eitaa logo
نسل آفتاب
849 دنبال‌کننده
14.9هزار عکس
7هزار ویدیو
181 فایل
کانال اصلی کپی کلیه مطالب آزاد است حرف دلتان رو به صورت ناشناس بفرستید https://harfeto.timefriend.net/16661122313610
مشاهده در ایتا
دانلود
کسانی که می‌گویند علت تورم نقدینگی است، منظورشان این است که خورد و خوراک ملت زیاد است، باید کم شود‌؛ منتهی شجاعت و صداقت کافی ندارند که صریح حرف بزنند می‌گویند حقوق کارگر و کارمند را زیاد نکنید تا قدرت خریدشان کم شود و از مصرف محروم شوند و تقاضای کل پایین بیاید تا تورم کنترل شود
‏در سالی که گذشت جناب میرکاظمی با همکاری ‎ و پشتیبانی مخبر‌الدوله توانست راهِ دولتِ منحوسِ قبل رو در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی ادامه بده
دیروز کارگر امروز معلم دقت کردید با رابطه مغشوش، مجهول و مجعول "نقدینگی باعث تورم" است همیشه یقه مردم رو می‌گیرند؟ مثلاً چرا سراغ بانک‌های‌خصوصی نمیرن؟
مرحوم رستم‌قاسمی (وزیر سابق مسکن): ما آمده بودیم تا شعار ساخت یک‌میلیون مسکن را محقق کنیم که سازمان‌برنامه‌بودجه به ما گفت هیس
تنها نرخی که دولت برای کاهش آن چانه می‌زند، دستمزد کارگران است. سایر نرخ‌ها را دولت رأساً افزایش می‌دهد. نرخ‌هایی مثل: نرخ بیمه شخص ثالث (که ۳۰ درصد افزایش یافت) نرخ عرضه محصولات پتروشیمی و پالایشگاه در بازار (با دلاری سازی) سقف دستمزدهای طبقات خاص و…
سال‌هاست رسانه‌های زرد ‎ مردم ما را متهم به اسراف‌ می‌کنند تا به گران‌سازی برسند. آمارهای واقعیِ بدون تحلیل، ما را کشور ۱۲ام مصرف بنزین می‌داند که اگر مساحت، سبک‌زندگی، نبود خطوط هوایی و ریلی، ماشین‌های نسبتاً پرمصرف و… را دخیل در تحلیل کنیم ملتی بسیار کم‌مصرفیم
سیدیاسر جبراییلی: علت قاچاق، ارزانی نامعقول اجناس در ایران نیست، گرانی نامعقول ارز در ایران است تا زمانی که ارزش پول ملی را با سیاست‌های لیبرالی کاهش می‌دهند آن چیزی که از آن "قاچاق" تعبیر می‌کنند ادامه خواهد داشت، راهکار هم حفظ ارزش پول ملی است نه افزایش قیمت‌ها که دچار دور باطل سقوط ارزش پول‌ملی می‌کند
ایران و نمایندگانش در IMF صندوق بین‌المللی پول (IMF) پس از جنگ جهانی دوم و در ۱۹۴۴ (۱۳۲۳ ش) تأسیس شد و مقرش در واشنگتن است. ایران از ۱۳۲۴ ش (دوران پهلوی دوم) تا به امروز، عضو آن بوده است. یافتن اسامی نمایندگان ایران در IMF ساده نیست. ما تنها نام ۵ نفر را یافتیم: محمدعلی مولوی (۱۳۵۸) عباس میرآخور (مدت مسئولیت؟) محمدجعفر مجرد (۱۳۸۷-۱۳۹۹) حسین میرشجاعیان (۱۳۹۹) و بهادر بیژنی (نماینده‌ی کنونی ایران در IMF) اسامی نمایندگان ایران را در بازه‌های زمانی که اسمی نیاوردیم، نیافتیم. البته قطعاً بانک مرکزی از اسامی کل نمایندگانی که خود به این نهاد گسیل داشته آگاه است، چرا که رییس بانک مرکزی، مسئول تعیین نماینده‌ی ایران در صندوق بین‌المللی پول است. هر نماینده، برای ۲ سال معرفی می‌شود که این زمان، قابل تمدید است. هر کشوری که به عضویت بانک جهانی یا IMF در می‌آید باید مانند سهام‌دار یک شرکت، قسمتی از سرمایه را تأمین کند. ایران ۰.