✨امروز با جمعی از نخبگان #مشگین_شهر نشستی صمیمی داشتیم. از این عزیزان خواستم آنها بگویند و حقیر شنونده باشم. مسائل بسیار مهمی مطرح شد که همه را یادداشت کردم و انشاءالله در حد توان پیگیری خواهم کرد. طیف وسیعی از دغدغهها در کلام این عزیزان بود از مسئله جمعیت تا وابستگی کشور به نهادههای دامی تا ظرفیتهای موجود در شهرستان که بلااستفاده مانده است. بعد از نشست هم از یک کارگاه تولید البسه پزشکی بازدید کردم که گلایه داشتند محصولشان را با یک چهارم قیمت به بیمارستانهای استان عرضه میکنند منتهی حمایت نمیشوند.
🔸آقای محمود عباسزاده مشکینی منتخب عزیز مردم شهرستان از جوانان مومن انقلابی است و انشاءالله با حضور ایشان شاهد اتفاقات خوبی در سطح ملی و محلی خواهیم بود. از نخبگان شهرستان خواستم وظیفه خود را با انتخاب نماینده تمامشده ندانند. هستههای پشتیبانی محتوایی از نماینده خود و همچنین رصد و مطالبهگری از وی تشکیل داده و ارتباط مستمری با آقای عباسزاده داشته باشند.
@syjebraily
2875_42042-merged.pdf
758.7K
✨در سرمقاله چهارشنبه هفتم خردادماه روزنامه جوان به مناسبت آغاز بهکار مجلس یازدهم، نکاتی را پیرامون اولویتها و ضرورتهای این مجلس با نمایندگان جدید در میان گذاشتهام.
@syjebraily
سید یاسر جبرائیلی
✨در سرمقاله چهارشنبه هفتم خردادماه روزنامه جوان به مناسبت آغاز بهکار مجلس یازدهم، نکاتی را پیرامون
⚡️یکی از جدیترین انتظاراتی که از مجلس یازدهم وجود دارد، نهادینه شدن نسبت قانونگذاری با سیاستهای کلی نظام در این دوره است. طبق اصول ۲، ۵، ۵۷ و ۱۱۰ قانون اساسی، مصوبات مجلس شورای اسلامی باید در چارچوب سیاستهای کلی نظام باشد که از سوی، ولی فقیه ابلاغ میشود. نظارت بر این امر از اختیارات، ولی فقیه در اصل ۱۱۰ است که از سوی حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای به هیئت عالی نظارت تفویض شده است. اشکالی که در فرایندهای جاری مجلس شورای اسلامی وجود دارد، این است که در فرایند بررسی طرحها و لوایح، انطباق آنها با سیاستها پیشبینی نشده و ارائهدهنده طرح یا لایحه ملزم به تشریح و تبیین انطباق پیشنهاد خود با سیاستهای کلی نظام نیست. هرچند طبق مقررات ابلاغی رهبر انقلاب، مصوبات مجلس از نظر انطباق با سیاستهای کلی از سوی هیئت عالی نظارت بررسی میشود و شورای نگهبان ملزم به رعایت نظر این هیئت است، اما شایسته است که قبل از این نظارت پسینی، در خود مجلس ساز و کارهای پیشینی برای بررسی رعایت سیاستها در طرحها و لوایح طراحی شود. توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب به عنوان مرجع تفسیر این سیاستها در فرایندهای بررسی، راهگشا خواهد بود.
🔸بخشی از یادداشت ۷ نکته با نمایندگان مجلس یازدهم، سرمقاله امروز روزنامه جوان
@syjebraily
🖊زمینگرمایی برای دوران پسانفت
▫️امروز به اتفاق دوست و برادر عزیزم دکتر وحید صادقی-که همکلاسی دوران دبیرستان ما بود و اینک یک جراح حاذق مغز و اعصاب شده است- از پروژه نیروگاه #زمین_گرمایی مشگین شهر بازدید کردیم.
▪️کوه سبلان یک نعمت خدادادی در این منطقه است که علاوه بر همه مزایای متعارف کوهستان، یک مزیت اختصاصی نیز دارد و آن، ظرفیت عظیم آب داغ طبیعی در اعماق دامنه این کوه است.
آب داغ طبیعی کاربردهای متنوعی دارد که مهمترین آنها عبارتند از: تولید برق از بخار آب، گرمایش هوا و خاک گلخانهها، خشک کردن محصولات زراعی، گرمایش اماکن مسکونی، ذوب برف و یخ جادهها، آب درمانی، خشک کردن قالبهای سیمان، کنسرو مواد غذایی، هضم خمیر کاغذ، عمل تبخیر در تصفیه شکر و...
