با حقوق یک کارگر چقدر میتوان میوه خرید؟
دستمزد روزانه یک کارگر حداقلبگیر در سال جاری، ۲۳۸ هزار تومان است که با الحاق تمام متعلقات و مزایای مزدی در هر روز به زحمت به ۲۵۰ هزار تومان میرسد؛ بیایید فرض کنیم یک کارگر وقتی خسته و غمناک از سر کار به خانه برمیگردد، تصمیم میگیرد یک سبد کوچک از میوههای تابستانی برای فرزندانش بخرد؛ این سبد فقط یک کیلو انجیر، یک کیلو آلوزرد، یک کیلو گیلاس و در نهایت یک کیلو انگور است؛ او اگر از ارزانترین نقاط شهر خرید کند، برای یک سبد چهارکیلویی از میوههای فصل باید حداقل ۶۶۲ هزار تومان بپردازد که این رقم ۲.۶ برابر دستمزد روزانه این کارگر است؛ در واقع کارگر حداقلبگیر باید ۲.۶ روز کار کند و هیچ چیزِ دیگر نخرد تا بتواند ۴ کیلو میوه تابستانی آنهم با ارزانترین قیمتهای موجود در بازار خریداری کند و به خانه ببرد
نسل آفتاب
هدایت شده از نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح مفصلی دارد اما جهت ثبت در تاریخ مینویسیم
حذف سقف نیما و ارز ترجیحی بدونِ کنترل حداقلی حسابسرمایه + نزدیک کردن حساب جاری کالایی به ترازتجاری + خلق پاسخ حساب مالی به ترازپرداخت
باعث جهش ارز آزاد، تولد سقف جدید نیما و ارز ترجیحی ۶۰ هزارتومانی میشود
و بدتر از همه اینکه نارضایتی شدید اجتماعی تولید میکند
امیدواریم و دعا میکنیم آقای دکتر پزشکیان از آنچه در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ تا امروز گذشت عبرت بگیرند و در تله کارشناسی موهوم و فانتزی اقتصاد گرفتار نشوند
نسل آفتاب
طبق یکی از کتابهای راهنمای سازمان جاسوسی آمریکا (CIA)، هدف از شکنجه ایجاد نوعی طوفان شدید ذهنی است
پس از شکنجه، زندانی قادر نیست منطقی فکر کند یا حافظ منافع خود باشد
تحت تأثیر چنین شوکی، بیشتر زندانیان از باورهای پیشین خود دست برمیدارند
دکترین شوک نیز دقیقاً همین روند را تقلید و تکرار میکند و سعی دارد در مقیاس کلان و اجتماعی، به همان چیزی دست یابد که شگردهای شکنجهگران در سلول بازجویی، تکتک بر سر افراد میآورد
درست مثل زندانی وحشت زدهای که نام رفقایش را لو میدهد و از باورهایش رویگردان میشود، جوامع شوکه شده نیز غالباً از چیزهایی که در حالت عادی سرسختانه از آنها حفاظت میکردند، دست برمیدارند
بحرانهای اقتصادی از قبیل شوکهای ارزی و تورم افسار گسیخته فرصتی را برای اقتصاددانان بازار آزاد فراهم میکند تا در خلأ اجتماعی ناشی از بحران و جو ترس و نگرانی، دست به مهندسی جامعه به نفع شرکتهای بزرگ بزنند
مردم زندانی میشوند تا قیمتها آزاد باشند
نسل آفتاب
شوک ارزی جدید در راه است
آقای علی طیبنیا فرمانده تیم اقتصادی دولت آقای پزشکیان گفته است:
بنگاههای بزرگ را مجبور کردهاند ارز خود را به نرخ دستوری بفروشند که به صادرات لطمه میزند
این اظهارات، به معنی آن است که شرکتهای فولادی، پتروشیمی، پالایشی و معدنی که ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور را انجام میدهند، باید اجازه داشته باشند دلار خود را به نرخ ۶۰ هزار تومان به واردکنندگان بفروشند
در حال حاضر این شرکتها، دلارهای خود را به نرخ ۴۳ هزار تومان (معروف به نیما) میفروشند
