eitaa logo
سید یاسر جبرائیلی
35.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
642 ویدیو
83 فایل
🔸️استادیار تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارتباط با ما: @jebraily_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «سید یاسر جبرائیلی» کارشناس مسائل راهبردی: با الحاق به(CFT) روابط بانکی ما حل نخواهد شد. 🔹با اجرای دستورات FATF تحریم های آمریکایی به داخل مرزهای ایران کشیده خواهد شد. @Farsna
🔹فَاستَقِم کَما اُمِرت... آقا محسن! 🔸آقا محسن درباره عملیات کربلای چهار حرف جدیدی نزده است. او بارها و بارها طی سالیان دراز ماجرا را روایت کرده بود. اما چرا ناگهان یک توئیت به مناسبت سالروز عملیات -که در انتخاب واژگانش دقت نشد- بهانه چنان حملات سنگین و بی‌سابقه‌ای به او می‌شود؟ 🔸 مسئله کاملا روشن است. او امروز تیر و ترکش می‌خورد چون دقیقا به میانه میدان جنگی دیگر آمده است. جنگ بر سر اصل ولایت فقیه است. لیبرال‌ها می‌گویند ولی فقیه باشد و نقشش در نظام اسلامی به پند و موعظه و نصیحت محدود شود، اما برادر محسن جایی ایستاده است که باید نظارت کند تا به سیاست‌های کلی تعیین شده از طرف ولی فقیه بی‌اعتنایی نشود. همه دعوا بر سر این است که کاری کنند تا هیئت عالی نظارت منفعل شود و به وظایف تاریخی خود عمل نکند، کما اینکه تاکنون توانسته‌اند با این دست شارلاتان‌بازی‌ها، سابقون انقلابی و بزرگان بسیاری را منفعل کرده و بلکه با خود همراه سازند. 🔸چند روز پیش که لیبرال‌ها این جنجال را علیه او به پا کردند پیام دادم که اگر شما سر قضیه نظارت کوتاه بیایید همین لیبرال‌ها مدافع عملکرد شما در جبهه هم می‌شوند. پاسخش محکم و راسخ بود: "مگر گردنم را بزنند که کوتاه بیایم". 🔸آقا محسن! امروز شما در تنگه احد زمانه ایستاده‌اید. میدان جنگ است و پیروزی، جانفشانی می‌خواهد؛ و البته که گذشتن از آبرو، از تقدیم جان سخت‌تر است. فَاستَقِم کَما اُمِرت که ان‌شاءالله حزب الله پیروز این میدان نیز خواهد بود. هُو الّذی اَیَّدَکَ بِنَصرِه و بِالمُؤمنین... @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 گزیده برنامه مناظره شبکه خبر درباره چرایی نپذیرفته شدن حق شرط مجلس برای الحاق به CFT @syjebraily
⚡️این دیگر جهالت نیست، خباثت سیاسی است 🔹آقای صفایی فراهایی از مجرمان و محکومان فتنه ۸۸ و فعال سیاسی لیبرال گفته است: "شفافیت یعنی بررسی کنیم کدام نیاز واجب تر است. چرا باید بودجه سازمان دارو و غذا ۳۳ میلیارد تومان و بودجه نوسازی مدارس با این همه مشکلات ۱۱ میلیارد تومان باشد اما بودجه مرکز خدمات حوزه ۶۰۹ میلیارد تومان، جامعه المصطفی ۳۰۰ میلیارد تومان و حق بیمه طلاب غیرشاغل ۲۹۰ میلیارد تومان باشد؟" 🔹چند روزی است جریان لیبرال با سوء استفاده از کم‌اطلاعی عموم درباره جزئیات بودجه و وظایف دستگاه‌ها، این خط تبلیغی را علیه نهادهای فرهنگی کشور کلید زده‌اند. اگر کسی از ماهیت و وظایف سازمان غذا و دارو بی‌خبر باشد، بلاتردید تصور خواهد کرد که برای تهیه غذا و داروی کشور در سال ۹۸ صرفا ۳۳ میلیارد تومان اختصاص یافته است! برای اینکه بدانیم عددی که جناب صفایی برای تهیه غذا و داروی کشور فرض کرده چقدر پرت است، کافی است خبر داشته باشیم سالانه بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان فقط بابت خرید تضمینی گندم از کشاورزان پرداخت می‌شود. 