتر در سال ١٩٩۵ به سری Very Short Introduction (معرفی بسیار مختصر) تغییر پیدا کرد؛ کتاب هایی که در موضوعات متنوع به هدف معرفی کوتاه از موضوع کتاب نوشته می شود. ⁉️ سوال اصلی من این است که چرا نگارش کتاب درباره معرفی (ص) را به یک غیرمسلمان می سپرد؟ آن هم نه یک غیرمسلمان همسو و همدل با مسلمین، بلکه یک غیرمسلمان با ذهنی سرشار از شبهه و تشکیک در عقاید اسلامی. و اگر قرار است او بنویسد کجای تعهد علمی و دانشگاهی به او اجازه می دهد که این شبهاتش را به کتاب تسری ‌دهد؟! مگر نه این است که هدف این سری از کتاب های آکسفورد فقط معرفی بوده و نه تحلیل و نظریه پردازی؟ این چه معرفی ناقصی و هدفداری است که مخاطب را سرشار از شبهه و سوال و تشکیک در اولی‌ترین عقاید اسلامی می‌کند؟!! این بود ادعای کار علمی و تحقیقاتی مهم‌ترین انتشارات بریتانیا و بزرگترین ناشر کتاب‌های دانشگاهی در جهان؟!!! https://en.wikipedia.org/wiki/Past_Masters_(book_series) https://en.wikipedia.org/wiki/Very_Short_Introductions https://fa.wikipedia.org/wiki/معرفی_خیلی_کوتاه @studiesofshia