▫️تاکنون در این پروژه حدود دویست میلیارد تومان هزینه شده و یازده حلقه چاه به عمق حدود سه هزار متر حفر شده است. بر اساس طرح مطالعاتی پروژه، صرفا از ظرفیت بخار این چاهها امکان تولید صد مگاوات درساعت برق وجود دارد. این عدد وقتی معنیدار میشود که بدانیم پیک مصرف برق کل استان اردبیل حدود چهارصد مگاوات است. این را هم بدانیم که در نیروگاههای گازی ما به ازای هرمگاوات برق تولیدی، به طور متوسط حدود سیصد متر مکعب در ساعت گاز یا سیصد لیتر در ساعت گازوئیل مصرف میشود. خودتان محاسبه کنید که با راهاندازی نیروگاه زمینگرمایی مشگینشهر، چه میزان میشود در مصرف سوخت فسیلی صرفهجویی کرد. دوستان در گزارش خود گفتند که بخش عمده برق کشور ایسلند هماکنون از طریق زمینگرمایی تامین میشود.
▪️این پروژه عظیم و پرفایده اما بیش از بیست سال است که در انتظار تکمیل است و متاسفانه خلاء مدیریت جهادی و دلسوز به شدت در آن احساس میشود. وزارت نیرو باید یک توجه اساسی به این پروژه کرده و در مدیریت پروازی و همیشه غائب آن تجدیدنظر اساسی کند.
▫️اگر همه ظرفیتهای پیشبینی شده در طرح مطالعاتی به بهرهبرداری برسد، برای هزار و پانصد نفر نیز فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
https://b2n.ir/766853
@syjebraily
✨امروز دیداری صمیمی با آیتالله سید حسن عاملی عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان اردبیل داشتم.ایشان الحمدلله هم در عرصه علم فعالند و هم در عرصه عمل. وقت زیادی برای حل مسائل تولیدکنندگان و مسائل مردم میگذارند.
▫️انتقادی درباره مخالفت هیئت عالی نظارت با توسعه مناطق آزاد داشتند، این بحث در جمع نخبگان مشگین شهر نیز مطرح شد که با مرور تجربه شکست خورده مناطق آزاد عرض کردم مناطق آزاد نه در صادرات موفق بودهاند، نه در جذب سرمایه خارجی، نه در افزایش تولید و اشتغال. تراز تجاری این مناطق به شدت به نفع واردات است و بومیان این مناطق، به شدت از وضع موجود گلهمند هستند.
🔸سخن آیتالله عاملی این بود که باید با معایب منطقه آزاد مقابله کرد و مزایایش را تقویت نمود. این موضع صحیح است لکن باید پیش از گسترش جغرافیایی مناطق آزاد به شکل معیوب کنونی، ابتدا باید آنچه هست اصلاح شود و بعد به فکر توسعه افتاد.
مصاحبت با آیتالله عاملی برایم بسیار شیرین بود. خوش به سعادت مردم اردبیل بابت بهرهمندی از وجود چنین شخصیتی.
@syjebraily
سید یاسر جبرائیلی
✨در سرمقاله چهارشنبه هفتم خردادماه روزنامه جوان به مناسبت آغاز بهکار مجلس یازدهم، نکاتی را پیرامون
⚡️در سال جاری دولت دوازدهم مشغول تدوین برنامه هفتم توسعه است که پس از تصویب در مجلس، ریل حرکت کشور در پنج سال آتی خواهد بود. بنابراین، میتوان گفت که یکی از مهمترین دستورکارهای مجلس یازدهم، تصویب برنامه پنجساله هفتم است. میتوان به جرئت مدعی شد که آنچه در کشور ما به عنوان برنامه پنجساله تدوین میشود، «برنامه» نیست. این برنامههای پنجساله در واقع جز یکسری مجوز برای فعالیتهای جاری دولت و یکسری هدفگذاریهای بلندپروازانه نیستند. در واقع بسیاری از احکام این برنامهها چنانند که هر برنامه و پروژهای با هر سلیقهای را میتوان در آنها گنجاند و به همین دلیل عیار «برنامه» آنها بسیار ضعیف است. این ضعف تا اندازهای جدی است که دولت آقای روحانی تا تقلیل نقش مجلس در برنامه پنجساله ششم به تعدادی مجوز قانونی برای پیشبرد برنامههای دلخواه خود پیش رفت و همین امر محل اختلاف شد. با توجه به این تجارب، برخی نیز ایده کنار گذاشتن برنامههای پنجساله را مطرح میکنند. اما راهکار نه تقلیل دادن برنامه به یک سری مجوز است و نه حذف کامل برنامههای توسعه در دستور کار مجلس و دولت. کثرت چالشها و قلت منابع برنامهریزی را ضروری ساخته تا منابع به شکلی کارآمد برای مسائل اولویتدار تخصیص یابند و سلیقهها در تعیین اولویتهای تخصیص منابع دخیل نباشد. راه تدوین یک برنامه پنجساله موفق این است که این برنامه به صورت «مسئلهمحور» نوشته شود. به نحوی که طی تعامل نهادهای مسئول، مسائل اولویتدار کشور شناسایی شده و نقشه راه پنج ساله دقیقی برای حل این مسائل ترسیم شود.
