5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی:
«نماز برای چيست؟
يک بيان نورانی وجود مبارک حضرت امير سلام الله علیه در نهجالبلاغه دارد که آن قبلاً به يک مناسبتی خوانده شد،
آنها که در خانه شان نهر روان است حالا از قنات می آید يا از چشمه میآید يا از جای ديگر ميآيد يک حوضی هم داخل منزل دارند که اين نهر از يک طرف وارد اين حوض ميشود و از طرف ديگر از اين حوض خارج ميشود، آب اين حوض هميشه تازه و با حلاوت و خوردنی است. آن که وجود مبارک امام صادق سلام الله علیه طبق نقل مرحوم شيخ مفيد در أمالی دارد و قبل از آن وجود مبارک حضرت امير سلام الله علیه در نهجالبلاغه داشت، يکی تشبيه به چشمه است يکی تشبيه به نهر.
حضرت فرمود: اصلاً نماز برای اين است که انسان شبانه روز پنج بار شست و شو کند، آدم يک نهر روانی داشته باشد که شبانه روز پنج بار شست و شو بکند باز بدن او چرکی باشد! اين شدنی نيست! فرمود:#نماز برای طاهر شدن است»
درس خارج فقه ۹۸/١٠/١٨
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
باسلام خدمت جنابعالی، من نگفتم مولوی معصوم است، نگفتم نقد نباید بشود، علامه جعفری هم فرموده اند(البته سالهای قبل من این مطلب را از ایشان خواندم )که ای کاش وقتی که برای مثنوی گذاشتم، برای تفسیر قران می گذاشتم، اما اینکه ساختن فیلم ایشان حرام است، ان قلت دارد. البته بسیاری از مر اجع ما فقیه اند نه عارف بنابراین خیلی تعجب آور نیست که ایشون این حرف را برنند.
💢💢💢💢💢
با سلام و حسن توجه شما بزرگوار به مطالب کانال
برای روشن شده مطلب باید به چند نکته اساسی توجه بفرمایید:
1️⃣.نباید به اتهام این خیلی از فقهای ما تنها در مباحث فقهی تخصص دارند ولی در مباحث عرفانی تخصصی ندارند، فتوای مراجع را به کناری قرار داده و به آن اهمیت ندهیم؛ زیرا ما یا مجتهد هستیم و یا مقلد،
◀️اگر شخص مجتهد باشد:
👈🏻 باید طبق استنباط خویش از منابع دینی عمل کند.
◀️اگر شخص مقلد است: باید طبق فرایندی که در رساله های مراجع تقلید بیان شده است ، مرجع اعلم را تشخیص داده و سپس تمام اعمال خویش را بر اساس استباطهای او تنظیم کنند.
بعضی از اموری که به بحث ما وجود دارد نیز از جمله مواردی است که اشخاص مقلد باید طبق نظر مرجع تقلید خودشان عمل کنند.
2️⃣باید توجه داشته باشید که خیلی از مراجع تقلید، خودشان شاگردان علامه طباطبایی و دیگر بزرگان حوزه بوده اند که دارای مشی عرفانی بودهاند، به این خاطر با مباحث فلسفی و عرفانی بیگانه نیستند.
