سلوک زاهدانه صوفیان ریاکار
یکی از آدابورسوم فرق تصوف ، عمل خرقهپوشی است. این جماعت گمراه بر این باور هستند که انسان زاهد و سالک بایستی ازلحاظ پوشش و خوراک موردنیاز، به خودش سختی بدهد و لباس سخت و زمخت بپوشد تا بتواند بیشتر در سلوک درویشی غرق شود و از لذات مادی و طبیعی محروم باشد.
▫️ ریشه و علت این آدابورسوم ساختگی غیر اسلامی به دوران امام صادق علیهالسلام در زمان حکومت بنیعباس برمیگردد. شخصیت معلومالحالی همچون سفیان ثوری که فرق تصوف به رفتارها و افکار گمراهکننده وی بهشدت پایبندند، از مخالفین سرشناس امام صادق علیهالسلام بود. به نقل از تفسیر المیزان ، روزی سفیان ثوری از امام صادق علیهالسلام به خاطر پوشیدن لباس نظیف و زیبای حضرت ایراد میگیرد و عمل امام معصوم را برخلاف سیره حضرت امیرالمؤمنین مطرح میکند.
▪️ امام صادق (ع) در جواب او میفرمایند: در زمان حضرت علی (ع) غالب مردم جامعه تهیدست بودند و وضع مناسبی نداشتند و از طرفی، من این لباس را برای حفظ آبرو پوشیدهام، اما لباسزیر من خشن است درواقع، آن حضرت میخواستند بالباس زیبا، حفظ ظاهر کنند و با پوشیدن لباس خشن در زیر لباسهای لطیف و ظریف، خود را به تنپروری عادت ندهند. آنگاه امام به سفیان فرموده: اما تو این لباس رو را که خشن و پشمینه است، برای تظاهر و جلب نظر مردم پوشیدهای؛ ولی لباسزیریم تو نرم و لطیف است.
👈 در کتاب سفینة البحار مرحوم شیخ عباس قمی(ره) آمده است در زمان حضور امام رضا علیهالسلام در خراسان، عده از دراویش صوفیه به شیوه لباس پوشیدن و خوراک حضرت ایراد میگرفتند و میگفتند امت محتاج به امامی است که غذای سخت و غلیظ و خشک بخورد. لباس زبر و خشن بپوشد.
🔻 تفکر انحرافی و غیر اسلامی فرق تصوف در زمان یکایک ائمه معصومین رواج داشته و امروز هم مشاهده میشود اقطاب و مشایخ صوفیه با تأسی از همان اشخاصی که دشمنی امامان معروف و مشهور هستند، این افکار و اعمال باطله را در میان مریدانشان الزامی کردهاند.
رهپویان هدایت
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف0️⃣1️⃣ 🔰این سرگذشت یتیمى من درویش: امّا نسب من، «گلشن علیشاه» معروف پدر من بود که اک
🔶رمان نقد تصوف1️⃣1️⃣
🔰ریاضعلیشاه آینده منم
ادیب زاده: چه مسلکى دارید؟
درویش ریاضعلى: مسلک فقر، مسلک پدرم، ولى تصوّر نکنید من مانند درویشان دوره گرد بى سواد قلندرى هستم، من در مسلک خود صاحب اطّلاعاتم، کتاب هاى زیادى از قبیل دیوان مثنوى، دیوان شاه نعمت اللّه، دیوان صفى علیشاه، گلشن راز شبسترى، فتوحات، فصوص، تذکره عطار، نفحات جامى را خوانده ام و هنوز در پى تحقیق ام که بر معلومات خود بیفزایم و به انتظارم به همین زودى به مدد بخت به رهبرى دراویش رسیده و «ریاضعلیشاه» آینده من باشم.
ادیب زاده: حقیقتاً به شما علاقه مند شدیم، به خصوص اطّلاعات شما بیش از هر چیز قابل توجّه است، زیرا برخلاف اکثر همکیشانتان به تحقیق و مطالعه پرداخته اید و امید است همان طور که جویاى حقیقت هستید بالاخره به مقصودتان دست یابید... .
آقاى فاضل: آرى، ایشان درویش مطّلع و کارآزموده اى است از اظهاراتى که مى کردند پیداست ادّعایشان گزاف نیست، پیش از اینکه شما بیایید سخن به عشق و تصوّف کشید و گفتار متصوّفه را با ذکر شواهد خلاصه کردند بنا بود حرارتشان که فرو نشست رمز برترى عشق بر همه مقدّسات عالم را بیان کنند. اکنون رشته سخن را به دست خودشان مى سپاریم.
ادامه دارد...
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ علامه جعفری درباره مطالعه مثنوی
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علما_تصوف
#مثنوی
#مولوی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📌بمناسبت ایام شهادت خانم حضرت زهرا (س) وششمین سالگردشهادت شهید محمد حسین حدادیان وسه پرسنل مظلوم فراجا
📌ایستگاه صلواتی فرهنگی در محل "قتلگاه" شهدای خیابان پاسداران.