🔹وظایف سازمان غذا و دارو در حوزه تدوین و ارائه سیاست‌ها، برنامه‌ها و خط‌مشی‌های دارویی-غذایی است. در موارد ضروری و استثنایی نیز، به عنوان زنجیره تامین دارو عمل کرده و هزینه را از مصرف‌کننده دریافت می‌کند. 🔹حقیقتا نمی‌توانم تصور کنم که این سخنان آقای صفایی فراهانی از روی جهالت است. سابقه این جماعت در کینه‌توزی نسبت به اسلام و ائمه اطهار کاملا روشن است و اگر فرصت بیابند، همان کاری را با روحانیت می‌کنند که محمدرضا پهلوی دوم فروردین ۴۲ در فیضیه انجام داد. اما باز نیت‌خوانی نمی‌کنیم و بهتان نمی‌زنیم. می‌گوئیم "اگر صفایی فراهانی عذرخواهی نکرد و سخن خود را پس نگرفت"، این لجن‌پراکنی از روی جهالت نبوده، از روی دنائت و خباثت سیاسی بوده است. توجه کنید که بودجه ۹۸ کل کشور ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان است. بودجه ۶۰۹ میلیاردی مرکز خدمات حوزه را تقسیم بر این عدد کنید تا سهم این مرکز در بودجه دستتان بیاید! @syjebraily
مدیران آموزش و پرورش می‌گویند بازسازی هر کلاس درس ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. کیست که نداند ۱۱ میلیارد کفاف نوسازی مدارس یک شهر را هم نمی‌کند! کفتارهای سیاسی در حال سوء استفاده از کم‌اطلاعی عموم درباره بودجه هستند. هر ادعایی را باور نکنیم. @syjebraily
⚡️عقب‌راندگی ایران با تحمیلی انگلیس، به روایت همایون کاتوزیان 🔹در قرن سیزدهم شمسی که زمان ظهور عواملی چون رقابت امپراتوری ها، تجارت آزاد، تکنولوژی جدید، دموکراسی سیاسی و غیره بود، اقتصاد ایران، همانند سیاست آن، ناگزیر از تعادل خارج شد. نقشه جغرافیایی، انسانی و طبیعی کشور در پی از دست رفتن پاره ای از مناطق آن تغییر کرد و به محدودتر شدن ظرفیت تولیدی و بازار داخلی و کاهش قدرت سیاسی آن انجامید. از جمله پیامدهای این امر انعقاد موافقتنامه های تعرفه ای ویژه ای بود که صنعت داخلی را، که از لحاظ اقتصادی کم بنیه و از حیث فنی عقب افتاده بود، در رقابت با محصولات ماشینی ارزان قیمت بی دفاع گذاشت. حاصل این فرآیند، از دست دادن صادرات کالاهای ساخته شده، گرایش به سمت تولید فرآورده های کشاورزی تجاری، کاهش احتمالی تولید مواد غذایی اصلی و افزایش عمومی واردات بود. 🔹 موافقتنامه های تعرفه ای ویژه ای که از طریق دیپلماتیک بر ایران تحمیل می شد، تغییرات زیان آور در رابطه مبادله (که به انتقال غیر مستقیم عواید کشور به شرکای تجاری عمده آن می انجامید) و کسری فزاینده تراز پرداخت ها، همه را می توان در زمره آثار منفی ادغام بیشتر اقتصاد ایران در بازار جهانی به شمار آورد. زوال تولیدات صنعتی بومی و تکنولوژی سنتی، تخصیص بیشتر منابع به تولید مواد اولیه به امید پرداخت بهای واردات فزاینده، از دست رفتن خودبسندگی در تولید مواد غذایی به واسطه افزایش تولیدات کشاورزی تجاری قابل صدور و افزایش مصرف کالاها و خدماتی که در استطاعت واقعی کشور نبود (در مناطق به خصوص و نه در سراسر کشور و نیز بیشتر وارداتی و مولود آثار نمایشی) نیز از جمله پیامدهای احتمالا پوشیده تر، اما پایدارتر و مؤثرتر این شراکت نابرابر بوده است. 