⚡لیبرالها قاچاقچی میشوند!
روزنامه دنیای اقتصاد اخیرا(نوزده آبان) در سرمقاله خود با عنوان "مقابله با جنگ اقتصادی" توصیه کرده است "مسلما امروز به هر شکل باید مرزهای خود را باز بگذاریم و بگذاریم هرکسی که میتواند، کالاهای مورد نیاز اقتصاد را وارد کند؛ حتی اگر ما او و ارز مورد نیازش را نبینیم".
این پیشنهاد از طرف کسانی داده میشود که داعیه شفافیت دارند و همواره دیگران را به قاچاق و پولشوئی متهم کردهاند. دیروز دور زدن تحریمهای آمریکا را کاسبی تحریم مینامیدند، امروز میخواهند نظارت دولتی را کلا از تجارت حذف کنند تا وارداتچیهایی که پس از برجام کاسبیشان رونق گرفت، با بازگشت تحریمها کاسبیشان از رونق نیفتد و با آسودگی کامل دست به قاچاق بزنند.
توصیه ما درست نقطه مقابل این پیشنهادهای کاسبکارانه است. چه با برجام و چه بی برجام، چه با تحریم و چه بدون تحریم، دولت باید کاملا بر دخل و خرج ارز و ورود و خروج کالا اشراف داشته باشد تا منابع ارزی در جهت تقویت تولید در کشور مصرف شود. تاریخ نشان داده است که سودجویان "کالاهای مورد نیاز اقتصاد" را وارد نمیکنند، بلکه کالاهایی وارد میکنند که سود بیشتری عایدشان شود. اینها همواره تمایل به واردات کالاهای لوکس و مصرفی و مشابه داخل داشتهاند که نتیجه آن، هدر رفت منابع ارزی، کوچک شدن بازار برای تولیدکننده ایرانی و نهایتا رکود تورمی است.
این جماعت، همانها هستند که وقتی میگوئیم اطلاعات مبادلات مالی کشور نباید با اجرای FATF به دست دشمن بیفتد، میگویند شما مخالف شفافیت و به دنبال پولشویی هستید.
مقابله با جنگ اقتصادی، با این بلاهتهای اقتصادی که در پوشش توصیههای مضحک، همان هدف آزادسازی تجاری را دنبال میکند، ممکن نیست. مقابله با جنگ، فرماندهی لازم دارد تا اقتصاد را مقاوم کند.
@jebraily
▪️دست نامرئی ژنرال پارک و تخصیص بهینه منابع در کره جنوبی
پیشرفت و صنعتی شدن کره جنوبی در دوره حکومت ژنرال "پارک چانگ هی" یعنی ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۹ اتفاق افتاده است. ژنرال پارک با یک کودتای نظامی سر کار آمد و در دوره ۱۸ ساله حکومت خود که با ترورش به پایان رسید، کره جنوبی را از یک کشور عقب افتاده به یک کشور صنعتی و پیشرفته تبدیل کرد.
درباره برنامههای توسعه ۵ ساله ژنرال پارک و سیاستهای وی، سخن بسیار است و در کتاب "حمایت هوشمند و پیشرفت اقتصادی" که انشاءالله به زودی منتشر میشود، مبسوط به تجربه کره نیز پرداختهام. اما با توجه به حال و هوای این ایام اقتصاد، حیفم آمد این سند را تا زمان انتشار کتاب به تعویق بیندازم!
بنیادگرایان بازار مدعی هستند منافع عمومی زمانی به بهترین شکل تامین میشود که افراد بتوانند آزادانه منافع خصوصی خود را دنبال کنند. در شرایط عدم مداخله دولت که بازار آزاد است، دست نامرئی منابع را به بهترین شکل در جهت منافع عمومی تخصیص میدهد.
ژنرال پارک اما میدانست که با این خزعبلات، سرمایهها در خدمت کشور قرار نمیگیرند و بدون هدایت سرمایه به سمت تولید و نوآوری، امکان پیشرفت وجود ندارد.
این بود که به استناد قانون مقابله با تجمیع غیرقانونی ثروت(LDIWA) بزرگترین سرمایهداران کره را دستگیر و آنها را تهدید به مصادره داراییهایشان کرد. اما در جلسه با ۱۰ نفر از لیدرهای آنان، به توافقی رسید که بر اساس آن، او از مجازاتشان گذشت و آنها هم متقابلا پذیرفتند که تحت هدایت دولت در مسیر صنعتی شدن کره مشارکت کنند. اینگونه بود که همکاری تنگاتنگ دولت و بخش خصوصی کره برای توسعه آغاز شد.