۷۴% از سهم IMF را در اختیار دارد. به عبارتی، سهم رأی ایران در صندوق بین المللی پول ۰.۷۴% است (به نظر می‌رسد که حق رأی کشورها در این نهاد با هم برابر نیست، بلکه هر کشوری که بیشتر پول دهد، قدرت رأی بیشتری هم خواهد داشت). البته این رقم، به GDP کشورها هم مرتبط است و هرچه کشوری GDP بالاتری داشته باشد، می‌تواند حق سهم بیشتری را در اختیار گیرد. در صندوق بین‌المللی پول (و نیز بانک جهانی) حق رأی، ارتباط مستقیم با سهمیه‌ی آن کشور در صندوق دارد. از همین جا مشخص می‌شود که قدرت بالادست در این نهاد (و یا بانک جهانی) با چه کشوری می‌تواند باشد: کشوری که حق سهم بیشتری داده باشد، حق رأی بیشتری هم دارد. بالاترین حق سهم در IMF، مربوط به ایالات متحده، به میزان ۱۱۸$ میلیارد است (یعنی حدود ۱۷%). یکی از نکات بسیار قابل تأمل در خصوص وضعیت کنونی ایران و این نهاد، درخواست وام 5 میلیارد دلاری ایران از IMF در داستان کروناست. این درخواست در اوایل مارس ۲۰۲۰ (بهمن یا اسفند ۹۸) ارائه شد. (به تاریخ درخواست خوب دقت کنید، تاریخ اعلام کرونا در ایران، ۳۰ بهمن ۹۸ بود) به نظر می‌رسد، این وام به ایران پرداخت نشد. از جمله علل این امر، تحریم‌های آمریکا و مخالفت این کشور با آن بود. آیا با لغو تحریم‌ها کرونایی توسط آمریکا در خرداد ۱۴۰۰، این وام پرداخت شد؟ رحیمی نماینده‌ی مجلس در 8 فروردین 99 اعلام کرد که با بخش قابل توجهی از درخواست این وام موافقت شده. فروردین ۱۴۰۰، در خبرها عنوان شد که صندوق بین‌المللی پول گفته در حال بررسی درخواست ایران هستیم. بعد از آن هم دیگر ردی از این خبر نیافتیم. عباس میرآخور، نماینده‌ی اسبق ایران در IMF، هم اکنون ساکن آمریکاست. همچنین از کارنامه‌ی کاری ۱۲ ساله‌ی مجرد هم اطلاعات چندانی در دست نیست. اساساً "در طول سال‌های مختلف که جمهوری اسلامی ایران نمایندگانی در این نهادها داشته است، گزارشی از عملکرد و فعالیت نمایندگان ایران در این نهادها منتشر نشده است" (اینجا). کوبا از جمله‌ی ۷ کشوری است که عضو این نهاد نیست و در واقع عضویت این نهاد را در 1964 میلادی، ترک کرد. حقوق سالیانه‌ی نماینده‌ی عضو این نهاد، 200 هزار دلار است. اکنون، با دانستن تمامی این اطلاعات، چند سؤال مهم را باید مطرح نمود: ثمره‌ی مثبت عضویت ایران در این نهاد چیست؟ تصمیمات اقتصادی این نهاد، چه تأثیری در روند تورم و وضعیت نابسامان اقتصادی کشورمان دارد؟ چرا به رغم آنکه ایران همیشه در این نهاد حضور داشته و نماینده‌ی دائم به آن ارسال می‌نموده، هیچ‌گونه گزارشی از عملکرد و صحبت‌های نماینده‌ی ایران منتشر نشده و به اطلاع عموم نرسیده است؟ نماینده‌ی ایران در IMF چه می‌کند؟ آیا مسئول انتقال فرامین اقتصادی این صندوق (که عملاً قدرت بالادستی آن با شیطان بزرگ، یعنی آمریکاست) به داخل کشور است؟ پیشتر، به نقش IMF در ارائهء کمک فنی برای CBDC () اشاره شده است. اساساً چه لزومی دارد که ساختار مالی اقتصادی کشور، تحت نظارت این صندوق، پی‌ریزی شود؟ به نظر می‌رسد که با در نظر گرفتن اطلاعات فوق و استنکاف نماینده‌ی ایران از ارائهء گزارش به مردم در خصوص عملکردش، باید احساس خطر بیشتری در مورد رمزریال و اجرایی شدن آن در کشور داشت. سوای اینها، یکبار دیگر باید از خودمان بپرسیم، نقش IMF و فرامین احتمالیش در آشفتگی اقتصاد کشورمان، در ۴۴ سالی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد چیست؟
من به آقایان روحانیین هم کراراً گفته‌ام، حالا هم عرض می‌کنم که اولاً مسئولیت‏‎ ‎‏شما زیاد است، مسئولیت بزرگی به عهدۀ شماست. این ملت که همه دارند می‌گویند‏‎ ‎‏نایب‌الامام و نایب پیغمبر اگر خدای نخواسته از شما یک انحرافی ببینند؛ این روحانیت‏‎ ‎‏را می‌شکنند. روحانیت اگر شکسته بشود، اسلام شکسته شده است.  صحیفه امام جلد ۹ صفحه ۵۳۹ نسل آفتاب
چه کسی فکرش را می کرد که برای سود بخش خصوصی و منفعت سهامداران شرکت‌های پتروشیمی نرخ ارز محاسباتی برای هزینه محصولات این شرکت‌ها را از ۲۸ هزار و پانصد تومان به ۳۵ هزار تومان افزایش دهند و یک تورم گسترده و لجام گسیخته را به کشور تحمیل کنند؟ تورم در خلاء اتفاق نمی‌افتد حاصل سوداگری و منفعت طلبی‌های بورسی، بانکی و خروج سرمایه از کشور است، تا جلوی این ۳ گرفته نشود تورم مهار نمی‌شود http://sapp.ir/sunshinegeneration http://eitaa.com/sunshinegeneration
مصرف بنزین در ایران در میان کشورهای پر مساحت دنیا، ایران هجدهمین کشور است. در میان کشورهایی که مساحت آن‌ها بیش از ایران است، ایران از کشورهای کانادا، استرالیا، آرژانتین، قزاقستان، الجزایر، گرینلند، عربستان سعودی، سودان و لیبی پر جمعیت‌تر است (منبع). یعنی در میان کشورهای پر مساحت دنیا، ایران رتبه نهم در جمعیت را دارد (منبع). در این میان، ایران در میان این کشورها بعد از آمریکا، روسیه، عربستان سعودی، کانادا و برزیل، بیشترین تولید نفت را دارد. از این رو در دسترسی به منابع انرژی در رتبه ششم قرار دارد (منبع). ایران در میان کشورهای دنیا به لحاظ جمعیت نیز در رتبه ۱۸ قرار دارد(منبع). در میان کشورهای پر جمعیت نیز ایران پس از آمریکا، چین، برزیل و روسیه رتبه چهارم در تولید نفت را