📆 تقویم روز
📌 پنجشنبه
☀️ ۱۸ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۴ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 9 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻خاکساریه
🔶طبق گزارش مدرسی چهاردهی، یکی از اختلافاتی که بین سلسله خاکساریه و سایر فرق صوفیه است
👈🏻 در بحث شکاندن جوز است که در بین سلاسل صوفیه مرسوم شده است.
🔶طبق گزارش چهاردهی شکاندن جوز در فرقه خاکساریه به این شکل است که
👈🏻شیخ کامل یا سرسلسله(قطارکش)، مریدی را که در مقام گل سپردگی(مرتبه چهارم از مراتب سلسله خاکساریه) است
👈🏻با حضور پیر دلیل و پیر دعا و پیر شهود در جلسه ای
🔻نزد بزرگ(خلیفه) یکی از یازده تیره اهل حق(علی اللهی) برده
👈🏻سید آن طائفه اهل حق شده
جوز را نزد وی میشکنند.
👈🏻این در حالیست که مرید در سایر سلاسل، هنگام تشرف به فقر(ورود به تصوف) جوز را به مرشد می سپارد.
📖مدرسی چهاردهی، نورالدین، خاکسار و اهل حق، اشراقی، گنج شایگان،اول، ۱۳۹۲.
#خاکسار
#اهل_حق
#جوز
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی شخصیت مدفون در مقبره پیرپالان دوز
🔶یکی از اموری که در روایات، مورد سفارش واقع است، زیارت قبور مؤمنین است که بسیار به آن توصیه شده است.
🔸به همین خاطر به مؤمنانی که به زیارت قبور اهل بیت(علیهم السلام) و علما و مومنین دیگر رغبت دارند باید تذکر داد که در روایات از زیارت بعضی از قبور از جمله زیارت قبور بزرگان تصوف نهی شده است.
🔸یکی از مقبره هایی که بسیار مورد توجه زائرین امام رضا(علیه السلام) حتی افراد متدین و مذهبی می باشد مقبره پیر پالان دوز است
🔷در حالی که مقبره پیر پالان دوز، انتساب به دو تن از بزرگان تصوف دارد. یکی از آنها ابونصر سراج طوسی از صوفیان مشهور قرن چهارم هجری قمری است و شخص دیگر شیخ محمد کارندهی قطب بیست و هفتمین فرقه صوفیه ذهبیه اغتشاشیه می باشد.
🔹لذا به این نتیجه می رسیم که مقبره پیر پالان دوز چه متعلق به ابونصر سراج باشد و چه متعلق به شیخ محمد کارندهی باشد، هر دو آنها منسوب به مسلک ضاله تصوف هستند و طبق روایت بیان شده، زیارت قبر آنها مورد نهی امام معصوم(علیه السلام) قرار گرفته است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/39264/%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA
#ذهبیه
#پیر_پالان_دوز
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
❇️ #حدیث_نگاشت | ثواب زیارت حضرت امام حسین علیهالسلام
🔻 قالَ الصَّادِقُ عَلَیهِالسَّلَامُ:
«مَنْ زَارَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَارِفاً بِحَقِّهِ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ ثَوَابَ أَلْفِ حِجَّةٍ مَقْبُولَةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ، وَ غَفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ».
✍️ حضرت امام صادق علیهالسّلام میفرمایند:
هركه [امام] حسين عليهالسّلام را با معرفت به حق و مقام او زيارت كند، خداوند ثواب هزار حجّ پذيرفته و هزار عمره پذيرفته را برايش مینویسد و گناهان گذشته و آينده او را میبخشد.
📚 الأمالی (شیخ طوسی)، ص214.
📎 #شب_جمعه
📎 #زیارت_کربلا
📎 #شب_زیارتی_امام_حسین
سید احمد نجفی ( آقاجان ) دارای تفکرات صوفیانه و غالیه دار فانی را وداع گفت.
#سید_احمد_نجفی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶بیانات غالیانه بیشترین ضربه را به مکتب اهل بیت علیهم السلام وارد کرده است.
🔸سید احمد نجفی، با استناد به روایتی که مشخص نیست در چه کتابی مطالعه کرده
👈تفکر غالیانه خویش را به مخاطبین (عاشق معصومین علیهم السلام) القا می کند.
⛔️او در این سخنرانی خویش قائل است که حتی پیامبر اسلام هم برای عبور از پل صراط به اجازه علی نیاز دارد
#سید_احمد_نجفی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
باز اینک زینب اللهی شدم_5776001207982096671.mp3
537.7K
#نجفی| کفریات سید احمد نجفی:
باز اینک زینب الهی شدم!