به عبارت دیگر، دولت جدید به این شرکتهای خامفروش اجازه خواهد داد که دلارهای خود را ۱۷ هزار تومان گرانتر بفروشند
اگر مجموع این شرکتها در سال ۴۰ میلیارد دلار صادرات دارند، رانتی که از محل گرانسازی ارز به جیب اینها خواهد رفت، حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود
این ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اضافی را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ مردم
تمام کالاهای وارداتی به ازای هر دلار ۱۷ هزار تومان برای مصرفکنندگان گران خواهد شد
اما ماجرا به اینجا تمام نمیشود
همین شرکتها، قیمتگذاری محصولاتشان را بر اساس دلار ۴۳ هزار تومان (نیما) انجام میدهند
یعنی قیمت جهانی را در دلار ۴۳ هزار تومان ضرب میکنند و محصولاتشان را به ملت ایران میفروشند
طبق اظهارات آقای طیبنیا، با روی کار آمدن دولت جدید، دلاریفروشان قیمتهای جهانی را ضربدر دلار ۶۰ هزار تومان کرده و محصولاتشان را به ملت ایران خواهند فروخت
در دولت شهید رئیسی، دلارداران و دلاریفروشان مؤفق شدند دولت را با خود همراه سازند که اولاً دلار ۴٫۲۰۰ را حذف کند، ثانیاً نرخ دلار نیما (دلار شرکتهای بزرگ) را نیز از ۲۳ هزار تومان به ۴۳ هزار تومان افزایش دهد (به اسم محرومین سر محرومین بریده شد)
هنوز دولت جدید نیامده، وعده افزایش دلار نیما از ۴۳ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان را به این شرکتها داده است
تردید نکنید در صورتی این اتفاق بیفتد، قیمت دلار آزاد به زودی پرواز خواهد کرد و دوباره، روز از نو، روزی از نو
امیدواریم آقای پزشکیان بر عهدی که با مردم بسته پایبند بماند و معیشت ۸۵ میلیون ایرانی را به پای منافع ۴۰ شرکت قربانی نکند
(کاری که نئولیبرالهای ریشو در دولت قبل کردند)
وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَالَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَالْحَيَاةِالدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعجب نکنید
۳۰ سال پیش رهبری چنین روزی را حتی با تاریخ دقیقش پیشبینی کرده بودن و راهکارش را هم داده بودن
جالبتر اینکه همین مسئولین و دستاندرکاران حوزههای علمیه (آیتالله…) بجای اعتراف بهکمکاری و قبول تقصیر، دست پیش را میگیرند و در نقاب مدافع مردم، ریشهی مشکلات را معیشت و اقتصاد بیان میکنند و طلبکار هم هستند
آیا اگر حضرات به رهنمودهای رهبری عمل میکردن و روی اعتقاد مردم کار میکردن، الآن بخاطر مادیات دینشان را میفروختند؟
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادبیّات انتقادی و انتخاب ناموجّه
منتقد اجتماعی، صریح و شفاف و حتی گاه گزنده، نقد میکند؛ چه حاکمیّت را و چه جامعه را
او به ساختارها وابسته نیست که بخواهد محتاطانه و محافظهکارانه سخن بگوید و اگر غیر از این باشد، قادر نخواهد بود که حقایق را بیان کند و رنجها و زخمها را عیان کند
هم باید گفت و هم باید صریح گفت
نقادی، فضیلت است و نقادیِ صریح و ارزیابی آشکار، فضیلتی فزونتر دارد؛ چراکه بهتر میتواند ریشهها و سرچشمههای نقصانها را روایت کند
روایت محافظهکارانه، روایت سربسته و نهفته است و راه به جایی نخواهد برد
صراحت، خصوصیّتی نیست که فقط در مقابل حاکمیّت، پسندیده باشد، بلکه باید جامعه را نیز همینگونه نواخت و به نقد کشید
