گزارش خبرگزاری فارس از مناظره با آقای لیلاز در دانشگاه علم و صنعت را میتوانید در لینکهای زیر مطالعه کنید
@jebraily
لیلاز:
http://fna.ir/blyz25
جبرائیلی:
http://fna.ir/blz5py
هدایت شده از نودِ اقتصادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی: فاینانسها را با دلار 3200 گرفتیم، الان باید با دلار 6000 تومان پس بدهیم!
✅ کانال آخرین اخبار و تحلیلهای روز اقتصاد ایران↙️
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3257663490Cc31d686e72
یک پیشنهاد برای تفکیک تولید داخلی از مونتاژ داخلی!
🔹همان اندازه که واردات مذموم است، مونتاژکاری صرف نیز مذموم است. بنگاهی که اثری از واحد تحقیق و توسعه در آن دیده نمیشود و صرفا مشغول واردات قطعات و سرهم کردن آنهاست، نه تنها هیچ کمکی به پیشرفت کشور نمیکند، بلکه اشتغالی هم که ایجاد میکند در نگاه کلان کاملا کاذب است. #اشتغال_کاذب یعنی اشتغالی که ارزش افزوده آن تقریبا هیچ باشد و زنجیره ارزش اصلی محصولی که تولید میشود، در خارج از کشور باشد.
🔹مونتاژکاران به نام تولید داخلی و با معافیتهای گمرکی و امتیازات و تسهیلات فوقالعادهای که دریافت میکنند، هزینهای بسیار بیشتر از حقوقی که به کارگران میپردازند، به کشور تحمیل میکنند. به این دلیل است که خسارت یک واحد مونتاژکار بدون واحد تحقیق و توسعه و چشمانداز تولید واقعی، بیش از خسارت واردات است.
🔹در سال حمایت از تولید داخلی، خوب است دولت همه تولیدکنندگان را مکلف کند که میزان داخلی بودن قطعات محصول را -بر حسب ارزش- بر روی جعبه کالا درج کرده و برنامه دقیق خود را برای داخلیسازی بیشتر قطعات به مشتری اعلام کنند. یعنی دقیقا به مشتری بگویند واحد تحقیق و توسعهشان در حال کار بر روی کدام فناوری است، یا با کدام شرکت دانش بنیان درباره ارتقای فناوری قرارداد دارند و زمانبندی پروژه چگونه است.
🔹آن مونتاژکاری که نه تنها از تولید داخلی استفاده نمیکند، نه تنها واحد تحقیق و توسعه ندارد، بلکه برنامهای هم برای این کار ندارد، به هیچ وجه شایسته حمایت نیست.شرط هرگونه حمایتی، باید ارائه برنامه مشخص برای تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری باشد.
@jebraily
📈سالهای طلایی برنامه چهارم توسعه
🔹سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ یعنی دوره پنجساله چهارم توسعه را باید سالهای طلایی اقتصاد ایران خواند.
🔹در این دوره ۵ ساله، با اینکه نرخ رشد متوسط گروه نفت، ۰.۲ درصد بوده است، بخشهای دیگر اقتصاد، رشد چشمگیری را تجربه کردند.
🔹رشد گروه صنعت ۷ درصد بود.
🔹گروه ساختمان ۵.۲ درصد رشد کرد.
🔹گروه حمل و نقل و انبارداری و ارتباطات ۱۳.۵ درصد رشد تجربه کرد.
🔹رشد گروه بازرگانی، رستوران و هتلداری، ۴.۹ درصد بود.
🔹رشد گروه خدمات ۶.۳ بود.
🔹نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص(یعنی سرمایهگذاری در کالاهای سرمایهای) ۵.۳ درصد بود.
🔹و نهایتا تولید ناخالص داخلی بدون نفت ۵.۸ درصد رشد را تجربه کرد.
🔸باید این دوران را دوران طلایی اقتصاد ایران خواند.
🔸واقعیت این است که مصائب اقتصاد ایران از فتنه ۸۸ و یک حرکت هماهنگ داخلی و خارجی برای قیچی کردن ملت ایران آغاز شد. فتنه از داخل و تحریم از خارج، رخدادهای ناگوار اقتصادی پس از سال ۹۰ را رقم زد.