🔹 "پیشرفت فنی" که معمولا مورد اشاره عالمان تاریخ سیاسی است نیز کمابیش تماما مربوط می‌شود به مصرف محصولات خارجی توسط یک اقلیت. 🔺همایون کاتوزیان. ۱۳۹۷. اقتصاد سیاسی ایران: از مشروطیت تا پایان سلسله پهلوی. ترجمه نفیسی و عزیزی. چاپ ۲۳. تهران: نشر مرکز. صص ۹۵-۹۰ @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امشب- گفت و گوی ویژه خبری 🔹️حامیان FATF یا به صراحت به مردم بگویند مشکلی با عواقب الحاق به CFT ندارند، یا اگر معتقدند نگرانی‌های ما بی‌مورد است، طرحی در مجلس تصویب کرده و از این سه فاجعه پیشگیری کنند. @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | آیا با پذیرفتن تمامی لوایح FATF تضمینی برای قرار نگرفتن ایران در لیست سیاه (کشورهای غیر همکار)، وجود دارد؟ 👤 حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس 👤 مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس 👤 سید یاسر جبرائیلی، کارشناس اقتصاد سیاسی ➕ راهکار جبرائیلی برای رفع نگرانی های افراد مخالف CFT، در الحاق به کنوانسیون CFT @Rasad_tahlil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #مناظره | تاثیر نپذیرفتن CFT، در ارتباطات بانک های ایرانی با بانک های خارجی 👤 مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس 👤 سید یاسر جبرائیلی، کارشناس اقتصاد سیاسی #FATF @Rasad_tahlil
این رسیدها مربوط به بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان است که ظرف دو ماه تیر و خرداد تحت عنوان "کمک ایران به سازمان ملل" پرداخت شده است. با ۱۲۰ میلیارد تومان چقدر مدرسه می‌توان ساخت و دارو برای بیماران تهیه کرد؟ مخارج زائد و اضافی اینهاست که باید جلویشان گرفته شود. میزان حق عضویت در سازمان ملل مسئله‌ای اختیاری است. @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر می‌خواهید بدانید چرا برجامیان به جای سرافکندگی و بازگشت از مسیر غلط خود، طلبکاری می‌کنند، این دو سه دقیقه را ببینید. این فیلم، خلاصه نسبت بزرگترین دستگاه تعلیم و تربیت عمومی در کشور با برجام است. @syjebraily
https://t.co/CHv4f6b1j5
⚡️چرا حذف صفر از پول ملی یک اولویت نیست؟ 🔹حذف چهار صفر از پول ملی، نه ارزش پول ایران را افزایش خواهد داد و نه باعث کاهش تورم خواهد شد. ارزش پول یک کشور به قدرت تولیدی آن کشور بستگی دارد نه به عددی که روی کاغذهای اسکانس آن کشور نوشته می‌شود. تنها- و تنها- اثر چنین اقدامی، همان است که آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی گفته‌اند: "حذف 4 صفر به این معنا است که به جای 10 هزار تومان گفته شود 10 تومان". 