این در حالی است که بسیاری از اصحاب تفکّر و معرفت، خود را در مقابل جامعه تعریف نمیکنند و زبان به انتقاد نمیگشایند تا بدنۀ اجتماعی و هواداران مردمیِ خویش را از دست ندهند
بهاینترتیب، نوعی ملاحظۀ نامعرفتی و احتیاط مصلحتاندیشانه بر ادبیّات آنها حاکم است که خواهناخواه، بر منطقِ نظری آنها نیز سایه خواهد افکند
از نظر تأثیر اجتماعی، گاهی حتی باید از صراحت هم پا فراتر نهاد و در پی ادبیّاتی بود که آیتالله مصباح، آن را شوکدرمانیِ اجتماعی میخواند
آیتالله مصباح دربارۀ مواضع تند و صریحش، تعبیر شوکدرمانیِ اجتماعی را به کار میبرد و میگفت گاهی باید جامعه را اینگونه از خواب بیدار کرد؛ یعنی باید به وضعِ فکریِ مستقر، تلنگر زد و تکانه وارد کرد تا ساختارشکنیِ ذهنی، ممکن شود
وقتی فضای عمومی و جوّ غالب، سمتوسوی یکسان دارد و سخن انتقادی، شنیده نمیشود، باید نقد را به صورت غلیظ و صریح و برجسته بیان کرد تا دچار گمگشتگی نشود
حاکمیّت و جامعۀ ما، سخت محتاج تحوّل است و تحوّل نیز جز از طریق نقادیِ صریح، ممکن نیست
کارگزار رسمی یا عالِم دینی، ملاحظات متعدّدی دارد، اما یک منتقد اجتماعی مانند ما، میتواند بیپرده و صریح بنویسد
این امر به دلیل آن است که گفته باید با موقعیّت اجتماعیای که فرد در آن قرار گرفته است، تناسب داشته باشد؛ چنانکه هر فردی باید تناسب گفتهاش را با موقعیّت اجتماعیاش بسنجد و تقارن و تناسب ایجاد کند
دراینباره، آیتالله مصباح نکتههای تاریخیِ روشنگری را مطرح میکرد که در واقع، پاسخ ایشان به اشکالاتی بود که به ادبیّات ایشان وارد میشد
ایشان میگفتند حضرت امیر و جناب ابوذر، هم دو در یک وضع سیاسی بودند و دیگریشان نیز یکسان بود، اما مواضع جناب ابوذر، بسیار تندتر و صریحتر و گزندهتر بود؛ درحالیکه هیچ روایتی نداریم که حضرت امیر، جناب ابوذر را از این غلظت و درشتی، نهی کرده باشند، بلکه ایشان تا لحظۀ پایانی، حامی و مؤیّد جناب ابوذر بودند
همچنین آیتالله مصباح، این مثال تاریخی را مطرح میکرد که حضرت امیر علیهالسلام و حضرت زهرا سلاماللهعلیها نیز در آن واقعۀ تلخ، از نظر شدّت و غلظت و صراحت، متفاوت رفتار کردند؛ چراکه یکی از این دو بزرگوار، صاحب حقّ غصبشده بودند و دیگری، یک منتقد بیرونی
این نیز نشان میدهد که ادبیّات انتقادی، وابسته به موقعیّت اجتماعی است و هر کسی باید بکوشد مقام و موقع خویش را بیابد و بشناسد و درخور و همساز با آن، موضعگیری کند
میدانیم که محافظهکاری، رسم رایج شده است، ولی مسأله این است که انقلاب، چوب نگفتنها را میخورد
نسل آفتاب
هدایت شده از نسل آفتاب
۴۵ روز تا #اربعین #یادش_بخیر
یا صاحبالزمان عَجَّلَاللَّهُتَعَالَیفَرَجَهُالشَّریف از روضههای جدتان آتش میگیریم بحق حضرت زهرا سَلامُاللهعَلَيْها در ظهورت تعجیل بفرمایید تا انتقام بگیریم…
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید برای چنین وضعیتی گریست
نسل آفتاب
هدایت شده از نسل آفتاب
حد اعتدال دینی را نگه نمیداریم
متأسفانه همواره اینگونه بوده است که:
بنام وحدت، برائت تضعیف میشود و برعکس
بنام حدود شرعی، تعظیم شعائر تضعیف میشود و برعکس