🔹با این وجود، حجم عظیم زیرساختهای ایجاد شده در طول برنامه چهارم، آثار بلندمدت ستودنی و مثبتی بر اقتصاد ایران گذاشته است که باید نام آن را پیشرفت گذاشت؛ چیزی که هرگز به عقب برنخواهد گشت و منفی نخواهد شد.
🔹آنچه کشور امروز نیاز دارد، همان رویکرد انقلابی و جهادی است که طی سالهای برنامه چهارم توسعه در دستور کار دولت وقت بود.
وفاق ملی، یعنی اتحاد در برابر جریان فتنه داخلی و فشار خارجی، حتما ما را به دوره سالهای برنامه چهارم بازخواهد گرداند. اما هشیار باشیم که وقتی جریان فتنه داخلی سخن از وفاق ملی میگوید، منظورش جز تیزتر کردن لبه قیچی داخلی برای اعمال فشار بر ملت نیست.
@jebraily
این مرد به تنهایی در حال جبران همه نخواستنها و نتوانستنهاست.
سردار #نعمان_غلامی رئیس سازمان بسیج سازندگی توانسته طي 5 سال گذشته بيش از 145 هزار واحد كوچك توليدي در سراسر كشور راهاندازی کند كه به اشتغالزايي براي ۲۹۰ هزار نفر منجر شده است.
یک بار از او پرسیدم برای ایجاد هر شغل چقدر هزینه میکند. پاسخش جالب بود. او هزینه نمیکند! با تسهیلات قرضالحسنه ۱۰ میلیون تومانی همه این واحدهای تولیدی را راهاندازی میکند. با برگشت تسهیلات، واحدهای دیگری تسهیلات میگیرند و متولد میشوند. این یعنی هدایت و مدیریت صحیح منابع. ایجاد شغل پول نمیخواهد، هزینه نمیخواهد، جهاد میخواهد...
@jebraily
https://www.instagram.com/p/BiZFuGqgmxa/
آقای مهندس ضرغامی پیشنهاد بسیار خوبی دادهاند: اگر محرمانه نداریم، متن توافق دولت آقای روحانی با مدیران تلگرام منتشر شود.
مردم می خواهند بدانند چه ارتباطی میان سرویس دهی با امکانات دولتی به تلگرام در داخل ایران با انتخابات ۱۳۹۶ وجود دارد؟
@jebraily
🔺لوکوموتیو امید...
برجام از امروز با خروج رسمی آمریکا موضوعیت خود را از دست داده است. دولت آقای روحانی به این دلیل با آمریکا به مذاکره دوجانبه روی آورد که اولا اروپا را ذیل آمریکا میدید، ثانیا به گفته آقای ظریف موثرترین تحریمها علیه کشورمان از سوی آمریکا وضع شده بود.
درباره فرجام برجام، قوانین مشخصی وجود دارد که نهادهای مسئول موظف به اجرای آنها هستند. از امشب برجام #تحقیقا_هیچ است و سخن گفتن درباره آن و برنامهریزی درباره آینده آن، اتلاف بیش از پیش منابع است.
منابع و ظرفیت های کشور را باید به سوی دیگری متوجه کرد.
اما روی سخن این مطلب با نهادهای انقلابی غیردولتی است. این نهادها در مقطع کنونی وظیفه خطیری در رابطه با جهت دهی به ظرفیتهای کشور دارند. اینها هستند که باید نقش #لوکوموتیو_امید را ایفا کنند و با تمام ظرفیت برای حل مسائل کشور پیشقدم شوند تا واگنهای دولتی را نیز پشت سر خود در این ریل حرکت دهند و از خروج آنها از ریل جلوگیری کنند.
نهادهای انقلابی اگر تا دیروز در پشت پرده در حال خدمترسانی بودند، امروز باید به روی صحنه بیایند و جریان سازی اصلی و پیشرانی اقتصاد مقاومتی را به عهده بگیرند تا دیگران وادار به حرکت در پی آنها شوند. امید واقعی را که ناظر به واقعیت های کشور است، از این مسیر میتوان ایجاد کرد.
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برجام، آزمون نسبت لیبرالیسم با منافع ملی ایران بود...