🔹اما آنچه آقای همتی نگفته‌اند، هزینه‌های این "گفتن" است. تاکنون برآوردی درباره هزینه‌های حذف چهار صفر از پول ملی ایران توسط مراجع رسمی ارائه نشده و امیدواریم دولت محترم اگر قصد دارد این حرکت تزئینی را روی واحد پول ملی انجام دهد، در اسرع وقت برآورد هزینه‌های این طرح را نیز ارائه کند. بهتر آن است که نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، در بررسی لایحه تقدیمی دولت، برآورد هزینه‌های این طرح را از دولت بخواهند. این هزینه‌ها عبارتست از چاپ اسکناس و ضرب سکه‌های جدید، تغییرات نرم‌افزاری در کلیه سیستم‌های بانکی و حسابداری که هم دولت و هم هر فعال بخش خصوصی که سیستم مالی دارد، این هزینه را خواهد پرداخت. 🔹اما پرسش اینجاست که آیا پرداخت چنین هزینه‌ای در شرایط کنونی اقتصادی اولویت دارد؟ یکی از وظایف اصلی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تعیین اولویت برای تخصیص منابع کشور است. تاکنون این ستاد نیز درباره اولویت داشتن چنین طرحی در سبد هزینه‌های ملی اظهار نظر نکرده است؛ هرچند پاسخ این مسئله چندان پیچیده نیست. 🔹تغییر اسمی پول ملی یا Redenomination تاکنون در حدود ۵۰ کشور اجرا شده که رد پای صندوق بین‌المللی پول در اکثر این طرح‌ها به چشم می‌خورد. این صندوق با شعارهایی نظیر "آسان شدن زندگی" این طرح را تجویز و حمایت می‌کند، اما برای کشوری که اولویت‌های اساسی دارد، شعار "آسان شدن زندگی" از طریق آسان‌سازی حساب و کتاب کاملا بی‌معنی است. 🔹تغییر اسمی پول ملی یا همان حذف صفر، برای زمانی است که اقتصاد از تلاطم‌ها عبور کرده، به ثبات رسیده باشد باشد و دولت برای احیای پرستیژ پول ملی که در دوره تلاطم آسیب دیده، چنین هزینه‌ای را انجام دهد. هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که نیاز امروز اقتصاد ایران "پرستیژ" یا آسان‌سازی حساب و کتاب باشد. @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امشب- دمشق چند سال پیش که جنگ دولت سوریه با داعش آغاز شده بود و واشنگتن مصمم بود بشار اسد را سرنگون کند، یکی از رفقای تحصیل کرده روابط بین‌الملل میگفت اگر بشار سرنگون نشود یعنی هر آنچه ما آموخته‌ایم غلط بوده است. به دانشگاهیانمان باید بیاموزیم با دستگاه محاسباتی‌ الهی محاسبه کنند... @syjebraily
@syjebraily
⚡️دستاورد بزرگ برجام آقای سید عباس عراقچی گفته‌اند: "برجام نشان داد آمریکا چقدر غیرقابل اطمینان و غیرقابل اتکاست. یک رئیس‌جمهور امضا می‌کند، رئیس‌جمهور بعدی از آن خارج می‌شود." این فرمایشات آقای عراقچی، دستاورد عظیم برجام است که نباید به سادگی از کنارش گذشت. باید برای این دستاورد جشن گرفت. اینکه در آستانه چهل‌سالگی انقلاب، عضو تیمی که از سوی جریان مذاکره‌طلب در ایران مامور امضای برجام شد، اینگونه حقیقت را روایت می‌کند، یعنی ما به یک بلوغ ملی رسیده‌ایم و تجربه‌ای که باید، تحصیل شده است. اما درس گرفتن از گذشته باید عبرت برای آینده باشد. درس می‌آموزیم تا در آینده اشتباه نکنیم. این درس از زبان کسی چون آقای عراقچی باید آنقدر تَکرار شود که تا دیگر کسی جرات نکند هزینه مشابهی را به ملت تحمیل کند. @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مناظره با آقای عبده تبریزی در دانشگاه امیرکبیر 🔹️لیبرالیسم یک برچسب نیست، یک مکتب است @syjebraily