در واقع این دست نامرئی ژنرال پارک بود که این سرمایهداران را به سمت تخصیص بهینه منابعشان هدایت کرد، نه مکانیسم خودتنظیم بازار و دست نامرئی آدام اسمیت!
درس تجربه کره جنوبی حتما این نیست که ما هم روش مشابهی را در پیش بگیریم و بگیر و ببند راه بندازیم. اما اولا نباید گرفتار توهمات القائی بنیادگرایان بازار شویم و نقش هدایتکنندگی سرمایه برای دولت قائل نباشیم، ثانیا از ابزارهای مدرن نظیر مالیاتها و مشوقها، برای جذابیتزدایی از فعالیتهای غیرمولد و جذابیتزایی در فعالیتهای صنعتی و نوآورانه که برای دستیابی به اهداف برنامههای توسعه پیشبینی میکنیم، استفاده کنیم.
منبع سند:
Jones, L.P.and Sakong I. (1980): Government, Business, and Enterpreneurship in Economic Development: The Korean Case, Harvard University Press, Cambridge pp. 69-70
@jebraily
⚡️خودروهای پولشو و آلودهسازی فضا برای فرار از نظارت بر سیاستهای کلی
🔹 پولشویی را اینگونه تعریف کردهاند: "تبدیل سود حاصل از خلافکاری و فساد به داراییهای به ظاهر مشروع. در فرایند پولشویی، پول حاصل از اقدامات غیرقانونی تبدیل به پول یا ثروتی میشود که در ظاهر از راههای قانونی بدست آمدهاست و به این طریق «پول شسته شده» وارد اقتصاد میشود".
🔹یک مثال برای پولشوئی، پولشوئی از طریق خودرو برای فعالیت انتخاباتی است که من نام "خودروهای پولشو" را برای این وسائط نقلیه انتخاب کردهام. فرض بفرمایید در یک کشور خیلی دور، یک جریان سیاسی تبهکار که دولت را در اختیار دارد، میخواهد برای دور دوم در انتخابات شرکت کند. این جریان خلافکار، طبیعتا مستقیما نمیتواند چک بکشد و از محل بودجه عمومی هزینههای تبلیغاتی خود را بردارد، اما میتواند این پول دزدی از بیتالمال را بشوید و مصرف کند. چگونه؟
🔹دولت به جز پول، قدرت تخصیص رانت هم دارد. یعنی میتواند امتیازات ویژهای به برخی افراد بدهد. یکی از راحتالحلقومترین رانتها، امتیاز واردات به ویژه واردات خودروهای لوکس است که سود نجومی دارد. این است که آن دولت مستقر میتواند به یک شرکت واردکننده اجازه واردات خودروی لوکس دهد، و آن شرکت در ازای محبت دولت، در راه دموکراسی و ارزشهای اعتدال، به ستاد انتخاباتی آن جریان سیاسی خاص کمک کند. مسئله حل میشود. آن شرکت خودرو وارد میکند، بخشی از سودش را بابت حقالزحمه برمیدارد، بخشی دیگر را در راه دموکراسی هزینه میکند و منابع مالی آن جریان برای انتخابات تامین میشود. اینجا در واقع آن جریان سیاسی از خودروهای پولشو برای تامین منابع مالی انتخاباتی خود استفاده کرده و پولشوئی اتفاق افتاده است.
🔹 درسهای فراوانی در مسئله خودروهای پولشو وجود دارد. اولین درس این است که هر گاه دیدید جریان لیبرال رقیبان سیاسی خود را به پولشوئی، استفاده از پول کثیف در انتخابات، یا شکستن قلمها و بستن دهان منتقدان متهم میکند، یقین بدانید در حال پولشوئی است و میخواهد از پولهای کثیف در انتخابات استفاده کند و وقتی خبرنگاری ماجرا را افشا کرد، قلمش را بشکند (یا حساب توئیترش را ببندد) و دهانش را ببندد.