برای اینکه دولت مستقر امکان مانور داشته باشد، برنامه پنجساله هفتم میتواند در دو بخش «مسئله محور» و «تجویزی» تدوین شود؛ به نحوی که سهمی از منابع برنامه به مسائلی مشخص با جزئیات و راهکارهایی مشخص تخصیص یابد و بخشی دیگر، کمافیالسابق ماهیتی تجویزی داشته باشد تا دولت بتواند در چارچوب آنها برنامههای اختصاصی خود را پیش ببرد.
🖊بخشی از یادداشت "۷ نکته با نمایندگان مجلس یازدهم"
@syjebraily
🖊جلد یکی از شمارههای "امید ایران" که تیر ۵۸ منتشر شده و یک روحانی را در حال ورود به اسب تراوای قانون اساسی نشان میدهد. جریانات مخالف اسلام سیاسی در سال۵۸ تلاش زیادی کردند که مانع شکلگیری نظام اسلامی شوند، اما در انتخابات مختلف از مردم تودهنی خوردند.
🔸️از فصل اول کتاب #روایت_رهبری:
انتخابات خبرگان قانون اساسی تبدیل به عرصه رویارویی تمامعیار اسلام سیاسی و مخالفان آن شد. لیبرالها، مارکسیستها و طیفهای فکری التقاطی از یکسو مطمئن بودند که مردم ایران به علمای اسلام گرایش دارند و اگر آنها کاندیدا شوند، قطعاً پیروز خواهند شد و از سوی دیگر، یقین داشتند درصورتیکه علما حائز اکثریت کرسیهای خبرگان شوند، قانون اساسی همانگونه که امام(ره) مد نظر داشتند «بر اساس اصول مسلّم اسلام» نگاشته خواهد شد. این بود که پس از اتمام ثبتنام کاندیداها و مشخص شدن حضور علمای دینی در عرصه انتخابات، حجم گستردهای از تخریبها و تهمتها علیه روحانیّت به راه افتاد. ازجمله روزنامه بامداد متعلّق به طیف لیبرال و نزدیک به دولت موقّت در تحلیلی نوشت: «از میان کاندیداهای معرّفیشده، آنچه که مسلّم است روحانیون اکثریّت قاطع را در مجلس خواهند داشت.». مجلّه امید ایران نیز در مطالب متعدّدی روحانیون را به قدرتطلبی و تلاش برای جبران 1400 سال انزوا متّهم کرد. در مقابل، امام(ره) از یکسو علما را دعوت به کاندیداتوری کرده و از سوی دیگر، مردم را تشویق به انتخاب آنها میکردند: «ملت علما را تعیین کنند. اختیار هست؛ الزامی نیست؛ لکن پیشنهاد است. علمایی که اطّلاع دارند از قانون اسلام، اطّلاع دارند از مسائل روز، آنها را تعیین کنند. و علما هم ابا نکنند از رفتن در مجلس؛ برای اینکه مجلس مجلسی است که سرنوشت اسلام در آن تعیین میشود. وقتی سرنوشت اسلام در یک مجلسی باید تعیین بشود، حقّ علما است که بروند و این سرنوشت را به دست مبارک خودشان تعیین کنند.». در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی، احزاب و گروههای متعدّدی یا بهصورت ارائهی فهرست جداگانه و یا بهصورت ائتلافی شرکت کردند. بین نیروهای انقلابی اسلامگرا به رهبری حزب جمهوری اسلامی نیز ائتلاف بزرگی صورت گرفت. با اعلام نتایج رأیگیری مشخص شد نامزدهای ائتلاف بزرگ نیروهای اسلامخواه اکثریت کرسیها را به دست آوردهاند. حزب توده نتوانست حتی یک کرسی را احراز کند و جبهه ملّی و حزب ملّت ایران موفّق شدند فقط یک نماینده به این مجلس بفرستند. نتایج انتخابات شهر تهران که تکلیف ۱۰کرسی را تعیین میکرد بسیار جالب توجّه بود؛ تمام ۱۰کرسی به فهرست اسلامخواهان تعلّق گرفت.
https://b2n.ir/969985
@syjebraily
⚡️تهدید به آشوب توسط باند یک منتخب مجلس یازدهم -که در دوران بررسی صلاحیتها نیز انجام شد- سند دیگری دال بر ضرورت رد اعتبارنامه این نماینده توسط #مجلس_انقلابی است. ایران تگزاس نیست، آن جناب و حامیانش هم کابوی نیستند. از حقوق مردم رنجکشیده و محروم گچساران کوتاه نیایید.
@syjebraily
✨امروز- با برادر عزیز آقای محمدصادق علیزاده در حاشیه ضبط برنامه #نگار با موضوع «تعیین حضرت آیتالله خامنهای به رهبری در چهاردهم خرداد ۶۸»
▫️ساختمان وقت مجلس خبرگان رهبری
▪️انشاءالله به زودی از شبکه سه و وبسایت www.khamenei.ir
@syjebraily
✨یازده سوالی که کتاب روایت رهبری به آنها پاسخ میدهد.
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=45800
@syjebraily
✨ویژهبرنامه نشان، به زودی در وب سایت khamenei.ir و شبکه سوم سیما
@syjebraily