⚡️مجمع تشخیص جلوی این گروگان‌گیری و راهزنی را بگیرد هشت وزیر دولت آقای روحانی به رهبر انقلاب درباره الحاق به کنوانسیون‌های تکلیفی FATF نامه نوشته‌اند. به خاطر داشته باشیم، فردا که خسارات FATF آشکار شد، همین جماعت آن را "تصمیم نظام" خواهند خواند، چنانکه در قصه برجام چنین کردند. اعضای دولت آقای روحانی نه حاضرند تضمین بدهند که با اجرای FATF مسئله مبادلات بانکی ما حل خواهد شد، و نه حاضرند تضمین بدهند که با اجرای FATF مشکلی برای کشور پیش نخواهد آمد، بلکه صرفا می‌گویند اگر دستورات FATF اجرا نشود، مشکلات بیشتر خواهد شد! این نحوه مواجهه با مسئله، نوعی باج‌خواهی و مسئولیت‌گریزی توامان است که فقط در داستان راهزنان و گروگان‌گیران شنیده‌ایم. مبادلات بانکی را که در اختیار کامل دولت است، گروگان گرفته‌اند و می‌گویند اگر درخواست‌های ما را انجام ندهید، وضعیت مبادلات بانکی بدتر می‌شود، اما اگر درخواست ما را انجام دادید، درباره بهبود یا بدتر نشدن وضعیت مبادلات بانکی هیچ تضمینی نمی‌دهیم! دولت آقای روحانی به جای نامه‌نگاری با رهبر انقلاب، باید درباره فرجام FATF تضمین‌های سلبی و ایجابی لازم را بدهد. تضمین بدهند که اولا هیچ گونه مشکلی از ناحیه این کنوانسیون‌ها برای کشور پیش نخواهد آمد، ثانیا باید دقیقا مشخص کنند کدام مشکل بانکی به چه نحوی حل خواهد شد و فی‌المثل در وضعیت مشخص "الف" در مبادلات، پس از الحاق به CFT و پالرمو چه تغییری ایجاد خواهد شد. با کلی گویی و هوچی‌گری حق ندارند کشور را وارد یک باتلاق دیگر کنند و بعد از روشن شدن فرجام ماجرا بگویند این وضعیت تصمیم نظام و تقصیر ترامپ بوده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه دارد با اخذ این تضمین‌ها، در مقابل این گروگان‌گیری بایستد. @syjebraily
سرمقاله.pdf
550.1K
🔺ونزوئلا؛ قربانی پوپولیسم یا نئولیبرالیسم؟ 🔹در این مقاله که تاریخ اقتصاد سیاسی یک سده اخیر ونزوئلا واکاوی شده، می‌توان ریشه‌های کودتای آمریکایی کنونی علیه رئیس جمهور قانونی این کشور را نیز مشاهده کرد. @syjebraily
بسمه تعالی اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام سلام علیکم مستحضر هستید که دو لایحه‌ای که ناظر به الحاق ج.ا. ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT است و اینک برای تصمیم‌گیری در محضر شماست، بخشی از تعهدات ۴۱ بندی دولت آقای روحانی در برنامه اقدام(Action Plan) سال ۲۰۱۶ است. بخش اعظم این تعهدات از سوی خود دولت اجرایی شده اما نه تنها در وضعیت ایران در FATF تغییری ایجاد نشده، بلکه به شهادت اسنادی که منتشر شده و حتما در اختیار شما نیز قرار دارد، تحریم‌های آمریکایی را به داخل مرزهای کشور امتداد داده است. مسئله اصلی ما با FATF و کنوانسیون‌های تکلیفی آن، ایجاد یک زیرساخت حقوقی و ساز و کار اجرایی برای خودتحریمی است و آنگونه که از ظواهر امر پیداست، دولت آقای روحانی نیز با اعمال تحریم‌های آمریکا در داخل خاک ایران هیچ مشکلی ندارد و بلکه این مسئله، وسیله‌ای است که آرزوی علنی شده رئیس اسبق مجمع تشخیص، یعنی حذف سیستم دفاعی و امنیتی کشور در دوره دوم آقای روحانی، تحقق یابد. این نیت اگر خائنانه نباشد، نتیجه آن که عبارتست از ایجاد زمینه برای حمله نظامی دشمن، حتما خائنانه است. منتقدان از دولت آقای روحانی تضمین خواستند که اگر به راستی به دنبال خودتحریمی نیست، تضمین‌های لازم را برای پیشگیری از خودتحریمی ارائه کند. راه این تضمین نیز ساده بود: جرم‌انگاری "اجتناب از همکاری با تحریم‌شدگان آمریکا"، "ارائه اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی به خارج از کشور" و "معاضدت قضایی در پرونده‌هایی که بر خلاف تعریف ایران از تروریسم گشوده می‌شود". دولت محترم حاضر به ارائه این تضمین‌ها نشد تا نشان دهد این فجایع در کشور اتفاق خواهد افتاد و دولت به آن رضایت داده است، اگر عامدانه به دنبال آن نباشد. مصلحت نظام، چنانکه در ادبیات امامین انقلاب اسلامی است، پرهیز از هضم جمهوری اسلامی در نظم ظالمانه غربی است. نه شرایط امروز کشور مانند دهه ۶۰ است و نه نظام بین‌الملل مانند دوران جنگ تحمیلی وفق مراد سلطه‌جویان است. جمهوری اسلامی به مراتب قدرتمندتر از آن دوران شده و نظم غربی در ضعیف‌ترین دوره خود قرار دارد. در عصری که شرق و غرب عالم همه توان خود را به میدان آوردند تا جمهوری اسلامی را از میان بردارند، همت‌ها و باکری‌ها و خرازی‌ها و بابایی‌ها خون دادند و در مقابل همه عالم ایستادند و پوزه مستکبران عالم را به خاک مالیدند و قدرت و عظمت امروز ایران، حاصل آن جانفشانی‌هاست. امروز، شرق ایدئولوژیک فرو پاشیده و غرب نحیف و ناتوان شده است. روا نیست ایرانی که در چنان عصری ایستاد و کمر خم نکرد، در چنین دوره‌ای تسلیم این نظم شود. روا نیست آنچه که زیر بارش خمپاره‌ها به دست آمده، روی صندلی‌های گرم و نرم مجمع تشخیص از دست برود. نگاه امروز همت و باکری و خرازی و بابایی، به دستان شماست که به نشانه تسلیم بالا می‌رود و این لوایح را تائید می‌کند یا خیر. مقاومت بی‌هزینه نیست، اما چه زیبا فرمود آن حکیم انقلاب که هزینه سازش بیشتر است. محکم بایستید و مسئولیت ایستادگی را به جان بخرید و از لومه لائم نهراسید که پیروزی با مقاومت است. برادر کوچک شما سید یاسر جبرائیلی @syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این گفت و گوی برادر عزیزم دکتر فواد ایزدی با آقای ظریف پیش از برجام، یک سند تاریخی است که به درد این ایام می‌خورد. این سند به ما می‌گوید آقای محمدجواد ظریف در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن سواد و دانش کافی درباره محیط بین‌الملل و معادلات بین‌‌المللی ندارد و اظهارات، ارزیابی‌ها و وعده‌های او و تیم او نباید مبنای تصمیم‌گیری‌های اساسی در کشور باشد. به عبارت روشن‌تر، اگر آقای ظریف را بابت به سخره گرفتن منافع ملی در قضیه برجام محاکمه نمی‌کنیم، کمترین احتیاط عقلانی این است که برای ایشان نباید حق اظهار نظر درباره FATF و هر مسئله دیگری از جنس آن را قائل باشیم. @syjebraily