🔹درس بعدی این است که یک نسبت میان خودروهای پولشو و تقابل جریان پولشو با سیاستهای کلی نظام وجود دارد. وقتی در بند چهارم سیاستهای کلی انتخابات دستگاهها ملزم به "تعیین حدود و نوع هزینهها و منابع مجاز و غیرمجاز انتخاباتی، شفافسازی منابع و هزینههای انتخاباتی داوطلبان و تشکلهای سیاسی و اعلام به مراجع ذیصلاح و اعمال نظارت دقیق بر آن و تعیین شیوه و چگونگی برخورد با تخلفات مالی" شدهاند، مشخص است که در صورت عمل به آن، دیگر نمیتوان از خودروهای پولشو یا سایر روشهای پولشوئی برای تامین منابع مالی انتخابات استفاده کرد. سیاستهای کلی هم تا زمانی که روی کاغذ است، هیچ مشکلی نیست. مشکل آنجا ظهور میکند که هیئت نظارت مجمع تشخیص بخواهد پیگیر اجرای این سیاستها شود. اینجاست که موتور خودروهای پولشو باید روشن شده و فضا را آلوده کنند تا مبادا نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی، جلوی این کثیفکاریهای انتخاباتی را بگیرد. کل مسئله لیبرالهای ایرانی با نظارت بر حسن اجرای کلی مانند همین مورد است؛ تردید نکنید!
@jebraily
⚡️آقای ظریف جای نگرانی نیست آمریکا کار خود را بهتر از شما بلد است!
🔹آقای ظریف و آقای زنگنه در دو نامه جداگانه به آقای حسن روحانی درخواست کرده اند تا الحاق ایران به توافقنامه پاریس مجددا در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته و تایید شود؛ چرا که به گفته وزیر امور خارجه ، ملحق نشدن ایران به این توافقنامه می تواند موجب باز شدن پرونده ای علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل شود.
🔹آقای ظریف نباید نگران باز شدن پرونده ای علیه ایران در شورای امنیت باشد به این دلیل که آمریکا هم از این موافقتنامه خارج شده و با دارا بودن حق وتو، اجازه نخواهد داد شورای امنیت به چنین موضوعی ورود کند!
🔹دولت سه سال است مفاد این موافقتنامه را از 26 آبان ماه سال 1394 بدون اینکه مراحل قانونی پذیرش مفاد این موافقتنامه در مجلس و شورای نگهبان طی شود را به دستگاه ها ابلاغ کرد و نسخه انگلیسی آن به عنوان تعهدات ایران در موافقتنامه پاریس به ثبت رسید.
🔹زمانی که خاموشی های برق اتفاق افتاد وزارت نیرو و سازمان محیط زیست اعتراف کردند که مفاد این موافقتنامه را اجرا کردهاند. دستگاه های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند که متاسفانه تاکنون هیچ مرجعی واکنشی نشان نداده است.
🔹پیوستن به این موافقتنامه به معنای آغاز صنعت زدایی از ایران است.کشورهای اروپایی بعد از اینکه خودشان در دسته صنعتی ها قرار گرفتند منافعشان ایجاب میکند که جلوی صنعتی شدن دیگران را بگیرند. به قول فریدریش لیست، نفعشان در این است که این نردبانی که از آن به بالا رفتهاند را واژگون سازند. در این شرایط ایران باید موضع بگیرد و اعلام کند هر کشوری که جهان را آلوده کرده و باعث انتشار گازهای گلخانه ای در جهان شده، فعالیت خود را کاهش دهد.
🔹برخی جریانات عطش عجیبی برای ادغام کشور در نظم ظالمانه بین المللی دارند. از ابتدای انقلاب اسلامی ، ایران 45 مورد تعهدخارجی داده که 32 مورد آن در دولتهای یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است.
🔸مشروح گفتگو امروز با روزنامه جام جم از طریق لینک زیر قابل دسترسی می باشد:
http://yon.ir/K2kyK
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تفاوت مدیریت لیبرالی و مدیریت انقلابی
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حفظ_بازار یکی از وجوه پنجگانه حمایت هوشمند است و کشاورزی، مصداق بارز آن
@jebraily
.
⬜️ جامعهپذیری سفیدی در نظام سیاسی ما
برخی نهادها و شخصیتها در کشور ما وجود دارند که در کارنامهشان، هیچ خطا و اشکالی دیده نمیشود. نه اقدام اشتباهی انجام دادهاند، نه تحلیلی خطا ارائه کردهاند، نه موضعی دارای اشکال گرفتهاند. اما اینها همه از توانمندی و بینقصیشان نیست، از بیعملی و مسئولیتگریزیشان است.
کارنامهشان عاری از خطا و اشکال است، اما هیچ کار بزرگی هم در آن دیده نمیشود. دست به هیچ کاری اساسی نمیزنند، در شرایط حساس و بزنگاههای تاریخی سکوت اختیار میکنند، مبادا خطایی از آنها سر بزند. در بحبوحه حوادث و رویدادها و منازعات اساسی انقلاب، همواره در پستوی سکوت پنهان هستند مبادا احدی از دو طرف منازعه از آنان دلگیر شود.
هرگز شجاعت ریسک ندارند. چون نمیخواهند مسئولیت خطایی را به عهده بگیرند و بابت آن خطا سرزنش شوند، از ورود به محیطهای پرخطر پرهیز دارند؛ لذا هیچ کار تحولساز و جریان سازی از آنان سر نمیزند. هیچ گاه قائل به این نیستند که در انجام کارهای بزرگ، ممکن است خطا نیز رخ دهد، اما راهش انجام ندادن آن کار نیست، اصلاح خطا هنگام وقوع است.
اینها البته یک ویژگی برجسته دیگر نیز دارند و آن اینکه همواره مشغول قضاوت درباره مردان میدان هستند که فلان کار خوب بود و بهمان کار ایراد داشت. و جالب اینکه در این مسئولیت خطیر، معمولا خوب نیز جا میافتند، چون به سبب سفیدی کارنامهشان از هر عمل و طبیعتا خطایی، در همه اعصار و دورانها و دولتها حاضر و ناظرند.
نسلهای جدید هم که باهوشترند، سیاستورزی را از اینها میآموزند. چندی پیش در جلسهای یکی از همین شخصیتهای سفید به یکی از جوانان انقلابی در حضور جوانترها گفت که "تو سوختهای!". سوختهای یعنی مواضع انقلابی که گرفتهای، اقدامات انقلابی که کردهای، وسط منازعات که شمشیر کشیدهای، تو را غیرقابل استفاده کرده است. جلسه درسی بود برای جوانتر ها که اگر میخواهید در این نظام جایگاهی داشته باشید، مراقب باشید نسوزید، سعی کنید سفیدِ سفید بمانید و به جای عمل انقلابی، به بزرگان نزدیک شوید و تملق آنها را بگویید تا در تقسیم مسئولیتها سهمی داشته باشید.
بچههای حزبالهی همواره از امثال حقیر سوال میکنند که شما چرا تعدادتان کم است؟ پاسخش همین "جامعهپذیری سفیدی" در نظام سیاسی ماست.
@jebraily
⚡️پروژه پاپسازی از ولی فقیه با #حمایت_از_نظارت عقیم میشود
🔹لیبرالهای ایرانی از همان سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی، تمامی ظرفیت خود را به میدان آوردند تا اصل ولایت فقیه وارد قانون اساسی نشود. اما سیلی محکمی از ملت خورند و شهریور پنجاه و هشت، خبرگان منتخب ملت، این اصل را به تصویب رساند و آذر پنجاه و هشت، مردم به آن رای دادند.
🔹از همان روزی که مردم به اصل ولایت فقیه رای دادند، لیبرالها پروژه براندازی نظام را آغاز کردند که در برهههای مختلف در اشکال گوناگون تجلی یافت. فتنه بنیصدر، فتنه منافقین، فتنه آیتالله منتظری، فتنه هفتاد و هشت، فتنه هشتاد و هشت و... همه و همه با هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی طراحی شد. این جماعت هرچند خساراتی به کشور وارد کردند، اما #سیلی_ملت چنان محکم بود که پس از هشتاد و هشت، از براندازی و تغییر ساختار کاملا ناامید شده و پروژه تغییر رفتار را کلید زدند، پروژهای که رهبر حکیم انقلاب فرمودند هیچ تفاوتی با تغییر نظام ندارد.
🔹امروز باید توجه داشت که لازمه به فرجام رسیدن پروژه تغییر رفتار، بیاعتنایی به رهبری انقلاب در نظام مدیریتی کشور است؛ رهبر انقلاب سیاستگذاری کنند، خط مشی تعیین کنند، اما این سیاستگذاری و تعیین خط مشی، مورد بیاعتنایی کامل قرار گیرد و به سطح موعظه و پند صرف، تقلیل یابد.