@jebraily
امشب ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران با شبکه الجزیره پیرامون خروج ترامپ از برجام گفت و گو خواهم کرد.
@jebraily
⚡️محورهای گفت و گو با الجزیره:
🔹همانگونه که رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته است، ایران از برجام تقریبا هیچ عایدی نداشت
🔹مهمترین تحریم هایی که باید برداشته میشد تحریمهای مالی بود که آمریکا نه تنها این تحریم ها را لغو نکرد، بلکه تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.
🔹ایران هرچند نفت بیشتری فروخت، اما دسترسی به دلارهای نفتی بسیار محدود بود و نسبت به قبل از برجام تفاوتی نکرد.
🔹باید گفت ایران در سال های گذشته با تحریم ها و بدون برجام زندگی کرده است و پایان برجام تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد گذاشت.
🔹در مقابل، پس از اجرای برجام بازار ایران به روی کالاها و خدمات خارجی گشوده شد و به منفی شدن ۸۰ درصدی تراز تجاری ایران با ۲۰ کشور منجر شد.
🔹ایران در دو سال گذشته بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار کسری حساب سرمایه تجربه کرده است. ترازی که قبل از برجام مثبت بود.
🔹معتقدم با پایان برجام برخی مشکلات اقتصادی ایران از جمله رکود حل خواهد شد.
🔹(در پاسخ به سوال مجری درباره سرنوشت حضور توتال) من از ابتدا مخالف حضور این شرکت در ایران بودهام. شرکتهای ایرانی قادر به انجام بسیاری از پروژههایی هستند که به غربی ها سپرده شده است.
🔹مشکلات ارزی اخیر ایران ناشی از ایراد ساختاری در مدیریت مصرف ارز و نیز وابستگی به نظام مالی غرب است.
🔹اروپایی ها اگر خواهان ادامه برجام هستند، همانطوریکه رهبر انقلاب آیت الله خامنهای فرمودند، باید تضمینهای عینی بدهند. حضور یکی دو شرکت در ایران کافی نخواهد بود.
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفت و گو با شبکه الجزیره پیرامون آثار اقتصادی خروج ترامپ از برجام
@jebraily
🔹چند شب پیش میهمان جمعی از بچه های طرح ولایت در مسجد فائق بودم. این بخش از زیارت امام رضا(ع) را برایشان خواندم که "اللهم العن الذین حملوا الناس علی اکتاف آل محمد" و از سکوت شخصیتهای کشور در قبال مسائل جاری و گذاشتن همه بار به دوش رهبری گلایه کردم.
🔹امروز مجلس خبرگان رهبری با بیانیه شجاعانه خود درباره خروج ترامپ از برجام، دل بچه های انقلاب را شاد کرد. باشد که الگوی سایر اعاظم شود که همواره ترجیح دادهاند روزه سکوت بگیرند و در میانه لحاف بیارامند:
"لازم است رئیس جمهور محترم، صادقانه و با صراحت، نسبت به خسارتهای وارده در برجام که بخاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب از جمله اخذ تضمین های لازم از 1+5 و نیز عدم رعایت اقدام متناظر و گام به گام، پدید آمد؛ از مردم عزیر ایران عذر خواهی کرده، تجربه توافق برجام را چراغ راه آینده قرار دهند."
@jebraily
32178689_-210328.pdf
1.03M
گفت و گوی تفصیلی با فرهیختگان-بخش نخست
@jebraily
32440835_-210329.pdf
1.12M
گفت و گوی تفصیلی با فرهیختگان- بخش دوم
@jebraily
🔹آقای سید عباس عراقچی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارحی مجلس فرمودهاند: "ما باید بین دولتهای اروپایی با شرکتهای اروپایی تفاوت قائل شویم، شرکتهای اروپایی خصوصی هستند و کسی نمیتواند آنها را مجبور به کار با کشوری کند یا نکند، اما دولتهای اروپایی مصمم هستند برجام را حفظ کنند."