⚡️چند پرسش و پاسخ مهم درباره SPV 🔹آیا ساز و کار مالی اروپا تحریم‌های آمریکا را دور خواهد زد و این اتحادیه به تحریم‌های آمریکا در مراودات تجاری با ایران بی‌اعتنایی خواهد کرد؟ 🔺خیر. 🔹آیا با راه اندازی SPV کشورهای اروپایی قادر خواهند بود اقلام تحت تحریم آمریکا را به ایران بفروشند؟ 🔺خیر. 🔹آیا پس از راه‌اندازی SPV کشورهای اروپایی خرید نفت از ایران را از سر خواهند گرفت؟ 🔺خیر. 🔹آیا پس از راه‌اندازی SPV شرکت‌های اروپایی خارج شده از ایران به دلیل تحریم، بازخواهند گشت؟ 🔺خیر. 🔹پس با SPV قرار است دقیقا چه اتفاقی بیفتد؟ 🔺ایران خواهد توانست اقلام غیرتحریمی(غذا و دارو) را از شرکت‌های اروپایی خریداری نماید اما چون در اروپا پولی ندارد و اروپایی‌ها نفت ایران را نمی‌خرند، برای استفاده از SPV باید پول نفت از خریداران آسیایی به این کانال مالی منتقل شود تا خرید اقلام غیرتحریمی از اروپا ممکن باشد. 🔹آیا پس از تحریم‌های ۹۱، پیش از برجام و بدون SPV تجارت ایران با اروپا متوقف شده بود؟ 🔺خیر. 🔹آیا پس از خروج آمریکا از برجام و پیش از راه اندازی SPV تجارت اقلام غیرتحریمی با اروپا متوقف شد؟ 🔺خیر. 🔹ساز و کار ویژه یا SPV دقیقا قرار است چه کاری انجام دهد؟ 🔺تنها اتفاق جدیدی که با SPV خواهد افتاد، انتقال پول نفت ما از آسیا به اروپا برای خریدهایی است که تاکنون با دارایی‌های ما در اروپا انجام می‌شد. @syjebraily
. رسانه‌های آلمان اعلام کرده‌اند که کانال مالی اروپا با عنوان INSTEX برای مبادلات تجاری با ایران راه اندازی شد. اما متاسفانه چنانکه پیش بینی کرده بودیم، کارکرد این کانال مالی محدود به مبادلات غذا و دارو است؛ مبادلاتی که پیش از راه‌اندازی این کانال نیز جاری بوده و چنانکه در جدول فوق مشاهده می‌شود، ایران طی ماه‌های گذشته و پس از خروج ترامپ از برجام، از انگلیس لوبیای سویا، کنجاله و ذرت دامی وارد کرده است. باید منتظر بود که جریانی برای پیوستن خریداران آسیایی نفت ایران به INSTEX به راه بیفتد. هدف این "پیوستن"، انتقال پول نفت ایران از آسیا به اروپا خواهد بود چرا که اروپا قصد ندارد پس از راه‌اندازی این کانال، از ایران نفت وارد کند. 🔹️شروط رهبر انقلاب برای ادامه برجام با اروپا: *آمریکا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ اروپا باید یک قطعنامه علیه نقض آمریکا، صادر کند. *اروپا باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح نخواهد کرد. * اروپا باید با هر گونه تحریم جمهوری اسلامی مقابله کند و مقابل تحریم‌های آمریکا صریح بایستد. *اروپا باید فروش کامل نفت ایران را تضمین کند. چنانچه آمریکایی‌ها توانستند به فروش نفت ما ضربه بزنند، باید بتوانیم آن مقدار نفت که می‌خواهیم بفروشیم. اروپایی‌ها به‌نحو تضمین‌شده‌ای باید جبران کنند و نفت ایران را خریداری کنند. *بانک‌های اروپایی باید تجارت با جمهوری اسلامی را تضمین کنند. *اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به مطالبات ما تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت‌های هسته‌‌ای محفوظ است. @syjebraily