بنام تقیه، جهاد تضعیف میشود و برعکس
بنام مرجعیت، حکومت تضعیف میشود و برعکس
بنام وحدت، اعتقادات تضعیف میشود و برعکس
بنام وحدت با اهل سنت، وحدت با شیعه تضعیف میشود و برعکس
بنام حفظ حکومت، حفظ اعتقاد تضعیف میشود و برعکس
بنام جایگاه احادیث، جایگاه اجتهاد تضعیف میشود و برعکس
بنام اهمیت قرآن، اهمیت احادیث تضعیف میشود و برعکس
بنام ملیت، اسلامیت تضعیف میشود و برعکس
بنام آزادی، ولایت فقیه تضعیف میشود و برعکس
بنام تعدد زوجات، خانواده تضعیف میشود و برعکس
بنام عفاف، متعه تضعیف میشود و برعکس
بنام امنیت، آزادی تضعیف میشود و برعکس
بنام هیئت، مسجد تضعیف میشود و برعکس
بنام جایگاه و حقوق مرد، جایگاه و حقوق زن تضعیف میشود و برعکس
بنام جایگاه و حقوق فرزند، جایگاه و حقوق والدین تضعیف میشود و برعکس
بنام تلاش برای معیشت، عبادت و زهد تضعیف میشود و برعکس
بنام بهرهی دنیا، بهرهی آخرت تضعیف میشود و برعکس
بنام پرهیز از بخل و پرهیز از اسراف تضعیف میشود و برعکس
بنام کنترل خشم، شجاعت تضعیف میشود و برعکس
بنام حق، تکلیف را تضعیف میکنند و برعکس
و بنام…
و این قصهی افراط و تفریط ادامه دارد
در قرآن كريم از اعتدال به تعبير وسط ياد شده و مدح گرديده است
وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ
اين چنين شما را امت معتدل قرار داديم تا گواه بر همه مردمان باشيد
حضرت علی علیهالسلام فرمودهاند:
خیرُ الاُمورِ اوسَطُها
و فرمودند:
لَا تَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً
نادان را نبينى، مگر افراطگر يا تفريطگر
نادان را نبينى جز كه كارى را از اندازه فراتر كشاند و يا بدانجا كه بايد نرساند
پس با اقتدا به اولیاء علیهمالسلام در تمام امور زندگی اعتدال را رعایت کنیم
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۱ تیرماه، روز عفاف و حجاب گرامی باد
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی رحمةاللهعلیه:
حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزشهای شماست
۲۱ تیرماه روز ملی حجاب و عفاف و سالروز سرکوب خونین قیام مردم علیه کشف حجاب در مسجد گوهرشاد توسط ارتش رضاخان گرامی باد
نسل آفتاب
هدایت شده از نسل آفتاب
چرا وضع حجاب اینجوری شد؟
چون ۲۶ نهاد متولی امر عفاف و حجاب هستند ولی پاکار نبوده و نیستند
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۲۱ وظیفه
وزارت بازرگانی با ۱۳ وظیفه
سازمان صداوسیما با ۳۱ وظیفه
نیروی انتظامی با ۲۱ وظیفه
سازمان جوانان با ۱۴ وظیفه
سازمان تبلیغات اسلامی با ۱۲ وظیفه
وزارت آموزشوپرورش با ۲۱ وظیفه
وزارت علوم با ۱۷ وظیفه
مرکز زنان و خانواده با ۶ وظیفه
وزارت ارتباطات با ۸ وظیفه
سازمان تربیت بدنی با ۱۸ وظیفه
شهرداری با ۱۰ وظیفه
وزارت بهداشت با ۱۷ وظیفه
ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر با ۱۱ وظیفه
سازمان بهزیستی با پنج وظیفه
وزارت امورخارجه با ۱۰ وظیفه
وزارت کار با ۵ وظیفه
مجلس شورای اسلامی با ۷ وظیفه
وزارت کشور با ۱۱ وظیفه
سازمان مدیریت و برنامهریزی با ۹ وظیفه
قوهقضائیه با ۵ وظیفه
وزارت مسکن راه و شهرسازی با ۹ وظیفه
سازمان میراث فرهنگی با ۱۱ وظیفه
بسیج با ۶ وظیفه
وزارت راه با ۷ وظیفه