#سید_احمد_نجفی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
najafi._296582743217668861.mp3
716.5K
#نجفی|
کفریات سید احمد نجفی:
از ازل ما را حسین الله بود!
#سید_احمد_نجفی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 شنبه
☀️ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۶ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 11 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️تمجید سید احمد نجفی از بودا و بت پرستی ، توجیه آن در قاموس دین محبت
❓❓آیا مدافعان ایشان، تضمین میدهند که نسل جوان و دیگر مخاطبین ایشان با شنیدن این گونه مطالب، در دام شبه عرفانهای کاذب و تصوفه فرقهای گرفتار نشود؟؟
#سید_احمد_نجفی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⚫️تمجید سید احمد نجفی از بودا و بت پرستی ، توجیه آن در قاموس دین محبت ❓❓آیا مدافعان ایشان، تضمین م
🔻 آموزههای آیین بودا با چالشها و اشکالات مهمی به شرح زیر روبرو است:
1 🔷 بودا با صراحت تمام هرگونه تفکر غامض و پیچیدهی فلسفی را نفی میکند و فلسفه را راه نجات بشر نمیداند. الهیات و فلسفه نزد بودا جایگاهی ندارد.
🔶 در عوض بودا مدعی است که فقط در پی درد و رنج بشر است و میخواهد نیازهای انسان را بازشناسی کند و آلام او را کاهش دهد. با نگاهی به تاریخ میبینیم که افرادی در دورههای مختلف زمانی، فلسفه یا متافیزیک را نفی کردهاند؛ ولی در نهایت، نظامی فلسفی ایجاد کردهاند. چند پرسش جدی در این باره مطرح است که آیا مکتب بودا دربارهی جهان، بینشی خاص دارد❓
🔷 آیا دربارهی انسان و آینده او نگرشی خاص دارد❓و سؤالاتی از این قبیل که اگر جواب آنها منفی باشد نمیتواند ادعا کند که میخواهد رنج و آلام بشری را کاهش دهد و نمیتواند چیزی به عنوان راهی برای وصول به نیروانه یا قوانینی همچون «سمساره» یا «کرمه» ارائه دهد؛ چرا که تمام اینها متضمن و مستلزم جهانبینی، انسانشناسی و معرفتشناسی خاصی است که این مجموعه چیزی جز نظام فلسفی و تفکر الهیاتی نیست.
2 🔶 بودا با این تصور که انسان، آزاد است و میتواند آیندهی خود را هرگونه که میخواهد بنا کند، تقدیر جهان را منتفی میداند. این عقیده، ریشه در عدم اعتقاد او به ادیان و خدای ابراهیمی دارد. وی در این مسئله جانب انسان را میگیرد و با دیدی کاملاً اومانیستی، نقش خدا را در تدبیر جهان نادیده میپندارد.
3 🔷 مهمترین بخش تعالیم اخلاقی عرفانی بودا چهار حقیقت جلیل است که محور آن رنج بشری است. او با اصالت بخشی به درد و رنج، راهکارهایی ارائه میدهد. او مهمترین خصوصیت انسان را، در رنج بودن، میداند. اکنون این سؤال مطرح میشود که آیا انسان هیچ خصیصهای دیگر ندارد و فقط در رنج خلاصه میشود ⁉️
4 🔶 بودا از یک سو خودیت را منفی میکند و از سوی دیگر مدافع تناسخ است. لازمهی پذیرش تناسخ، اعتقاد به وجود خود است؛ چرا که اگر روح از کالبدی جدا و به کالبدی دیگر منتقل شود و این امر دائماً در جریان باشد، مستلزم آن است که خودیت انسان باقی باشد.
5 🔷 در نظام بودایی جایی برای خدا و اعتقاد به او وجود ندارد و بودیسم یک نظام سکولار است.
6 🔶 در میان نمونههای یاد شده اشارهای به «دالایی لاما» هم شد. در مکتب او علاوه بر پنج نکته یاد شده میتوان گرایش به رسیدن به آرامش و شادی کاذب و بیهدف، پلورالیسم و پراگماتیسم امریکایی را نیز مشاهده کرد.(1)
🔻 پینوشت:
[1] . فعالی، محمدتقی، آفتاب و سایهها، تهران: نشر عابد، ۱۳۹۰، صص ۱۹۸ _ ۲۰۰
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110