🔰 تصوف و حکومت پهلوی
🔶آیا می دانید حکومت پهلوی بزرگترین مروج «تصوف» و «باستان گرایی» بوده است؟ ! هیات وزیران پهلوی در سال ۱۳۳۵ ه ش معافیت مالیاتی و حق الثبت موقوفات و املاک فرقه گنابادی در سراسر کشور را تصوییب می کند .
🔸آیا می دانید اکثر کتابهای صوفیــه و زرتشتــیان که می رفت به تاریخ بپیوندد، توسط شرق شناسانی مانند لویی ماسینیون ، هنری کربن ، بویس ، اشپیگل و … مجدداً احیاء و تحقیق و چاپ شده است ؟!
#دراویش_سلطانعلیشاهی
#دراویش_گنابادی
#تصوف_حکومت_پهلوی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد دیدگاه غزالی در مورد مِطلاق بودن امام حسن(ع)
🔻 طلاق به عنوان یکی از مبغوضترین حلالهای الهی، بخاطر وجود مصلحتهای اجتماعی، در احکام دینی تشریع شده است.
🔺دشمنان اهلبیت علیهمالسلام، همیشه در تلاش برای تضعیف چهره ایشان بوده و به همین منظور، دست به جعل روایاتی بر ضد اهلبیت علیهمالسلام زدهاند.
🔸محمد غزالی، یکی از بزرگان متصوفه، نیز در کتاب «إحياء علوم الدين» مطلاق بودن امام حسن را که تهمتی تاریخی بوده، را نقل کرده است.
🔷این جریان به خاطر دلائلی قابل پذیرش نیست:
🔹معارض با واقعیات تاریخی
🔹 تعارض با احادیثی که افراد مِطلاق را مبغوض و ملعون خدا دانسته است.
◽️در نتیجه باید گفت ادعایی که محمد غزالی در کتاب «إحياءعلومالدين»، در مورد مِطلاق بودن امام حسن مجتبی علیهالسلام نقل کرده، با قرائن تاریخی و روایات اهلبیت علیهمالسلام سازگار نیست.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42929
📎#تصوف
📎#محمد_غزالی
📎#گزارش_های_جعلی_تاریخی
📎#امام_حسن_علیه_السلام
📎#حدیث
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 سهشنبه
☀️ ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۳ ربیع الاوّل ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄19 سپتامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔻خانقاه مهدویه اشراقیه.دزفول
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#خانقاه
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔻خانقاه مهدویه اشراقیه.دزفول
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#خانقاه
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔺اقطاب
◾️سیّدعلی مبدأ درویش تهرانی(کفری)
پیر سلسله مهدویه اشراقیه گمنامیه
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#کفری
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔺اقطاب
◾️سیّدعلی مبدأ درویش تهرانی(کفری)
پیر سلسله مهدویه اشراقیه گمنامیه
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#کفری
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰🔰مدعی که حدیث را اشتباه میخواند
🔷حجتهای الهی به صفت علم الهی آراسته باشند. علم به لغات هر قومی، یکی از ویژگیهای حجتهای الهی است.
🔺بعضی از این مدعیان از کمترین سواد علمی بیبهره هستند.
🔻صلاحی، درویش فرقه صوفیه گنابادی در گذشته ادعای مقام امامت و ولایت داشته، ماه محرم امسال در سخنرانی خود، حدیث امام جعفر صادق علیهالسلام را با اعراب اشتباه تلفظ کرد.
🔰صلاحی که خود را حامل و امانتدار ودایع الهی میداند، باید همانند اهلبیت علیهمالسلام علوم آنها را نز دارا باشند؛ ولی نشان داده است که از ساده ترین علم های حوزوی بی بهره است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/42597
📎#تصوف
📎#صلاحی
📎#حدیث
📎#اشتباه_در_خواندن_حدیث
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه(مهدویه اشراقیه گمنامیه)
🔺اقطاب
◾️سیّدعلی مبدأ درویش تهرانی(کفری)
پیر سلسله مهدویه اشراقیه گمنامیه
#ذهبیه
#مهدویه_اشراقیه_گمنامیه
#کفری
#دزفول
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد کلام مشهور «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه»
🔶یکی از آسیب هایی که مباحث حدیثی را تهدید می کند، پذیرش مشهورات به عنوان احادیث معتبر است، 👈بنابراین برای پیشگیری از این آسیب، راهی جز پژوهش در داشتهها و مواریثی که به صورت مشهور در بین ما هستند، نداریم.
🔺اما مانع بر سر این کار، ترس عدهای است که
🔸توهم کرده اند که پژوهش در مواریث، باعث حذف بسیاری از داشته های حدیثی خواهد شد،
👈به این خاطر در مقابل این پژوهش ها ایستادگی کرده و اجازه پژوهش نمی دهند،
👌 در صورتی که این اندیشه توهمی بیش نیست و منابع حدیثی شیعه بسیار غنی تر از آنچیزی است که آنها توهم کرده اند.
👌برای رسیدن به مواریث حقیقی اهل بیت علیهم السلام چاره ای جز این گونه پژوهش ها نیست.