داراست (منبع). بعلاوه ایران یک کشور دارای نظم اجتماعی خانوادگی بسیار قوی است. یعنی اجتماع ایرانی دارای استحکام درونی بسیار بالایی است از این رو میل بالایی به دید و بازدید و سفر در میان ایرانی‌ها وجود دارد. در میان ۱۸ کشور پر جمعیت و ۱۸ کشور پر مساحت، ایران نظم اجتماعی پیچیده‌تری از بسیاری از کشورها دارد. (شاخص پیچیدگی اجتماعی متأسفانه سنجیده نمی‌شود و از شاخص‌هایی است که می‌تواند نماگر قدرت اجتماعی کشورهایی چون ایران باشد). حال با این اوصاف و با وجود این که ایران دارای بیشترین تعداد خودروی چهارچرخ با قیمت ارزان در دنیاست که این خودروها متوسط مصرف بالاتری از نرم دنیا دارند، کاملاً بدیهی است که مصرف بنزین در ایران بالا باشد. انتظار این است که ایران حتماً جزو ۵ کشوری باشد که بیشترین مصرف بنزین را دارد. اما در اوج مصرف در نوروز اخیر، ایران رتبه هفتم مصرف بنزین را از آن خود کرده است (ادعای سخنگوی صنف جایگاه‌داران. منبع فنی را نیافتم). رتبه ایران در مصرف بنزین سالیانه نیز دوازدهم است (منبع). این را هم در نظر بگیرید که ایران فاقد خودروهای سواری با مصرف گازوئیلی است. در حالی که این خودروها در کشورهای اروپایی فراوانند. بعلاوه وانت‌بارهای فراوانی وجود دارند که به جای گازوئیل از بنزین استفاده می‌کنند و مصرف آن‌ها نیز جزو مصارف سواری به شمار می‌رود. شایان ذکر است که کشور کوچکی چون آلمان و کشور کم جمعیتی چون عربستان سعودی مصرف بنزین بالاتری از ایران دارند (منبع). زمانی که در موضوعی قضاوت می‌کنیم، باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیریم. صرف رتبه‌بندی در مصرف بنزین، معیار مناسبی برای این نیست که کشور را پر مصرف بدانیم. اما آیا نمی‌توانیم مصرف بنزین را بهینه‌تر کنیم؟ چرا می‌توان با بهبود عملکرد خودروها، بهبود نظام معماری شهری و جلوگیری از ترافیک، بهبود عملکرد راننده‌ها در حین رانندگی جهت استفاده از سرعت بهینه و… عملکرد مصرفی بنزین در کشور را بالاتر برد. اما این را نیز باید در نظر گرفت که ایران در وضعیت فعلی از بهینه‌ترین نظامات مصرف بنزین در دنیا را دارد. هرچند رفتارهای فردی مسرفانه، یا برخی از رفتارهای جمعی غیرقابل قبول در مصرف بنزین در ایران دیده می‌شود. از مردمی که در انقلاب اسلامی زیست می‌کنند، فقط انتظار نمی‌رود که بهینه‌ترین باشند. بلکه انتظار می‌رود که رفتاری در تراز تمدن اسلامی داشته باشند. بنابراین در نگاه تمدنی انقلاب اسلامی، بهینه‌ترین نظام مصرفی دنیا نیز می‌تواند بسیار مسرفانه باشد. فهم من از بیان رهبر انقلاب در مصرف مسرفانه این است که ایرانی‌ها اولاً رفتارهای فردی مسرفانه فراوانی دارند. ثانیاً وضعیت ما، برای رسیدن به مرحله تمدن‌سازی مناسب نیست.