سازمان تبلیغات اسلامی با ۱۲ وظیفه
سازمانها و نهادهایی هستند که در مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۶ تصویب شد و برای گسترش عفاف و حجاب نوع وظایفشان هم ذکر شده است
فقط پلیس نیست که بعد از ۲۱ وظیفه، آخرین مرحلهاش رو میخواد اجرا کنه با اونهمه اُلدرم، بُلدرم
باید همه بیان وسط میدون و کم کاری گذشته را هم جبران کنند
برخی از این عزیزان فقط جمله کارفرهنگی باید بشود را یاد گرفتند ولی نمیدونن خود اینا مخاطب این جمله خودشون هستند و سالها بودجه (که ریالبهریالش حرام بوده خوردنش) گرفتند تا کار فرهنگی انجام بدهند ولی نهایتاً با این وضعیت روبرو هستیم، اول باید این عزیزان را توجیه (تنبیه) کرد بعد ببینیم چی میشه
نسل آفتاب
هدایت شده از نسل آفتاب
بعضی مسئولان بهگونهای در مسألهی حجاب و عفاف عمل میکنند که رضایت مردم را داشته باشند
یعنی صرفاً ۱۵ نفر مخالف تصمیمات و اقدامات این قبیل مسئولان هستند
شامل خداوند و ۱۴ معصوم؛ که اون هم مهم نیست
چون ما دموکراسی داریم و مهم جلب نظر چهار تا سلبریتی واسه انتخابات هست
در خواب بینید گندم ری…
نسل آفتاب
هدایت شده از نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر ولیامر مسلمین در مورد تخلف قوا مخصوصاً قضاییه
وای به روزی که بگندد نمک
نسل آفتاب
نسل آفتاب
درآمدهای قابل پیشبینی از طرحهای انقلابی صیانت (فروشVPN) = ۱۶ هزار میلیارد مولد سازی (فروش املاک)
کسی میدونه این ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کجاست؟
درباره انتخابات ۱۵ تیر
بخش اول
انتخابات ۱۵تیر حاوی درسها و عبرتهای مهمی است که شایسته واکاوی و موشکافی است
اگر بی تعارف به برخی نکات پرداخته نشود، هزینههای سنگین را میپردازيم بدون آنکه آورده و عبرت لازم را برای ترسیم بهتر آینده کسب کنیم
اما برای طرح بخشی از این نکات، یادآوری چند موضوع که در طول یکماه اخیر به آن پرداخته بودیم، کمک کننده خواهد بود
آرایش نامزدهای انتخاباتی
پس از تأیید #شورای_نگهبان و اعلام اسامی نامزدها، قابل پیشبینی بود که تعدد نامزدها و روند فرسایشی در یکسو، و تمرکز ظرفیتها بر روی یک کاراکتر مستعد انتخابات از سوی دیگر، #پزشکیان را به پدیده این انتخابات بدل خواهد کرد
پس یکی از نکات، آرایش نامزدهای تأیید شده توسط شورای نگهبان بود
طراحی نادرست کمپین تبلیغاتی دو نامزد مطرح (بویژه اشتباهات تیم تبلیغاتی دکتر قالیباف) درکنار سایشهای درونگفتمانی، باعث کاهش سبد آراء جریان گردید
دراینباره نکات بسیاری است که فعلاً از آن میگذریم ولی ما در طراحی یک کمپین تأثیرگذار که توانایی ارتباط مؤثر با عموم مخاطبین بویژه لایهی عواطف آنها را داشته باشد دارای ضعف مفرط هستیم
استفاده از مشاورین و کاراکترهای نامقبول در اطراف نامزدها (که نه تنها افزاینده رأی نیست بلکه تولید حاشیه و شبهه میکند) از جمله اشتباهات هر دو نامزد بود
عدم توانایی در تبدیل مسائل مهم اقتصادی و معیشتی به کانون اصلی منازعه و ارائهی راهحلهای معتبر، با ادبیات روان، ملموس و اعتماد برانگیز
نه مسائل و نه راهحلها، با زبان مردم ارائه نشد درحالیکه دکتر پزشکیان، صرفاً صورت مسألهها رو بازگو میکرد اما به زبان مردم