🔹هنگامی که ماه رمضان سال جاری حضرت آقا در دیدار با دانشجویان فرمودند جوانان لشکر مطالبه آرمانهای انقلاب راه بیاندازید، در واقع پیام مهمی خطاب به جوانان ولایی بود که اجازه ندهید دستگاهی یا نهادی یا فردی، به سیاستهای انقلاب اسلامی بیاعتنایی کند. معالاسف، این لشکر مطالبه تاکنون شکل نگرفته و اگر خدای متعال یاری فرماید، اینجانب وظیفه خود را درباره این دستور ولایی انجام خواهم داد.
🔹اما جز #لشکر_مطالبه آرمانهای انقلاب، قانون اساسی ما نیز مکانیسمی برای جلوگیری از تغییر رفتار نظام پیشبینی کرده است و آن، اختیار ولی فقیه برای نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی است. این اختیار، وفق اصل صد و ده به مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض شده و هیئت عالی مجمع، امروز وظیفه حراست از این تنگه احد را دارد. اگر در انجام این وظیفه نظارت کوتاهی شد، جمهوری اسلامی مسیر دیگری غیر از مسیر انقلاب اسلامی را خواهد پیمود و آرزوی لیبرالها در تبدیل ولایت فقیه به مقامی چون پاپ، تحقق خواهد یافت. ولی فقیهی که برای اختیارات مصرح خود در قانون اساسی نیز ضمانت اجرایی در اختیار نداشته باشد، هیچ تفاوتی با پاپ نخواهد داشت که جز پند و موعظه، کاری از عهدهاش ساخته نیست. حال آنکه امام بزرگوار ما اختیارات تعیین شده برای ولی فقیه در قانون اساسی را تنها بخشی از اختیارات ولی فقیه در نظام اسلامی میدانستند.
🔹امروز، اصلیترین پروژه جاری لیبرالیسم، جلوگیری از تحقق ماده ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی یعنی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام است. اما خناسان لیبرال، به شیوه همیشگی خود، هیچگاه هدف اصلیشان را که مقابله با قانون اساسی است، عیان نمیکنند. امروز محسن رضایی را سیبل کرده و با تمام توان به او هجمه میکنند، اما واقعیت این است که مسئلهشان محسن رضایی نیست؛ هدف اصلی، توقف اجرای اصل ۱۱۰ قانون اساسی است.
🔹جریان انقلابی بر عملکرد و گذشته آقا محسن رضایی حتما نقدهایی دارد، اما این باعث نخواهد شد که او و دیگر اعضای انقلابی مجمع را در میانه این میدان تنها بگذارد.
توجه داشته باشیم کم نبودند شخصیتهای بزرگی که تحت فشار و عملیات روانی دشمنان اسلام، عرصه را خالی کردهاند؛ چنانکه برخی اعضای سابقا انقلابی مجمع امروز در جلسات منفعل شده و به زبان لیبرالها سخن میگویند. ما یقین داریم که اعضای انقلابی مجمع از جمله آقای رضایی، در برابر این هجمهها عرصه را خالی نخواهند کرد. اما این حسن اعتماد، رافع مسئولیت ما در حمایت از آنان در انجام وظیفه نظارت نیست.
🔹وظیفه ماست #حمایت_از_نظارت را در دستور کار خود قرار دهیم که اگر مجمع در تحقق این ماموریت موفق نشد، برای جلوگیری از تغییر رفتار نظام باید هزینههای سنگینی بپردازیم.
https://www.instagram.com/p/BqiNDWvATZJ/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=u04a6bo98g71
@jebraily
4_6043955709249324433.pdf
2.33M
⚡️بیماری آناتولی
🔺اقتصاد ترکیه چگونه پس از یک دوره رشد معجزه آسا فروپاشید؟
🔻سرمقاله ویژه نامه اقتصادی روزنامه جوان
@jebraily
⚡️شورش لیبرالیسم علیه اصل ۱۱۰ و سکوت شخصیتهای مدعی اصولگرایی
آقای مسعود پزشکیان در مخالفت با نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی استدلال عجیبی ارائه کردهاند: "کسی که شاکی ماجرا است، نمیتواند همزمان به عنوان قاضی هم ایفای نقش کند. مجمع تشخیص وظیفه برطرف کردن اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان در زمینه لوایح و طرحها را برعهده دارد ولی با این روش اگر اختلافی بین مجلس و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص ایجاد شد، آیا بازهم مجمع باید درباره آن نظر دهد؟"
این سخن نائب رئیس مجلس ناشی از فهم نادرست از قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
مسئله نظارت، از اختیارات ولی فقیه در بند ۲ اصل ۱۱۰ است و ارتباطی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد. رهبر انقلاب وفق اصل ۱۱۰ این اختیار را به هیئت عالی نظارت تفویض کردهاند و این هیئت در واقع در حال اعمال اختیارات ولی فقیه است.