🔹باید از رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پرسید که آیا از معاون سیاسی وزارت خارجه سوال نکردید که "اگر کسی نمی تواند شرکتهای اروپایی را وادار کند با ایران کار کنند، دولتهای اروپایی مصمم هستند دقیقا کجای برجام را حفظ کنند؟"
🔹حقیقتا با یک فاجعه روبرو هستیم. خانم موگرینی میگوید از آقای روحانی برای ماندن ایران در برجام تضمین گرفته است. آقای عراقچی رسما میگوید شرکتهای اروپایی از دولتهای اروپایی مستقل هستند و تحت امر دولتهایشان نیستند. آیا ابهامی در پیام این ادبیات سیاسی و آنچه پیش روی ماست وجود دارد؟
@jebraily
⚡️چند نکته درباره قوانین مسدود کننده اروپا موسوم به Blocking Statute
🔹از امروز-جمعه ۲۸ اردیبهشت- اتحادیه اروپا بناست مصوبه شماره 2271 نوامبر ۱۹۹۶ خود را که به Blocking Statute یا قوانین مسدود کننده معروف است، در رابطه با تحریمهای آمریکا علیه ایران به کار گیرد. خلاصه این مصوبه که در این لینک( shorturl.at/rIMTZ ) قابل مطالعه است، این است که شرکتهای اروپایی را از تبعیت از تحریمهای فرامرزی منع میکند و احکام دادگاههای خارجی در این رابطه را بلامحل میداند.
🔹این مصوبه اساسا در رابطه با تحریمهای آمریکا علیه کوبا صادر شد تا سپری باشد در برابر شرکتهای اروپایی که با این کشور تجارت میکنند.
🔹 اما مهم ترین پرسش درباره این مصوبه این است که آیا در برابر تحریمهای آمریکا علیه ایران کارآیی خواهد داشت؟
در رابطه با شرکت های کوچک اروپایی که هیچ مراودهای با آمریکا ندارند، پاسخ مثبت است. اما درباره شرکتهای بزرگی که یک طرف حسابشان آمریکاست، پاسخ قطعا منفی است.
🔹علت نیز روشن است. ماهیت تحریمهای آمریکا و مکانیسم اعمال آنها از سال ۱۹۹۶ تاکنون چندین مرحله تکوین یافته و اکنون واشنگتن برای اعمال تحریمهای خود، از ابزاری به نام "قطع ارتباط با نظام بانکی آمریکا" استفاده میکند. مسئلهای که در سال ۱۹۹۶ به هیچ وجه محل بحث نبود.
🔹 این است که شرکتهای اروپایی عملا باید میان حضور در ایران یا استفاده از نظام مالی آمریکا، یکی را انتخاب کنند.
🔹تضمین عینی اروپا، این نمایشهای کاغذی نیست. آنچه صفت عینی به مفهوم تضمین میدهد، صرفا تداوم قراردادهای منعقد شده میان شرکتهای اروپایی و ایرانی است. اینکه شرکتهای عظیم اروپایی بعد از چند سال معطل نگه داشتن ایران، اعلام خروج کنند اما اتحادیه اروپا بگوید مصوبه Blocking Statute را اجرا کرده است و اینجا در ایران کسانی جشن بگیرند که اروپا محکم پای برجام ایستاد، مصداق واقعی خودفریبی است.
🔹 اگر واقعا مصوبه Blocking Statute از امروز اجرایی میشود و علیه تحریم ها کارآیی دارد، باید شرکتهای اروپایی که بعد از خروج ترامپ از برجام، خروجشان از ایران را اعلام کرده بودند، بیانیه بدهند که خروجشان منتفی است. آیا چنین بیانیههایی صادر خواهند شد؟
@jebraily
⚡️آیا لوایح چهارگانه دولت ربطی به FATF ندارد؟
🔹پیرو اشراف نمایندگان هوشمند مجلس بر تهدیدهایی که از سوی اجرای استانداردهای FATF متوجه امنیت و اقتصاد کشور است، و مخالفت مجلس با اجرای دستورات این نهاد، مجریان پروژه خودتحریمی، به دنبال فریب دادن نمایندگان محترم هستند.
🔹این ایام مقامات دولتی و سیاسیون حامی دولت، در حال القای این گزاره کذب هستند که لوایح چهارگانه دولت(الحاق به کنوانسیون پالرمو، الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اصلاح قانون پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم) ارتباطی به FATF ندارد!
