eitaa logo
صوفی پژوهی
302 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
540 ویدیو
85 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰تجلّیّات حقیقت3️⃣5️⃣ ❇️آقاى فاضل: اف باد بر این منطق غلط! آیا بایزیدها و امثال روزبهان و محمّد معشوق حقیقت را دریافته بودند، ولى پیامبران و اولیاى خدا به این حقیقت دست نیافته بودند؟ پیامبر اسلام آن قدر شب ها به نماز ایستاد که پاى مبارکش ورم کرد و باز مى گفت: «خدایا تو را چنان که مى باید نشناختیم». على(علیه السلام) مى فرمود: «اگر پرده هاى غیب دریده شود بر یقین من افزوده نمى گردد». تا آستانه شهادت در اداى وظیفه بندگى حق کوشید، یعنى در محراب عبادت شربت شهادت نوشید. امام حسن مجتبى(علیه السلام) بیستو پنج بار به زیارت خانه خدا رفت. حسین بن على(علیه السلام) کنار مقتل اقامه نماز کرد. فرزندش امام سجّاد(علیه السلام) مى گوید: «پدرم شبى هزار رکعت نماز مى خواند و در دل تاریک شب کوله بار طعام به دوش مى کشید و به کلبه بینوایان مى برد». همچنین علىّ بن الحسین(علیه السلام) آن قدر سجده کرد که پیشانى مبارکش پینه بست و همو بود که به طور ناشناس احتیاجات چهارصد خانه از خانه هاى مدینه را اداره مى کرد. امام صادق(علیه السلام) آخرین نفس هاى زندگیش توأم با سفارش به نماز و اداى وظایف بندگى بود و مى فرمود: «إنّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُستَخفّاً بِالصّلاةِ»(1) مردم کاهل نماز از شفاعت ما محرومند. آیا اینها حقیقت را دریافته بودند که با آن همه عبادت و خدمت به خلق آن قدر از عذاب خدا هراسان بودند که براى عبّاد و زهّاد روزگار سرمشق زهد و عبودیّت شدند، یا بایزید ازخودراضى که مى گوید: «نماز و مصلاّ مى خواهم چه کنم؟ حالا وقتى است که بر مسندى تکیه زنم!» و یا مى گوید: روز قیامت که مى شود دلم مى خواهد خیمه مرا کنار آتش بزنند تا از ابّهت من آتش سرد شود و خلایق آزاد شوند.(2) اینها یا واقعاً مسأله حساب و مجازات را بازیچه انگاشته، عوام فریبى مى کرده اند، یا غرور بیجا و مالیخولیا آنها را به این گزاف گویى ها واداشته است. (1). الفقیه، ج 1، ص 206. (2). نقل از تذکرة الاولیاء شیخ عطّار. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🌹شرط شهید شدن، شهید بودن است... سمت راست: 🌷دست نوشته بسیجی شهید_محمدحسین_حدادیان شهید مدافع امنیت و ولایت که هر بار که زیارت_عاشورا میخواند به نیابت از یک شهید ثبت و تاریخ گذاری میکرد سمت چپ: 🌷دفترچه مراقبه شهید مدافع وطن علی کبودوندی 🌷شادی روح شهدا صلوات🌷
صوفی پژوهی
💢نقد آموزه های صوفیه از منظر امام صادق علیه السلام1️⃣ 🔸 آنچه در اين مقاله آمده در راستاي اين هدف ،
فَقَالَ لَهُمْ: فَمِنْ هَاهُنَا أُتِيتُمْ، وَ كَذَلِكَ أَحَادِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ وَ أَمَّا مَا ذَكَرْتُمْ مِنْ إِخْبَارِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِيَّانَا فِي كِتَابِهِ عَنِ اَلْقَوْمِ اَلَّذِينَ أَخْبَرَ عَنْهُمْ بِحُسْنِ فِعَالِهِمْ فَقَدْ كَانَ مُبَاحاً جَائِزاً وَ لَمْ يَكُونُوا نُهُوا عَنْهُ وَ ثَوَابُهُمْ مِنْهُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ ذَلِكَ أَنَّ اَللَّهَ جَلَّ وَ تَقَدَّسَ أَمَرَ بِخِلاَفِ مَا عَمِلُوا بِهِ فَصَارَ أَمْرُهُ نَاسِخاً لِعَمَلِهِمْ، وَ كَانَ نَهَى اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى رَحْمَةً مِنْهُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ نَظَراً لِكَيْ لاَ يُضِرُّوا بِأَنْفُسِهِمْ وَ عِيَالاَتِهِمْ مِنْهُمُ اَلضَّعَفَةُ اَلصِّغَارُ وَ اَلْوِلْدَانُ وَ اَلشَّيْخُ اَلْفَانِي وَ اَلْعَجُوزُ اَلْكَبِيرَةُ اَلَّذِينَ لاَ يَصْبِرُونَ عَلَى اَلْجُوعِ، فَإِنْ تَصَدَّقْتُ بِرَغِيفِي وَ لاَ رَغِيفَ لِي غَيْرُهُ ضَاعُوا وَ هَلَكُوا جُوعاً، ثُمَّ هَذَا مَا نَطَقَ بِهِ اَلْكِتَابُ رَدّاً لِقَوْلِكُمْ وَ نَهْياً عَنْهُ مَفْرُوضاً مِنَ اَللَّهِ اَلْعَزِيزِ اَلْحَكِيمِ، قَالَ: «وَ اَلَّذِينَ إِذٰا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كٰانَ بَيْنَ ذٰلِكَ قَوٰاماً» فَلاَ تَرَوْنَ أَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَالَ غَيْرَ مَا أَرَادَكُمْ تَدْعُونَ اَلنَّاسَ إِلَيْهِ مِنَ اَلْأَثَرَةِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ، وَ سَمَّى مَنْ فَعَلَ مَا تَدْعُونَ إِلَيْهِ مُسْرِفاً، وَ فِي غَيْرِ آيَةٍ مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ يَقُولُ: «إِنَّهُ لاٰ يُحِبُّ اَلْمُسْرِفِينَ» فَنَهَاهُمْ عَنِ اَلْإِسْرَافِ وَ نَهَاهُمْ عَنِ اَلتَّقْتِيرِ، لَكِنْ أَمْرٌ بَيْنَ أَمْرَيْنِ، لاَ يُعْطِي جَمِيعَ مَا عِنْدَهُ ثُمَّ يَدْعُو اَللَّهَ أَنْ يَرْزُقَهُ، و الحديث طويل أخذنا منه موضع الحاجة . 📖كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي، دار الحديث، قم، چاپ: اول، ق‏1429، ج‏9 ؛ ص510. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
💢نقد آموزه های صوفیه از منظر امام صادق علیه السلام1️⃣ 🔸 آنچه در اين مقاله آمده در راستاي اين هدف ،
🔶در آغاز لازم است متن روايت مورد نظر را منعكس ساخته، آنگاه پس از بررسي سندي به بررسي متن آن بپردازيم. با توجه به اهمیت این روایت متن آن را به طور کامل نقل می کنیم و با به مخاطبان فرهیخته این دست از مقالات از ترجمه آن صرف نظر می نماییم : ⬅️” باب دخول الصوفیه علی أبی عبدالله (ع) و احتجاجهم علیه فیما ینهون الناس عنه من طلب الرزق” عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ قَالَ: دَخَلَ سُفْيَانُ اَلثَّوْرِيُّ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَرَأَى عَلَيْهِ ثِيَابَ بِيضٍ كَأَنَّهَا غِرْقِئُ اَلْبِيضِ فَقَالَ لَهُ: إِنَّ هَذَا اَللِّبَاسَ لَيْسَ مِنْ لِبَاسِكَ فَقَالَ لَهُ: اِسْمَعْ مِنِّي وَ عِ مَا أَقُولُ لَكَ، فَإِنَّهُ خَيْرٌ لَكَ عَاجِلاً وَ آجِلاً، إِنْ أَنْتَ مِتَّ عَلَى اَلسُّنَّةِ وَ اَلْحَقِّ وَ لَمْ تَمُتْ عَلَى بِدْعَةٍ أُخْبِرُكَ أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ فِي زَمَانٍ مُقْفِرٍ جَدْبٍ فَأَمَّا إِذَا أَقْبَلَتِ اَلدُّنْيَا فَأَحَقُّ أَهْلِهَا بِهَا أَبْرَارُهَا لاَ فُجَّارُهَا، وَ مُؤْمِنُوهَا لاَ مُنَافِقُوهَا، وَ مُسْلِمُوهَا لاَ كُفَّارُهَا، فَلِمَا أَنْكَرْتَ يَا ثَوْرِيُّ فَوَ اَللَّهِ إِنَّنِي لَمَعَ مَا تَرَى مَا أَتَى عَلَيَّ مُنْذُ عَقَلْتُ صَبَاحٌ وَ لاَ مَسَاءٌ وَ لِلَّهِ فِي مَالِي حَقٌّ أَمَرَنِي أَنْ أَضَعَهُ مَوْضِعاً إِلاَّ وَضَعْتُهُ، قَالَ: وَ أَتَاهُ قَوْمٌ مِمَّنْ يُظْهِرُ اَلزُّهْدَ وَ يَدْعُو اَلنَّاسَ أَنْ يَكُونُوا مَعَهُمْ عَلَى مِثْلِ اَلَّذِي هُمْ عَلَيْهِ مِنَ اَلتَّقَشُّفِ فَقَالُوا لَهُ: إِنَّ صَاحِبَنَا حَصِرَ عَنْ كَلاَمِكَ وَ لَمْ يَحْضُرْهُ حُجَّةٌ، فَقَالَ لَهُمْ فَهَاتُوا حُجَجَكُمْ فَقَالُوا لَهُ: إِنَّ حُجَجَنَا مِنْ كِتَابِ اَللَّهِ فَقَالَ لَهُمْ: فَأَدْلُوا بِهَا فَإِنَّهَا أَحَقُّ مَا اُتُّبِعَ وَ عُمِلَ بِهِ، فَقَالُوا: يَقُولُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مُخْبِراً عَنْ قَوْمٍ مِنْ أَصْحَابِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «وَ يُؤْثِرُونَ عَلىٰ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كٰانَ بِهِمْ خَصٰاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولٰئِكَ هُمُ اَلْمُفْلِحُونَ» فَمَدَحَ فِعْلَهُمْ وَ قَالَ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ: «وَ يُطْعِمُونَ اَلطَّعٰامَ عَلىٰ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً» فَنَحْنُ نَكْتَفِي بِهَذَا، فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ اَلْجُلَسَاءِ: إِنَّا رَأَيْنَاكُمْ تَزْهَدُونَ فِي اَلْأَطْعِمَةِ اَلطَّيِّبَةِ وَ مَعَ ذَلِكَ تَأْمُرُونَ اَلنَّاسَ بِالْخُرُوجِ مِنْ أَمْوَالِهِمْ حَتَّى تَمَتَّعُوا أَنْتُمْ مِنْهَا فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ دَعُوا عَنْكُمْ عِلْمَ مَا [لاَ] يُنْتَفَعُ بِهِ أَخْبِرُونِي أَيُّهَا اَلنَّفَرُ أَ لَكُمْ عِلْمٌ بِنَاسِخِ اَلْقُرْآنِ مِنْ مَنْسُوخِهِ وَ مُحْكَمِهِ مِنْ مُتَشَابِهِهِ اَلَّذِي فِي مِثْلِهِ ضَلَّ مَنْ ضَلَّ وَ هَلَكَ مَنْ هَلَكَ مِنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ؟ فَقَالُوا لَهُ: أَوْ بَعْضِهِ فَأَمَّا كُلُّهُ فَلاَ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 فرزندپروری با انحراف❗️عقد آریایی را که دیده بودید؟ حالا ترکیبی از زمزمه‌های آریایی، زرتشتی و درویش مسلکی به جای گفتن اذان و اقامه در گوش نوزاد توسط یک پدر جاهل!⚠️مراقب شیاطین انسی باشید! تا همه دین و حلال‌زادگی‌تان را از شما نگیرند، دست‌بردار شما نیستند.
📌 یکشنبه ☀️ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۳ ذی القعده ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 12 می 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 نماز توبه 📝 عمل یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده ❇️ کیفیت و شرایط نماز: ➖ غسل و وضو ➖ دو نماز دو رکعتی؛ هر رکعت حمد، توحید سه مرتبه و سپس فلق و ناس ➖ بعد از نماز ۷۰ مرتبه استغفار ➖ سپس: لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم ➖ سپس: یا عزیز یا غفار إغفر لی ذنوبی و ذنوبَ جمیع المؤمنین و المؤمنات؛ فإنه لا یغفر الذنوبَ الا انت. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
10.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
* 🎥 سفارشات حجت الاسلام والمسلمین ناصری در مورد اهمیت و آثار نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده 🗓 تاریخ: ۱۳۹۵/۵/۱۷ ⏱ زمان: ۴ دقیقه 📥 حجم: ۱۰ مگابایت ‌ ‌🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢وجه مشترک حلاج و عرفان حلقه1️⃣ 🔶وقتی که به افکار حلاج مراجعه می‌کنیم به موارد مشابه بین افکار او و طاهری بر می‌خوریم. یکی از موارد مشترک اعتقادی مدح شیطان است. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید از حلاج می‌توان به اولین مدافع شیطان نام برند. محمدعلی طاهری نیز از شیطان به عنوان «تنها موحد الهی نام» می‌برد. 🔶 یکی از وجوه مشترک بین عرفان حلقه و تصوف ارادت نسبت به منصور حلاج است. منصور حلاج که توسط علماء و فقها فردی مذموم شناخته شده است دارای ادعاهایی مثل بابیت امام زمان و الوهیت و... است. 🔸البته وقتی که به افکار حلاج مراجعه می‌کنیم به موارد مشابه بین افکار او و طاهری بر می‌خوریم. یکی از موارد مشترک اعتقادی مدح شیطان است. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید از حلاج می‌توان به اولین مدافع شیطان نام برد.[1] 📖پی‌نوشت: [1]. تصوف اسلامی و رابطه انسان با خدا، محمد رضا شفیعی، نشر سخن، تهران، ص 177. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢وجه مشترک حلاج و عرفان حلقه2️⃣ 🔶محمدعلی طاهری نیز از شیطان به عنوان «تنها موحد الهی نام» می‌برد.[1] 📖پی‌نوشت: [1]. کمیته عرفان، محمد علی طاهری، ‌بی‌تا، بی‌جا، جلسه هشتم. 🔵صوفی پژوهی @sufi110