مجمع تشخیص وظیفه حل و فصل اختلاف مجلس با شورای نگهبان را دارد، نه حل و فصل اختلاف مجلس با ولی فقیه را!
حرف آقای پزشکیان درباره مرجع داوری اختلاف مجلس با هیئت نظارت مثل این است که گفته شود فلان بخش از حاکمیت که مشروعیت خود را از ولایت دارد، وقتی با ولایت فقیه به اختلاف میخورد، چه خواهد شد! روشن است که اگر برخلاف نظر ولایت، تصرفی در امری انجام شود، هیچگونه مشروعیتی ندارد.
جریان لیبرال پس از ناامیدی از براندازی ساختاری، رو به براندازی رفتاری آورده و راه آن را، بیخاصیت سازی جایگاه ولایت فقیه در جمهوری اسلامی و تقلیل نقش ولی به پاپ میداند. اگر بند ۲ اصل ۱۱۰ که علیه آن شوریدهاند، به فراموشی سپرده شود، ولی فقیه هیچ ضمانت اجرایی برای انجام اصلیترین وظیفه خود در قانون اساسی که تعیین سیاستهای کلی است، نخواهد داشت و نقش آن در نظام به نصیحت و موعظه محدود خواهد شد؛ همان نقشی که پاپ در جامعه مسیحی دارد.
سکوت شخصیتهای مدعی انقلابی گری در برابر هجمه همهجانبه لیبرالها علیه نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی، یادآور همان سکوتی است که کسانی در فتنه ۸۸ اختیار کردند. امروز ساکت فتنه کسی است که در برابر هجمه به جایگاه ولایت سکوت اختیار کرده است.
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سرمایه خارجی برای اقتصاد ما سم است/ سهم FDI درGDP کره و ژاپن در دوره توسعه این کشورها زیر یک درصد بوده است/ از سال 68 پژو با عنوان سرمایهگذار خارجی به ایران آمد،الان بعد از30 سال چه شد؟!
@jebraily
⚡️منافق و حربه سکوت
#صدای_شما
باید کاری کرد که نفاق نتواند در جامعه رشد کند. یکی از بسترهای رشد منافق در جامعه حاکم شدن فضای سکوت است. فضای سکوت یعنی اینکه نخبگان جامعه درباره مسائل مختلف سکوت کنند، موضع گیری نداشته باشند، تحلیل های خود را در رابطه با عملکردها به مردم ارائه ندهند.
نخبگانی که جایگاه خود را در نسبت با منازعاتی که بین حق و باطل پیش می اید، مشخص نمی کنند، هم خود در معرض نفاق قرار دارند و هم زمینه قدرت یافتن منافقان را فراهم می کنند. منافق به دنبال فضایی ساکت است تا قدم به قدم جامعه را به سمت کفر بکشاند و انچه که مانع اوست، وجود افراد هوشیار و چشم های تیزبین است که سمت و سوی حرکت او را بفهمند و با استدلال، اشتباه بودن خط سیر و زوایای مختلف یک حرکت را برای مردم شرح دهند.
مردم اگر بدانند هر تصمیمی در سطح کلان گرفته می شود، چه در دولت، چه در مجلس، چه در قوه قضاییه و... چه اثری در اینده کشور و در همه زوایای زندگی انها دارد، در انتخاب های خود بهتر می توانند تصمیم بگیرند. اگر افراد جامعه در مورد مسائل مختلف تحلیل های درست داشته باشند و سعی کنند سطح درکشان از مسائل را کلی و کلان کنند، در مواقعی که شرایط ویژه است و یا امتحانات بزرگتر اجتماعی بوجود می اید، کمتر دچار اشتباه در تحلیل می شوند و کمتر فریب شبه استدلالات، اخبار دروغ و مغالطات را می خورند.
این سطح از شناخت برای عموم مردم را نخبگان جامعه می توانند بوجود اورند. نخبگان متعهد باید در طول حیات اجتماعی و سیاسی خود، چه در مواقع بحران و چه در غیر ان تحلیل های خود را از رویدادها، تصمیمات و حتی سخنان تاثیر گزار در جهت گیری های عمومی کشور مرتبا به سمع و نظر مردم برسانند.
نخبگان متعهد با اعلام مواضع همسو، جبهه انقلاب را تقویت می کنند و پیوستگی درونی خود را بیشتر و مرزبندی هایشان را با تفکرات و اقدامات اشتباه اعلام می کنند و با همبستگی ایجاد شده، مانع رشد منافق و مانع نفوذ تفکرات اشتباه و التقاطی و انجام اقدامات اشتباه خواهند شد. در این میان سکوت نخبگان باعث تضعیف جبهه انقلاب می شود چرا که نخبه می توانسته با یک موضع گیری به موقع زمینه حضور نفاق را از بین ببرد و باعث هدایت بیشتری از افکار عمومی شود.
اهمیت موضع گیری نخبگان بقدری است که بزرگان ما می گویند منزلت سلمان و ابوذر نه به خاطر نماز وروزه شان بلکه به خاطر موضع گیری های این اشخاص بود. حتی می توان گفت افراد صاحب دامنه اثر اگر مدتی سکوت کنند، احتمال تغییر در اراء انان می رود و این لاک سکوت انها در واقع لاک تغییر فاز انهاست.
پیشنهاد مشخص ما در این دوران، قیام به موضع گیری از طرف همه نخبگان متعهد است. قیامی برای خدا در جهت تقویت جبهه انقلاب. قیامی که دشمن شکن و تضعیف کننده نفاق است. هم قوت استدلال نخبگان مهم است و توان تبیینی مسایل و هم علل بوجود امدن مشکلات و هم راهکار خروج از مشکلات، البته موضع گیری مقدم بر همه است.
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥استعمار یعنی آباد شدن به دست بیگانه با حراج منابع خدادادی؛که با پایان این منابع، پیشرفت صوری شما متوقف خواهد شد. اما اگر ما به "توانمندیِ ساختن" رسیدیم، مسیر پیشرفت ما متوقف شدنی نخواهد بود.
@jebraily
#پست_موقت
🔻بررسی فرصتها و تهدیدهای پیوستن به توافقنامه پاریس در برنامه ثریا
🔷با حضور نمایندگان سازمان محیط زیست (موافق) و سید یاسر جبرائیلی (منتقد)
⚡هم اکنون شبکه اول سیما
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جبرائیلی»، پژوهشگر اقتصاد سیاسی در برنامه ثریا:
🔹با اجرای توافقنامه اقلیمی پاریس ۵۲ میلیارد دلار معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان که ۱۲ سال یارانه مردم است بایدهزینه کنیم.
🔹میخواهیم درباره توافقنامهای صحبت کنیم که فرصتهای نفت و گاز ما را تهدید میکند و ما را از صادر کننده انرژی به وارد کننده انرژی تبدیل میکند.
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جبرائیلی» در برنامه ثریا:
🔹در استعمار فرانو، به جای اشغال نظامی، توافقنامههای بین المللی تحمیل میکنند.
🔹با این کار نردبان پیشرفت خودشان را برای دیگران معکوس میکنند.
🔹با اجرای این توافق تقریبا تولید مواد اساسی ما مثل فولاد، آلومینیوم، سیمان و... به مشکل میخورد.
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جبرائیلی»، پژوهشگر اقتصاد سیاسی:
🔹آمریکا خودش یکطرفه از این تعهد خارج شده و پوتین گفته است این تعهدنامه تهدیدی برای اقتصاد روسیه است.
🔹ابتکار در قبال نپذیرفتن وزرا گفته است من به اولاند، رئیس جمهور فرانسه قول دادم!
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«جبرائیلی»، پژوهشگر اقتصاد سیاسی:
🔸از ابتدای انقلاب تا کنون ۴۵ معاهده خارجی داشتیم که ۳۲ تای آن در این دوره بود!
🔹خاموشیهای تابستان اخیر به این دلیل بود که به امید ورود سرمایه خارجی توسعه ظرفیت نیروگاههای کشور از محل سوخت فسیلی را ادامه ندادند.
@Farsna
⚡️ خانم معصومه ابتکار در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی وجود هرگونه پیوست و الحاقیه برای #توافق_پاریس را منکر شده است.
همان پیوستی که پیش از ثبت در دبیرخانه unfcc به عنوان تعهدات مدنظر ایران، در هیئت دولت تصویب و برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شد.
