هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
8.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی ترکیبی چند اقتصاددان و سیاستمدار!
غنی نژاد: "اقتصاد درست" رو باید اقتصاددان تعریف کنه
مدنی زاده: علم اقتصاد در مورد اینکه چه چیز درست است ساکت است. اینها وظیفه سیاستمدار است
جبرائیلی: سیاستمدار باید تصمیم بگیرد در مورد اختلافات اقتصاددان ها
طغیانی: جالب شد
درخشان: ما باید رهنمودهای امام و آقا در زمینه اقتصاد را دنبال کنیم
غنی نژاد: امام و رهبری متخصص نیستند که بگن اقتصاد درست کدام است
ثابتی: آنوقتی که امام انقلاب را از دست کمونیست ها نجات داد متخصص بود یا نبود؟
درخشان: آیا امام که انقلاب را از دست کمونیست ها نجات داد با سرمایه داری مخالف بود؟
غنی نژاد: خیر
امام: اسلام نه با سرمایه داری موافق است نه با کمونیسم. (27 فروردین 1360)
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
9.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 فقر فلسفه اقتصاد
🔹 در این کلیپ این سوال مطرح شده که آیا اقتصاددان میگوید چه اقتصادی خوب است یا سیاستمدار؟
💡 پاسخ درست؛ هر دو اظهارنظر میکنند، اما هر کدام به گونهای! و در زمانی خاص!
🔻 مارکس در سال ۱۸۴۷ کتاب #فقر_فلسفه را در پاسخ به کتاب #فلسفه_فقر پرودون نوشت تا اندیشههای سوسیالیسم تخیلی او را نقد کند.
♦️ نه از زمان مارکس بلکه از زمان آدام اسمیت همه میدانستند که اقتصاد دانشی سیاسی است و به همین خاطر اسمش را اقتصاد سیاسی Political Economy میگذاشتند.
🔹 بعدها اقتصاددانان به تبعیت از علوم طبیعی خواستند اقتصاد را دانش محض عاری از ارزش داوری تبدیل کنند، و تبدیل به علم اقتصاد Economics شد، اقتصاددانان اخلاق را کنار گذاشتند تا ارزش داوری نکنند، ولی نتوانستند ارزش داوری و توصیه سیاستی را کنار بگذارند؛ چون اقتصاددانی که ارزش داوری و تجویز نکند، مانند پزشکی است که برایتان نسخه نپیچد!
🔻 اقتصاد، سیاسی است هم چون ارزش داوری سیاستی میکند و هم چون نسخه سیاستی می پیچید، و سیاستمداران این نسخه ها را تصویب و اجرا میکنند، این است معنای اقتصاد سیاسی! و متاسفانه در کشور ما سیاستمداران فکر میکنند آنها نسخه سیاستی میپیچند، در حالی که اقتصاددانان نئولبیرال از قبل نسخه سیاستی آنها را پیچیده اند! این یک دو امدادی است که هرکدام چوب را در مرحله بعدی به دیگری میدهد.
📚 بخوانید کتاب فلسفه اقتصاد تطبیقی ۱ (اینجا) و ۲ (اینجا) و یا مختصرتر کتاب مبانی فلسفی و روششناسی اقتصاد (اینجا)
#غنینژاد، #مدنی_زاده, #طغیانی، #جبرائیلی، #درخشان
✍️توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🌸ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر مبارک
@syjebraily
انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۲ نماد گفتمانی داشت: حسین صمصامی و عطا بهرامی.
مردم به نئولیبرالیسم نه گفتند...
@syjebraily
هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
🔶 نتیجه انتخابات در تهران شکست ترولهای فحاش توییتر، سیگنالفروشهای شارلاتان بورس و کودکان لمپنی بود که از هیچ توهین و تهمتی دریغ نکردند تا «ولنگاریسم اقتصادی» را روی صندلی قانونگذاری بنشانند؛
⛔️ غافل از اینکه فیوهای فیک توییتر رایساز نیست.
🔖بنابرانی توصیه میکنم این جریان نامحترم و بیریشه برای سرخوردگی امروز فقط خودشان را ملامت کنند.
🔖 البته که نخبگان متعهدی انتقادهای قابل تاملی به فرآیند سیاست و پیشنهادهای دغدغهمندانهای برای احیای امر سیاسی در کشور دارند که حتما باید سیاستمداران میان این دلسوزان و آن هرزهگوهای استادیومی تمایز قائل شود. امیدوارم خودشان هم با تصریح بیشتری علنا این تمایز را نشان دهند.
@Economics_Finance
📌سالهاست نظمی که از زمان جنگ جهانی دوم بر اقتصاد جهانی حاکم بوده، فرسوده شده است. نظم لیبرال امروز نزدیک به فروپاشی است | اکونومیست
@syjebraily
حاکمیت دین بر همه شئون زندگی، نهفقط بر دلوجان انسان و نهفقط بر اعمال شخصی انسان، بلکه در سرتاسر قلمرو زندگی انسان، از مسلمات همه ادیان الهی است؛ نهفقط دین مقدس اسلام... هم در قرآن، در سیره پیغمبر، در سیره خلفای پیغمبر، در سیره مسلمین، در کلمات ائمه علیهمالسلام، جزو واضحات است که دین برای اداره امور زندگی انسانهاست. اینجور نیست که دین بیاید اعتقاد را و ارتباط قلبی را متصدی بشود، بعد زندگی انسان را همهی میدانهای زندگی را بسپارد به روشهایی غیر از روش دین، روشهای بشری، روشهای جاهلی، روشهای طاغوتی، روشهای برخاستهی از انگیزههای خبیث و ظالمانه و خودخواهانه و مستکبرانه. چنین چیزی امکان ندارد. دین برای عدالت است. دین برای حاکمیت فضیلت است، چطور ممکن است زندگی انسان را بسپارد دست انگیزههای رذیلانه و برخاسته از رذائل و قدرتطلبیهای رایج دنیا؛ چنین چیزی ممکن نیست| رهبر حکیم انقلاب اسلام
@syjebraily