🔹درباره FAFT و تهدیدات آن قبلا مفصل گفته و نوشته ایم و پاسخ قانع کننده ای دریافت نکردهایم(از جمله می توانید به مناظره اینجانب با مشاور سازمان برنامه و بودجه و معاون وقت وزیر اقتصاد در شبکه خبر مراجعه فرمایید).
اما از آن جهت که آقایان به جای پاسخ به اشکالات فنی ما، اساسا ارتباط لوایح چهارگانه را با FATF منکر میشوند، در اینجا جهت استحضار نمایندگان محترم مجلس، اسناد ارتباط لوایح دولت با FATF را بیان میکنیم:
1⃣الزام الحاق به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تامین مالی تروریسم به صراحت در ماده ۳۶ توصیههای FATF آمده است. در صفحه ۲۵ این سند ۱۳۰ صفحهای که در لینک زیر قابل دریافت است، این موضوع کاملا روشن است و جای بحث ندارد.
http://bit.do/egUd8
2⃣همچنین بندهای اول و دوم از بخش "همکاری بین المللی" در برنامه اقدام(Action Plan) توافق شده میان دولت آقای روحانی و FATF عبارتند از " تصویب و اجرای کنوانسیون پالرمو" و "امضا، تصویب و اجرای کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم".
3⃣بند چهارم از بخش "جرم تامین مالی تروریسم" در برنامه اقدام(Action plan) توافق شده میان دولت آقای روحانی و FATF، ناظر به یکی از لوایح چهارگانه است: اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به منظور حذف معافیت جرم تامین مالی تروریسم برای گروههای مشخص شده "تلاش برای مقابله با اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی"(بخوانید تروریست تلقی شدن جریان مقاومت).
4⃣بخش "جرم پولشویی" از برنام اقدام توافق شده میان دولت و FATF نیز کاملا ناظر به اصلاح قانون پولشوئی است.
🔴 نمایندگان عزیزمان بدانند امروز در موقعیت خطیری قرار دارند. جریانی که خسارت محض برجام را به کشور تحمیل کرد و امروز سخن از در حال احتضار بودن آن میگوید، با جسارت تمام و بدون درس گرفتن از گذشته پرخطای خود، به دنبال تحمیل برجام دیگری به کشور است که عبارتست از اجرای استانداردهای FATF و آغاز پروژه خودتحریمی. این جریان نشان داده است به دنبال حل مشکلات کشور نیست، بلکه به دنبال حل کردن کشور در نظام سلطه است. امروز اگر مقابل این جریان نایستیم، فردا نه تنها در پیشگاه خدای متعال پاسخی برای گفتن نداریم، بلکه آیندگان از ما به عنوان خائنان به کشور یاد خواهند کرد.
والامر الیکم
@jebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این حرفهای آقای ذوالنور را حتما گوش کنید.
برای این فاجعه باید چارهای کرد.
@jebraily
23915.pdf
369.1K
در این یادداشت مکانیسم درونیسازی تحریمهای آمریکا توسط دولت آقای روحانی و نقش FATF در این فرآیند توضیح داده شده است.
@jebraily
⚡️استانداردهای FATF برای افزایش دقت تسلیحات مالی آمریکاست
🔹یک مغالطه ناشیانهای که درباره استانداردهای FATF میشود این است که چطور ۱۹۰ کشور دنیا این استانداردها را اجرا کردهاند و مشکلی برایشان پیش نیامده است، اما مخالفان FATF در ایران میگویند برای کشور ما مشکل ایجاد خواهد شد؟
🔹پاسخ این است که مگر وزارت اطلاعات، وزارت دفاع، وزارت ارشاد، سازمان صدا و سیما، نهادهای نظامی و بیش از ۲۰۰ نهاد و فرد موثر دیگر در این ۱۹۰ کشور تحت تحریم آمریکا هستند که با اجرای استانداردهای FATF مجبور به تحریم دستگاههای امنیتی-اجتماعی خود در داخل کشورشان نیز بشوند؟
🔹 دیشب با آقای علی مطهری درباره این لوایح چهارگانه صحبتی داشتم. سخن ایشان این بود که دولت میگوید برقراری روابط بانکی بین المللی ما منوط به اجرای FATF است. عرض کردم شما حتی اگر FATF را اجرا کنید، این روابط به شکل ایدهآل برقرار نخواهد شد مگر با تحریم داخلی نهادها/افراد تحت تحریم آمریکا.