🔸یک مانع دیگر بر سر راه پژوهش های حدیثی، مشهور بودن بعضی از گزاره هاست که باعث شده،
👈 صدور آنها را از معصومین علیهم السلام حتمی انگاشته شود.
🔻 اما با اندکی پژوهش تردید جدیدی در صدور این گونه مشهورات از معصومین علیهم السلام برای محقق، حاصل می شود و برای او روشن می شود که آن مشهورات بدون هیچ گونه اصلی بوده و مصداق بارز جمله مشهور «رُب مشهوررٍ لا اصلَ له» میباشند.
👈یکی از این مشهورات کلام «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه» است که در ضمن پژوهشی مختصر ثابت شد،
🔺این کلام از معصومین علیهم السلام صادر نشده است؛
👈 به این خاطر نمیتواند از آن به عنوان راهبردی در مقابل جریانهای انحرافی استفاده کرد.
🔶منابع حدیثی شیعه
👈یکی از این جملهها که در لسان طلاب و حتی عالمان دینی به وفور در نقد فِرَق دیده میشود کلام «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه» است
👌 که با کنکاشی مختصر روشن میشود که این کلام، در هیچ یک از منابع حدیثی شیعه، نقل نشده است و فقط در ترجمهای که جناب علی دوانی بر جلد 51 کتاب بحارالانوار [1]داشته بودند، به مناسبت این کلام که «آنچه موجب پيدايش بهائيگرى و بقاء و تقويت آنها شده است» ، گزاره مورد نظر را بدون انتساب به معصوم ذکر کرده است.
✅پس گزاره مورد نظر، در هیچ یک از منابع حدیثی متقدم و متاخر، نقل نشده است❌
🔶دیدگاه عالمان شیعه:
1⃣بعضی از عالمان دینی، گزاره «الباطِلُ یمُوت بِتَرك ذِكرِه» ، حدیث شمرده و در کلام خویش، این گزاره را به عنوان حدیث شریف تعبیر کردهاند «این حرفها از مصادیق این حدیث شریف است که «الباطل یموت بترک ذکره.» تکرار که نشد، به خودىِ خود زایل میشود و از بین میرود.»
2⃣اما بعضی عالمان دینی، این کلام را در آثار خویش آوردهاند و از نحوه استفاده آنها مشخص است که این کلام را بدون انتساب به معصوم علیهالسلام نقل کرده اند.
آیت الله مصباح یزدی در کتاب رستگاران[2]،از این کلام تعبیر به شعار کرده است .
👌 باید توجه کرد، این کلام از جمله اصلهای مشهوری است، که در زمینه های مختلف مورد استفاده عالمان دینی واقع شده است،
👈بخصوص بعضی از عالمان دینی با استفاده از این اصل مشهور، در مقابل جریانات انحرافی مواضع منفعالانه گرفته و مانع افراد نقاد جریانات انحرافی میشوند.
🔶منابع اهلسنت:
👈باید توجه کرد که در منابع اهل سنت، کلامی نزدیک به این مضمون در کتاب «حلية الأولياء وطبقات الأصفياء» أبو نعيم اصفهانی از ابن زبیر نقل شده و در روایت، ابن زبیر از خلیفه دوم نقل کرده است: «إِنَّ لِلَّهِ عِبَادًا يُمِيتُونَ الْبَاطِلَ بِهَجْرِهِ، وَيُحْيُونَ الْحَقَّ بِذِكْرِهِ»؛[3] «به راستی برای خدا بندگانی است که باطل را با بی توجهی به آن از بین میبرند و حق را با ذکر و انتشار آن ، زنده نگه میدارند»
🔸پس کلام «الباطل یموت بترک ذکره.» دقیقا با همین الفاظ در منابع شیعه و اهلسنت نقل نشده است،
👈 ولی مضمون آن در کتاب حلية الأولياء وطبقات الأصفياء» أبو نعيم اصفهانی از زبان خلیفه دوم مکتب خلفاء نقل شده است.
👌این کلام با مبانی مختلف اسلامی از جمله
👈با فلسفه ارسال رُسل و جانشینان آنها
👈و همچنین سیره پیامبران الهی و اهلبیت علیهمالسلام در مقابله با جریان ها انحرافی که به شکل مختلفی مانند احتجاجات و مناظراتی و شیوههای دیگر، در کتابهای حدیثی و تاریخی نقل شده است، منافات دارد.
🔰در نتیجه باید گفت که کلام «الباطل یموت بترک ذکره.» را نمیتوان به معصوم علیهالسلام نسبت داد و به خاطر تنافی با مبانی دینی قابل پذیرش نیست.
📖پینوشت:
[1]. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)، 1جلد، اسلاميه، تهران، بيست و هشتم، 1378ش، ص172.
[2]. یزدی، مصباح، رستگاران، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، چهارم، 1391ش، ص 195.
[3]. أبو نعيم أحمد بن عبد الله بن أحمد بن إسحاق بن موسى بن مهران الأصبهاني، حلية الأولياء وطبقات الأصفياء، السعادة - بجوار محافظة مصر، 1394هـ ، ج۱، ص۵۵
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110