آیا ابتکار بابت این خلاف گویی محاکمه می شود؟
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥واقعیت های ناشنیده از اقتصاد ونزوئلا
@jebraily
⚡️هشدار درباره عواقب محاکمه نشدن آقای ظریف
🔹آقای جهانبخش ایزدی درباره سخنان دکتر ظریف پیرامون پولشوئی در ایران به روزنامه اعتماد گفته است: عموما وزیر خارجه یك كشور نبايد در مورد مسائل داخلی آن كشور اظهارنظر كند. به هر حال وزير خارجه رييس ديپلماسی كشور است و معمولا سخنان ايشان از يك جهت بايد نسبت به نظام سياسی حامیگرايانه باشد و از سويی ديگر به صورت عريان نبايد مستندی برای بهرهبرداری محافل رسانهای و ديپلماتيك و احتمالا محافل مخالف كشورش باشد."
🔹حرف آقای ایزدی کاملا درست است. اما این بایدها و نبایدهایی که ایشان برشمردهاند، یک پیششرط دارد و آن اینکه وزیر خارجه مورد نظر، در پی تامین منافع ملی باشد.
وقتی فردی خطاب به محمد البرادعی التماس میکند که برای پیروزی جریان متبوعش در انتخابات نیازمند امتیاز خارجی است، وقتی فردی در میانه مذاکره با دشمن، در مهمترین دانشگاه کشورش خطاب به دانشجویان میگوید آمریکا ظرف ۱۰ دقیقه می تواند تمامی تاسیسات نظامی ما را از کار بیندازد، وقتی فردی بدون سند و به دروغ، آنهم در میانه فشار خارجی برای تصویب یک سری لوایح استعماری، کشورش را به پولشوئی متهم میکند، آیا میتوان گفت که هدفش تامین منافع ملی است؟
🔹من تاکنون درباره آقای ظریف لفظ خائن را به کار نبردهام، چرا که خیانت، مربوط به نیت و انگیزه است و ما سندی نداریم که کدام انگیزهها باعث این مواضع از سوی آقای ظریف میشود. اما یک نکته کاملا روشن است. عمل آقای ظریف خائنانه است. متهم کردن آقای ظریف به خیانت، نوعی رفتار از جنس رفتارهای خود ایشان است و حتما باید از این رفتارهای غیرمسئولانه پرهیز کرد.
🔹️اما آقای ظریف حتما باید بابت اتهام پولشوئی مجازات شود.
گاهی انجام ندادن یک مسئولیت، خسارتی سنگینتر از ارتکاب یک جرم به بار میآورد. اگر مسئولان مربوطه در قوه قضائیه در این ماجرا به وظیفه خود عمل نکنند، خود باید بابت بیخاصیتسازی نظام قضایی و صدور مجوز برای اتهامزنیهای بیپایه و اساس در سپهر سیاسی کشور، مجازات شوند.
قوه قضائیه جای مصلحتسنجیهای سیاسی نیست؛ که اگر شد، سیاسیون در این کشور دارای مصونیت قضایی خواهند بود و این آغاز هرج و مرج است.
@jebraily
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
قسمت اول :
موسی نجفی، پژوهشگر تاریخ سیاسی معتقد است که بین افکار رهبران فکری جامعه ما، با کارگزاران همراهی، وفاق و یگانگی وجود ندارد و این مانعی بزرگ بر سر راه تمدنسازی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، موسی نجفی، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشت تخصصی «فرهنگ و انقلاب اسلامی؛ رویشها و دستاوردها» با موضوع «ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با نهضتهای قرون گذشته» سخنرانی کرد.
وی با بیان اینکه پیش از شروع بحث باید نکتهای مقدماتی را توضیح دهم، گفت: وقتی از ابعاد مثبت تمدنی در دوران بعد از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی صحبت میکنیم، نباید اینطور برداشت شود که از همه مشکلاتی در حوزههای مختلف فرهنگ و جامعه و اقتصاد و... رهیدهایم و شرایطمان بسیار خوب است. اینطور نیست. مسئله برای من این است که اگر ما نتوانیم اثبات کنیم که پس از ابعاد مثبت تمدنی داشتهایم، ناگزیر یا باید به فروپاشی فکر کنیم، یا به استحاله.
متن مبسوط این سخنرانی را در نشانی زیر در خبرگزاری مهر دنبال کنید:
https://www.mehrnews.com/news/4471578/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D8%A7-%D9%86%D9%87
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi