eitaa logo
سید یاسر جبرائیلی
38.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
869 ویدیو
89 فایل
🔸️استادیار تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارتباط با ما: @jebraily_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از هاد
🌟مصدر علم نافع  🍀تاکید چندباره رهبر انقلاب بر ضرورت تدریس علم نافع در مدارس، حاکی از ضرورت یک بازاندیشی اساسی در الگوی حاکم بر تدوین کتب درسی است که ناکارآمدی آن در برطرف ساختن نیازهای دانش‌آموزان ما عیان شده است. اما پرسش اینجاست که این بازنگری در چه سطوحی باید انجام شود؟ این نگرانی وجود دارد که صرفا کمیته‌ای تشکیل شده و مطالبی از کتب درسی حذف و مطالبی دیگر افزوده شود. این مهم، یک مقدمه واجب دارد که اگر طی نشود، مطلوب حاصل نخواهد شد. آن مقدمه عبارت است از حاکم شدن یک الگوی کلان و جامع بر سرفصل‌ها و محتوای کتب درسی. در چهارچوب چنین الگویی است که حذف و اضافه مطالب، معنی‌دار و موثر خواهد بود. اما آن الگو کدام است؟ 🍀بی‌تردید اگر بخواهیم الگویی برای تدوین کتب درسی طراحی کنیم، این الگو در دو سطح باید پاسخگوی نیاز ما باشد؛ نخست، سرفصل‌ها و دوم، محتوا. لذا پرسش اولی که الگوی ما باید پاسخ دهد این است که سرفصل‌های کتب درسی بر چه اساسی باید انتخاب شوند تا مطمئن باشیم موضوعات نافعی برگزیده شده است؟ و پرسش دومی که الگوی ما باید به آن بپردازد، این است که محتوا چگونه گزینش شود که مطمئن باشیم از علم نافع فاصله نگرفته‌ایم؟ 🍀برای پاسخ به پرسش اول باید توجه کنیم که علوم بی‌شماری وجود دارند که صحیح هستند اما دانستن و ندانستن آنها زندگی‌های فردی‌ و اجتماعی انسان‌ها را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد و این دقیقا نقطه مقابل علم نافع است. رهبر انقلاب در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» می‌فرمایند: «خیلی از حرف‌های عالم درست است، اما حرف درست بودن، لزوما به این معنا نیست که ناچار باشیم در این زمان، در این شرایط، با این نیازها، آن حرف درست را مطرح کنیم. ما باید ببینیم در میان درست‌ها، کدام لازم است؟ در میان لازم‌ها کدام لازم‌تر است؟ در میان لازم‌ترها، کدام فوری است؟ در میان فوری‌ها، کدام فوتی و حیاتی است؟ اول آن را بگیریم، از آنکه فراغت پیدا کردیم، بحث‌های بعد، و به همین ترتیب این‌قدر پیش برویم تا بعد برسیم در آخر کار به بحث‌هایی که درست است؛ اما لزومش، ضرورتش، آن اندازه‌ها احساس نمی‌شود.(ص310) 🍀به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران تالیف کتب درسی می‌توانند از این فرمول برای بازنگری جدی در سرفصل‌های کتب درسی استفاده کنند. اما مساله‌ای که پیش می‌آید این است که ممکن است از نظر افراد مختلف، مباحث «لازم و لازم‌تر و فوری و حیاتی» متفاوت باشند. اگر امروز از چند عالم و صاحب‌نظر بخواهیم برای ما لیستی از موضوعات مهم را به ترتیب اولویت مشخص کنند، احتمالا به‌ازای هر نفر یک لیست متفاوت خواهیم داشت. پس تکلیف چیست؟... ادامه یادداشت را در روزنامه فرهیختگان بخوانید👇 https://farhikhtegandaily.com/news/71844/ ✍اسماء اسدی پور @haad1442
‏مفاهیمی نظیر رشد، تورم، اشتغال، ضریب جینی و... دماسنج‌هایی هستند که کارکردشان نمایش وضع عمومی اقتصاد است. اگر هدف غایی، رسیدن به یک عدد روی دماسنج تعیین شد، می‌توان بدون حل مشکل سیستم تهویه، صرفا با دستکاری دمای محیط پیرامون دماسنج، به آن عدد نایل شد. http://www.Javann.ir/004JZs
3.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آبان ۱۴۰۰ در دانشگاه امام صادق علیه‌سلام با موضوع موهومی @syjebraily
⚜‏نگاه رهبری 1⃣ماهاتیر محمد به من گفت: من فقط همین قدر به شما بگویم که ما یک شبه گدا شدیم! البته وقتی کشوری وابستگی اقتصادی پیدا کرد و خواست نسخه های اقتصادی ‎ و ‎ را عمل بکند، همین طور هم خواهد شد| رهبر حکیم انقلاب اسلامی ‏2️⃣از هیچ‌جا نباید تقلید کرد؛ نه از ‎، نه از ‎، نه از فلان کشور چپ، نه از فلان کشور راست؛ هرجا اقتضایی دارد. فرق است بین استفاده کردن از تجربیات دیگران، با پیروی از مدل‌های تحمیلی و القایی و غالباً هم منسوخ| رهبر حکیم انقلاب اسلامی ‏3️⃣عمل کردن به سیاست‌های ‎، سیاست تعدیل، سیاستهای مربوط به بعضی از معاهدات بین‌المللی، به قول خودشان کنوانسیون‌ها؛ این سیاستها را عمل کردن، جزو ‎ در کشور است| رهبر حکیم انقلاب اسلامی ‏4️⃣کشور به سرمایه‌های انسانی و طبیعی و هویت ذاتی متکی است و مستوجب رشد و شکوفایی واقعی اقتصادی است؛ اما نه آن گونه که ‎ و ‎ برای ما نسخه بنویسند و ما هم طبق همان نسخه، اقتصاد خودمان را تدوین کنیم| رهبر حکیم انقلاب اسلامی @syjebraily
15.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️یکی از راه های جبران کسری بودجه و عدم ادعای یارانه پنهان ⚠️برنامه ضبط شده در دولت دوازدهم می باشد. @jebhetse
6.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از حضور گرم و پرمهر عزیزانی که در نشست تخصصی بررسی کتاب در نمایشگاه کتاب شرکت کردند، ممنونم. ان‌شاءالله صوت و متن مباحث متعاقبا منتشر خواهد شد. @syjebraily
4.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️واژگونی استدلال به یارانه پنهان‼️ (ارائه شده در دولت دوازدهم) @syjebraily
‏این نمودار به عنوان "تجربه مثبت هر بار اصلاح یارانه" منتشر شده است. قاعدتا ستون مربوط به سال ۹۹ نیز باید قرمز می‌بود و سال ۴۰۰ نیز ضریب جینی افزایش یافته است. ازقضا همین نمودار حاکی از "تجربه منفی هر بار" است: کاهش فاصله طبقاتی پایدار نبوده و تورم ناشی از سیاست، بی‌اثرش کرده است. @syjebraily
‏نخستین آفت ویرانگر بخشی نگری و جزئی نگری آنست که وقتی اشکالی و ضعفی در یک بخش و جزء ظاهر شد، تبدیل به مسئله اصلی و بلکه تنها مسئله‌ ذهنِ بخشی‌نگر می‌شود و صاحبش، اگر به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نکشد، حتما در پرتگاه ناامیدی و بی‌تحرکی می‌غلطد ‏ انسان کلان‌نگر اما با دیدن قصورها و تقصیرها و ناملایمات و حتی شکست‌ها و ناکامی‌ها در یک بخش، به بن‌بست نمی‌رسد. موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها و تحرک‌ها را در سایر اجزاء سیستم می‌بیند و از تجربه‌ی همان ناکامی‌هایی که ذهن بخشی‌نگر را به بن‌بست می‌رساند، برای ساختن موفقیت بهره می‌برد آفت دیگر جزئی‌نگری، غفلت از تأثیر و تأثرات بخش‌های گوناگون بر یکدیگر است که هم می‌تواند به پیشرفت کاریکاتوری در یک حوزه و عقب‌ماندگی در حوزه‌ای دیگر منجر شده و هم مانع سرریز توانمندی‌ها، دستاوردها و ظرفیت‌ها از حوزه‌ای به حوزه‌ی دیگر شود. انسان جزئی‌نگر، از یک پیکر صرفا یک عضو را می‌بیند و فقط برای پرورش آن عضو برنامه‌ریزی می‌کند. نگاه بخشی نمی‌تواند برای حل مسئله و نقصی که در یک حوزه پیدا می‌شود، از ابزارهای موجود در بخش‌های دیگر بهره ببرد. مدیر بخشی نگر، مسیر اداره کشور را صرفا از یک بخش خاص ممکن می‌داند و لذا نه تنها همه ظرفیت مدیریتی خود را مصروف آن بخش کرده و از ارتقای توانمندی‌ها در حوزه‌های دیگر غفلت میکند، بلکه ظرفیت‌ بخش های دیگر را نیز برای حل مسائل حوزه ای که در کانون توجه او قرار گرفته قربانی میکند برشی از یادداشت نگاه فرابخشی و فرآیندی در بیانیه گام دوم https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=41851 @syjebraily
هدایت شده از حسین زمانی میقان
19.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️بشنوید منطق و مغالطه بانیان در باب گران‌سازی ارز از زبان سید یاسر جبرائیلی (سال ۹۷) "قیمت ارز یک عنصر کلیدی است که افزایش آن، باعث افزایش تورم می شود" @hzamanim
‏چرا علیه نئولیبرالیسم قیام کرده‌ایم؟ چون ‎ می‌خواهند ایران را شیلی کنند. اینها علنا فاجعه‌ای را که فریدمن در شیلی رقم زد را تحت عنوان معجزه شیلی می‌ستایند @syjebraily