از روز جمعه الی شنبه ازساعت 17الی21
وروزیکشنبه شهادت خانم حضرت زهرا (س) از ساعت10صبح الی15 برگزار میگردد
📌شهید محمد حسین حدادیان و سه پرسنل مظلوم فراجا شب شهادت خانم حضرت زهرا سلام الله علیها یکم اسفند ۹۶ توسط فرقه ضاله صوفیه (دراویش گنابادی) در خیابان پاسداران تهران توسط اعضای این فرقه داعشی صفت به شهادت رسیدند و بیش از ۸۰ نفر مجروح گردیدند.
📎#سلطانعلیشاهی
📎#شهید_محمدحسین_حدادیان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌پنجشنبه
☀️ ۲۳ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۳۰ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 14 دسامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت جناب محمدبنعثمان، دومین نایب خاص امام عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف؛ ٣٠۴ یا ٣٠۵ق.
30.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟩 ایمان به ایمان
و دوری از فلسفه و عرفان
🎙بیانات آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دامظله
🔹در جمع طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم
🗒 ۲۴ جمادی الاولی ۱۴۴۵ ه.ق
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
مراتب سلوک در نظر خاکساریه
🔹لسان: در این مرحله یکی از پیران، طالب خاکساری را توبه میدهد. طالب غسل کرده، پیر از سر و ابرو و سبیل و ریش او موی برمی چیند و طالب در مجلسی خاص تعهد میکند اصول طریقت را رعایت کند. لسان در طریقت خاکسار یادآور قول دادنِ جوانمردانِ قولی در آیین فتوت است
🔸پیاله: در این مرحله در مجلسی خاص چندین درویش به قطار میایستند و با لنگی مشهور به لنگ ۴۰ تن، به همدیگر وصل میشوند و از دست پیر یا قطب، شربتی خاص میگیرند و به نوبت مینوشند. این رسم نیز یادآور شُرب در آیین فتوت است.
🔹کسوت: در عهد قاجار ظاهراً بازوی درویشانی را که به این مرحله میرسیدند، با سکه ای داغ میکردند تا نشانی برای آنان باشد. این رسم امروزه منسوخ شده است.
🔸گل سپردن: در گذشته رسمی در دنباله مراسم داغ کردن در مرحله کسوت بوده که در آن، مرید پس از چندین روز داغ خود را به پیر نشان میداده است.
🔹جوز شکستن: در این مرحله، درویش خاکسار نزدِ یکی از پیران اهل حق سر میسپارد و آن پیر میوهای معطر و جنگلی به نام جوز را در مراسمی خاص با کارد خُرد میکند.
🔸چراغی گرفتن: در این مرحله، مرید طی مراسمی خاص، چراغی که چند شمع روشن داشت از پیر میگرفت.
🔹ارشاد: در این مرحله، مرید لُنگی خاص از پیر میگیرد. برای همین در رسالههای آنان به جای سَنَد خرقه از لنگ و جاری شدن لنگ سخن گفته شده است. با وجود رسم ارشاد در این طریقت، خاکساریه را جزو طریقههای بی سلسله محسوب کردهاند.
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
دستور قتل معصوم علی شاه 🖊طبق گزارش آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔶شاه طاهر دکنی مرشد معصوم علیشاه
🔰دیدگاه سیدمحمدحسین طهرانی در مورد کشته شدن معصومعلیشاه به دست فقیه بزرگ شیخ محمدعلی کرمانشاهی(صاحب کتاب خیراتیه)
🔶سیدمحمدحسین طهرانی در کتاب «روح مجرد»، مینویسد: «در زمان ایشان درویش كشى رائج بود. عوامّ كالانعام هر جا مسكینى دل سوخته را كه شعار درویشى داشت مىیافتند، خانهاش را غارت میكردند و خودش را مىكشتند...آقا محمّد على سه نفر از أولیاى خدا را كشت. سوّمى آنها بُدَلا بود كه فرمان قتل او را صادر كرده بود. بُدلا به او گفت: اگر مرا بكشى، تو قبل از من خاك خواهى رفت!
آقا محمّد على به وى گفت: مظفّر على شاه و سید معصوم على شاه كه از تو مهمتر بودند چنین معجزهاى نكردند، تو حالا میخواهى بكنى؟! بدلا گفت: همینطور است. چون آنها كامل بودند، مرگ و حیات در نزدشان تفاوت نداشت؛ ولى من هنوز كامل نشدهام و نارس هستم. اگر مرا بكشى به من ظلم كردهاى!»
🔷سید محمدحسین طهرانی، امثال معصوم علیشاه را جزء اولیای الهی دانسته، این درحالیست که فتوای قتل او به وسیله مرحوم بحرالعلوم تأیید شده است.
🔷طبق گزارش آیت الله العظمی شبیری، محمد علی کرمانشاهی برای این کار خویش از علمای کربلا استفتاء کرده و ایشان طبق استشهاد امثال سید مهدی یحرالعلوم و... اقدام به این کار کرده است»
🔷خوانندگان قضاوت کنند که چه کسی بر حق است.
#کتاب_روح_مجرد
#سید_محمد_حسین_طهرانی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110