‏جناب آقای رییس جمهور سلام علیکم خاطر شریف هست که قرار بود ارز ۴۲۰۰ حذف شود و مابه‌التفاوت آن تا نرخ بعدی به عنوان یارانه به مردم پرداخت شود. لذا صورتحساب شما برای ۱۴۰۲ با ارز ۲۸٫۵۰۰ تومن و ۲۱.۲ م دلار درآمد نفتی، پرداخت ماهانه ۵۰۵ هزار تومان به حساب ۸۵ میلیون نفر است. ارادت
چرا به شجاعت و آزاداندیشی خمینیِ بت‌شکن اقتدا نمی‌کنیم و در علم و اقتصاد شعار سر نمی‌دهیم تا ما هم بتوانیم یک رقم بزنیم؟ کمتر از یک ماه پس از تسخیر لانۀ جاسوسی در تهران و در تاریخ ۹ آذر ۱۳۵۸، خبرنگار هفته‌نامۀ تایم برای مصاحبه با به قم رفت. در یکی از سؤال‌هایش از امام، چنین پرسید: «شما زندگى خيلى منزوى ای داشتید. شما اقتصاد جديد و حقوق روابط بين‌المللى را مطالعه نكرده‏ايد. تحصيل شما مربوط به علوم الهى است. شما در سياست و گرفتن و دادن یک زندگى اجتماعى درگير نبوده‏ايد. آيا اين در ذهن شما اين شک را به وجود نمى‏آورد كه ممكن است عواملى در اين معادله باشد كه شما نمى‏توانيد درک كنيد؟» اما پاسخ به این پرسش را بخوانید: «ما و معيارهاى اجتماعى و سياسى‏اى كه تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجيده مى‏شده است را شكسته‏ايم. ما خود چارچوب جديدى ساخته‏ايم كه در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاك حمله گرفته‏ايم. از هر عادلى دفاع مى‏كنيم و بر هر ظالمى مى‏تازيم، حال شما اسمش را هرچه مى‏خواهيد بگذاريد. ما اين سنگ را بنا خواهيم گذاشت. اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ و و ساير سازمان ها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه برپايه نفوذ و قدرتمندان كه هر موقعى كه خواستند هر كسى را محكوم كنند، بلافاصله محكوم نمايند. آرى با ضوابط شما من هيچ نمى‏دانم و بهتر است كه ندانم». آری، افتخار این نظام مقدس این بود که از معادله‌های جهانی نظام استکباری بین‌المللی هیچ نمی‌داند و به هیچ یک از قواعد و فرمول‌های ظالمانۀ مستکبران عالم پای بند نیست؛ حتی اگر نام یا بر آن نهاده باشند. امام راحل عظیم‌الشأن ما، زیر میز بازی کثیف استعمارگران عالم زد و بازی آن‌ها را به هم ریخت و میدان جدیدی برای نقش آفرینی در این عالم طراحی و معرفی کرد و شجاعانه اعلام کرد که «اميد است كسانى پيدا شوند كه ساختمان بزرگ سازمان ملل و شوراى امنيت و ساير سازمان‌ها و شوراها را بر اين پايه بنا كنند، نه برپايه نفوذ سرمايه داران و قدرتمندان». ما که وام‌دار مجاهدت‌های امام انقلاب و خون شهدائیم و عمری نان سفرۀ انقلاب اسلامی را خورده‌ایم، چرا می‌ترسیم از اینکه دروغ‌های بزک شده با نام علم را که واردات اصلی از است، کنار بگذاریم. باید باور کنیم که با فرمول‌های غربی و شرقی و با همان تحلیل‌ها و توصیه‌های موجود در منابع غربی برای نمی‌توانیم را مهار کنیم و را به چشم ببینیم. نمی‌توانیم در همان زمین بازیِ از پیش تعیین شده راه به جایی ببریم؛ باید زیر این میز بزنیم و زمین بازی را خودمان تعریف کنیم.
اول مطلب این لینک را ببینید آرشیو مطالب این کانال در آغاز کرونا را مرور کنید. بارها متهم شدیم به علم ستیزی. به اینکه بصیرت نداریم و… حالا اما اسناد یکی یکی هویدا می‌شوند. نوش دارو بعد از مرگ سهراب. و البته همین امروز هم در مواردی دیگر متهم هستیم به علم ستیزی و بی بصیرتی. خود بصیر پنداران اما همیشه سر بزنگاه ضربات مهلکی به کشور می‌زنند. بعد از مرگ سهراب هم البته مشغول ضربه بعدی هستند. چون هیچ کس ضربات قبلی را به یاد نمی‌آورد.