🔹مسئله این است که قبل از اجرای FATF نهادهای مالی به بهانه اینکه نمیدانند مصرفکننده نهایی در ایران SDN لیستیها هستند یا خیر، از همکاری خودداری میکنند. پس از اجرای FATF، شما باید بین تحریم داخلی SDN لیستیها و همکاری نهادهای مالی خارجی یکی را انتخاب کنید. آنچه مشکل روابط مالی ما را حل خواهد کرد، فاصله گرفتن از نظام مالی تحت سلطه آمریکا و استفاده از نظامات جایگزین مبادلاتی برای بیاثر کردن تحریمهاست.
🔹کسی مخالف مبارزه با پولشوئی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم نیست و از قضا یکی از مهمترین اقداماتی که باید انجام بگیرد همین است. بند ۱۹ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح دارد که "شفافسازی اقتصاد و سالمسازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیتها و زمینههای فسادزا در حوزههای پولی، تجاری، ارزی و ..." باید انجام شود. اجرای این بند به ما کمک خواهد کرد نه تنها جلوی تامین مالی تروریستهای فعال در داخل کشور توسط دشمنان خود را بگیریم، بلکه رهگیری کمکهای مالی مصوب کنگره آمریکا به ضدانقلاب داخلی که خود را در قالب تبلیغ فلان برند خارجی در نشریات ضدانقلاب نشان میدهد و یک پولشوئی آشکار است، ممکن خواهد بود.
🔹ما با آمریکا درگیر یک جنگ همهجانبه اقتصادی هستیم و این کشور با توجه به رویکرد جدید خود که تحریم مالی را یک "سلاح هدایت شونده" میداند، همه ابزارهای خود را برای دقیقتر شدن این سلاح هدایت شونده به میدان آورده است و FATF یکی از این ابزارهاست.
🔹آمریکا اجرای FATF را در ایران برای این نمیخواهد که مشکلات روابط مالی بینالمللی ایران حل شود. برای این میخواهد که سلاح خودش دقیقتر کار کند. لوایح چهارگانه دولت آقای روحانی، برای بالا بردن دقت تسلیحات مالی آمریکاست. این گفته خوان زاراته، معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا بسیار قابل تامل است که «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سختتر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.»
@jebraily
⚡️خود را در میدان تیر دشمن قرار ندهیم
🔹محورهایی از گفت و گوی امروز با روزنامه فرهیختگان:
🔺یکی از اصلیترین ابزارهای استکبار برای اعمال سلطه در عصر حاضر، استانداردسازی و قاعده سازی در سطح بینالمللی و اجبار کشورها برای رعایت کردن این قواعد و نظامات است.
🔺کارکرد این قواعد به گونه ای است که با سلطه رابطه متقابل دارند؛ یعنی از یک سو توسط قدرتهای سلطهجو تدوین میشوند، از سوی دیگر اجرا شدن این نظامات، عامل تقویت قدرت سلطهگر است. هرچه پایبندی کشورها به این قواعد و استانداردها بیشتر باشد، نظام سلطه قدرتمندتر خواهد شد، توان زورگوییاش بیشتر خواهد شد.
🔺یکی از اساسیترین نظامات بینالمللی که چنین رابطه متقابلی با قدرتهای سلطهگر دارد، نظامات متعارف اقتصادی بالاخص نظامات مالی است.
🔺نظام سلطه در دهههای گذشته موفق شده با ایجاد، توسعه و متعارف ساختن یک سری نظامات مالی در جهان، بر جریان تعاملات اقتصادی میان کشورها اشراف پیدا کند و با تکیه بر این اشراف، ابزارهای دیگر خود مانند تحریم و تهدید را برای ضربه زدن به اقتصاد کشورهای مخالف سلطه به کار گیرد. از کنفرانس سال 1944 برتن وودز، این روند آغاز شد و پیوسته و بنا به اقتضائات زمان، تغییراتی در نظامات مالی بین المللی ایجاد کردند. تاسیس نهادهایی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، مسلط ساختن دلار به عنوان یک ارز بینالمللی، ایجاد سامانههایی مانند سوئیفت، تشکیل نهادهایی مانند FATF و اجبار کشورها به رعایت استانداردهای آن را باید در چارچوب همین سیاست دید.