بنابرین محل نزاع اصلی، بر سر موضوعات سیاسی و اجتماعی شکل گرفت یعنی همان محلی که نقطهی قابل مانور توسط اصلاحطلبان بود
عدم تشخیص درست صحنه، ناهماهنگی و ناتوانی در تصمیمگیری به موقع، ازسوی بازیگران اصلی جریان؛
_ضعف نگاه تحلیلی و جبههای
_گرفتار شدن در هالهی شناختی و حباب اطرافیان
_ترجیح منافع گروهی به منافع ملی
_ایجاد تردید در بدنه، دودستگی و رقابت فرسایشیِ درون گفتمانی
آسیبهای مهمی بود که مانع از تصمیم و حرکت فراگیر جبههای گردید و از جمله لحظاتی بود که نتیجهی انتخابات را پیش از روز رقابت، معین کرد
عدم هماوردی در نزاع شناختی؛
جنگ روایتها و نبرد رسانهای/مجازی
البته توان خوبی در این مسیر صرف شد درعین حال به لحاظ ابزار، روشها و تکنیکها، محتوا و منابع مالی دست طرف مقابل پرتر و بازتر بود
اما در این سمت امکان استفاده از برخی روشهای زرد و هیجانی، وجود نداشت
این موارد، تنها بخشی از نکات قابل طرح در یک نگاه اجمالی به روند انتخابات در ایام تبلیغات بود و البته بخش مهم دیگری مربوط به روند تاریخی اتفاقات و عملکردها چه از سوی دولتها و چه ازسوی فعالان اجتماعی/سیاسی/رسانهای در طول سالیان اخیر و تأثیر آن در افکارعمومی بوده است که درجای خود باید به آن پرداخت
اما پس از بیان این مقدمات و اشاره به اینکه محل نزاع اصلی این #انتخابات بر سر یک دوراهی سیاسی شکل گرفت، سئوال اصلی که جای تأمل و بررسی فراوان دارد این است:
سئوال اصلی:
درحالی که نیمی از مردم به پای صندوقهای رأی نیامدند چه دلایلی باعث شد که همان ۵۰درصد مشارکت کننده، در انتخاب بین تداوم راه #شهید_جمهور و تداوم #دولت_روحانی گزینه دوم را ترجیح دهند؟
ادامه در بخش دوم
نسل آفتاب
درباره انتخابات ۱۵ تیر
ادامه بخش اول
مرور پرسش اصلی:
درحالی که نیمی از مردم به پای صندوقهای رأی نیامدند، چه دلایلی باعث شد که همان ۵۰درصد مشارکت کننده، در انتخاب بین تداوم راه #شهید_جمهور و تداوم #دولت_روحانی گزینه دوم را ترجیح دهند؟
اینروزها درباره چرایی رفتار انتخاباتی مردم، دلایل گوناگونی، مطرح میشود بسیاری ازین مطالب، تنها به بخشی از ماجرا پرداختهاند، درحالیکه در این امر ذو ابعاد، باید مجموعهای از علل و عوامل مورد بررسی و دقت قرار گیرند
البته نه به قصد مقصرسازی و تقابل، بلکه به قصد ریشهیابی، عبرتجویی و اصلاح
در اینباره موارد ریز و درشتی را میتوان برشمرد، همچون:
آرای قومیتی/ رقیبهراسی/ شرایط اقتصادی/ اشتباهات در طراحی کمپین تبلیغاتی و برخی اطرافیان نامزدها/ استفاده از روشهای زرد، هیجانی و پوپولیستی/ فعالسازی گسلهای اجتماعی، مذهبی و سیاسی/ تغییرات در سبک زندگی/ ایجاد دوگانههای مرتبط با فیلترینگ، برجام و آزادی بانوان/ ناتوانی در ادراکِ جامعه و برقراری ارتباط مؤثر با عموم مردم و جوانان/ تخریبها، تندرویها و سایشهای درونگفتمانی/ کاراکتر خاص و غیرانتخاباتی سعید جلیلی/ خودبسندگی، استغناء و سیاستورزی ناپختهی برخی مدعیان/ کم رونقی مساجد، تضعیف گروههای مرجع و…
از این میان، سهم هر موضوع نیاز به بررسی دارد و نمیتوان یک مورد را علتِ تامه ماجرا دانست
برخی موارد هم، مثل کم رونقی مساجد، بیش از آنکه علتِ ماجرا باشند، خودشان معلولِ این شرایط هستند