چرا کسی به فکر کارگر و معلم نیست، حقوق‌ها آب می‌روند و افسوس‌ها بیشتر آیا عمداً این قشرهای شریف را تحریک می‌کنند؟ و داستان تکراری حمایت خواص از طرح‌های لیبرالی با نام‌های اسلامی قالب کردن جنایت اقتصادی به اسم جراحی اقتصادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پول اعتباری و بانک لکه‌ی ننگی در جمهوری اسلامی است حجت‌الاسلام علی کشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمی‌گذارند حساب‌های فراریان مالیاتی را بررسی کنیم اگر قرار است بخشی از بودجه را محقق کنیم باید اختیارات کافی به ما بدهید رئیس مرکز تنظیم مقرارت سازمان امور مالیاتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا سود ۲۳ درصد وام‌های بانکی با حکم شرع و اسلام سازگار است؟ نقش شورای فقهی در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
مراقب باشید علوم خودتان را از سرچشمه‌های نورانی اخذ کنید
اقتصاد سیاسیِ نقدینگی اگر من از شما بپرسم ۱۰۰ کیلومتر زیاد است یا خیر چه جوابی می‌دهید؟ احتمالاً می‌پرسید برای چه کاری؟ نسبت به چه چیزی؟ برای چه کسی؟ مثلاً ۱۰۰ کیلومتر برای یک مورچه بسیار زیاد است. یا ۱۰۰ کیلومتر فاصله از خورشید بسیار کم است. یا... نقدینگی هم یک عدد دارد که باید اول تعیین کنیم نسبت به چه چیزی و برای چه کاری کم یا زیاد است؟ برخی می‌گویند نسبت نقدینگی به تولید ملاک است. برخی می‌گویند عوامل دیگری هم مؤثر است مثل سرعت گردش پول. برخی می‌گویند میزان تورم هم اهمیت دارد در میزان نقدینگی. اما سؤال این است: اگر بخواهیم رشد ۱۰ درصدی داشته باشیم چه میزان نقدینگی نیاز داریم؟ اگر بخواهیم نرخ بیکاری به ۲ درصد برسد چه؟ اگر بخواهیم کشورهای دیگر از ریال بعنوان پول بین‌المللی استفاده کنند چه؟ اگر بخواهیم نفتمان را به ریال بفروشیم چه؟ اگر بخواهیم تولیداتی که در فضای نابازارمان صورت می‌گیرد را به GDPمان اضافه کنیم چه؟ اگر جلوی سفته‌بازی را گرفتیم و نقدینگی‌هایمان به سمت تولید رفت آیا کفایت می‌کند؟ الآن به ازای هر نفر در ایران مثلاً ۱۰۰ میلیون تومان نقدینگی داریم. یک خانواده ۴ نفره با ۴۰۰ میلیون تومان می‌تواند تولیدی راه بیاندازد؟ اگر بازتوزیع عادلانه صورت بگیرد چقدر؟ اگر بازتوزیع صورت نگیرد چقدر؟ هزاران میلیارد تومان از مال مردم را بین عده‌ای به ناحق توزیع کرده‌اند. اگر بخواهند جبران کنند دو راه دارد: یا به همان میزان و بیشتر خلق کنند و به سایر مردم هم بدهند. یا از آنها بگیرند و بدهند به مردم. در این حالت‌ها چقدر نقدینگی نیاز است؟ خلاصه که میزان نقدینگی در کشور یک بحث ذیل موضوع و از جنس اقتصادسیاسی است نه یک بحث حسابداری و ریاضی.
بوسیله بانک‌های خصوصی هزاران میلیارد تومان از مال مردم، بین عده‌ای معدود توزیع شده است. اگر بخواهیم جبران کنیم دو راه وجود دارد؛ ۱. به همان میزان به سایر مردم هم بدهیم ۲. از آنها پس بگیریم راه دیگری وجود ندارد