🔺امروز آمریکا از این اشراف و سلطه ای که بر شبکه مالی بین المللی دارد، به عنوان یک قدرت جایگزین قدرت نظامی یاد میکند و نام آن را قدرت اعمال فشار میگذارد که مزایای قدرت سخت و نرم را دارد، معایب و هزینهها و محدودیتهای آنها را ندارد.
🔺شرط اساسی موفقیت دشمن در بهرهبرداری از این امکانات و ابزارهایش در حوزه مالی بین المللی، حضور هرچه بیشتر ما در این شبکه مالی و محدود ساختن مبادلات و تعاملاتمان به این شبکه و نظامات مرتبط با آن است. دو سال قبل، در گزارش یکی از مراکز وابسته به دستگاه نظامی آمریکا (گزارش موسسه رند برای دفتر بازبینی دفاع چهارگانه پنتاگون) در این باره تصریح شد که آمریکا دیگر امکان استفاده از قدرت نظامی خود علیه سه کشور ایران، چین و روسیه را ندارد، اما میتواند از سلطه خود بر شبکه مالی بین المللی علیه این کشورها بهره برداری کند و به آنها فشار بیاورد که رفتارشان را طبق میل آمریکا تغییر دهند. هر چه این سه کشور در این نظامات مالی بیشتر ادغام شوند، ضریب آسیبپذیری آنها در برابر حملات آمریکا افزایش خواهد یافت. لذا می بینیم که ما را برای ادغام در این نظامات هم تشویق می کنند و هم تهدید، هم حمایت میکنند و هم اجبار. هدف چیست؟ هدف همان افزایش ضریب آسیبپذیری ما و دقیق تر شدن حملات و ضرباتی است که می خواهند به اقتصاد ما وارد کنند.
🔺شما هرچقدر بیشتر در عمق میدان تیر دشمن قرار گیرید، طبیعی است که احتمال اصابت تیر او به شما بیشتر و بیشتر خواهد شد. اما هرچه از این میدان فاصله بگیرید و مسیر دیگری را برای خود انتخاب کنید، توپخانه و تیربار دشمن را بیاثرتر خواهید کرد.
🔺لذا یکی از اساسی ترین اقدامات ناظر به مقاوم سازی اقتصاد کشور در این جنگ اقتصادی، پرهیز جدی از ورود به میدان تیر دشمن یعنی پرهیز از ادغام در نظامات تحت سلطه دشمن است. باید برای مبادلات و تعاملات اقتصادی خود از نظامات جایگزین استفاده کرد؛ چه ساز و کارهایی که موجود است، و چه ساز و کارهایی که میتوان با ظرفیت و علاقه موجود در کشورهای مخالف سلطه برای استقلال از این نظامات، ایجاد کرد. یکی از حوزههایی که دیپلماسی اقتصادی ما باید به صورت جدی در آن فعال شود، همین بی اثر سازی نظامات مالی تحت سلطه دشمن است. این موضوع، از تکالیف دستگاهها در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی برنامه ششم است که ابلاغ شده و باید پیگیری شود. بندهای 10، 11 و 12 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و بند 4 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه ناظر به این مسئله است.
@jebraily
غربیها در محیط بینالمللی فضایی ایجاد کردهاند که خروج ترامپ از برجام حیات اقتصادی ایران را به مخاطره خواهد انداخت.
در این یادداشت که در وب سایت الجزیره انگلیسی منتشر شد، استنادات و استدلالهایی ارائه کردهام تا نشان دهم برجام چه آسیبهایی به اقتصاد ایران زد و کدام دستاوردها را داشت. معتقدم با پایان برجام، برخی مشکلات جدی اقتصادی ناشی از رویکرد برجامی برطرف خواهد شد.
@jebraily
https://www.aljazeera.com/indepth/opinion/nuclear-deal-pullout-affect-iran-economy-180528104638815.html