آرای قومیتی نیز اگرچه مؤثر بوده است اما تمامکننده نبوده، چرا که در سال۹۶ نیز آرای روحانی در آذربایجان شرقی و غربی تقریبا ۲برابر رئیسی بود، در این #انتخابات اگرچه فاصله آراء بیشتر شد اما با لحاظ آرای خراسان بزرگ، تفاضل آرای قومیتی، علت تمامکننده در این انتخابات نبوده است
همانطور که آرای #پزشکیان را نمیتوان با وجود مشارکت ۵۰درصدی، صرفاً مرتبط با سبد رأی اصلاحطلبان دانست
کما اینکه وی بارها بر حمایت جمعی از حامیان #شهید_رئیسی و قالیباف از خودش تأکید کرد
اگرچه طیف اصلاحطلب با تمام توان خود را به آب و آتش زد اما توفیق قابل توجهی در جلب فراگیر مردم نداشت و این نکته درجای خود نیاز به تأمل دارد
این مهم را نیز نباید فراموش کرد که با تمام این موارد، فاصله پزشکیان با جلیلی کمتراز ۳میلیون رأی شد
و مهمتر از اینها آن ۵۰درصد خاموش
به هرحال اگر ریشهیابی موضوع را به سطح علتهای فرعی تقلیل دهیم، تحلیل و تدبیر درستی برای این وضعیت نیز نخواهیم داشت
در اینجا میخواهیم نکتهای را مورد توجه قرار دهیم که به نظر میرسد بستر اصلی برای رفتار انتخاباتی طبقه متوسط و محروم بوده است و سایر عوامل نیز در همین بستر، امکان نقشآفرینی مؤثر را یافتهاند
واقعیت آن است که در دولت سیزدهم، با وجود تمام تلاشهای قابل تقدیر در حوزههای گوناگون از جمله در توسعه زیرساختها، تسویه بدهیهای دولت قبل، ارتقاء جایگاه در حوزه بینالملل و دیپلماسی اقتصادی و… درعین حال به دلیل تجویزِ نسخه شوکدرمانی در حوزه #ارز و بروز تورم سنگین بویژه در کالاهای اساسی (که مستقیماً با سفره مردم ارتباط داشت) انتظاری که عموم جامعه از #دولت_مردم و دولتِ محرومین داشتند برآورده نشد و همین موضوع تبدیل به مهمترین اسلحهی سلبی در انتخابات اخیر شد، به طوری که هرگاه پزشکیان با سلاح گوشت ۸۰۰هزارتومانی و تورم کمسابقهی موادغذایی حمله میکرد، پاسخ درخوری دریافت نمیکرد
در واقع همانطورکه رفتار انتخاباتیِ بخشی از جامعه با نگاه منفی نسبت به تداوم #دولت_روحانی شکل گرفت، جماعت بیشتری هم با رویکرد سلبی نسبت به ادامهی شرایط دشوار معیشتی، دست به انتخاب زدند
نگرانی مهمی که #جلیلی نتوانست آن را از مخاطبینش، برطرف کند
وقتی در میان نامزدها، عزم جدی و برنامه روشنی برای مقابله با اقتصاد لیبرالی، سیاست گرانسازی و سیطره ابرسرمایهداران بر اقتصاد مشاهده نشود، طبیعتاً نامزدی ترجیح داده میشود که لااقل در بیان دردهای مردم، بیپرده و شفاف، اعتراض مردم را نمایندگی میکند و در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز نگاه بازتری دارد
از سوی دیگر علیرغم سیطره رویکرد لیبرالی بر اغلب اطرافیان دکتر پزشکیان، خود ایشان، در میان نامزدها، تأکید زیادی بر #عدالت، مقابله با نظام ناعادلانهی طبقاتی (بویژه در آموزش و سلامت) و مخالفت با شوکدرمانی داشت
تیپ ظاهری و رفتاری، نحوه بیان و لحن او نیز به مردم، احساس نزدیکی بیشتری را القاء و ارتباط عاطفی بهتری برقرار میکرد
حال باید ببینیم در عرصه تصمیم و عمل چه اتفاقی خواهد افتاد؛ او چگونه میتواند تعارض بین رویکرد عدالتطلبی و صدای محرومان بودن را با نگاه کارشناسیِ حاکم بر اطرافش، تنظیم کند و در عمل کدام رویکرد غلبه خواهد کرد؟
نسل آفتاب