3️⃣باید دقت کرد که نباید به خاطر اینکه عدهای از فقهاء مشی عرفانی مصطلح را قبول نداشتهاند، فورا آنها را از دایره عالمان ربانی خارج کرد، زیرا معیار عالم ربانی بودن عمل به دستورات دینی و معارف اهلبیت علیهم السلام است و همیشه اختلاف نظر هخا در مورد امثال مولوی و ابن عربی و... بین عالمان دینی بوده و چه بسا عالمانی همچون میرزای قمی و آیت الله بروجردی با بعضی از این افراد مخالف بوده اند ولی دارای مشرب عرفانی بوده و جزء علمای ربانی هستند
4️⃣افرادی که که در عرفان های آنها شکی نیست، نقدهایی را به تصوف وارد نمودهاند؛ از آن جمله میتوان به علامه طباطبایی ، نام برد که در کتابهای متعدد خویش نقد هایی را بر تصوف وارد کرده است:
نقد تصوف از منظر علامه طباطبایی(ره)
https://eitaa.com/sufi110/369
دیدگاه علامه طباطبایی درباره «آداب و رسوم صوفیه»
https://eitaa.com/sufi110/333
دیدگاه علامه طباطبایی در باره «شریعت، طریقت و حقیقت»
https://eitaa.com/sufi110/328
تقابل صوفیه با ائمه (ع) در بیان علامه طباطبایی
https://eitaa.com/sufi110/321
دیدگاه علامه طباطبائی در مورد عرفان و تصوف
https://eitaa.com/sufi110/315
اعتراض علامه طباطبائی به سلوک ابن عربی و دیدگاه وی درباره متوکّل عباسی
https://eitaa.com/sufi110/304
📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر معارف حقه شیعه شریک شوید❤️
@sajadi43 ─┅═༅𖣔💚𖣔༅═┅─
📌 چهارشنبه
☀️ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۹ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 31 ژانویه 2024 میلادی
📎 #تقویم
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰عرفا و فلاسفه6️⃣2️⃣ 💢درویش: در خاتمه از این مطلب چشم نباید پوشید که همه استنباطات
🔶رمان نقد تصوف
🔰🔰فلسفه و تعقّل7️⃣2️⃣
🔶🔶آقاى فاضل:
👈🏻اوّلا ما نمى گوییم همه احکام عقلى مطلقاً حتّى در غیر شرایط لازم صددرصد مطابق با واقع است، ولى از شما مى پرسیم آیا به محض اینکه اشتباهاتى در اندیشه هاى خود یافتیم مى توان همه احکام عقلى را نادیده گرفته، خود را سرگردان وادى شک و سفسطه کنیم.
👌🏻خدا به انسان عقل داده تا بتواند در راه کشف حقیقت از ابزار تفکّر و تعقّل کمال استفاده را بکند، اگر مردم یک مشت کر و لال و بى اندیشه بودند معنى نداشت که خداوند حکیم از عقل و فکر ترّهات انگیز آنها داورى بخواهد. خطاب «(قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ); بگو: دلیلتان را بیاورید»(1) و صدها نظایر آن که متّکى به برهان عقل است متوجّه همین مردم بود که چرا از عقل خداداده کمک نمى خواهند و اگر دلیلى بر ادّعاهاى خود دارند نمى آورند. معلوم مى شود.
👌🏻 مردم مى توانند در راه حقیقت طلبى از سلاح تعقّل کمک خواسته، به واقع دست یابند. غرض ما هم که احکام عقلى را معتبر مى دانیم بیش از این نیست، نه اینکه هرچه عقل ناقص آمیخته به اغراض به ما پیشنهاد کرد پذیرفته، گناه را به گردن عقل بیندازیم.
(1). سوره بقره، آیه 111.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#نقد_مثنوی
#رمان
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
👈🏼 #ابن_عربی و دفاع از #بدعت #معاویة_بن_ابی_سفیان و ستایش او !! ... از جمله عقاید سخیف #اهل_سنت #
👈🏼 #شراب_خواری #معاویه
#عبدالله_بن_بریده میگوید:
با پدرم بر معاویه وارد شدیم، از ما پذیرایی کرد باهم غذا خوردیم سپس #شراب آوردند، معاویه شراب نوشید و به ما نیز تعارف کرد؛ پدرم گفت از وقتی #رسول_الله صلیاللهعلیهوآله شراب را حرام کرده به آن لب نزدهام؛ اما معاویه گفت ولی لذتی بالاتر از نوشیدن شراب نیست ...
📚 مسند احمد بن حنبل ج38 ص25و26
#ابن_عربی
#مطاعن #مطاعن_معاویه
#مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#عدالت_صحابه
.🔵صوفی پژوهی
@sufi110